به مناسبت #میلاد_امام_هادی(علیه_السلام) روایتی از ایشان تقدیم می کنم:
روی عن علی بن محمد #الهادی (علیه السلام) أنه قال:
لولا من یبقی بعد غیبة قائمکم (عجل الله تعالی فرجه) من العلماء الداعین إلیه و الدالین علیه و الذابین عن دینه بحجج الله و المنقذین لضعفاء عباد الله من شباک إبلیس و مردته و من فخاخ النواصب، لما بقی أحد الا ارتد عن دین الله.
و لکنهم الذین یمسکون أزمة قلوب ضعفاء الشیعة کما یمسک السفینة سکانها. اولئک هم الافضلون هند الله عز و جل.
از امام هادی چنین روایت شده است که فرمود:
اگر پس از غیبت امام قائم (عج) علمائی نبودند که به سوی او فرابخوانند و به سوی او هدایت کنند و از دین او به وسیله حجت های خدا دفاع کنند، و بندگان مستضعف خدا را از دام ابلیس و اعوانش برهانند و از بند دشمنان ناصبی اهل بیت رهایی بخشند، همه مردم از دین خدا دست کشیده و مرتد می شدند.
لکن علما کسانی هستند که زمام قلب های شیعیان ضعیف ما را در دست داشته و همچون ناخدای کشتی که سکان آن را در دست دارد.
این گروه همان شخصیت های برتر در نزد خداوند عزیز و جلیل هستند. (الاحتجاج، ج ۲، ص ۴۵۵)
#عالم_عامل
#علماء_ابرار
#علماء_مردمی
#تکلیف_دوسویه
#حوزه_علمیه_کارآمد
#آماده_سازی_عصر_غیبت
#مبارزه_فرهنگی_امام_هادی
#سیره_اجتماعی_امام_هادی
این #عقل_بی_آرام را می بر که نیکو میبری
وین جان خون آشام را می کش که زیبا می کشی
تو جان جان ماستی مغز همه جان هاستی
از عین جان برخاستی ما را سوی ما می کشی
ماییم چون لا سرنگون و ز لا تومان آری برون
تا صدر الا کش کشان لا را به الا می کشی...
(کلیات شمس؛ ترجیع بند بیست و هشتم بند دوم)
https://eitaa.com/amin_asadpour
#حوزه_علمیه به عنوان #نهاد_تولید_و_بسط_اندیشه_دینی موظف است در حوزه مفاهیم ارزشی همچون #عدالت و #آزادی نظریه پردازی کند. نظریاتی #قابل_اجرا و #کارآمد، #غیر_التقاطی و برآمده از متن اندیشه دینی، #نظام_مند و هم آهنگ با کلیت #منظومه_معرفت_دینی.
به دلیل این خلأ اندیشه ای، #رهبری_انقلاب دو جلسه از #نشست_های_راهبردی را به این دو موضوع اختصاص دادند.
پ.ن۱: در راستای عمل به این وظیفه #قصور_و_تقصیر بسیاری داشته ایم.
پ.ن۲: #هژمونی_اندیشه های #مارکسیستی و #لیبرالیستی در این باب حتی بزرگان #اندیشه_ورز ما را نیز دچار #التقاط کرده است.
پ.ن۳: به راستی چرا از آغاز #دولت_یازدهم تا کنون این نشست ها برگزار نشده اند؟
پ.ن۴: #شوکران هفتم با حضور #استاد_احمد_واعظی را از دست ندهید.
