#آیه
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ
سوره البقره ۱۶۵
@almorsalaat
لزوم تسلط بر فقه سنتی برای فقه معاصر_01.mp3
2.56M
🔊#فقه_سنتی| لزوم تسلط بر فقه سنتی برای ورود در مباحث فقه معاصر
🎙 استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت ضمن تاکید بر نگاه صحیح و لزوم احتراز از نگاه قالبی در فقه، تسلط بر فقه سنتی را از واجبات ورود در فقه معاصر می دانند. حتما #بشنوید!
📚 رسائل. اصاله الاحتیاط. اردیبهشت ۱۴۰۰
#پای_درس_استاد #فقه #اصول_فقه #علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat
#یادداشت| کدام خمر حرام است؟
در برخی روایات همانند "اجتنب عن الخمر" حکم شرعی (وجوب اجتناب) بر یک عنوان (خمر) بار شده است.
در مورد موضوع این حکم، سه نوع مصداق متصور است:
۱- خمر معلوم بالتفصیل. به این معنا که یک مایع مشخصی در خارج، معلوم است که خمر است.
۲- خمر معلوم بالاجمال. به این معنا که مثلا در خارج دو ظرف وجود دارد که میدانیم یکی از آندو خمر و دیگری خلّ است. اما به تفصیل مشخص نیست.
۳- خمر مشکوک. به این معنا که یک ظرف در خارج وجود دارد که شک داریم آیا خلّ است یا خمر.
جناب شیخ اعظم در کتاب رسائل، معتقد است که ظاهر دلیل «اجتنب عن الخمر»، مصداق معلوم بالتفصیل و بالاجمال را شامل می شود. دلیل ایشان این است که دلیل شرعی شبیه به قضیه شرطیه است که میگوید: اگر خمر موجود باشد، آنگاه باید از آن اجتناب کرد. با این نگاه هم در جایی که علم تفصیلی و هم در جایی که علم اجمالی وجود دارد، موضوع (شرط) محقق است و در نتیجه حکم (جواب شرط) جاری می شود.
در مقابل قول شیخ دو قول دیگر نیز وجود دارد.
اخباریین معتقدند که این دلیل، موضوعات مشکوک به شک بدوی را نیز شامل می شود. لذا هم در شبهه تحریمیه موضوعیه و هم در شبهه وجوبیه موضوعیه، قائل به احتیاط هستند. (رسائل ج2 ص169 و ص119)
دلیل ایشان این است که حکم بر تمام موضوعات (خمرهای) واقعی جاری شده است و لذا اشتغال یقینی استدعای فراغ یقینی دارد و به عنوان مقدمه علمیه باید تمام مصدایق امتثال و یا اجتناب شود. شیخ اعظم در شبهه وجوبیه موضوعیه این مسئله را بر دلیل "اقض مافات" تطبیق میکنند و قول اخباریین را با این استدلال که در شک بدوی موضوع حکم محقق نیست، رد میکنند. (رسائل ج2 ص169)
علاوه بر این دو نگاه، نگاه سومی وجود دارد که معتقد است، نه تنها مصداق مشکوک، بلکه مصداق معلوم به علم اجمالی نیز از نطاق دلیل خارج است. این دسته به برخی از روایات و همچنین به بداهت برخی مسائل فقهی تمسک می کنند. ثمره این قول، جوار مخالفت قطعیه در شبهات معلوم به علم اجمالی است. شیخ اعظم این قول را نیز در بحث عدم جواز موافقت قطعیه در شک در مکلف به با دلایل متعدد و خصوصا توضیحی که از ظهور دلیل بیان می کنند، نمی پذیرند. (رسائل ج2 ص200)
ماحصل کلام اینکه از نگاه مرحوم شیخ، بر اساس دلیل «اجتنب عن الخمر» باید از خمر معلوم بالتفصیل و معلوم بالاجمال اجتناب کرد.
