eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
548 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
المرسلات
🔊#طلبه_موفق| سریع تصدیق نکنید! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت نشان می دهند که در مسیر علمی آن
👆👆👆 محتوای این صوت، در واقع محوری ترین و کلیدی ترین مسئله در روش تحصیل از نگاه استاد فرحانی است و در واقع تمام مسائل دیگر تفصیل و یا مقدمه این نکته هستند. و رعایت این نکته ثمرات و برکات بی شمار در تعمیق و تسریع تحصیل علم دارد. اگر بخواهیم روش صحیح تحصیل از دیدگاه استاد فرحانی را در دو دقیقه توضیح دهیم، به همین صوت تبدیل می شود. یعنی "سریع " بلکه ابتدا خوب . در تفصیل این مطلب میتونید بخش سوم از مجموعه رو بشنوید. @almorsalaat
نیاز بشر به انبیاء الهی_01.mp3
6.64M
🔊| علم و‌ تمدن از مشکات انبیاء است! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت تبیین می کنند که به خلاف آنچه آگوست کنت قائل است، سیر تاریخ بشر سیر از توحید به توحید است فلذا علم و ‌تمدن تنها و‌ تنها به برکت انبیاء حاصل میشود. استاد به همین مناسبت نکات مهمی در مورد ادیان سابقه فرموده و‌ عبارت جالب در باب حقیقت عالم را توضیح می دهند. 📚تدریس بدایه الحکمه. سال 89 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌐درس های برای با : 1️⃣تقویت ایمان 2️⃣تقویت نظام اسلامی 3️⃣برنامه خردمندانه و متکی بر شناخت مختصات جاهلیت ♦️یکی از مهم‌ترین شعارها و جهت‌گیری‌های پیامبر اکرم در بعثت، مقابله‌ی با جاهلیّت بود. ... هم نادانی و بی‌سوادی و جهالت در آن هست، هم بداخلاقی و ظلم و تبعیض و حق‌کشی و ضعیف‌کشی هست، هم هرزگی جنسی و بی‌بندوباری و هرج و مرج اخلاقی در آن هست؛ همه‌ی اینها جزو جاهلیّت است. پیغمبر با جاهلیّت به مبارزه پرداخت. 🌀... بسیاری از آن رذایل اخلاقی، امروز در دنیای به‌اصطلاح متمدّن غربی به شکل سازمان‌یافته و بسیار شدیدتر و بسیار وسیع‌تر وجود دارد: ▪️امروز زندگی در تمدّن غربی بر پایه‌ی طمع و حرص است، بر پایه‌ی آزمندی است. ... امروز پایه‌ی همه‌ی ارزشهای غربی پول است، همه چیز با پول سنجیده میشود؛ ... سیاست رایج، حکمرانی‌ها، همه در خدمت تبعیض است، در خدمت فربه شدن کمپانی‌ها و کارتل‌ها است؛ ▪️علم و فنّاوری در خدمت کشتار مردم است. یک وقتی از علم استفاده میکنند مثلاً فرض کنید که برای واکسن یا فلان دارو که عدّه‌ای را نجات میدهد، امّا [گاهی] از همین علم استفاده میکنند برای [ساخت] سلاحهای کشتار جمعی، سلاحهای شیمیایی، سلاحهای اتمی، که صدها برابرِ آن تعداد مردم را از بین میبرد، نابود میکند؛ و این اتّفاق در دنیا افتاده است و الان هم دارد می‌افتد. ▪️غارت کشورهای ضعیف؛ ابتذال اخلاقی. ابتذال اخلاقی و هرج و مرج اخلاقی بشدّت [وجود دارد]. مسئله‌ی هم‌جنس‌گرایی و امثال اینها -که دیگر واقعاً شرم‌آور است، که آدم از تکرار کردنش و گفتنش هم شرم میکند- هرج و مرج عجیب جنسی؛ اینها امروز در دنیا وجود دارد. 🔴اینها همان چیزهایی است که آن روز بود، امروز هم همانها هست؛ منتها آن روز محدود بود، امروز گسترده است، سازماندهی‌‌‌شده است. پشت خیلی از این فسادها و مفاسد، منطقهای مصنوعی درست شده، یعنی پشتوانه‌های منطقی و فکری برایش درست کرده‌اند، مبنای فکری برایش درست میکنند و به بشریّت ارائه میکنند. ⁉️خب پس باید چه بکنیم؟ ✅باید درسهای بعثت را مرور کنیم. همان کاری که نبیّ اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در قبال آن جاهلیّت انجام داد، امروز بر عهده‌ی ما است که در قبال این جاهلیّت آن کارها را انجام بدهیم؛ این وظیفه‌ی ما است: 1️⃣در درجه‌ی اوّل، . یکی از کارهای مهم برای ما و برای همه‌ی دلسوزان بشری در سراسر عالم، تقویت ایمان دینی است. توسعه‌ی گروه‌های مؤمن و مقاوم در سرتاسر عالم؛ انسانهایی که انگیزه‌ی دینی داشته باشند و ایمان داشته باشند و اهل مقاومت باشند و کار کنند، تلاش کنند؛ اینها باید توسعه پیدا کنند. 2️⃣و [تقویت] و . حالا به فضل الهی، با پرچم اسلام و زیر پرچم اسلام در جمهوری اسلامی ایران یک نظامی تشکیل شده؛ این را تقویت کنیم، مستحکم کنیم، پایه‌هایش را هر چه محکم‌تر کنیم، ثمراتش و اثراتش را هر چه گسترده‌تر کنیم. 3️⃣بعد خردمندانه و حکمت‌آمیز؛ این میدان از آن میدانهایی نیست که انسان سرش را بیندازد پایین و حمله کند؛ برنامه‌ریزی لازم دارد، مطالعه لازم دارد، برنامه‌ی خردمندانه باید تهیّه بشود، با حکمت بایستی با این قضیّه مواجه شد. و این برنامه باید متّکی باشد بر شناخت وسیع مختصّات این جاهلیّت؛ اگر مختصّات این جاهلیّت را درست ندانیم، نمیتوانیم با آن مقابله کنیم، نمیتوانیم با آن مبارزه کنیم. 🎙رهبر معظم انقلاب 1400/12/10 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
recording-20220207-185952.mp3
11.82M
⁉️سوال_شما| سلام علیکم. معنای مشهور و اشهر دقیقا چی هست؟ مشهور قوی‌تر هست یا اشهر؟ ملاک چی هست در اشهر و مشهور؟ ملاک وزن علمی افراد هست یا تعداد؟ ✅پاسخ استاد امیری را بشنوید @almorsalaat
💬 ▫️سلام علیکم حاج آقا ▫️بنده الموجز استاد رو گوش می دم و نیاز به هم بحث مجازی دارم. اگرکسی بود لطف کنید ممنون میشم. 📌اگر کسی از دوستان مایل بود، به آیدی ایشان در ایتا (@ANTIUSA) پیام دهد. @almorsalaat
🔍ملاک «کتاب اخلاق» چیست؟! 🌟علماء اخلاق كه تدوين اين علم كردند، يا به طريق علمى- فلسفى بحث و تفتيش كردند مثل كتاب شريف «طهارة الأعراق» محقق بزرگ «ابن مسكويه» و كتاب شريف «اخلاق ناصرى» تأليف حكيم متألّه و فيلسوف متبحِّر افضل المتأخّرين نصير الملّة و الدّين و بسيارى از [قسمتهاى] كتاب «احياء العلوم غزالى» و اين نحو تأليف علمى را در تصفيه اخلاق و تهذيب باطن تأثيرى بسزا نيست، اگر نگوييم اصلًا و رأساً نيست- 🌟و يا از قبيل تاريخ الأخلاق است- به اصطلاح نويسنده- كه مشتمل بر قصص و حكايات و امثال و وقايع است، كه صَرف وقت در آن انسان را از مقصد اصلى بازمى دارد. 🌟كتاب «احياء العلوم» كه تمام فضلاء او را به مدح و ثنا ياد مى كنند و او را بدء و ختم علم اخلاق مى پندارند، به نظر نويسنده در اصلاح اخلاق و قلع ماده فساد و تهذيب باطن كمكى نمى كند، بلكه كثرت ابحاث اختراعيّه و زيادى شعب علميّه و غير علميّه آن و نقلهاى بى فايده راست و دروغ آن انسان را از مقصد اصلى بازمى دارد و از تهذيب و تطهير اخلاق عقب مى اندازد. 🌟بالجمله، به نظر قاصر، اخلاق علمى و تاريخى و همين طور تفسير ادبى و علمى و شرح احاديث بدين منوال از مقصد و مقصود دور افتادن و تبعيدِ قريب نمودن است. ✅نويسنده را عقيده آن است كه مهم در علم اخلاق و شرح احاديث مربوطه به آن يا تفسير آيات شريفه راجعه به آن، آن است كه نويسنده آن با ابشار و تنذير و موعظت و نصيحت و تذكّر دادن و يادآورى كردن، هر يك از مقاصد خود را در نفوس جايگزين كند. 🌟و به عبارت ديگر، كتاب اخلاق، موعظه كتبيّه بايد باشد و خود معالجه كند دردها و عِيبها را، نه آن كه راه علاج نشان دهد. 🌟ريشه هاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، يك نفر را به مقصد نزديك نكند و يك قلب ظلمانى را نور ندهد و يك خُلق فاسد را اصلاح ننمايد. 🌟كتاب اخلاق آن است كه به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غير مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است كه عالِم در ضمن راهنمايى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد و كتاب، خود، دواىِ درد باشد نه نسخه دوانما. 🌟طبيب روحانى بايد كلامش حكمِ دوا داشته باشد نه حكم نسخه. 🌟و اين كُتب مذكوره نسخه هستند نه دوا، بلكه اگر جرأت بود مى گفتم: «نسخه بودن بعضى از آنها نيز مشكوك است»، ولى از اين وادى صرف نظر كردن اولى است. 🌟نويسنده، راه نوشتن كتاب اخلاق را باز كردم كه اگر عالمى نويسنده و قادر بر تقرير و تحرير پيدا شد، اين طرز بنويسد؛ نه آن كه خودِ من را چنين قدرت يا قلم شكسته ام را اين توانايى يا قلب ظلمانيم را اين بينائى است. و معلوم است اشكال نمودن سهل است، ولى حل آن كردن مشكل است. 📚امام خمینی (ره)، شرح حديث جنود عقل و جهل، ص۱۱ @almorsalaat
