فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙روضه خوانی آیت الله جوادی آملی برای حضرت زینب سلام الله علیها
#حضرت_زینب #اهل_بیت #عاشورا
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
روضه ابی عبدالله.mp3
6.27M
🔊#عاشورا| روضه سیدالشهداء در روز عاشوراء
🎙استاد علی فرحانی
#محرم #عاشورا
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔵#در_مدرسه_امام_خمینی| مجموعه جلسات تبیین کارآمدی، شاخصهها و امتیازات دستگاه استنباطی امام خمینی (ره) در مقایسه با سایر نظامات اصولی
🎙استاد علی فرحانی
📌این جلسات در سال ۹۷ در موسسه مفتاح به عنوان مقدمه فقه های مضاف و خصوصا فقه فرهنگ و فقه روابط اجتماعی تدریس شد. جهت آشنایی با دستگاه اصولی حضرت امام (ره) توصیه می شود.
⬇️لینک دانلود صوت (۱۶جلسه)👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/emtiazate-dastgahe-emam-meftah-97/
#فقه_معاصر #فقه_فرهنگ #فقه_روابط_اجتماعی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 مطالبه اسلام از مسلمین، تحقّق #کامل دین اسلام است. #دین_حدّاقلّی و اکتفای به حدّاقلها، از نظر اسلام قابل قبول نیست؛
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۳/۱۲/۲۱
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔸آنچه ما از مجموع معارف قرآنی استفاده میکنیم و درمییابیم، این است که مطالبه اسلام از مسلمین، ایجاد نظام اسلامی بهنحو #کامل است؛ مطالبه اسلام، تحقّق #کامل دین اسلام است. این آن چیزی است که انسان در مجموع آن را احساس میکند. #دین_حدّاقلّی و اکتفای به حدّاقلها، از نظر اسلام قابل قبول نیست؛
🔸ما در معارف خودمان چیزی بهعنوان #دین_حدّاقلّی نداریم، بلکه در قرآن کریم در موارد متعدّدی اکتفای به بعضی از تعالیم دینی دون بعضی، مذمّت شده است؛ حتّی برخی از بخشهای دین که خیلی برجسته است - مثل اقامه قسط - هم کافی نیست که انسان دل خود را خوش کند که ما حالا دنبال اقامه قسطیم و اقامه قسط خواهیم کرد، پس اسلام تحقّق پیدا کرد؛ نه، این نیست. بله مسلّماً اقامه قسط در جامعه، یک قلم مهم است. لکن این بدین معنا نیست که شارع مقدّس از ما قبول میکند که ما مثلاً اکتفا کنیم به اقامه قسط و همه همّت خودمان را بگذاریم برای اینکه اقامه قسط بشود، ولو برخی از احکام دیگر اسلام - مثلاً - مورد بیتوجّهی قرار بگیرد؛ اینجور نیست که اگر ما به قسط توجّه میکنیم، حق داشته باشیم که از اقامه صلات و اهمّیّت دادن به صلات یا به زکات یا به امر به معروف و نهی از منکر غفلت کنیم، اصلاً خدای متعال پیغمبران را فرستاد برای #توحید، برای اجتناب از طاغوت، برای عبودیّت خداوند؛ اساس کار این است. آنکه مورد نظر است، اقامه دین است؛ یعنی #همه_دین را باید اقامه کرد؛
🔸#همه_دین - همه اجزا و همه ارکان دین - مورد توجّه است، و معارض اصلی هم در مقابل این حرکت و این رویکرد - یعنی اقامه دین بتمامه، بجمیع اجزائه، بکلّه - عبارتند از قلدرهای عالم، مستکبران عالم؛
🔸نظام اسلامی که ما مدّعی آن هستیم و دنبال آن هستیم وقتی این نظام واقعاً اسلامی است که در آن همه اجزای اسلام محفوظ باشد و #صورت و #سیرت اسلام در آن حفظ بشود. صورت اسلام، همین حرفهای ما و اظهارات ما و کارهایی که میکنیم و این ظواهر امر است؛ سیرت اسلام، این است که ما یک هدفی را، یک آرمانی را، یک سرمنزلی را در نظر بگیریم و تعریف کنیم و برای رسیدن به آن سرمنزل، برنامهریزی کامل کنیم، و در این راه عمل کنیم، حرکت کنیم، با همه وجود راه بیفتیم؛ آنوقت در آن صورت، سیرت اسلامی هم، هم، محفوظ خواهد ماند، هم رو به کمال خواهد رفت؛ یعنی در یک حد هم متوقّف نمیماند؛ خب، این برنامهای است که ما برای رسیدن به آن اهداف، به آن احتیاج داریم.
