eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
508 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️با سلام ◽️بنابر درخواست هایی که مخاطبین محترم کانال داشتند طی جلسات متعددی که داشتیم موفق شدیم به مناسبت ماه مبارک رمضان از استاد معظم درخواست داشته باشیم تا در این سلسله جلسات در محضرشان باشیم و از بیاناتشان استفاده کنیم. ◽️این سلسله جلسات با موضوعات متنوع و جالبی برنامه ریزی شده اند که موضوع و زمان دقیق هر جلسه از قبل در کانال اعلام خواهد شد. ◽️بنا است این جلسات به صورت و با محوریت سوالات مخاطبین محترم کانال باشد لذا از مخاطبین عزیز درخواست داریم سوالات و دغدغه های خود را در مورد موضوعی که از قبل تعیین میشود برای ما ارسال کنند تا در این جلسات به پاسخ آن پرسش ها پرداخته شود. 📌👇👇👇 @admin_morsalat 📚هیئت تحریریه المرسلات @almorsalaat
📣 ❇️ اولین جلسه از سلسله جلسات 🌀«مصباح اندیشه»🌀 🎙با حضور: استاد علی فرحانی 🔵 با موضوع: قرآن و سلوک معنوی ⏰زمان لایو: یکشنبه ساعت 16 عصر 📌لطفاً سوالات و دغدغه های خود درباره موضوع جلسه را برای ما ارسال نمایید👇👇 @admin_morsalat 📱 از کانال المرسلات در 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b @almorsalaat
📌با تشکر فراوان از سوالات متنوع و خوبی که مخاطبین عزیز فرستادند. انشاءالله جلسه امروز ساعت چهار برگزار میشود. 🌀 @almorsalaat
📝| گزارشی از جلسه اول با موضوع «قرآن و‌ سلوک معنوی» ◽️استاد در این جلسه متناسب با سوالاتی که در مورد موضوع جلسه مطرح شد ضمن اشاره به اینکه هویت کانال المرسلات با (حضرت امام و علامه طباطبایی و شهید مطهری و حضرت اقا) گره خورده است کلام خود را با ارجاع به بیانات مرحوم امام در حدیث 29 چهل حدیث و کلمات مرحوم علامه ذیل تفسیر سوره حمد و‌ تفسیر آیه «علیکم انفسکم لا یضرکم من ضل اذا اهتدیتم» و نیز کلمات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب شریف «لقاءالله» آغاز کردند ◽️استاد در پاسخ به چیستی سلوک و جایگاه آن در شریعت، فرمودند: ◽️مرحوم علامه در المیزان توضیح میدهند که سلوک الی الله یک حقیقت موجود است نه اینکه چیزی باشد که باید محقق شود. اساسا زبان قرآن این است که « ما به سمت خدا می رویم نه اینکه باید برویم» این معنای «الیّ مرجعکم» و «انا الیه راجعون» است و اینجا است که لقاءالله معنای دقیقی پیدا میکند ◽️استاد در ادامه فرمودند: ◽️نظام عالم برای انسان مثل پله برقی است یعنی تنها موجود این عالم که می تواند روی این پله برقی قرار بگیرد اما در حالی که پله برقی به سمت مبدأ عالم حرکت میکند او بر خلاف جهت این پله برقی حرکت کند انسان است. ◽️لهذا سیر و سلوک یعنی نسبت به مسیر بازگشت به خدای متعال است. یعنی انسان به هر حال تکوینا به سمت خدای خود بازگشت میکند اما سیر و سلوک یعنی نحوه و چگونگی بازگشت را به احسن وجه قرار دهد. ◽️استاد در ادامه برای تبیین بیشتر معنای سلوک فرمودند: ◽️علامه طباطبایی می