📣 گزارش نشست ارزیابی چهارمین پیشنهادهی هستههای حل مسئله
📚«الگوی حکمرانی اسلامی در مسئلهی موسیقی»
🎙استاد علی فرحانی:
🔹 جریانسازی رسمی حل مسئله در حوزه، پدیده مبارکی است که سالها آرزوی آن را داشتیم. الحمدلله به برکت حضور آیتالله اعرافی و همت حجتالاسلام بهاری در بنیاد شیخ انصاری ره، این حرکت آغاز شده است.
🔹 ما در بحث موسیقی قبل از اینکه مشکل اجرایی داشته باشیم یک خلأ علمی جدی داریم. این خلأ علمی، فقط در موضوعشناسی نیست بلکه در حکم هم هست.
🔻گزارش تفصیلی را در اینجا ببینید👇
♦️@tarh_Shahid_Sadr
🔹خبرگزاری حوزه:
🌐https://hawzahnews.com/xcY75
🔹خبرگزاری رسا:
🌐https://rasanews.ir/fa/news/762119/
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
.
#فقه_موسیقی
#استاد_علی_فرحانی
📌متن خبرگزاری حوزه از بیانات استاد با موضوع: الگوی حکمرانی اسلامی در مسأله موسیقی👇
🎙استاد علی فرحانی
💢به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجتالاسلام فرحانی در ابتدای نشست با اشاره به اهمیت ترویج «حل مسئله» در حوزههای علمیه و فقدان این مهم در دهههای اخیر، گفت: جریانسازی رسمی حل مسئله در حوزه، پدیده مبارکی است که سالها آرزوی آن را داشتیم. الحمدلله به برکت حضور آیتالله اعرافی و همت حجتالاسلام بهاری در بنیاد شیخ انصاری ره، این حرکت آغاز شده است.
💢وی در تبیین ضرورت کار علمی پیرامون مسئله موسیقی بیان داشت: ما در بحث موسیقی قبل از اینکه مشکل اجرایی داشته باشیم یک خلأ علمی جدّی داریم. این خلأ علمی فقط در موضوعشناسی نیست بلکه در حکم هم هست. مسئله موسیقی باید بهصورت اکتشافی حل گردد، یعنی هم موضوع و هم حکم را در تمام ساحتها، آنهم با بررسی پدیدههای عرفی و فرهنگی از یک طرف و نگاه به ادله از طرف دیگر بررسی کنیم. مثلاً امروزه قرائتی از موسیقی ارائه میگردد که ایده اصلی آن، موسیقی بهعنوان یک موضوع فرهنگی است. با این توضیح که برخی موسیقیها فرهنگی شده در محیط حرام است و برخی موسیقیها فرهنگی شده در محیط غیرحرام است و این دیدگاه یعنی تنویع موسیقی. یعنی فرهنگی شدن موسیقی، آن را به دو نوع تقسیم میکند؛ موسیقی حرام و موسیقی حلال.
💢وی افزود: در جلساتی که برای بررسی سند ملی موسیقی که محصول کارگروههای شورایعالی انقلابفرهنگی بود نیز همین رویکرد وجود داشت، درحالیکه این نگاه از منظر فقهی صحیح نیست و همچنین دیدگاه حکومتیِ حضرت امام و رهبری نیست. اینطور نیست که یک موسیقی فرهنگی شدهی یک محیط باشد، پس حرام است و دیگری فرهنگی شده در محیط دیگر، پس حلال. این تنویع موسیقی است، ولی بیان امام و حضرت آقا تنویع موسیقی نیست. از نظر امام و رهبری ذات موسیقی یک چیز است و تفاوت مصادیق در عوارض آن است.