محسن ابراهیمی 00/10/18
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
سخنرانی علامه 19 دی.mp3
547.8K
🎙حمایت #علامه_طباطبایی از امام خمینی در آستانه قیام ۱۹دیقم
#در_محضر_علامه
#در_مدرسه_امام_خمینی
🌐رسانه المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#آیه
أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ
سوره البقره آیه۲۱۴
@almorsalaat
tarhe-soaalati-mohem-darbare-taghsime-mabahes-osule-amalieh-dar-rasael.mp3
8.78M
⭕️#اصول_فقه| طرح چند سوال مهم پیرامون تقسیم مباحث اصول عملیه در کتاب رسائل
🎙استاد علی فرحانی
▫️جناب شیخ در ابتدای ج2 رسائل در شروع اصول عملیه جهات مختلفی برای تقسیم بیان کردند. در ضمن طرح مباحث سوالاتی به وجود می آید من جمله اینکه آیا این تقسیمات اثباتی و به غرض تبویب است و یا اینکه ثبوتی است؟ و همچنین اینکه این تقسیمات صحیح هستند یا خیر؟ پاسخ به این سوالات نظام فکری شیخ اعظم را روشنتر میکند
📌گزیده تدریس رسائل ج2، 00/01/25
#پای_درس_استاد #رسائل
@almorsalaat
المرسلات
📣#اطلاعیه| سومین دوره #ادبیات_کاربردی ⭕️ کارگاه #متن_خوانی و ترجمه 🎙استاد محمدمهدی مقدسی 📆زمان ب
🔵 اولین جلسه دوره #متن_خوانی امشب راس ساعت 19 برگزار می گردد.
♨️کانال دورهها و کارگاههای المرسلات👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
🔰 آیت الله مصباح، شاگرد شایسته امام(ره)، فقیه، فیلسوف و در اوج غیرت دینی و عقلانیت
▫️شخصیتهایی که بیشترین غیرت دینی را دارند، اینها غالباً دارای عقلانیت بالا هستند. نمونهاش شخص امام بزرگوار. اوج غیرت دینی بود ... در عین حال در اوج عقلانیت بود. خردمند، عاقل، دانشمند و من خوب است در این مناسبت یاد کنم از فقیه و فیلسوف معاصرمان مرحوم آیتالله مصباح یزدی که ایشان هم همینجور بودند. ایشان هم انصافا شاگرد شایسته امام بود و ایشان هم در غیرت دینی در اوج بود هم در عقلانیت یک فیلسوف به معنای واقعی کلمه بود.
🎙رهبر معظم انقلاب ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
#کلام_ولی #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
🌀#اخلاق_و_عرفان| دائما در فکر مرگ و استعداد لقاء الله تعالی باش
▫️بسم الله الرحمن الرحيم بعد حمدالله جل شانه والصلاة والسلام على رسوله و آله. حضرت آقا... تمام این خرابی ها که از جمله است و سواس و عدم طمأنینه، از #غفلت است... و غفلت کمتر مرتبه اش غفلت از اوامر الهیه است. و مراتب دیگر دارد که به آنها انشاء الله نمی رسید... سبب تمام غفلات، غفلت از مرگ است، و تخیل ماندن در دنیا...
▫️پس اگر می خواهید از جمیع ترس و هراس و وسواس ایمن باشید دائما در فکر مرگ و استعداد لقاء الله تعالی باش..... و این است جوهر گرانبها و مفتاح سعادت دنیا و آخرت.. پس فكر و ملاحظه نمائید چه چیز شما را از او مانع و مشغول می کند.
✍️آیت الحق ج۱، نامه ای از آیت الله قاضی، ص ۲۳۳
#عرفان #ذکر_موت
@almorsalaat
samarat-v-mazayaye-fahme-nazammand-dar-estenbatat-feghhi.mp3
3.87M
🔵#روش_شناسی_اجتهاد| ثمرات و مزایای فهم نظام مند در استنباطات فقهی + اشاره به برخی لوازم روش تراکم ظنون
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده درس رسائل و درس فقه
#فقه #اصول #رسائل #فقه_نظام
@almorsalaat
43.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️بهشتی که شهید مهدی باکری در لحظات آخر قبل از شهادتش دید و به شهید احمد کاظمی هم گفت بیا اینجا و تماشا کن
🎙به نقل از رهبر معظم انقلاب و سردار سلیمانی
#شهادت #دفاع_مقدس
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
📣سلسله نشست های زنده #مدرسه_مجازی_المرسلات
♦️موضوع: پله های آغازین فلسفه، بر اساس کتاب 《در آستانه حکمت》
🎙با ارائه حجت الاسلام محمدمهدی ستوده
⏰سه شنبه ۲۱دی۱۴۰۰، ساعت۱۹
📡پخش زنده از پیج اینستاگرام المرسلات
#فلسفه #نشست_هفتگی
🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1