eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
568 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📚| سی فصل در دائره هندیه ✍️علامه حسن زاده آملی 🌀تعیین وقت و قبله از شروط نماز محسوب می شوند. بر اساس محاسبات نجومی و بایدهای فقهی، ابزارهایی برای تعیین وقت زوال (جهت مشخص کردن وقت نماز ظهر) و قبله تعیین شده است. یکی از این ابزارها، است. 🌀شهید ثانی در کتاب شرح ارشاد (روض الجنان) از این ابزار نام می برد و روش تهیه آن را نیز توضیح می دهد. ایشان چنین می فرماید: «و لاستخراج هذه الزيادة طُرق جليلة و دقيقة ... و من الطّرق الدقيقة: الدائرة الهنديّة، و قد ذكرها المصنّفُ‌ في النهاية ، و جماعة من الأصحاب، كالمفيد و غيره . و طريقها ... و سيأتي في باب القبلة الاحتياج إليها إن شاء اللّه، فإنّ‌ بهذه الدائرة تعرف القبلة أيضاً بنوع من التحقيق» (ص479) 🌀علامه حسن زاده در کتاب «سی فصل در دائره هندیه» ساخت این ابزار و روش استفاده از آن را به تفصیل بیان می کنند. 🌀ایشان در مقدمه کتاب چنین می نگارند: «و بعد اين رساله سى فصل است در بيان تعين خط زوال، و خط مشرق و مغرب اعتدال، و تحصيل سمت قبله آفاق، از طريق دائره هنديه ... دائره هنديه در السنه علماى دين و در كتب فقهيه دایر است. و جهت اشتهارش اين است كه اعمال آن بدون اعمال قواعد رياضى و آلات رصدى صورت مى گيرد، و براى هر كس ميسور است» ⬇️دانلود پی دی اف کتاب👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/108 @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️ اخلاقی "علم قبل از تزکیه" 🔰 استاد علی فرحانی ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🔹 استاد علی فرحانی در این مجموعه صوتی برای جمعی از طلاب در ضمن تدریس کتاب شریف "منیه المرید" به موضوع "علم قبل از تزکیه" پرداخته اند و تبیین می فرمایند که رتبتا قبل از شروع در تزکیه اخلاقی، لازم است که انسان به مقصد انسانیت و مسیر رسیدن به آن مقصد، علم پیدا کند. هرچند از جهت زمانی همراه علم آموزی باید به انجام مسائل شرعی و اخلاقی اقدام کرد. 🔹پس از یادگیری این علم قبل از تزکیه و انجام مسائل اخلاقی و شرعی، علم دیگری نصیب انسان می شود که در این جلسات از آن به "علم بعد از تزکیه" تعبیر شده است. 🔹 استاد پس از تبیین این مسئله که تاثیر بسزایی در فهم روایات و معنای "علم" در روایات دارد، این موضوع را بر روایات مختلفی از کتاب منیه المرید، تطبیق می دهند. ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 📌 لینک دانلود جلسات (16جلسه) 👇👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/elme-ghabl-az-tazkie/ @almorsalaat
🔴| هر علمی طریق وصول به جنّت مناسب با آن است و سالک طریق هر علمی سالک طریقی از طرق بهشت است 🔺علوم مطلقا منقسم می شود به دو قسمت: یکی علوم دنیایی، که غایت مقصد در آنها رسیدن به مقاصد دنیویه است. و دیگر علوم اخرویه، که غایت مقصد در آنها نیل به مقامات و درجات ملکوتیه و وصول به مدارج اخرویه است. و غالبا امتیاز این دو نحوه علم به امتیاز نیّات و قصود است، گرچه خود آنها نیز فی حد نفسها به دو سنخ منقسم شوند. 🔺کلیه علوم اخرویه از سه حال خارج نیست: یا از قبیل علم بالله و معارف است، یا از قبیل علم تهذیب نفس و سلوک إلی الله است، یا از قبیل علم آداب و سنن عبودیت است. 