eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
515 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دوره زمستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی 🇮🇷عقلانیت‌ اجتماعی‌ انقلاب‌ اسلامی 🗓11 اسفند 1400 الی 30 اردیبهشت 1401 🔻در قالب 50 ساعت درس گفتار ▫️به صورت حضوری و مجازی | شهر مقدس قم. ▪️هزینه ثبت نام 100 هزار تومان. ⏰ مهلت ثبت نام تا 10 اسفند ماه. فرم ثبت نام 👇 Formaloo.com/zoha 🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀|توضیحی مختصر پیرامون طبیعت فقه (ذوق فقهی) و نقش آن در استنباط 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس فقه نظام روابط اجتماعی، چهارشنبه 00.11.27، موسسه مفتاح @almorsalaat
♨️ ورود به آثار شهید مطهری چیست؟ 🌀بنده از چیزهایی که برای صاحبان فکر و کسانی که می‌خواهند افکار اسلامی را برای مردم بیان کنند - دینی، اهل ، سخنگویان دینی - واقعاً لازم می‌دانم، این است که یک دوره کتاب‌های مرحوم مطهری را بخوانند . شیوه‌ای پیدا کنید که این کتاب‌ها خوانده شود؛ (رهبر معظم انقلاب، ۸۲/۱۲/۸) ✅✅جهت اطلاع از حاکم بر آثار شهید مطهری و بایسته های و این آثار می شود در زیر ثبت نام کنید👇👇👇 soda96.ir/motaleae-motahari/ @almorsalaat
: رسائل شیخ انصاری 🔰استاد علی فرحانی ❄️ج1 ص1-177 (118جلسه) eitaa.com/almorsalaat/2068 ❄️ج1 ص179-360 (109جلسه) eitaa.com/almorsalaat/4416 ❄️ج2 eitaa.com/almorsalaat/3895 ❄️ج3 ص1-249 (89جلسه) https://b2n.ir/rasael6 ❄️ج3 ص289-329 (38جلسه) https://b2n.ir/rasael7 ❄️ج3 ص353-392 (23جلسه) https://b2n.ir/rasael8 ❄️ج4 -کامل (127جلسه) https://b2n.ir/rasael9 @almorsalaat
🌿طرح فکری فلسفی و اثر آن در حل سوالات اعتقادی و درک بهتر آیات و روایات اسلامی ▫️يادم هست، در زمانى كه در قم تحصيل مى‏‌كردم، يك روز خودم و تحصيلاتم و راهى را كه در زندگى انتخاب كرده‏‌‌ام ارزيابى مى‏‌كردم؛ ▫️با خود انديشيدم كه آيا اگر بجاى اين تحصيلات، رشته‏‌اى از تحصيلات جديد را پيش مى‌‏گرفتم بهتر بود يا نه؟ ▫️طبعا با روحيّه‏‌اى كه داشتم و ارزشى كه براى ايمان و معارف معنوى قائل بودن اولين چيزى كه به ذهنم رسيد اين بود كه در آن صورت وضع روحى و معنوى من چه مى‏‌شد؟ ▫️فكر كردم كه الآن به اصول توحيد و نبوّت و معاد و امامت و غيره ايمان و اعتقاد دارم و فوق‌‏العاده اينها را عزيز مى‏‌دارم؛ آيا اگر يك رشته از علوم طبيعى و يا رياضى يا ادبى را پيش گرفته بودم چه وضعى داشتم؟ ▫️به خودم جواب دادم كه اعتقاد به اين اصول و بلكه اساساً روحانى واقعى بودن وابسته به اين نيست كه انسان در رشته‏‌هاى علوم قديمه تحصيل كند. بسيارند كسانى كه از اين تحصيلات محرومند و در رشته‌‏هاى ديگر تخصص دارند، اما داراى ايمانى قوى و نيرومند هستند و عملًا متّقى و پرهيزكار و احياناً حامى و مبلّغ اسلام‏‌اند و كم و بيش مطالعات اسلامى هم دارند؛ احياناً ممكن بود من در آن رشته‏‌ها بر زمينه‌‏هايى علمى براى ايمان خود دست مى‌‏يافتم بهتر از آنچه اكنون دست يافته‌‏ام. ▫️آن ايّام، تازه با الهى اسلامى آشنا شده بودم و آن را نزد - كه بر خلاف اكثريّت قريب به اتفاق مدّعيان و مدرّسان اين رشته صرفاً داراى يك سلسله نبود، بلكه الهيّات اسلامى را واقعا چشيده