🌀از صمت تا بالاتر از بهشت ....
⁉️قال یا رب! ما اول العباده؟
✅قال یا احمد! اول العباده #الصمت و #الصوم.
📚کتاب سرالاسراء، آیت الله پهلوانی، ج۳
📌پ.ن: این بخش از حدیث معراج، از زیباترین متون اسلامی است. خوبه که هر از مدتی چنین متونی رو مرور کنیم.
#اخلاق_و_عرفان #روایت
@almorsalaat
استاد علی فرحانی Mola mohsen faze kashani.mp3
10.47M
🔊 #کتب_حدیثی
🔰ملا محسن فیض و کتاب وافی
🔰مستدرک الوسائل و وسائل الشیعه
📌استاد علی فرحانی
💠 استاد در این صوت به جامعیت ملا محسن فیض در علوم مختلف و ذوالفنون بودن ایشان در علوم مختلفی چون عرفان نظری و فلسفه مشاء و علم حدیث ... پرداخته و بیان می دارند:
💠 کتاب وافی عدل وسایل الشیعه است بلکه گاهی عمیق تر و دقیق تر از وسائل است. ارزش این کتاب در ابوابی مانند صید و ذباحه بیشتر منکشف میشود.
💠 در آخر هم استاد به ویژگی و جایگاه کتاب مستدرک پرداخته و نسبت آن با وسائل الشیعه و غرض از تالیف و جایگاه این کتاب را تبیین می کنند.
♨️ استاد در این صوت نکات جالب و شنیدنی در مورد روایات #دعائم_الاسلام و کتاب #جامع_الاحادیث می فرمایند که واقعا شنیدنی است.
#حدیث #ملا_محسن_فیض #وافی #وسائل_الشیعه #مستدرک_الوسائل
@almorsalaat
1.37M
#مشاوره_مجازی
♨️ چند نکته در مورد #تقریرنویسی
🔰محسن ابراهیمی
💠معنای صحیح و جایگاه تقریر
💠تقریر نویسی یک مهارت است که باید با تمرین و خودشناسی به آن رسید
💠در فهم هر بحث باید پله های قبل را در ذهن داشت.
⁉️ #سوال: برادر عزیز میخواستم مشورتی از شما بگیرم راجع به نحوه جمع کردن بین «تقریر نویسی» و «دقت به درس» و «بهره وری مناسب از زمان» سال اول درس خارجم هست و درس آیت الله فرحانی رو پیگیری میکنم. منتها به مشکلی برخوردم و اون اینکه از طرفی نوشتن تقریر به جهت مصاحبه خارج و .... ضروری هست.. از طرفی هم اگر بخواهم همزمان با درس، تقریر بنویسم هم عقب میمانم و شدنی نیست هم اینکه حواسم متوجه نوشتن میشود و تمرکزم از بین میره.... اگر هم بخواهم یکبار فقط درس رو آنلاین گوش بدم و بعدا یه بار دیگه با سرعت پایین تر گوش کنم و بنویسم اینطور هم وقت زیادی گرفته میشه..... خلاصه اینکه تجربتون رو تو این زمینه در اختیارم بذارید..ممنونم.
✅پاسخ این سوال را در این صوت #بشنوید
#مشاوره_مجازی #مهارت_های_تحصیل_علم
@almorsalaat
💠 هنر اسلامی و وظیفه هنرمند انقلابی
🔰پیام امام خمینی (ره) به هنرمندان 67.06.30
🔅خون پاك صدها هنرمند فرزانه در جبهه هاى عشق و شهادت و شرف و عزتْ، سرمايه زوال ناپذير آن گونه هنرى است كه بايد، به تناسب عظمت و زيبايى انقلاب اسلامى، هميشه مشام جان زيبا پسندِ طالبانِ جمال حق را معطر كند.