💢استاد حوزه در ادامه بیان داشت: تلاشها برای حل مسئله موسیقی مبارک و روبهجلو است. غرض این است که این ماجرا از نظر علمی مبهم است و جای کار دارد. حال اگر این مطلب ضرب شود در تنوع سبکهای موسیقی فعلی، میبینیم که انعقاد سبکها هم الزاماً فرهنگی نیست. گاهی سیاسی یا دینی بوده. مثل انعقاد سبک پاپ که علیرغم اینکه معروف است که یک هنر امریکایی است ابتدا در انگلستان در نیمه قرن ۲۰ و بعد تولدی دوباره در نیویورک یافت.
💢حجتالاسلام فرحانی با اشاره به دیگر ابهامات علمی در مسئله موسیقی اظهار داشت: امروزه نرخ مصرف موسیقی در کشور بر اساس دادههای حاصل از پیمایشهای اجتماعی، عدد بالایی را به ثبت رسانده است که البته با ضرب در سن مصرفکننده و جغرافیای اقلیم این مسئله مبهمتر نیز میگردد. خلاصه آنکه در بحث موسیقی، این مباحث علمی هم از جهت حکمی و هم از جهت موضوعی نیاز به کار و بررسی بیشتر دارد. مسئله موضوعشناسی آن هم صرفاً یک مسئله کتابخانهای نیست بلکه نیاز به متد صحیح بررسی پدیدههای اجتماعی و فرهنگی دارد و قطعاً حکومت اسلامی نمیتواند در مقابل آن بیتفاوت باشد.
💢دستگاه فقاهتی امام خمینی (ره) ظرفیت حل مسئله مذکور را دارد
💢وی با اشاره به فعالیت سال گذشته خود در هستههای حل مسئله، افزود: ما روی اندیشه امام کارکرده ایم و فکر میکنیم این یک الگوریتم منتِج است. مبانی خاص امام مثل خطابات قانونیه یا مراتب حکم باید در حل مسئله خود را نشان دهد. یک خطِ ربطی بین این مبانی خاص امام وجود دارد. این مدل یا الگوریتم، میتواند به خیلی از مسائل پاسخ دهد؛ از جمله مسئله موسیقی. ما باید این مسئله را از نگاه حضرت امام بررسی کنیم و سپس بحث حکمرانی موسیقی پیگیری شود.
💢در ادامه این نشست، اساتید شورای علمی بنیاد شیخ انصاری (ره) به بیان نقطه نظرات خود پیرامون طرح ارائه شده پرداختند. لحاظ پدیده انتقال قطب موسیقی به خارج از کشور، توجه به مسئلههای عینی در حکمرانی موسیقی و توجه به ماهیتشناسی بحث موسیقی در کنار اقوال علما از جملهی این نکات است.
🔹خبرگزاری حوزه:
🌐https://hawzahnews.com/xcY75
🔹خبرگزاری رسا:
🌐https://rasanews.ir/fa/news/762119/
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
شارع، فاعل بالقصد است اما در مرحله عالیه یعنی فاعل بالعنایه_01.mp3
5.24M
🎙#فلسفه| شارع به حکم «انما انا بشر مثلکم» در مراحل دانیه، فاعل بالقصد است اما بدون شوق/ شوق از مراتب منطقی فاعل بالقصد نیست بلکه از مراتب اعدادی نفس در مرحله حیوانیت است/ لهذا علامه طباطبایی در نهایه، فاعل بالقصد و فاعل بالعنایه را ذاتا واحد میدانند/ فاعل بالعنایه، مرتبه اعلی فاعل بالقصد است/ حضرت امام همیشه شارع را در فقه و اصول به این صورت تحلیل میکنند
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس مناهج الوصول. سال ۱۳۹۹
#فلسفه #اصول
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌نشست علمی دانشگاه عالی دفاع ملی
💢موضوع: تبارشناسی معنویت در اسلام
🎙استاد علی فرحانی
📆 زمان: چهارشنبه 10/5/1403
🕌 مکان: تهران. دانشگاه عالی دفاع ملی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
🏴 مجموعه المرسلات، شهادت غریبانه سردار سرافراز جبهه مقاومت، شهید اسماعیل هنیه را محضر حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و رهبر معظم انقلاب و امت اسلام تسلیت عرض میکند.
