eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۱۴ @majazi_almorsalaat
در این جلسه، بحث اجزای امر ظاهری از واقعی شروع شد. استاد تبیین کردند که از نگاه امام خمینی (ره) بحث اجزاء مطلقا (چه اجزای اضطراری از اختیاری و چه ظاهری از واقعی) در مورد حکم انشائی نیست بلکه در مرتبه فعلیت (اجزاء و شرایط) است. نگاه امام خمینی (ره) تاثیر مهمی در بحث اجزاء دارد. در این جلسه نکات مهمی در ارتباط نداشتن بحث امکان تعبد به ظنون، تصویب و ... با اجزاء از نگاه امام (ره) بیان شد. حتما بشنوید. @almorsalaat
💠| پیشگویی قرآن در کثرت ذریه رسول الله (ص) 🔅إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ، فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ، إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ. و الجملة لا تخلو من دلالة على أن ولد فاطمة (س) ذريته (ص)، و هذا في نفسه من ملاحم القرآن الكريم فقد كثر الله تعالى نسله بعده كثرة لا يعادلهم فيها أي نسل آخر مع ما نزل عليهم من النوائب و أفنى جموعهم من المقاتل الذريعة.  📚 علامه طباطبایی، المیزان ج۲۰ ص۳۷۰ ♨️میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن مبارکباد. @almorsalaat
📝|فصّ حكمة عصمتيّة في كلمة فاطميّة 💫فصوص الحكم بيست و هفت فصّ است، و هر فصّ آن به نام يكى از انسانهاى كامل كه از آن تعبير به كلمه شده است؛ و در هر فص سلطان و محور بحث يكى از امّهات مسائل مهم قرآنى، و از اصول معارف اصيل عرفانى انسان ساز است. ✨مثلا در فصّ آدمى، سلطان بحث از وجوب خليفة اللّه و انسان كامل است؛ و در فص شيثى از عطايا و منح و هبات؛ و در فص اسماعيلى از خلود عذاب و اقسام جنّت و نار و احوال نفوس در برازخ و قيامت است؛ و در فصّ يعقوبى از دين؛ و در فصّ يوسفى از نوم و خيال و تمثل و عالم مثال؛ و در فصّ هودى از تنزيه و تشبيه يعنى حدّ و بى‏حدّى؛ و در فص شعيبى از قلب و تجدّد امثال؛ و در فصّ عزيرى از قضا و قدر و سرّ القدر و نبوّت تشريعى و مقامى، و در فصّ سليمانى از رحمت وجوبى و امتنانى، و در فص يونسى از حقيقت ذكر و مراتب آن و أدب انسانى، و در فص الياسى از وهم و دعا و اجابت؛ و در فص محمّدى از فرديّت. 💫فاتحه فصوص الحكم «فصّ حكمة إلهية في كلمة آدميّة» است، و خاتمه آن «فصّ حكمة فرديّة في كلمة محمّديّة». و آن بيست و هفت كلمه تامّه و انسان كامل به ترتيب كتاب عبارت‏اند از: «آدم، شيث، نوح، إدريس، إبراهيم، إسحاق، إسماعيل، يعقوب، يوسف، هود، صالح، شعيب، لوط، عزير، عيسى، سليمان، داود، يونس، أيوب، يحيى، زكريا، إلياس، لقمان، هارون، موسى، خالد، محمّد» صلوات اللّه و سلامه عليهم. 💫از انبياى ياد شده در قرآن كريم، فقط يسع و ذو الكفل در كتاب فصوص الحكم نام برده نشده ‏اند، و بيست و سه نفر ديگر به نام هر يك فصّى مخصوص است؛ و چهار شخص ديگر ياد شده در فصوص كه به نام هر يك فصّى جداگانه است عبارتند از: «شيث و عزيز و لقمان و خالد» عليهم السلام. 