🔸آنچه ما امروز در زبان مستکبرین و مخالفین نظام اسلامی که با «تغییر رفتار» از آن یاد میکنند یعنی تغییر آن سیرت اسلامی؛ تغییر رفتار یعنی شما از آن چیزهایی که از لوازم قطعی و حتمی حرکت به آن سرمنزل است، دست بردارید؛ از آن کوتاه بیایید و نسبت به آن، اهتمام خودتان را از دست بدهید؛ این معنای تغییر رفتار است؛ یعنی همان چیزی که گاهی از آن در برخی از گفتهها و نوشتهها تعبیر میشود به #دین_حدّاقلّی؛ یعنی کاستن از آرمانها که بهمعنای نابودی سیرت دین است. این #دین_حدّاقلّی یعنی در واقع دین را حذف کردن.
🔸حالا در چنین وضعیّتی هدف ما این است و خطّ مشی قطعی ما باید این باشد که دنبال اسلامِ تمام و کامل باشیم؛ یعنی دنبال این باشیم که واقعاً تا آنجایی که در قدرت ما است تلاش کنیم و هدفگذاری ما این باشد که همه اسلام - اسلام به کامله، بتمامه - در جامعه ما تحقّق پیدا کند.
🔸به نظر بنده اگر ما مجموعه روحانیّون و اهل علم و کسانی که در مسائل دینی کار میکنند، در همه مسائل خودمان این را هدف قرار بدهیم یعنی تحقّق اسلام بکامله و مقابلهی با دشمنیها با این شکل، موفّقیّتهای زیادی خواهیم داشت.
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#پیام_شما
یکی از مخاطبین عزیز به ما پیام دادند👇
❇️باسلام
❇️خدمت استاد محترم سلام ما رو برسانید با یک جلسه مدیریت زمان ایشون گره ذهنی ما باز شد زندگی انسان رو همین یک جلسه نجات خواهد داد خواهش میکنم خدمت ایشون بفرمایید برای مدیریت زمان و برنامه ریزی بیشتر صحبت کنند ما استفاده کنیم بی نظیر بود خدا خیرتون بده
📌لینک جلسه مدیریت زمان👇
http://ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=02-rahkarha-v-maharathaye-barnamerizi/modiriate-zaman@almorsalat.mp3
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌نفس انسانی، استعداد محض و عاری از هر گونه فعلیت/ کیفیت سعادت و شقاوت نفس/ مربی ظاهری و مربی باطنی انسان
🎙امام خمینی(ره)
💢نفوس انسانیه در بدو فطرت و خلقت جز محض استعداد و نفس قابلیت نیستند و عاری از هر گونه فعلیت در جانب شقاوت و سعادت هستند و پس از وقوع در تحت تصرف حرکات طبیعیه جوهریه و فعلیه اختیاریه، استعدادات متبدل به فعلیت شده و تمیزات حاصل میگردد
💢پس امتیاز سعید از شقی و غث از سمین به حیات ملکی پیدا شود و غایت خلقت حیات، امتیاز و اختبار نفوس است.
📚چهل حدیث. ذیل حدیث اخلاص. ص 358
.........
💢بدان كه نفوس انسانيه در بدو ظهور و تعلق آن به ابدان و هبوط آن به عالم ملك در جميع علوم و معارف و ملكات حسنه و سيّئه، بلكه در جميع ادراكات و فعليات، #بالقوه است و كمكم رو به #فعليت گذارد به عنايت حق جلّ و علا. و ادراكات ضعيفه جزئيّه اوّل در او پيدا شود، از قبيل احساس لمس و حواس ظاهره ديگر الاخسّ فالاخسّ، و پس از آن ادراكات باطنيه نيز به ترتيب در او حادث گردد.
💢ولى در جميع ملكات باز بالقوّه باشد، و اگر در تحت تأثيراتى واقع نشود، به حسب نوع ملكات خبيثه در او غالب شود و متمايل به زشتى و ناهنجارى گردد، زيرا كه دواعى داخليه از قبيل شهوت و غضب و غير آن او را طبعا به فجور و تعدى و جور دعوت كند، و پس از تبعيت آنها به اندك زمانى حيوانى بس عجيب و شيطانى بىاندازه غريب گردد.
💢و چون عنايت حق تعالى و رحمتش شامل حال فرزند آدم در ازل بود، دو نوع از مربّى و مهذّب به تقدير كامل در او قرار داد كه آن دو به منزله دو بال است از براى بنى آدم كه مىتواند به واسطه آنها از حضيض جهل و نقص و زشتى و شقاوت به اوج علم و معرفت و كمال و جمال و سعادت پرواز نمايد و خود را از تنگناى ضيق طبيعت به فضاى وسيع ملكوت اعلى رساند.
💢و اين دو يكى مربّى باطنى، كه قوّه عقل و تميز است، و ديگر مربّى خارجى، كه انبيا و راهنمايان طرق سعادت و شقاوت مىباشند. و اين دو هيچكدام بىديگرى انجام اين مقصد ندهند، چه كه عقل بشر خود نتواند كشف طرق سعادت و شقاوت كند و راهى به عالم غيب و نشئه آخرت پيدا كند، و هدايت و راهنمايى پيمبران بدون قوّه تميز و ادراك عقلى مؤثر نيفتد.