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه:
خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود میدانیم
رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت
🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینهی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود میدانیم.
✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
✏️ بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران!
✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجستهی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاءالله پیوست و جبههی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانهی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینهی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.
✏️ شهید هنیه سالها جان گرامیاش را در میدان مبارزهئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آمادهی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثهی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفهی خود میدانیم.
✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
.
💢با سلام
💢این جلسه از بیانات استاد، در سه بخش با موضوع #کیفیت_برنامه_ریزی و #اهمیت_و_لزوم_تحصیل_علم و #کیفیت_تقریر_نویسی، ضبط شده است. بخش اول👇
@almorsalaat
روش برنامه ریزی.mp3
19.05M
🎙#برنامه_ریزی| جلسه اول روش صحیح برنامه ریزی بر اساس نگاه شهید مطهری
🎙استاد علی فرحانی
📚تهران. مدرسه آیت الله ایروانی. 8/5/1403
#طلبه_موفق
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#شب_جمعه
#سید_الشهداء #توسل
💢اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
💢اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اثر وضعی در بیان علامه_01_01.mp3
1.11M
🎙#معنویت| آنچه در فقه ملاک است، عبدالله بودن انسان است نه اثر وضعی/ در نگاه علامه طباطبایی، راه استکمال، تعبد به شارع است/ در این نگاه، حقیقت و شریعت و طریقت، جدایی ندارند
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس اصول عملیه کفایه. سال ۱۳۹۶
#شب_جمعه #سلوک_شرعی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#شهادت
📌مقتول فی سبیل الله، زنده است.
🎙مقام معظم رهبری
◽️و لا تَقولوا لِمَن یُقتَلُ فی سَبیلِ اللهِ اَمواتٌ بَل اَحیاءٌ وَ لکِن لا تَشعُرون؛ به کسانی که در راه خدا کشته میشوند، مرده اطلاق نکنید؛ اینها زندهاند. اطراف این آیه ــ چه قبل این آیه، چه بعد این آیه ــ بحثی از حرکت نظامی و جنگ و قتال و مانند اینها نیست؛ [میفرماید] «فیسبیلالله». نمیشود ادّعا کرد که معنای این «یُقتَلُ فی سَبیلِ اللَّه» کشته شدن در میدان جنگ است، چون هیچ قرینهای بر این در این آیه وجود ندارد. در آیهی سورهی آلعمران ــ «وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا»ــ چرا، آن آیه در ضمنِ مسائل جهاد است؛ این آیه نه، مطلق است؛ [میفرماید] هر کسی که در راه خدا کشته بشود. راه خدمت به مردم، راه خدا است؛ راه کار جهادی برای مردم، راه خدا است؛ راه ادارهی کشور اسلامی، راه خدا است؛ راه پیشرفت نظام جمهوری اسلامی، راه خدا است. آقای رئیسی عزیز و همراهانش، در راه پیشرفت کشور، در راه خدمت به مردم، در راه اعتلای جمهوری اسلامی کشته شدند، [لذا] مشمول این آیهاند؛ اینها را اموات ندانید؛ بَل اَحیاءٌ؛ اینها زنده هستند؛ همان تعبیری که در باب شهدا وجود دارد. بنابراین، اینها را ما «شهدای خدمت» میدانیم.
📚بیانات ۱۴.۳.۱۴۰۳
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
جلسه دوم.mp3
25.99M
🎙#طلبه_موفق| جلسه دوم با موضوع لزوم کار علمی و اهمیت آن در زمان حاضر
🎙استاد علی فرحانی
📚تهران. مدرسه آیت الله ایروانی. 8/5/1403
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#آیه #معارف
💢وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى
💢قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَىٰ وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا
💢قَالَ كَذَٰلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا ۖ وَكَذَٰلِكَ الْيَوْمَ تُنْسَىٰ
◽️ترجمه:
💢و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور میکنیم!»
