#حوزه_علمیه به عنوان #نهاد_تولید_و_بسط_اندیشه_دینی موظف است در حوزه مفاهیم ارزشی همچون #عدالت و #آزادی نظریه پردازی کند. نظریاتی #قابل_اجرا و #کارآمد، #غیر_التقاطی و برآمده از متن اندیشه دینی، #نظام_مند و هم آهنگ با کلیت #منظومه_معرفت_دینی.
به دلیل این خلأ اندیشه ای، #رهبری_انقلاب دو جلسه از #نشست_های_راهبردی را به این دو موضوع اختصاص دادند.
پ.ن۱: در راستای عمل به این وظیفه #قصور_و_تقصیر بسیاری داشته ایم.
پ.ن۲: #هژمونی_اندیشه های #مارکسیستی و #لیبرالیستی در این باب حتی بزرگان #اندیشه_ورز ما را نیز دچار #التقاط کرده است.
پ.ن۳: به راستی چرا از آغاز #دولت_یازدهم تا کنون این نشست ها برگزار نشده اند؟
پ.ن۴: #شوکران هفتم با حضور #استاد_احمد_واعظی را از دست ندهید.
#شوکران
#صداوسیمای_کارآمد
#تحول_حوزه
#حوزه_سکولار
#فقه_اجتماعی
#فقه_اکبر
#امتداد_حکمت_اسلامی
هدایت شده از اندیشکده ضحی
#فساد_ستیزی_و_اصلاح_امت_در_پرتو_نهضت_حسینی
هیئت حضرت روح الله برگزار میکند:
سلسله جلسات بررسی فساد ستیزی و اصلاح امت در پرتو نهضت حسینی؛
با سخنرانی استاد امین اسدپور
زمان: دوشنبه تا جمعه(پنج شب اول محرم) بعد از نماز مغرب و عشاء
مکان: قم-بنیاد-بلوار شهید کریمی-کوی 13-پلاک 15
#هیئت_حضرت_روح_الله
#مدرسه_انقلاب_اسلامی
#استاد_امین_اسدپور
#اندیشکده_ضحی
@andishkadeh_zoha
هدایت شده از اندیشکده ضحی
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴نهضت عاشورا –به عنوان مصداق اتمّ و اکمل ”مبارزه با فساد” در سیره ی حضرات معصومین– چه جایگاهی در تبیین و تفقه در امر ”فساد ستیزی“ داشته است؟
#اندیشکده_ضحی
@andishkadeh_zoha
ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) و اصحاب بزرگوار ایشان و آرزوی قبولی عزاداری ها، غزلی از حافظ که با نگاهی عرفانی به واقعه عاشورا اشاره داشته تقدیم میکنم:
سلیمی منذ حلت بالعراق
الاقی من نواها ما الاقی
الا ای ساروان منزل دوست
الی رکبانکم طال اشتیاقی
خرد در زنده رود انداز و می نوش
به گلبانگ جوانان عراقی
ربیع العمر فی مرعی حماکم
حماک الله یا عهد التلاقی
بیا ساقی بده رطل گرانم
سقاک الله من کاس دهاق
جوانی باز میآرد به یادم
سماع چنگ و دست افشان ساقی
می باقی بده تا مست و خوشدل
به یاران برفشانم عمر باقی
درونم خون شد از نادیدن دوست
الا تعسا لایام الفراق
دموعی بعدکم لا تحقروها
فکم بحر عمیق من سواقی
دمی با نیکخواهان متفق باش
غنیمت دان امور اتفاقی
بساز ای مطرب خوشخوان خوشگو
به شعر فارسی صوت عراقی
عروسی بس خوشی ای دختر رز
ولی گه گه سزاوار طلاقی
مسیحای مجرد را برازد
که با خورشید سازد هم وثاقی
وصال دوستان روزی ما نیست
بخوان حافظ غزلهای فراقی
چندین پیام از مخاطبین عزیز در ارتباط با فرسته قبلی دریافت کردم که وجه عاشورایی دانستن غزل حضرت حافظ برایشان مورد سوال بود. هرچند شرح و توضیح این غزل در این فرسته مختصر ممکن نیست، اما چند شاهد بر ارتباط این شعر با عاشورای سیدالشهدا محضرتان تقدیم می گردد.