و عميق‏ترين انديشه‌‏هاى آن را دريافته بود و با شيرين‏‌ترين بيان آنها را بازگو مى‏‌كرد - مى‌‏آموختم. لذّت آن روزها و مخصوصاً بيانات عميق و لطيف و شيرين استاد از خاطره‌‏هاى فراموش ناشدنى عمر من است. ▫️در آن روزها با همين مسأله كه آن ايّام با مقدّمات كامل آموخته بودم آشنا شده بودم، قاعده معروف «الواحد لا يصدر منه الّا الواحد» را آن طور كه يك حكيم درك مى‌‏كند درك كرده بودم (لااقل به خيال خودم)، نظام قطعى و لا يتخلّف جهان را با ديده عقل مى‏‌ديدم، فكر مى‏‌كردم كه چگونه سؤالاتم و چون و چراهايم يك مرتبه نقش بر آب شد؟ و چگونه مى‌‏فهمم كه ميان اين قاعده قطعى كه اشياء را در يك نظام قطعى قرار مى‏‌دهد، و ميان اصل «لا مؤثّر فى الوجود الّا اللّه» منافاتى نديده آنها را در كنار هم و در آغوش هم جا مى‌‏دهم، معنى اين جمله را مى‌‏فهميدم كه «الفعل فعل اللّه و هو فعلنا» و ميان دو قسمت اين جمله تناقضى نمى‌‏ديدم، «امر بين الامرين» برايم حل شده بود، بيان خاصّ صدر المتألّهين در نحوه ارتباط معلول با علت و مخصوصاً استفاده از همين مطلب براى اثبات قاعده «الواحد لا يصدر منه الّا الواحد» فوق‌‏العاده مرا تحت تأثير قرار داده و به وجد آورده بود؛ 🔴خلاصه يك اساسى در فكرم ريخته شده بود كه زمينه حلّ مشكلاتم در يك جهان‏‌بينى گسترده بود؛ در اثر درك اين مطلب و يك سلسله مطالب ديگر از اين قبيل، به اصالت اسلامى اعتقاد پيدا كرده بودم، و البلاغه و پاره‌‏اى از احاديث و ادعيّه پيغمبر اكرم و اهل بيت اطهار را در يك اوج عالى احساس مى‌‏كردم. 🔹در اين وقت فكر كردم ديدم اگر در اين رشته نبودم و فيض محضر اين استاد را درك نمى‌‏كردم همه چيز ديگر چه از لحاظ مادّى و چه از لحاظ معنوى، ممكن بود بهتر از اين باشد كه هست، همه آن چيزهايى كه اكنون دارم داشتم و لااقل مثل و جانشين و احياناً بهتر از آن را داشتم، اما تنها چيزى كه واقعاً نه خود آن را و نه جانشين آن را داشتم همين بود با نتايجش؛ الآن هم بر همان عقيده ‏ام. 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدل الهى)، ج‏1، ص: 125 @almorsalaat
🌀از نگاه امام(ره) انقلاب اسلامی مقدمه‌ای برای رسیدن به عرفان الهی بود. 🔹اصل ماجرا این است که امام با این مسئله مشکل دارد که ما عرفان را عرفان نگاه کنیم و یا فقه را فقه و اخلاق را اخلاق نگاه کنیم! به عبارتی امام می‌فرماید مشکل این است که ما اسلام را کوچک می‌کنیم بعد مقابلش زاویه بندی می‌کنیم و سپس مواجهه درست می‌کنیم و بعد می‌گوئیم بیایید مناظره کنید! 🔹نگاه امام نگاه متفاوتی است لذا امام عرفان را قبول دارد اما مجذوب و محو محی الدین شدن را نمی‌پسندد. امام فلسفه را قبول دارد اما محو صدرا شدن نمی‌پسندد. همچنین فقه را قبول دارد لکن محو شیخ طوسی و علامه حلی شدن را نمی‌پسندد 🔹امام تصریح می‌کند آنچه که عرفا به عنوان غایت عرفان تبیین کرده‌اند، این غایت اسلام است. این برای اوحدی نیست و همگانی است و اسم این غایت در قرآن عبودیت است. 📌گزیده بیانات استاد بزرگوار در سالگرد صدور پیام منشور روحانیت، جماران، 3اسفند 📚مشروح بیانات👇👇 hawzahnews.com/xbBHd @emamschool @almorsalaat
