eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
529 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
شهادت امام صادق (25.2.1402).mp3
21.26M
🎙| نگرش صحیح به خداوند و معنویت الهی در تمدن بشری/ توضیح آیه «ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»/ شعار علم گرایی توسط پیامبر در جزیره العرب/ جایگاه مهم علمی امام صادق علیه السلام و شاگردان ایشان در شکلگیری تمدن اسلامی/ جهاد علمی و رسیدن به مقام «اللهم ارزقنی قتلا فی سبیلک» 🎙استاد علی فرحانی 📚سخنرانی (به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام) 25/2/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📚 ⭕️ انتشار کتاب 💠 شرح الموجز فی اصول الفقه 💠 🔻مقدمات فهم نظام اجتهادی امام خمینی (ره) 🔰مؤلف: استاد علی فرحانی 🔅تنظیم: محمد مهدی مقدسی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
. 📚 🔻 با عنایات خداوند متعال و در سایۀ توجهات حضرت ولی عصر (عج) از کتاب «شرح الموجز فی اصول الفقه» منتشر شد. 🔻 این کتاب تقریرات تدریس کتاب «الموجز فی اصول الفقه» توسط استاد علی فرحانی است که توسط حجة الاسلام محمد مهدی مقدسی تنظیم شده است. 🔻 مطالبی که توسط استاد در این دروس ارائه گردید و در این کتاب منعکس شده، اگرچه در قالب شرح کتاب الموجز بیان شده است؛ ولی در حقیقت اختصاصی به شرح این کتاب ندارد؛ بلکه یک دور تبیین دقیق است که برای همۀ دانش پژوهان این علم قابل استفاده است. 🔻 با توجه به اینکه در این کتاب، مباحث با عنایت به اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) ارائه گردیده است، برای کسانی که در صدد یادگیری و شناخت نظام اجتهادی حضرت امام هستند، این کتاب محسوب می شود. 🔵 برای آشنایی بیشتر مخاطبین عزیز، ان شاء الله به مرور نکات بیشتری دربارۀ این کتاب در کانال منتشر خواهد شد. 🔰 مراسم رونمایی از این کتاب با حضور استاد علی فرحانی در چند روز آینده برگزار می شود. 📌 زمان برگزاری مراسم رونمایی و همچنین راه های تهیه این کتاب اطلاع رسانی خواهد شد. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فقه فرهنگ..mp3
46.37M
🎙| مساله مهمی که در این‌ گفتگوها مطرح است مساله «روش شناسی تفسیر متن دین» و «پایش ادله» است که‌ متکفل آن «علم اصول» است/ هر چه دانش میانی یعنی دستگاه تفسیر ادله، مترقی تر و دقیق تر باشد کمتر دچار فقدان منابع شده و بیشترین بهره را از منابع و ادله موجود می برد/ حضرت امام مصر اند که هر دستگاه استنباطی در استخراج از ادله، نتایج متفاوتی خواهد داد/ مرحوم علامه در المیزان همین را بیان میکنند/ دستگاه استنباطی سه جنبه «منابع» و «فرآیند تولید» و «موضوع» را باید مدنظر داشته باشد/ امروز موضوعات پیش روی یک فقیه، بسیار پیچیده تر از موضوعاتی است که قدیم در فقه سنتی مطرح بوده است/ بر اساس عنصر زمان و‌ مکان، به هر میزانی که از عصر معصوم فاصله میگیریم فرآیند استنباط پیچیده تر شده و دستگاه استنباطی، وسیع تر شده