💫در دوره ‏هاى تعليم و تدريس فصوص الحكم همواره اين خاطره به من روى مى‏ آورد كه چرا در اين كتاب فصّى به نام يكى از زنان نادره دوران مانند مظهر ايمان و أحسن منازل قرآن حضرت عصمة اللّه الكبرى فاطمه بنت خاتم الأنبياء، و يا حضرت مريم بنت عمران منصوص در چند آيت قرآن، اختصاص نيافته است و آن را از آدم تا خاتم در بيست و هفت فص فقط به مردان اختصاص داده است؟! 💫و چرا تأسّى به قرآن كريم نشده است كه خداوند سبحان در سوره انبياء قرآن تنى چند از پيامبران را نام برده است و پس از آن فرمود: وَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فِيها مِنْ رُوحِنا وَ جَعَلْناها وَ ابْنَها آيَةً لِلْعالَمِينَ، إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ‏. علاوه اين كه يك سوره قرآن كريم به نام حضرت مريم است كه سوره كهيعص است، و حق تعالى در آن سوره بعد از نام بردن حضرت زكريا و يحيى فرموده است: وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مَرْيَمَ‏ ... وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِبْراهِيمَ‏ ... وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مُوسى‏ ... وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِسْماعِيلَ‏ ... وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِدْرِيسَ‏ ... أُولئِكَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ مِنْ ذُرِّيَّةِ آدَمَ وَ مِمَّنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ وَ مِنْ ذُرِّيَّةِ إِبْراهِيمَ وَ إِسْرائِيلَ وَ مِمَّنْ هَدَيْنا وَ اجْتَبَيْنا إِذا تُتْلى‏ عَلَيْهِمْ آياتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُكِيًّا و نيز در آغاز دعاى استفتاح ماه رجب آمده است: «اللّهمّ صلّ على أبينا آدم بديع فطرتك- الى قوله: اللّهمّ صلّ على أمّنا حوّاء المطهرة من الرّجس ...»، مزيدا بر امرى استحسانى كه حروف تهجّى بيست و هشت‏اند و دوائر حروف بيست و هشتگانه را اهميّت بسزا است؟!. 💫و لكن جناب شيخ أكبر را بايد معذور داشت كه مأمور بود. چنان كه در مفتتح فصوص الحكم بدان تنصيص فرمود كه: «أما بعد فإنّي رأيت رسول اللّه- صلى اللّه عليه و آله و سلم- في مبشرة أريتها في العشر الآخر من المحرم سنة سبع و عشرين و ستمائة بمحروسة دمشق و بيده- صلّى اللّه عليه و آله و سلّم- كتاب فقال لي: «هذا كتاب فصوص الحكم خذه و اخرج به الى الناس ينتفعون به»، فقلت السّمع و الطاعة للَّه و لرسوله و أولى الأمر منّا كما أمرنا، فحقّقت الأمنيّة و أخلصت النيّة و جرّدت القصد و الهمّة إلى إبراز هذا الكتاب كما حدّه لي رسول اللّه- صلّى اللّه عليه و آله من غير زيادة و لا نقصان ...»؛ چنان كه در «مناقب» حضرت صديقه طاهره فاطمه سلام اللّه عليها را نام برده است كه «صلوات اللّه و ملائكته و حملة عرشه و جميع خلقه من أرضه و سمائه على الجوهرة القدسيّة في تعيّن الإنسية صورة النفس الكلّية ...»، و لكن برخى مناقب را به شيخ عارف رجب برسى نسبت داده ‏اند. 