🔅تنها هنرى مورد قبول قرآن است كه صيقل دهنده اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- اسلام ائمه هدى- عليهم السلام- اسلام فقراى دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازيانه خوردگانِ تاريخِ تلخ و شرم آور محروميتها باشد.
🔅هنرى زيبا و پاك است كه كوبنده سرمايه دارى مدرن و كمونيسم خون آشام و نابودكننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومايگى، اسلام مرفهين بى درد، و در يك كلمه «اسلام آمريكايى» باشد.
🔅هنر در مدرسه عشق، نشان دهنده نقاط كور و مبهم معضلات اجتماعى، اقتصادى، سياسى، نظامى است.
🔅هنر در عرفان اسلامى ترسيمِ روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسيم تلخكامى گرسنگانِ مغضوبِ قدرت و پول است.
🔅هنر در جايگاه واقعى خود تصوير زالوصفتانى است كه از مكيدن خون فرهنگ اصيل اسلامى، فرهنگ عدالت و صفا، لذت مى برند.
🔅تنها به هنرى بايد پرداخت كه راه ستيز با جهانخواران شرق و غرب، و در رأس آنان آمريكا و شوروى، را بياموزد.
🔅هنرمندان ما تنها زمانى مى توانند بى دغدغه كوله بار مسئوليت و امانتشان را زمين بگذارند كه مطمئن باشند مردمشان بدون اتكا به غير، تنها و تنها در چهارچوب مكتبشان، به حيات جاويدان رسيده اند.
🔅و هنرمندان ما در جبهه هاى دفاع مقدسمان اين گونه بودند، تا به ملأ اعلا شتافتند. و براى خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگيدند؛ و در راه پيروزى اسلام عزيز تمام مدعيان هنر بى درد را رسوا نمودند. خدايشان در جوار رحمت خويش محشورشان گرداند.
📚 صحيفه امام، ج21، ص: 146
#انقلاب_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید: سلسله جلسات #خلافت_جمعی_انسان
👈قسمت ششم
🔰استاد علی فرحانی
🔹این جلسات به مناسبت عید غدیر، توسط ستاد مردمی غدیر تهیه شده است.
#پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی
#اهل_بیت #عید_غدیر
@almorsalaat
#معرفی_کتاب
📚پله پله تا ملاقات خدا
👈درباره زندگی، اندیشه و سلوک مولانا جلال الدین رومی
🔰دکتر عبدالحسین زرین کوب
@almorsalaat👇👇
پله پله تا ملاقات خدا.pdf
4.35M
#معرفی_کتاب
📚پله پله تا ملاقات خدا
👈درباره زندگی، اندیشه و سلوک مولانا جلال الدین رومی
🔰دکتر عبدالحسین زرین کوب
#کتابخانه_مجازی #عرفان #زندگینامه
@almorsalaat
#یادداشت #مشاوره_مجازی
💢راه صحیح تفسیر قرآن کریم
🔰نویسنده: حجت الإسلام عباس افروزی (@A_Afrouzi133)
🌀موضوع این یادداشت مشاوره دادن یکی از مشاورین محترم کانال حجت الإسلام عباس افروزی است به یکی از موسسات فرهنگی قرآنی درمورد شیوۀ صحیح تفسیر قرآن کریم.
🔆 درمورد رویکرد موسسه -با عضّ نظر از برنامه های تان- اگر موسسه را موسسه فرهنگی قرآنی دانسته و دغدغۀ اصلی تان را یادگیری تفسیر قرآن کریم قرار داده اید، لازم است که چارت برنامه هایتان را یک بازنگری اساسی بکنید.
🔹 چراکه قرآن کریم مجموعه الفاظی است که از جانب خداود متعال نازل شده و در نهایت به دست ما رسیده است. لذا رسیدن به معانی و معارف قرآن تنها از کانال همین الفاظ میسر خواهد بود.