است/ لذا لزوم و‌ نیاز به علم اصول قرار نیست که در روایات آمده باشد بلکه علم بشری است که نتیجه احتیاج فقیه به استنباط است/ باید زمانی مطلبی را از منظر حضرت امام توضیح داده شود که تمام عبارات و کتب شان دیده شود/ حقیقت این است که در عبارت حضرت امام آنجائی که میفرمایند «الاسلام هو الحکومه» مراد از حکومت، قدرت است/ اشاره ای به معنای «بل الاحکام مطلوبات بالعرض» در عبارت امام/ این مساله قدرت و‌ حکومت در کنار احکام سلطانی و خطابات قانونیه و مساله «ازلی و ابدی شدن روایت» ممکن است یک «هرم جمعی اسلامی» تولید کند/ با این نگاه حضرت امام میفرمایند اسلام میتواند در مورد تمدن فعلی سخن بگوید 🎙استاد علی فرحانی 📚سلسله جلسات فقه فرهنگ. مورخ 24/2/1402 @almorsalaat
📷 ✅ دوره دشمن شناسی 🔺با تـدریــــس؛ _ اســــتاد هاشمی _استاد جــــواهــــری ⬅️ ویژه اعضاء مرکز تخصصی تربیت مبلغ شهید مطهری➡️ 📅 تاریخ برگزاری : اردیبهشت ماه ١۴٠٢ 🕐 ساعت برگزاری دوره : ١٣ إلی ١۵ 📍محل برگزاری: شهر مقدس قم _ مؤسسه میقات 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📚 🔰استاد علی فرحانی 🔻 در دوران کنونی، با وجود اینکه معدن بی انتهای قرآن و حدیث که تمامی وجوه سعادت و شقاوت در آن تبیین شده است در اختیار ماست، ولی پیدایش ابعاد گوناگون در زندگی سبب شده است که بشر در مواجهه با این مسائل جدید، راه سعادت خویش را نشناسد و جلوه های زندگی مدرن، وی را حیران و سرگردان سازد. 🔻 واضح است که تنها چراغ هدایت و یگانه راه نجات، تمسک به و است و وظیفۀ ماست که با تلاش و اجتهاد «تئوری کامل زندگی» بشر را از این گنجینه های ارزشمند استخراج نماییم. 🔻 از آنجا که می خواهیم برنامه سعادت بشر را در عرصه های مختلف زندگی، از متن قرآن و روایات به دست آوریم و این منابع به صورت «نقل» به دست ما رسیده است، «منطق زبان شناسی فهم دین» نه تنها در ابواب «طهارت» تا «دیات»، بلکه در علوم انسانی ، اخلاق و ... نیز علم اصول است. 📚گزیده ای از مقدمه کتاب شرح الموجز، استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
✅ الگوهایی که امام تبیین می کنند مشکل علوم انسانی را بتمامه حل می کند 🔻حجت الاسلام و المسلمین علی فرحانی، استاد درس خارج حوزه علمیه در سلسله دروس خارج فقه فرهنگ: 🔹 در ساحت فقه معاصر باید ملتفت باشیم که در راستای تطبیق منابع بر شرائط فعلی و حل نیازها و سوالات روز بشر، باید رژیم منطقی و پارادایم تحول و تولید جدید را تعریف کنیم و الا اگر این پارادایم و الگوریتم را رها کنیم و صرفا نتیجه محور به دنبال حل مساله یا تولید علوم انسانی اسلامی باشیم، مصون از یک نحو پروتستانتیسم در دنیای اسلام، نخواهیم بود. 🔹 لذا حل مساله در فضای فقه معاصر باید مبتنی بر دستگاه استنباطی و قواعد و ضوابط فقه باشد ولو برای رسیدن به نتیجه در این فضا، نیاز به گذر زمان داشته باشیم. پس در این عرصه نباید نگاه منبع محور را از دست بدهیم. 