💫غرض اين كه در دوره تدريس فصوص الحكم در آمل، چون درس به فصّ عيسوى رسيده است، در اثناى فصّ عيسوى در ليله مباركى براى يكى از اوتاد حلقه درس و بحثم كه تا كنون بيش از سى سال است با من حشر علمى و عملى سير و سلوك دارد، و حقّا متنعّم به القائات سبّوحى بسيار است، به خطاب رحمانى اين كلمه عليا و درّه بيضاء تشرّف مى‏ يابد كه «فصّ حكمة عصمتيّة في كلمة فاطميّة»، و اين وارده را در جلسه درس بعد برايم حكايت كرد؛ همين بارقه ملكوتى ايجاب كرد كه اين فصّ ثمين به عنوان متمّم فصوص الحكم به قلم اين خوشه چين خرمن ولايت به منصّه ظهور رسيده است، و الحمد للَّه على ما اكرم و أنعم و ألهم و احكم. 📚علامه حسن زاده آملی، ممدالهمم فی شرح فصوص الحکم، ص641 @almorsalaat
المرسلات
🔉#طلبه_موفق| راهکارهای تقویت مهارت تفکر 🎙استاد علی فرحانی 📌این جلسه شنبه ۱۱بهمن۹۹، ساعت۲۰ به صورت
♦️نظرات برخی از اعضای کانال درباره بیانات استاد در جلسه "راهکارهای رشد مهارت تفکر" eitaa.com/almorsalaat/3161 👤مخاطب M.k.mahhdi: ▫️استاد بیان کردن که باید تعادل فکر و مطالعه حفظ بشه و در حین مطالعه هم مطالب به درستی دسته بندی بشن و نظام مند وبرای نظام مندی راه کارایی هم گفتن. ولی چیزی که باید بیشتر محور قرار میگرفت توانایی ها ولازمه های تقویت قدرت فکر به عنوان قدرت هاضمست که خیلی کم بش پرداختن 👤مخاطب kashmiri: ▫️اینا رو اول طلبگی باید بهمون می‌گفتن... این صحبت ها و اون صوت های "" جنسش با توصیه های معمولی و فرمی که همه جای حوزه پیدا میشه فرق می‌کنه؛ طلبه به صحبت های قشنگ قشنگِ بی‌سر و ته نیاز نداره، به این توصیه‌ها و راهکار های عملی نیاز داره. بسیار جای تشکر و قدردانی داره که کسی با مشغله‌ها و دغدغه های حاج‌آقا چنین جلساتی رو برگزار می‌کنن. شخصاً زندگی طلبگی‌م به قبل از آشنایی با حاج‌آقا و بعد از اون تقسیم میشه... ✅مجموعه صوتی 👇 eitaa.com/palmorsalaat/13 ♨️شما هم نظرات و سوالاتتان را در مورد پست های کانال در گروه هم اندیشی طلبگی بیان کنید: 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737 @almorsalaat
nokati-dar-maktabshenasi-v-sabkshenasi-feghhi.mp3
2.97M
🔊| نکاتی مهم در مکتب شناسی و سبک شناسی فقهی از شیخ انصاری تا امام خمینی (ره) 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
♨️یکی از آرمانهای انقلاب، آماده سازی فضا برای تربیت شخصیت هایی امثال حاج میرزا علی‌آقای قاضی‌ها و علّامه‌ی طباطبائی‌ها است. 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۷/۳/۷ 💠آماده‌سازی فضا برای رشد معنویّت و رهایی از بردگیِ شهوت و غضب در انسانهای مستعد؛ این هم یکی از آن برترین آرزوها است که غالباً به این توجّه نیست. باید فضا جوری بشود که انسانهای مستعد بتوانند در آن فضا حرکت کنند، امثال حاج میرزا علی‌آقای قاضی‌ها و علّامه‌ی طباطبائی‌ها و شخصیّت‌های برجسته‌ی این‌جوری به وجود بیایند؛ انسانهای والا و برتر که از این فضای مادّی توانسته‌اند تعالی پیدا کنند و فراتر بروند؛ یعنی فضا بایستی برای این آماده بشود. البتّه همه‌ی ما استعداد یک چنین چیزی را نداریم امّا در میان ما کسانی هستند که استعداد این حرکت را دارند، بخصوص در دوره‌ی جوانی. @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
