eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
543 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐نظریه وحدت مذاهب اسلامی 🔰علامه طباطبایی 🔸اگر چه عوامل جدايى از هر سو دامن زده شد و اين دو طايفه بزرگ اسلامى [شیعه و اهل سنت] را تا آن‏جا كه مى ‏توانست از هم جدا نمود، ولى در عين حال بايد متذكر اين حقيقت بود كه اختلافشان در پاره ‏اى از بوده، در دين با هم اختلافى ندارند، و هم‏چنين در فروع ضرورى دين مانند: نماز، روزه، حج، جهاد و غير آنها، در قرآن و كعبه متفقند. 🔸و از اين روى، رجال صدر اول شيعه، هرگز از صف اكثريت كنار نرفته، و در پيشرفت امور عامه اسلامى، با عموم مسلمين هرگونه تشريك مساعى و بذل نصح مى‏ نمودند، چنان‏كه كتاب و سنت نيز همين معنا را تأييد مى‏ كنند. 🔸روى اين اصل، بر عموم مسلمين لازم است كه خود را در اصول آيين مقدس اسلام در نظر گرفته، و از اين همه فشار كه در اين مدت از كشيده‏ اند به خود آمده، تفرقه علمى را كنار گذاشته، در يك صف قرار گيرند، و قبل از آن‏كه ديگران اين مسئله را به عنوان يك حقيقت تاريخى كشف كرده، دركتب تاريخ درج كنند، خود مسلمين اين حقيقت را عملًا تثبيت نمايند. 🔸خوشبختانه عالم اسلام نيز كم‏ كم به اين حقيقت دارد پى ‏مى‏ برد چنان‏كه شيخ‏ بزرگوار الازهر، شيخ محمود شلتوت نيز در همين نزديكى ‏ها اين حقيقت را با كمال صراحت لهجه بيان، و اتفاق كامل دينى شيعه و سنّى را به همه جهانيان اعلام نمود. 🔸البته تا دنيا دنياست شيعه بايد سپاس‏گزار اين مرد بزرگوار بوده و از روان پاك و عمل بى‏ آلايش وى تقدير نمايد. 📚شیعه ص۷۴ 📌پ.ن: قابل توجه است که علامه طباطبایی این نظریه را در سال ۱۳۳۸شمسی (۱۹سال قبل از انقلاب) بیان کرده است. @almorsalaat
shane-nozoole-hamle-motlagh-bar-moghayad-sazegari-dastgahe-estenbati-ba-adelle.mp3
1.98M
| شان نزول بحث حمل مطلق بر مقید / دستگاه استنباطی باید با ادله سازگار باشد و موجب تاویل ادله نشود. 🔰استاد علی فرحانی @almorsalaat
| تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب ویژه معاونین، مدیران و کارشناسان فرهنگی، مدیران اجرایی و اعضای هیئت علمی آموزشکده های سما سراسر کشور 🔰سخنران: استاد علی فرحانی 📌ساعت ۱۳ 🌀شرکت مجازی از طریق لینک زیر 👇👇 daanaan.daan.ir شناسه کلاس: 365b5b6 گذرواژه: sama @almorsalaat
هم اکنون در حال برگزاری است.