فرمایند قرآن ولایت را یک مقام می داند (و جعلنا منهم أئمه یهدون بأمرنا) یعنی ولی، هادی قافله بشریت به سمت خدای متعال است پس سلوک بدون تبعیت از شریعت معنا ندارد زیرا سلوک غیر از متافیزیک است ◽️به عبارت دیگر سلوک در مسیر قربت و تقرب الی الله است و این غیر از قدرت های تکوینی است که اشخاص با ریاضت های غیر شرعی به دست می آورند. این قدرت های تکوینی لزوما هیچ ملازمه ای با سلوک ندارند و البته لازمه سلوک حقیقی انجام واجب و ترک حرام است که مرز انسانیت و حیوانیت میباشد. ◽️در ادامه استاد به اهمیت و جایگاه والای قرآن در مسیر سلوکی انسان پرداختند و فرمودند: ◽️قرآن حبل الله است یعنی قرآن یک حقیقت آویخته است نه انداخته لذا است که می توان به آن تمسک کرد و بالا رفت به همین خاطر قرآن در وصف خود می فرماید «انا انزلنا قرآن عربیا لعلکم تعقلون و انه فی ام الکتاب لدینا لعلی حکیم» که حقیقت قرآن در بالاترین مقام این عالم یعنی مقام عندنا و لدینا است که بالاتر از عرش قرار دارد ◽️کما اینکه انسان کامل هم مانند قرآن یک حقیقت در این عالم است «لی مع الله حالات لا یسعها ملک مقرب و لا نبی مرسل» «سبحنا سبحت الملائکه» «اول ما خلق الله نوری» «فجعلکم بعرشیه محدقین» یعنی حقیقت انسان کامل سایه افکن بر عرش است یعنی در مقام عندنا قرار دارد کما اینکه در روایت دارد که مراد از بیوت در جمله «فجعلکم فی بیوت أذن الله أن ترفع و یذکر فیها اسمه» جسم اهل بیت عصمت است. ◽️استاد در ادامه فرمودند: ◽️هر کسی در مسیر تقرب الی الله و سلوک الهی به جائی رسیده است از توسل به حضرت حجت، قرآن و اسماء الهی بهره برده است. اساسا شرط لازم سلوک معنوی توسل به حضرت حجت عجل الله تعالی است. ◽️اما در بیان سالکین این طریق گاها دیده میشود که غلبه دستورات به سمت قرآن یا اسماء الهی یا توسل است مثلا ملامحمدتقی مجلسی از بزرگانی است که غلبه سیر او با قرآن است کما اینکه از بیاناتشان در کتاب لوامع صاحبقرانی ایشان (شرح من لایحضره الفقیه) مشاهده میشود. 🔰احسان چینی پرداز 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📣 ❇️ دومین جلسه از سلسله جلسات 🌀«مصباح اندیشه»🌀 🎙با حضور: استاد علی فرحانی 🔵 با موضوع: ادامه مباحث قرآن و سلوک معنوی ⏰زمان لایو: سه شنبه ساعت 16 عصر 📌الحمدلله تا به حال سوالات خوبی در مورد این موضوع به دست ما رسید باز هم از مخاطبین ارجمند درخواست میکنیم اگر سوال و دغدغه ای در این باره دارند برای ما بفرستند 👇👇 @admin_morsalat 📱 از کانال المرسلات در 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| جلسه اول از سلسله جلسات مصباح اندیشه 🌀موضوع: قرآن و سلوک معنوی 🎙استاد علی فرحانی 📚گفتگوی علمی. 6/1/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| جلسه دوم از سلسله جلسات مصباح اندیشه 🌀موضوع: ادامه مباحث قرآن و سلوک معنوی 🎙استاد علی فرحانی 📚گفتگوی علمی. 8/1/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📝| گزارشی از جلسه دوم با موضوع «قرآن و‌ سلوک معنوی» 🌀استاد معظم در این جلسه در ادامه مباحثی که جلسه سابق ذیل مساله حقیقت سلوک‌ و تفاوت آن با متافیزیک بیان کردند، فرمودند: 🌀حقیقت این است که سلوک غیر از متافیزیک است سلوک غیر از قدرتهای تکوینی و غیر مادی است اساسا نمی توان به هر آنچه مجرد و ورای ماده باشد سلوک و معنویت نامید. 