| سلسله درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی با موضوع «فقه نظام روابط اجتماعی» و «نظام اصولی امام خمینی(ره)» 🔰استاد علی فرحانی 📆 پنج‌شنبه‌ ها ساعت ۸ الی ۱۰ 📌خیابان سمیه، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، موسسه مفتاح ✅امکان شرکت حضوری به صورت محدود با رعایت قوانین بهداشتی فراهم است. 🔘لینک شرکت مجازی https://b2n.ir/955386 @almorsalaat
📣| سلسله جلسات تخصصی برهان، ویژه فرهنگیان استان قم 📌اصول تربیت اسلامی (تفاوت تربیت از دیدگاه غربی و اسلامی، رشد و هویت بخشی) 🔰استاد علی فرحانی 🕘پنجشنبه ۱۶بهمن۹۹، ساعت ۹:۳۰ الی ۱۲:۱۵ 💠قم، خیابان صفائیه، کوچه۲۶، موسسه میقات 📝 جهت ثبت نام اولیه کلمه «برهان» را به شماره 30003218 پیامک کنید. ♦️شرکت در جلسه به صورت و با رعايت دستورالعمل های بهداشتی است ◽️برگزار کننده: موسسه جوانان انقلاب اسلامی @almorsalaat
✅ کانال تخصصی طلاب حوزه های علمیه از تا 💠 آشنایی با منظومه فکری امام، رهبری، علامه طباطبایی و شهید مطهری 💠آثار و دروس استاد علی فرحانی 💠 💠 الگوی تولید علوم انسانی 💠 فقه، اصول، فلسفه، عرفان، رجال 💠 اخلاق و عرفان 💠 تبیین 💢با کانال همراه شوید👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
✅ کانال تخصصی طلاب حوزه های علمیه از #مقدمات تا #اجتهاد 💠 آشنایی با منظومه فکری امام، رهبری، علامه
👆👆👆👆 اگر این کانال برایتان مفید بوده، جهت معرفی کانال پیام بالا را برای چند نفر از دوستانتان ارسال کنید. 🙏🙏🙏
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
36.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی، در پیام تصویری به همایش بین المللی «نقش اندیشه‌های عرفانی امام خمینی رحمت الله علیه در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران»:🔻 ✅ کسی که می‌خواهد راه امام را طی کند، باید جهانی فکر کند ◻️ با داشتن ولایت، فقه اصغر ایران اسلامی را احیا می‌کند، از استبداد، از استعمار، از استحمار آزاد می‌کند، با جهان ارتباط برقرار می‌کند، اما با همه کشورهایی که نه بیراهه می‌روند، نه گزندی دارند، نه مرموزانه کار می‌کنند، نه قصد ایذا دارند، رابطه سلیم و عاقلانه برقرار می‌کند، طوری که ملت زنده باشد، هم جنبه جهانی حفظ شود، هم رسالت خود امام رضوان الله تعالی علیه. https://hawzahnews.com/xb2tt
💠نیازمندی شدید فلسفه به منطق 🔰شهید مطهری 🔹هيچ فني به اندازه به تجزيه و تحليلهاي عقلاني نيازمند نيست و فلسفه نيز با هيچ چيز ديگر به اندازه اين تجزيه و تحليلها سر و کار ندارد و همين امر موجب شده که مسائل فلسفه بالطبع داراي يک نوع غموض و اعضال بوده باشد. نيازمندي شديد فلسفه به منطق نيز از همين جا سرچشمه مي‌‌‌‌‌گيرد. 🔹سر و کار داشتن زياد فلسفه با تجزيه و تحليلهاي عقلاني، حکما و بالاخص حکماي جديد اروپا را متوجه اين نکته ساخت که قبل از ورود در حل و فصل و تجزيه و تحليل معضلات فلسفي بايد انسان و افکار و ادراکات و طرز اعمال ذهني و عقلاني انسان را مورد بررسي و مطالعه قرار داد، تا آنجا که بعضي يکباره معتقد شدند که: «فلسفه خود انسان است». اين توجه، توجه بسيار بجا و به موقعي است و ضمناً اهميت شگرف و عظيم را که بخشي از اين قسمت است روشن مي‌‌‌‌‌سازد. 🔹در اين کتاب [اصول فلسفه و روش رئالیسم] نيز اين اصل کاملًا مورد توجه و عنايت واقع شده و قبل از هر چيز، ادراکات و طرز اعمال ذهني و عقلاني انسان با يک روش مخصوص به خود اين کتاب‌‌‌‌‌ مورد بررسي قرار گرفته. 📚اصول فلسفه ج۲، مقدمه @almorsalaat