bayanieh-game-dovvom-majmooe-sama.mp3
11.5M
🔊 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب 👈جلسه سوم 19/12/99 🔰استاد علی فرحانی 📌مخاطب: معاونین، مدیران و کارشناسان فرهنگی، مدیران اجرایی و اعضای هیئت علمی آموزشکده های سما سراسر کشور @almorsalaat
258-99.12.20.mp3
6.68M
استاد علی فرحانی جلسه258 99/12/20 @majazi_almorsalaat
031-99.12.20.mp3
13.62M
استاد علی فرحانی جلسه31 99/12/20 @majazi_almorsalaat
💐 به میمنت عید مبعث پیامبراعظم (صلّی‌الله علیه‌وآله) ، نسخه‌ی جدید نرم‌افزار حدیث ولایت مشتمل بر بیانات و پیام‌های حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) از شهریور ۱۳۵۷ تا بهمن ۱۳۹۹ و همچنین بیش از ۱۲۰ کتابِ معظّم‌له منتشرشده از سوی انتشارات انقلاب اسلامی، منتشر شد. 🔺 همچنین مراسم رونمایی از این نرم‌افزار روز شنبه مورخ ۲۳ اسفند ساعت ۱۰:۳۰ صبح در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در شهر مقدس قم با امکان شرکتِ برخط برگزار می‌شود. 👈 نرم‌افزار را از طریق این پیوند بارگیری کنید. @qom_khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13991221_40565_1281k.mp3
11.38M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید مبعث پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم. ۹۹/۱۲/۲۱ 💻 @Khamenei_ir
📌| اسلام با «سین» است یا با «صاد»؟ 🔹حالا يادم آمد از يك نفرى كه من در جوانى مى‏ خواستم مشرَّف شوم حضرت عبد العظيم؛ يك نفر واعظ خيلى مقتدر، خيلى واعظ اما به اسلام خيلى كار نداشت. وقتى ديد من معمَّم هستم، به من گفت بيا اينجا بنشين پهلوى من. ما با اتوبوس مى ‏خواستيم تا حضرت عبد العظيم برويم. وقتى كه حرفهايى زد و چيزهايى گفت و من هم گوش كردم. تا نزديك شد به حضرت عبد العظيم به شوفر گفت: زود برو نماز مغرب قضا مى‏ شود. با اينكه اول مغرب بود. من به او گفتم كه: نماز مغرب كه حالا قضا نمى ‏شود. گفت: يك روايتى دارد كه اگر تأخير بيندازند چه مى‏ شود. گفتم: خوب، آخر روايات ديگرى هم هست. گفت: من به آنها كارى ندارم. 🔹مسأله اين است، مى ‏گويد از نهج البلاغه اين كلمه ‏اش را قبول دارم باقى ‏اش را قبول ندارم. از قرآن هم اين را نمى‏ گويد، اين را ندارد. از قرآن يك كلمه‏ اش را، يك جمله را مى‏ گيرد، اما نمى ‏داند كه اين جمله مُفسِّر دارد، در خود قرآن تفسير دارد، در روايات دارد از چيزهايى كه در اين زمان واقع شده. 🔹يكى از مصيبتها اين است كه يك آدمى كه از اسلام نمى ‏داند اسلام با سين است يا با صاد، از اسلام بى ‏اطلاع است، از مدارك اسلام بى ‏اطلاع است، اين يك كلمه را برمى ‏دارد و مى‏ رود پيش جوانان، مى‏ خواند و داد مى ‏زند و فرياد مى ‏زند. و جوانها را وادار به يك كارى مى ‏كند. يك نفر فقيهى كه شصت سال عمرش را صرف كرده در فقه و در مدارك فقه، حالا هم وقتى كه مى ‏رسد به يك حكمى و مى ‏بيند كه روى مدارك نمى‏ تواند به طور جَزْم بشود [حكم كرد]، باز با احتياط از كنارش رد مى ‏شود. لكن اين آدمى كه يك روز ننشسته در فقه نظر بكند، و نمى‏ تواند بنشيند نظر بكند، يك همچو آدمهايى خيال مى‏ كنند كه حالايى كه مثلًا انقلاب شده، بايد اسلام هم انقلاب بشود. اسلام هم بايد اين جورى بشود. اينها نمى‏ فهمند يا بسياريشان هم فهميده هستند، لكن مى ‏خواهند اساس را از بين ببرند، احكام اسلام را يكى يكى مى‏ خواهند از بين ببرند. 📚صحيفه امام، ج‏13، ص: 365 @almorsalaat
