فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ذکر| بالاترین ذکر این است که شخص تصمیم بگیرد که اگر خدا صد سال هم به او عمر داد، هیچ وقت عالماً عامداً معصیت او را نکند.
🔰آیت الله العظمی بهجت
#اخلاق_و_عرفان
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 دستور تازه اى نيست، تو بايد حالت اصلاح شود تا از همين دستورات شرعى بهره مند شوى/ كتاب مفتاح الفلاح شيخ بهائى براى عمل كردن خوب است
💠 از بعضى از اهل سلوک منقول است كه آقا ميرزا جواد آقا بعد از دو سال، خدمت آقا سركار آخوند مولى حسينقلى همدانى عرض مى كند: من در سير خود به جائى نرسيدم.
💠آقا در جواب از اسم و رسمش سؤال مى كند او تعجب كرده مى گويد: مرا نمى شناسيد؟ من جواد تبريزى ملكى هستم. ايشان مى گويند شما با فلان ملكى ها بستگى داريد؟ آقا ميرزا جواد آقا چون آنها را خوب و شايسته نمى دانسته از آنان انتقاد مى كند. آخوند ملا حسينقلى در جواب مى فرمايند: هروقت توانستى كفش آنها را كه بد مى دانى پيش پايشان جفت كنى من خود به سراغ تو خواهم آمد.
💠آقا ميرزا جواد آقا فردا كه به درس مى رود خود را حاضر مى كند كه در محلى پائينتر از بقيه شاگردان بنشيند تا رفته رفته طلبه هايى كه از آن فاميل در نجف بودند و ايشان آنها را خوب نمى دانسته مورد محبت خود قرار مى دهد تا جايى كه كفششان را پيش پاى آنها جفت مى كند. چون اين خبر به آن طايفه كه در تبريز ساكن هستند مى رسد رفع كدورت فاميلى مى شود.
💠بعدا آخوند او را ملاقات مى كند و مى فرمايد: دستور تازه اى نيست، تو بايد حالت اصلاح شود تا از همين دستورات شرعى بهره مند شوى. ضمنا يادآورى مى كند كه كتاب مفتاح الفلاح شيخ بهائى براى عمل كردن خوب است.
📚علامه حسن زاده، هزار و يك كلمه، ج3، ص: 27 به نقل از تاريخ حكما و عرفا (ص 133، ط 1) تأليف صدوقى سها
#اخلاق_و_عرفان
@almorsalat
nokati-dabare-revayate-tafsiri-v-estefade-az-anha-dar-fegh.mp3
1.57M
📌#تفسیر| نکاتی درباره چگونگی و مشکلات استفاده از روایات تفسیری در فقه/ توضیحی درباره جری و تطبیق/ انحصار تصحیح استفاده از آیه «اوفوا بالعقود» در بهرهگیری از روایات تفسیری
🎙استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد #فقه #اصول
@almorsalaat
🔰#طلبه_موفق| مثالی برای تصور لوازم یک مسئله
🔹یکی از مسائل مهم در روش تحصیل که هم در سرعت و هم در کیفیت تحصیل و کسب دارایی واقعی علمی اثر بسزایی دارد، درس خواندن بر اساس روش صحیح منطقی است.
🌀استاد فرحانی در جلسات زیر این روش را به تفصیل تفصیل کرده اند:
🔊بشنوید👇👇
📌منطق تولید و یادگیری گزاره های متسلسل و قوانین سیر محتوایی
📌روش صحیح علم آموزی و کسب دارایی علمی
⁉️استاد در توضیح روش بحث بیان می کنند که پس از تصور_صحیح_مسئله باید لوازم آن تصور شود. و با صحت هر کدام از لوازم مسئله می توان دلیلی بر صحت خود مسئله پیدا کرد. یکی از سوالاتی که برای بسیاری از مخاطبین پس از شنیدن این صوت ها، ایجاد می شود، بحث چیستی #تصور_لوازم_مسئله است.
✅استاد در صوت زیر که از جلسات تدریس مبحث برائت رسائل است، در توضیح اشکال صاحب قوانین بر فاضل تونی در تفسیر آیه «ما کنا معذبین ...» مراد از تصور لوازم را به حمل شایع تبیین می کنند. انشالله با شنیدن این صوت منظور از #تصور_لوازم_مسئله واضح می شود.
🔊بشنوید👇👇
https://eitaa.com/palmorsalaat/79
💬نظرتان در مورد این پست را با ما در میان بگذارید.