💢پس حق تبارك و تعالى اين دو نوع مربّى را مرحمت فرموده كه به واسطه آنها تمام قواى مخزونه و استعدادات كامنه در نفوس به فعليت تبديل پيدا كند. و اين دو نعمت بزرگ را حق تعالى براى امتحان بشر و اختبار آنها مرحمت فرموده، زيرا كه بدين دو نعمت ممتاز شوند افراد بنى نوع انسان از يكديگر، و سعيد و شقى و مطيع و عاصى و كامل و ناقص از هم جدا شوند.
💢چنانچه جناب ولايت مآب فرمايد: و الّذي بعثه بالحقّ لتبلبلنّ بلبلة و لتغربلنّ غربلة.
💢پس، معلوم شد كه بعث رسل و نشر كتب آسمانى- همه براى امتياز بشر و جدا شدن اشقيا از سعدا و مطيعين از عاصين است.
💢و معنى امتحان و اختبار حق همين #امتياز_واقعى خود بشر است از يكديگر، نه علم به امتياز، زيرا كه علم حق تعالى ازلى و متعلق و محيط به هر چيز است قبل از ايجاد. و حكما در تحقيق امتحان و ابتلا بسط كلام دادهاند كه ذكر آن خارج از ميزان است.
📚شرح چهل حديث (اربعين حديث)، ص: 239
#اخلاق_و_عرفان
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
❇️وظیفه حوزه علمیه قم و وظیفه همه است که از #علامه_طباطبایی تجلیل کنیم/ تجلیل از ایشان، تجلیل از علم است/ این مرد واقعا یکی از خدمتگزاران بسیار بسیار بزرگ اسلام است/ تفسير المیزان از جنبههاي خاصي بهترين تفسيري است که در ميان شيعه و سنّي از صدر اسلام تا امروز نوشته شده است.
📚 استاد شهید مطهری
#در_محضر_علامه_طباطبایی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
1_569318990._01_01.mp3
14.71M
🔉#فلسفه| انحصار قوس صعود به انسان/ انحصار قوس صعود در سیر انفسی انسان/ انسان، رب النوع ندارد/ تنها رابطه انسان، با خدا است/ مساله حرکت جوهری در عالم ماده و منتهی آن/ معنای روایت «یابن آدم خلقت الاشیاء لأجلک»/ نتیجه برهان علم و عالم (در نهایه الحکمه) از منظر نفس انسان
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس نهایه الحکمه. سال 96
#فلسفه #نفس_شناسی
#در_محضر_علامه_طباطبایی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#پیام_شما
💢یکی از مخاطبین عزیز با آیدی ( @PURAHMADI_s) پیام دادند👇
❇️ سلام علیکم برادر وقت بخیر
از زحمات و مطالب خیلی مفیدی که در کانال بارگذاری میکنید ممنونم 🌷🙏
📌شما هم با المرسلات در ارتباط باشید👇
@admin_morsalat
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
.
#ارجاعات
💢با سیرانفسی نتیجه حاصل میشود.
🔰علامه طباطبایی
💠علامه طباطبایی در المیزان ذیل تفسیر آیه "علیکم انفسکم"، در توضیح روایت "معرفه النفس انفع المعرفتین" می فرمایند که ولو اینکه هم معرفت آفاقی و هم معرفت انفسی نافع هستند اما طریق منحصر برای رسیدن به مقصد انسانیت، سیرانفسی و علم حضوری است. 👇
❇️أن النظر في الآيات الآفاقية و المعرفة الحاصلة من ذلك، نظر فكري و علم حصولي بخلاف النظر في النفس و قواها و أطوار وجودها و المعرفة المتجلية منها فإنه نظر شهودي و علم حضوري، و التصديق الفكري يحتاج في تحققه إلى نظم الأقيسة و استعمال البرهان، و هو باق ما دام الإنسان متوجها إلى مقدماته غير ذاهل عنها و لا مشتغل بغيرها، و لذلك يزول العلم بزوال الإشراف على دليله و تكثر فيه الشبهات و يثور فيه الاختلاف.
❇️و هذا بخلاف العلم النفساني بالنفس و قواها و أطوار وجودها فإنه من العيان فإذا اشتغل الإنسان بالنظر إلى آيات نفسه، و شاهد فقرها إلى ربها، و حاجتها في جميع أطوار وجودها، وجد أمرا عجيبا؛ وجد نفسه متعلقة بالعظمة و الكبرياء متصلة في وجودها و حياتها و علمها و قدرتها و سمعها و بصرها و إرادتها و حبها و سائر صفاتها و أفعالها بما لا يتناهى بهاء و سناء و جمالا و جلالا و كمالا من الوجود و الحياة و العلم و القدرة، و غيرها من كل كمال.