👌بنابراین به هیچ وجه نمی توان تصور کرد که به معارف قرآنی و تفسیر آن دست یافت مگر اینکه راه صحیح فهم و درک مراد متلکم از طریق الفاظ را به خوبی یادگرفته باشیم. یعنی با یک زبان شناسی قوی بتوانیم قواعد عقلائی حاکم بر الفاظ را یاد گرفته و مراحل ظریف و دقیق کشف مراد متکلم را بر الفاظ پیاده کنیم.
🔻و الا اگر بخواهیم الفاظ قرآن را صرفا با قواعد ادبیات عرب (نحو و صرف و بلاغت) _که غیر از زبان شناسی عقلایی است_ و ضمیمه کردن قرائن عقلی فلسفی معنا کنیم، هیچ گاه به مقصود اصلی متکلم دست نخواهیم یافت.
📗 به بیانی دقیق تر: در تعامل با الفاظ دو نوع تعامل وجود دارد که تنها نوع دوم صحیح می باشد.
🔹 نوع اول به این شکل است که انسان با عینک و دید و نگرش خاصی که از علوم یاد گرفته (اعم از فلسفه، کلام، عرفان و علوم تجربی ...) بخواهد کلام را معنا و تحلیل کند. یعنی معانی پیشفرضی که در ذهن خود دارد را به زور بر آن لفظ تحمیل کرده و جا سازی کند. چنین تعاملی قطعا اشتباه بوده و مراد اصلی متلکم را به دست مخاطب نخواهد داد.
🔹 تعامل نوع دوم این است که انسان ابتدا مطالبی را که از علوم مختلف یاد گرفته کنار گذاشته و به گوشۀ ذهن بسپارد بعد بدون نگرش و عینک و دیدگاه خاصی گوش جان به الفاظ بسپارد و ببیند متکلم چه معنایی را از آنها اراده کرده است. تنها در این صورت است که ما می توانیم بگوییم چیزی را بر الفاظ تحمیل نکرده ایم بلکه مشتاقانه در کنج خلوت دل نشسته و منتظر مانده ایم تا خود الفاظ به زبان آمده و مراد متکلم را بازگو کنند.
⛔️ تعامل نوع اول همان تعاملی است که طی قرن ها باب تأویل و تصرف و معانی عجیب غریب را در قرآن کریم باز کرد. چراکه که هر کس متناسب با دیدگاه و نگرش خودش قرآن را تفسیر می کرده است. بدترین دوره اش در عصر اخیر بوده که برخی دانشمندان بلاد اسلامی اعم از مصر و عربستان و ایران و ... با دیدی ماتریالیست و تجربه گرا دست به تفسیر قرآن زده و آیات الهی را به معانی و مصادیق مادی معنا می کردند!
#راه_صحیح_تفسیر_قرآن #اهمیت_علم_اصول #واحد_مشاوران_المرسلات
@almorsalaat
ebdaate-allame-dar-masale-nafs@almorsalat.mp3
7.43M
💠ابداعات علامه در مسئله نفس
🔰استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت به برخی از دیدگاه ها و ابتکارات علامه طباطبایی در مسئله نفس بر اساس کتاب نهایه الحکمه اشاره می کنند.
#فلسفه #در_محضر_علامه #پای_درس_استاد
@almorsalaat
♨️مراقبت از خود، وسیله پرهیز از انحراف
👈انحراف یا از ناحیهی سستی و ضعف در پایهها و مبانی #عقیدتی به انسان روی می آورد، یا از ناحیهی #شهوات
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۴/۷/۱۷
🔹گمان مصونیت از انحراف را مطلقاً در خودمان نباید راه بدهیم؛ یعنی هیچکس نباید بگوید وضع ما که روشن است و مثلاً در خط صحیح و در خط دین و خدا داریم حرکت میکنیم و منحرف نمیشویم؛ نه، چنین چیزی نیست. امکان لغزش و انحراف از خط مستقیم برای همه هست و همه هم وسیلهی اجتناب از این انحراف را دارند؛ یعنی اینطور نیست که یک سرنوشت قطعی و حتمی وجود داشته باشد تا ما بگوییم هر کس در این راه حرکت میکند، ناگزیر باید لغزش پیدا کند؛ نه، انسان میتواند بدون لغزش و انحراف راه را ادامه دهد. اما مصونیت از انحراف هم تضمینی نیست که انسان بگوید ما که دیگر منحرف نمیشویم؛ بنابراین خاطر جمع سر را روی بالش نرمی بگذارد و از حال خودش غافل شود. هیچکدام از این دو طرف قضیه نباید مورد بی توجهی قرار بگیرد.