#پای_درس_استاد #مهارتهای_تحصیل_علم #اصول
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| شرح دعای سحر
🔰ملاحبیب الله شریف کاشانی
⬇️لینک دانلود👇👇
eitaa.com/palmorsalaat/80
#کتابخانه_مجازی #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
💠#در_مدرسه_امام_خمینی| عالم وجود در محضر امیرالمومنین است ولی بايد مثل عوام رفت و ضريح را بوسيد و زيارت را پهلوى ضريح خواند.
🔸مرحوم حاج آقا مصطفى «رضوان اللّه تعالى عليه» مىگفت يك شبى نجف طوفانى بود، بجاى باران، شن مىآمد، هوا هم سرد بود، حضرت امام هر شب رأس ساعت 9 حرم مشرف مىشدند. اطرافيان مرا وادار كردند كه به آقا بگوييد امشب حرم نروند. مىگويد من رفتم و با علم جلو آمدم، گفتم: پدرجان آيا اميرالمومنين عليهالسلام دور و نزديک دارد؟ فرمودند: نه عالم وجود در محضر اميرالمومنين عليهالسلام است.
🔸آقا مصطفى مىگفت به آقا گفتم باباجان وقتى چنين باشد، حالا امشب شما این زيارت جامعه را براى آقا در خانه بخوانيد. شما هم خدمت اميرالمومنين هستيد. گفت: بلند شدند، عبايشان را پوشيدند و گفتند: مصطفى اين ذهن عوامانه ما را از ما نگير، بايد مثل عوام رفت و در بوسيد و ضريح بوسيد تنه به ضريح داد و زيارت را پهلوى ضريح خواند.
🔸اين تعبد اهل دل، خمينى درست مىكند، شيخ طوسى درست مىكند.
📚آیت الله العظمی مظاهری، دروس اصول ج۱ ص۸۴۹
#اهل_بیت #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
taaddode-dal-v-madlool-ahamiat-v-asaar.mp3
2.6M
📌#اصول| روش بیانی #تعدد_دال_و_مدلول، اهمیت و آثار آن
🔰استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد #اندیشه_مطهر
@almorsalaat
🔵گروه هماندیشی طلبگی المرسلات
💬پیام یکی از اعضا درباره گروه:
🔸یکی از گروه هایی که خیلی دوستش دارم این گروه هستش. آدم بعد از سالها جدایی از درس و بحثم که بیاد توش روحش پرواز میکنه به ایام حجره نشینی و درس و مدرس و بحث. خیلی ممنون از اینکه جو گروه طلبگیه🌺🌺🌺
🌀شما هم عضو شوید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737
ebadat-sarayane-haghighate-oboodiat-az-baten-be-zaher.mp3
1.58M
💠#اخلاق_و_عرفان| عبادت، سریان حقیقت عبودیت از باطن به ظاهر است.
🔰استاد علی فرحانی
🔸استقامت بر مسیر حتی می تواند یک حرف غلط را نزد مشهور صحیح جلوه دهد/ بزرگترین خدمت به عرفان را فقها انجام دادند که آن را حرام کردند/ بزرگترین خطا در مسئله مجاهدت و تهذیب نفس سیر از ظاهر به باطن است/ نمونه هایی از مجاهدت های آیت الله قاضی و آیت الله بهجت.
📌ابتدای درس مناهج الوصول ۴۰۰/۲/۵
#پای_درس_استاد #عرفان #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
tashyoe-ghazali-v-mohyeddin.mp3
1.32M
🔊تشیّع #غزالی و #محیی_الدین
🔰آیت الله العظمی بهجت (ره)
▫️خدا کند که از این واضحات ما نابینا نباشیم. ولو یک ساعت از عمر ما باقی مانده باشد در همان یک ساعت فریب شیطان را نخوریم، نابینا نباشیم. کما اینکه در همان یک ساعت خیلی از علمای اهل سنت را ما می دانیم که اینها برگشته اند، مستبصر شده اند. شاید هم خدا قبول بکند ولو اینکه چیزی بر وفاتش نمانده باشد.
▫️مثل #غزالی که #یقینی است عدولش بر تشیع. [او می گوید:] حرص بر ملک سبب شد از برای غصب خلافت. این تصریح نیست؟
▫️یا آن همه اثنی عشریه ای که #محیی_الدین دارد با آن همه اغلاطی هم که در #فتوحات هست، آیا این رجوع نیست؟ آن قدر مقام دوازده امام را بالا برده است که در کلمات شیعه شاید پیدا نشود اینجور مدح و ثناء برای این دوازده تا.