❇️و شاهد ما تقدم بيانه أن النفس الإنسانية لا شأن لها إلا في نفسها، و لا مخرج لها من نفسها، و لا شغل لها إلا السير الاضطراري في مسير نفسها، و أنها منقطعة عن كل شيء كانت تظن أنها مجتمعة معه مختلطة به إلا ربها المحيط بباطنها و ظاهرها و كل شيء دونها فوجدت أنها دائما في خلإ مع ربها و إن كانت في ملإ من الناس. و عند ذلك تنصرف عن كل شيء و تتوجه إلى ربها و تنسى كل شيء و تذكر ربها فلا يحجبه عنها حجاب و لا تستتر عنه بستر و هو حق المعرفة الذي قدر لإنسان.
❇️و هذه المعرفة الأحرى بها أن تسمى بمعرفة الله بالله، و أما المعرفة الفكرية التي يفيدها النظر في الآيات الآفاقية سواء حصلت من قياس أو حدس أو غير ذلك فإنما هي معرفة بصورة ذهنية عن صورة ذهنية، و جل الإله أن يحيط به ذهن أو تساوي ذاته صورة مختلقة اختلقها خلق من خلقه، و لا يحيطون به علما.
❇️و قد روي في الإرشاد، و الإحتجاج، على ما في البحار عن الشعبي عن أمير المؤمنين (ع) في كلام له: إن الله أجل من أن يحتجب عن شيء أو يحتجب عنه شيء.
❇️و في التوحيد، عن موسى بن جعفر (ع) في كلام له: ليس بينه و بين خلقه حجاب غير خلقه- احتجب بغير حجاب محجوب- و استتر بغير ستر مستور لا إله إلا هو الكبير المتعال.
❇️و في التوحيد، مسندا عن عبد الأعلى عن الصادق (ع) في حديث: و من زعم أنه يعرف الله بحجاب أو بصورة أو بمثال- فهو مشرك لأن الحجاب و الصورة و المثال غيره، و إنما هو واحد موحد فكيف يوحد من زعم أنه يوحده بغيره- إنما عرف الله من عرفه بالله فمن لم يعرفه به- فليس يعرفه إنما يعرف غيره، الحديث.
❇️و الأخبار المأثورة عن أئمة أهل البيت (ع) في معنى ما قدمناه كثيرة جدا لعل الله يوفقنا لإيرادها و شرحها في ما سيأتي إن شاء الله العزيز من تفسير سورة الأعراف.
❇️فقد تحصل أن النظر في آيات الأنفس أنفس و أغلى قيمة و أنه هو المنتج لحقيقة المعرفة فحسب، و على هذا فعده (ع) إياها أنفع المعرفتين لا معرفة متعينة إنما هو لأن العامة من الناس قاصرون عن نيلها، و قد أطبق الكتاب و السنة و جرت السيرة الطاهرة النبوية و سيرة أهل بيته الطاهرين على قبول من آمن بالله عن نظر آفاقي و هو النظر الشائع بين المؤمنين فالطريقان نافعان جميعا لكن النفع في طريق النفس أتم و أغزر.
📚الميزان في تفسير القرآن، ج6، ص: 172
📌توضیح کامل این مطلب را میتوانید در صوت فوق، در بیان استاد استماع کنید.
#فلسفه #نفس_شناسی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#روش_شناسی_اجتهاد
#استاد_علی_فرحانی
🔰موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار می کند:
🌀دوره آموزشی: #روش_شناسی_اجتهاد
🎙با حضور استاد علی فرحانی
❇️موضوع بیانات استاد در این دوره:
بررسی تطبیقی روش کاربست عرف در سیره اجتهادی امام خمینی و مقام معظم رهبری
📚زمان جلسه استاد: جمعه 20 مرداد ساعت 10 الی 11:30
🕌 مکان دوره: قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
🖌 ثبت نام تا تکمیل ظرفیت از طریق پیوند زیر:
https://formafzar.com/form/1dpz5
📑 کسب اطلاعات بیشتر از طریق عضویت در کانال دوره
🆔https://eitaa.com/joinchat/3735028191Cfd9da119c3
#دوره_آموزشی
#روش_شناسی_اجتهاد
💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
@irsichannel
جلد ششم مکاسب را بخوانید_01_02.mp3
946.8K
🔊#فقه| حتما جلد ششم مکاسب را بخوانید/ عظمت فقهی شیخ، بالخصوص در جلد ششم آشکار است/ جلد ششم شاهد بر این است که فقه شیخ، محکوم به اصول عملیه نیست
🎙استاد علی فرحانی
📌لینک تدریس جلد ششم مکاسب استاد👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Fiqh/Al-Makaseb/Mahiyat-Al-Eyb-EmamBaqer-1401
📚گزیده تدریس مکاسب. مبحث بیع فضولی. سال 98
#فقه #مکاسب #طلبه_موفق
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#پرسش_از_شما
#پاسخ_از_استاد
📌سوال:
💢سلام استاد خدا قوت یه سوال مربوط به رسائل و کفایه داشتم
💢آیا ضروریه برای اجتهاد در اصول تمرکز روی هر دو کتاب بزاریم و هردو رو خوب خوب کار کنیم یا نه میشه از پایه هفتم به بعد وارد کفایه شد و تمرکز رو گذاشت و کتاب رسائل رو رجوعی کار کرد و در حد فهم درس گرفت؟
