♨️مهمترین تذکر به نمایندگان مجلس
🔰امام خمینی (ره)
🔸[آن] که در راس همه تذکرات است و با رسیدن به آن، همه چیز اصلاح میشود و سعادت فراگیر میگردد، آن است که به قلوب محجوب و منکوس خود برسانیم که عالَم، از اعلا علّیّین تا اسفل سافلین، جلوه حق- جل و علا- و در قبضه قدرت اوست؛ و هیچ موجودی، از روحانیون ملا اعلی و انبیای معظم و اولیای مکرم، تا اشقیا و هر جا بروید، از خود چیزی ندارند؛ بلکه چیزی نیست جز آنکه به جلوه او نورانی و هست شود. و این تذکر همان است که موجب اطمینان قلوب میشود که اَلا بِذِکرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ القلوبُ. و با این باور است که خوفها از غیر او از دلها رخت ببندند؛ و امیدها و رجاها بجز به او از قلوب زایل شوند.
📚پیام به نمایندگان مجلس به مناسبت گشایش دومین دوره مجلس؛ صحیفه امام ج18 ص 459
#در_مدرسه_امام_خمینی #اخلاق_و_عرفان
@fater290
barkhi-nazarate-allameh-piramoone-nafs.mp3
3.62M
🔉🔉 #بشنوید
♨️ از خاک تا خدا
👈مروری بر برخی از نظریات علامه طباطبایی در موضوع "نفس"
🔰استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت برخی از نظریات علامه در موضوع نفس، همچون: مسئله جسمانی یا روحانی بودن حدوث و بقای نفس، مسئله استکمال نفس، اثبات عوالم ثلاث از طریق نفس، معنای مراقبه و ... را به صورت بسیار اجمالی و مختصر تبیین می کنند.
#پای_درس_استاد #فلسفه
#در_محضر_علامه #عرفان
@fater290
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن.pdf
16.45M
📚کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔰رهبر معظم انقلاب
🌀این نسخه پی دی اف توسط انتشارات صهبا منتشر شده است.
#کلام_ولی
#کتابخانه_مجازی
@fater290
المرسلات
🔉🔉 #بشنوید ♨️ از خاک تا خدا 👈مروری بر برخی از نظریات علامه طباطبایی در موضوع "نفس" 🔰استاد علی فرح
📚عیون مسائل النفس و سرح العیون في شرح العیون
🔰علامه حسن زاده آملی
✅لینک دانلود کتاب👇👇👇
http://alfeker.mediafire.com/file/7zd754g0be1n11n
#فلسفه #عرفان
#کتابخانه_مجازی
@fater290
📚منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران
🔰سید جلال آشتیانی
✅دانلود کنید 👇👇👇👇
eitaa.com/p_fater/2211
#فلسفه
#کتابخانه_مجازی
@fater290
♨️ عدالت و هدایت در زمان ظهور حضرت
🔰امام خمینی (ره)
🔸وقتى كه ايشان ظهور كنند- ان شاء اللَّه خداوند تعجيل كند در ظهور او- تمام بشر را از انحطاط بيرون مى آورد، تمام كجيها را راست مى كند: يَمْلأُ الأَرْضَ عَدْلًا بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً. همچو نيست كه اين عدالت همان كه ماها از آن مى فهميم كه نه يك حكومت عادلى باشد كه ديگر جور نكند آن، اين هست اما خير، بالاتر از اين معناست.
🔸معنى يَمْلَأُ الأَرْضَ عَدْلًا بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً الآن زمين و بعد از اين، از اين هم بدتر شايد بشود، پر از جور است، تمام نفوسى كه هستند انحرافات در آنها هست. حتى نفوس اشخاص كامل هم در آن انحرافاتى هست و لو خودش نداند. در اخلاقها انحراف هست، در عقايد انحراف هست، در اعمال انحراف هست و در كارهايى هم كه بشر مى كند انحرافش معلوم است.