🔹 مکتب استنباطی حضرت امام را نمی توان حاشیه سائر بزرگان دید بلکه یک مکتب مستقل و عمیق است که باید کاملا دریافت شود و اساسا پارادایم ای که حضرت امام تبیین میکنند مسائل اجتماعی را در جای خودشان قرار داده و به آنها جواب تام میدهد و مشکل علوم انسانی را بتمامه حل میکند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33023 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 🔰استاد علی فرحانی 🔻حضرت امام خمینی با تلقی صحیح مکتب شیخ انصاری، به دخالت عنصر «زمان» و «مکان» در اجتهاد توجه ویژه‌ای داشتند. 🔻ایشان با ابتکاراتی که در مباحث سندی و دلالی داشتند، نظام اصولی خود را به گونه‌ای طراحی کردند که با پیاده‌سازی آن بر متن احادیث، در عین اینکه کلام معصوم از قرائن شخصیه، زمانیّه، مکانیّه و شأن صدور خارج می‌گردد، در مراد جدی امام خللی به وجود نمی‌آید و سبب «انسداد» نمی‌شود. 🔻در نظام فکری حضرت امام، «» یعنی: «روحِ حاکم فقه را یافتن و بر بستر زمان و مکان تطبیق دادن». 🔻با این روش کلام معصوم در زندان زمان و مکان باقی نمی‌ماند و حکم افعال اختیاری انسان در همۀ اعصار و در محیط‌های گوناگون روشن می‌گردد. نتیجۀ این دستگاه استنباطی حکم الهی جاویدانی است که به صورت «قضیۀ حقیقه» بیان می‌شود. 🔻این نظام اجتهادی می‌تواند با همان شیوۀ تحولی در فقه شیعه ایجاد کند و راه تولید را هموار سازد. 📚گزیده‌ای از مقدمه کتاب شرح الموجز / استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| لا یجوزها الّا البَکّائون 🔸درباره گریه های حضرت یحیی(ع) 🔸فلسفه و عرفان باید به عمل منجر شود 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس نهایه الحکمه. مدرسه فیضیه.1396 🌐دانلود کلیپ از آپارات المرسلات👇 https://aparat.com/v/Xu38b 🌐 آپارات| المرسلات👇 https://www.aparat.com/almorsalat @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| در عرصه فقه معاصر، هر چه قدر دانش میانی (علم اصول) یک فقیه، قوی تر باشد، پاسخگویی فقه هم بیشتر خواهد بود. 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده جلسات فقه فرهنگ 🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇 https://aparat.com/v/eLyiX?eitaafly 🌐 آپارات| المرسلات👇 https://www.aparat.com/almorsalat @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 خاطره تبرک جستن آیت الله بهجت (ره) به خاک کفش زائران حضرت معصومه(س) 🎙آیت الله مصباح یزدی (ره) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فقه فرهنگ 25.2.1402..mp3
42.58M
🎙| مراتب کمال انسان از نگاه انسان شناسی اسلامی/ مقام عبودیت و اخلاص/ عقلا و نقلا شریعت با منابع فعلی آن برای وصول انسان به مقام اخلاص کفایت میکند/ اشاره ای به حدیث ثقلین از این منظر/ تاثیر بسزای اجتماع و نقش تعالیم اجتماعی اسلام در کمال انسانی/ اصیل بودن کمالات اجتماعی و استجراری نبودن آنها/ استخراج نظر شارع در عرصه فقه معاصر وابسته به قوت دانش میانی و علم اصول است 🎙استاد علی فرحانی 