۱. در بیت اول حافظ می گوید از زمانی که سلیمی (سیدالشهدا) در عراق ساکن شد، از عشق و محبت او به من رسید. سکنای معشوق در عراق شاهدی بر عشورایی بودن غزل است.
۲. به قرینه وجود ساروان و رکبان (شتر سواران) در بیت دوم متوجه می شویم که کاروانی در عراق به سوی منزل دوست (حضرت حق) در حال حرکت اند.
۳. زنده رود در بیت سوم معنایی باطنی دارد که اشاره به امام حسین است (الامام الماء العذب) و حیات امت به اوست و حافظ توصیه می کند خرد و عقل خود را به امام متصل کن و به مقام عشق و مستی نائل شو و با آوای عراقی (اشاره به لهم دوی کدوی النحل که روایت مناجات و نشاط اصحاب در شب عاشوراست) اصحاب سیدالشهدا (جوانان عراقی) از می ناب امام بنوش.
۴. چنگ نماد پیر طریق است و با اذن او سماع و رقص صوفیانه آغاز میشود. در بیت ششم اشاره به اذن سیدالشهدا برای به میدان رفتن ساقی کربلا و دست افشانی ایشان دارد... .
۵. بیت نهم اشاره به فضیلت و آثار گریه بر سیدالشهدا ست که فرمود أنا قتیل العبرة.
#یا_لیتنی_کنت_معکم
#إن_من_الشعر_لحکمه
#عرفان_ناب_اسلامی
#شعر_عاشورایی
#ادبیات_عرفانی
#عرفان_حافظ
https://eitaa.com/amin_asadpour
#محمد_قوچانی در شماره روز شنبه نشریه #سازندگی در سرمقاله خود، برگزاری هیأت مذهبی با نوحه خوانی #سروش_رحمانی و #مصطفی_محسن_زاده در حسینیه موسوم به ایران را #ظهور_دین_مدنی دانست.
وی با تمجید از #دین_مدنی مانند همیشه به #دین_دولتی و #دین_ایدئولوژیک هجمه می کند.
این در حالی است که ترکیب دین مدنی به همان اندازه مغالطه آمیز است که دین ایدئولوژیک و دولتی.
راز مغالطی بودن این دو ترکیب در این است که با مفاهیم برساخته عصر مدرن و بر پایه نظام ارزشی آن می خواهد دین را تفسیر کرده و در تنگنا قرار دهد.
مفهوم آزادی و نیز مفهوم حق (در چارچوب لیبرالی) قابل تطبیق به واقعه عاشورا نیست. بلکه مفاهیم ارزشی در اسلام چارچوب مفهومی خود را دارد و بر پایه #حکمت_و_انسان_شناسی_اسلامی تعریف می شود و نباید آن را بر پایه #عقلانیت_لیبرالی تفسیر کرد.
در باب مدنیت نیز اسلام #مدنیت_اسلامی خاصی را پی می گیرد نه اینکه خود را در تنگنای هماهنگی با #مدنیت_لیبرالی به مسلخ بیاندازد.
پ.ن۱: تاخیر این فرسته به علت حرمت گذاشتن به #شهدای_حمله_تروریستی_اهواز و توجه به #وضعیت_نابسامان_اقتصادی_کشور بود.
پ.ن۲: اینک در این تفکرم که همین وضعیت امنیتی و اقتصادی و سیاسی کشور حاصل پایه قرار گرفتن عقلانیت لیبرالی است. خواهشاً دین و امام حسین را دیگر لیبرالی نکنید.
پ.ن۳: اگر فرصتی دست دهد در باب پدیده #هیئات_مدرن_یزد و #سیاست_ترویج_رسانه_ای آن به طور مستقل خواهم نوشت.
#عقلانیت_اسلامی
#عقلانیت_لیبرال
#توسعه_لیبرالی
#مدنیت_دینی
#دین_مدنی
https://eitaa.com/amin_asadpour