🔸و ايشان مأمورند براى اينكه تمام اين كجيها را مستقيم كنند و تمام اين انحرافات را برگردانند به اعتدال كه واقعاً صدق بكند يَمْلَأُ الأَرْضَ عَدْلًا بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً. تمام بشر را ايشان هدايت خواهند كرد ان شاء اللَّه، و ظلم و جور را از تمام روى زمين بر مى دارند به همان معناى مطلقش.
🔸صحيفه امام ج ۱۲ ص۴۸۳
#اهل_بیت #مهدویت
#در_مدرسه_امام_خمینی
@fater290
♨️تشرف سید علی شوشتری (ره) و ملاحسینقلی همدانی(ره) به محضر حضرت ولی عصر (عج)/ به نقل از آیت الله شبیری زنجانی (حفظه الله)
✨از آخوند ملاحسینقلی (ره) پرسیدند که آیا به محضر حضرت ولی عصر (ع) مشرف شده اید؟ پاسخ داد: فقط در حد شنیدن همهمه. جریان از این قرار بود که به آخوند خبر می رسد که حضرت ولی عصر (عج) الآن در مسجد سهله در حجره سید علی شوشتری (ره) تشریف دارند. ایشان به آنجا می رود. وقتی به نزديك حجره می رسد، سید علی از درون حجره ندا میدهد که همانجا توقف کن و جلو نیا.
✨آخوند می گفت: من توقف کردم و فقط همهمه ای از داخل حجره می شنیدم. پس از مدتی سید علی به من اجازه داد. وقتی داخل حجره سید شدم، کسی نبود. نقل شده که آخوند گفته بود: ایشان در این باره به من وعده ها داد.
📚جرعه ای از دریا، ج۱ ص۵۰۷
#اخلاق_و_عرفان
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@fater290
المرسلات
💠معنای #خودفراموشی و اسباب آن @fater290 👇👇
💠معنای #خودفراموشی و اسباب آن
🔰شهید مطهری (ره)
🔺يادم هست در حدود هجده سال پيش در جلسهاي خصوصي که آياتي از قرآن کريم را تفسير ميکردم، براي اولين بار به اين نکته برخوردم که قرآن گاهي تعبيرات خاصي در باره برخي از آدميان به کار ميبرد از قبيل «خودزياني» يا «خودفراموشي» يا «خودفروشي». مثلًا ميفرمايد: قَدْ خَسِروا انْفُسَهُمْ وَ ضَلَّ عَنهُمْ ما کانوا يفْتَرونَ.
همانا خود را باخته و معبودهاي دروغين از دستشان رفته است. يا ميفرمايد:قُلْ انَّ الْخاسِرينَ الَّذينَ خَسِروا انْفُسَهُمْ.
بگو زيان کرده و سرمايه باخته آن است که خويشتن را زيان کرده و خود را باخته است. و يا در مواردي ميفرمايد: نَسُوا اللَّهَ فَانْسيهُمْ انْفُسَهُمْ. از خدا غافل شدند و خدا را از ياد بردند، پس خدا خودشان را از خودشان فراموشاند و خودشان را از خودشان غافل ساخت.
🔺براي يک ذهن فلسفي اين سؤال پديد ميآيد که مگر ممکن است انسان خود را ببازد؟ باختن از دست دادن است و نيازمند به دو چيز است: يکي «بازنده» و ديگر «باخته شده و از دست رفته». چگونه ممکن است انسان خود را زيان کند و خود را ببازد و خود را از دست بدهد؟ آيا اين تناقض نيست؟. همچنين مگر ممکن است انسان خود را فراموش کند و از ياد ببرد؟ انسان زنده همواره غرق در خود است، هر چيز را با اضافه به خود ميبيند، توجهش قبل از هر چيز به خودش است، پس فراموش کردن خود يعني چه؟.