🌺افتتاح پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی حوزه های علمیه🌺 ✅استماع اندیشه‌ها و ایده‌های اساتید، فضلاء و طلاب درخصوص مسائل مرتبط به حوزه علمیه فرصتی مغتنم برای شورای عالی حوزه‌های علمیه خواهد بود. از این رو برای بهره‌برداری هر چه بیشتر از این دیدگاه‌ها و همچنین اطلاع رسانی از فعالیت ها و مصوبات، پایگاه و کانال اطلاع رسانی شورای عالی حوزه های علمیه راه اندازی و به صورت فعال پذیرای ایده ها - پیشنهادات و انتقادات شما فرهیختگان گرامی می‌باشد. ➖امید است با مشارکت حداکثری شما، گام های مؤثرتری در جهت سامان‌دهی و اقدامات مناسب برداشته شود. 🌐پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی حوزه های علمیه: http://www.schowzeh.ir 📱کانال شورای عالی حوزه های علمیه در پیام رسان ایتا: https://eitaa.com/schowzeh
اهمیت علم اصول در زبان شناسی.mp3
1.52M
🔊| اهمیت علم اصول در استفاده از متون 🎙استاد علی فرحانی 📌علم اصول که علم زبان شناسی شارع مقدس است یکی از ثمرات مهمی که دارد مساله شناخت متن و استفاده حداکثری از متون است. 📚رسائل. استصحاب. سال ۸۷ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔸 مانع معرفت حقیقی چیست؟ 🔹علامه طباطبایی @radio_towhid 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌀استانداردهای دوگانه دنیا در مواجه با جنگ ها ⁉️زمانی که آمریکا، افغانستان و عراق را مورد هجوم قرار داد، جهان با آمریکا چگونه رفتار کرد؟ / آمریکا مسئول بحران پیش آمده در اوکراین است. 🎙گزیده بیانات سیدحسن نصرالله در مورد جنگ روسیه و اوکراین 🔹 آنچه من روی آن تأکید دارم، دنبال‌کردن این رویداد جهانی و بزرگ، نتایج و پیامدهای آن و نیز درس‌گرفتن از عبرت‌هایی است که هر لحظه و هر روز آشکار می‌شوند. 1️⃣اولاً، چیزی که بسیاری اکنون از آن سخن می‌گویند، «» است و اینکه روسیه اکنون وارد اوکراین شده است و یک نبرد نظامی بزرگ و یک جنگ تمام‌عیار کلید خورده است. اینجا ما می‌بینیم که همه جهانیان معترض هستند. طبیعتاً نگرانی‌هایی در خصوص ورود قدرت‌های غربی به جنگ با روسیه و نیز نگرانی‌هایی در رابطه با ورود آمریکایی‌ها در این جنگ وجود دارد؛ اما به‌جز ورود به جنگ، آن‌ها هر کاری که بتوانند، انجام می‌دهند. از جمله می‌توان به محاصره، تحریم، اقدامات رسانه‌ای، هدف قراردادن اقتصاد و بانک‌ها، بستن حریم‌ هوایی، بستن تنگه‌ها، اقیانوس‌ها و بنادر، ارسال سلاح به اوکراین، بازکردن در به روی مبارزان داوطلب از سراسر جهان و نیز تمجید از «مقاومت اوکراینی‌ها» اشاره کرد. بسیار خب، ما می‌بینیم که جهان چگونه رفتار می‌کند. این مصداق بارز استانداردهای دوگانه است. 🔸زمانی که آمریکا، افغانستان را مورد هجوم قرار داد، جهان با آمریکا چگونه رفتار کرد؟ شما به‌خوبی می‌دانید که آمریکا، عراق را هدف قرار داد، آن را ویران ساخت و صدها هزار نفر را در آنجا به قتل رساند. آمریکایی‌ها، افغانستان را نیز ویران کردند و حداقل ده‌ها هزار نفر را قتل‌عام ساختند. در این شرایط، جهان چگونه با آمریکا رفتار کرد؟ 🔸جهان در قبال تمامی جنگ‌های ایالات متحده آمریکا که اغلبِ جنگ‌هایِ به‌ وقوع‌پیوسته در جهان را شامل می‌شود، چه رفتاری از خود به نمایش گذاشت؟ 🔸جهان، امروز در برابر دشمن اسرائیلی -این رژیم موقت- در جنگ‌هایی که در گذشته و در زمان حال علیه فلسطینیان غزه به راه انداخته و به راه می‌اندازد، چگونه رفتار کرده و می‌کند؟ 🔸جهان در برابر نبرد اخیر «شمشیر قدس»، در جنگ‌هایی که علیه لبنان به راه افتاد، در جنایت‌هایی که در جریان جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ در لبنان به وقوع پیوست، چه رفتاری کرد؟ جهان، اکنون چه رفتاری می‌کند؟ 