🔺تعمیر نشئه آخرت بسته به این سه امر است، و بنابراین، جنّات نیز به تقسیم کلی سه جنّت است: یکی ، که غایت علم بالله و معارف الهیّه است. و دیگر ، که نتیجه تهذیب نفس و ارتیاض آن است. و سوم ، که صورت قیام به عبودیت و نتیجه آن است. 🔺و این جنّات معموره و آبادان نیستند، چنانچه ارض جنّت اعمال قاع‎‏ است، چون اراضی نفس در اوّل امر. و آبادان و عمران آنها تابع عمران و آبادانی نفس است. چنانچه اگر مقام غیب نفس تعمیر به معارف الهیه و جذبات غیبیه ذاتیه نشود، بهشت ذات و جنّت لقاء از برای انسان حاصل نشود. و اگر تهذیب ‏باطن و تحلیه سرّ نگردد و عزم و اراده قوی نشود و قلب مجلای اسماء و صفات نگردد، بهشت اسماء و صفات، که جنّت متوسطه است، برای انسان نباشد. و اگر قیام به عبودیت نکند و اعمال و افعال و حرکات و سکنات او مطابق دستورات شرایع نباشد، بهشت اعمال، که فیها ما تشتهیه الأنفس و تلذّ الأعین می باشد، از برای او نیست.‏ 🔺‏‏بنابراین مقدمه، که مطابق با برهان حکمی و ذوق اهل معارف و اخبار انبیا و اولیا، علیهم السلام، و مستفاد از کتاب کریم الهی است، علوم به هر درجه که هستند، چه علم المعارف باشد یا غیر آن طریق وصول به جنّت مناسب با آن است، و سالک طریق هر علمی سالک طریقی از طرق بهشت است. 🔺علم مطلقا طریق به عمل است حتی علم المعارف، منتها آنکه علم المعارف اعمالی است قلبی و جذباتی است باطنی که نتیجه آن اعمال و جذبات، و صور باطنه آنها صورت جنّت ذات و بهشت لقاست. پس، سلوک طریق علم، سلوک طریق طریق جنّت است، و طریق طریق نیز طریق است. 📚امام خمینی، چهل حدیث ص۴۲۰ (با تلخیص) @almorsalaat
nokati-dar-nojoom-v-heiatt.mp3
4.38M
🔵نکاتی در آشنایی با علم نجوم و هیئت 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس لمعه جلسه۷۳، مبحث اوقات نماز @almorsalaat
المرسلات
📚#معرفی_کتاب| سی فصل در دائره هندیه ✍️علامه حسن زاده آملی 🌀تعیین وقت و قبله از شروط نماز محسوب می
⚫️توضیح مرحوم شهید ثانی درباره روش تهیه دائره هندیه ◾️و من الطّرق الدقيقة: الدائرة الهنديّة، و قد ذكرها المصنّفُ‌ في النهاية ، و جماعة من الأصحاب، كالمفيد و غيره . ◾️و طريقها: 1⃣أن يسوّي موضعاً من الأرض تسويةً‌ صحيحة بأن يدار عليها مسطرة مصحّحة الوجه مع ثبات وسطها بحيث يماسّها في جميع الدورة، أو تعلم بالماء إن كانت صلبةً‌ بحيث إذا صبّ‌ عليها مسّها من جميع الجهات. 2⃣ثمّ‌ تدار عليها دائرة بأيّ‌ بُعْدٍ كان 3⃣و ينصب على مركزها مقياس مخروطي محدّد الرأس طوله قدر ربع قطر الدائرة تقريباً نصباً مستقيماً بحيث يحدث عن جوانبه زوايا قوائم، و يعلم ذلك بأن يقدر ما بين رأس المقياس و محيط الدائرة بمقدار واحد من ثلاث نقط من المحيط، 4⃣و يرصد رأس الظلّ‌ عند وصوله إلى محيطها للدخول فيها ممّا يلي الغرب قبل الزوال، و بعد الزوال عند خروجه منها من جهة الشرق، و يُعلّم على نقطتي الوصول، 5⃣و ينصف القوس التي بين العلامتين من الجانبين، أعني جهة الجنوب و الشمال، و يُخرِج من منتصفها خطّاً مستقيماً يمرّ بالمركز، فهو خطّ نصف النهار الذي ينتهي أحد طرفيه بنقطة الجنوب و الآخر بنقطة الشمال. و لك أن تكتفي بتنصيف القوس الشماليّة و تصل بين مركز الدائرة و منتصف القوس، 👈فإذا ألقى المقياس ظلّه على هذا الخطّ الذي هو خطّ نصف النهار، كانت الشمس في وسط السماء لم تزل، فإذا ابتدأ رأس الظلّ‌ يخرج عنه، فقد زالت الشمس. 