eitaa logo
انباز
273 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نسخهٔ اندرویدی جامع‌الاحادیث 💢 ✅ نرم‌افزار جامع‌الاحادیث که تا کنون چند نسخه از آن با امکاناتی ارزشمند از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی عرضه شده و در قالب پایگاهی اینترنتی ارتقا یافته بود، در قالب اپلیکیشن اندرویدی نیز در اختیار عموم قرار گرفت. 🔺در این علاوه بر عرضۀ مجموعه روایات موجود در ۱۹۹ عنوان از منابع حدیثی شیعه و ترجمه‌ها و شروح نگاشته شده بر آنها، احادیث مرتبط و اطلاعات مربوط به اسناد روایات نیز ارائه شده است. 📊 همچنین امکانات متنوع پژوهشی از قبیل جستجوی مناسب، انتخاب و دسته‌بندی احادیث دلخواه، ایجاد قفسهٔ کتاب، درج نمایه بر احادیث و .... فراهم آمده و کاربران می‌توانند به‌صورت آفلاین از اطلاعات ذخیره‌شدهٔ آن استفاده کنند. ⬅️ دریافت رایگان: ➡️ https://b2n.ir/992434 کانال تلگرامی: ⭕️ @hamidhossaini
دنیا پر از ستم است یک علامتش منم ای دستگیر ستمدیدگان مرا از چنگالم برهان
اهل ولا، چو روی به سوی خدا کنند اول به جان گمشده خود، دعا کنند ای یوسف زمانه! خدا را برون خرام تا با نظاره، درد دل خود دوا کنند شد عالمی اسیر ولای تو، رخ نما تا عاشقانه، سیر جمال خدا کنند روی تو را ندیده، خریدار بوده‌اند تا آن زمان که پرده بر افتد، چه‌ها کنند؟ مپسند بی بهار رخت، غنچه‌های باغ نشکفته، سر به جیب محن آشنا کنند آهسته چون نسیم، گذر کن در این چمن تا غنچه‌ها به شوق تو آغوش وا کنند با بوسه، مُهر کن لب شوریدگان ز مِهر ترسم که راز عشق تو را برملا کنند از ما جمال خویش مپوشان که گفته‌اند اهل نظر، معامله با آشنا کنند خوبان، اگر در آینه بینند روی خویش خود را چو ما، برای ابد مبتلا کنند سوخت ز آتش هجران، ولی نگفت شاهان، کم التفات به حال گدا کنند محمدعلی مجاهدی (پروانه)
دفتر آیت الله سیستانی: یکشنبه است و دوشنبه .
نظر آیت الله سیستانی درباره کارت‌به‌کارت کردن زکات فطریه البته اگر خود پول را به فقیر بدهیم، لازم نیست به او بگوییم "به عنوان فطریه است".
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 | خاطره‌ای درس‌آموز از آیت الله مکارم شیرازی🔸 خدا رحمت کند مرحوم آقای شیخ محمد علی موحد را. ایشان استاد [و مدیر مدرسه علمیۀ ما] بودند و گاهی به ما نصیحت می‌کردند. آقای مکارم هم از شاگردان مرحوم آقای موحد بودند و سطوح حوزه را تا آخر پیش ایشان خوانده بودند. [آقای موحد] گفت یک روزی به ناصر آقا (با همین تعبیر) گفتم: برو به فلانی بگو که ماندن تو در این حجره، خلاف شرع است. به او تذکر بده که این حجره را معطل نگذارد. برود تا طلبۀ دیگری را بفرستیم به این حجره. ناصر آقا از من پرسید: من از چه باب این حرف را به او بگویم؟ از باب امر به معروف بگویم؟ از باب نهی از منکر بگویم؟ از باب نصح مستشیر بگویم؟ از باب ارشاد جاهل بگویم؟ از باب تنبیه غافل بگویم؟ بابش را برای من معین کن! من از چه دری وارد شوم؟ این کدام وظیفه من است؟ مرحوم آیت الله موحد می‌گفت: خوشم آمد که با اینکه آقای مکارم بچه‌سال بود، اما وقتی استادش به او می‌گوید برو به فلانی بگو، نمی‌گوید خوب من می‌روم و به او می‌گویم. بلکه از من پرسید این حرف را از چه بابی بگویم؟ می‌گوید من مسلمانم. مسلمان هر حرفی بزند، باید در یکی از این ابواب [فقهی] بگنجد. این یعنی: «حرکت بر اساس ». انسان سیری که می‌خواهد بکند علی الامیال نباشد؛ لاحجت را نگیرد، متشابهات را مستند قضایا نگیرد. کما اینکه اداری‌ها هر وقت بخواهند چیزی بنویسند ماده یا تبصره قانونی‌اش را مشخص می‌کنند. اگر رئیس اداره می‌خواهد یک تصمیم بگیرد که بر اساس هیچ کدام مواد قانونی نیست، کارمند انجامش نمی‌دهد. شما اگر یک ریال را هم بخواهید خرج کنید، باید طبق یکی از ضوابط و یکی از بندهای قانون خرج کنید. یعنی نسبت به آن کار باید وجود داشته باشد. آن امر است که کارتان را قانونی و «اطاعت» می‌کند. @haerishirazi
💢 اسلام یعنی حق‌جویی 💢 ❇️ مرحوم علامهٔ طباطبایی در تفسیر إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‏ در آیهٔ ۱۹ سورهٔ آل عمران : 🔸در سابق معناى اسلام از نظر لغت بيان شد، گويا همان معناى لغوى در اينجا مراد باشد ... در نتيجه معناى جملهٔ مورد بحث چنين مى‌‏شود كه ‏دين نزد خداى سبحان يكى است و اختلافى در آن نيست و بندگان خود را امر نكرده مگر به پيروى از همان دين و بر انبياى خود هيچ كتابى نازل ننموده مگر در بارهٔ همان دين، و هيچ آيت و معجزه‌‏اى به‌پا نكرده مگر براى همان دين كه آن دين عبارت است از اسلام، يعنى تسليم حق شدن، و به‌عقيده‏‌هاى حق معتقد گشتن، و اعمال حق انجام دادن‏. 📚 ترجمهٔ تفسير الميزان، ج ۳، ص ۱۸۸. کانال تلگرامی: ⭕️ @hamidhossaini
انباز
💢 اسلام یعنی حق‌جویی 💢 ❇️ مرحوم علامهٔ طباطبایی در تفسیر إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‏
واحد و متعدد 🌹 ، یعنی شدن و دین خدا، بیش از یک چیز نیست: "". اما شرایع و روش‌های زندگی متنوع‌اند، و البته، شرایع الهی، حکیمانه و متناسب با شرایط زمانه‌اند. کسی که نحوه‌ای از زندگی، موضع‌گیری، تصمیم، رفتار و گفتار را حق بداند اما تسلیم آن نشود و مسیر دیگری را طی کند، دینش مسلمانی نیست و بر دین خدا نیست، هر چند خود را تابع شریعت اسلام بداند. الهی کسی است که را هر کجا یافت، از آن دنباله‌روی کند، هر چند از نظر ما از درک حقانیت اسلام، قاصر باشد. إِنَّ ٱلدِّینَ عِندَ ٱللهِ ٱلۡإِسۡلَـٰمُۗ وَمَا ٱخۡتَلَفَ ٱلَّذِینَ أُوتُوا۟ ٱلۡكِتَـٰبَ إِلَّا مِنۢ بَعۡدِ مَا جَاۤءَهُمُ ٱلۡعِلۡمُ بَغۡیَۢا بَیۡنَهُمۡۗ وَمَن یَكۡفُرۡ بِـَٔایَـٰتِ ٱللهِ فَإِنَّ ٱللهَ سَرِیعُ ٱلۡحِسَابِ (آل عمران ۱۹) ... وَ اعْلَمُوا أَنَّ اَلْإِسْلاَمَ هُوَ اَلتَّسْلِيمُ وَ التَّسْلِيمَ هُوَ الْإِسْلاَمُ فَمَنْ سَلَّمَ فَقَدْ أَسْلَمَ وَ مَنْ لَمْ يُسَلِّمْ فَلَا إِسْلاَمَ لَهُ ... (کافی، ج ۸، ص ۲) وَأَنزَلۡنَاۤ إِلَیۡكَ ٱلۡكِتَـٰبَ بِٱلۡحَقِّ مُصَدِّقࣰا لِّمَا بَیۡنَ یَدَیۡهِ مِنَ ٱلۡكِتَـٰبِ وَمُهَیۡمِنًا عَلَیۡهِۖ فَٱحۡكُم بَیۡنَهُم بِمَاۤ أَنزَلَ ٱللهُۖ وَلَا تَتَّبِعۡ أَهۡوَاۤءَهُمۡ عَمَّا جَاۤءَكَ مِنَ ٱلۡحَقِّۚ لِكُلࣲّ جَعَلۡنَا مِنكُمۡ شِرۡعَةࣰ وَمِنۡهَاجࣰاۚ وَلَوۡ شَاۤءَ ٱللهُ لَجَعَلَكُمۡ أُمَّةࣰ وَ ٰ⁠حِدَةࣰ وَلَـٰكِن لِّیَبۡلُوَكُمۡ فِی مَاۤ ءَاتَـٰكُمۡۖ فَٱسۡتَبِقُوا۟ ٱلۡخَیۡرَ ٰ⁠تِۚ إِلَى ٱللهِ مَرۡجِعُكُمۡ جَمِیعࣰا فَیُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمۡ فِیهِ تَخۡتَلِفُونَ (مائده ۴۸) 🌷 کانال ایتا و تلگرام: @anbaz1360 🌹
هدایت شده از چشمه جاری
📢فرصتی فوق العاده برای فراگیری و مباحث تربیت دینی 📜شرایط اولیه ثبت نام: 🔹از طلاب برادر حوزه علمیه قم 🔹سابقه و تجربه فعالیت های فرهنگی و تربیتی 🔹اتمام مقدمات برای مدرک لیسانس و اتمام سطح برای مدرک دیپلم و سیکل 🔹حداقل سن 25و حداکثر 30سال(متولدین 68تا 73) 🔹یکسال مدت زمان دوره 📝ثبت نام نمایید: https://mesbahh.ir/index.php/reg
