eitaa logo
انباز
274 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه رشد ✅ «فقه احکام» نوعی از فقه در قلمرو فعل مکلفان است که به احکام ثابت عمومی می‌پردازد، در مقابلِ «فقه رشد» که احکام را متناسب با رشد انسان استنباط و پیشنهاد می‌کند. اصل این اصطلاح از آثار مرحوم علی صفائی برگرفته شده و به اصطلاحات زیر نزدیک است: 1️⃣ «فقه دین» یا «تربیت دینی» در کاربرد ع.ص، 2️⃣ «فقه مقاصد» در اصطلاح اهل سنت و برخی از فقهای معاصر شیعه است. —— ر.ک: صفائی حائری، علی، درآمدی بر علم اصول، ص 22-32، خصوصا ص 26؛ و غنوی، امیر، درآمدی بر فقه اخلاق، 35-56. https://eitaa.com/anbaz60/1469
اعتراف به کوتاهی در پیشگاه الهی 1- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِي خَلَفٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ قَالَ لِبَعْضِ وُلْدِهِ: يَا بُنَيَّ عَلَيْكَ بِالْجِدِّ لَا تُخْرِجَنَّ نَفْسَكَ مِنَ حَدِّ التَّقْصِيرِ فِي عِبَادَةِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ طَاعَتِهِ فَإِنَّ اللهَ لَا يُعْبَدُ حَقَّ عِبَادَتِهِ. (امام کاظم علیه السلام به برخی از فرزندانش فرمود: دلبندم! همواره در بندگی خدا بکوش و هرگز خود را از مرز کوتاهی در اطاعت از خدای بزرگ، بیرون مپندار؛ چرا که قطعا کسی نمی‌تواند خدا را چنان‌که‌شاید بپرستد.) 2- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللهِ عَنْ بَعْضِ الْعِرَاقِيِّينَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُثَنَّى الْحَضْرَمِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ ع: يَا جَابِرُ لَا أَخْرَجَكَ اللهُ مِنَ النَّقْصِ وَ لَا التَّقْصِيرِ. (امام باقر علیه السلام در مقام دعا برای جابر فرمود: ای جابر! خدا به تو این توفیق را عنایت کند که همواره کوتاهی‌های خودت را ببینی؛ یعنی همواره عباداتت را در پیشگاه خدای متعال، ناقص بیابی و خودت را مقصر ببینی.) 3- عَنْهُ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع يَقُولُ: إِنَّ رَجُلًا فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اللهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ فَقَالَ لِنَفْسِهِ: مَا أُتِيتُ إِلَّا مِنْكِ وَ مَا الذَّنْبُ إِلَّا لَكِ قَالَ: فَأَوْحَى اللهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَيْهِ ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً. (امام رضا علیه السلام: همانا مردی از بنی اسرائیل، پس از آنکه 40 سال خدا را پرستید، قربانیی به پیشگاه خدا تقدیم کرد، اما از او پذیرفته نشد. پس به خویش خطاب و عتاب کرد و گفت: «هیچ شر و بدی به من نرسیده جز از جانب تو و گناهی جز بر تو نیست». پس خدای خیررسان و بزرگوار به او چنین وحی کرد: «اینکه خودت را ملامت کردی، بهتر از عبادت 40ساله‌ات است».) 4- أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ عِيسَى بْنِ أَيُّوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ يُونُسَ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ قَالَ: أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِي مِنَ الْمُعَارِينَ وَ لَا تُخْرِجْنِي مِنَ التَّقْصِيرِ» قَالَ قُلْتُ: أَمَّا الْمُعَارُونَ فَقَدْ عَرَفْتُ أَنَّ الرَّجُلَ يُعَارُ الدِّينَ ثُمَّ يَخْرُجُ مِنْهُ؛ فَمَا مَعْنَى لَا تُخْرِجْنِي مِنَ التَّقْصِيرِ؟ فَقَالَ: كُلُّ عَمَلٍ تُرِيدُ بِهِ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَكُنْ فِيهِ مُقَصِّراً عِنْدَ نَفْسِكَ فَإِنَّ النَّاسَ كُلَّهُمْ فِي أَعْمَالِهِمْ فِيمَا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ اللهِ مُقَصِّرُونَ إِلَّا مَنْ عَصَمَهُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ. (امام کاظم علیه السلام به فضل بن یونس فرمود: فراوان چنین دعا کن: «بار الها! مرا از عاریه‌داران قرار مده! و مرا از خودکوتاه‌انگاری خارج مکن!» فضل به آن حضرت عرضه داشت: عاریه‌گیران را می‌شناسم و می‌دانم گاهی به کسی به‌عاریه داده می‌شود، اما پس از مدتی از آن بیرون می‌رود. اما معنای دعای دوم چیست؟ امام به او فرمود: مراد این است که هنگام انجام هر کاری برای خدا، توجه کن که در انجام آن کار مقصّری و آن را به نحو شایسته‌ای انجام نداده‌ای؛ زیرا هیچ کسی نمی‌تواند مناسبِ شایستگی و عظمت خدا کاری کند، جز کسانی که خدای بزرگ آنها را از نقص و کوتاهی در رفتارشان حفظ فرماید.) 🌺 خویش را بیرون ز نقصان جا مکن «عیب را در این و آن پیدا مکن» —— 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 72-73 بَابُ الِاعْتِرَافِ بِالتَّقْصِيرِ https://eitaa.com/anbaz60/1470
چیزی از معارف دینی و دعاها و ... یاد بچه میدیم که معناشو نمیدونه و باهاش ارتباط دلی پیدا نمیکنه بخاطر یادگرفتنشم تشویقهای بیشتر از ظرفیتش انجام میدیم تو مسیر یادگرفتنشم کلی حس منفی و نامطلوب یا حداقل نامرغوب ازش میبینیم اما بازم با اصرار، به مسیرمون ادامه میدیم. اسم کارمون چیه؟
▪️دعوت پیامبر از آغاز آشکار بوده است 🔹در بیشتر کتاب‌های تاریخ اسلام شیعه و سنی دو عنوان «دعوت پنهانی» و «دعوت علنی» به چشم می‌خورد. دیدگاه مشهور مورخان تاریخ اسلام درباره روش دعوت پیامبر چنین است که ایشان پس از بعثت مأمور به دعوت همگان نبود و از این رو تا سه سال دل‌های آمادۀ پذیرش حق را پنهانی و خصوصی به اسلام دعوت می‌کرد. سپس در مرحلۀ دوم رسالت خویش با نزول آیۀ 94 سورۀ حجر مأمور به دعوت عمومی شد. 🔹این نظریۀ مشهور بر اخبار تاریخی و روایات تفسیری استوار است، اما ابهامات فراوانی را در پی دارد و با سیاق آیات، غرض سوره‌های مرتبط و سیر نزول قرآن سازگار نیست. 