eitaa logo
انباز
271 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
بخش 5️⃣ نکته آخری که بدان اشاره می‌کنم اینکه جنابعالی در سخنانی در هفته پیشتر هم باز به رئیس سابق قوه قضاییه و نحوه کارش پرداخته بودید، گویی روزتان به شب نمی‌رسد اگر تعریضی، توهینی و افترایی نداشته باشید. گفته بودید با آمدن آقای رئیسی قوه قضائیه بحمد الله از رکود خارج شد و دیگر مردم امیدوارند که پروند‌ها پنج سال طول نکشد. اینکه رئیس جدید قوه قضاییه بتواند گامی برای ارتقاء دستگاه قضایی بردارد، خواست همه ما است. قوه قضاییه ملک شخصی کسی نیست. رکن نظام است و همه باید به ایشان کمک کنند تا بتواند پیشرفتی برای دستگاه قضایی به ارمغان بیاورد. این روشن است. اما تعریض شما به اینکه قوه قضاییه در رکود بود، کذب است. دستگاهی که در سال 97 قریب هفده میلیون پرونده رسیدگی کرده، در رکود بوده؟ طبق آمار مرکز آمار و فناوری اطلاعات، در طول سالهای متمادی حضور بنده در دستگاه قضایی، هرسال میزان خروجی پرونده‌ها یا بیش از ورودی بوده و یا چیزی در حدود آن. با این حساب دستگاه قضایی در رکود بوده است؟ آقای یزدی شما و انصافتان:از خلاف گفتن هاتان برگردید. در طول این ده سال قریب شش هزار قاضی جذب دستگاه قضایی شده و در نتیجه عدد قضات به بیش از یازده هزار نفر رسیده، در حالی که کل آنها قبلاً قریب هفت هزار نفر بودند. این رکود است! در طول این ده سال تشکیلات دستگاه قضایی تحولات بسیاری پیدا کرده، از جمله تاسیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات که موجب تحولات قابل توجهی شده است، همینطور تحولات اساسی در سازمان ثبت که رئیس سابق آن آقای تویسرکانی با شجاعت به پیش برده بود. همینطور در معاونت منابع انسانی و معاونت راهبردی و دیوانعالی کشور. تحولات اساسی در ساختار نظارتی قوه قضاییه و تحولات بسیار دیگر که اینجا مجال ذکرش نیست. به اعتراف رئیس دادگستری وقت تهران که اکنون سخنگوی قوه است، در طول این ده سال، بیش از صد سال عدلیه، امکانات برای دادگاه‌ها و دادسرا‌ها فراهم گردیده است. اینهم رکود است؟! جناب آقای یزدی، با شعار دستگاه قضایی از رکود خارج نمی‌شود و با تبلیغات سوء، تحولات چشمگیر سابق، رکود محسوب نمی‌شود. باید دید شاخص‌ها چگونه تغییر کرده اند. حضرتعالی چه تحقیق مستقلی انجام داده‌اید که محرز شده است در ظرف همین چهار پنج ماه اکنون نرخ رشد تعداد پرونده‌های رسیدگی شده، بیشتر شده و یا نرخ رشد تعداد قاضی جذب شده، بیشتر شده و... همین دادگاه‌های مفاسد اقتصادی که برگزاری آنها موجب خوشحالی مردم و تقدیر آنها شده است، کارهای اصلی اش که همان تحقیقات و رسیدگی‌های دادسرایی آنها است، عمدتاً در زمان این حقیر انجام شده است. پس برگردید از آن قضاوتهای ناصواب و ناعادلانه تان. جناب آقای یزدی مشکل اصلی جنابعالی این است که فکر می‌کنید قیم حوزه‌های علمیه هستید و می‌خواهید به همه امر و نهی کنید. متاسفانه شما خودتان را در جایگاهی می‌بینید که نه تنها مرجع تعیین کنید، بلکه به مراجع بزرگواری که شاید شاگرد آنها هم محسوب نمی‌شوید، امرو نهی کنید و این با رویه‌های حسنه‌ای که در حوزه علمیه برقرار بود، هیچ تناسبی ندارد. فاعتبرو یا اولی الابصار. والحمد لله رب العالمین. صادق آملی لاریجانی 26/5/98 تاریخ درج خبر: يکشنبه ٢٧ مرداد ١٣٩٨ - ١٦:٠٣ کد خبر: ١٠٠٨
تاریخ امام جواد (ع). آیت‌الله یوسفی غروی.mp3
2.07M
پاسخ به دو سوال تاریخی: ۲. آیا این نقل درست است که پیکر امام جواد علیه السلام را در پشت بام گذاشتند و کبوتران بال خود را سایه‌بان آن قرار دادند: ۱. آیا ام فضل مانع قتل امام جواد توسط مامون بوده؟ آیت الله شیخ