جایگاه مباحث الافاظ علم اصول.mp3
9.07M
🔊| نقش مهم مباحث الفاظ علم اصول در فهم متن و تحصیل علم 🎙استاد علی فرحانی ◽️استاد در این گفتار می فرمایند: نقش مباحث الالفاظ علم اصول منحصر در حیطه استنباط نیست بلکه این مباحث تاثیر حیاتی در مراحل مختلف تحصیل دارد. ◽️مباحث الفاظ باید به مرحله اعمال و کاربرد در جمیع متون علمی برسد تا بتوان از ثمرات آن بهره مند شد. 📌اصول فقه، جلسه ۸۳. صوت تدریس استاد را از اینجا استماع کنید👇👇👇 http://eitaa.com/almorsalaat/1165 @almorsalaat
📝| دستگاه استنباطی حضرت امام دستگاهی مبتکرانه است. 🔰استاد علی فرحانی 🔰مقرر:احسان چینی پرداز ◽️علم اصول از نگاه حضرت امام با علم اصولی که نزد مشهور موجود است فرسنگ ها فاصله دارد به طوری که به صراحت می توان حضرت امام را یک مبتکر واقعی در این علم دانسته و دستگاه استنباطی ایشان را یک دستگاه منحصر به فرد و ویژه معرفی کرد. ◽️بر خلاف گمان برخی؛ باب الالفاظ علم اصول در نگاه حضرت امام از جایگاه خاصی برخوردار بوده و بسیار مهم است زیرا باب الفاظ راهگشای مباحث دلالی ادله می باشد. ◽️اهمیت مباحث دلالی ادله و باب الالفاظ به قدری است که در صعوباتی از فقه، اختلافاتی که در مسائل رخ داده است تنها و تنها ناشی از مباحث دلالی است. شاهد این مساله، باب قواطع و موانع صلاه و نیز قاعده ضمان و احکام خیارات و .... می باشد. ◽️به گونه ای که در مسائل سخت فقهی با اینکه روایت عند المشهور مورد تایید است و این خود موجب دفع شبهات سندی و جهتی روایت میشود اما اختلافات قابل توجهی در اینجا رخ داده است و این اختلافات جز ناشی از حیثیت دلالی ادله نمی باشد ◽️لذا باید دانست حل مسائل و اشکالات در ناحیه دلالت، متوقف بر مباحث الالفاظ علم اصول است که می بایست جایگاه این مباحث را شناخت و در محل خود از آن استفاده کرد. ◽️علاوه بر این؛ در تنها دستگاهی که بین تمسک به ادله مذکور در کتب طرد شده و قول به حجیت شهرت و عمل اصحاب، جمع شده است دستگاه استنباطی حضرت امام است. به گونه که امام رضوان الله علیه با اینکه گاهی تنها به علت شهرت، حجیت دلیل را قبول می کنند و شهرت را برای تمسک به دلیل کافی می دانند اما از طرفی به توثیق منابعی می پردازند که قبول حجیت و صحت آنها عند المشهور بسیار مشکل است. ◽️همین شاهکار را در جمع بین ادله جهر و اخفات و نیز قصر و اتمام می توان مشاهده کرد که ظاهر ادله، تصویب و دخالت خصوصیات فردیه در احکام است و نتیجتا جمع بین ادله توسط بزرگان از علماء با مشکل روبرو شده است اما حضرت امام با نگاهی که به علم اصول دارند به راحتی به جمع بین این ادله پرداخته اند. ♨️ آنچه بیان شد تنها و تنها جزء کوچکی از ابتکارات حضرت امام در علم اصول است اما مقصود این است که دستگاه استنباطی امام تنها حاشیه ای بر مشهور نیست بلکه یک نظام و است که نیاز به بررسی جداگانه دارد. رزقنا الله. @almorsalaat 🔊صوت بیانات استاد👇👇👇