📌درس خارج حج، سال۸۷
#عرفان
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥من واقعا با تمام وجودم اعتقاد دارم که جنگ ما مملو از بهشتیانی بود که بهشت مشتاق دیدارشان بود!
✴️سردار دلها #شهید سلیمانی
#جنگ_انسان_ساز
@almorsalaat
darbare-ebne-joneid.mp3
2.78M
🔉#اصول| ابن جنید، مجتهدی قبل از عصر اجتهاد
🔰استاد علی فرحانی
📌درس اجتهاد و تقلید ۴۰۰/۲/۵
#پای_درس_استاد #اجتهاد
@almorsalaat
▫️#ذکر| هو الروح الحية في جثمان العبودية و الخميرة لسعادة الدنيا و الآخرة
🔰[الذکر] هو الروح الحية في جثمان العبودية، و الخميرة لسعادة الدنيا و الآخرة؛
🔰فالذكر في الآيات إنما هو ما يقابل نسيان جانب الربوبية المستتبع لنسيان العبودية و هو السلوك الديني الذي لا سبيل إلى إسعاد النفس بدونه قال تعالى: «وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ»: الحشر: 19.
📚المیزان ج6 ص124
#در_محضر_علامه
@almorsalaat
المرسلات
🔉#اصول| ابن جنید، مجتهدی قبل از عصر اجتهاد 🔰استاد علی فرحانی 📌درس اجتهاد و تقلید ۴۰۰/۲/۵ #پای_درس
#معرفی_کتاب| مجموعه فتاوی ابن جنید
📚آیت الله شیخ علی پناه اشتهاردی
⭕️متن این کتاب در نرم افزار جامع فقه موجود است.
لینک خرید و دانلود پی دی اف کتاب از کتابخانه دیجیتال نور👇👇👇
https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/929
#فقه #اصول #کتابخانه_مجازی
@almorsalaat
1.42M
⁉️#مشاوره_مجازی| چرا آثار امام خمینی (ره) و خصوصا کتاب #اجتهاد_و_تقلید ایشان را تدریس می کنید؟
🤔#سوال_شما|سلام علیکم . طاعات و عبادات قبول ایشالله. اینکه استاد فرحانی رساله اجتهاد و تقلید امام رو شروع کردند دلیلش چیه؟ یعنی اجتهاد و تقلید چ ویژگی خاصی و چ جایگاهی در نظام اجتهاد داره؟؟
🎙#پاسخ استاد علی فرحانی را بشنوید
#در_مدرسه_امام_خمینی #پای_درس_استاد
@almorsalaat
المرسلات
💠#اخلاق_و_عرفان| عبادت، سریان حقیقت عبودیت از باطن به ظاهر است. 🔰استاد علی فرحانی 🔸استقامت بر مسیر
🔰#عرفان| عبادت واصِل، ظهور آثار باطن به ظاهر است.
🔸سالك مادامى كه در سلوك و سير إلى اللَّه است نمازش براق عروج و رفرف وصول است. و پس از وصول، نمازش نقشه تجلّيات و صورت مشاهدات جمال محبوب است، بدون آنكه إعمال رويّهاى در تركيب آن شود؛ بلكه از قبيل سرايت حكم غيب به شهادت و ظهور آثار باطن به ظاهر است؛
🔸چنانچه محقّقين از فلاسفه در خصوص تدبير عالم عقلى نسبت به عالم مُلك- با آنكه عالى را توجّه به سافل نيست- فرمودند، تدبيرات آنها از اين عالمْ تدبير تبعى استجرارى است؛ بلكه نزد اصحاب قلوب و ارباب معرفت، اين تدبيراتْ نُسُك الهيّه تابعه تجلّيات اسمائيه و صفاتيّه و ذاتيّه است.