💢گوید: الها، چرا مرا نابینا محشور کردی و حال آنکه من بینا بودم؟
💢خدا به او فرماید: (آری) بدین گونه آیات ما برای هدایت تو آمد و همه را به طاق فراموشی و غفلت نهادی، و امروز هم تو فراموش (و بیبهره) خواهی شد.
📚سوره طه. آیات 124 الی 126
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
جلسه سوم تقریر نویسی_01.mp3
14.97M
🎙#تقریر_نویسی| جلسه سوم با موضوع کیفیت تقریر نویسی و تاثیر آن در تثبیت اطلاعات و نکاتی در مورد جایگاه مباحثه و استماع اصوات در فعالیتهای علمی
🎙استاد علی فرحانی
📚تهران. مدرسه آیت الله ایروانی. 8/5/1403
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
.
#تبار_شناسی_معنویت
#استاد_علی_فرحانی
💢صوت بیانات استاد در جلسه اول از نشست علمی دانشگاه عالی دفاع ملی با موضوع «چیستی معنویت و تبار شناسی آن»👇
@almorsalaat
تبار شناسی معنویت.mp3
24.48M
🎙#نشست_علمی| اولین جلسه از جلسات «چیستی معنویت و تبار شناسی آن»
🎙استاد علی فرحانی
📚تهران. دانشگاه عالی دفاع ملی. 10/5/1403
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حتما این جلسه را بشنوید👆
در این جلسه بسیاری از سوالات مهم در مورد چیستی معنویت اسلامی، پاسخ میابد👆
📌جلسه دوم نشست علمی دانشگاه عالی دفاع ملی
💢موضوع جلسه دوم: تبارشناسی معنویت در اسلام
🎙استاد علی فرحانی
📆 زمان: چهارشنبه 17/5/1403
🕌 مکان: تهران. دانشگاه عالی دفاع ملی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
.
#ارجاعات
#بیانات_استاد
❇️استاد در این نشست علمی، این بخش از عبارت حضرت آقا را قرائت کرده و توضیح کامل فرمودند👇
@almorsalaat
📌گزیده جلسه اول و جلسه چهارم الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت
🎙مقام معظم رهبری
...امروز ما کمبود داریم، ما خلأهای زیادی داریم، شکافهای زیادی وجود دارد؛ و ضمن اینکه منابع داریم، منظومهی فکری نداریم. اینجا در جمع امروز، آقای دکتر برزگر - اگر اشتباه نکنم - به نظرم تنها دوستی بودند که یک منظومه ارائه کردند. ممکن است شما آن منظومه را ناقص بدانید و ناقص باشد؛ حرفی نیست. ما باید برویم به سمت منظومهسازی؛ یعنی قطعات مختلف این پازل را در جای خود بنشانیم، یک ترسیم کامل درست کنیم؛ به این احتیاج داریم. این هم کار یک ذره، دو ذره نیست؛ کار یک جلسه، دو جلسه نیست؛ کارِ جمعی است و تسلط لازم دارد؛ هم تسلط به منابع اسلامی، هم تسلط به منابع غربی؛ که عرض خواهم کرد. (23/8/1391)
...یک نکتهی دیگر این است که ما در تمسک به منابع اسلامی - که همین طور که بعضی از آقایان اشاره کردند، منابع قرآنی و غیر قرآنی و حدیثی، فراوان وجود دارد؛ که باز بنده در همان سلسله سخنرانیهای آن وقت، فرصت و مجال داشتم، گشته بودم و مبالغی را پیدا کرده بودم، که آنها را در نماز جمعه میخواندم - فقط نباید به دنبال این باشیم که اثبات کنیم بحث دربارهی آزادی، هدیهی غرب و هدیهی اروپا به ما نیست. چون گاهی برای این استفاده میکنیم، که آقا چرا بعضی از غربزدهها میگویند این مفاهیم را اروپائیها به ما یاد دادند؛ نه، قرنها پیش از پیدا شدن این مباحث در اروپا، بزرگان اسلام اینها را گفتهاند. خیلی خوب، این یک فایده است؛ اما فقط این نیست. ما باید به منابع مراجعه کنیم، برای اینکه بتوانیم آن منظومهی فکری مربوط به آزادی را از مجموع این منابع بگیریم. (۲۳/۸/۱۳۹۱)