018-ahamiatebabealfazvebtekarateemam@almorsalat.mp3
4.12M
🔊| دستگاه استنباطی حضرت امام دستگاهی مبتکرانه است. 🎙استاد علی فرحانی ♨️ متن کامل بیان استاد را حتما بخوانید👇👇👇 https://s16.picofile.com/file/8423946042/13.pdf.html @almorsalaat
recording-20210206-083606.mp3
14.74M
استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۱۸ @majazi_almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۱۸ @majazi_almorsalaat
📌امکان تصحیح قول به اجزاء امر ظاهری از واقعی در امارات 🔸در جلسه گذشته، در بحث اجزاء امر واقعی از ظاهری در امارات، بیان شد که حضرت امام (ره) معتقدند که در امارات مطلقاً اجزاء وجود ندارد. ایشان سپس قول آیت الله بروجردی را مبنی بر اجزاء در امارات را نقل و سپس نقد میکنند. 🔸استاد در این جلسه تبیین کردند که در نزاع بین امام و آیت الله بروجردی، حق با امام است و از جهت تحلیلی که آیت الله بروجردی نسبت به امارات دارند، قول ایشان باطل است. 🔸اما شاید بتوان از طریق دیگری مدعای آیت الله بروجردی (اجزاء در امارات) را با حفظ صحت قول امام (ره) در مجزی نبودن امارات از نگاه عقل و تحلیل امارات، تصحیح کرد. 🔸با این توضیح که از نگاه عقلی و تحلیل جایگاه و مفاد امارات، قول امام (ره) صحیح است. اما می توان پس از پذیرش این نگاه، با استفاده از اجماع و شهرت محقّقه فقها به عنوان راهی برای کشف سنّت، اثبات کرد که اجزاء در امارات وجود دارد. 🔸از تتبّع در کلام فقها می توان بدست آورد که ایشان در موارد متعدّدی اعتقادی به این مضمون که «الامتثال یقتضی الاجزاء» را قائل هستند و اگر بتوان شرائط اعتبار اجماع و شهرت را در مورد آن تطبیقداد، می توان اجماع یا شهرت را به عنوان دلیل شرعی بر اجزاء در امارات پذیرفت. 🔸ان قلت که در چنین مواردی اجماع معتبر نیست. چون مسئله اجزاء مربوط به امتثال است و حاکم در وادی امتثال عقل است و شارع نمی تواند در آن دخالت کند 🔸برای رفع استبعاد بیان می کنیم که همه اصولیین در مسئله جهر و اخفات و اتمام و قصر، با دلیل شرعی ،اعفاء را پذیرفته اند و قائلند که هر چند حکم عقل بر عدم اجزاء است، اما از روایت بدست می آید که شارع در این موارد تخفیفاً للعباد، عمل را مجزی می داند. 🔸لذا پذیرش قول شارع در اجزاء، استبعادی ندارد و اگر اجماع یا شهرت معتبر حاصل شود، می توان قول به اجزاء در امارات را پذیرفت. ✍️محسن ابراهیمی 99/11/18 @almorsalaat
📣| معاونت فرهنگی سازمان بسیج اساتید استان خوزستان با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول برگزار می کند: ✅موضوع: مواجهه تمدنی انقلاب اسلامی با تمدن غرب ♦️با سخنرانی: استاد علی فرحانی 🕞زمان: یکشنبه ۱۹ بهمن ۹۹ ساعت: ۱۵:۳۰ الی ۱۷ 🔘لینک شرکت در جلسه: 👇👇👇 lms.iaud.ac.ir/asatid @almorsalaat