♻️| را به همان معنايى كه تاكنون بوده است، حفظ كنيد!!!! ▫️طبقه جوان بايد مشغول باشند به تحصيل، و اين حوزه‌‏هاى فقاهتى هر چه بايد، هر چه بيشتر بايد بشود و مراجع به اينها عنايت زيادتر بكنند و مدرسين عنايات زيادتر راجع به اينها داشته باشند. و حوزه فقهى به همان معنايى كه تا كنون بوده است، حفظ كنيد كه اگر اين حفظ نشود، فردا مردم ديگر شما را قبول نمى ‏كنند. مردم معمم نمى‏ خواهند، مردم عالِم مى‏ خواهند. اين منتها علامت علم است. اگر يك وقت- خداى نخواسته- حوزه‌‏هاى علميه ما سست شدند در تحصيل، سست شدند در اينكه فقاهت را تقويت بكنند، بدانند كه اين يك خيانت بزرگى به اسلام است. ▫️و اگر اين فكر تقويت بشود كه ما ديگر لازم نيست خيلى چه بكنيم و فقاهت تحصيل بكنيم، اين يك فكر شيطانى است؛ موافق آمال امثال امريكا در دراز مدت. اگر شما حوزه‌‏هاى فقاهتى را؛ شما آقايان خراسان، آقايان قم، آقايان تبريز، ساير جاها، هر جا يك حوزه علميه دارد، اگر تقويت نكنيد اينها را به همان فقه كه تا كنون بوده است؛ به همان ، اگر فقها تحويل جامعه ندهيد، علما تحويل جامعه ندهيد، مطمئن باشيد كه نمى‏‌گذرد يك نيم قرن، الّا اينكه از اسلام هيچ اسمى ديگر نبايد باشد. ▫️اگر فقهاى اسلام، از صدر اسلام تا حالا نبودند، الآن ما از اسلام هيچ نمى‌‏دانستيم. اين فقها بودند كه اسلام را به ما شناساندند و فقه اسلام را تدريس كردند و نوشتند و زحمت كشيدند و به ما تحويل دادند. و ما بايد همين جهت را حفظ بكنيم. و يك تكليف الهى- شرعى است به اينكه حوزه‏‌ها بايد تقويت بشود. و البته در بين حوزه‏ها، اشخاصى هستند كه آنها دخالت در امور اجتماعى و سياسى مى‏ كنند و بايد هم‏ بكنند. اما غفلت از اينكه ما ديگر به فقاهت كار نداشته باشيم، اين غفلت اسباب اين مى ‏شود كه اسلام را- خداى نخواسته- منسى كنيد بعد از چند وقت. ▫️شما بايد خودتان حفظ كنيد اسلام را به حفظ فقاهت- اسلام همه‏‌اش توى اين كتابهاست- با حفظ فقاهت، با حفظ اين كتب، با نوشتن، با بحث كردن، با حوزه‏‌هاى علمى تشكيل دادن از همه علوم اسلامى، آن كتبى كه منسى شده بود، آن كتب را باز به صحنه آوردن و بحث كردن و حفظ كردن اين دژ محكمى كه تا كنون اسلام را نگه داشته است. ما موظفيم كه اسلام [را] به همان طورى كه آمده است و به دست ما رسيده است، ما هم تحويل بدهيم به نسلهاى آتيه ان شاء اللَّه‏. 📚صحيفه امام، ج‏15، ص: 220 @almorsalaat
♨️| چرا شریعت اسلام جامعترین دین است؟ 🔸بدان كه كلام هر متكلّم جلوه ذات او است به حسب مقام ظهور؛ و بروز ملكات باطنه او است در مرآت الفاظ به مقدار استعداد نسج الفاظى. چنانچه اگر قلبى نورانى و صافى از الواث و كدورات عالم طبيعت شد، كلام او نيز نورانى بلكه نور خواهد بود؛ و همان نورانيّت قلب جلوه در كسوت الفاظ مى‏ نمايد. و در شأن ائمّه هدى وارد شده است: كَلامُكُمْ نُور. و وارد است: لَقَدْ تَجَلَّى في كَلامِهِ لِعِبادِه. و در نهج البلاغه است: انَّما كَلامُهُ فِعْلُه؛ و فعل جلوه ذات فاعل مى ‏باشد بى «كلام». و اگر قلبى ظلمانى و مكدّر شد، فعل و قول او نيز ظلمانى و مكدّر شود: مَثَلُ كَلِمَةٍ طَيِّبَةٍ كَشَجَرَةٍ طَيِّبَة ... وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيْثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيْثَة. 