#شوکران
#صداوسیمای_کارآمد
#تحول_حوزه
#حوزه_سکولار
#فقه_اجتماعی
#فقه_اکبر
#امتداد_حکمت_اسلامی
هدایت شده از سرگشته | حسین ایرانپور
#فساد_ستیزی_و_اصلاح_امت_در_پرتو_نهضت_حسینی
هیئت حضرت روح الله برگزار میکند:
سلسله جلسات بررسی فساد ستیزی و اصلاح امت در پرتو نهضت حسینی؛
با سخنرانی استاد امین اسدپور
زمان: دوشنبه تا جمعه(پنج شب اول محرم) بعد از نماز مغرب و عشاء
مکان: قم-بنیاد-بلوار شهید کریمی-کوی 13-پلاک 15
#هیئت_حضرت_روح_الله
#مدرسه_انقلاب_اسلامی
#استاد_امین_اسدپور
#اندیشکده_ضحی
@andishkadeh_zoha
هدایت شده از سرگشته | حسین ایرانپور
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴نهضت عاشورا –به عنوان مصداق اتمّ و اکمل ”مبارزه با فساد” در سیره ی حضرات معصومین– چه جایگاهی در تبیین و تفقه در امر ”فساد ستیزی“ داشته است؟
#اندیشکده_ضحی
@andishkadeh_zoha
ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) و اصحاب بزرگوار ایشان و آرزوی قبولی عزاداری ها، غزلی از حافظ که با نگاهی عرفانی به واقعه عاشورا اشاره داشته تقدیم میکنم:
سلیمی منذ حلت بالعراق
الاقی من نواها ما الاقی
الا ای ساروان منزل دوست
الی رکبانکم طال اشتیاقی
خرد در زنده رود انداز و می نوش
به گلبانگ جوانان عراقی
ربیع العمر فی مرعی حماکم
حماک الله یا عهد التلاقی
بیا ساقی بده رطل گرانم
سقاک الله من کاس دهاق
جوانی باز میآرد به یادم
سماع چنگ و دست افشان ساقی
می باقی بده تا مست و خوشدل
به یاران برفشانم عمر باقی
درونم خون شد از نادیدن دوست
الا تعسا لایام الفراق
دموعی بعدکم لا تحقروها
فکم بحر عمیق من سواقی
دمی با نیکخواهان متفق باش
غنیمت دان امور اتفاقی
بساز ای مطرب خوشخوان خوشگو
به شعر فارسی صوت عراقی
عروسی بس خوشی ای دختر رز
ولی گه گه سزاوار طلاقی
مسیحای مجرد را برازد
که با خورشید سازد هم وثاقی
وصال دوستان روزی ما نیست
بخوان حافظ غزلهای فراقی
چندین پیام از مخاطبین عزیز در ارتباط با فرسته قبلی دریافت کردم که وجه عاشورایی دانستن غزل حضرت حافظ برایشان مورد سوال بود. هرچند شرح و توضیح این غزل در این فرسته مختصر ممکن نیست، اما چند شاهد بر ارتباط این شعر با عاشورای سیدالشهدا محضرتان تقدیم می گردد.
۱. در بیت اول حافظ می گوید از زمانی که سلیمی (سیدالشهدا) در عراق ساکن شد، از عشق و محبت او به من رسید. سکنای معشوق در عراق شاهدی بر عشورایی بودن غزل است.
۲. به قرینه وجود ساروان و رکبان (شتر سواران) در بیت دوم متوجه می شویم که کاروانی در عراق به سوی منزل دوست (حضرت حق) در حال حرکت اند.
۳. زنده رود در بیت سوم معنایی باطنی دارد که اشاره به امام حسین است (الامام الماء العذب) و حیات امت به اوست و حافظ توصیه می کند خرد و عقل خود را به امام متصل کن و به مقام عشق و مستی نائل شو و با آوای عراقی (اشاره به لهم دوی کدوی النحل که روایت مناجات و نشاط اصحاب در شب عاشوراست) اصحاب سیدالشهدا (جوانان عراقی) از می ناب امام بنوش.
۴. چنگ نماد پیر طریق است و با اذن او سماع و رقص صوفیانه آغاز میشود. در بیت ششم اشاره به اذن سیدالشهدا برای به میدان رفتن ساقی کربلا و دست افشانی ایشان دارد... .
۵. بیت نهم اشاره به فضیلت و آثار گریه بر سیدالشهدا ست که فرمود أنا قتیل العبرة.
#یا_لیتنی_کنت_معکم
#إن_من_الشعر_لحکمه
#عرفان_ناب_اسلامی
#شعر_عاشورایی
#ادبیات_عرفانی
#عرفان_حافظ
https://eitaa.com/amin_asadpour