‍ 📛 مردم عزیز ایران هوشیار باشید ✍️ حجت الاسلام خسروپناه: ضمن تشکر از نیروهای زحمتکش و مخلص انتظامی و پلیس فتا مراقب کلاهبرداران باشید برخی از آنها با استفاده از لوگوی صدا و سیما با شما از طرق مختلف مثل واتساپ و ... تماس می‌گیرند و ادعا می‌کنند از رادیو جوان یا رادیو گفتگو و ...، ستاد پخش جوایز رادیویی هستند و وعده برنده شدن هزینه تشرف به عتبات می‌دهند، یک مصاحبه صوری انجام می‌دهند و می‌گویند سعی کنید سیاسی و ... صحبت نکنید. از شما می‌خواهند احساستان را بیان کنید. سپس می‌گویند قطع نکنید تا به امور مالی وصل شوید. مدتی صدایی نمی‌آید سپس می‌گویند "با تور صدا و سیما می‌خواهید بروید یا نقدی پرداخت شود؟". حتی اجازه انتخاب به شما نمی‌دهند و به جای شما تصمیم می‌گیرند که نقدی پرداخت شود. بعد از شما شماره کارت می‌خواهند و جوری صحبت می‌کنند که اعتماد شما را جلب می‌کنند و با ، طوری ذهن شما را تسخیر می‌کنند که اصلاً قدرت تصمیم‌گیری نداشته باشید. هم cvv2 را با ترفند می‌گیرند و هم رمز دومی را که برای شما پیامک شده، با این عنوان که کدی را که آمده بخوان تا پول را به حسابت واریز کنم و به قدری شما را هول و دستپاچه می‌کنند که قدرت تصمیم‌گیری از شما سلب می‌شود و کدی که از شما می‌خواهند در واقع رمز حساب شما برای برداشت پول از حسابتان است. خواندن کد همان و خالی شدن حساب همان. 🔴 برای گرفتن جایزه از هر ارگانی فقط یا لازم است نه هیچ رمزی. به هیچ وجه نباید به دستگاه خودپرداز مراجعه کرد و نباید مِنو را به انگلیسی تغییر داد. https://eitaa.com/khosropanah_ir/1053
تحقیق و پایان‌نامه‌نویسی (با تأکید بر تحقیقات قرآنی): از جمله مسئله‌های پژوهشی مفید، «روش‌شناسیِ علوم» است که شامل سه سؤال فرعی می‌شود: 1. مبانی: (هست‌ها و نیست‌های مرتبط با مسئلۀ تحقیق) امروزه غالبا 7 نوع مبنا برای یک نظریه علمی مطرح می‌شود: * معرفت‌شناختی * هستی‌شناختی * انسان‌شناختی * ارزش‌شناختی * زیبایی‌شناختی * روش‌شناختی * فلسفه دین (دین‌شناختی) معمولا بخشی از آنها متناسب با مسئله و نیاز تحقیقات، مورد بحث قرار می‌گیرد، اما اگر حجم مطالب این قسمت زیاد باشد، می‌توان همین سرفصل را به عنوان موضوع، پیشنهاد داد. 2. قواعد: (بایدها و نبایدهای مرتبط با مسئلۀ تحقیق) قواعد (همانند مبانی) به کلان و جزئی (که مفاهیمی نسبی‌اند) تقسیم می‌شوند. اگر مسئلۀ اصلی یک تحقیق، قواعد یک دانش یا نظریه باشد، باید سؤالات فرعی را با مدل نمودار درختی قواعد کلی و جزئی یافت. 3. آسیب‌شناسی: محتوای این بحث را می‌توان به دو شکل عرضه کرد: 3.1. می‌توان آن را به عنوان فصل چهارم تحقیقِ «روش‌شناسانه» و در عَرْض مبانی و قواعد (و به عنوان سؤال فرعی سوم) آورد. بهتر است بحث آسیب‌شناسی در تحقیقات «توصیفی»، به این شکل بیاید. 3.2. همچنین می‌توان محتوای فیش‌های آن را در ذیل مباحث دو فصل گذشته (خصوصا بحث قواعد) آورد. به این شکل که ذیل هر قاعده (یا مبنا) مثال‌هایی را از رعایت نکردن مبانی و قواعد ذکر کرد که موجب آسیب‌پذیر شدن کارهای تفسیری شده است. شاید مناسب‌تر آن باشد که بحث «آسیب‌شناسی» در پژوهش‌های توصیه‌ای به این شکل عرضه شود. طبیعتا مثال‌ها به اندازۀ اهمیت و تأثیرگذاری‌شان قابل طرح خواهند بود.