📌پاسخ:
پاسخ استاد را بشنوید👇👇👇
@almorsalaat
511.5K
🔊#رسائل| باید رسائل شیخ اعظم به همراه مکاسب به خوبی مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد/متاسفانه امروز اصول دچار مشکل «انتزاعی» بودن شده است یعنی چگونگی انطباق قواعد اصولی بر متن فقه کمتر مورد توجه قرار میگیرد/ مساله نیاز به «سبک شناسی اجتهاد اعلام»/ طلبه میتواند با استادی که مسلط بر این مساله باشد این نیاز را در رسائل برای خود تأمین کند
🎙استاد علی فرحانی
📚بیانات 12/2/1402
#رسائل #مکاسب
#المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
معنای صحیح امتداد حکمت.mp3
5.86M
🎙#امتداد_حکمت| معنای صحیح امتداد حکمت
🎙استاد علی فرحانی
💢توضیح بیشتر این مطلب را از استاد در اینجا بشنوید👇
https://eitaa.com/almorsalaat/6447
📚اصول فقه معاصر؛ فیضیه؛ 28.9.1401
#علوم_انسانی_اسلامی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
.
📌باید فلسفه ما امتداد اجتماعی و سیاسی داشته باشد/ باید مبانی ملاصدرا مانند مبنای بسیط الحقیقه، در اجتماع و سیاست و اقتصاد امتداد یابد
🔰مقام معظم رهبری
◽️دو سه نکته درخصوص آموزش فلسفه و پژوهش فلسفی عرض میکنم، که خوشبختانه دیدم در ذهن بعضی دوستان هم هست. یکی مسألهی امتداد سیاسی - اجتماعی فلسفه است که من مکرّر به دوستان گفتهام و الان هم در تأیید فرمایش بعضی از آقایان عرض میکنم؛ منتها نه با تعبیر رنسانس فلسفی؛ نباید به این معنا مطرح شود. ما به رنسانس فلسفی یا واژگون کردن اساس فلسفهمان احتیاج نداریم.
◽️نقص فلسفهی ما این نیست که ذهنی است - فلسفه طبعاً با ذهن و عقل سروکار دارد - نقص فلسفهی ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. فلسفههای غربی برای همهی مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن میکند: سیستم اجتماعی را معیّن میکند، سیستم سیاسی را معیّن میکند، وضع حکومت را معیّن میکند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن میکند؛ اما فلسفهی ما بهطور کلّی در زمینهی ذهنیّاتِ مجرّد باقی میماند و امتداد پیدا نمیکند. شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛
◽️کمااینکه خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لاالهالا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمیماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند. میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت بهوجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آنگاه یک دستگاه فلسفی درست کنید.
◽️از وحدت وجود، از «#بسیط_الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همهی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن فلسفههای مضاف که آقایان فرمودند: فلسفهی اخلاق، فلسفهی اقتصاد و... و. این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچکس غیر از شما نمیتواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید.
📚بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی ۱۳۸۲/۱۰/۲۹
#علوم_انسانی_اسلامی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📝#مکاسب| مبنای شیخ اعظم در حجیت سندی روایات / طریق سماع و وجاده در نقل احادیث / شهرت قدماء در نگاه شیخ اعظم و محقق خوئی
📌مبتنی بر تدریس مکاسب استاد علی فرحانی
◽️مبنای شیخ تراکم ظنون است لذا برای توثیق به صدور روایت نیازمند به قرائنی است که نتیجه آن اطمینان به صدور روایت باشد.
◽یکی از این قرائنی که موجب توثیق صدور روایت میشود، شهرت قدمائی است.
◽ملاکی که از قدیم در فقه بوده است این است که اقدمین، حدیث عن #وجادة نقل نمی کرده اند. وجاده از ماده وَجَد یعنی پیدا کردن حدیث در کتاب ولو سندش هم مکتوب باشد.
◽️شاهد تاریخی این مطلب این است که شیخ القمیین، احمد بن محمد بن خالد برقی (صاحب محاسن) را به خاطر اینکه وجاده نقل میکرد از قم اخراج کرد.