🔰ملاحظات و محاکمات 🌐کانال شخصی استاد سیدمجتبی امین جواهری ✅از اساتید و مشاوران مدرسه مجازی المرسلات و تنظیم کننده کتاب درآستانه حکمت 🌀لینک عضویت در کانال👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| وصول به توحید حقیقی مشروط به عبور از حجاب علم حصولی است. 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت ضمن اشاره به حقیقت علم حصولی، تبیین می کنند که راه وصول به توحید عبور از این حجاب است. لذا یکی از معانی عبارت امام که فرمود «تا ورود در حجاب نشود خرق آن نشود» همین است. 📚تدریس بدایه الحکمه ؛ سال ۸۹ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📚عدّة الدّاعي و نجاح السّاعي 🔰أحمد بن فهد الحلّي ❇️این کتاب از معتبرترین و مهمترین کتب شیعی در زمینه کردن است. مولف آن ابن فهد حلی از بزرگان عرفا و فقهای قرن نهم است. ⬇️لینک دانلود کتاب 👇 👇 http://alfeker.mediafire.com/file/46h66h6iorenv1f @almorsalaat
💬 🔹حقیقتا اولش به اهمیت این علوم اعتقاد نداشتم و بیشتر برای مطالعات جانبی وقت میگذاشتم مثل تفسیر و کارهای جهادی و فرهنگی(عام) 🔹و بعدا به لطف خداوند کلیپ های صوتی شیخ علی فرحانی گوش دادم (طلبه موفق و مجتهد بشویم یا مبلغ) و خیلی روی من تاثیر گذاشتن. 🔹چون بنده به دنبال وظیفه هستم قبلا فکر میکردم وظیفه الان کار جهادی و تبلیغ ولی بعد از شنیدن حرفهای شیخ علی فرحانی کلا نگاه هم به مسیر طلبگی عوض شد. 🔹ولی متاسفانه خیلی دیر فهمیدم یعنی در پایه چهار به این قضیه ملتفت شدم. 📌پ.ن: در تحصیل دروس حوزوی، هیچ وقت برای جبران گذشته و ادامه مسیر آینده دیر نیست. اگر روش وهمچنین کلی تحصیل علم را بدانیم و از محتوای تحصیلی راقی، بهره ببریم، در زمان کوتاهی به نتایج خوبی میتوان رسید. 📞ارتباط با مشاورین کانال👇👇 eitaa.com/doroos_almorsalaat/2382 @almorsalaat
▪️ اگر یک تصویر بود... 📷۲۰آذر۱۳۵۷ش، حرم مطهر رضوی @almorsalaat
سیر تطور فقه و اصول شیعه (از زمان غیبت صغری تا مکتب امام خمینی (ره) ) 👈🔹ارائه شده در جمع طلاب مدرسه فیلسوف الدوله تهران در شهر مقدس قم/تیرماه 97 🎙استاد سید محمد هاشمی 🔰تعداد جلسات: ۲۰ ⬇️لینک دانلود صوت و مشاهده فهرست موضوعات 👇👇👇 http://soda96.ir/tatavor/ http://soda96.ir/tatavor/ @almorsalaat
📝| وجود ربطی در نگاه علامه طباطبایی ◽️یکی از صفات تقسیمی وجود، تقسیم آن به فی نفسه و فی غیره می باشد و البته آنچه محتاج اثبات است وجود فی غیره است که بسیاری از مباحث فلسفی هم متفرع بر آن است. ◽️صدرا همانند فلاسفه قبل از خود، به منطوق کلامش فصل جداگانه ای و بحث مستقلی برای اثبات این مساله مطرح نکرده است بلکه اولین بار محقق اصفهانی بود که به گمان اینکه آخوند خراسانی هستی وجود ربطی در خارج را انکار میکند در مقام اشکال به او سعی کرده است تا وجود ربطی را در خارج اثبات کند. ◽️مرحوم علامه برای اثبات تقسیم وجود به رابط و مستقل می فرمایند: ◽️در هر موطنی اعم از ذهن و خارج اگر دو موجود مستقل متحد باشند مانند قضیه « الانسان ضاحک» ضرورتا پای یک موجود ثالثی از جنس ربط، در میان است. ◽️بدیهی است که ماهیت در ذهن مستقل است و به مقتضی قاعده کما فی الذهن کذلک فی الخارج، در خارج هم همین ماهیت مستقل است ثانیا این ماهیات در خارج اتحاد دارند مانند ماهیت انسان و ضحک؛ پس باید موجود ثالثی غیر از این دو ماهیت باشد که خود عین الربط بوده و اثری به نام اتحاد دارد. ◽️مرحوم