🔸و چون ذات مقدّس حقّ جلّ و علا به حسب كُلَّ يَوْمٍ هُوَ في شَأن، در كسوه اسماء و صفات تجلّى به قلوب انبياء و اولياء كند، و به حسب اختلاف قلوب آنها تجلّيات مختلف شود، و كتب سماويّه كه به نعت ايحاء به توسّط ملك وحى، جناب جبرئيل، بر قلوب آنها نازل شده به حسب اختلاف اين تجلّيات و اختلاف اسمائى كه مبدئيّت براى آن دارد مختلف شود- چنانچه اختلاف انبياء و شرايع آنها نيز به اختلاف دول اسمائيّه است- پس، هر اسمى كه محيطتر و جامعتر است، دولت او محيط تر و نبوت تابعه او محيطتر و كتاب نازل از او محيطتر و جامعتر است، و شريعت تابعه او محيطتر و بادوام‏تر است. ▫️و چون نبوّت ختميّه و قرآن شريف و شريعت آن سرور از مظاهر و مجالى، يا از تجلّيات و ظهورات، مقام جامع احدى و حضرت اسم اللَّه الاعظم است، از اين جهت محيطترين نبوّات و كتب و شرايع و جامعترين آنها است، و اكمل و اشرف از آنها تصوّر نشود؛ و ديگر از عالم غيب به بسيط طبيعتْ علمى بالاتر يا شبيه به آن تنزّل نخواهد نمود؛ يعنى، آخرين ظهور كمال علمى كه مربوط به شرايع است همين، و بالاتر از اين امكان نزول در عالم ملك ندارد؛ 🔸پس، خود رسول ختمى صلّى اللَّه عليه و آله اشرف موجودات و مظهر تامّ اسم اعظم است، و نبوّت او نيز اتمّ نبوّات ممكنه و صورت دولت اسم اعظم است كه ازلى و ابدى است. و كتاب نازل به او نيز از مرتبه غيب به تجلّى اسم اعظم نازل شده؛ و از اين جهت، از براى اين كتاب شريف احديّت جمع و تفصيل است و از «جوامع كلم» است. 📚امام خمینی (ره)، آداب نماز ص۳۰۹ @almorsalaat
| لزوم احیای منابع دست اول و اصیل صدر اسلام برای جلوگیری از اجتهاد سلیقه ای و ایجاد محور اصلی در اجتهاد 🔺در این شرایط تاریخی، که با صدر اسلام تقریبا ۱۴۰۰ سال فاصله داریم، دست اول و اصیل اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که با طول زمان میل به تأویل و برداشتهای تأویل‌گونه افزایش پیدا میکند و این یکی از آفات تفکرات الهی است. 🔺وقتی زمان از منبع جوشش دین قدری فاصله پیدا میکند، ذهنها، خلاقیتها، و ابتکارات و جوشش‌های درونی انسانهای هوشمند آنها را به استنباط‌هایی که بیشتر متکی به سلیقه‌هاست سوق میدهد، و همین امر به صورت نامرئی ادیان را منحرف میکند. ادیان گذشته که منحرف شده‌اند، یکی از اصیل‌ترین آفات آنها این بوده که متون اولی و اصلیشان به طور کامل و سالم باقی نمانده است. 🔺ما البته قرآن را دست نخورده داریم، همین خود امتیاز بسیار بزرگی است و همین موجب شده که محوری برای استنباطهای گوناگون اسلامی، با همه آفاق وسیع اختلاف سلیقه‌ها، وجود داشته باشد. یعنی بالأخره نقطه‌ای هست که آراء و عقاید مختلف به‌ آن نقطه متکی باشند و آن قرآن است، لکن این کافی نیست، کافی نیست برای این که جلوی تأویل و اظهار نظرها و سلیقه‌گراییها و احیانا هوی و هوس‌گراییها را بگیرد. 