6⃣و لو نصفت القوسين الحادثتين من قطع خطّ نصف النهار للدائرة و وصلت بينهما بخطّ يقاطع خطّ نصف النهار على أربع زوايا قوائم كلّ‌ منها ربع المحيط، كان ذلك الخط،ّ خطّ المشرق و المغرب، فيتّصل أحد طرفيه بنقطة مشرق الاعتدال و الآخر بنقطة مغربه. 🌀و سيأتي في باب القبلة الاحتياج إليها إن شاء اللّه، فإنّ‌ بهذه الدائرة تعرف القبلة أيضاً بنوع من التحقيق. 📚روض الجنان ص479 @almorsalaat
المرسلات
🔵نکاتی در آشنایی با علم نجوم و هیئت 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس لمعه جلسه۷۳، مبحث اوقات نماز #
📚| فرج المهموم فی معرفه نهج الحلال من علم النجوم ✍️عارف کامل مرحوم سید بن طاووس 🔹یکی از شاخه ها و یا معانی علم نجوم، است. در این علم، تاثیرات اجرام آسمانی (ستاره ها و سیارات) بر انسان و زمین و ... مورد بررسی قرار می گیرد. مرحوم سید بن طاووس در کتاب «فرج المهموم فی معرفۀ نهج الحلال من علم النجوم» تلاش دارند که با حد وسطهای متعددی اباحه این علم را اثبات کنند. 🔹یکی از مهمترین مسائلی را که ایشان به کرّات در این کتاب به آن می پردازند این است که از مهمترین ادلّه کسانی که از پرداختن به این علم نهی کرده اند این است که گمان کرده اند همه منجّمین، اجرام آسمانی را مستقل در تأثیر و در عرض فاعلیت خداوند متعال می دانند. در حالی که این چنین نیست بلکه تأثیر داشتن اجرام آسمانی تنافی ای با توحید افعالی ندارد چرا که آنها مستقل در تاثیر نیستند. تاثیر داشتن آنها همانند این است که می گوییم: «آتش می سوزاند»، «دارو انسان را درمان می کند». البته شاید برخی از منجّمین اجرام را با اعتقاد غلط، مستقل در تأثیر می دانسته اند. اما بر فرض صحت، نمی توان این علم را کنار گذاشتت. ایشان می نویسد: « و لو كان غلط فريق من علوم التحقيق يقتضي ترك ذلك العلم بالكلية لأدّى ذلك إلى ترك المعلومات العقلية و النقلية و الشرعية إذ في كل علم منها غلط في شي‏ء منه فريق من البرية». 🔹ایشان در بخشی از باب اول این کتاب، ادله و شواهدی را مبنی بر اینکه واضع این علم حضرت ادریس نبیّ (ع) است، بیان می کنند. 🔹ایشان همچنین در باب اول عبارتی از شیخ مفید (ره) که دلالت بر موافقت ایشان با علم نجوم می کند، ذکر می کنند و آن را شرح می دهند. در بخشی از عبارت شیخ مفید (ره) چنین آمده است: «فأما الأحكام على الكائنات بدلالتها و الكلام على مدلول حركاتها فإن العقل لا يمنع منه و لسنا ندفع أن يكون الله تعالى أعلمه بعض أنبيائه و جعله علما له على صدقه». 🔹یکی از بزرگانی که معروف است که منکر علم نجوم هستند، سید مرتضی (ره) است. مصنف در باب اول از این کتاب از جهات مختلفی نظر ایشان را نقد می کنند و در نهایت می فرمایند که به نظر من، خود ایشان نیز منجّم بوده اند: «قد استظرفنا ما أظفرنا الله تعالى به من أن السيد المرتضى كان منجما و أستاذا في علم النجوم و معاذ الله أن يكون منكرا لما يشهد العقل و النقل بصحته من سائر العلوم‏» 🔹مصنف در باب سوم، سی و چهار روایت معتبر را که دلالت بر جواز این علم دارند، ذکر می کنند. 