📚سلسله جلسات فقه فرهنگ. مورخ 30/2/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| اشاره ای به حالات بزرگانی همچون علامه طباطبایی و آیت الله بهجت و آیت الله مصباح در حرم حضرت معصومه(س)/ زیارت جامعه کبیره در حرم حضرت معصومه(س) 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده جلسات فقه فرهنگ 31/2/1402 🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇 https://aparat.com/v/hJz5Z 🌐 آپارات| المرسلات👇 https://www.aparat.com/almorsalat @almorsalaat
📌من چه گويم دربارۀ كسيكه عمرم و حياتم و نفسم با اوست 🔰علامه طهرانی 💠امّا روش عرفانى و اخلاقى استاد: 💢آنچه مى‌دانم از آن يار بگويم يا نه 💢و آنچه بنهفته ز اغيار بگويم يا نه 💢دارم اسرار بسى در دل و در جان مخفى 💢اندكى ز آنهمه بسيار بگويم يا نه 💢سخنى را كه در آن بار بگفتم با تو 💢هست اجازت كه در اين بار بگويم يا نه 💢معنى حُسن گل و صورت عشق بلبل 💢همه در گوش دل خار بگويم يا نه 💢وصف آنكس كه در اين كوچه و اين بازار است 💢در سر كوچه و بازار بگويم يا نه 💠من چه گويم دربارۀ كسيكه عمرم و حياتم و نفسم با اوست . 💠من اگر خدا شناس باشم يا پيغمبر شناس،و يا امام شناس،همۀ اينها به بركت رحمت و لطف اوست. 💠يعنى از وقتيكه خداوند او را بما عنايت كرد،همه چيز را مرحمت كرد. او همه چيز بود؛بلند بود و كوتاه بود،در عين بلندى كوتاه؛و در عين اوج و صعود،در حضيض و نزول . 💠با ما طلبه‌هاى عَجول و گستاخ،نرم و ملايم؛مانند پدر بلند قامتى كه خم مى‌شود و دست كودك را مى‌گيرد و پا بپاى او راه مى‌رود،استاد با ما چنين مى‌كرد؛او با ما مماشات مى‌نمود. و با هر كدام از ما طبق ذوق و سليقه و اختلاف شدّت و حِدّت و تندى و كندى او راه مى‌رفت؛و تربيت مى‌نمود. 💠و با آنكه اسرار الهيّه در دل تابناك او موج مى‌زد سيمائى بشّاش و گشاده و وارفته،و زبانى خموش،و صدائى آرام داشت . و پيوسته بحال تفكّر بود،و گاهگاهى لبخند لطيف بر لب‌ها داشت . 💢بحسن خلق و وفا كس به يار ما نرسد 💢تو را در اين سخن انكار كار ما نرسد 💢اگرچه حسن فروشان به جلوه آمده اند 💢كسى به حسن و ملاحت به يار ما نرسد 💢بحقّ‌ صحبت ديرين كه هيچ محرم راز 💢به يار يكجهت حقگزار ما نرسد 💢هزار نقش برآيد ز كِلك صُنع و يكى 💢بدلپذيرى نقش نگار ما نرسد 💢هزار نقد به بازار كائنات آرند 💢يكى به سكّۀ صاحب عيار ما نرسد 💢دريغ قافلۀ عمر كانچنان رفتند كه گردشان به هواى ديار ما نرسد 💠آرى،اى استاد عزيز! بعد از تو بايد همان جمله‌اى را گفت كه حضرت سجّاد عليه السّلام بر سر قبر پدر گفت: أَمَّا الدُّنْيَا فَبَعْدَكَ‌ مُظْلِمَةٌ‌؛وَ أَمَّا الاخِرَةُ‌ فَبنُورِ وَجْهِكَ‌ مُشْرِقَةٌ‌. 📚مهرتابان. صص 80_81 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فقه فرهنگ 31.2.1402.MP3
23.05M