🔹وسیلهی عدم انحراف و پرهیز از انحراف چیست؟ مراقبت از خود. باید مراقب بود. اگر از خود مراقبت کنیم، منحرف نمیشویم. اگر از خود مراقبت نکنیم، یا از ناحیهی سستی و ضعف در پایهها و مبانی عقیدتی انحراف به انسان روی می آورد، یا از ناحیهی شهوات به انسان روی می آورد. حتّی کسانی که پایهها و مبانی اعتقادی آنها محکم است، شهوات نفسانی بر نگاه و بینش عقلىِ درست و عمیق نسبت به خط و راه و هدف غلبه می یابد و انسان را منحرف میکند؛ که ما مواردش را دیدیم.
🔹در این خصوص چند آیه در قرآن هست، اما این آیه که در مورد قضیهی اُحد است، خیلی انسان را تکان میدهد. میفرماید: «انّ الذین تولّوا منکم یوم التقی الجمعان انّما استزلّهم الشیطان ببعض ما کسبوا»؛ یعنی کسانیکه در ماجرای اُحد دچار آن لغزش خسارت بار شدند و از میدان جنگ رو برگرداندند و این همه خسارت بر نیروی نورستهی اسلام و حکومت اسلامی وارد شد، علتش «ببعض ما کسبوا» بود؛ کارهایی بود که قبلاً سرِ خود آورده بودند. دل دادن به شهوات و هواهای نفسانی اثرش را اینطور جاها ظاهر میکند. آیهی شریفهی دیگر میفرماید: به اینها گفته شد انفاق کنید، ولی به تعهد خود عمل نکردند؛ لذا نفاق بر قلب آنها مسلط شد؛ «فاعقبهم نفاقا فی قلوبهم الی یوم یلقونه بما اخلفوا اللَّه ما وعدوه»؛ یعنی وقتی انسان نسبت به تعهدی که با خدای خود دارد، بی توجهی نشان داد و خلف وعده کرد، نفاق بر قلب او مسلط میشود. بنابراین اگر ما بی توجهی کنیم و تن به شهوات و هویها بسپاریم، ایمان مغلوب و عقل مغلوب میشود و هوی و هوس غالب؛ باز هم همان انحرافی که از آن میترسیدیم، ممکن است پیش بیاید.
🔹بنابراین در همهی حالات انسان باید این گمان را داشته باشد که ممکن است لغزش پیدا کند. هیچکس خودش را از این خطر دور نداند. یک نمونهی این قضیه «بَلعم باعورا» است؛ «و اتل علیهم نبأ الذی آتیناه آیاتنا» تا آخر.
#اخلاق_و_عرفان #کلام_ولی
@almorsalaat
33.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #روش_شناسی_اجتهاد
♨️نگاهی به روش شناسی اجتهاد امام خمینی (ره)
🔰استاد علی فرحانی
🔸مراد از روش شناسی
🔸جای خالی روش شناسی در مباحث حوزوی
🔸حضرت امام در مباحث فقهی (به جای اقوال فقها) از متن روایات آغاز می کنند.
🔸حضرت امام در ابتدای بحث به #منبع_یابی برای آن مسئله می پردازند و منبع یابی روش خاص به خود را دارد.
