انباز
پرواضح است که مطلب مربوط به آیت الله طالقانی درباره حجاب را به عنوان حجت شرعی منتشر نکردهام (بلکه ح
01 معنای درست معروف و منکر.mp3
5.53M
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایهی قرآن کریم
🎙 سجاد دینپرستی صالح
(چهارده جلسه فشرده)
🔹 قسمت اول: معنای درست و دقیق معروف و منکر
🔹 تفاوت معروف با کار واجب یا خوب
🔹 تفاوت منکر با کار حرام یا بد
کانال انباز در ایتا و تلگرام:
@anbaz60
https://eitaa.com/anbaz60/1462
#امر_به_معروف و #نهی_از_منکر
#چهارده_جلسه_فریضه
02 انتساب به خدا و خیرخواهی خدا.mp3
6.98M
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایهی قرآن کریم
🎙 سجاد دینپرستی صالح
(چهارده جلسه فشرده)
🔹 قسمت دوم: روش درستِ جامعهپذیر کردن آموزههای دینی و هنجارسازی
🔹 اصول پردازش مفهوم معروف و منکر در ذهن و دل مخاطب (اعم از فرد و جامعه)
مقدمهی امر به معروف و نهی از منکر:
ایجاد تفاهم (عقلی و ذهنی و بینشی) و توافق (قلبی و گرایشی) بر سر درستی احکام شرعی،
از دو جهت:
✅ وضوح انتساب احکام به خدا
✅ احساس خیرخواهی دین و خدا برای انسان
آموزش و تربیت
کانال انباز در ایتا و تلگرام:
@anbaz60
https://eitaa.com/anbaz60/1463
#امر_به_معروف و #نهی_از_منکر
#آموزش
#تربیت
#چهارده_جلسه_فریضه
03 تقدم آموزش و تربیت بر امر به معروف و نهی از منکر.mp3
8.38M
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایهی قرآن کریم
🎙 سجاد دینپرستی صالح
(چهارده جلسه فشرده)
🔹 قسمت سوم: وظیفه اصلی و اول نهادها و افراد متولی امر به معروف و نهی از منکر و فرهنگ و تربیت:
🌅 «تقویت و اصلاح فضای تربیتی و آموزشی»
✅ با تبدیل کار خوبِ شرعی و دینی به #هنجار اجتماعی
✅ و تبدیل رفتار ناشایست از منظر فقهی به #ناهنجار اجتماعی.
تقدم آموزش و تربیت بر امر به معروف و نهی از منکر
آموزش و تربیت
کانال انباز در ایتا و تلگرام:
@anbaz60
https://eitaa.com/anbaz60/1464
#امر_به_معروف و #نهی_از_منکر
#آموزش
#تربیت
#چهارده_جلسه_فریضه
04 معنای امر و نهی و چالش آن.mp3
7.05M
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایهی قرآن کریم
🎙 سجاد دینپرستی صالح
(چهارده جلسه فشرده)
🔹 قسمت چهارم: معنای درست امر و نهی
❗️ چالش دستور دادن مردم به همدیگر در مقام عمل به وظیفۀ دینی
کانال انباز در ایتا و تلگرام:
@anbaz60
https://eitaa.com/anbaz60/1465
#امر_به_معروف و #نهی_از_منکر
#حرفشنوی
#شکاف_اجتماعی
#چهارده_جلسه_فریضه
05 شرط ولایت.mp3
7.39M
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایهی قرآن کریم
🎙 سجاد دینپرستی صالح
(چهارده جلسه فشرده)
🔹 جلسه پنجم: ولایت طبیعی ایمانی
✅ لازمۀ دستور بودن امر و نهی: بالاتر بودن جایگاه آمر و ناهی = ولایت
✅ عامل ولایت: ایمان بالاتر
✅ عدم تأثیر حکم ستاد امر به معروف و نهی از منکر
کانال انباز در ایتا و تلگرام:
@anbaz60
https://eitaa.com/anbaz60/1466
#امر_به_معروف و #نهی_از_منکر
#حرفشنوی
#جلوگیری_از_شکاف_اجتماعی
#ولایت_طبیعی_ایمانی
#چهارده_جلسه_فریضه
انباز
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایهی قرآن کریم 🎙 سجاد دینپرستی صالح (چهارده جلسه فشرده) 🔹 قسمت ا
چهار صوت اول امر به معروف و نهی از منکر بر پایهی قرآن کریم را قبلا بارگذاری کرده بودم،
اما به دلیل کیفیت پایین آنها، مجددا جلسات را با کیفیت بهتر آپلود، و فایلهای قبلی را حذف کردم.