علامه برهان خود را متوقف بر حیث قضیه نکرده و قضیه بودن قضیه هیچ دخلی در بحث ایشان ندارد کما اینکه هم در حاشیه بر اسفار و هم در نهایه علاوه بر قضیه؛ را اضافه میکند و نیز تصریح می کنند «سواء كان هناك حمل كما في القضايا- أو لم يكن كغيرها من المركبات». ◽️از همین جا باید گفت با اثبات وجود ربطی است که قاعده عرض از است و اینکه وجود فی نفسه اعراض، عین وجود لغیره انها است، معنا پیدا میکند. زیرا اعراض در ذهن فی نفسه و در خارج هم فی نفسه هستند پس حیث لغیره بودنشان مال موجود دیگری(ربط) و از باب است نه به اقتضاء ذات عرض. پس تمسک به قاعده «عرض از مراتب وجودی جوهر است» برای نفی وجود ربطی مغالطه ای بیش نیست. ❇️من هنا یظهر: 1⃣اولا مقسمِ وجود فی نفسه و وجود فی غیره، مطلق وجود است نه وجود خارجی؛ پس تقسیم وجود به ذهنی و خارجی تقسیم وجود به رابط و مستقل است لذا همین که وجود ربطی در ذهن اثبات شود برای اثبات مطلوب ما کافی می باشد اگرچه ثمراتی که در فلسفه بر وجود ربطی بار میشود متفرع بر وجود عینی آن است. 2⃣ نتیجه برهان علامه یک قضیه شرطیه است که «اگر» دو مستقل متحد باشد باید ربط هم وجود داشته باشد. لذا فارغ از اینکه ممکن است در فضای اصاله الوجود هم ربط دو طرفی اثبات شود اما اگر هم کسی بگوید طبق اصاله الوجود چنین ربط و چنین مستقلی در عالم نداریم باز ضرری به این قضیه شرطیه وارد نمی کند. 3⃣حال یا ماهیات(اعم از جوهر و عرض) به وسیله وجود ربطی در خارج متحد هستند (لغیره) یا اینکه به همان شکل استقلالی خود محقق شده اند(لنفسه)، لذا اگر برهان اقتضاء داشته باشد که یک جوهر با جوهر دیگر متحد شده است آن جوهر (لغیره) می باشد. 4⃣ حقیقت وجود ربطی « فناء» در غیر و عدم استقلال است حال فرق ندارد که فانی در یک طرف باشد یا فانی در دو طرف باشد. آنچه اشتراک لفظی ساز است صفت متن وجود بودن یا صفت حد و‌ ماهیت بودن است نه یک طرفه بودن یا دو طرفه بودن ربط. لذا معنا ندارد که بین وجود ربطی یک طرفه و‌ دو طرفه برقرار باشد. ◽️پس با اینکه بحث ما بر روی ربط دو طرفه است و نتیجه علیت ربط یک طرفی است ولی مرحوم علامه در فصل ثانی برای حل حیث شناخت شناسی وجود ربطی از علت و معلول استفاده می کنند زیرا حقیقت ربط یک طرفی و دو طرفی واحد است. ✍️احسان چینی پرداز @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️بهترین شیوه ارتباط با امام زمان (عج) چیست؟ 🎙حضرت آیت‌الله بهجت (ره): 🍃به دفتر امام زمان (عج) عمل کردن. اطاعت او کردن! کأنه می‌بیند،[البته] کأنه ندارد؛ یقینا می‌بیند. 🍃این صحبتی که بنده می‌کنم با شما، امام زمان جلوتر از شما می‌شنود، شما با بنده صحبت می‌کنید، امام زمان جلوتر از بنده [می‌شنود کلام شما را. چراکه] «عین الله الناظره و اذنه الواعیه؛ چشم بینای خدا و گوش شنوای او» [است]. ⁉️یعنی همین [که] به دستوراتشان عمل کنیم کافی است برای ارتباط؟ دعایی، یادی برایشان [نیاز نیست]؟ 🌟 بالاترین دعا طاعتش است. ⁉️از کجا بدانیم امام زمان (عج) از ما راضی است؟ 