🔸یمن در حال حاضر وارد هشتمین سال از جنگ می‌شود. این کشور در طول سال‌های گذشته شاهد بمباران، ویرانی، محاصره، گرسنگی، کشته‌شدن زنان و کودکان و ... بوده است. رفتار جهان در قبال این اتفاقات چگونه بوده است؟ ✅این موضوع کاملاً واضح است؛ بنابراین، باید بر این اساس به مسئله نگریست و آن را درک کرد. باید دانست امروز ما در جهانی زندگی می‌کنیم که به قدرتمندان احترام گذاشته می‌شود. از آنجایی که آمریکا قوی، مغرور و متکبر و اقتدارگراست و گردن دیگران را می‌گیرد و می‌فشارد، جهان در برابر ظلم‌ و ستم‌هایش سکوت پیشه می‌کند. ♦️به‌عنوان مثال، اخیراً آمریکا ظلمی را در حق مردم افغانستان مرتکب شد. بانک مرکزی افغانستان ۷ میلیارد دلار سپرده در ایالات متحده آمریکا داشت. بایدن این مبلغ را به دو قسمت تقسیم کرد. او ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از مبلغ مذکور را به قربانیان انفجارهای ۱۱ سپتامبر هبه کرد. گناه مردم افغانستان چیست؟ آیا ملت افغانستان، نیویورک را منفجر کردند که امروز تاوان آن را پس بدهند؟ آیا غرامت قربانیان باید از جیب مردم افغانستان هزینه بشود؟ اکنون نیز بایدن منتظر است ببیند با ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون باقی‌مانده از اموال ملت افغانستان چه‌کاری می‌تواند انجام دهد. می‌بینید؟ او با یک قلم، ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از اموال مردم افغانستان را به سرقت بُرد؛ مردمی که در گرسنگی، سرما و نیازمندی زندگی می‌کنند. آیا کسی در جهان پیدا شد که جرئت کند دهانش را به نشانه اعتراض باز کند؟ این سرقت کاملاً واضح بود. بااین‌حال، کسی دهانش را هم باز نکرد. این در حالی است که اگر هر کشور دیگری چنین کاری -و حتی کمتر از آن را- انجام داده بود، اکنون در مقابل آن، دنیا را زیرورو می‌کردند. 2️⃣از جمله عبرت‌هایی که در تحولات کنونی وجود دارد، این است: «کسی که سلاحش را به امید تضمین‌های اعطاءشده از این‌طرف و آن‌طرف تحویل می‌دهد، اگر روزی نبردی آغاز شود باید طلب استمداد کند و بگوید به من سلاح بدهید.» 3️⃣از جمله مهم‌ترین‌ عبرت‌های تحولات کنونی، مسئولیت آمریکا در قبال این حوادث و تحولات است. این همان چیزی است که سماحة الامام القائد، سیّدعلی خامنه‌ای روی آن تأکید کردند. آمریکا مسئول حوادث کنونی است. این آمریکا بود که با اقدامات تحریک‌آمیز خود، تحولات را به این سمت‌وسوی سوق داد. آمریکا هیچ کمکی برای حل‌وفصل دیپلماتیک بحران ایجادشده ارائه نکرد. این یک بحران روسی-اوکراینی، بحران روسی-اروپایی، بحران روسی-آمریکایی و بحران روسیه با ناتو است. آمریکا نه‌تنها هیچ تلاشی برای ممانعت از وقوع حوادث کنونی انجام نداد، بلکه هر کاری که می‌توانست کرد تا این حوادث رقم بخورد و بحران به جنگ کشیده شود. 🔸در نهایت طرف‌هایی که تاوان پس می‌دهد، اوکراین، ملت اوکراین، روسیه و ملت روسیه هستند. اگر کمی عمیق‌تر به مسئله نگاه کنیم، درمی‌یابیم که اروپا و آمریکا از دور تحریک می‌کنند، سلاح ارسال می‌کنند، مانع از حل‌وفصل بحران می‌شوند، شرط می‌گذارند و اوضاع را پیچیده‌تر می‌کنند. آن‌ها تحولات را به این سمت‌وسوی [جنگ] هدایت می‌کنند. تمامی طرف‌ها در این میان بازنده هستند. بااین‌حال، آن‌ها [آمریکا و اروپا] تلاش می‌کنند تا در این نبرد، برنده باشند؛ این در حالی است که همه جهان را با خطر مواجه ساخته‌اند. 🔸بسیار خب، آمریکا و اروپا پشت کسانی را که تحریک‌کرده و آن‌ها را به‌سمت جنگ سوق دادند، خالی کردند. در نهایت هم بایدن از همگان خواست برای اوکراین دعا کنند، گویی می‌گویید: «برای شما [اوکراین] اندکی سلاح می‌فرستیم، کمی هم تحریم [علیه روسیه] وضع می‌کنیم؛ إن‌شاءالله که خیر باشد، ببینیم در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد.» این هم خود درس و عبرت برای همگان است؛ برای کسانی که به آمریکا اعتماد می‌کنند و روی آن حساب باز می‌نمایند. همه ما باید بدانیم که مسئولیت فجایع کنونی و مخاطری که هم‌اکنون دنیا را تهدید می‌کنند، در وهله اول، متوجه دولت آمریکا به‌عنوان «شیطان بزرگ» است. ما باید نسبت به این مسئله هوشیار باشیم و مواضعمان را بر اساس آن اتخاذ کنیم. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️♨️نمازهای هر شب ماه شعبان از کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس(ره) 💠شب1 🔅100 رکعت هررکعت:حمد(1)+ +توحید(1) بعد از پایان نماز: حمد (50) 🔅12 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(15) 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(30) بعد از سلام: اللهم هذا عهدی عندک الی یوم القیامه 🔅2رکعت (در سه شب اول در صورتی که سه روز اول شعبان صائم باشد) 🔺هر رکعت:حمد(1)+ توحید(11) 💠شب2 🔅50 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(1)+فلق(1)+ ناس (1) 💠شب3 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(25) 💠شب4 🔅40 رکعت 🔺هر رکعت:حمد(ا)+توحید(25) 💠شب5 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(500) بعد از پایان: صلوات (70) 💠شب6 🔅4 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(50) 💠شب7 🔅2رکعت 🔺رکعت اول:حمد(1)+توحید(100) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+آیت الکرسی(100) 💠شب8 🔅2رکعت 🔺رکعت اول:حمد(1)+ آیه ی 285و آیه 286 سوره بقره (5) + توحید (15) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+آیه آخر سوره کهف (1) + توحید (15) 💠شب9 🔅4 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ نصر(10) 💠شب10 🔅4 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(1)+ کوثر (3) 💠شب11 🔅8 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(10) 💠شب12 🔅12 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+تکاثر(10) 💠شب13 🔅2رکعت 🔺هر رکعت:حمد(1)+تین(1) 💠شب14 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+عصر(5) 💠شب15 🔅4رکعت (بین مغرب و عشاء) 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (10) در روایت دیگر: توحید (11) 👈بعدازنماز: یا رب اغفر لنا (10) + یا رب ارحمنا (10) + یا رب تب علینا (10) + توحید (21) + بگوید: سبحان الذی یحیی الموتی و یمیت الاحیاء و هو علی کل شیء قدیر (10) 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (100) 👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ رَبِّ لَا تُبَدِّلِ اسْمِي وَ لَا تُغَيِّرْ جِسْمِي رَبِّ لَا تُجْهِدْ بَلَائِي رَبِّ لَا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ فِيكَ و بعد هر دعایی دوست داشتی انجام بده. 🔅2رکعت (پس از نماز عشاء) 🔺رکعت اول:حمد(1)+کافرون(1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+توحید(1) 👈بعدازنماز:سبحان الله (33) + الحمدلله (33) + الله اکبر (34) + دعای مذکور در اقبال (ج 3 ص 315) + در سجده: یا ربُّ یا الله (7) + لا حول و لا قوه الا بالله (7) ما شاء الله لا قوه الا بالله (7) + لا قوه الا بالله (10) + صلوات + درخواست حاجت از پروردگار (این سجده به دو روایت دیگر نیز با قدری تفاوت در اقبال نقل شده است) 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (250) (در برخی روایات 50 توحید هم پذیرفته شده) 👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذابِكَ خائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ، رَبِّ لٰا تُبَدِّلْ اسْمِي، رَبِّ لٰا تُغَيِّرْ جِسْمِي، وَ لٰا تُجْهِدْ بَلائِي، وَ لٰا تُشْمِتْ بِي أَعْدائِي، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ، وَ أَعُوذُ بِرِضاكَ مِنْ سَخَطِكَ، وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ‌ مِنْ عَذابِكَ.وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ لٰا إِلٰهَ إِلَّا أَنْتَ، جَلَّ ثَناؤُكَ لٰا احْصِي مِدْحَتَكَ وَ لٰا الثَّناءَ عَلَيْكَ، أَنْتَ كَما أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ ما يَقُولُ الْقائِلُونَ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْعَلْ بِي كَذٰا وَ كَذا. (در روایت دیگر در اقبال دعای دیگر هم آمده است ج 3 ص 319) 🔅100 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10) 👈بعدازنماز: آیت الکرسی (10) + حمد (10) + سبحان الله (100) 🔅2 رکعت (بعد از نماز عشاء) (این عمل در واقع سه نماز هم پیوسته است): 🔺رکعت اول:حمد(1)+سه آیه اول سوره بقره (1) + آیت الکرسی (1) + سه آیه آخر سوره بقره (1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+ناس (7) + فلق (7) + توحید (7) 👈 بعد از سلام نماز: 4 رکعت: 🔺رکعت اول: حمد (1) + یاسین (1) 🔺رکعت دوم: حمد (1) + دخان (1) 🔺رکعت سوم: حمد (1) + سجده (1) 🔺رکعت چهارم: حمد (1) + ملک (1) 👈 بعد از سلام نماز: 100 رکعت: 🔺هر رکعت: حمد (1) + توحید (10) پیامبر می فرماید: اگر بعد از این نماز دعا کند مرا در آن شب ببیند، می بیند. 🔅نماز مخصوص نیمه شعبان در کربلا ( اقبال ج 3 ص 347) 💠شب16 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی (1) + توحید (15) 💠شب17 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1) + توحید (71) 👈بعدازنماز: استغفار (70) 💠شب18 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(5) 💠شب19 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ آیه 26 سوره آل عمران (5) 💠شب20 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+نصر(15) 💠شب21 🔅8 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (1) + فلق (1) + ناس (1) 💠شب22 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1) +کافرون(1) + توحید (15) 💠شب23 🔅30 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+زلزال (1) 💠شب24 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ نصر (10) 💠شب25 🔅 10 رکعت 🔺هر رکعت: حمد(1)+ تکاثر (1) 💠شب26 🔅10 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ دو آیه آخر سوره بقره (10) 💠شب27 🔅2 رکعت 🔺 هر رکعت: حمد (1) + اعلی (10) 💠شب28 🔅4 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (1) + فلق (1) + ناس (1) 💠شب29 🔅10 رکعت 🔺هر رکعت:حمد(1)+تکاثر (10) + فلق (10) + ناس (10) + توحید (10) 💠شب30 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ اعلی (10) 👈بعد از نماز: صلوات (100) @almorsalaat
💠مناجات شعبانیه ✅مناجاة عزيزة على أهلها يحبّونها، ويستأنسون بشعبان لأجلها، بل ينظرون و لمجيء شعبان و فيها علوم جمّة في كيفيّة معاملة العبيد مع الله جلّ جلاله، و بيان وجوه الأدب في طريق معرفة حقّ السؤال، الدعاء و الاستغفار، من الله جل جلاله، و لطيفة تليق بمقام العبودية، لاستحكام مقام الرجاء، المناسب لحال المناجاة، و دلالات صريحة واضحة في معنى و قربه و النظر إليه، ترفع شبهات السالكين و شكوك المنكرين، و وحشة المرتابين، و إشارة إلى و أنّها طريق معرفة الربّ على ما فَسّرَ بعض فقراته شخص جليل من اهل المعرفة. 📌 / مراقبات ماه شعبان @almorsalaat
عدم تنافی حدوث زمانی ماده با هیولای اولی.mp3
2.39M
🔊| عدم تنافی حدوث زمانی با ازلی و ابدی بودن ماده اولی! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت به مناسبت بحث از احتیاج صورت به ماده در فلسفه مشاء، نشان می دهند که در فلسفه مشاء، حدوث زمانی عالم تنافی با ازلی و ابدی بودن ماده اولی(مادة المواد) ندارد. 📚تدریس بدایه الحکمه. سال 89 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢| نظام درسى در حوزه بايد كوتاه و كارآمد و به‌روز شود. ✅آنچه كه به نظر من كار لازم بعدى است، اين است كه نظام درسى در حوزه بايد كوتاه و كارآمد و به‌روز شود. ... بنده به هيچ وجه طرفدار رقيق كردن، بى‌عمق كردن و بى‌سواد بار آوردن طلبه نيستم؛ اشتباه نشود. 