🔺بعدها متوجه شدم که اين مسأله در معارف اسلامي، خصوصاً دعاها و بعضي از احاديث و همچنين در ادبيات عرفاني اسلامي و بلکه در خود عرفان اسلامي، سابقه زياد و جاي بس مهمي دارد؛ معلومم شد که انسان احياناً خود را با «ناخود» اشتباه ميکند و «ناخود» را «خود» ميپندارد و چون ناخود را خود ميپندارد آنچه به خيال خود براي «خود» ميکند در حقيقت براي «ناخود» ميکند و خود واقعي را متروک و مهجور و احياناً ممسوخ ميسازد.
🔺مثلًا آنجا که انسان واقعيت خود را همين «تن» ميپندارد و هرچه ميکند براي تن و بدن ميکند، خود را گم کرده و فراموش کرده و ناخود را خود پنداشته است. به قول مولوي مثلش مثل کسي است که قطعه زميني در نقطهاي دارد، زحمت ميکشد و مصالح و بنّا و عمله ميبرد آنجا را ميسازد و رنگ و روغن ميزند و به فرشها و پردهها مزين مينمايد اما روزي که ميخواهد به آن خانه منتقل گردد يکمرتبه متوجه ميشود که به جاي قطعه زمين خود يک قطعه زمين ديگر که اصلًا به او مربوط نيست و متعلق به ديگري است ساخته و آباد کرده و مفروش و مزين نموده و قطعه زمين خودش خراب به کناري افتاده است.
🔺اميرالمؤمنين علي عليه السلام جملهاي دارد که بسيار جالب و عميق است. ميفرمايد: عَجِبْتُ لِمَنْ ينْشُدُ ضالَّتَهُ وَ قَدْ اضَلَّ نَفْسَهُ فَلا يطْلُبُها. تعجب ميکنم از کسي که در جستجوي گمشدهاش برميآيد و حال آنکه «خود» را گم کرده و در جستجوي آن برنمي آيد.
🔺خود را گم کردن و فراموش کردن منحصر به اين نيست که انسان در باره هويت و ماهيت خود اشتباه کند و مثلًا خود را با بدن جسماني و احياناً با بدن برزخي- آنچنانکه احياناً اين اشتباه براي اهل سلوک رخ ميدهد- اشتباه کند. هر موجودي در مسير تکامل فطري خودش که راه کمال را ميپيمايد، در حقيقت از «خود» به «خود» سفر ميکند، يعني از خود ضعيف به سوي خود قوي ميرود. عليهذا انحراف هر موجود از مسير #تکامل واقعي انحراف از خود به ناخود است. اين انحراف بيش از همه جا در مورد انسان که موجودي مختار و آزاد است صورت ميگيرد. انسان هر #غايت انحرافي را که انتخاب کند، در حقيقت او را به جاي «خود» واقعي گذاشته است، يعني ناخود را خود پنداشته است. آنچه در مورد ذمّ محو شدن و فاني شدن در ماديات آمده است ناظر به اين جهت است.
🔺پس غايات و اهداف انحرافي داشتن يکي از عواملي است که انسان غيرخود را به جاي خود ميگيرد و در نتيجه خود واقعي را فراموش ميکند و از دست ميدهد و ميبازد.
هدف و غايت انحرافي داشتن تنها موجب اين نيست که انسان به بيماري «خود گم کردن» مبتلا شود؛ کار به جايي ميرسد که ماهيت و واقعيت انسان مسخ ميگردد و مبدل به آن چيز ميشود. علت اينکه انسان همواره با آن چيزهايي محشور ميگردد که به آنها عشق ميورزد و علاقهمند است، اين است که عشق و علاقه و طلب يک چيز آن را در مرحله غايت و هدف انسان قرار ميدهد و در حقيقت آن چيز در مسير «صيرورت» و «شدن» آدمي واقع ميشود؛ آن غايت هرچند انحرافي باشد سبب ميگردد که روح و واقعيت انسان مبدل به او بشود.