🔹اگر در واکاوی این نظریه مبتنی بر سه اصل عرضۀ روایات بر قرآن، روش تفسیر تنزیلی و لغت‌شناسی آیات و روایات راه بپیماییم، خواهیم دید پیامبر از ابتدا به تبلیغ توحید پرداخته و بعد از گذشت حدود شش سال از بعثت به تثبیت جایگاه اجتماعی رسالت و اعلام رسمی تشکل مسلمانان مأمور شده است. 🔹این پژوهش نشان می‌دهد دعوت پیامبر از آغاز رسالت ایشان علنی بوده و تقسیم‌بندی دعوت پنهان و آشکار درست نیست. 🔗برای مطالعۀ این مقاله رجوع کنید به: «واکاوی نظر مشهور در خصوص دعوت مخفیانۀ پیامبر (ص) از نگاه قرآن کریم»، نوشتۀ محمدهادی یوسفی غروی و صادقۀ یوسفی، فصل‌نامۀ علمی تخصصی علوم قرآن و حدیث. 🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️ @chsiqs
جنس مقدس یکی از صداهایی که از بچگی در گوشم مانده است، صدای دوره‌گردی است که با دوچرخه‌ای که جعبهٔ چوبی پشتش سوار کرده بود در کوچه‌ها می‌گشت و با صدایی که از ته گلویش درمی‌آورد و شبیه چهرهٔ سبزه و براقش بود به ترکی می‌خواند: غذا رنگی، مربا رنگی، قورو لومی، لومو جوهری، لاواشا، آغ یاپیشقان، ادووا و... بیشتر ادویه می‌فروخت و عطاری سیار بود. بساط و کالا و زمزمهٔ مرد دوره‌گرد در همهٔ سال‌‌ها تغییر نکرد. کاری نداشت که اقدس خانم سرما خورده یا زینب خانم فلفلش تمام شده؛ جنس خودش را می‌فروخت. یک رابطهٔ یک‌سویه از عطار تا خانه. نمی‌دانم! شاید اگر این رابطه دوسویه می‌شد و جنسش‌هایش را با نیازها می‌چید، چند سال بعد مغازه‌ای برای خود دست‌وپا می‌کرد. به زندگی و زمانهٔ خودمان هم که نگاه می‌کنم، بیشتر شبیه همان مرد دوره‌گردیم. به جنس‌هایی که داریم، ایمان داریم. کاری نداریم که دردها و زخم‌ها چه هستند تا بگردیم و برای آنها جنس جور کنیم. گویا پیش‌فرض ماست که درد‌ها باید خاضعانه خود را با درمان‌هایی که ما در بساط داریم وفق دهند. گویا داشته‌ها و جنس‌هایمان را مقدس می‌دانیم یا در عمل مقدس می‌انگاریمشان. تا زمانی که داشته‌هایمان اصالت دارند و مقدس‌ و مستقل‌اند، تا روزی که دردها اعتباری‌اند و تابع، همچنان باید با دوچرخه‌ای پیر و جعبه‌ای چوبی، در کوچه‌ها دنبال مشتری بگردیم و بخوانیم: غذا رنگی، مربا رنگی، قورو لومی، لومو جوهری، لاواشا، آغ یاپیشقان، ادووا و... https://t.me/Mestabe/73
✍ حجت الاسلام حسن مرادی: تو که بودم، با چند تا مجموعه جوان و نوجوان از نوع مذهبی جلسه و هم‌نشینی داشتم. جالب بود سوال خصوصی مشترک غالب آنها، در مورد نحوه بود. یک نکته همیشه تو ذهنم هست، که این نحوه مواجهه‌ی ما با شهوت نه دینی است و نه غربی. غربی‌ها و بی‌دین‌ها، قایل به آزادی در روابط و اطفاء شهوت از طرق ممکن هستند دین هم به ما میگه از زمان بلوغ ازدواج مستحب است و اگر خوف به گناه افتادن باشد واجب می‌شود. اما این چیزی که ما داریم که به سکوت می‌گذرانیم و نه امکان ازدواج را فراهم می‌کنیم و نه گناه را می‌توانیم توصیه کنیم، در نوع خود بی‌نظیر و عجیب‌ترین روش مواجهه با یک نیاز غریزی است. ای کاش درک می‌کردیم، ریشه خیلی از دین‌گریزی‌ها و انحرافات فکری و اعتقادی در این نیاز