در پژوهش‌های تفسیری چندین مدل برای تحقیقات روش‌شناسانه (روش‌شناختی) در حوزۀ تفسیر وجود دارد. انتخاب موضوع در این زمینه بسیار آسان است. این موضوعات پژوهشی را می‌توان با لحاظ متغیرهایی مانند موارد زیر و نیز ترکیب آنها با هم به دست آورد: 1. تفسیر (یا مفسر) خاص 2. روش‌های تفسیری 3. گرایش‌های تفسیری 4. مذهب مفسران 5. سوره‌های قرآن 6. موضوعات قرآنی (که در تفسیر موضوعی مورد توجه‌اند) 7. دوره‌های تاریخی مفسران 8. سطوح مفسران (مثل معصوم و غیر معصوم) 9. منابع معرفت‌شناختی مرتبط با تفسیر و ... بسته به اهمیت و اولویت هر کدام از این متغیرها می‌توان دو یا چند متغیر را با هم تلفیق کرد و به یک موضوع پژوهشی دست یافت. در ادامه به نمونه‌هایی از موضوعات محتمل اشاره می‌کنم: 1. روش‌شناسی کشف غرض سوره‌ها در تفسیر المیزان 2. بررسی تطبیقی روش مفسران در کشف غرض سورۀ شورا 3. روش‌شناسی تقسیم یک سوره به بندها در تفسیر المیزان 4. بررسی تطبیقی روش مفسران در تقسیم سورۀ شورا به چند بند 5. روش‌شناسی تفسیر المیزان در برقرار کردن ارتباط بین غرض سوره و بندهای آن 6. بررسی تطبیقی روش مفسران در برقراری ارتباط بین غرض سورۀ شورا با بندها(آیه‌ها)ی آن 7. لوازم روشی تفسیر قرآن به قرآن در فهم آیات امامت 8. روش‌شناسی تفسیر تربیتی مفسران شیعی 9. نقش فقه مقاصد در روش تفسیر تربیتی (هدایتی) مفسران اهل سنت 10. روش‌شناسی جری و تطبیق در روایات تفسیری پیامبر و اهل بیت و ... 1. هر کدام از این موضوعات می‌توانند متناسب با سطح 3 و 4 حوزه (یا ارشد و دکترای دانشگاه) باشند. اما طبیعتا تحقیقات توصیه‌ای برای سطح 4 و توصیفی‌ها برای سطح 3 مناسب‌ترند. 2. یکی از مؤلفه‌های بسیار مهم برای انتخاب متغیرهای مؤثر در انتخاب موضوع، حجم احتمالی فیش‌هایی است که متن تحقیق را تشکیل خواهند داد. محقق باید پیش از انتخاب یک موضوع، مطالعه‌ای اجمالی دربارۀ آن داشته باشد تا تقریبا مطمئن شود که حجم مطالبش با پایان‌نامۀ سطح 3 یا 4 متناسب است. 3. لازم است که قبل از پیشنهاد موضوع، سؤالات فرعی آن را تصور کرده باشیم. تدوین اولیۀ سؤالات فرعی دقیق، دست کم دو ثمره دارد: الف) انتخاب موضوع مفیدتر؛ ب) بیان مسئله بهتر.
4_5816746613531477860.pdf
154.2K
فرمانده گردان: احساس می‌کنم قاتل هستم عملیات خیبر در فضای تبلیغاتی اغلب به عنوان فتح خیبر و یک پیروزی بزرگ تصویر شده است، اما از زاویه‌ی دیگر می‌تواند یکی از تلخ‌ترین شکست‌های ایران در جنگ لقب بگیرد. آن‌ها که محمد ابراهیم همت، فرمانده لشکر ۲۷، را در روزهای منتهی به شهادتش در عملیات خیبر دیده بودند به یاد دارند که چه فشار وحشتناکی را تحمل کرده بود. از یک سو برخی به ناتوانی متهمش کرده بودند و ... در نظر فرماندهانی که با همت کار می‌کردند درست نبودن دستورهایی که از رده‌های بالای جنگ می‌رسید به‌قدری واضح بود که یکی از فرماندهان می‌گفت احساس می‌کند قاتل است. در این عملیات همتِ فرمانده لشکر، سوار بر موتور در خط مقدم نبرد شهید شد. اصل این ماجرا از یک اشتباه ساده و مرگبار در جبهه‌ی ایران آغاز شده بود. جزئیات این داستان غم‌بار را در این فایل پی‌دی‌اف پیوست کرده‌ام. خیلی تلخ است، اما چه می‌شود کرد؟ کانال تلگرامی https://t.me/jafarshiralinia/303
اگر مرجع تقلید شما اموال بانک دولتی را مجهول‌المالک می‌داند می‌توانید از حکم آیت الله سیستانی (اجازۀ عام) استفاده کنید و وام را بگیرید و سودش رو هم از باب ناچاری پرداخت کنید؛ حتی اگر مقلد آقای سیستانی نباشید.
‎⁨دعای عرفه آسان⁩.pdf
1.82M
فایل فوق حاوی به صورت جمله‌جمله با طراحی گرافیکی زیبا است که با تلاش و تحقیق ویژه تولید شده و برای پخش از طریق مانیتور در مساجد نیز کاملا مناسب است. آرزومندم خواندن دعاها به هر فردی (مانند و ) هم شود، تا بهره‌های بیشتری از نور دعاها ببریم. از همگی، خصوصا کسانی که توفیق دارند به معانی دعا توجه کنند، ملتمس دعایم.
سلام بر همگی الهی که عمرتون پر از نور و عطر ولایت علوی باشه الحمد لله علی الولایة الالهیة 🌹
نرم افزار مجموع آثار علامه محمدتقی جعفری (رضوان الله علیه) توسط مؤسسه کامپیوتری نور
‍ ‍ ‍ ⭕️📝دربار زروزوروتزویر، یعنی همین! ✍سعید زیباکلام 🔶 یعنی، دربار زروزور رژیم فاسدِ مفسدِ دست‌نشانده شاه، حالا یه بازوی نیرومند و نقدناپذیر ملکوتی یافته است که فقط یک بند انگشت قدرتش از خدا کمتر است!  🔴 آیا در آن دوران کسی به خواب می‌دید که در منابر وعظ و موعظه و ترویج دیانت و اخلاق، اختلاس و ارتشاء و تبانی برای تکاثر قدرت و ثروت و اشرافی‌گری توجیه و تطهیر شود، آن هم توسط کلیدداران رسمیِ جوازدارِ دین و تبلیغ دین؟ ⭕️ مقامات اعلی و عالی! شما را به امیرالمؤمنین سوگند می‌دهیم ابوتراب و ائمه هدایت و ایمان و فرقان و تقوی را برای این ملت دست‌نخورده باقی بگذارید. ⭕️ ما قبول می‌کنیم که نظام ما، جامعه ما، سیاست ما، اقتصاد ما، بانک‌های ما، مجلس شورای ما، مجلس خبرگان ما، مجمع تشخیص مصلحت ما، دستگاه‌ قضای ما، نظام اداری ما، نظام آموزش و پرورش ما، شهرسازی ما، حفاظت از محیط زیست ما، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ما، شورای‌عالی معماری و شهرسازی ما، شورای‌عالی امنیت ملی ما، دانشگاه‌های ما، و به‌ویژه حوزه‌های ما، همه با هم و جداگانه اسلامیِ اسلامی هستند!  ⭕️ ما هم‌چنین قبول می‌کنیم هیچ‌یک از مسئولان و مقامات نظام نه اختلاس می‌کند و نه رشوه می‌گیرد و نه در منصب خود تبعیض می‌گذارد و نه سهمی در شبکه‌های ویژه‌خواری دارد و نه با هیچ مقام دیگری برای تکاثر ثروت و قدرت تبانی می‌کند و نه برای حفظ و ارتقای مقام خود تملق و چاپلوسی می‌کند و نه در موارد انگشت‌شماری که مسئولی به بیت‌المال تجاوز و حقوق مردم را تضییع می‌کند مقامات به‌طور هماهنگ آن را توجیه و لاپوشانی و یا اختفا می‌کنند. 🔴 همه اینها را ما اعتراف و اذعان و علناً اعلام می‌کنیم فقط به این شرط که ”خانه گلین فاطمه“، مرکّب از پیامبر امین‌ رحمة للعالمین(ص) و علی و فاطمه و حسن و حسین(علیهم‌السلام)، را به حال خود بگذارید.  ⭕️ بگذارید این میراث بی‌بدیل تاریخی برای این ملت بماند تا در هنگامه‌هایی که چشمانش باز می‌شود و حاصل اعتمادهای بیکران و بی‌حساب خود را می‌بیند و خود را مغبون و فریب‌خورده و مستضعف‌تر و فقیرتر می‌بیند بتواند برای نجات خود و هویتش و فرهنگش و هم نیز برای معیشتش بدان متمسک شود. ▪️بارخدایا! تو شاهد باش! که ما چگونه مثل بید باید برای هویت و فرهنگمان هم بترسیم و بلرزیم، فرهنگ و هویتی که سال‌هاست اعتبار و ارزش آن به‌ سرعت در میان مردم و به‌ویژه جوانان رو به زوال گذاشته است. ▪️یا ذوالجلال و الاکرام! تو را به جلال و اکرامت سوگند می‌دهم ما را آنی به خودمان وامگذار و شهوات پنج‌گانه ثروت و قدرت و شهرت و محبوبیت و جاه را در دل ما بمیران، و محبت دنیا در دل ما سرد بگردان، و حب و قرب و رضوانت را عطایمان فرما. ▫️قل لن یصیبنا الا ما کتب الله لنا، هو مولینا و علی الله فلیتوکل المؤمنون(سورة مبارکه توبه: ۵۱) والسلام علی من اتبع الهدی 🗓۲۴ مرداد ۱۳۹۹ https://t.me/Saeidzibakalam/1681
ما و افشاگری‌ها 🔎 1. از آقای مهندس دو رفتار رسانه‌ای پرسروصدا در چند وقت اخیر دیده‌ام. یکی آنجا که به آقای گفت «چرا باید چنین سؤالی را بپرسید؟» و سپس در برنامه‌ای دیگر عذرخواهی کرد، دومی هم افشاگری اخیر درباره اموال . حتی عذرخواهی ایشان نادرست بود؛ زیرا ایشان گفتند «آن شب خیلی خسته بودم و نباید به برنامه می‌آمدم». در حالی که اتفاقا همان حال خستگی، حال حقیقی و پنهانی را آشکار می‌کند: «عِنْدَ الِامْتِحَانِ يُكْرَمُ الرَّجُلُ أَوْ يُهَانُ؛ انسان در آزمایش‌ها سربلند و سرافکنده می‌شود» (عيون الحكم و المواعظ ليثي، ص 337) پیشنهاد خاضعانه و برادرانۀ بنده خدمت‌شان این است که ریشه‌های این حالت خودحق‌پنداری مطلق را یافته، اصلاح فرمایند، که در این صورت امید خدمات بسیار ارزنده‌ای از ایشان خواهد بود. 2. افشاگری اخیر ایشان از نظر سیاسی-رسانه‌ای بود، نه در راستای شفافیت قانونی، عقلائی و شرعی. حتی اگر آنگونه که خودش گفت «قانون دست بنیاد را بسته» و ناچار از اطلاع‌رسانی به افکار عمومی شده (که اصلا بعید نمی‌دانم)، باز هم روش درست این بود و هست که لیست را با ذکر تمام جزئیات و مستندات و به صورت اسناد رسمی‌شده، اعلام و روی سایت بنیاد بارگذاری کند. البته روشن است که برای استیفای حقوق مردم (خصوصا مستضعفان) دست کم باید موارد زیر ذکر شود: أ) مبدأ مالکیت بنیاد (یعنی اینکه بنیاد کی و چگونه مالک شده است؟)