🌀عوالم خلقت که عرفاء از آنها تعبیر به ناسوت و ملکوت و جبروت و لاهوت می کنند نظام و قواعد مختص خود را دارند یعنی هم بین این مراتب و مراحل عالم و هم در هر مرحله بین موجودات آن مرحله ضوابط و روابطی حاکم است. انسان هم می تواند از این روابط و پدیده ها بهره بگیرد کما اینکه از پدیده ها و روابط موجود در پائین ترین مرتبه عالم یعنی عالم ماده بهره میگیرد 🌀حال چون عالم ما فوق عالم ماده اقوی و اشد از عالم ماده است اگر کسی به آن عالم راه پیدا کند می تواند تاثیر بیشتری در عالم ماده داشته باشد یعنی قدرتهای تکوینی به دست آورد که البته هیچ ملازمه ای با بهشتی بودن و سعادتمند بودن انسان ندارد 🌀استاد به همین مناسبت نسبت به مراحل عالم از نگاه قرآن اشاره کرده و فرمودند 🌀جالب این است که در نگاه قرآن، آسمان دنیا پائین ترین مرتبه عالم است و ما فوق آن «ملأ اعلی» نام دارد و با این حال، تمام علوم عادی بشر اعم از علوم تجربی و مانند آن در مورد خواص همین مرحله دنیا از عالم است در حالی که در روایت دارد که کل این عالم دنیا، نسبت به مراتب ما فوق آن همچون نقطه ای در برابر یک دریای بیکران سیاه 🌀استاد در ادامه در مورد رابطه کمال و علوم غریبه فرمودند: 🌀معنویت و سلوک حقیقی یعنی تقرب الی الله و سعادتی که خداوند برای بشر خواسته است این معنویت هم توقف بر علومی که در طول تاریخ پدید آمده اند ندارد چه اینکه این علوم در گذشته تاریخ نبوده اند اما معنویت بوده است و انسان توانسته است به کمال خود برسد. لهذا همانطور که استکمال انسان متوقف بر علوم مشهوره ناظر به ماده نیست متوقف بر علوم غریبه ناظر به فوق ماده هم نمی باشد 🌀به همین مناسبت استاد در مورد استکمال انسان و حجاب های پیش روی او چنین فرمودند: 🌀بر اساس ادله و روایات، انسان باید حجب ظلمانی و بعد هم نورانی را طی کند تا به درجاتی برسد. «الهی هب لی کمال الانقطاع الیک ....حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور» یعنی باید ابتدائا از حجب ظلمانی عبور کند تا بعد به حجب نورانی برسد کما اینکه در روایت دارد که خداوند برای بشر در راه بازگشت به مقصد، هفتادهزار حجاب از نور و ظلمت آفریده است. 🌀لهذا این انسان در مسیر معنا و سلوک معنوی، کامل میشود و این مراحل را طی میکند و البته انسانی که این مسیر را مطابق با دستورات شرعی طی میکند ممکن است از باب موهبت الهی، به قدرت هایی هم برسد اما مقصود اصلی سالک الی الله کسب این قدرت های تکوینی نیست. 🌀در ادامه استاد با نقل حکایاتی از عرفاء نشان دادند که بزرگان سلوک و عرفان و معنویت هم به همین منوال بوده اند یعنی انچه برایشان مهم بوده است اطاعت فرمان الهی و «عبد الله» شدن بوده است نه به دست آوردن قدرتهای تکوینی. 