🔺خود امیرالمؤمنین علیه السلام به ابن عباس فرمود: «لا تخاصمهم بالقرآن فانّ القرآن حمّال ذو وجوه». راستی کسانی که «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَهِ» را که درباره امیرالمؤمنین علی نازل شده، تطبیق میکنند با ابن ملجم، و این قدر ذهنشان از راه حق منحرف است، با اینها میشود به قرآن استناد کرد اما در زمان خودمان هم این حقیقت را دیدیم، کسانی بودند که به آیات قرآن استناد میکردند اما با ابزاری از تأویل. 🔺در چنین شرایطی، هرچه متون اسلامی و آثار رسیده از صدر اسلام بیشتر باشد، امکان محققان برای استنباط صحیح دین بیشتر است. در گذشته خود ما شاهد بودیم که مؤوّله، یا به تعبیر دیگر التقاطیون، به روایات و احادیث هیچ کاری نداشتند. تا ما میگفتیم حدیث میگفتند: مگر شما قرآن را قبول ندارید، مثل این که بین اعتقاد به قرآن و استناد به حدیث تعارضی وجود دارد. اوایل ما تعجب میکردیم و خیلی حساس نبودیم، بعد که دیدیم اینها با قرآن چگونه معامله میکنند و چگونه حدیث صحیح صریح را رد میکنند، آن وقت فهمیدیم که علت مخالفتشان با حدیث چه بوده است. در آنجا هم امیرالمؤمنین به ابن عباس میفرماید: که با خوارج به سنّت احتجاج کن، زیرا که قابل تأویل نیست، روشن است. 🔺اگر ما در شرایط کنونی جهان اسلام که عدد مسلمانها عدد کثیری است و اقطار وسیعی از جغرافیای عالم را گرفته‌اند و آراء و عقاید و نظرات، اجتهادها و مکتبهای گوناگون بر ذهن و روحشان حاکم است، اگر بتوانیم متون صدر اسلام را احیاء کنیم کمک زیادی به ایجاد یک محور اصلی برای این اجتهادها کرده‌ایم. 🔰رهبر معظم انقلاب ۶۴/۱/۱۹ @almorsalaat
karhaye-nakarde-dar-revayaat.mp3
2.29M
🔊| کارهای انجام نشده در مورد روایات و کتب روایی 🎙استاد علی فرحانی ♨️ در این صوت استاد نکات مهمی در مورد اصول اربعمائه و کتاب بحارالانوار بیان می کنند. حتما گوش کنید. @almorsalaat
tatbighe-mataleb-bar-matn-az-shak-garaee-jelogiri-mikonad-khatere-emtehane-darse-kharej.mp3
1.65M
🔊| تطبیق نظرات بزرگان بر عبارات کتب ایشان و استناد نظریات به آثار آنها لازم است و از شک گرایی در مسیر تحصیل علم جلوگیری می کند/ بیان خاطره امتحان شفاهی درس خارج استاد از زبان ایشان 🔰استاد علی فرحانی @almorsalaat
📝| نگاه حضرت امام به اسلام یک نگاه جامع و وحدانی است. 🔰 استاد علی فرحانی 🔰نویسنده: احسان چینی پرداز ◽️از نگاه های رایج به اسلام نزد بسیاری از علماء آن هم در عرصه های مختلف، نگاه جزء نگر بلکه متکثرانه است. ◽️در این نگاه علوم اسلامی از هم متمایز و منفک شده و در نتیجه اهدافی شتی و متباین خواهند داشت که البته گاهی همین مساله موجب تناقض میان این علوم میشود. ◽️امروز متاسفانه همین نگاه وارد در عرصه شده و ثمره مهم آن تناقض نمایی در شخصیت و گفتار امام شده است. ◽️نگاه متکثر، عرفان را مجزای از فلسفه و هر دوی فلسفه و عرفان را مجزای از فقه می داند حال وقتی با این دید وارد در عرصه شناخت و تفسیر آثار امام میشود آراء شتی و احیانا متناقضی را مشاهده می کند و نتیجتا تفسیری بسیار ناصواب ارائه می دهد. ◽️در این نگاه که سه گانه طریقت و حقیقت و شریعت مطرح است و هر صنف اعم از عارف و فیلسوف و فقیه خود را اسلام شناس و مفسر کامل اندیشه اسلامی می داند، توانایی جمع بین آراء امام در عرصه های مختلفی چون فقه و اصول و عرفان را ندارند. ◽️مثلا این نگاه وقتی که وارد در عرصه فقه میشود فتوای امام در باب کثیر السفر را با فتوای ایشان در باب