🎙| خلاصه ای از مطالب جلسه گذشته/ اشاره ای به اهمیت و تفاوت موضوع شناسی در ساحت فقه معاصر/ تأکید بر اهمیت پرداختن به دستگاه استنباطی در عرصه فقه معاصر/ منظور از دستگاه استنباطی، اصول انتزاعی و یا توسعه بی ضابطه منابع نیست/ علم اصول، نتیجه احتیاج متشرعه به استنباط از ادله است/ دستگاه استنباطی در طول تاریخ فقاهت شیعه، وسیع تر شده است/ شاهد این مطلب سبک «کتب فقه منصوص» و «کتب فقه تفریعی و استدلالی» در طول تاریخ فقه شیعه است/ لزوم توجه به «متن فقه»/ از این منظر تفاوتی بین انفتاح و انسداد نیست/ نگاهی به مساله سبک تراکم ظنون شیخ اعظم و سید یزدی در مقابل سبک قالبی محقق خوئی از این منظر/ اشاره ای به قاعده قرعه در فقه، از این منظر 🎙استاد علی فرحانی 📚سلسله جلسات فقه فرهنگ. مورخ 31/2/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰 ملاصدرا؛ جامعِ قلب و عقل ⭕️ بی شک تاریخِ حکمت و عرفان و فهم فقهی از شریعت مدیون صدرالمتالهین شیرازی است. نزاع بی پایان و کشمکش های تاریخی اصحاب این سه مشرب همواره راه را بر همنشینی عقل و عشق و شریعت می بست و این ندا را پر طنین می کرد که: 💢ره عقل جز پیچ بر پیچ نیست 💢بر عارفان جز خدا هیچ نیست ⭕️ اما ملاصدرا در مطلع قرن یازدهم هجری با تبعیت از تعالیم الهی قرآن و اهل بیت (ع)، با بنا گذاشتن حکمت متعالیه نشان داد که نه تنها قلب و عقل نتایج متباین ندارند بلکه حکم قطعی عقل با عبور از تنگناهای حکمت مشایی همان است که همواره عارفان از آن سخن می گفتند. گرچه خودِ این عارفان - به شهادت حضرت آیت الله جوادی آملی در تحریر تمهید القواعدِ ابن ترکه- با تمام جلالت شأن هرگز نتوانستند غایت القصوای خود را به صورت عقلی مبرهن نمایند و جمله براهین ایشان بر دچار خلط مفهوم و مصداق یا اشکالات دیگر است. ⭕️ اما صدرالمتالهین با بنای و تبیین حقیقتِ و توضیح عمق قاعده ، این سد را شکست و ناکامی تاریخی عقل را در تبیین فلسفیِ به پایان رساند. ⭕️ البته عظمت صدرالمتالهین تقریبا به طور کامل در غرب مغفول است. در غرب تقریبا از فلسفه اسلامی پس از خبری نیست و با پایان یافتن فلسفه که اوج آن در «سَنت توماس » جلوه گر بود رجوع به فلسفه اسلامی نیز کمرنگ شد. ⭕️ حال آنکه ملاصدرا تقریبا هم عصر با - یعنی اندیشمندِ آغازگر فلسفه مدرن- می زیست و بر خلاف دکارت نه تنها در فرو نرفت بلکه با تفسیر حقیقتِ نفس، دوالیسم دکارتی را نیز که تا حدود دو قرن اندیشه حکمی را در غرب به تنگنا انداخته بود، پشت سر گذاشت. ⭕️ملاصدرا بر خلاف ، که پس از اثبات وحدت وجود به جبر کامل گرایید و نتوانست تفسیر موجهی از کثرات ارائه کند، با نظریه تشکیک توانست جمع وحدت و کثرت کند و با تبیین وجود ذهنی تفسیر ماهوی را نیز از عالم وجود موجه نماید. ⭕️ وی در حدود دو قرن پیش از حقیقتِ حرکت را در یافت و از هم آغوشی قوه و فعل حرکت واحدِ سیال تمام عالم ماده را به صورت امری ذاتی و جوهری به دست آورد و انسان را در تغیّری دائمی در عالم ماده تصویر نمود و البته کار را در اینجا به اتمام نرساند و با اتحاد عاقل به معقول ادامه مسیر این انسان را پس از عالم ماده نیز تصویر نمود. ⭕️ در هر صورت گرچه از او زیاد سخن گفته شده ولی هنوز چهره او