...البتّه اینکه ما میگوییم ایرانی یا اسلامی، مطلقاً به این معنا نیست که ما از دستاوردهای دیگران استفاده نخواهیم کرد؛ نه، ما برای به دست آوردن علم، هیچ محدودیّتی برای خودمان قائل نیستیم. هر جایی که علم وجود دارد، معرفتِ درست وجود دارد، تجربهی صحیح وجود دارد، به سراغ آن خواهیم رفت؛ منتها چشمبسته و کورکورانه چیزی را از جایی نخواهیم گرفت. از همهی آنچه که در دنیای معرفت وجود دارد و میشود از آن استفاده کرد، استفاده خواهیم کرد. (10/9/89)
...آنچه که باز من اینجا اضافه میکنم، این است که عرصههای این پیشرفت را بهطور کلّی بایستی مشخّص کنیم. چهار عرصهی اساسی وجود دارد، که عرصهی زندگی -که شامل عدالت و امنیّت و حکومت و رفاه و این چیزها میشود- یکی از این چهار عرصه است. در درجهی اوّل، پیشرفت در عرصهی فکر است. ما بایستی جامعه را به سمت یک جامعهی متفکّر حرکت دهیم؛ این هم درس قرآنی است. شما ببینید در قرآن چقدر «لِقَومٍ یَتَفَکَّرُون»، «لِقَومٍ یَعقِلُون»، «أفَلا یَعقِلون»، «أفَلا یَتَدَبَّرون» داریم. ما باید جوشیدن فکر و اندیشهورزی را در جامعهی خودمان به یک حقیقت نمایان و واضح تبدیل کنیم. البتّه این از مجموعهی نخبگان شروع خواهد شد، بعد سرریز خواهد شد به آحاد مردم. البتّه این راهبردهایی دارد، الزاماتی دارد. ابزار کار، آموزشوپرورش و رسانهها است؛ که باید در برنامهریزیها اینها همه لحاظ شود و بیاید.
عرصهی دوّم -که اهمّیّتش کمتر از عرصهی اوّل است- عرصهی علم است. در علم باید ما پیشرفت کنیم. البتّه علم هم خود، محصول فکر است. در همین زمان کنونی، در حرکت به سمت پیشرفت فکری، هیچ نبایستی توانی و کوتاهی و کاهلی به وجود بیاید. خوشبختانه چند سالی است که این حرکت در کشور شروع شده؛ نوآوری علمی و حرکت علمی و به سمت استقلال علمی حرکت کردن. علم هم اینجوری است دیگر؛ بلافاصله در قالب فنّاوریها و اینها خودش را نشان میدهد. در موارد زیادی، محصول حرکت علمی هم مثل این مسئلهی مورد بحث ما از چیزهای بلندمدّت نیست؛ نزدیکتر و ثمرهی آن دمدستتر است. کار علمی را بایستی عمیق و بنیانی انجام داد. این هم یک عرصهی پیشرفت است.
عرصهی سوّم، عرصهی زندگی است، که قبلاً عرض کردیم. همهی چیزهایی که در زندگی یک جامعه بهعنوان مسائل اساسی و خطوط اساسی مطرح است، در همین عنوان «عرصهی زندگی» میگنجد؛ مثل امنیّت، مثل عدالت، مثل رفاه، مثل استقلال، مثل عزّت ملی، مثل آزادی، مثل تعاون، مثل حکومت. اینها همه زمینههای پیشرفت است، که باید به اینها پرداخته شود.