🍃دفترش را ملاحظه می‌کنید، تطبیق می‌کنید، عمل شما را با دفتر امام زمان(عج)، [منظور] دفتر شرع است. هر چیزی را شما دفتر شرع می‌دانید، مجتهد؛ مقلد و محتاط [در انجام تکلیف] اینها با هم فرق دارند. @almorsalaat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کشف «طرح اندیشه اسلامی شهید مطهری» با مطالعه آثار استاد مطهری نیاز به و صحیح دارد، در غیر اینصورت خوانی غرض اصلی را از مطالعه کتب ایشان فراهم نمی کند. ♦️حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری درباره محتوای «دوره بایسته های مطالعه و فهم آثار استاد مطهری» توضیح می دهند. ✅✅لینک ثبت نام در دوره👇👇👇 soda96.ir/motaleae-motahari/ soda96.ir/motaleae-motahari/ @almorsalaat
🌀امام (ره) می فرماید مجتهد نه فقط برای حکومت دینی بلکه باید برای غیر حکومت دینی نیز تئوری داشته باشد. 🎙استاد علی فرحانی 📌نشست بازخوانی منشور روحانیت‎ در حسینیه جماران؛ ۱۴۰۰/۱۲/۳ ⬇️مشروح بیانات استاد را در لینک زیر مطالعه کنید👇👇 imam-khomeini.ir/fa/n156509/ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| مراتب و تفاوت قلوب! 🎙استاد علی فرحانی ❇️ استاد در این صوت به مناسبت تبیین احتیاج موجود مادی به امکان استعدادی، توضیح می دهند که حدیث «ان للقلوب ادبارا و اقبالا» به معنای احتیاج به امکان استعدادی بوده و مختص قلوب ما دون است اما قلوب اولیاء الهی از سنخ دیگری است. حتما . 📚تدریس بدایه الحکمه. سال 89 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌐 شیخ صفی الدّین اردبیلی در ردیف سیدبن‌طاووس و ابن‌فهد حلّی - علمای فقیه و درعین‌حال عارف - قرار دارد. 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۹/۵/۳ ❇️خودِ شیخ صفی الدّین اردبیلی، برخلاف آنچه که بعضی گمان میکنند، یک صوفی مسلک از قبیل آنچه که ادّعا میشود، نبود. یک عالم، یک عارف، یک مفسّر و یک محدّث بود. آن‌گونه که مرحوم علاّمه مجلسی - بنا بر آنچه از او نقل کرده‌اند - ذکر میکند، شیخ صفی الدّین اردبیلی در ردیف سیدبن‌طاووس و ابن‌فهد حلّی - علمای فقیه و درعین‌حال عارف - قرار داشت و کسی بود که در کنار علاّمه حلی - در دستگاه شاه خدا بنده - توانستند جوانه‌های شیعه را در قرن هفتم و هشتم در این کشور به‌وجود آورند و پایه فقهی و متین و استدلالی آن را در حوزه‌های علمیه، رایج کنند. @almorsalaat
| کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، اثر رهبر معظم انقلاب 🎙استاد محمدمهدی مقدسی ✅تدریس این کتاب مدتی است که برای اساتید دانشگاه دامغان در حال برگزاری است. تا کنون ۱۹ جلسه برگزار شده که صوت مباحث از ابتدای بحث نبوت موجود است. 🌀صوت این جلسات در کانال بارگذاری می شود👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
⚫️ شهادت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد. @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 | روضه‌خوانی آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی برای شهادت امام کاظم علیه السلام @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 نگاه جامع نگر امام خمینی... 🕰 3/اسفند/1400 🎙حجت الاسلام و المسلمین شیخ علی فرحانی •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📝 کانال مدرسه فکری امام 🆔 @emamschool
🌀بنده است یا آزاد!!؟؟ ♦️ماجرای توبه بشر حافی به‌دست آقا موسی بن جعفر (ع) 📚مجالس المومنین ج۲، اثر قاضی نورالله شوشتری ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/161 @almorsalaat