نزد ما و خصوصا نزد سایر سنت های فلسفی به شدت مغفول و مجهول است... رحمه الله و حشرنا الله معه 🖊 سید محمد هاشمی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| معنویت و حالت قلبی انسان/ علت عدم نقد حدوث دهری توسط ملاصدرا رضوان الله علیه / اینجا است که عظمت ملاصدرا منکشف میشود 🎙استاد علی فرحانی 🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇 https://aparat.com/v/zwIqc 🌐 آپارات| المرسلات👇 https://www.aparat.com/almorsalat @almorsalaat
💠سلسله همایش‌های جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی 🔸️همایش دوم ❇️اندیشه امام خمینی (ره) ❇️جشنواره مردمی علوم انسانی عمار 💠با ارائه اساتید و اندیشمندان علوم انسانی: 🔷️حجج الاسلام و المسلمین: 🔸علی فرحانی 🔸محسن قنبریان 🔸️سید علی موسوی 🔸️مهدی امامی 🔸️امین اسد پور 🔸️علی محمدی 🔸️محمدجواد تاکی 🔹️دبیر نشست: مجتبی نامخواه 💠زمان:پنج‌شنبه ۴ خرداد‌ماه-ساعت ۱۰ صبح 💠مکان:خیابان معلم. جنب بوستان کتاب. مرکز همایشهای غدیر(طبقه منفی 2. سالن کنفرانس علامه طباطبایی) 💢امکان شرکت حضوری در این جلسه برای جمیع مخاطبین وجود دارد. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠همایش دوم از سلسله همایش‌های جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی ❇️اندیشه امام خمینی (ره) ❇️جشنواره مردمی علوم انسانی عمار 💠با حضور: حجة الاسلام و المسلمین استاد علی فرحانی 💢موضوع بیانات استاد در این جلسه: نظریه اسلام وحدانی و تاثیر آن بر اسلامی سازی علوم انسانی 💠شروع جلسه: پنج‌شنبه ۴ خرداد‌ماه-ساعت ۱۰ صبح 📌مکان:خیابان معلم. جنب بوستان کتاب. مرکز همایشهای غدیر(طبقه منفی 2. سالن کنفرانس علامه طباطبایی) 💢امکان شرکت حضوری در این جلسه برای جمیع مخاطبین وجود دارد. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌معنای «ملک» و «شیطان» و معنای «وسوسه» و «الهام» در شریعت/ خواطر و خیالات در باطن و نفس انسان تاثیر میگذارند/ شیطان، مبدأ خواطر شر و ملک، مبدأ خواطر خیر/ نفس انسان هم قابلیت ارتباط و اتحاد با ملک را دارد و هم قابلیت اتحاد با شیطان/ اما اکثر نفوس، تحت تسلط شیطان در آمده اند 🔰صدرالمتالهین شیرازی 🌀...قال بعض علماء الإسلام: 🌀اعلم أن الجوهر النطقي من الإنسان المسمى بالقلب الحقيقي مثاله مثال هدف ينصب إليه السهام من الجوانب، أو مثل مرآة منصوبة يجتاز عليها أصناف الصور المختلفة، فيرى فيه صورة بعد صورة لا يخلو عنها دائما. 🌀و مداخل هذه الآثار المتجددة في القلب في كل حال إما من الظاهر كالحواس الخمس و إما من الباطن كالخيال و الشهوة و الغضب و الأخلاق و الصفات الذميمة. 🌀فإنه مهما أدرك بالحواس شيئا حصل منها أثر في القلب، و كذلك إذا هاجت الشهوة و الغضب حصل من كل منهما أثر في القلب. 🌀و إن كف عن الإحساس فالخيالات الحاصلة في النفس تبقى و ينتقل المتخيلة من شيء إلى شيء. 🌀و بحسب انتقالها ينتقل باطن الإنسان من حال إلى حال فباطنه إذن في التغير دائما من هذه الأسباب. 