مصارف زکات و یا شطرنج را نمی تواند جمع کند و آن را چیزی جز تناقض نمی بیند. زیرا در باب کثیر السفر نظر حضرت امام از متعبدترین فتاوی به عناوین منصوص ادله است این در حالی است که در مساله زکات با اینکه آیه قرآن در مقام بیان است و تنها مواردخاصی را به عنوان مصارف زکات در نظر گرفته است مع ذلک امام به راحتی از این عناوین الغاء خصوصیت کرده و مصارفی را که نه در آیه و نه در روایات و نه در عبارات فقهاء بیان شده است را برای زکات در نظر میگیرند. ◽️این نگاه در عرصه عرفان نیز بین نامه امام به عروسشان و نامه ایشان به گورباچف هیچ وجه اشتراکی نمی بییند.زیرا امام در نامه به گورباچف صریحا دعوت به اندیشه محی الدین عربی کرده با اینکه در نامه به عروسشان، کانّ فصوص الحکم و فتوحات را بی نتیجه معرفی کرده اند. ◽️چنین منظری به همین صورت در فلسفه و اصول هم با اندیشه امام دست به گریبان شده و توان حل و فهم صحیح از عبارات و مراد ایشان را ندارد. ◽️ نتیجه این رویکرد نسبت به علوم اسلامی این است که هرگز غایت مشترک این علوم شناخته نشده و بلکه متعلم در حالی که غایات این علوم را ناسازگار می بیند در تناقضاتی عمیق فرو رفته و هیچ گاه به اندیشه صحیح اسلام و اسلام شناسی واقعی نخواهد رسید. ◽️امام در بسیاری از عبارات خود صریحا با این اندیشه مخالفت کرده و آن را اندیشه ای مخالف با شریعت مقدس اسلام می داند. ایشان در جای جای عبارات خود فلسفه را غیر از اسلام و فیسلوف را غیر از اسلام شناس میدانند. همین طور فقه را غیر از اسلام و فقیه را غیر از اسلام شناس دانسته و نیز عرفان را غیر از اسلام و عارف را غیر از اسلام شناس معرفی می کنند. ◽️به عبارت دیگر امام اسلام را یک می داند که در عین اینکه باید به هر یک از این متکثرات پرداخته شود اما در نهایت، تکثری و تناقض و تباینی بین اینها باقی نخواهند ماند بلکه جمیع این علوم به سمت یک غایت واحد به نام اسلام شناسی و حقیقت وحدانی اسلام دعوت می کند. ◽️در این نگاه تثلیث حقیقت و شریعت و طریقت وجود ندارد بلکه همه در حقیقت واحدی به نام اسلام جای گرفته و غایت قصوی واحدی را دنبال میکنند که آن چیزی جز دین حق الهی نیست. ◽️غرض این است آنچه از تناقضاتی که در ابتدای نوشته آمد تنها و تنها ناشی از یک نگاه غلط به عبارات امام بلکه به اسلام است که بررسی و جواب تک به تک آنها از حوصله این متن خارج است.(استاد در جلسات ؛ مستقیما به سوالات فوق پرداخته و جواب داده اند) ◽️ با توجه به مطلب فوق، می بایست با نگاه وحدانی و جامع وارد عرفان از دیدگاه امام شویم تا خداشناسی و انسان شناسی اسلامی را حل کرده و بعد به وسیله فلسفه اسلامی سریان این اندیشه توحیدی را در مبادی تصدیقیه علوم معلوم کنیم و نتیجتا با علم اصول به عنوان یک تابع زبان شناسی کلام معصوم؛ نظر حقیقی اسلام را استخراج کرده و مساله مهمی به نام تولید به سرانجام برسانیم. ◽️لازم به ذکر است که تولید علوم انسانی اسلامی بدون علم اصول و دستگاه استنباطی امام قابل حل نیست بلکه یگانه طریق برای رسیدن به این مقصد والا؛ دستگاه اصولی حضرت امام می باشد از این رو باید با به فراگیری اندیشه این اسلام شناس بزرگ پرداخته شود. @almorsalaat 🔊 صوت بیانات استاد👇👇👇
029-haghighatevohdanieslam-971104-tehran@almorsalat.mp3