🔸بالجمله، مستغرقان در مشاهده جمال جميل را تجلّيات غيبيّه حاصل شود، كه حركات شوقيّهاى در سرّ قلب آنها حاصل آيد، كه از آن اهتزازات سرّيّه قلبيّه آثارى در مُلك آنها حاصل شود، كه آن آثار به مناسبت كيفيّت تجليّاتْ مطابق با يكى از مناسك و عبادات است؛ و با آنكه توجّه استقلالى به كيفيّت هيچ يك از آنها ندارند هيچ جزئى يا شرطى از آداب صوريّه آن تغيير نكند و كم و زياد نگردد و بر خلاف مقرّرات شرعيّه نگردد؛
📚سرالصلاه ص۱۰
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
jayegahe-shohrat-v-mokhalefate-aamme-dar-estenbaat.mp3
14.19M
♨️#اصول| جایگاه شهرت و مخالفت با عامه در استنباط از منظر امام خمینی (ره)
🎙استاد علی فرحانی
📌اجتهاد و تقلید ۴۰۰/۲/۵
#استاد_علی_فرحانی #اجتهاد
#در_مدرسه_امام_خمینی #فقه
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| فرهنگ جامع سخنان امام حسن (ع)/ متن و ترجمه موسوعه الامام حسن (ع)
⬇️لینک دانلود کتاب👇👇
https://eitaa.com/palmorsalaat/93
#اهل_بیت #کتابخانه_مجازی
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
#تدریس| سلسله درسگفتارهای نظامهای اسلامی با موضوع «فقه نظام روابط اجتماعی» و «نظام اصولی امام خمینی(ره)»
🔰استاد علی فرحانی
📆 پنجشنبه ها ساعت ۹ الی ۱۱
📌خیابان سمیه، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، موسسه مفتاح
✅امکان شرکت حضوری به صورت محدود با رعایت قوانین بهداشتی فراهم است.
🔘لینک شرکت مجازی
https://b2n.ir/955386
@almorsalaat
mohagheghe-naeeni-modaafee-sheikh-ama-motaaser-az-akhond.mp3
1.74M
🌀#مکتب_شناسی| محقق نائینی مدافع شیخ اما متاثر از آخوند/ زوایایی از زندگی علمی محقق نائینی
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده تدریس مناهج الوصول ۴۰۰/۲/۵
#پای_درس_استاد #اصول
@almorsalaat
المرسلات
#تدریس| سلسله درسگفتارهای نظامهای اسلامی با موضوع «فقه نظام روابط اجتماعی» و «نظام اصولی امام خمین
✅صوت جلسات امروز در کانال #دروس_مجازی بارگزاری شد.
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
@almorsalaat
المرسلات
🔉#اصول| ابن جنید، مجتهدی قبل از عصر اجتهاد 🔰استاد علی فرحانی 📌درس اجتهاد و تقلید ۴۰۰/۲/۵ #پای_درس
♨️ترغیب آیت الله بروجردی به جمع آوری فتاوای علی بن بابویه، ابن عقیل و ابن جنید
🔰و لقد كان سيّدنا الأستاذ الأكبر، الذي له حقّ عظيم على من تأخّر، فقيه أهل بيت الوحي، الآية العظمى (الحاج آقا حسين الطباطبائي البروجردي) قدس سرّه كثيرا ما يرغّب و يشوّق حاضري مجلس بحثه و درسه إلى المراجعة إلى فتاوى قدماء الأصحاب الإماميّة معلّلا بأنّهم كانوا يتلقّون المسائل الفقهيّة غالبا من النصوص الواردة عن أهل بيت الوحي و الرسالة سلام اللّٰه عليهم. و كان قدس سرّه يظهر تأسّفه من عدم وصول عدّة من كتبهم اليه مثل كتاب المتمسّك بحبل آل الرسول لابن أبي عقيل ، و مثل المختصر الأحمدي في الفقه المحمّدي لابن جنيد الإسكافي . و كان (قده) يحمد اللّٰه تعالى على انه قد هيّأ الكتب التي كان هيّأها العلاّمة الحلّي قدس سرّه لاستنباط الأحكام الفقهيّة من كتب العامّة و الخاصة، سوى الكتابين المشار إليهما لابن أبي عقيل و لابن الجنيد، و سوى رسالة الشرائع لعليّ بن بابويه القمي رحمهما اللّٰه. و كان قدّس سره كثير الاشتياق الى جمع فتاوى العلمين ابن بابويه و ابن أبي عقيل رضى اللّٰه عنهما و كان يرشد إلى إمكان الوصول الى فتاوى الأول بالمراجعة إلى كتب ولده الصدوق كالفقيه، و المقنع، و الهداية، و العلل، و العيون بعنوان (كتب اليّ أبى في رسالته الىّ: يا بنيّ إلخ)، و الى ابن إدريس الحلّي (ره)، بل الذكرى للشهيد الأوّل. و كان قدّس سرّه يقول: قد اشتهر بين المتأخّرين عن الشهيد الأوّل - أخذا من ذكراه -، أنّ الأصحاب يعملون بفتاوى علىّ ابن بابويه القمي عند إعواز النصوص. (مقدمه کتاب رسالتان مجموعتان)