🌀استاد معظم در ادامه متذکر شدند: 🌀البته در شریعت اسلام همانطور که بهره برداری از دنیا هست بهره برداری از عوالم مافوق دنیا هم هست اما به مقداری که شریعت دستور داده است یعنی آنچه ملاک و میزان است این است که انسان باید خودش را وقف شریعت کند نه چیز دیگری. 🌀مثال و شاهد این مساله این است که در اثر تاثیر بسزایی که عوالم مافوق بر عالم ماده دارند، شاخه ای به نام «طب روحانی» داریم یعنی برخی امراض و مشکلات جسمی را می توان با برخی اعمال روحانی و اذکار حل کرد و ادعیه ای هم برای رفع برخی مشکلات جسمی در شریعت بیان شده است اما مع ذلک اهل بیت عصمت همیشه به این روش ها نمی پرداخته اند بلکه در این موارد «غالبا» از طریق متعارف عقلائی عمل کرده و به طبیب مراجعه میکرده اند. 🔰احسان چینی پرداز (@Ehsan1244) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| تنها مشکل انسان در وصول الی الله، حجاب علم حصولی و حجاب اعتباریات است. 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس کفایه الاصول @almorsalaat
💬 | تلاوت قرآن نباید ترک بشود 🖼رهیافتی نو به «تلاوت» در نظام قرآن‌شناخت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ✏️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «استماع قرآن یک امر تفنّنی نیست. بنده همیشه به دوستان مختلف، از مسئولین و غیر مسئولین، جوانها، [در مواقعی] که پیش می‌آید و راجع به قرآن صحبت میکنیم، میگویم شما هر روز حتماً قرآن بخوانید. حالا نمیگویم روزی مثلاً فرض کنید نیم جزء یا یک حزب بخوانید؛ [حتّی] روزی نیم صفحه، روزی یک صفحه بخوانید، امّا ترک نشود. در طول سال روزی نباشد که شما قرآن را باز نکنید و قرآن را تلاوت نکنید.» ۱۴۰۲/۰۱/۰۳ ✏️رهبرانقلاب در محفل انس با قرآن کریم در سال ۱۴۰۲ بر اهمیت امر تلاوت در تمام ایام سال تأکید کردند و ابعاد این مسأله را تبیین نمودند. 🌷به همین مناسبت بخش فقه و معارف رسانه KHAMENEI.IR در این یادداشت به بررسی مسأله «تلاوت در نظام قرآن‌شناخت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» پرداخته است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=52344
📣 فرصت سحر ماه رمضان 🔸 رهبر انقلاب: سحر ماه رمضان همه پا میشوند؛ نباید این سحر را از دست داد؛ سحر فرصت خیلی خوبی است. اگر ماها از سحر استفاده نکنیم، در این دنیای شلوغ، وقت دیگری نداریم برای خلوت با خودمان، با دلمان، با خدای خودمان؛ واقعاً وقتی باقی نمیماند. ما گرفتاریم؛ بالاخره امروز وسایلی هست و زندگی، یک زندگی ماشینی است. امروز پدیده‌هایی وجود دارد که این پدیده‌ها در گذشته وجود نداشته؛ [لذا] گرفتاری زیاد است. ⭐️ 💻 Farsi.Khamenei.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| فریضه عادله، اخلاق شرعی و دینی است. 🎙استاد علی فرحانی 📚اصول فقه معاصر؛ فیضیه؛8/8/1401 @almorsalaat