سرکوب شده است. ای کاش همه بسیج می‌شدیم و برای این مشکل راه حلی می‌اندیشیدیم. اگر من خیّر و پول‌دار بودم، فقط پولم را در راه و صرف می‌کردم. اگر مسئولیتی در کشور داشتم، تمام تلاشم را صرف حل این مشکل می‌کردم. ای کاش جوانان‌مان را در مقابل حملات سخت شیطان تنها و بی‌پناه رها نمی‌کردیم. پدر و مادرها! شما حداقل به فکر بچه‌هایتان باشید... https://eitaa.com/hasanemoradi/1560
پیشنهادهایی برای روایت پیشرفت 🇮🇷 فاضل ارجمند، حجت الاسلام حامد تقدیری، در تاریخ 13 اسفند 1401 توسط رئیس جمهور به «ریاست ستاد ملی روایت پیشرفت» منصوب شد. وی بعد از گذشت نزدیک به یک سال از مسئولیتش و در روز ملّیِ 22 بهمن، صوتی به مدت 1 ساعت و 37 دقیقه منتشر کرده است که در آن آقای حامد ملک‌زاده، معاون فرهنگیِ معاون اول دولت، روایتی از رویکردها و پیشرفت‌های دو-سه ساله ارائه می‌دهد. این صوت دست کم از دو جهت مهم است: ✅ ارائۀ منظم مطالبی متراکم از اقدامات مسئولان دولتی، در قلمرو مرتبط با اقدامات آقایان مخبر دزفولی و ملک‌زاده، ✅ عدم انکار کاستی‌ها و مشکلات. به گمانم این ارائه، برای همۀ علاقه‌مندان به پیشرفت ایران جذاب و مفید است. ناظر به اهمیت این مطالب و نیاز شدید جامعه به آشنایی کافی و پردازش صحیح آنها، چند پیشنهاد تقدیم می‌کنم: 1️⃣ تشکیل جلسات مشابه با مسئولان بخش‌های مختلف و انتشار خروجی آنها لازم است که رویکرد این جلسات و گفتگوها جامع باشد؛ یعنی: 📌 هم اقدامات و نتایجِ مثبت بیان شوند، 📌 و هم مشکلات و کمبودها. 2️⃣ انجام مصاحبه‌های حرفه‌ای با مسئولان باید فرصت مناسبی در اختیار مدیران مرتبط با هر مسئله قرار گیرد تا اقدامات اصلاحی و مشکلات پیش پای خود را بیان کرده، نسبت به ضعف‌ها و اشتباهات‌شان پاسخگو باشند. خصوصا گفتگو با مسئولان دولت و و سایر مسئولانی که با رأی مستقیم مردمی انتخاب می‌شوند، حائز اهمیت ویژه‌ای است. انتظار می‌رود مصاحبه‌ها به گونه‌ای باشند که سهم افراد و نهادها در پیشرفت یا عقب‌ماندگی منطقه و کشور تا حد مطلوبی معلوم شود. 3️⃣ پیگیریِ خروجی جلسات طبیعتا محتوای چنین جلساتی بسیار متراکم و متنوع است. به عنوان یک روش عملیاتی، می‌توان این محتواها را به چندین کلیپ صوتی و تصویری تبدیل، و مصاحبه‌های مناسبی را برای هر بخش طراحی کرد. این مصاحبه‌ها باید دو هدف اصلی داشته باشند (البته ممکن، و شاید بهتر است همۀ مصاحبه‌ها واجد هر دو رویکرد باشند): اول، راستی‌آزماییِ مردمی: صرفا به عنوان مثال، آقای ملک‌زاده در دقیقۀ 61 از فایل صوتی می‌گوید: «از ابتدای سال 1402 تا دی ماه 256 نقطۀ حادثه‌خیز جادّه‌ای در سراسر کشور به طور کامل ترمیم شده است». ستاد روایت پیشرفت می‌تواند یک گروه گزارش‌گر قوی به این 256 نقطۀ کشور بفرستد تا با رانندگان پرتردد و اهالی آن محل مصاحبه کنند. در این صورت میزان صحت و سقم این مطالب (دست کم برای خود مسئولان) روشن خواهد شد. دوم، اقناع افکار عمومی: برای این هدف لازم است که مصاحبه‌ها به صورت صادقانه در رسانه‌ها منتشر شوند، اعم از رسانه ملی و فجازی و مکتوب و حتی رسانه‌های بین المللی. طبعا چنین کاری نیازمند تیم رسانه‌ای توانمندی است که در طرح سؤالات و پردازش اطلاعات به‌دست‌آمده و تدوین آنها برای فضاهای متنوع رسانه‌ای، درست عمل کنند. 4️⃣ شناسایی و زدودنِ موانع باورپذیریِ چنین گزارش‌هایی منظور از موانع، خصوص تبلیغات طرف منازع با دولت یا حکومت جمهوری اسلامی نیست (که با عناوینی همچون دشمن، بیگانه، معاند، آن ور آبی، فریب‌خورده و ... یاد می‌شوند)؛ بلکه عمده این است که رفتارها و گفتارهایی از مسئولان (در هر رده‌ای) رصد شوند که افکار عمومی را از همدلی با حکومت و دولت دور می‌کنند و باعث نادیده‌گرفته‌شدن مزیت نسبی و نفسی حکومت می‌شوند. شناسایی و رفع و دفع این موارد، مصداق بیان زیبای مثنوی مولوی است: اول ای جان دفع شر موش کن وانگهان در جمع گندم کوش کن (البته این اولیت در اینجا، تقدم زمانی نیست، بلکه باید هم زمانی داشته باشند.) در این راستا ذکر گذرای دو موضوع کلانِ بسیار اثرگذار در افکار عمومی خالی از فایده نیست: یکم: عدالت و احساس وجود عدالت، و دوم: مطالب و اقداماتی که شاید به نیت اصلاح فرهنگ دینی انجام می‌شوند، اما ضریب بسیار بالایی در فروکاستن هم‌بستگی ملی و حتی هم‌آوایی دینی دارند. صدالبته در کنار این اقدام، می‌توان و باید برای گفتگوی سازنده و حتی تعامل با طرف‌های مخالف حکومت و دولت نیز تلاش کرد. به‌گمانم فوائد عمل به این پیشنهادها پوشیده نیست. کانال انباز در ایتا و تلگرام: https://eitaa.com/anbaz60/1477 https://t.me/anbaz60/1119
هدایت شده از کلک خیال انگیز
"خوبرویان" را به بیتی خواند شاعر "بی‌وفا" کاش قدری حضرت را هم می‌شناخت... @Glorious_poem السّلام علیک یا ابالفضل میلادش مبارک 🌹
اگر حرفشونو تأیید و لایک کنی میگن "آفرین، چقدر عاقلی! چقد خوبه که نمیذاری حق تنها بمونه". اما اگه یه اشکال به حرف‌شون بگیری میگن "چرا هیچ‌کسی غیر از خودتو رو قبول نداری؟ چرا به همه‌چی إن‌قلت میاری؟ چرا فکر میکنی تو درست میفهمی و بقیه یا بزرگان نمیفهمند؟ اصلا چرا نظر میدی؟ کی به تو گفته حقی رو که میفهمی بگی؟". اینم مهم نیست که کی درسشو خونده و فکرشو کرده، مهم اینه که قدرت دست کیه و زور کی بیشتره.
محتوای اینجا در کانال انباز تلگرام هم بارگذاری می‌شود: https://t.me/anbaz60 و امکان گفتگو درباره پیام‌ها نیز فراهم شده است: https://t.me/anbaz140211 🌺
کتابخانه فقاهت https://lib.eshia.ir/
انباز
اگر حرفشونو تأیید و لایک کنی میگن "آفرین، چقدر عاقلی! چقد خوبه که نمیذاری حق تنها بمونه". اما اگه یه
خودمونم کاملا در معرض این اشتباه بزرگیم. یعنی دقیقا ماهایی که این نقد رو به دیگران داریم و این هشدار رو میدیم. قاعده زرین اخلاق: آنچه برای دیگران نمی‌پسندی برای خودت هم نپسند. راه حلش هم محاسبه نفس است.