◽️لذا در آن دوره طریق نقل حدیث طریق سُماع بوده است یعنی روایت را از استاد درس می گرفتند که اعراب و اعجام روایت را معلوم کند(1) و قرائن اطراف روایت در زمان معصوم را معلوم کند(2) لذا هر اصلی را چندین سال در نزد استاد تعلیم می دیده اند
◽️نتیجه اش این است که هر کسی که ثقه(1) و مسلط بر فقه و حدیث(2) باشد روایتی را که از طریق سماع نقل میکند حجت است فارغ از اینکه روات خود این راوی ثقه باشند یا نباشند چون ممکن است راوی ثقه نباشد اما فی المورد قرینه بر صدق روایت وجود داشته باشد که متعلم از طریق سماع، صدق روایت را احراز کرده است.
◽️مضاف بر اینکه ناقل روایت هم که چندین سال طبق همان طریقه سماع در خدمت استاد بوده است اگر استاد او را اهل نقل حدیث نداند به او اجازه ورود در این مسیر و نقل حدیث را نمیدهد پس نسبت به او هم می توان اطمینان حاصل کرد.
◽️با این نگاه اگر شیخ صدوق بفرماید که کل «من لا یحضره الفقیه» را از طریق سماع دریافت کردم و اقرار کند که «هو حجة بینی و بین ربی» تمام روایات این کتاب از قوت خاصی برخوردار میشوند. جالب اینکه شیخ صدوق با اینکه روایات معانی الاخبار را هم از طریق سماع نقل میکند اما چنین شهادتی نسبت به روایات آن کتاب نمیدهد کما اینکه برخی بزرگان و از جمله #حضرت_امام رضوان الله علیه قائل اند که تقریبا کل روایات من لایحضره الفقیه حجت اند.
◽️مضاف به اینکه اگر فقهاء عند الفتوا هم به این روایات فتوا داده اند این تراکم ظنون قوی تر میشود کما اینکه ممکن است این روایت در طبقات مختلف فقهاء (نه یک طبقه خاص) مفتی بها شده است و نیز اگر فقهاء روایتی را در کتاب فقهی (نه کتاب حدیثی) خود نقل کنند میتواند دال بر قوت آن روایت باشد.
◽️در این فضا اگر فقیهی همچون ابن ادریس با اینکه خبر واحد (یعنی خبر ظنی) را حجت نمی داند اما به برخی اخبار آحاد عمل کند نشان از این است که چون ابن ادریس به اصول اربعمائه «از طریق سماع» دسترسی داشته است این خبر واحد خاص برای او محفوف به قرائن قطعیه بوده است همین مطلب برای احراز حجیت سندی آن خبر کفایت میکند.
◽️از این رو است که شیخ اعظم در مسائل فقهی، به عبارات فقهاء عنایت خاصی داشته و بعد از فحص در عبارات و کتب آنها است، به آن روایتی که کثیر الدوران در عبارات آنها است اطمینان میکنند.
◽️اما همانطور که از عبارات فقهی محقق خوئی (مصباح الفقاهه. جلد ۳۶ مجموعه آثار) هویدا است چون چنین نگاهی به فقه ندارند یعنی با تراکم کار نمی کنند بلکه یک نگاه قالبی و صفر و یکی به روایات دارند به محض اینکه راوی در کتب رجالی جرح شده یا توثیق نشده باشد روایت را ضعیف تلقی میکنند.
◽️ایشان با همین نگاه، شهرت را هم حجت ندانسته و فهم مجتهد را کاملا در فقه حر می دانند.
◽️به عبارت دیگر سوال جدی که نسبت به نگاه قالبی به فقه وجود دارد این است که ما در فقه توثیق یا جرح روات را از ائمه رجال (نجاشی و شیخ طوسی و مرحوم کشی) میگیریم و مبتنی بر آن است که سند روایتی را ضعیف یا قوی تلقی میکنیم
◽️این در حالی است که ائمه رجال از زمان معصومین فاصله قابل توجهی دارند لذا لزوما اخباری که در مورد وثاقت یا عدم وثاقت روات میدهند، خبر #عن_حس نیستند. این یعنی در مقام احراز وثاقت یا عدم وثاقت یک راوی خاص به فهم ائمه رجال اتکاء میکنیم.
◽️حال نکته در این است که چه طور ما فهم آنها را در شرح حال یک راوی جزئی قبول میکنیم اما فهم آنها نسبت به حجیت یا عدم حجیت روایت را آن هم در مقام فتوا که از اهمیت و حساسیت بسیار بالاتری برخوردار است، قبول نمیکنیم؟؟!
◽️لذا است که از محقق بروجردی منقول است که حدود 400 مساله در فقه شیعه وجود دارد که هیچ دلیلی جز شهرت ندارند.
◽️به همین خاطر مرحوم شیخ اعظم در رسائل، ذیل مبحث «اجماع منقول» نشان میدهند که مبتنی بر مبنای مستحکم #تراکم_ظنون عنصر شهرت و اجماع #قدماء فقه، اهمیت بسیار زیاد و تقش تعیین کننده ای پیدا میکند.