به شرط توفیق، در روزهای آینده، بقیه صوتها را نیز تقدیم خواهم کرد.
آرشیو در کانال تلگرام انباز:
https://t.me/anbaz60/1105
فقه رشد
✅
«فقه احکام» نوعی از فقه در قلمرو فعل مکلفان است که به احکام ثابت عمومی میپردازد،
در مقابلِ «فقه رشد» که احکام را متناسب با رشد انسان استنباط و پیشنهاد میکند.
اصل این اصطلاح از آثار مرحوم علی صفائی برگرفته شده و به اصطلاحات زیر نزدیک است:
1️⃣ «فقه دین» یا «تربیت دینی» در کاربرد ع.ص،
2️⃣ «فقه مقاصد» در اصطلاح اهل سنت و برخی از فقهای معاصر شیعه است.
——
ر.ک:
صفائی حائری، علی، درآمدی بر علم اصول، ص 22-32، خصوصا ص 26؛
و غنوی، امیر، درآمدی بر فقه اخلاق، 35-56.
#فقه_رشد
#رشد
#فقه_دین
#فقه_مقاصد
#فقه_تربیت
#تربیت_فقهی
#فقه_احکام
#فقه_ثابتات
#اخلاق
#فقه_اخلاق
https://eitaa.com/anbaz60/1469
اعتراف به کوتاهی در پیشگاه الهی
1- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِي خَلَفٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع
قَالَ قَالَ لِبَعْضِ وُلْدِهِ:
يَا بُنَيَّ عَلَيْكَ بِالْجِدِّ لَا تُخْرِجَنَّ نَفْسَكَ مِنَ حَدِّ التَّقْصِيرِ فِي عِبَادَةِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ طَاعَتِهِ
فَإِنَّ اللهَ لَا يُعْبَدُ حَقَّ عِبَادَتِهِ.
(امام کاظم علیه السلام به برخی از فرزندانش فرمود:
دلبندم! همواره در بندگی خدا بکوش و هرگز خود را از مرز کوتاهی در اطاعت از خدای بزرگ، بیرون مپندار؛
چرا که قطعا کسی نمیتواند خدا را چنانکهشاید بپرستد.)
2- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللهِ عَنْ بَعْضِ الْعِرَاقِيِّينَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُثَنَّى الْحَضْرَمِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ ع:
يَا جَابِرُ لَا أَخْرَجَكَ اللهُ مِنَ النَّقْصِ وَ لَا التَّقْصِيرِ.
(امام باقر علیه السلام در مقام دعا برای جابر فرمود:
ای جابر! خدا به تو این توفیق را عنایت کند که همواره کوتاهیهای خودت را ببینی؛ یعنی همواره عباداتت را در پیشگاه خدای متعال، ناقص بیابی و خودت را مقصر ببینی.)
3- عَنْهُ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع يَقُولُ:
إِنَّ رَجُلًا فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اللهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ
فَقَالَ لِنَفْسِهِ: مَا أُتِيتُ إِلَّا مِنْكِ وَ مَا الذَّنْبُ إِلَّا لَكِ
قَالَ: فَأَوْحَى اللهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَيْهِ ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً.
(امام رضا علیه السلام:
همانا مردی از بنی اسرائیل، پس از آنکه 40 سال خدا را پرستید، قربانیی به پیشگاه خدا تقدیم کرد، اما از او پذیرفته نشد.
پس به خویش خطاب و عتاب کرد و گفت:
«هیچ شر و بدی به من نرسیده جز از جانب تو و گناهی جز بر تو نیست».
پس خدای خیررسان و بزرگوار به او چنین وحی کرد:
«اینکه خودت را ملامت کردی، بهتر از عبادت 40سالهات است».)
4- أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ عِيسَى بْنِ أَيُّوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ يُونُسَ
عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ قَالَ:
أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِي مِنَ الْمُعَارِينَ وَ لَا تُخْرِجْنِي مِنَ التَّقْصِيرِ»
قَالَ قُلْتُ: أَمَّا الْمُعَارُونَ فَقَدْ عَرَفْتُ أَنَّ الرَّجُلَ يُعَارُ الدِّينَ ثُمَّ يَخْرُجُ مِنْهُ؛
فَمَا مَعْنَى لَا تُخْرِجْنِي مِنَ التَّقْصِيرِ؟
فَقَالَ: كُلُّ عَمَلٍ تُرِيدُ بِهِ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَكُنْ فِيهِ مُقَصِّراً عِنْدَ نَفْسِكَ
فَإِنَّ النَّاسَ كُلَّهُمْ فِي أَعْمَالِهِمْ فِيمَا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ اللهِ مُقَصِّرُونَ
إِلَّا مَنْ عَصَمَهُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ.
(امام کاظم علیه السلام به فضل بن یونس فرمود:
فراوان چنین دعا کن:
«بار الها! مرا از عاریهداران قرار مده! و مرا از خودکوتاهانگاری خارج مکن!»
فضل به آن حضرت عرضه داشت:
عاریهگیران را میشناسم و میدانم گاهی به کسی #دینی بهعاریه داده میشود، اما پس از مدتی از آن بیرون میرود.
اما معنای دعای دوم چیست؟
امام به او فرمود:
مراد این است که هنگام انجام هر کاری برای خدا،
توجه کن که در انجام آن کار مقصّری و آن را به نحو شایستهای انجام ندادهای؛
زیرا هیچ کسی نمیتواند مناسبِ شایستگی و عظمت خدا کاری کند،
جز کسانی که خدای بزرگ آنها را از نقص و کوتاهی در رفتارشان حفظ فرماید.)
🌺
خویش را بیرون ز نقصان جا مکن
«عیب را در این و آن پیدا مکن»
——
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 72-73
بَابُ الِاعْتِرَافِ بِالتَّقْصِيرِ
#حدیث
#اخلاق_با_خدا
#تقصیر
#ادب_بندگی
#ترجمه_حدیث
https://eitaa.com/anbaz60/1470
چیزی از معارف دینی و دعاها و ... یاد بچه میدیم که معناشو نمیدونه و باهاش ارتباط دلی پیدا نمیکنه
بخاطر یادگرفتنشم تشویقهای بیشتر از ظرفیتش انجام میدیم
تو مسیر یادگرفتنشم کلی حس منفی و نامطلوب یا حداقل نامرغوب ازش میبینیم
اما بازم با اصرار، به مسیرمون ادامه میدیم.
اسم کارمون چیه؟
#تربیت
#تربیت_بدلی
#تربیت_عاریهای_تربیت_طبیعی
هدایت شده از پژوهشهای تاریخ اسلام
▪️دعوت پیامبر از آغاز آشکار بوده است
🔹در بیشتر کتابهای تاریخ اسلام شیعه و سنی دو عنوان «دعوت پنهانی» و «دعوت علنی» به چشم میخورد. دیدگاه مشهور مورخان تاریخ اسلام درباره روش دعوت پیامبر چنین است که ایشان پس از بعثت مأمور به دعوت همگان نبود و از این رو تا سه سال دلهای آمادۀ پذیرش حق را پنهانی و خصوصی به اسلام دعوت میکرد. سپس در مرحلۀ دوم رسالت خویش با نزول آیۀ 94 سورۀ حجر مأمور به دعوت عمومی شد.
🔹این نظریۀ مشهور بر اخبار تاریخی و روایات تفسیری استوار است، اما ابهامات فراوانی را در پی دارد و با سیاق آیات، غرض سورههای مرتبط و سیر نزول قرآن سازگار نیست.
🔹اگر در واکاوی این نظریه مبتنی بر سه اصل عرضۀ روایات بر قرآن، روش تفسیر تنزیلی و لغتشناسی آیات و روایات راه بپیماییم، خواهیم دید پیامبر از ابتدا به تبلیغ توحید پرداخته و بعد از گذشت حدود شش سال از بعثت به تثبیت جایگاه اجتماعی رسالت و اعلام رسمی تشکل مسلمانان مأمور شده است.