🌀من ميگويم اين دوره‌اى را كه ما طى ميكنيم، ميتواند با استفاده از شيوه‌هاى جديد، فشرده‌تر شود. ... بايد كارآمد، كوتاه، به‌روز، در مدّت كوتاهى، يكى، دو سال، از دوره‌ى ادبيات عبور كنند؛ از اول تا آخر. بخصوص امروز طلاّبى كه وارد حوزه ميشوند، غالباً داراى معلوماتى هستند، چيزهايى را اطلاع دارند، چيزهايى را خوانده‌اند، احتياجى به اين كتابهاى فارسى و عربى و مخلوط ندارند. درباره‌ى فقه و اصول هم نظراتى هست؛ البته آن‌جا مسأله پيچيده‌تر و مشكلتر است؛ چون دوره‌ى سطوح، بسيار مهم و براى پيشرفتهاى بعدى پايه است. 👈به‌هرحال نظام درسى بايد دائماً مورد توجّه باشد. از جمله مواردى كه در برنامه‌ريزى‌هاى مراكز آموزشى بزرگ، به‌طور دائم در حال تحوّل است، نظام درسى و كتاب درسى است. دائم نقصهايش را برطرف و آن را با خصوصيات لازم براى آموزش و پرورش همراه ميكنند. 🎙رهبر معظم انقلاب 79/7/14 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
aghaye-ghazi-vagheiate-ajibi-dasht.mp3
835.1K
🔊| پیش بینی آیت الله قاضی در مورد علامه طباطبایی و حضرت امام(ره) 🎙استاد علی فرحانی 📌 استاد در این صوت ضمن اشاره به برخی از فضائل ایت الله قاضی، توضیح می دهند که دستورات عملی ایشان به علامه طباطبایی و نیز دیداری که با امام داشتند نشان از اطلاع ایشان از آینده این دو بزرگوار دارد. حتما . 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
014-jayegahe-falsafeh-darejtehad@almorsalat.mp3
1.34M
🎙استاد علی فرحانی 🔷 جایگاه فلسفه در اجتهاد @almorsalaat
🔰|نقطه‌ی اوج نهضت نبوی بود/ همه جنگهای پیامبر نبود. برخی از آنها بود/ از این منظر نمی توان دین را از حکومت جدا کرد. 🌀بر خلاف نظر آن کسانی که را جدای از معرّفی میکنند، دین را از زندگی، از سیاست و از حکومت بکلّی جدا میکنند ... نقطه‌ی اوج نهضت نبوی تشکیل بود که مقدّمات آن را و زمینه‌سازی آن را خود پیغمبر به وجود آورد؛ 🔅با بزرگان مدینه که آوازه‌ی اسلام را شنیده بودند و آمدند ببینند قضیّه چیست، پیامبر اکرم با اینها صحبت کردند، مواضعه کردند، قرارداد گذاشتند و بزرگان یثرب زمینه‌سازی کردند، بعد پیغمبر اکرم با آن وضع عجیب، هجرت خود را شروع کرد، بعد هجرت مسلمانها شروع شد و بتدریج مهاجرین آمدند. 🔅قبل از هجرت، پیغمبر مصعب‌بن‌عمیر را به عنوان نماینده فرستاد آنجا که برود آیات قرآن را بخواند برای مردم؛ این مقدّمات را فراهم کرد، بعد هم خود حضرت به یثرب هجرت کردند و حکومت اسلامی را در آنجا تشکیل دادند؛ این نقطه‌ی اوج نهضت پیغمبر بود. 🌀و به این هم اکتفا نکردند که حالا یک حکومت تشکیل بدهند و فقط مردم را اداره کنند؛ نه، شروع کردند به مقابله‌ی همه‌جانبه‌ی با دشمنان. چون دشمنان بالاخره مسلمانها را راحت نمیگذاشتند؛ لشکر درست کردند، جنگ‌افزار تهیّه کردند و به دشمنان حمله کردند، یک جاهایی دفاع کردند، یک جاهایی تهاجم کردند؛ هر دو جورش هست. ✅اینکه حالا بعضی میگویند جنگهای پیغمبر صرفاً دفاعی است، نه، بعضی دفاعی بود، بعضی هجومی بود؛ شرایط مختلف بود. 🌀بعد هم پایگاه شرک را فتح کردند؛ پایگاه شرک مکّه بود؛ آنجا را فتح کردند و بیت‌الله در اختیار اسلام و در اختیار مسلمین قرار گرفت؛ حکومت اسلامی را کردند. این شورانگیزترین بخش نهضت اسلامی است. ⁉️چطور آن کسانی که این تلاش را میکنند میخواهند اسلام را، دین را از حکومت جدا کنند؟ 🎙رهبر معظم انقلاب 1400/12/10 @almorsalaat
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
🎙 : 🔰قرآن می‌گوید: الا بِذِکرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلوبُ بدانید که منحصراً و منحصراً ( «بِذِکرِ الله» که مقدم شده است، علامت انحصار است) با یک چیز قلب بشر آرام می‌گیرد و از اضطراب و دلهره نجات پیدا می‌کند و آن و انس با خداست. ♻️قرآن می‌گوید اگر بشر خیال کند که با رسیدن به ثروت و رفاه به مقامِ آسایش می‌رسد و از اضطراب و ناراحتی و شکایت بیرون می‌آید، اشتباه کرده است. ✅قرآن نمی‌گوید نباید دنبال اینها رفت، می‌گوید اینها را باید تحصیل کرد اما اگر خیال کنید اینها هستند که به بشر آسایش و آرامش می‌دهند و وقتی بشر به اینها رسید احساس می‌کند که به کمال مطلوب خود نائل شده است، اشتباه می‌کنید؛ منحصراً با یاد خداست که دلها آرامش پیدا می‌کند. 📚انسان کامل ، ص ۸۲ ------------------•[]💠[]•--------------- @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