عرصهی چهارم -که از همهی اینها مهمتر است و روح همهی اینها است- پیشرفت در عرصهی معنویّت است. ما بایستی این الگو را جوری تنظیم کنیم که نتیجهی آن این باشد که جامعهی ایرانی ما به سمت معنویّتِ بیشتر پیش برود. البتّه این در جای خود برای ما روشن است، شاید برای خیلی از حضّار محترم هم روشن است؛ امّا باید برای همه روشن شود که معنویّت نه با علم، نه با سیاست، نه با آزادی، نه با عرصههای دیگر، هیچ منافاتی ندارد؛ بلکه معنویّت روح همهی اینها است. میتوان با معنویّت، قلّههای علم را صاحب شد و فتح کرد؛ یعنی معنویّت هم وجود داشته باشد، علم هم وجود داشته باشد. دنیا در آن صورت، دنیای انسانی خواهد شد؛ دنیایی خواهد شد که شایستهی زندگی انسان است. دنیای امروز، دنیای جنگلی است. دنیایی که در آن علم همراه باشد با معنویّت، تمدّن همراه باشد با معنویّت، ثروت همراه باشد با معنویّت، این دنیا دنیای انسانی خواهد بود. البتّه نمونهی کامل این دنیا در دوران ظهور حضرت بقیّةالله (ارواحنا فداه) اتّفاق خواهد افتاد و از آنجا -من این را اینجا عرض بکنم- دنیا شروع خواهد شد. ما امروز در زمینههای مقدّماتىِ عالَم انسانی داریم حرکت میکنیم. ما مثل کسانی هستیم که در پیچوخمهای کوهها و تپّهها و راههای دشوار داریم حرکت میکنیم تا به بزرگراه برسیم. وقتی به بزرگراه رسیدیم، تازه هنگام حرکت به سمت اهداف والا است. بشریّت در طول این چند هزار سال عمر خود، دارد از این کورهراهها حرکت میکند تا به بزرگراه برسد. وقتی به بزرگراه رسید -که آن، دوران ظهور حضرت بقیّةالله است- آنجا حرکت اصلی انسان آغاز خواهد شد؛ حرکت سریع انسان آغاز خواهد شد؛ حرکت موفّق و بیزحمت انسان آغاز خواهد شد. زحمت فقط عبارت است از همین که انسان در این راه حرکت کند و برود؛ دیگر حیرتی در آنجا وجود نخواهد داشت.(۱۰/۹/۸۹)
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
استفاده از اطراد در فهم کلمه اراده در بیان علامه طباطباییmp3.mp3
1.96M
🔊#فلسفه| توضیح علامه طباطبابی از «اراده الهی» با استفاده از اطراد (تفسیر بیانی) در ادله شرعیه/ نظر حضرت امام در مورد صفت اراده/ علت اختلاف علامه با این نظریه حضرت امام/ تعبد به شارع حتی در جعل اصطلاح
🎙استاد علی فرحانی
📚مناهج الوصول. سال 1395
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#شب_جمعه
#معارف
📌جایگاه ایمان و عمل صالح / معنای عمیق «الدنیا مزرعه الآخره»
🎙علامه حسن زاده
❇️نكته: هركسى زارع و مزرعۀ خود است و نيّتها و اعمالش بذرهايش، بنگر تا در مزرعۀ خويش چه مىكارى و در قول رسول الله (ص) الدنيا مزرعة الآخرة تدبّر كن.
❇️نكته: ايمان آوردن به منزلت ملك مناسب براى زرع تحصيل كردن است، و عمل به شرائط آن به مثابت بذر افشاندن: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ.
❇️نكته: جزاء نفس عمل است: وَ لا تُجْزَوْنَ إِلاّ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (يس آيه ٥٤).
📚هزار و یک کلمه. جلد دوم. ص 145
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b