10.28M
📝| نگاه حضرت امام به اسلام یک نگاه جامع و وحدانی است. 🎙 استاد علی فرحانی ♨️ متن کامل بیانات استاد را از اینجا ببینید👇👇👇 https://s16.picofile.com/file/8426307318/29.pdf.html @almorsalaat
💢 را مثل کوهنوردها حفظ کنید. 👈‌ تبیین معنای «تواصی به حقّ» از زبان حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) 🔹 قطع جریان تواصی بسیار خطرناک است و جوانان به‌عنوان افسران جنگ نرم نباید بگذارند چنین اتفاقی بیفتد. ۱۳۹۹/۱۲/۲۱ 🔸 مصداق «وَ تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر» بشوید؛ همدیگر را حفظ کنید و نگه دارید؛ مثل کوه‌نوردها در جاهای خطرناک که با ریسمان یکدیگر را، کمرها را، به هم وصل می‌کنند؛ یکی اگر پایش بلغزد، پرت نمی‌شود تا آخر کوه؛ وقتی به همدیگر وصل شدند، ریسمان بستند، اگر یکی لغزید، دیگران که هنوز نلغزیده‌اند، او را نگه میدارند و بالا می‌کشند؛ ارتباط و اتّصال، این‌جوری است. تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر؛ هم به پیمودن راه حق یکدیگر را توصیه کنید، هم به صبر؛ صبر یعنی استقامت، ایستادگی، ثبات قدم، در مقابل حوادث تلخ نلغزیدن، نلرزیدن، مردّد نشدن. ۱۳۹۵/۰۲/۰۱ @qom_khamenei_ir
هدایت شده از مدرسه قرآنی الاعراف
⭕️خدای من با این که نیازی به من ندارد، اما مرا دوست میدارد. من او را ستایش می کنم. 📌فرازی از دعای ابوحمزه 🌀مدرسه قرآنی الاعراف https://eitaa.com/joinchat/754909287C919ddc750f
📌| طریقه مشایخ عظام تنها راه حفظ 🔸و لازم است علما و مدرسين محترم نگذارند در درسهايى كه مربوط به فقاهت است و حوزه‌‏هاى فقهى و اصولى از طريقه مشايخ معظم كه تنها راه براى حفظ فقه اسلامى است منحرف شوند، و كوشش نمايند كه هر روز بر دقتها و بحث و نظرها و ابتكار و تحقيقها افزوده شود؛ و فقه سنتى كه ارث سلف صالح است و انحراف از آن سست شدن اركان تحقيق و تدقيق است، محفوظ بماند و تحقيقات بر تحقيقات اضافه گردد. و البته در رشته‏‌هاى ديگر علوم به مناسبت احتياجات كشور و اسلام برنامه‏‌هايى تهيه خواهد شد و رجالى در آن رشته تربيت بايد شود. و از بالاترين و والاترين حوزه‏‌هايى كه لازم است به طور همگانى مورد تعليم و تعلم قرار گيرد، علوم معنوى اسلامى است، از قبيل علم اخلاق و تهذيب نفس و سير و سلوك الى اللَّه- رزقنا اللَّه و إياكم- كه جهاد اكبر مى‏‌باشد. 📚صحيفه امام، ج‏21، ص: 426 @almorsalaat
032-99.12.24.mp3
6.17M
استاد علی فرحانی جلسه32 99/12/24 @majazi_almorsalaat
033-99.12.24.mp3
4.8M
استاد علی فرحانی جلسه33 99/12/24 @majazi_almorsalaat
034-99.12.25.mp3
11.14M
استاد علی فرحانی جلسه34 99/12/25 @majazi_almorsalaat
بحمدلله تعالی امروز آخرین جلسه تدریس رساله شریف «بدائع الدرر فی قاعده نفی الضرر» به اتمام رسید. استاد فرمودند که انشالله به زودی «رساله اجتهاد و تقلید» امام خمینی (ره) را آغاز خواهیم کرد. @almorsalaat
🔉| برهان شفا 🔰استاد علی فرحانی 🌀محدوده: از ابتدای کتاب تا فصل دوم از مقاله دوم 💠تعداد جلسات: ۲۸ 📌برگزار شده در موسسه اسراء سال تحصیلی ۹۹ 🔘لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/mantegh/borhan-shefa-az-ebteda-ta-fasle2-az-maghale2-99-esra/ @almorsalaat