▪️مدرسه مجازی سبحان تقدیم می کند: 🔅 آغاز ثبت نام دوره معرفتی اسلام جامع + کتابچه حاوی متن تنظیم شده جلسات (بررسی مکتب جامع و همه جانبه اسلام ناب محمدی) 🔰 استاد علی فرحانی ▪️در 4 جلسه به صورت مجازی در تاریخ های: (18، 21، 25 و 28 اسفند ماه 1400 روزهای چهارشنبه و شنبه) ▪️ساعت 17 ▪️سرفصل های دوره: 🔘 منبع شناسی: کتاب و سنت، طبیعت و عقل تجربی، شهود و ضمیر انسان، تاریخ تمدن 🔘 جریان شناسی: سیر تطور علوم اسلامی با نگاهی بر تقسیم معارف اسلامی به عقاید، اخلاق و احکام 🔘روش شناسی: اجتهاد و تکامل ایدئولوژی 🔘 آسیب شناسی: خطاهای شناختی، سنت گرایی، شخصیت گرایی و ... ⚠️ظرفیت محدود⚠️ 🔅لینک ثبت نام: 🌐 https://www.sobhan-ins.com/product/eslam_jame/ 📣کانال موسسه فرهنگی پژوهشی سبحان: @sobhan_ins
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀| مجالست با قرآن، مجالست با خود حضرت رسول ص است. 🎙آیت‌الله بهجت(ره) ▫️مجالست با انبیاء و اولیاء، مرافقت[و دوستی] با ملائکه است، همه‌اش معنویات است. و ما هم نمی‌توانیم عذر بیاوریم که آنها [در میان ما] نیستند که ما با آن‌ها مجالست بکنیم؟ [چراکه] آثار قطعیه‌ی آنها [مثل] قرآن که به‌منزله‌ی ملاقات خودشان است [در بین ما هست]. 🔹 مجالست با قرآن، مجالست با خود حضرت رسول ص است. ✨همچنین آثار اوصیاء– مانند صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه– مثل این است که با خودشان داریم مکالمه و صحبت می‌کنیم و داریم گوش می‌دهیم که اصلاً چه می‌فرمایند... @bahjat_ir @almorsalaat
(ع) ❇️ تا بال و پر عشق به جانم دادند ❇️ در وادی عاشقان مکانم دادند ❇️ گفتم که کجاست کعبه‏ی اهل ولاء ❇️ در گاه حسین (ع) را نشانم دادند @almorsalaat
حاج آقا رضا همدانی.mp3
2.6M
🔊| حاج آقا رضا همدانی؛ فقیهی بسیار بزرگ! 🎙استاد علی فرحانی 🌀 استاد در این صوت ضمن اشاره به مبنای حاج آقا رضا همدانی در باب اتمام صلاه، کتاب ایشان یعنی مصباح الفقیه را کتابی بسیار غنی و ایشان را فقیهی بسیار بزرگ معرفی می کنند. حتما بشنوید. 📚تدریس رسائل. جلد اول. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢، کلید پیروزی یک حرکت 👈استمرار یک حرکت، کلید پیروزی آن حرکت است؛ اگر چنانچه حرکتی آغاز بشود و نتواند استمرار پیدا کند، نتواند گامهای بعدی را مرتّب بعد از گام اوّل بردارد، این حرکت عقیم خواهد ماند، باطل خواهد شد، بی‌اثر خواهد شد. ما نهضتها و انقلابهایی را در دنیا سراغ داریم که اینها خوب شروع شدند، گامهای مهمّی هم برداشتند، منتها به پیروزی دست پیدا نکردند؛ چرا؟ چون اصحاب نهضت -حالا «اصحاب نهضت» یا سردمداران نهضت هستند یا پیروان و آحاد مردمی که دنباله‌روِ آنها بودند- از راه رفتن و از ادامه‌ی مسیر منصرف شدند؛ یا خسته شدند یا ناامید شدند یا سرگرم به بازیچه‌های مادّی شدند یا دچار یأس شدند یا دچار ترس شدند و یا دچار اختلافات داخلی شدند، بالاخره نتوانستند گامهای بعدی را بردارند، لذا نهضتشان به پیروزی نرسیده. لذا ما این جور میگوییم که ادامه‌ی حرکت و استمرار حرکت، رمز پیروزی هر حرکتی است. 🎙رهبر معظم انقلاب 00.11.28 @almorsalaat
💢 | رسائل ج۳ (استصحاب) 🎙استاد علی فرحانی 🔆 از ابتدای جلد۳ رسائل تا صفحه ۲۴۸ 🔰 تعداد جلسات : ۷۶ 📌این جلسات در سال تحصیلی جاری (۱۴۰۰) در موسسه فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شده است. ⬇️🔉لینک دانلود صوت جلسات👇👇 http://soda96.ir/rasael3-248-ostadfarhani/ @almorsalaat