240-99.11.19.mp3
27.17M
استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۱9 @majazi_almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۱9 @majazi_almorsalaat
باسلام در این جلسه بحث اجزای اصول عملیه از امر واقعی مطرح شد. مختار امام (ره) این است که مطلقا در اصول عملیه اجزا وجود دارد. دلیل امام این است که ادله اصول عملیه، حاکم بر ادله اجزاء و شرایط است و اجزاء و شرائط را توسعه می دهند. در این جلسه نگاه محقق نائینی نیز نقد شد. نکته مهم در نظریه امام و نقد محقق نائینی، تفاوت بین لسان ادله اماره و اصول عملیه است. لسان امارات، کشف واقع و طریق الی الواقع است و لسان اصول عملیه، رفع تحیر در مقام عمل. نگاه امام دارای ظرافت هایی است که نیاز به دقت کافی دارد. @almorsalaat
017-99.11.19.mp3
39.15M
استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۱9 @majazi_almorsalaat
المرسلات
#لاضرر استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۱9 @majazi_almorsalaat
با سلام در این جلسه عمدتاً پیرامون روایت «و عن أبي عبد اللَّه عليه السّلام قال: قضى النبي صلى اللَّه عليه و آله في رجل باع نخلا و استثنى عليه نخلة فقضى له رسول اللَّه بالمدخل إليها و المخرج منها و مدى جرائدها و عن أبي عبد اللَّه عليه السّلام قال: سمعته يقول: قضى رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله في سيل وادي مهزور للزرع إلى الشراك و للنخل إلى الكعب ثم يرسل الماء إلى أسفل من ذلك‏» به مناسبت به کار رفتن لفظ «قضی» در آن بحث شد. در ضمن شرح این روایت، نکات مهمی از لوازم نظریه امام در تفاوت بین احکام ارشادی تبلیغی نبیّ(ص) و بین احکام قضائی و حکومتی و تاثیر آن در شناخت دین و نگاه به مسئله ولایت فقیه بیان شد. . @almorsalaat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 رهبر انقلاب درباره تحریم‌ها 👈 اگر تمامی تحریم‌ها را در عمل بردارند به تعهدات برجامی برمیگردیم 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: درباره قضیه‌ی تحریم‌ها اولا در جمهوری اسلامی کسی گوشش بدهکار مهمل‌گویان بدون استحقاق -چه در اروپا چه در آمریکا- نیست. 🔸️ ثانیا اگر بخواهیم منطقی صحبت کنیم آمریکا و سه‌کشور اروپایی که همه تعهدات برجام را زیرپا گذاشته‌اند حق ندارند شرط و شروط بگذارند. آنها به هیچکدام از تعهدات برجامی‌شان عمل نکرده‌اند. 🔸️ آن طرفی که حق دارد شرط معین کند، ایران است. چون جمهوری اسلامی به همه تعهدات عمل کرد. ما حق داریم برای ادامه برجام شرط بگذاریم و این شرط را گذاشتیم و گفتیم و هیچ‌کس هم از آن عدول نخواهد کرد. 🔸️ اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد آمریکا بایستی تحریم‌ها را کلا در عمل لغو کند و ما بعد راستی‌آزمایی کنیم و ببینیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن‌وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم. 🔺️ این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتفاق مسئولان کشور هم هست و از این سیاست برنخواهیم گشت. ۹۹/۱۱/۱۹