📌درس لاضرر، دوشنبه ۹۹/۷/۲۸
#پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی #در_مدرسه_امام_خمینی #اصول #فقه
@almorsalaat
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
🔰 خطابه تاثیر گذار شهید مطهری در باب تمدن جدید و آسایش معنوی بشر...
⭕️ وای به روزی که اگر شما بگردی در میان بشر یک #وجدان پیدا نکنید!!
⭕️ وای به روزی که بگردی و یک #علامه_طباطبایی پیدا نکنی!
⭕️ وای به روزی که بگردی و یک میرزا محمد تقی شیرازی پیدا نکنی!
@bineshemotahare_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
المرسلات
#ببینید 🔰 خطابه تاثیر گذار شهید مطهری در باب تمدن جدید و آسایش معنوی بشر... ⭕️ وای به روزی که اگر
فوق العاده زیباست.👆👆
به نوبه خودم از جناب آقای قیلاوی مسئول موسسه بینش مطهر قم، جهت نشر معارف شهید مطهری، کمال تشکر را دارم.
محسن ابراهیمی
@almorsalaat
#مکتب_امام_خمینی
#مناهج_الوصول
از مسائل مبنایی و بنیادی در علم اصول، یکی مسئله #مراتب_حکم و دیگری تحلیل #خطاب_شرعی است. حضرت امام (ره) در هر دو مسئله نگاهی مستقل و متفاوت از سایر اصولیین دارند.
در جلسه امروز چهارشنبه تدریس مناهج الوصول استاد علی فرحانی، در ضمن نقد و بررسی مسئله #دور در اخذ #قصد_امر در بحث تعبدی و توصلی، به مناسبت بحث دیدگاه #محقق_نائینی در مراتب حکم و خطاب شرعی و تلفیق این دو مسئله در نگاه ایشان بیان شد و نقد این نگاه از نظر امام خمینی و بخش هایی از دیدگاه امام خمینی (ره) تبیین شد.
جلسه مهمی در فهم نظر حضرت امام (ره) بود. صوت این جلسه در کانال @majazi_almorsalaat بارگذاری می شود.
🔰محسن ابراهیمی
@almorsalaat
#روش_شناسی_اجتهاد
#مکتب_امام_خمینی
استاد فرحانی معتقدند که یکی از شاخصه های روش اجتهادی امام خمینی (ره) روش #تراکم_ظنون در تجمیع ادله است.
حضرت امام در کتاب #لاضرر ابتدا روایات این قاعده را بیان می کنند و به بررسی آنها می پردازند. دو مورد از این روایات، یکی روایت #شفعه است و دیگری روایت #فضل_الکلاء است که در ذیل این دو روایت، عبارت #لاضرر نقل شده است.
به دلیل ایجاد اشکالاتی فقهی و ناسازگاری ذیل این دو روایت با صدر آنها، بحثی صورت گرفته است که آیا ذیل روایت واقعا جزء روایت است یا اینکه توسط فقها یا روات اضافه شده است.
حضرت امام در استدلال بر اینکه ذیل روایت، جزء روایت نیست، از روش #تراکم_ظنون استفاده میکنند.
در فهم این روش در این مسئله، میتوانید به صوت جلسه امروز (چهارشنبه) از تدریس کتاب #لاضرر در کانال @majazi_almorsalaat مراجعه فرمایید.
🔰محسن ابراهیمی
@almorsalaat
#معرفی_کتاب
📚 تفسیر القرآن الکریم
🔰شهید سید مصطفی خمینی
🔺شما بسیار کار خوبی کردید که روی کارهای ایشان و افکار ایشان کار کردید. البتّه خیلی از کارهایی که ایشان کرده نصفهکاره مانده؛ همین #تفسیر و مانند آن، همه تکّهتکّه و نصفهکاره است. شاید مفصّلترینش، آن اصول ایشان باشد؛ وَالّا بحثهای فقهی و تفسیری و حتّی علوم غریبه [هم دارند] -در آن تفسیرشان،ایشان حتّی علوم غریبه و مانند اینها هم دارد- در همهی اینها ایشان یک مطلبی دارند. کارکردن روی جامعیّت علمی ایشان، به نظر من خیلی خوب است.