🔰و اعلم أنّ هنا نكتة لا بدّ أنّ ينبّه عليها و هي: إنّ ما جمعناه من كلمات الحسن بن أبي عقيل العمّاني و فتاوى علي بن بابويه رحمهما اللّه و جعلناه بين يدي الفقهاء و العلماء كثّر اللّه أمثالهم، و كذا ما جمعناه من فتاوى محمّد بن أحمد بن الجنيد في هذه المجموعة فإنّما ذلك كلّه من رشحات أفكار المرجع الديني الأعظم سماحة الآية العظمى و الحجّة الكبرى أعني سيّدنا و أستاذنا الأعظم الحاج آقا حسين البروجردي قدّس اللّه نفسه الزكية. فإنّه قدّس سرّه كان ينبّه مرارا في مجالس بحثه الى ذلك، و قد وفّقنا اللّه تعالى لذلك، و نهدي ثواب ذلك الى روحه الشريف. (مقدمه کتاب فتاوی ابن جنید)
📚آیت الله شیخ علیپناه اشتهاردی مقدمه کتاب رسالتان مجموعتان و مقدمه کتاب فتاوی ابن جنید
#فقه #اجتهاد #روایات
@almorsalaat
ofte-fegh-v-osul.mp3
4.8M
♨️#فقه_سنتی| فقه و اصول دچار افت شده است/ در دوران پس از انقلاب باید یکدوره دیگر فقه جواهری نوشته می شد و به جای جواهر قرار میگرفت اما به کارهای دیگر پرداختیم و فقه و اصول افت کرد. اگر به این خاطر دق کنیم و بمیریم جا دارد.
🔰درددل ها و انتقادهای آیت الله العظمی مظاهری نسبت به وضعیت فقه و اصول در حوزه
📌گزیده ای از درس خارج فقه معظم له
#فقه #اصول #فقه_جواهری #فقه_پویا #فقه_جدید
@almorsalaat
المرسلات
🌀#مکتب_شناسی| محقق نائینی مدافع شیخ اما متاثر از آخوند/ زوایایی از زندگی علمی محقق نائینی 🎙استاد عل
📌پیشگویی ملافتحعلی سلطان آبادی درباره آیت الله شیخ عبدالکریم حائری و آیت الله شیخ فضل الله نوری رحمت الله علیهم
▫️آقا شیخ عبدالکریم حائری یزدی می گوید: به هنگام جوانی روزی در جلسه ای با حضور عده ای از علما که در میان آنان آقا میرزا محمد تقی شیرازی و آقا شیخ فضل اللَّه نوری نیز دیده می شد، نشسته بودیم.
▫️در آن هنگام پیر مردی ژولیده و لاغر اندام، که دستمال مانندی به سر بسته و عبایی وصله دار بر دوش انداخته بود، در نهایت سادگی به آن جلسه داخل شد.
▫️میرزا محمد تقی شیرازی فوراً بلند شده و با احترام تمام آن پیر مرد را به حضور جمع آورده و نزد خویش بنشاند.
▫️او با اشاره به آقا فضل اللَّه، از میرزا پرسید: ایشان کیست؟ میرزا گفت: ایشان آقا شیخ فضل اللَّه نوری است و او را کاملًا معرفی کرد.
▫️پیر مرد روشن ضمیر گفت: چند سال بعد شیخ فضل اللَّه نامی را در تهران بر دار می کشند، او تو نباشی؟!
▫️سپس نام مرا از میرزا پرسید. میرزا گفت: او آقا شیخ عبدالکریم یزدی و از فضلاست.
▫️مسئله ای از من پرسید: و من چون پاسخ آن را خیلی واضح و پیش پا افتاده می دانستم، نگفتم و سکوت کردم. میرزا بر من خشم گرفت و شدیداً ناراحت شد و خودش پاسخ داد. در آن هنگام آن مرد ساده پوش خود پاسخ را به صورت دیگر تقریر کرد، میرزا نیز گفته های او را نوشت و به او نشان داده و پرسید: آیا همین گونه فرمودید؟! او تأئید کرد.
▫️آن گاه به من رو کرد و گفت چندی بعد پرچم اسلام در قم بر دوش شیخ عبدالکریم نامی به اهتزاز در می آید، او تو نباشی؟!
▫️آنگاه بر خاست و میرزا محمد تقی شیرازی کفش پیش پای او نهاد و او را بدرقه کرد و برگشت.
▫️بر من عصبانی شد که چرا به او بی اعتنایی کردم و توضیح داد که او آخوند ملا فتحعلی سلطان آبادی است.
📚صدوقی سها، تاريخ حكما و عرفا، ص 249.
#حوزه_علمیه #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat