eitaa logo
آموزش فهم قرآن در خانه و در مدرسه
78 دنبال‌کننده
752 عکس
332 ویدیو
64 فایل
📿📖سوره های جزء سی،فعالیت، بازی،داستان مرتبط بافهم قران و نماز دبستانی ها درخانه ومدرسه 📚تجربیات و شیوه های آموزش 📝
مشاهده در ایتا
دانلود
پایه ششم ☘️ اظهار گروهی احکام الهی در قالب برائت هماهنگ از باتر و بدی های اجتماعی ☘️ 🎯 هدف شناختی : نقش خود و دیگران را در اظهار حق و برائت از باطل به صورت گروهی بشناسد. 🎯 هدف گرایشی : به اظهار گروهی احکام الهی تمایل داشته باشد. 🎯 هدف رفتاری : به شکل هماهنگ با یک گروه از باطل و بدی های اجتماعی ابراز برائت کند. کانال در پیام رسان بله https://ble.ir/amozesh_fahmequran کانال در پیام رسان ایتا eitaa.com/amozesh_fahmequran
باغ ما به نام خدا یک باغ کوچک در خانه ماست هم سبزه و گل هم خار آنجاست هنگام بازی دیدم که بابا از باغ میبُرْد آن خارها را هی میدویدم این سو و آن سو با مهربانی  پرسیدم از او بابای خوبم! در باغ جا نیست؟ یا جای این خار در باغ ما نیست؟ بابا به من گفت از باغ گل ها باید جدا کرد خار و علف را 🔔 موضوع شعر بالا، نه گفتن، ابراز برائت در برخی موقعیت‌ها و شناختن موقعیت‌های نه گفتن، یعنی همان مفهوم سوره مبارکه کافرون برای دانش‌آموزان دبستان است و برای استفاده در پایه‌های اول تا چهارم مناسب است. کانال در پیام رسان بله https://ble.ir/amozesh_fahmequran کانال در پیام رسان ایتا eitaa.com/amozesh_fahmequran
۱/ درک پاکی معنویت و خوب بودن خود به واسطه القای معلم. ۲/ شناخت انواع صفات خوب و زیبای فطری خود. ۳/شبیه و متصل دانستن خود به پیامبر گرامی به واسطه بروز صفات زیبا. ۴/شناخت نماز و بخشش به عنوان دو کار ویژه که انسان را به پیامبر شبیه می‌کند. ۵/شناخت استعدادهای درونی و شکوفایی و حفظ آنها برای حفظ شباهت به پیامبر. ۶/تلاش برای شناخت استعدادهای جمع و استفاده از آنها برای انجام کار خیر و شبیه شدن به پیامبر. کانال در پیام رسان بله https://ble.ir/amozesh_fahmequran کانال در پیام رسان ایتا eitaa.com/amozesh_fahmequran
درباره سوره مبارکه کوثر سوره مبارکه کوثر حکایت اعطای چشمه‌ای جاری از خیر و برکت وخوبی به رسولِ اعظم صلی الله علیه وآله به نام کوثر می‌باشد که خداوند آن را حیات‌بخش قرار داده و اراده کرده است اگر انسانی طالب کسب خیر و خوبی است مسیری جز بهره بردن از این چشمه سراسر نور را ندارد و به همین خاطر لازم است خودش را به سرچشمه رسول برساند و به او متصل شود. همچنین خداوند اراده کرده است که هرکس خودش را در جرگه‌ رسول خدا قرار نداد به طور کلی از هرچه خیر و خوبی و پاکی است محروم شود؛ زیرا خودش را از جریانی دائمی از رحمت و حیات قطع و به جایی دیگر که هیچ خاصیت حیات سازی ندارد وصل نموده است. خداوند به جهت اعطای کوثر به پیامبر به او امر می‌کند که نماز بخوان برای ربّت و نحر کن یعنی اصلا خداوند این دو را عامل فعال بودن چشمه کوثر نبی قرار داده است. نماز یعنی ارتباط دائمی با خداوند و نحر هم به معنی قطع ارتباط با غیر خداوند است که نتیجه می‌شود پیامبر خدا در اتصالی دائمی بدون لحظه‌ای منقطع شدن نسبت به خداوند قرار می‌گیرد.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏ به نام خداوند بخشنده مهربان إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ (1) ما به تو کوثر عطا کردیم فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ (2) پس برای پروردگارت نماز بخوان و [شتر] قربانی کن إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3) دشمن توست که بدون دنباله است عطاء بخشش و دادنی در شأن دهنده است. چیزی که از طرف خدا داده شود و در شأن او باشد قطعا بی‌نهایت است. اعطیناک یعنی ما عطا کردیم که ضمیر "نا" اشاره می‌کند به عظمت خداوند متعال و یا به نظام ربوبی خداوند که به عنوان وسائط جاری کننده امر خداوند در عالم هستند؛ مانند ملائکه.خداوند می‌فرماید که ما با همه عظمتمان و با نظام ربوبی که در عالم جاری کردیم به تو بخششی کردیم که فقط در شأن ما هست. آن عطا را ما به تو که بزرگ‌ترین انسان هستی، انجام دادیم.کوثر یک کثرت، خیر و فزونی تمام نشدنی است؛ چشمه‌ای جاری که منشاء آن در بهشت است و در همه زمان‌ها جاری است و تمامی ندارد. "رب" خدایی است که سرپرستی و تدبیر امور به دست اوست. نقص‌ها را برطرف می‌کند و به سمت کمال سوق می‌دهد. "صَلّ" از ریشه صلو به معنای عبادت خاص است. صلو با وصل حروفشان مشترک است و اصطلاحا اشتقاق کبیر داشته و معنایشان با یکدیگر ارتباط دارد. در نماز مفهوم اتصال و وصل وجود دارد و در واقع نماز عبادتی است برای وصل شدن به خدا. "نحر" به قربانی شتر می‌گویند. در روایات، بیشتر به تکبیرة الاحرام یعنی تکبیر گفتن در نماز تا قربانی تعبیر شده است. هنگامی که انسان دست‌های خود را بالا می‌آورد برای تکبیر گفتن در نماز یعنی همه چیز غیر خدا را پشت سر می‌گذارم؛ زیرا خداوند از همه چیز با عظمت‌تر است. جریان صلّ و نحر مانند کوهنوردی است که برای بالا رفتن از کوهی باید یک دستش را محکم به جایی بگیرد و دست دیگرش را رها کند و سپس آن دست رها شده باید جایی دیگر را محکم بگیرد و همینطور با وصل و قطع دست صخره را بالا رود. برای اینکه پیامبر از عطای کوثر به طور کامل بهره‌مند شود، لازمه‌اش صَلّ و نحر است. صل و نحر یعنی اتصال به خدا و منقطع شدن از غیر خدا.اگر این صل و نحر را خیلی ساده بیان کنیم، نماز و بخشش می‌شود؛ از طرفی با خداوند ارتباط برقرار می‌شود و از طرفی دیگر به دیگران بخشیده می‌شود. "شان" از ریشه شنأ یعنی بغض همراه با کراهت و کناره‌گیری؛ منظور کسی است که از چیزی کراهت و بغض دارد. این فرد پیامبر را دوست ندارد و می‌خواهد خود را از او دور کند، که این نشانه پلیدی اوست.ابتر یعنی ادامه و دنباله ندارد و دقیقا مقابل کوثر است. بنابراین آیه بیان می‌کند که دشمن پیامبر ابتر است و نابود می‌شود و هیچ جریان دائمی از او در عالم نمی‌ماند.در واقع معیار بهره‌مندی انسان‌ها از جریان خیر کثیر در عالم می‌شود چگونگی اتصال به پیامبر خدا؛ اگر انسان‌ها با پیامبر و همراه او باشند از جریان کوثرانه عالم بهره‌مند خواهند شد؛ اما به میزانی که نسبت به پیامبر دشمنی داشته باشند خود را از وصل به جریان خوبی‌ها و پاکی‌ها محروم خواهند کرد. کانال در پیام رسان بله https://ble.ir/amozesh_fahmequran کانال در پیام رسان ایتا eitaa.com/amozesh_fahmequran
داستانی از زندگی پیامبر اسلام ص: سخاوت   خصلت سخاوت از پيامبر (ص) به يارانش نيز سرايت كرده بود. فقيرى تصميم گرفت نزد عبيد اللّه بن عباس بيايد، ولى اشتباه كرد و به حضور پيامبر (ص) آمد به خيال اينكه او عبيد اللّه است و گفت: «به من كمك كن خداوند به تو روزى دهد، من شنيده‏ام عبيد اللّه بن عبّاس هزار درهم به فقير مى ‏دهد و از او عذر خواهى مى‏ كند». پيامبر (ص) فرمود: من كجا و عبيد اللّه كجا؟. فقير گفت: تو كيستى از نظر حسب يا فراوانى مال و ثروت؟. پيامبر (ص) فرمود: داراى هر دو جهت هستم. فقير گفت: حسب و شخصيت انسان به جوانمردى و نيكو كارى او است، وقتى كه چنين بودى داراى حسب خواهى بود. پيامبر (ص) دو هزار درهم به او داد و عذر خواهى كرد. فقير گفت: اگر تو عبيد اللّه نباشى، بهتر از او هستى، و اگر عبيد اللّه هستى امروز تو بهتر از ديروز تو است. پيامبر (ص) هزار درهم ديگر به او داد. فقير گفت: اگر تو عبيد اللّه هستى، سخاوتمندترين مردم زمانت مى ‏باشى، فكر مى ‏كنم تو در ميان جمعيتى هستى كه در ميانشان محمد (ص) است، تو را به خدا بگو بدانم تو خود محمّد (ص) نيستى؟. پيامبر (ص) فرمود: چرا، من محمد (ص) هستم. فقير گفت: سوگند به خدا اشتباه نكردم، ولى شك و ترديد مرا فرا گرفت، چرا كه اين جمال درخشان و دل آرا، جز از پيامبر (ص) يا از عترت او نمى‏ باشد. کانال در پیام رسان بله https://ble.ir/amozesh_fahmequran کانال در پیام رسان ایتا eitaa.com/amozesh_fahmequran
ام البنین کوثری ترین مادر در كتاب ام البنين؛ ستاره درخشان مدينه، به نقل از آيت اللّه حاج سيد طيّب جزايري آمده است: در سال 1341 ه . ش در يكي از سفرهايم، يكي از عالمان پاكستان را در مشهد ديدم. از او پرسيدم: پس از زيارت مشهد چه مي كنيد؟ گفت: به پاكستان برمي گردم. گفتم: حيف نيست انسان از پاكستان تا مشهد بيايد، ولي زيارت عتبات نرود؟ سخنم در او اثر كرد و بنا شد او هم با من به كربلا بيايد. از اين رو، با هم از مشهد به تهران آمديم و به سفارت عراق رفتيم آن جا اوضاع بسيار ناگوار بود و در دادن ويزا سخت گيري مي كردند. به همراهم گفتم: مي خواهي كربلا بروي؟ گفت: پس براي چه از مشهد به تهران آمده ام؟ گفتم: هزار صلوات نذر حضرت ام البنين عليهاالسلام مي كنيم، ان شاءاللّه ويزا مي دهند. در همين حال همراهم گفت: من نامه اي براي سفير پاكستان دارم. بيا باهم اين نامه را به او برسانيم. به سفارت پاكستان رفتيم. در آن جا نامه را به سفير داديم. او بسيار به ما احترام كرد و پرسيد: از تهران به كجا مي رويد؟ گفتيم: هر دو عازم عراق هستيم. البته اگر ويزا گير بيايد. گفت: اتفاقا من هم مي خواهم به عراق بروم. كمي صبر كنيد تا مداركم را آماده كنم.
پس از مدتي آمد و گفت: دو نامه به نام شما براي كنسول عراق نوشته ام. نامه را گرفتيم و به سفارت عراق برگشتيم.نامه را به دربان سفارت داديم. دربان رفت و پس از مدتي با دو فرم برگشت و پرسيد: عكس را آورده ايد؟ گفتم: بله! سپس فرم هاي مخصوص را پر كرديم و همراه عكس و گذر نامه به آن شخص داديم. ساعت يك بعد از ظهر نخست اسمي كه صدا كردند، اسم ما دو نفر بود. با دلواپسي گذرنامه را باز كردم. ديدم ويزاي سه ماهه زده اند. از خوشحالي اشك از چشمانم سرازير شد. سپس به زيارت عبدالعظيم حسني عليه السلام رفتيم و صلوات ها را به روح حضرت ام البنين عليهاالسلام هديه كرديم. شادی روح مطهرشون صلوات اللّهم عجّل لولیک الفرج اللهم العن الجبت و الطاغوت و ابنتیهما کانال در پیام رسان بله https://ble.ir/amozesh_fahmequran کانال در پیام رسان ایتا eitaa.com/amozesh_fahmequran
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم اجمعین من الجن و الانس من الاولین و الاخرین عدد انفاس الخلائق 💐🌷🌹🍂🌿☘🌸🌺🌴🍀🌼🌸 اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها بعدد ما احاط به علمک 🌺🍀🌸☘🌹🌱🌷🌸🌼🍃☘🍀🌷🌹🌾💐🌺🌸🌼🌿🌷 بحق الزهراء هر وقت دستامون را به دعای خیر برای خودمان و هر مومنی بلند کردیم، مشمول عنایات خاصه پبامبر و اهل بیت علیهم السلام بشویم. الهی بحق مادرمون از نور وجودشون بر ما تابیده شود صلوات آمین یا رب العالمین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
احمد محمد مصطفی محمود ابوالقاسم امین ای سوره سوره دل نشان ای آیه آیه دل نشین احمد محمد مصطفی محمود ابوالقاسم امین ای سوره سوره دلنشان ای آیه آیه دلنشین آخر به پایان می رسد دلتنگی پروانه ها وقتی نمایان می شود خورشید از غار حرا اقراء بسم ربك از جبريل مي آيد ندا يعني بخوان با نام او آه اي رسول آخرين آه اي رسول آخرين آه اي رسول آخرين تنها تو هر آيينه را چشم تماشا مي دهي هم ماه هم خورشيد را در مشت خود جا ميدهي گلدان به گلدان باغ را شوقي شكوفا ميدهي با نام تو رنگين كمان پل ميزند روي زمين با نام تو رنگين كمان پل مي زند روي زمين با نام تو رنگين كمان پل ميزند روي زمين  احمد محمد مصطفی محمود ابوالقاسم امین ای سوره سوره دلنشان ای آیه آیه دلنشین با لحجه ي باران خدا با تو تكلم مي كند دريا به دريا دل به دل دنيا تلاطم ميكند خود را تمام آسمان در چشم تو گم ميكند اي سر به زير سر بلند اي با ملائك هم نشين اي سربزير سربلند اي با ملائك همنشين لحن خدا حس ميشود از هر كلام روشنت يك آسمان گل ميكند با هر سلام روشنت گل ها معطر مي شوند از عطر نام روشنت نام تو مهر جاودان نام تو صبح راستين نام تو صبح راستين نام تو صبح راستين احمد محمد مصطفی محمود ابوالقاسم امین ای سوره سوره دلنشان ای آیه آیه دلنشین کانال در پیام رسان بله https://ble.ir/rasane_amozeshe_fahmequran کانال در پیام رسان ایتا eitaa.com/amozesh_fahmequran
امام رضا علیه السلام: خود را خوش بو کردن، از خوی پیامبران است! کافی، جلد ۶، صفحه ۵۱۰
این سوره کوثره                    از همه کوچیکتره خدا گفته به احمد                  عزیزم یا محمد به تو یه کوثر دادیم               زهرای اطهر دادیم تو هم به شکر نعمت            خدا رو کن عبادت قربونی کن قربونی                خودت که خوب می دونی طعنه زنهِ تو خواره                دیگه نسلی نداره @zseify کانال در پیام رسان بله https://ble.ir/amozesh_fahmequran کانال در پیام رسان ایتا eitaa.com/amozesh_fahmequran
من شبیه رسولم خصلت‌های پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله را در قالب داستان یا جمله جمله با زبان خاص شیرین و کودکانه برای بچه‌ها بگوییم . سپس از بچه‌ها بپرسیم که شما آیا این رفتار را دوست دارید یا شبیه این رفتار را انجام داده‌اید و بچه‌ها دست بلند کنند و اقرار به انجام آن خوبی‌ها کنند. در اینجا مربی یا والدین آنها را تحسین می‌کنند، می‌بوسند...... و به این ترتیب شبیه شدن به پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله را به آنها القا می‌کنیم. روش دیگر می‌تواند این باشد که بچه‌ها لیستی از خوبی‌ها را بگویند در پایان بگوییم همه این اخلاق‌ها از پیامبر بوده است و اولین مسلمانی که همه این ویژگی ها را یکجا داشته ایشان بوده اند. کانال در پیام رسان بله https://ble.ir/amozesh_fahmequran کانال در پیام رسان ایتا eitaa.com/amozesh_fahmequran
شعری به ترتیب حروف الفبا در وصف حضرت معصومه سلام الله علیها ا) ای خاک درت تاج سرم خواهر سلطان ب) بیمه شده با فیض دمت کشورِ ایران پ) پیوسته به پابوسِ تو آیند ملائک ت) تردید ندارم که توئی مریم دوران ث) ثابت قدمم کرده دعاهای تو بانو ج) جبریل برد سجده به خاکِ تو کماکان چ) چون بوسه زنم بر در و دیوار حریمت ح) حس میکنم اینجاست همان مرقدِ پنهان خ) خوبانِ جهان در حرمت جمله گدایند د) دم می زند از نام تو سلطانِ خراسان ذ) ذکرش همه دم نَقلِ کرامات تو گشته است ر) رَه یافته هر کس که در آن روضه‌ی رضوان ز) زوار تو آری همه از اهل بهشتند ژ) ژرف است کلامِ تو چنان آیه‌ی قران س) سائل نکند ثانیه ای رو به اجانب ش) شد زانکه نمک‌گیر تو ای حضرتِ باران ص) صحن تو جلا داده دل و دیده ی ما را ض) ضمنا شده حاتم ز کراماتِ تو حیران ط) طوفِ حرمت را ز خدا خواسته مریم ظ) ظاهر شده تا اینکه مقاماتِ تو بر آن ع) عمریست که از قلبِ محبانِ خود از لطف غ) غم برده‌ای ای مرجعِ تقلیدِ کریمان ف) فرمود چه خوش عالمی از جنس حقیقت ق) قم گشته ز فیض حرمت مرکز ایمان ک) کی دم بتوان زد ، زِ تو با مصرع شعری گ) گر إذن به شاعر ندهد خالقِ منان ل) لطف و کرم و جود تو هرگز مگذارد م) محشر بشود دیده ی ما چون همه گریان ن) نتوان که مرا خواند غلامِ تو یقینا و) وقتی که غلامانِ تو هستند بزرگان ه) هستیِ غریب الغربا ، عمه‌ی سادات ی) یک لحظه از این بی سر و پا روی مگردان ‌‌‌شاعر: سیروس بداغی 🔔 ما می‌توانیم افرادی را که در کارها رفتار و اعمال خود به پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله و خاندان مطهرشان شباهت دارند در قالب گفتگو، داستان، شعر به دانش‌آموزان معرفی کنیم. در شعرخوانی لازم نیست همه ابیات خوانده شوند، بلکه باید ابیاتی انتخاب شود که متناسب با سن دانش آموزان و درک آن‌هاست. کانال در پیام رسان بله https://ble.ir/amozesh_fahmequran کانال در پیام رسان ایتا eitaa.com/amozesh_fahmequran
🎥 بسته‌ی فیلم ویژه روز دختر 👀برای دانلود وتماشا، روی نامِ هر فیلم بزنید: 🔸 [فیلم کوتاهِ اینجا خانه‌ی من است(۳سال به بالا):](https://www.aparat.com/v/wMA4D/فیلم_داستانی_کوتاه_"اینجا_خانه_من_است") داستان کودکی که به همراه پدرش که خادم است به حرم حضرت معصومه س می‌رود و آنجا را شبیه خانه‌خود می‌داند. 🔹 [داستانیِ اونا (۳سال به بالا):](https://www.aparat.com/v/wb2og) محصول باشگاه فیلم سوره با محوریت روز دختر تولید شده است. 🔸 [داستانیِ دختر است دیگر(۷سال به بالا):](https://ammaryar.ir/m/yvlc6) به دلتنگی دختری می‌پردازد که سال‌ها است از پدر خود بی خبر بوده و در حال حاضر جز یک قاب عکس نشانی از پدر ندارد. این دختر در پارک در حال بازی است اما دلتنگی برای پدر موجب می‌شود تا از افراد مختلف بخواهد برایش نامه بنویسند. حال افراد حین نوشتن نامه متوجه موضوعی می‌شوند که آن‌ها را حیرت زده می‌کند. 🔹 [فیلم کوتاهِ برای دخترم(+۱۳سال):](https://ammaryar.ir/m/izrxp) این فیلم کوتاه، روایت پدری است که با موتور خود، کار می کند تا بتواند خواسته دخترش را برآورده کند اما شرایط جور دیگری رقم می‌خورد. 🔸 [مستندِ ۱ساعته‌ی پاپِلی(+۱۳سال):](https://www.aparat.com/v/fzRq7) پاپلی روایت زندگی روزانه‌ی یک دختر ۲۴ ساله محجوب روستایی، که پدرش در زمان کودکیِ وی به خاطر سقوط از درخت قطع نخاع شد. مرد روستایی ۱۱ فرزند دارد که به جز این دختر همه آن‌ها مستقل شدند و به زندگی خود مشغول هستند. اما این دختر، زینب آخرین فرزند اوست که چند سالیست از پدرش پرستاری می‌کند. بیشتر امور بر دوش اوست و به نوعی در کنار مادر تمام زندگی پدرش است. زینب قلب تپنده پدر و مادر خانواده است. به هیچ عنوان حاضر نیستند او را حتی با ازدواجش از دست بدهند. با همین نگاه، درام در این مستند شکل می‌گیرد. 🔹 [داستانیِ هدیه به دخترم(+۱۳سال):](https://ammaryar.ir/m/tcacy) مادری را به تصویر می‌کشد که باردار است و مشغول آماده کردن هدیه‌ای برای نوزادی که در راه دارد. ✨https://ble.ir/mom_of_kids (نشر با ذکر ماخذ بلامانع است)
باسمه تعالی عرض تسليت شهادت ریاست محترم جمهوری، خادم الرضا ع و خادم ملت، آیت الله سید ابراهیم رییسی و هیات همراه ایشان درخصوص سوالي که دوستان در خصوص نحوه گفتن خبر شهادت يا سخن گفتن از شهيد در سنين 6سال، پرسيدند، بايد گفت بر اساس اينکه اقتضائات دوره هاي مختلف رشدي با يکديگر متفاوت است و کودکان از نظر رشد شناختي، هيجاني و .... در دوره هاي مختلف تفاوتهايي دارند، به چند توصيه زير توجه کنيد: 1- در سنين زير 6 سال، اصل در تربيت ديني، انس دادن او با امور خوب و نيک و ايجاد بستر مناسب و مطلوب و غني براي کودک و آموزش هاي در حد فهم کودک است. تربيت ديني نيز بايد بر همين اصل استوار باشد. کودک در اين دوره از نظر شناختي، قدرت فهم امور انتزاعي و مفاهيم پيچيده و نيازمند تحليل را به درستي نداشته و به همين دليل نبايد در مورد برخي مفاهيم به تفصيل با او سخن گفت. برخي از مفاهيم اصلا مربوط به اين دوره نيستند مثلا نظم، وفاي به عهد، و شهادت نيز مفهومي است که فهم آن اصلا مربوط به اين سنين نيست بنابراين سخن گفتن با کودک زير 6 و 7 سال در اين مورد صحيح نيست. گفتگو با کودک بايد در حدي باشد که ويژگي هاي شهيد بيان شده، در مورد او خاطرات عيني و قابل فهم و زيبا گفته شود و محبت و ارادت و علاقه والدين و اطرافيان براي کودک وضوح يابد. در واقع بيشتر تربيت در اين دوره القاست و القاي محبت به آدم هاي خوب و بد آمدن از آدم هاي بد. اگر کودک در مورد شهادت و نحوه رحلت به صورت غير اگاهانه مطالبي را شنيد يا خودش حساس شد يا سوالاتي را پرسيد بهتر است موضوع را عوض کنيد، حواسش را پرت کنيد و در عين حال به موضوعي ديگر در همان رابطه يا بي ارتباط عطف کنيد. نيازي نيست همه ماجرا براي کودک تشريح شود بلکه همين که مثلا در مراسمي شرکت ميکنيم که براي نشان دادن دوستي به مردي خوب و قهرمان است، کفايت مي کند. اصلا نيازي به شرح همه رخدادها براي کودک نيست و اين اشتباه است که ما ميخواهيم تا ته موضوع را براي کودکان اين سنين تعريف کنيم. درمورد اموري مثل عاشورا و .. هم همين شيوه بايد عمل کرد. 2- در نيمه اول 7 سال دوم نيز زماني که کودکان هنوز به بلوغ عقلي نرسيده اند، صحبت در مورد شهادت مشکلي ندارد ولي نبايد به تفصيل باز شود بلکه تاکيد بايد بر جريان خوب و بد و بر انتخاب هاي درست و بهتر متمرکز باشد. اينکه کودک نسبت به چه کساني ارادت بيشتري دارد؟ اينکه کدام رفتارها را ميپسندد و انتخاب ميکند؟ درمورد اينکه چرا ما افرادي را بيشتر دوست داريم مي توان سخن گفت و تفکر را فعال کرد. اما در سنين نزديک به بلوغ مي توان در مورد دليل ناراحتي و دليل اظهار ارادت با فرزندان گفتگو کرد، ويژگي هاي مطلوب را بيان کرد در عين حال در مورد شهادت توضيح داد که به چه معناست و فردي که شهيد است در واقع زنده ا ست و ما را مي بيند و همه وقتي مي ميرند، روحشان آزاد مي شود و افراد مومن خوشحال ترند... و مانند اين. هر قدر گفتگو شود و سوالات نوجوان در اين دوره در حد خودش جواب داده شود بهتر است. خوب است کودکان ببينند که والدين و اطرافيان ، صرفا منفعل نيستند، و مثلا نذري پخش مي¬کنند سر سجاده دعا مي کنند از خدا مي خواهند صفات خوب مردمان خوب را داشته باشند، يا قرآن مي خوانند يا مثلا اقدام و فعاليتي در آن رابطه انجام مي¬ دهند. اين شيوه، راهکارهاي مقابله اي سازگارانه و فعال را به کودک مي آموزاند. يک نکته در اين جا اهميت دارد که در مورد کودکاني که در 7 سال دوم دچار ترس هاي خاصي مثل از دست دادن والدين هستند و از نظر شاکله اي دچار حساسيتهايي هستند بايد با احتياط برخورد کرد. شادي روح همه شهداي اخير خصوصا رياست محترم جمهور فاتحه اي نثار کنيد نوشته خانم دکتر فاطمه فیاض