؛ ب) قیمت کارشناسی به‌روز؛ ج) سود و ضرر شرکت‌های تجاری؛ د) نهادهای تصرف کننده؛ ه) موارد مصرف فعلی اموال؛ و) اقدامات انجام‌گرفته در طول سالیان گذشته برای استیفای حقوق مردم. ۳. اگر پس از روش فوق، لازم به انتشار وسیع رسانه‌ای باشد، ایشان می‌تواند علاوه بر برنامه‌های رسمی و حتی تبلیغاتی صدا و سیما، از رسانه‌های آزاد فضای مجازی هم استفاده کند. روشن است که چنین فرایندی چقدر می‌تواند اعتماد سوختۀ مردم به مسئولان (حتی به مسئولان افشاگر) را ترمیم و بازسازی کند و آیندۀ روشن‌تری را برای ایران و ایرانیان رقم بزند. ضرورت این اطلاع‌رسانی (حتی بر فرض اینکه دست‌بسته نباشند) با توجه به عبارات زیر از خود آقای فتاح در جلسه معارفه‌شان آشکارتر می‌شود: «سود فعالیت‌های بنیاد باید معطوف به محرومان و مستضعفان باشد و هیچ چیز پنهان در بنیاد مستضعفان نخواهیم داشت». 4. با این همه، همین افشاگریِ بیمار و بی‌نتیجه، تریبون و صدایی به فریاد ساکت‌شدۀ مردم داد. اما در این میان اخباری غیر رسمی مطرح شد که برخی از نهادهای بالادستی، خواسته‌اند که آقای فتاح از افشاگری خود عذرخواهی کند. آرزویم نادرستی این خبر است، اما اگر چنین مطالبه‌ای از ایشان بدون بررسی علنی صحت و سقم ادعاهای‌شان واقعیت داشته باشد، مصداق «باز کردن سگ و بستن سنگ» خواهد بود. 5. البته که نباید از بازی‌های انتخاباتی مسئولان هم غافل شد. لذا نباید افشاگری‌ها را لزوما به معنای عدالت‌خواهی و عذرخواهی‌ها را لزوما به معنای تواضع و مردم‌داری دانست. «باشد اندر پرده بازی‌های پنهان»! 29 مرداد 1399
❖ ریشه یابی برخی جملات منسوب به امام حسین(علیه السلام) «إنْ كان دينُ محمدٍ لَمْ يَستقِمْ إلا بقتلي، يا سُيوف خُذيني» «إنّ الحياةَ عقيدةٌ وجِهادٌ» این دو جمله علیرغم آنچه مشهور است که بعنوان سخنانی از امام حسین(علیه السلام) به ایشان نسبت داده میشود اما در واقع بریده‌هایی است از دو شعر، از دو شاعر متأخر. ● معنای جملۀ اول اینست: «اگر دین پیامبر برپا نمیگردد مگر با کشتن من، ای شمشیرها مرا بگیرید!» این جمله، بیت شعری است از مرحوم ملّا محسن أبوالحَب کربلایی1️⃣، یکی از خطبای منبری که معاصر حاج سید مهدی بحرالعلوم بوده و دیوان اشعارش هم چاپ شده. مرحوم حاج سید محسن امین عاملی در «الدرّ النضيد في مراثي السبط الشهيد» که اشعاری از 150 دیوان در آن گلچین کرده این قصیدۀ مرحوم ابوالحبّ را نیز آورده است. در کتاب «مَعالي السبطين» اثر شیخ محمد مهدی حائری مازندرانی نیز بسیاری از اشعار میرزا محسن أبوالحَب کربلایی آورده شده. در این قصیده تصویری از امام(علیه السلام) ترسیم میشود که انگار نفس امام آمادۀ معرکه و قتال نبوده و امام با خود کلنجار میرفته است. به همین خاطر بعضی از علما به معنای این شعر اشکال نموده‌اند. ابیات منتهی به جملۀ مشهور، چنین است: في يوم ألقى للمهالكِ نفسَه * كيما تكون وقايةً للدين وبيوم قال لنفسه من بعد ما * أدّى بها حقّ المعالي بِيني أعطيتُ ربي موثقاً لا ينقضي * إلا بقتلي فاصعدي وذريني إن كان دينُ محمدٍ لمْ يستقمْ * إلا بقتلي يا سيوفُ خُذيني ● و اما جملۀ دوم: «إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ» این جمله نیز مصرعی است از یک بیت از یک شاعر سنی مصری، بنام احمد شوقي2️⃣. بیت کاملش اینست: قِفْ دونَ رأيك في الحیاة مجاهداً *** إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ3️⃣ یعنی: بر سر رأی و عقیدۀ خویش مجاهد و رزمنده بایست که [ارزش و حقیقتِ] زندگی، عقیده