🔹ایشان در باب پنجم که از ابواب جذّاب این کتاب است، بیش از 60نفر از علماء معتبر و ثقه شیعه که منجّم بوده اند را احصاء می کنند. ایشان درباره ابن ابی عمیر که از اجلّاء اصحاب است چنین می فرماید: «أقول و لو لم يكن في الشيعة عارفا بالنجوم إلا محمد بن أبي عمير لكان حجة في صحتها و إباحتها لأنه من خواص الأئمة ع و الحجج في مذاهبها و رواياتها» 🔹خلاصه اینکه این کتاب حاوی مطالب ارزنده و بی نظیری در موضوعات مختلف خصوصاً نجوم است که جز با مطالعه این کتاب نمی توان به آنها دست یافت. ✍️محسن ابراهیمی 00/6/8 ⬇️دانلود پی دی اف کتاب👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/109 @almorsalaat
♨️ عمومی مسئله‌ی بسیار مهمّی است که بایستی انجام بگیرد. 🎙رهبر معظم انقلاب 00/6/6 @almorsalaat
♦️در زمینه‌ عقبیم، خیلی باید کار کنیم، خیلی باید تلاش کنیم/ مسئله‌ی فسادستیزی مکمّل عدالت‌‌ورزی است ⭕️اساس حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی بر اقامه‌ی عدل است، کما اینکه اساس همه‌ی ادیان بر اقامه‌ی عدل است. خدای متعال میفرماید که ما پیغمبران را فرستادیم، کتابهای آسمانی را فرستادیم، لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط. اصلاً برای اینکه مردم قیام به قسط کنند و جامعه، جامعه‌ی عدالت‌آمیز باشد. خب ما در این زمینه‌ها عقبیم، خیلی باید کار کنیم، خیلی باید تلاش کنیم. ⭕️به نظر من هر مصوّبه‌ای که شما تصویب میکنید، هر لایحه‌ای که در دولت تنظیم میکنید، هر بخشنامه‌ای که خود شما در دستگاهِ خودتان صادر میکنید، یک باید داشته باشد؛ باید مراقب باشید این روش، این کار، این دستور، ضربه‌ای به عدالت نزند، طبقات مظلوم را پایمال نکند؛ این مراقبت باید همیشه باشد؛ حالا یا با یک پیوست مکتوب یا بالاخره از لحاظ نوع تنظیم جوری باشد که این طور باشد. ⭕️گاهی اوقات یک ، یک رفتار رایج ضربه میزند؛ ما واقعاً [چنین] مواردی داریم. الان هم در مجموعه‌ی کارهای ما یک رسومی، و اوضاعی وجود دارد که اینها باید اصلاح بشود؛ در زمینه‌های مختلف [هم هست]؛ ⭕️و عمدتاً در زمینه‌ی عدالت در کشور است؛ این امکانات باید واقعاً عادلانه توزیع بشود. الان در بعضی از بخشها حقیقتاً این جوری نیست. ... بایستی مراقبت بشود. باید کاری کنیم که محروم با طبقات برخوردار کم بشود؛ یعنی هر چه ممکن است امکانات کشور عادلانه توزیع بشود. ⭕️مسئله‌ی هم که عرض کردیم، آن هم است. با فساد باید مقابله کرد؛ یکی از بلاهای مهمّی که در کشور به وجود می‌آید که درست ضدّ عدالت است، وجود فساد، وجود ویژه‌خواری، وجود استفاده‌های سوء، اختلاس، برخورداری‌های بی‌مورد، بی‌جا و امثال اینها است. ... ⭕️جای اصلیِ برخورد با فساد و فسادستیزی است که زمینه‌های تولید فساد از بین برود؛ نقش قوّه‌ی قضائیّه بعد از اینها است. ... ⭕️البتّه ابزارهایی هم برای این مبارزه وجود دارد؛ [از جمله] این و که از چند سال قبل، این سامانه‌ها قانونی شده؛ و بنده هم مکرّر توصیه کردم به اینکه این سامانه‌ها را راه‌اندازی کنند، اینها را با هم مرتبط کنند که به معنای واقعی کلمه یک اِشراف کاملی به دولت خواهد داد برای اینکه بتواند جلوگیری از فساد کند؛ 🎙رهبر معظم انقلاب 00/6/6 @almorsalaat
المرسلات
♦️در زمینه‌ #عدالت عقبیم، خیلی باید کار کنیم، خیلی باید تلاش کنیم/ مسئله‌ی فسادستیزی مکمّل عدالت‌‌ور