📌حضرت امام، روح جمهوری اسلامی است/ بسیاری از ابعاد شخصیت حضرت امام ناشناخته مانده است/ امام در طول تاریخ ما یک شخصیت بی نظیر است 🔰مقام معظم رهبری ◽️امام بزرگوار، است؛ اگر این روح از جمهوری اسلامی گرفته بشود و مورد بی‌توجّهی قرار بگیرد، نقشی بر دیوار باقی خواهد ماند. 💢هر چه گویم عشق را شرح و بیان 💢چون به عشق آیم خجل باشم از آن ◽️بسیاری از ابعاد شخصیّت امام بزرگوار ما همچنان است. در واقع نسل کنونی انقلاب، بخصوص نسل جوان ما، امام عزیز را بدرستی نمی‌شناسند، درک نمیکنند، عظمت امام را نمیدانند ◽️اوّلین نکته‌ای که درباره‌ی امام باید عرض کرد، مسئله‌ی رهبری است که حالا من درباره‌ی این رهبری بعداً یک توضیحی عرض میکنم. ◽️انقلاب اسلامی، انقلابی است که هم به جنبه‌ی مادّی انسان و هم به جنبه‌ی معنویّت انسان توجّه دارد، توجّه کرده است و به آن پرداخته است. ◽️آن دست قدرتمندی که توانست این اقیانوس را به تلاطم دربیاورد، آن دست قدرتمند، دست چه کسی بود؟ این مهم است. آن دست قدرتمند، آن شخصیّت فولادین، آن دل مطمئن، آن زبان ذوالفقارگونه که توانست میلیون‌ها انسان را از قشرهای مختلف وارد میدان کند، اینها را در میدان نگه دارد، یأس و نومیدی را از اینها دور کند، جهت حرکت را به اینها تعلیم بدهد، عبارت بود از امام بزرگوار؛ او عبارت بود از خمینی عظیم! ❇️یعنی بنده واقعاً در طول تاریخ خودمان هم کسی که همه‌ی این خصوصیّات را با هم داشته باشد سراغ ندارم. 1⃣اوّلاً پاک و پرهیزکار بود؛ امام یک شخصیّتی بود به معنای واقعی کلمه و پرهیزکار و پاک. 2⃣ثانیاً اهل معنویّت و حالات عرفانی بود؛ اهل معنویّت بود، اهل حالات عرفانی بود، اهل گریه‌ی سحر بود. مرحوم آقای حاج احمد آقا به بنده گفت سحرها که امام بلند میشوند و در نماز و در دعا گریه میکنند، این دستمال معمولی‌ای که ایشان دارند کفاف نمیدهد، برای ایشان حوله میگذاریم؛ حوله‌ی دست و رو خشک‌کنی برای اشک! اهل این معنویّتها بود. 3⃣اهل لطافت روحی بود؛ این کتابهای معنوی امام مثل آداب‌الصّلاة، مثل شرح حدیث [جنود] عقل و جهل را امام تقریباً در جوانی یا اوایل میانسالی ــ حدود چهل‌سالگی ــ نوشته بود؛ از جوانی این جور بود. 4⃣امام جمع کرده بود بین و ؛ هم حماسه‌ساز بود، هم دارای معرفت و معنویّت بود. 5⃣از لحاظ اخلاقی به معنای واقعی کلمه شجاع بود... شجاع بود به معنای واقعی کلمه. 6⃣دارای حکمت و عقلانیّت بود، اهل محاسبه بود؛ کار را بدون محاسبه انجام نمیداد و اقدام نمیکرد، محاسبه میکرد؛ و وقتی در این محاسبه به یک نتیجه‌ای میرسید، با کمال قاطعیّت آن را انجام میداد، و تردید و تزلزل در کارش وجود نداشت. 7⃣هرگز مأیوس نمیشد؛ این همه حوادث در همان سالهای اوّل انقلاب رخ داد ــ این شهادتها، شهادتهای دسته‌جمعی، حوادث گوناگون ــ [ولی] مطلقاً در دل امام این تاثیر را نگذاشت که ایشان را مأیوس بکند 8⃣به معنای واقعی کلمه اهل صداقت بود، صادق بود؛ هم با خدا صادق بود، هم با مردم صادق بود. به وعده‌ی خود، به عهد خود پایبند بود. 9⃣بسیار منظّم و وقت‌شناس بود 9⃣اهل توکّل به معنای واقعی بود؛ وعده‌ی الهی را قبول داشت و به وعده‌ی خدا اطمینان داشت. وَ مَن یَتَوَکَّل عَلَی اللَهِ فَهُوَ حَسبُه مصداق واقعی این جمله بود. 🔟مبارز بود؛ 📚گزیده بیانات سی و سومین سالگرد امام خمینی. 14/3/1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📣 ❇️ سومین جلسه از سلسله جلسات 🌀«مصباح اندیشه»🌀 🎙با حضور: استاد علی فرحانی 🔵 با موضوع: ادامه مباحث قرآن و سلوک معنوی ⏰زمان لایو: دوشنبه ( 14/1/1402) ساعت 16 عصر 📌سوالات و دغدغه های خود را در مورد موضوع جلسه برای ما ارسال کنید 👇 @admin_morsalat 📱 از کانال المرسلات در 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| مکاسب آیت الله العظمی سبحانی، متن آموزشی شده مکاسب شیخ اعظم 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس مکاسب. جلد سوم. موسسه دارالهدی. سال 94. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠نماز شب میرزا علی آقای شیرازی 🔰استاد آیت الله مطهری 💢يک مرد بسيار بسيار بزرگ از نظر معنويت، مرحوم حاج ميرزا علي آقاي شيرازي اصفهاني رضوان اللَّه عليه است که يکي از بزرگترين اهل معنايي است که من در عمر خودم ديده‌‌‌‌‌ام. 💢يک شب ايشان در قم مهمان ما بودند و ما هم به تبع به منزل يکي از فضلاي قم دعوت شديم. بعضي از اهل ذوق و ادب و شعر نيز در آنجا بودند. در آن شب فهميدم که اين مرد چقدر اهل شعر و ادب است و چقدر بهترين شعرها را در عربي و فارسي مي‌‌‌‌‌شناسد! ديگران شعرهايي مي‌‌‌‌‌خواندند البته شعرهاي خيلي عادي؛ شعرهاي سعدي، حافظ و ... ايشان هم مي‌‌‌‌‌خواند و مي‌‌‌‌‌گفت اين شعر از آن شعر بهتر است، اين مضمون را اين بهتر گفته است، کي چنين گفته و ... 💢شعر خواندن آنهم اينجور شعرها که گناه نيست، امّا در شب شعر خواندن مکروه است. خدا مي‌‌‌‌‌داند وقتي آمديم بيرون، اين آدم به شدّت داشت مي‌‌‌‌‌لرزيد. گفت من اينقدر تصميم مي‌‌‌‌‌گيرم که شب شعر نخوانم آخرش جلوي خودم را نمي‌‌‌‌‌توانم بگيرم. مرتب‌‌‌‌‌ اسْتَغْفِرُاللَّهَ رَبِّي وَ اتوبُ الَيه‌‌‌‌‌مي‌‌‌‌‌گفت، مثل کسي که معصيت بسيار بزرگي مرتکب شده است. العياذباللَّه اگر ما شراب خورده بوديم، اينقدر مضطرب نمي‌‌‌‌‌شديم که اين مرد به واسطه يک عمل مکروه مضطرب شده بود. اين‌‌‌‌‌جور اشخاص چون محبوب خدا هستند از ناحيه خدا يک نوع مجازاتهايي دارند که ما و شما ارزش و لياقت آن جور مجازاتها را نداريم. 💢هر شب اين مرد اقلًا از دو ساعت به طلوع صبح بيدار بود و من معني شب زنده داري را آنجا فهميدم، معني «شب مردان خدا روز جهان افروز است» را آنجا فهميدم، معني عبادت و خداشناسي را آنجا فهميدم، معني استغفار را آنجا فهميدم، معني حال و مجذوب شدن به خدا را آنجا فهميدم. 