◽البته مبتنی بر نظام تراکم ظنون، آنچه در علم اصول حجت میشود در فقه صرفا در حد جزء الدلیل است نه تمام الدلیل لذا در فقه، فتوای فقیه نتیجه تراکم و تجمیعی از حجج و قرائن است.
◽به همین خاطر شهرت هم در نگاه شیخ جزء الدلیل است به نحوی که اگر احراز کند که شهرت و اجماع منقول ناشی از دلیلی بوده که به قدماء رسیده و به ما نرسیده است از آن به عنوان یک قرینه مهم و قوی استفاده میکند اما اگر احراز کند که این شهرت و اجماع منقول ناشی از صرف اجتهاد قدماء بوده و دلیل دیگری نداشته، آن را کنار میگذارد.
◽از این رو است که شیخ اعظم گاها روایت صحیح السند و قوی الدلاله را به خاطر شهرت فقهاء کنار گذاشته و از طرفی گاها شهرت محققه را کنار گذاشته و به روایت أخذ میکنند کما اینکه در باب معاطات به همین شکل عمل کردند. لهذا این رویکرد نه تنها تناقض نیست بلکه مبتنی بر یک سیستم و نظام دقیق است.
✍احسان چینی پرداز (@Ehsan1244)
#فقه #مکاسب
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
.
#پیام_شما
📌یکی از مخاطبین عزیز در مورد متن فوق برای ما فرستادند👇
💢سلام علیکم
💢متشکر از اینکه خلاصه مطالب را بطورروان بار گزاری میکنید شکرالله مساعیکم دعاگوی شما منتظران ظهور هستم
📌شما هم با المرسلات در ارتباط باشید👇
@admin_morsalat
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠اول قدم سلوک، عبور از حب نفس/ «من یخرج من بیته مهاجرا الی الله»
🎙امام خمینی (ره)
💢و از اينجا ظاهر شود كه طريق تخليص اعمال از جميع مراتب شرك و ريا و غير آن، منحصر به اصلاح نفس و ملكات آن است، كه آن سرچشمه تمام اصلاحات و منشأ جميع مدارج و كمالات است ...
💢و اگر با رياضات نفسانيه بتواند حبّ نفس را از دل بيرون كند، به هر مقدارى كه دل از خودخواهى خالى شد خدا خواه شود و اعمال او از شرك خفى نيز خالص شود.
💢و مادامى كه حب نفس در دل است و انسان در بيت مظلم نفس است، مسافر إلى اللّه نيست، بلكه از مخلّدين إلى الارض است.
💢و اوّل قدم سفر إلى اللّه ترك حبّ نفس است و قدم بر انانيت و فرق خود گذاشتن است. و ميزان در سفر همين است.
💢و بعضى گويند يكى از معانى آيه شريفه وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِه مُهاجِراً إلَى اللَّه وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّه. اين است كه كسى كه خارج شد از بيت نفس و هجرت به سوى حق كرد به سفر معنوى، پس از آن او را فناى تامّ ادراك كرد، اجر او بر خداى تعالى است. «2» و معلوم است براى چنين مسافرى جز مشاهده ذات مقدس و وصول به فناء حضرتش اجراى لايق نيست،
💢چنانچه از زبان آنها گفته شده:
❇️«در ضمير ما نمىگنجد به غير دوست كس
❇️هر دو عالم را به دشمن ده كه ما را دوست بس»
📚چهل حدیث. ص 371
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊#اخلاق_و_عرفان| کتاب شریف مفاتیح/ سفینة البحار شیخ عباس قمی در بیان آیت الله خوئی
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده جلسات فقه فرهنگ 31/2/1402
🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇
https://aparat.com/v/IQ6Z2
🌐 آپارات| المرسلات👇
https://www.aparat.com/almorsalat
@almorsalaat
#روش_شناسی_اجتهاد
#استاد_علی_فرحانی
🔰موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار می کند:
🌀دوره آموزشی: #روش_شناسی_اجتهاد
🎙با حضور استاد علی فرحانی
❇️موضوع بیانات استاد در این دوره:
بررسی تطبیقی روش کاربست عرف در سیره اجتهادی امام خمینی و مقام معظم رهبری
📚زمان جلسه استاد: جمعه 20 مرداد ساعت 10 الی 11:30
🕌 مکان دوره: قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
🖌 ثبت نام تا تکمیل ظرفیت از طریق پیوند زیر:
https://formafzar.com/form/1dpz5
📑 کسب اطلاعات بیشتر از طریق عضویت در کانال دوره
🆔https://eitaa.com/joinchat/3735028191Cfd9da119c3
#دوره_آموزشی
#روش_شناسی_اجتهاد
💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
@irsichannel
روایت تحف العقول از منظر شیخ اعظم_01.mp3
5.26M
🎙#فقه| حجیت روایت تحف العقول در ابتدای مکاسب محرمه مبتنی بر سیستم تراکم ظنون شیخ/ جایگاه این روایت در کل باب معاملات از منظر شیخ
🎙استاد علی فرحانی
📚 تدریس مکاسب. شروط متعاقدین. سال 96
#فقه
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
.