با توجه به تاکیدی که رهبر انقلاب در دیدار دولت بر مسئله داشتند و با توجه به شعار دولت، به نظرم رسید که در کانال تا حدودی پیرامون مسئله علی الخصوص مبانی اسلامی آن تحقیق کنیم. قاعدتا از دیدگاه‌های ، خصوصا بیانات و مکتوبات آقا شروع می‌کنیم. متن بیانات آقا رو که در پست قبل اومده با دقت بخونید. چند نکته مهم توش هست. شما هم نظرات خودتان را در مورد مطالبی که میشه کار کرد و چگونگی محتوا و .... با ما درمیان بگذارید. @ebrahimi845 @almorsalaat
8.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ 🎥| راه چیزی به جز در شبها نیست. 🎙آیت الله بهجت (ره) @almorsalaat
💢جميع علوم شرعيّه مقدمه معرفت اللّه و حصول حقيقت است در قلب. غايت امر آن كه بعضى مقدمه قريبه و بعضى بعيده و بعضى بلاواسطه و بعضى مع الواسطه است. 🔅 اين كه نزد علماء مشهور است كه يك قسم از علوم است كه خودش منظور است فى نفسه- كه در مقابل علوم عَمَليّه است- در نظر قاصر درست نيايد، بلكه جميع علوم معتبره را سِمَت مقدّميت است؛ منتهى هر يك براى چيزى و به طورى مقدمه است. 🔅 پس علم و علمى مقدمه است براى حصول قلبى، كه عملى است، و با تعمّل و تذكّر و ارتياض قلبى حاصل شود. 🔹 چه بسا كسانى كه صرف عمر در علمى نموده و تمام اوقات را به مطالعه و مباحثه و تعليم و تعلّم آن مصروف كردند و صبغه نيافته اند و عالم الهى و حكيم ربّانى نشده، تزلزل قلبى آنها از ديگران بيشتر است، زيرا كه علوم آنها سِمَت آيه بودن نداشته و با ارتياضات قلبيّه سرو كار نداشته اند و گمان كرده اند با مُدارسه فقط، اين منزل طى مى شود. 🔹 اى عزيز! جميع علوم شرعيّه مقدمه معرفت اللّه و حصول حقيقت است در قلب- كه آن صبغة اللّه است: «وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً»- غايت امر آن كه بعضى مقدمه قريبه و بعضى بعيده و بعضى بلاواسطه و بعضى مع الواسطه است. 🔅 علم فقه، مقدمه عمل است و اعمال عبادى، خود، مقدمه حصول معارف و تحصيل و تجريد است، اگر به آداب شرعيه قلبيّه و قالبيّه و ظاهريّه و باطنيّه آن قيام شود. 🔹و نقض نتوان نمود كه از عبادات چهل- پنجاه ساله ما هيچ معارف و حقايقى حاصل نيامده است، چه از علوم ما نيز هيچ «كيفيت و حالى حاصل نشده» و ما را سر و كارى با و تجريد، كه قرة العين اولياء- عليهم السلام- است، نبوده و نيست. 🔅 و آن شعبه از علم فقه، كه در سياست مُدُن و تدبير منزل و تعمير بلاد و تنظيم عِباد است، نيز مقدمه آن اعمال است كه آنها دخالت تام تمام در حصول و معارف دارند كه تفصيل آن از حيطه اين مختصر خارج است. 🔅 و همين نحو، علمِ به منجيات و مهلكات در علم اخلاق، مقدمه [است] براى تهذيب نفوس، كه آن مقدمه است براى حصول حقايق معارف و لياقت نفس براى جلوه ؛ و اين نزد اهلش پر واضح است و براى جاحدين نيز معلوم نخواهد شد؛ گرچه «مثنوى هفتاد من كاغذ شود». 📚 امام خمینی، شرح حديث جنود عقل و جهل، ص11 @almorsalaat
🌀| کتاب جهان بینی توحیدی 🎙استاد سید محمد هاشمی 🔺 این جلسات در سال ۹۹ برای جمعی از طلاب حوزه علمیه قم ارائه شده و اکثر محتوای کتاب به بحث گذاشته شده است. 🔺تعداد جلسه: ۵ 🔶 لینک دریافت جلسات👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/smhashemi/Tadris-shahid-motahhari/Jahan%20Bini%20Towhidi/ @almorsalaat