eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
549 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️آمد ز راه دختر موسیٰ به شهر قم یعنی فتاد سایه‌ی طوبیٰ به شهر قم ◽️بوی بهشت می‌وزد از گَرد چادرش گل کرده است مأمن و مأویٰ به شهر قم ◽️وقتی گذاشت پا به حریم دیار عشق جاری شده‌ست چشمه تقویٰ به شهر قم ◽️بانوی آب و آینه، معصومه می‌رسید با جلوه‌های زینب کبریٰ به شهر قم ◽️در آسمان شهر ملائک به صف شدند تابیده بود نور تعالیٰ به شهر قم ◽️تا که گشود دیده‌ی خود را به آن حریم بگشوده گشت باب تولّیٰ به شهر قم ◽️مولای ماست آینه‌دار جهان رضا اینک رسید خواهر مولیٰ به شهر قم ◽️با آن‌که بود خسته ولیکن رسیده بود پویاترین شفیعه‌ی عقبیٰ به شهر قم 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
0058-KharejOsul-14030703.MP3
29.74M
🔊| اتمام بحث از ثمره وضع و بررسی ادامه ان به حمل شایع در ضمن مباحث مطرح آتی در این باب/ سه مسأله مهم در باب وضع: حقیقت وضع و من الواضع و تقسیمات وضع/ توضیحی از جنبه کلامی عقیدتی مبحث وضع و اشاره ای به جایگاه من الواضع و حقیقت وضع در این نگاه/ تعریف مرحوم آخوند از حقیقت وضع و تقسیم وضع به تعیینی و تعینی در تعریف ایشان/ جایگاه استعمال و لزوم تفکیک صحیح وضع از استعمال و شئون آن دو/ نگاهی به وضع تعینی از منظر استعمال (استعمال بلا قرینه)/ اشاره ای به مسلک تعهد از منظر تفکیک وضع از استعمال/ تفکیک حقیقت از اعتبار در این مبحث 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. سه شنبه. 3/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0053-KharejFeq-14030703_01.MP3
23.59M
🔊| مروری بر ثمره نظر شیخ اعظم/ جایگاه کتاب الطهاره به صورت مستقل یا مقدمه کتاب الصلاه/ جایگاه طهارت حدثی و خبثی در کتاب الطهاره/ نگاهی به جایگاه طهارت مائی و غیر مائی در فضای فقه/ دسته بندی طهارت خبثی و حدثی در بیان محقق حلی/ بررسی مستثنیات ذیل احکام النجاسات/ سببیت ملاقات با عین نجس برای نجس شدن و نیز وجوب اجتناب از نجس/ شکل گیری باب ملاقات در قرن دهم و یازدهم/ لزوم تفکیک باب طهارت خبثی از حدثی در ابتدای کتاب الطهاره و بررسی نجاسات به عنوان اولین مساله در طهارت خبثی/ لزوم بررسی چیستی نجاست در نزد شارع و نیز بررسی ملاقات و سرایت از این منظر 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. سه شنبه. 3/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
یا الله یا حافظ یا ناصر یا معین احفظه و انصره بحق الحسین الشهید (ع) 🤲 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎙#شب_جمعه| رابطه خداوند و مخلوقات بر اساس حکمت متعالیه/ معنای لطیف «آنچه خوبان همه دارند تو یک جا دا
. 📌حق مخلوق به و رابطه آن با انسان کامل 🎙آیت الله العظمی جوادی ❇️اهل معرفت با استفاده از آیات قرآنی، اصطلاح حق «مخلوق به» را به کار میبرند که همان فیض منبسط و نفس رحمانی است و این اصطلاح از کلام خداوند سبحان درباذه آفرینش استفاده شده است. آنجا که میفرماید «خلق السماوات و الارض بالحق». ادیب، باء بالحق را باء ملابسه و یا مصاحبت میخواند و عارف آن را ناظر به تجلی یا استعانت از حق میداند به این معنا که خلق با استعانت از این حق، مخلوق هستند و بدین ترتیب اصل فیض، حق است و مستفیض، مخلوق است و این حق که خلق با آن افریده میشود، خود فیضی است که از پروردگار میباشد «الحق من ربک». ❇️آن حق، با خدا نیست بلکه از خداوند است لکن با انسان کامل است. ❇️انسان کامل یک موجود ممکن و حق مخلوق به نیز موجود ممکن است و این دو‌ با یکدیگر همراه اند و به همین دلیل گفته میشود «الحق مع علی و علی مع الحق یدور معه حیثما دار» اما درباره خداوند‌ گفته نمیشود «الحق مع الله» بلکه حق، از الله است یعنی هر چه حق در عالم هست از او است و این معنا در قیامت که یوم الحق است اشکار میشود. ❇️حق به معنای ثابت است و آن یا بالذات است و یا بالعرض و‌ المجاز، و چون به غیر خداوند نسبت داده شود، عرض و‌ مجاز است. خداوند حق بالذات است و فیض منبسط او، ظهور حق است و مستفیض های محدود و متغیر بدون امتزاج با آن فیض، هماهنگ اند چه اینکه بدون تباین از آن جدایند... 📚رحیق مختوم. جلد 9. ص 421 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
◾️انا لله و انا الیه راجعون 💢شهادت دبیر کل حزب الله لبنان را به محضر امام عصر و مقام معظم رهبری و مسلمین جهان، تسلیت عرض مینماییم یالیتنا کنا معک فنفوز فوزا عظیما 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️من با حب به سید حسن نصرالله به خدا تقرب پیدا میکنم 🎙علامه مصباح یزدی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت شهادت سید حسن نصر الله 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️فی مدرسة الحسین و زینب علیهما السلام..... 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌀| فهو من أبده البديهيات 🔹«وَ يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِينُ‌» و الآية من غرر الآيات القرآنية تفسّر معنى معرفة الله فإن قوله: «وَ يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِينُ‌» يُنبئ أنه تعالى هو الحق لا سترة عليه بوجه من الوجوه و لا على تقدير من التقادير فهو من أبده البديهيات التي لا يتعلق بها جهل لكن البديهي ربما يغفل عنه 🔹فالعلم به تعالى هو ارتفاع الغفلة عنه الذي ربما يعبر عنه بالعلم، و هذا هو الذي يبدو لهم يوم القيامة فيعلمون أن الله هو الحق المبين.  🔹و إلى مثله يشير قوله تعالى: «لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ» (ق: 22)  📚علامه طباطبایی، تفسیر المیزان ج۱۵ ص۹۵ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🌀#تفسیر| فهو من أبده البديهيات 🔹«وَ يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِينُ‌» و الآية من
🌀| فهو من أبده البديهيات 🎙علامه طباطبایی 🔸و هذه هي الواقعية التي ندفع بها السفسطة و نجد كل ذي شعور مضطرا إلى إثباتها و هي لا تقبل البطلان و الرفع لذاتها حتى أن فرض بطلانها و رفعها مستلزم لثبوتها و وضعها فلو فرضنا بطلان كل واقعية في وقت أو مطلقا كانت حينئذ كل واقعية باطلة واقعا أي الواقعية ثابتة و كذا السوفسطي لو رأى الأشياء موهومة أو شك في واقعيتها فعنده الأشياء موهومة واقعا و الواقعية مشكوكة واقعا أي هي ثابتة من حيث هي مرفوعة و إذ كانت أصل الواقعية لا تقبل العدم و البطلان لذاتها فهي واجبة بالذات فهناك واقعية واجبة بالذات و الأشياء التي لها واقعية مفتقرة إليها في واقعيتها قائمة الوجود بها. و من هنا يظهر للمتأمل أن أصل وجود الواجب بالذات ضروري عند الإنسان و البراهين المثبتة له تنبيهات بالحقيقة. (حاشیه اسفار. جلد ششم. ص 14) 💢توضیح این بخش عبارت علامه را در بیان استاد بشنوید👇 @almorsalaat
تبیین خدای قرآن با علامه طباطبایی.mp3
3.28M
🎙| در طول تاریخ فلسفه و عرفان،‌ خدای قرآن «برای اولین بار» توسط علامه طباطبایی در حاشیه اسفار تبیین شد 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢اللهم اجعله فی درعک الحصینه التی تجعل فیها من ترید بحق القرآن العظیم و بحق حمعسق 🤲 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌رژیم صهیونی، رژیمی بی‌ریشه و مصنوعی و ناپایدار است که با تزریقات آمریکا زنده است ❇️[رژیم صهیونی] صرفاً با تزریق حمایتهای آمریکا خود را بِزحمت بر سر پا نگه داشته است؛ و این هم دیری نخواهد پایید؛ باذن اللّه. دلیل واضح این ادّعا آن است که اکنون یک سال است که دشمن با هزینه‌کرد چندین میلیارد دلار در غزّه و لبنان و با کمک همه‌جانبه‌ی آمریکا و چند دولت غربی دیگر در رویارویی با چند هزار مرد مبارز و مجاهد فی‌سبیل‌اللّه که محصور و ممنوع از هر گونه کمک از خارجند، شکست خورده و تنها هنرشان بمباران خانه‌ها و مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز جمعیّتی غیر مسلّحین بوده است! ❇️این رژیم خبیث، بی‌ریشه و مصنوعی و ناپایدار است و صرفاً با تزریق حمایتهای آمریکا خود را بِزحمت بر سر پا نگه داشته است؛ و این هم دیری نخواهد پایید؛ باذن اللّه... امروز بتدریج خود باند جنایتکار صهیونیست هم به این نتیجه رسیده‌اند که بر حماس و حزب‌اللّه هرگز پیروز نخواهند شد. 📚بیانات ۱۴۰۳/۷/۱۳ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0059-KharejOsul-14030714.MP3
30.27M
🔊| مروری بر اصولی بودن و ثمره داشتن مبحث وضع/ سه مبحث حقیقت وضع و من الواضع و تقسیمات واضع/ لزوم تبیین امتداد مبحث وضع/ تعریف وضع توسط مرحوم آخوند/ اشکال شاگردان مرحوم‌ آخوند به این تعریف از منظر تفکیک وضع با اثر وضع و تفکیک حیث مصدری و حاصل مصدری در وضع/ ابهام در تعریف وضع از محقق خراسانی/ وارد نبودن این اشکال به آخوند و ملتفت بودن ایشان به این نکته/معنای اصطلاحی بودن یا لغوی بودن وضع در باب محل بحث/ تبیین ادامه عبارت محقق خراسانی در تعریف وضع و مساله تقسیم‌ وضع به تعیینی و تعینی/ علامات حقیقت و‌ مجاز از حیث تعریف آخوند از وضع 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. شنبه. 14/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0054-KharejFeq-14030714_01.MP3
17.72M
🔊| اشاره به وقایع اخیر و شهادت شهید سید حسن نصرالله/ نکاتی لطیف و دقیق در مورد جایگاه جهاد در اسلام/ لزوم انجام تکلیف و الگو گرفتن از شهید مطهری 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. شنبه. 14/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حتما بشنوید👆
0060-KharejOsul-14030715.MP3
39.91M
🔊| مروری بر اشکال به محقق خراسانی در تعریف وضع و پاسخ به آن/ مساله اصطلاحی یا لغوی بودن وضع در عنوان محل بحث/ توضیح سه نگاه به مبحث وضع بعد از آخوند خراسانی/ توضیح ای متفاوت از نگاه میرزای نائینی به وضع الفاظ/ متاثر بودن میرزای نائینی از محقق خراسانی/ عباراتی از شهید سید مصطفی خمینی و نگاهی متفاوت به الفاظ/ اثرگذاری جدی این نگاه میرزای نائینی در کلمات متاخرین ایشان/ تاثیر این نگاه در بیان محقق عراقی و توضیح نظر ایشان مبتنی بر اعتباری بودن وضع و تکوینی بودن هوهویت لفط و معنا/ اشاره ای به نظر محقق خوئی و شهید صدر 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یکشنبه. 15/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0055-KharejFeq-14030715.MP3
22.9M
🔊| مروری بر توضیحات گذشته در مورد فرع محل بحث (نجس شدن ماء مضاف)/ اجماعات منقوله متضافره و شهرت محققه و ادعای مفتاح الکرامه بر اطلاق معقد اجماعات و روایات وارده در مورد مصادیق ماء مضاف/ مساله ملاقات و سرایت و‌‌ رطوبت/ قبول نگاه شیخ اعظم و کنارگذاشتن نگاه محقق‌ خوئی به مساله/ تفکیک بین باب طهارت خبثی و طهارت حدثی از ابتدا/ شروع مبحث طهارت خبثی از نجاسات و نه مطهرات/ اشاره ای به نظر شهید صدر در باب نجاسات/ لزوم بررسی منجس بودن اعیان نجسه در اثر ملاقات و نیز منجس بودن متنجس و بعد هم بحث از مطهرات در این نگاه 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. شنبه. 15/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📚دوشنبه. 16/7/1403 📚موسسه ائمه اطهار. طبقه همکف. مدرس 5. ساعت 7.45 الی 9 صبح 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b