📌امامت در قرآن
❇️تفسیر این آیه در بیان علامه طباطبایی، از جمله مطالبی است که استاد فرحانی در بیانات خود بسیار بر آن تأکید داشته و در مباحث مختلف به آن اشاره میکنند. حتما با دقت بخوانید👇
🎙علامه طباطبایی(ره)
💢ثم إنه تعالى بين سبب موهبة الإمامة بقوله: «لَمّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآياتِنا يُوقِنُونَ الآية» فبين أن الملاك في ذلك صبرهم في جنب الله - و قد أطلق الصبر - فهو في كل ما يبتلي و يمتحن به عبد في عبوديته، و كونهم قبل ذلك موقنين، و قد ذكر في جملة قصص إبراهيم (ع) قوله: «وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ» : الأنعام-٧٥، و الآية كما ترى تعطي بظاهرها: أن إراءة الملكوت لإبراهيم كانت مقدمة لإفاضة اليقين عليه، و يتبين به أن اليقين لا ينفك عن مشاهدة الملكوت كما هو ظاهر قوله تعالى: «كَلاّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ» : التكاثر -٦ و قوله تعالى: كَلاّ بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ، كَلاّ إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ - إلى أن قال- كَلاّ إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ لَفِي عِلِّيِّينَ، وَ ما أَدْراكَ ما عِلِّيُّونَ كِتابٌ مَرْقُومٌ يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ» : المطففين-٢١ و هذه الآيات تدل على أن المقربين هم الذين لا يحجبون عن ربهم بحجاب قلبي و هو المعصية و الجهل و الريب و الشك، فهم أهل اليقين بالله، و هم يشهدون عليين كما يشهدون الجحيم.
💢و بالجملة فالإمام يجب أن يكون إنسانا ذا يقين مكشوفا له عالم الملكوت - متحققا بكلمات من الله سبحانه - و قد مر أن الملكوت هو الأمر الذي هو الوجه الباطن من وجهي هذا العالم، فقوله تعالى: يَهْدُونَ بِأَمْرِنا ، يدل دلالة واضحة على أن كل ما يتعلق به أمر الهداية - و هو القلوب و الأعمال - فالإمام باطنه و حقيقته، و وجهه الأمري حاضر عنده غير غائب عنه، و من المعلوم أن القلوب و الأعمال كسائر الأشياء في كونها ذات وجهين، فالإمام يحضر عنده و يلحق به أعمال العباد، خيرها و شرها، و هو المهيمن على السبيلين جميعا، سبيل السعادة و سبيل الشقاوة.
💢و قال تعالى أيضا: «يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» : الإسراء-٧١ و سيجيء تفسيره بالإمام الحق دون كتاب الأعمال، على ما يظن من ظاهرها، فالإمام هو الذي يسوق الناس إلى الله سبحانه يوم تبلى السرائر، كما أنه يسوقهم إليه في ظاهر هذه الحياة الدنيا و باطنها، و الآية مع ذلك تفيد أن الإمام لا يخلو عنه زمان من الأزمنة، و عصر من الأعصار، لمكان قوله تعالى: كُلَّ أُناسٍ ، على ما سيجيء في تفسير الآية من تقريبه.
💢ثم إن هذا المعنى أعني الإمامة، على شرافته و عظمته، لا يقوم إلا بمن كان سعيد الذات بنفسه، إذ الذي ربما تلبس ذاته بالظلم و الشقاء، فإنما سعادته بهداية من غيره، و قد قال الله تعالى: «أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّي إِلاّ أَنْ يُهْدى»: يونس-٣٥.
💢و قد قوبل في الآية بين الهادي إلى الحق و بين غير المهتدي إلا بغيره، أعني المهتدي بغيره، و هذه المقابلة تقتضي أن يكون الهادي إلى الحق مهتديا بنفسه، و أن المهتدي بغيره لا يكون هاديا إلى الحق البتة.
💢و يستنتج من هنا أمران: أحدهما: أن الإمام يجب أن يكون معصوما عن الضلال و المعصية، و إلا كان غير مهتد بنفسه، كما مر
📚المیزان . ج ۱ . ص ۲۷۴
#اهل_بیت
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فوت کوزه گری مکاسب_01_01.mp3
1.6M
🎙#فقه| این نکات، فوت کوزه گری مکاسب اند.
🎙استاد علی فرحانی
📚 تدریس مکاسب. بیع فضولی. سال 98
#فقه
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b