🔺خدای متعال این مرد را وسیلهای قرار داد برای نشان دادن بخشی از شخصیّت امام (رضواناللهعلیه)؛ امام، هم در تربیت این جوان که توانست این فرزند را پرورش بدهد به این شکل، و هم در تحمّل و صبری که در مصیبت او کرد، حقیقتاً از خود یک هویّتی نشان داد که قبل از آن شناختهشده نبود و دانسته نبود از امام و عظمت امام را نشان داد. امیدواریم انشاءالله خداوند، درجات ایشان را عالی کند.
🔰رهبر معظم انقلاب 96/7/30
⬇️لینک دانلود کتاب 👇👇
🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/lib/tafsire-s-mostafa-khomeini/
#کلام_ولی #کتابخانه_مجازی
@almorsalaat
#مشاورۀ_مجازی
💢رشد علمی انسان، یک رشد واقعی است که متناسب با مختصّات فردی برای هر فرد محقق می شود
🔰مشاور: سید مجتبی امین جواهری
🆔: @smojtabaamin
♻️پست حاضر مشاورۀ یکی از کاربران کانال با مشاور محترم حجت الإِسلام سید مجتبی امین جواهری است درمورد مانع بودن برنامه های مراکز آموزشی از عملیاتی کردن مشاوره های علمی مشاوران کانال
🌀 #مخاطب: سلام وقتتون بخیر. مطالبی که فرموده بودید رو مطالعه کردم خیلی خوب بود فقط الان یک سوال برام پیش اومد:
🔹 بنده که الان یک طلبه سال سوم هستم در حوزه خواهران مشغول تحصیل هستم، برنامه های تحصیلی رو حوزه میرزه، دست من نیست. اینکه چی بخونم و چطور بخونم رو باید با نظام اموزشی حوزه پیش برم. اما میدونم که این روش جواب نمیده و پایان تحصیل با کلی اطلاعات مفید ولی پراکنده مواجه خواهم شد.
🔹از جهتی هم مشاور تحصیلی که فرمودید در دسترس بنده نیست. میخواستم بپرسم با این شرایط بنده چطور میتونم به تنهایی این طرح ها و راهنمایی های تحصیلی تون رو عملیاتی کنم؟
🔶 #مشاور: سلام و عرض ادب. قاعدتا کار شما سخت تر خواهد شد. چند نکته ای که درباره این مطلب به ذهنم می رسد را عرض می کنم:
🔅 اول از همه بدونید که رشد علمی انسان یک #رشد_واقعی است یعنی حقیقت نفس انسان در رشد علمی سعۀ وجودی پیدا می کند برخلاف رشد مدارج آموزشی که تابع مدرک و آزمون های آموزشی است.
🔸اگر این واقعیت را بپذیرید اولین نتیجه ای که بدست می آید این است که علت تامّه برای رشد، درون شما و فردیت شماست. حتی نیاز به استاد یا راهنما صرفا یک سبب ثانوی است و نقش تعیین کننده ندارد. چه رسد به هم بحث یا مدرسه و دانشگاه مناسب و... .
🔅 در ثانی: با توجه به نکتۀ فوق، نسخه هر انسانی در مسیر سلوک علمی با دیگران متفاوت است. بنابراین برنامه مشترک معنا ندارد و هر کس باید #نقطه_تعادل خود در #حرکت_علمی را پیدا کند. همین امر به فردیت ماجرا کمک می کند. این تعادل هم در محتوا و هم در روش کار علمی است. استعدادها و ظرفیت ها هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.