💢آن شب اين مرد وقتي بيدار شد که اذان صبح بود. خدا مجازاتش کرد. تا بيدار شد ما را بيدار کرد، گفت: فلاني! اثر شعرهاي ديشب بود! روحي که چنين ايمان مستحکمي دارد، يک چنين ضربه کوچکي هم که بر آن وارد مي‌‌‌‌‌شود يعني يک چنين حمله کوچکي هم که از مقامات داني آن بر مقامات عالي‌‌‌‌‌اش وارد مي‌‌‌‌‌شود، آن مقامات عالي عکس العمل نشان مي‌‌‌‌‌دهند، ناراحتي نشان مي‌‌‌‌‌دهند، حتي مجازات نشان مي‌‌‌‌‌دهند که ببين! بي مجازات نمي‌‌‌‌‌ماند! آدمي که در شب مرتب شعر بخواند، دو ساعت وقت خودش را صرف شعرخواندن کند، لايق دو ساعت مناجات کردن با خداي متعال نيست. 📚 آزادی معنوی، ص121 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| جلسه سوم از سلسله جلسات مصباح اندیشه 🌀موضوع: ادامه مباحث قرآن و سلوک معنوی 🎙استاد علی فرحانی 📚گفتگوی علمی. 14/1/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌اهمیت موضوع شناسی در فقه 🔰مقام معظم رهبری 🌀یکی از کمبودهای اساسی فقه ما ضعف معرفت به موضوعات است؛ چون حکم فقهی حکم کلی است که بر روی موضوع سوار می‌شود؛ به یک موضوع تعلّق پیدا می‌کند. 🌀اگر موضوع را نشناسد در شناخت حکم و در تطبیق اشتباه خواهد کرد؛ 🌀کما این‌که – مثلاً – در زمینۀ مسائل مالی، بعضی‌ها پول را نمی‌شناسند، اعتبار بانکی را نمی‌شناسند، بانک را نمی‌شناسند؛ در نتیجه حکم ربای قرآنی را درست نمی‌فهمند و ممکن است طور دیگری فتوا بدهند. 🌀این یک مثال است؛ مثال‌های فراوان دیگری هم وجود دارد. موضوع شناسی خیلی خوب است. 📚 جلسۀ پرسش و پاسخ دانشگاه تهران، 02/02/1377 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| خدای حقیقی را بپرستیم نه صورت ذهنیه را. 🎙استاد علی فرحانی 🌀همانطور که استاد معظم بارها تاکید می کنند بزرگترین مانع انسان از وصول به توحید حقیقی، حجاب علم حصولی و مفاهیم است. بدون التفات به این مساله، صورت علمیه و‌ مفهوم، جای حقیقت را میگیرد. حتما . 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
. 📌و جل الإله أن يحيط به ذهن 🔰علامه طباطبایی 🌀...و شاهد ما تقدم بيانه أن النفس الإنسانية لا شأن لها إلا في نفسها، و لا مخرج لها من نفسها، و لا شغل لها إلا السير الاضطراري في مسير نفسها، و أنها منقطعة عن كل شي‌ء كانت أنها مجتمعة معه مختلطة به إلا و ظاهرها و كل شي‌ء دونها فوجدت أنها دائما في خلإ مع ربها و إن كانت في ملإ من الناس.  🌀و عند ذلك عن كل شي‌ء و تتوجه إلى ربها و تنسى كل شي‌ء و تذكر ربها فلا يحجبه عنها حجاب و لا تستتر عنه بستر و هو الذي قدر لإنسان.  🌀و هذه المعرفة الأحرى بها أن تسمى بمعرفة الله بالله، و أما المعرفة الفكرية التي يفيدها النظر في الآيات الآفاقية سواء حصلت من قياس أو حدس أو غير ذلك فإنما هي عن صورة ذهنية، و جل الإله أن يحيط به ذهن أو تساوي ذاته صورة مختلقة اختلقها خلق من خلقه، و لا يحيطون به علما.  📚الميزان في تفسير القرآن،ج‌6، ص172 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🎞 | دسترسی سریع به متن بیانات رهبر انقلاب در دیدار رمضانی مسئولان نظام با رهبر انقلاب. ۱۴۰۲/۱/۱۵ 📥 متن خبر را از اینجا بخوانید👇 https://khl.ink/f/52384