داشتن و جهاد [در راه آن عقیده] است! در پایان کتاب «سُموُّ المعنی في سمو الذات أو أشعةٌ من حياة الحسين» اثر شیخ عبدالله العلايلي4️⃣ نیز چند قصیده در رثای امام حسین(علیه السلام) [و بعنوان زبان حال ایشان] آمده است که یکی از آنها همین قصیده است. حتی مرحوم امام خمینی هم یکبار این جمله را نقل نمود و به اشتباه آن را به امام حسین(علیه السلام) نسبت داد. اما مرحوم ‌شهید دکتر مفتح در بزرگداشت مرحوم شهید مطهری میگفت: «شهید مطهری اصرار عجیبی داشت که بگوید این جمله نه از امام حسین(ع) است و نه از هیچ معصوم دیگری. و وقتی از ایشان سؤال شد که چه ضرورتی دارد بر نفی این جمله اصرار کنید؟ فرمود: چون انحراف فکری بوجود میآورد و دستاویز گروههای منحرف شده است»5️⃣. به قول مرحوم میرزای نوری و شهید مطهری، برای برخی ساده‌انگارها یکی از بهترین ملاکهای مستند بودن یک کلام به معصوم، زیباییِ آن کلام است. و اصولاً طرز فکری در میان شیعه رواج دارد که میگویند مگر امکان دارد فلان خبر با این زیبایی در بیان از امام معصوم نباشد؟! یا مثلاً میگویند این حرف با این بلاغت جز از امام معصوم نمیتواند صادر شود!. این طرز فکر اشتباه است و منشأش ضعف بلاغتِ خود این افراد و نرسیدنشان به مراد نهاییِ آن عبارات است. 📓 مجموعۀ مصاحبه‌ها: (ص1، پی‌نوشت‌ها در صفحۀ بعد) @Yusufi_Gharawi
بايد از موانع، مَركَب ساخت. امام و رهبر به حدى می‌رسد كه نه تنها از اختلاف نمی‌ترسد و وحشتى ندارد كه خود، اختلافِ در «فتوا» و «عمل» و «حكم» ايجاد می‌كند؛ چون می‌تواند از اين اختلاف‏ها بهره‌بردارى كند. امام صادق (ع) خود، اختلاف‏ها را ايجاد می‌كرد؛ كه در روايت آمده است: «فردى پيش امام آمد و سؤال كرد نماز ظهر چند ركعت است؟ حضرت فرمود: دوازده ركعت. آن شخص تعجب كرد! به قول ما سرش سوت كشيد و گفت: دوازده ركعت؟! تاكنون نشنيده بودم. عده‌اى از اصحاب به او گفتند: بپرس چه نماز ظهرى، واجب يا مستحب؟». اصحاب او را پرورش می‌دهند و تربيت می‌كنند كه در دوره‌اى كه دوره نفوذ و تقيّه و پنهان‏كارى است، بايد با اشاره‌ها حركت كرد و ورزيده بود. ما مثل كيسه‌هاى برنج، از كنار يكديگر رد می‌شويم و هيچ اثرى روى همديگر نمی‌گذاريم، دست روى زلف هم نمی‌گذاريم و خيال می‌كنيم اخلاق اسلامى داريم، اما امام آن شخص را در بحران و مسأله می‌اندازد تا ورزيده و قوى شود. ما بايد براى هم مسأله ايجاد كنيم، ولى خيلى آهسته و آرام از كنار يكديگر رد می‌شويم و خيال می‌كنيم يك چنين اخلاقى نرم، در جامعه‌اى كه پر از درگيرى است، می‌تواند مثمر ثمر باشد. بنا نداريم همديگر را پيچيده و قوى بار بياوريم. ما بايد حتى براى بچه‌هاى كوچك مسأله طرح كنيم، روى صورت آنها چيزى بيندازيم، روى دستشان چيزى بيندازيم تا آنها را بردارند و قوى شوند. بچه‌هايى كه با مسأله‌اى روبرو نشوند، بعدها نمی‌توانند مسائلشان را حل كنند. ايجاد مسأله براى بچه، او را پرورش می‌دهد و تربيت می‌كند.
شعر عربی شیخ محمدحسین غروی اصفهانی در زبان حال حضرت رباب سلام الله علیها) مادر شهید شیرخوار کربلا: «ما خلت ان السهم للفطام حتى ارتنى جهرة ايامي» آیت الله فاطمی‌نیا (عافاه الله) این شعر را اینگونه نقل به معنا می‌کند: رباب می‌گوید «دیگر اینطور بچه از شیر گرفتن ندیده بودم!».