🔻 و اما در پایان هدف از تأَسیس #کانال_المرسلات و #گروه_مشاوران این بوده که هر فردی در هر موقعیتی که قرار دارد با مشاوره کلی و راهنمایی درباره حوزه معارف اسلامی، راه فردی خود را در سلوک علمی پیدا کند. بنابراین گروه مشاوران به اندازه ای که شرایط فراهم باشد نسبت به مسیر علمی به شما کمک می کنند نه در مسائل جزئی.
🔻 بنابراین اگر در محتوا و روش کار علمی ابهامی وجود داشت یا درباره علوم مختلف نکته ای داشتید به مشاوران پیام بدهید. حتی اگر تقریری نوشتید و خواستید مطالب آن را با متخصصین اون علم در میان بذارید برای مدل مذکور، می تونید اون رو بفرستید تا اساتید حاضر نظر خودشون رو منتقل کنند.
#هدایت_تحصیلی #رشد_واقعی #تفکیک_سیر_آموزشی_محتوایی #واحد_مشاوران_المرسلات
@almorsalaat
#خلاصه
#مجموعه_نگاهی_به_دریا
📌علوم انسانی اسلامی
📌دستگاه استنباطی امام
🔰استاد: علی فرحانی
🔰نویسنده: احسان چینی پرداز
💠یکی از مسائل مهم در علوم انسانی اسلامی که باید بررسی شود کیفیت و منطق تولید علم است. یعنی #ملاک_توزین علم انسانی اسلامی چیست؟
💠در اینجا نظرات متعددی داده شده و برخی ادبیات و برخی فلسفه و برخی هم اصول را ملاک توزین و تولید علم دانسته اند.
💠در واقع آنهایی که ملاک و راه حل را در فلسفه دیده اند متاسفانه دچار خلط بین فقه علم و فلسفه آن شده اند.
💠یعنی با اینکه آنچه که مورد نیاز کف جامعه است فقه است و فلسفه هم ارزش انتزاعی درجه دوم دارد اما دائما در مسائل اجتماعی به مباحثی همچون فلسفه علم ، فلسفه علوم اجتماعی و مبادی علوم می پردازند.
💠برخی که قائل به ملاک بودن ادبیات شده اند مشکل را در لغت و قواعد ادبی دیده و به این وسیله با یک ترجمه از آیه خواسته اند اصولی را استخراج کنند. این در حالی است که برای استخراج این اصول هیچ مبنا دقیق و مطرح شده ای ندارند و این رویکرد باب قرائات بی اساس از متن دینی را باز می کند!
💠افرادی هم که متمسک به اصول شده اند نتیجتا اظهار عجز از تولید علم کرده و آن را ممتنع می شمارند علت آن را هم نداشتن ادله کافی و روایات مورد نیاز معرفی میکنند. در حالی که آنچه علم اصول متکفل آن است تفکیک حجت از لا حجت است و لذا این رویکرد هم جواب نمی دهد.
💠مضافا به تمام اشکالاتی که به تک تک مستمسکات و ملاک های مطرح شده بیان شد ؛ ما حصل تمام این روش ها که همه در آن مشترک هستند عدم تولید علم انسانی دینی و بالتبع نداشتن پاسخی به سوالات جامعه و مشکلات آن از نظر شرع و شارع مقدس ؛ می باشد.
💠این در حالی است که این سوالات سوالات جدی بوده اعم از مسائل علم اجتماعی و مدیریت و تربیت و .... هستند لذا امکان بی توجهی و بی اعتنایی به آنها وجود ندارد و آنچه هم انتظار می رود #پاسخ_دین به این سوالات است!
🔹در آخر باید گفت:
💠به نظر می رسد آنچه راهگشاست #فقه موضوعات مطرح شده است؛ آن هم با دستگاه استنباطی که #حضرت_امام رضوان الله علیه تعریف می کنند که واقعا یک دستگاه صحیح و پاسخگو است.