حجت الاسلام میرزامحمدی: تمام ۱۴ بند دعای "اللهم ادخل علی اهل القبور السرور ..." منشور حکومت مهدوی است که در روایات اهل بیت آمده است. ۱۲ شعبان ۱۴۴۵ ۳ اسفند ۱۴۰۲
🔹همسان‌سازی مخالفت با توهین ✍مهدی مسائلی طبع انسانی از مخالفت  و مخالف خوشش نمی‌آید و سعی می‌کند اگر توانست مخالفت را، وگرنه مخالف را حذف کند. معمولا افراد برای حذف مخالف توجیهاتی را به کار می‌بندند تا تقصیر حذف او را بر گردن خودش بیاندازند و با طبع عدالت‌طلب و آزادی‌خواه جامعه تقابلی نداشته باشند. حمل مخالفت بر توهین یکی از توجیهاتی است که برای حذف مخالف به کار گرفته می‌شود. البته این موضوع پیچیدگی‌هایی نیز دارد. افراد معمولا برای عقایدشان هاله‌ای از قداست در نظر می‌گیرند که خواه‌ناخواه نفی عقایدشان توهین جلوه می‌کند. در این نگاه هرچه بیان مخالفت صریح‌تر و تضادش بیشتر باشد، توهین نیز قوی‌تر به نظر می‌رسد. بحث درباره توهین مفصل است ولی باید دانست که توهین دو رکن مهم دارد: ۱. گوینده قصد توهین داشته باشد. ۲. سخن او در بردارنده الفاظ و تعابیری باشد که عُرفاً مصداق توهین است. برای زمینه‌سازی حذف مخالف، شاید انگیزه مخالفت او را با قصد توهین همسان‌سازی کنند و امر مشتبه شود ولی الفاظ و تعابیر دال بر توهین وضوح خارجی دارند و نمی‌توان هر سخنی را توهین قلمداد کرد. کلام مختصرم را به حکایتی از برخورد امام علی(ع) با مخالفین ختم کنم. نقل شده است روزی امام علی(ع) در مسجد کوفه مشغول سخنرانی بود یکی از خوارج شعار «لا حکم الا لله» را با صدای بلند سر داد. امام(ع) فرمود: «اللهُ أكبر كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ إن سَكَتُوا عَمَمناهُم وإن تَكَلمُوا حَجَجناهُم وَإن خَرجُوا عَلَينا قاتلناهُم؛ بزرگ است خدا، سخن حقی است که آنها مقصود باطلی از آن دارند، اگر آنان سکوت کنند با آنان مانند دیگران رفتار می‌کنیم و اگر سخن بگویند، پاسخ می‌گوییم و اگر شورش کنند با آنها نبرد می‌کنیم»(تاريخ الطبری، ج۴، ص۵۳.) در کتاب عدالت در عداوت گزارش‌های متعددی از سیره امام علی(ع) در این‌باره آورده‌ام. ...... @azadpajooh
مهمترین نعمت خدا به انسان عقل است، یعنی قدرت فهم و درک حقائق و تمییز و جداسازی آنها از امور باطل. از مهمترین نشانه‌های عقلانی و عقلائی بودن یک معرفت آن است که دلیل روشنی بر باورمان داشته باشیم. هم وجود و یگانگی خدا و حقانیت ادعای انبیا را با دلیل می‌فهمیم، و هم بسیاری از موارد درستی و ناراستی سبک زندگی را. اگر کسی بخواهد عقل‌مان را کنار بگذاریم، در واقع از ما خواسته است که خودش را کنار بگذاریم. مطابق روایت زیر، یکی از مهمترین جلوه‌های هماهنگی عقل و دین در ظهور حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) پدید خواهد آمد: «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللهُ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُمْ؛ زمانی که قائم ما اهل بیت قیام کند، خدا دست رحمت و هدایتش را بر سر بندگان می‌نهد، و خِرَد آنها را با دستش گِردمی‌آورد، و اندیشۀ آنها با این کار، پخته می‌شود.»1⃣ برخلاف تصوری رایج (چه در میان دینداران و چه بی‌دینان)، بهره‌مندی لازم و کافی از محضر امام معصوم، در گرو به‌کارگیریِ عقل و تفکر است، اما بسیاری خیال می‌کنند که اگر به امام برسیم، باید عقل خود را کناری نهاده، فقط گوش باشیم. اگر امروز، باورهای خود را با نور خِرَد و اندیشه روشن نکنیم، چه ضمانتی است که فردا گنجایش عقل ناب مهدوی را داشته باشیم؟ ____ 1⃣ کافی (اسلامیه)، ج ۱، ص ۲۵، حدیث ۲۱ کمال الدین و تمام النعمة، ج ۲، ص ۶۷۵، حدیث ۳۱ https://eitaa.com/anbaz60/1485
هدایت شده از انباز
38.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لب ما و قصه زلف تو، چه توهمی، چه حکایتی! تو و سر زدن به خیال ما، چه ترحمی، چه عنایتی! به نماز صبح و شبت سلام، و به نور در نَسَبت سلام و به خال کنج لبت سلام، که نشسته با چه ملاحتی به جمال، وارث کوثری، به خدا محمد دیگری به روایتی خود حیدری، چه شباهتی، چه اصالتی! بلغ‌العُلی به کمال تو، کشف‌الدُجی به جمال تو به تو و قشنگی خال تو، صلوات هر دم و ساعتی شده پر دو چشم تو در ازل، یکی از شراب و یکی عسل نظرت چه کرده در این غزل، که چنین گرفته حلاوتی تو که آینه تو که آیتی، تو که آبروی عبادتی تو که با دل همه راحتی، تو قیام کن که قیامتی زد اگر کسی درِ خانه‌ات، دل ماست کرده بهانه‌ات همه جا گرفته نشانه‌ات، به چه حسرتی، به چه حالتی! نه مرا نبین، رصدم نکن، و نظر به خوب و بدم نکن ز درت بیا و ردم نکن، تو که آستان سخاوتی 🌺🌹 قاسم صرافان https://eitaa.com/anbaz60/1224
غزل (فراق غزلی) نؤلدی یا رب خسرو شیرین‌زبانیم گلمه‌دی؟ جان یئتیش‌دی سینه‌مه آرام جانیم گلمه‌دی گئتدی الدن صبریم آرامیم کسیلدی طاقتیم اختیاریم چیخدی قلبیمدن توانیم گلمه‌دی ... آز قالوب باشه یئتیش‌سون گونلریم گَلسون اَجَل باشیم اوسته نؤلدی عمر جاودانیم گلمه‌دی؟ ... گؤزلریم قالدی یؤلوندا ایندی بیر ساعت گَلر منتظر قؤیدی منی شاه جهانیم گلمه‌دی آه چکدیم آغلادیم یاندیم دایاندیم تیتره‌دیم گؤزله‌دیم سؤیلشمکه، ورد زبانیم گلمه‌دی ... شاعر: مرحوم صافی تبریزی (با گزینش و اندکی ویرایش) https://t.me/anbaz60/1135 https://eitaa.com/anbaz60/1489
حجت ابن الحسن عزّت‌دی ایکی دنیایه انبیا عاشق اؤلوبدور بو گل زهرایه ... لطفون اؤلسا نظرون ذرّه‌نی خؤرشید ائیلر ای دَگَن بیر نفسی مین نفسِ عیسایه ... شاعر: حاج سیدآقا خجسته منبع: مجمع الاشعار، ج 5، ص 699
کسانی که مراقب حساب اندیشه و رفتار و گفتار خودند امروز حرف‌هایی را در سینه پنهان می‌کنند از کورانی که پس‌فردا همین سخنان را فریاد خواهند زد؛ چه آن روز بینا شده باشند چه نه، چه دیر شده باشد چه نه.
هدایت شده از شعر هیأت
علیه‌السلام 🔹آفتاب تابان🔹 بهارِ آمدنت می‌برد زمستان را بیا که تازه کنم با تو هر نفس جان را به برف بی‌رمق روی کوه‌ها برسان سلام گرم و خوش آفتاب تابان را شبیه شاخۀ گل کرده روی دست بهار پر از امید کن آغوش این درختان را برای چشمۀ خشکیدۀ نگاهم باز بخوان شبیه گذشته دعای باران را به شوق آمدن روزهای خوب هنوز نشسته‌ام به تماشا غروب ایوان را کجاست گمشدۀ من در این هیاهو... آه سکوت می‌کنم اندوه هر خیابان را چقدر بی تو از این راه‌ها گذر کردیم چقدر بی تو همه نیمه‌های شعبان را... 📝 🌐shereheyat.ir/node/3799@ShereHeyat
مطالب جسته‌گریخته‌ام را در کانال ایتا و تلگرام انباز بارگذاری می‌کنم: https://eitaa.com/anbaz60 https://t.me/anbaz60 و در گروه تلگرامی زیر، از نظرات مخاطبان محترم کانال بهره‌مند می‌شوم. در صورت تمایل به عضویت، میزبان شما هستم: https://t.me/anbaz140211
خسته شدیم از این همه مصلحت ... مددی آقا... شعری از قدیم‌ترهای قبل از انتخابات روی برگه نوشت قالیباف، دخترک گرچه بوریاباف است چشم‌های سیاه و مرمری‌اش، بغض سنگ است و باز شفاف است پیش فرمانده رفت مادر پیر، حاج محسن بیا و کاری کن! یکی از بچه‌ها شهید شده، آن یکی چند سال علاف است! عطر پیراهنش رها در باد، روزنامه مچاله در دستش باور فقر چشم ماتش نیست، پول این روزنامه اسراف است توسعه – علم – حزب – آزادی، در تلاقی تیترهای سیاه بحث شد بین او و راننده، دخترک! ساده‌ای! فقط لاف است! خرد شد ذره‌ذره امّیدش، حرف‌های سخیف و تکراری چقدر پیرمرد بی‌ادب است! چقدر پیرمرد حرّاف است! پسرک پوزخند تلخی زد، این هم از انقلاب‌تان بابا! شکم مایه‌دارها سیر است، دهن پابرهنه‌ها صاف است! سرفه و خِس‌خِس پدر آنگاه، چشم‌های شکفته بر دیوار عکس آقا، امام، یک جمله: انقلاب شما از الطاف است روی موهای نوجوان لغزید، دست‌‌های پدر که مصنوعی است حرف امروز خوشگل بابا، بیش از اندازه دور از انصاف است پسرم! بر چکاد شانه‌ی تو، چشمه‌ی آفتاب می‌جوشد آنک‌آنک خروش نسل شما، در تکاپوی سرخ اهداف است پسرم! مثل ما فریب نخور! گول زهد فلان خطیب نخور! رشته‌رشته به غرب بسته شده، ریش‌هایی که تا سر ناف است قصه‌ی میخ‌‌ها و قایق‌‌ها، انقلابی‌ترین منافق‌‌ها دشمن تو همیشه بیرون نیست، چشم وا کن ببین در اطراف است گاه حتی بلندی قرآن، خدعه‌ی آخر معاویه است گاه حتی بت بزرگ هبل، مصحف چاپ حج و اوقاف است ... وقت شام است، بحث را تمام کنید! جانمی جان! غذای مامانی گرچه این سفره‌ها ز گوشت تهی است، قرمه‌سبزی هنوز با قاف است ... مسعود دیانی http://rashhe.blogfa.com/post/57?s=35
هدایت شده از هادیانه ها
✍استفاده از خوب است ولی نباید محور و پایه شود و نباید جای را بگیرد و نمی تواند جای با مسأله هر فرد را متناسب با روحیات او بگیرد 🔹در مسائل مختلف تربیت دینی از جمله بحث حجاب و نماز و ... شاهد این عملکرد ناشیانه بودیم بلافاصله بعد از دیدن یک مثال زیبا طیفی از معلمان، والدین و مربیان شروع به استفاده بی ملاحظه از آن می کنند 🔹طبیعی است که خیلی راحت کار به بازخورد منفی می کشد کافی است رندی پیدا شود و مثال را نقض کند (و مثلا به جای مقایسه 🍊 با پوست و پوست کنده، با 🍌 چنین آزمایشی انجام دهد! ) __ آن وقت به قول ترک ها شما می مانی (باخا باخا !) @hadianeha