🌀و أحضر الأسباب الحاصلة فيه هي الخواطر و الأفكار، أي الأذكار التي هي من أنواع الإدراكات و العلوم، إما على سبيل الورود التجددي، و إما على سبيل التذكر من المحفوظات في الحافظة. 🌀و هذه الخواطر هي المحركات للإرادات، فإن النية و العزم و الإرادة بعد حضور المنوي بالبال. 🌀فمبدأ الأفعال الخواطر، ثم الخاطر يحرك الرغبة و الرغبة تحرك العزم، و العزم يحرك النية و النية تحرك الأعضاء. 🌀فإذا تمهدت هذه المقدمة نقول: إن الخواطر المحركة للرغبة في قلب الإنسان ينقسم إلى ما يدعو إلى الخير، أعني ما ينتفع في الدار الآخرة، و إلى ما يدعو إلى الشر و هو ما يضر في العاقبة. 🌀فهما خاطران مختلفان، فافتقرا إلى اسمين مختلفين. فالخاطر المحمود يسمى إلهاما. و الخاطر المذموم وسواسا. 🌀ثم إنك تعلم أن هذا الخاطر حادث، و كل حادث لا بد لإمكانه من سبب. و مهما اختلفت المعلومات دل على اختلاف العلل. و هذا مع قطع النظر عن الأبحاث البرهانية معروف في سنة الله تعالى و عادته في ترتب المسببات على الأسباب. 🌀...كذلك لأنوار القلب و ظلماته سببان مختلفان، فسبب الخواطر الداعية إلى الخير يسمى في عرف الشريعة "ملكا "و سبب الخاطر الداعي إلى الشر يسمى "شيطانا"، و اللطف الذي به يتهيأ القلب لقبول إلهام الملك يسمى "توفيقا "و الذي به يتهيأ لقبول وسواس الشيطان يسمى إغواء و خذلانا. فإن المعاني المختلفة تحتاج إلى أسامي مختلفة. 🌀و الملك في الشريعة عبارة عن خلق خلقه الله تعالى، شأنه إفاضة الخير و إفاضة العلم و كشف الحق و الوعد بالمعروف، و قد خلقه و سخره لذلك. و الشيطان عبارة عن خلق شأنه ضد ذلك و هو الوعد بالشر و التخويف عند الهم في الخير بالفقر، كما في قوله تعالى:" اَلشَّيْطانُ‌ يَعِدُكُمُ‌ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ‌ بِالْفَحْشاءِ ". 🌀فالوسوسة في مقابلة الإلهام، و الشيطان في مقابلة الملك، و التوفيق في مقابلة الخذلان. 🌀...و النفس بهيولانية الوجود لها قابلية الارتباط‍‌ و الاتحاد بالملك و الشيطان بتوسط‍‌ قوة العقلية و الوهمية، و التطارد بين جندي الملائكة و الشيطان في معركة النفس الإنسانية دائم، إلى أن ينفتح لأحدهما و يستوطن فيه و يكون اجتياز الثاني اختلاسا. 🌀و أكثر النفوس قد فتحها و سخرها جنود الشيطان و ملكوها، فامتلأت بالوساوس الداعية إلى إيثار العاجلة و إطراح الآخرة و كما أن الشهوات ممتزجة بلحم الآدمي و دمه، فسلطنة الشيطان أيضا سارية في لحمه و دمه و محيط‍‌ بالقلب الذي هو منبع الدم المركب للروح البخاري الحاصلة من القوى الوهمية و الشهوية و الغضبية. 📚کتاب المبدأ و المعاد. ص 200-201 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
نظریه اسلام وحدانی و تاثیر آن بر اسلامی سازی علوم انسانی.mp3
33.89M
🎙| نظریه اسلام وحدانی و تاثیر آن در تولید علوم انسانی اسلامی 🎙استاد علی فرحانی 📚نشست علمی.سلسله همایشهای جهان فکری اندیشمندان علوم انسانی(مورخ 4/3/1402) 📌متن گزارش کامل بیانات استاد را در پست پائین بخوانید👇👇👇 @almorsalaat