♨️ تفصیل این مطلب در نوشتارهای بعدی خواهد آمد انشاءالله.
♨️ صوت بیان استاد را حتما دنبال کنید.👇👇👇👇
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
002-mantghe tolide oloome ensani chistfalsafeosuladabyatdast@almorsalat.mp3.mp3
5.02M
🔊دستگاه استنباطی منتج
🔊علوم انسانی اسلامی
✅#استاد_علی_فرحانی
💠 استاد در این صوت -که از مجموعه صوتی نگاهی به دریا است- به توصیف اقوال مطرح شده در کیفیت تولید علم پرداخته و هر کدام را به صورت اجمالی بررسی می کنند.
🔹و در ضمن مباحث به اهمیت شناخت دستگاه استنباطی حضرت امام «ره» نیز اشاره می شود.
♨️ متن پیاده سخن استاد را از اینجا دنبال کنید 👇👇👇
🆔:http://s17.picofile.com/file/8411591600/1.pdf.html
#نگاهی_به_دریا #دستگاه_استنباط #فقه #علوم_انسانی_اسلامی
#در_مدرسه_امام_خمینی
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
المرسلات
🔊دستگاه استنباطی منتج 🔊علوم انسانی اسلامی ✅#استاد_علی_فرحانی 💠 استاد در این صوت -که از مجموعه صو
مجموعه #نگاهی_به_دریا مجموعه بیانات استاد علی فرحانی، در تبیین ابعاد مختلف #مکتب_امام_خمینی (ره) است.
برادر ارجمندمان آقای چینی پرداز، صوت و متن و مراجعات این جلسات را آماده میکنند و در اختیار شما قرار خواهیم داد.
انشالله که بتوانیم قدمی هر چند کوچک در راستای ترویج اندیشه های ناب حضرت امام «ره» برداریم.
نظرات و پیشنهادات خود را حتما با ما در میان بگذارید. @ebrahimi845
محسن ابراهیمی
@almorsalaat
💢ابعاد مکتب امام خمینی
1⃣معنویت2⃣عقلانیت3⃣عدالت
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۰/۳/۱۴
💠مکتب امام یک بستهی کامل است، یک مجموعه است، دارای ابعادی است؛ این ابعاد را باید با هم دید، با هم ملاحظه کرد. دو بُعد اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، بُعد معنویت و بُعد عقلانیت است.
1⃣بعد #معنویت است؛ یعنی امام بزرگوار ما صرفاً با تکیهی بر عوامل مادی و ظواهر مادی، راه خود را پی نمیگرفت؛ اهل ارتباط با خدا، اهل سلوک معنوی، اهل توجه و تذکر و خشوع و ذکر بود؛ به کمک الهی باور داشت؛ امید او به خدای متعال، امید پایانناپذیری بود.
2⃣و در بُعد #عقلانیت، به کار گرفتن خرد و تدبیر و فکر و محاسبات، در مکتب امام مورد ملاحظه بوده است.
3⃣بعد سومی هم وجود دارد، که آن هم مانند معنویت و عقلانیت، از اسلام گرفته شده است. عقلانیت امام هم از اسلام است، معنویت هم معنویت اسلامی و قرآنی است، این بُعد هم از متن قرآن و متن دین گرفته شده است؛ و آن، بُعد #عدالت است.
💠اینها را باید با هم دید. تکیهی بر روی یکی از این ابعاد، بی توجه به ابعاد دیگر، جامعه را به راه #خطا میکشاند، به انحراف میبرد. این مجموعه، این بستهی کامل، میراث فکری و معنوی امام است. خود امام بزرگوار هم در رفتارش، هم مراقب عقلانیت بود، هم مراقب معنویت بود، هم با همهی وجود متوجه به بُعد عدالت بود.
#کلام_ولی #در_مدرسه_امام_خمینی #مکتب_امام_خمینی
@almorsalaat