🔹این پژوهش نشان میدهد دعوت پیامبر از آغاز رسالت ایشان علنی بوده و تقسیمبندی دعوت پنهان و آشکار درست نیست.
🔗برای مطالعۀ این مقاله رجوع کنید به: «واکاوی نظر مشهور در خصوص دعوت مخفیانۀ پیامبر (ص) از نگاه قرآن کریم»، نوشتۀ محمدهادی یوسفی غروی و صادقۀ یوسفی، فصلنامۀ علمی تخصصی علوم قرآن و حدیث.
🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
جنس مقدس
یکی از صداهایی که از بچگی در گوشم مانده است، صدای دورهگردی است که با دوچرخهای که جعبهٔ چوبی پشتش سوار کرده بود در کوچهها میگشت و با صدایی که از ته گلویش درمیآورد و شبیه چهرهٔ سبزه و براقش بود به ترکی میخواند:
غذا رنگی، مربا رنگی، قورو لومی، لومو جوهری، لاواشا، آغ یاپیشقان، ادووا و...
بیشتر ادویه میفروخت و عطاری سیار بود. بساط و کالا و زمزمهٔ مرد دورهگرد در همهٔ سالها تغییر نکرد. کاری نداشت که اقدس خانم سرما خورده یا زینب خانم فلفلش تمام شده؛ جنس خودش را میفروخت. یک رابطهٔ یکسویه از عطار تا خانه. نمیدانم! شاید اگر این رابطه دوسویه میشد و جنسشهایش را با نیازها میچید، چند سال بعد مغازهای برای خود دستوپا میکرد.
به زندگی و زمانهٔ خودمان هم که نگاه میکنم، بیشتر شبیه همان مرد دورهگردیم. به جنسهایی که داریم، ایمان داریم. کاری نداریم که دردها و زخمها چه هستند تا بگردیم و برای آنها جنس جور کنیم. گویا پیشفرض ماست که دردها باید خاضعانه خود را با درمانهایی که ما در بساط داریم وفق دهند. گویا داشتهها و جنسهایمان را مقدس میدانیم یا در عمل مقدس میانگاریمشان.
تا زمانی که داشتههایمان اصالت دارند و مقدس و مستقلاند، تا روزی که دردها اعتباریاند و تابع، همچنان باید با دوچرخهای پیر و جعبهای چوبی، در کوچهها دنبال مشتری بگردیم و بخوانیم:
غذا رنگی، مربا رنگی، قورو لومی، لومو جوهری، لاواشا، آغ یاپیشقان، ادووا و...
https://t.me/Mestabe/73
✍ حجت الاسلام حسن مرادی:
#شهوت
تو #مشهد که بودم، با چند تا مجموعه جوان و نوجوان از نوع مذهبی جلسه و همنشینی داشتم.
جالب بود سوال خصوصی مشترک غالب آنها، در مورد نحوه #کنترل_شهوت بود.
یک نکته همیشه تو ذهنم هست، که این نحوه مواجههی ما با شهوت نه دینی است و نه غربی.
غربیها و بیدینها، قایل به آزادی در روابط و اطفاء شهوت از طرق ممکن هستند
دین هم به ما میگه از زمان بلوغ ازدواج مستحب است و اگر خوف به گناه افتادن باشد واجب میشود.
اما این چیزی که ما داریم که به سکوت میگذرانیم و نه امکان ازدواج را فراهم میکنیم و نه گناه را میتوانیم توصیه کنیم، در نوع خود بینظیر و عجیبترین روش مواجهه با یک نیاز غریزی است.
ای کاش درک میکردیم، ریشه خیلی از دینگریزیها و انحرافات فکری و اعتقادی در این نیاز سرکوب شده است.
ای کاش همه بسیج میشدیم و برای این مشکل راه حلی میاندیشیدیم.
اگر من خیّر و پولدار بودم، فقط پولم را در راه #ازدواج #نوجوانان و #جوانان صرف میکردم.
اگر مسئولیتی در کشور داشتم، تمام تلاشم را صرف حل این مشکل میکردم.
ای کاش جوانانمان را در مقابل حملات سخت شیطان تنها و بیپناه رها نمیکردیم.
پدر و مادرها! شما حداقل به فکر بچههایتان باشید...
https://eitaa.com/hasanemoradi/1560