📚سیری در نهج البلاغه ص۲۸۳
#اندیشه_مطهر #عرفان
#ذکر #معرفت_نفس
@fater290
المرسلات
♨️ از خاک تا خدا 👈مروری بر برخی از نظریات علامه طباطبایی در موضوع "نفس" @fater290 👇👇👇👇
🔸اثبات برهانی عالم عقل و عالم مثال از طریق نفس انسانی
🔰علامه طباطبایی
🔹چنان كه در مقاله سوم به ثبوت رسيد، ما دو قسم ادراكات داشتيم كه از ماده مجرد بوده و احكام ماده بر آنها انطباق نمىپذيرفت، يعنى ادراكات خيالى و ادراكات عقلى.
اين ادراكات در عين اين كه مجرد از ماده هستند، دو سنخ مختلفند، زيرا ادراكات خيالى كثرت اشخاص مىپذيرد، مانند صورت خيالى زيد، عمرو، فريدون، جمشيد ... ولى ادراك عقلى كثرت اشخاص نمىپذيرد، مانند مفهوم كلى انسان، زيرا هر فرد از افراد انسان از نزديك آورده با آن بسنجيم همان خودش خواهد بود و خودش يكى است و در نتيجه همه اوصاف و احكام نوع كه در افراد پراكنده است در صورت عقلى نوع جمع است، ولى در صورت خيالى اين نحو نبوده و پراكنده است (درست تأمل شود). در نتيجه اين بحث، عالم را به سه قسمت مىتوان تقسيم كرده و طبقهبندى نمود: 1- وجود مادى؛ 2- وجود مثالى؛ 3- وجود عقلى.
🔹البته وجود مادى كه مساوق با حركت بوده و امكان و فعليّت در آن آغشته به هم مىباشد، پستتر از وجود مجرد مىباشد كه ثبات داشته و فعليّت بىامكان مىباشد، و هم چنين وجود مثالى كه كمالات در اشخاص آن پخش است، پستتر از وجود عقلى است كه همه كمالات در آن اجتماع دارند، و از اين روى وجود صورت خيالى را نمىتوان معلول تأثير مادى دانست بلكه وجود آن چنان كه در مقاله نهم گذشت، معلول موجودى مثالى هم سنخ خودش مىباشد، و هم چنين در صورت عقلى. (اصول فلسفه مقاله ۱۴)
🔅🔅🔅🔅🔅🔅
🔹أما الصور العقلية الكلية فإن مفيضها المخرج للإنسان مثلا من القوة إلى الفعل عقل مفارق للمادة عنده جميع الصور العقلية الكلية و ذلك أنك قد عرفت أن هذه الصور بما أنها علم مجردة عن المادة على أنها كلية تقبل الاشتراك بين كثيرين و كل أمر حال في المادة واحد شخصي لا يقبل الاشتراك فالصورة العقلية مجردة عن المادة ففاعلها المفيض لها أمر مجرد عن المادة لأن الأمر المادي ضعيف الوجود فلا يصدر عنه ما هو أقوى منه وجودا على أن فعل المادة مشروط بالوضع الخاص و لا وضع للمجرد. و ليس هذا المفيض المجرد هو النفس العاقلة لهذه الصور المجردة العلمية لأنها بعد بالقوة بالنسبة إليها و حيثيتها حيثية القبول دون الفعل و من المحال أن يخرج ما بالقوة نفسه من القوة إلى الفعل. فمفيض الصورة العقلية جوهر عقلي مفارق للمادة فيه جميع الصور العقلية الكلية على نحو ما تقدم من العلم الإجمالي العقلي تتحد معه النفس المستعدة للتعقل على قدر استعدادها الخاص فيفيض عليها ما تستعد له من الصور العقلية و هو المطلوب.
🔹و بنظير البيان السابق يتبين أن مفيض الصور العليمة الجزئية جوهر مثالي مفارق فيه جميع الصور المثالية الجزئية على نحو العلم الإجمالي تتحد معه النفس على قدر ما لها من الاستعداد. (بدایه و نهایه، مرحله علم و عالم)
#فلسفه #عرفان #در_محضر_علامه
@fater290