در منطق عقل و شرع، ، مقدم بر است، حتی در برابر دشمنی که می‌دانی دست از عداوت (در میدان اندیشه و رزم) برنمی‌دارد. 📝 امام علی (عليه السلام) جرير بن عبدالله بجلی را به عنوان نماينده خود برای به شام فرستاد. پس از آن يارانش از او خواستند كه آماده مبارزه شود؛ امام (عليه السلام) در پاسخ آنها فرمود: 🔽 مهيّا شدنم برای جنگ با شاميان، با اين‏كه «جَرير» نزد آنهاست، به معنای بستن راه صلح به روی آنها است، به گونه‌ای که اگر بخواهند اقدام به كار درستی كنند، آنها را منصرف ساخته باشم. . من مدّت اقامت «جَرير» را در شام معيّن کرده‌ام كه اگر تأخير كند روشن می‌شود يا فريبش داده‌اند و يا از اطاعتم سر پيچيده است. . من موافق مهلت دادنم (از همین روی لشکری را به سوی مرزها روانه نمی‌کنم)؛ پس با آنها مدارا کنید. اما در عين حال بدم نمی‌آید که شما شخصا مهیای نبرد احتمالی باشید. البته من جنبه‌های مختلف و ریز و درشت مناسبات خود با مسئلۀ معاويه را بررسی كرده‌ام، و زمینه‌ها و عواقب آن را مطالعه نموده‌ام و به نظرم راهی جز یکی از دو کار نخواهد بود: یا پيكار، و يا كافر شدن نسبت به آنچه پيامبر اسلام آورده است. (نهج البلاغه، خطبه 43)
⚀ خاصیت قانون‌گذاری این است که قوه مقننه در باشد، چه در ایران و چه در هر جای دیگر دنیا. ⚁ اگر بپذیریم که یعنی ، باز هم ، جزء نظام، بلکه جزء رئیسی و اساسی نظام است. ⚂ طبق تعریف ، یعنی فسادی که از رأس حکومت، به سمت بدنه سرریز می‌شود. ⚃ حکومتی فقط قتل و تجاوز به عنف و اختلاس و دروغ‌گویی و رانت‌خواری و خودباختگی نیست. ، از بدترین انواع فساد مسئولان است. ⚄ اگر خبر فوق درست باشد، تأیید می‌کند که گرفتار هستیم. ⚅ مسئولیت این فساد، بیش و پیش از مجلس و نمایندگان، متوجه مانند و و ... است که راه را برای تشکیل چنین مجلسی باز گذاشته‌اند. با این وضع ، چقدر می‌توان به بهبود شرائط دل بست؟ ⚠️ امام حسین (علیه السلام) فرمود: بترس از ظلم به کسی که یاوری جز خدا ندارد. ⛔ آیا مسئولان از روا داشتن ظلم بر مردم می‌ترسند؟ https://t.me/anbaz60/482
کانال یادداشت‌های فلسفی از استاد بزرگوار حجت الاسلام سربخشی، مطالب بسیار مفیدی برای علاقه‌مندان به مباحث علوم عقلی دارد.
هدایت شده از یادداشت های فلسفی
الحمدلله امسال تابستان هم توفیق شرکت در دوره طرح ولایت نصیب حقیر شد و درس‌های معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی و فلسفه اخلاق را دوباره تدریس کردم. با توجه به تغییراتی که در کتاب‌های درسی طرح ولایت انجام گرفته است، مناسب دیدم دوره جدید تدریس این دروس را ضبط کرده و برای استفاده عزیزانی که طالب آن هستند به اشتراک بگذارم. از این پس فایل صوتی این درس‌ها، پس از ویرایش و حذف زوايد به اشتراک گذاشته خواهند شد. از دوستان و عزیزانی که طالب استفاده از دروس طرح ولایت هستند، دعوت کنید تا از اين فایل‌ها بهره‌مند شوند. آدرس کانال یادداشت‌های فلسفی در ایتا: https://eitaa.com/sarbakhshi
انقلاب یا نظام؟ 🤔 این سخن آقای هیچ فرقی با این ندارد که کسی قبل از انقلاب می‌گفت: "انقلابی‌ها باید برای نتیجه‌بخش شدن نهضت، باید آماده زندان رفتن هم باشند". . ملاک حقانیت و مشروعیت حکومت‌ها، نوع برخوردشان با مردم است، نه هیچ چیز دیگری. عیار برخوردها هم برخورد با منتقدان و معارضان است. . نظام حکومتی هم متشکل از اجزاء حکومت است، نه پدیده‌ای بی‌هویت و مبهم. . نکند نوع دفاع از حرکت‌های انقلابی، منجر به زیر سؤال رفتن نظام جمهوری اسلامی شود!
👆👆👆 در همه تصمیمات، بسیار مهمتر و فراتر از است. هر چه مسئولیت بزرگتر و سنگین‌تر، ضرورت پاسخگویی بیشتر.
⚠️🔽 با حق و باطل قضاوتها کاری ندارم (چون اطلاعی ندارم) اما بر فرض اینکه خودسوزی نشانه‌ای از ظلم دیگران باشد، واکنش امثال و و و حتی فیفا و ...، قطعا رفتاری حسینی و مورد رضای خدای حکیم و رحیم محسوب می‌شود. . چه تعجبی دارد که در عاشورای حسینی، رفتاری حسینی سر بزند؟! 🔻 البته فرض مسئله، رواشدن ظلمی به او و امثال اوست. ⛔ اگر هم عده‌ای ندانسته سخن می‌گویند یا در قضاوت گرفتار تبعیض‌اند، اصل مسئله را تغییر نمی‌دهد. . اگر چند نفر خواسته یا ناخواسته، حق و باطل را در هم می‌آمیزند، آن طرف قصه نمی‌تواند با نادیده گرفتن حق، باطلی را منکوب کند.
هدایت شده از مباحثات
آیت‌الله آملی لاریجانی، جوزدگی و تقوای قلم! 🖊یادداشت وارده | علیرضا ملااحمدی: 🔸«وحید اشتری» از فعالان فضای مجازی در کانال تلگرامی خود با انتشار تصاویری از درس خارج آیت الله آملی لاریجانی نوشت: «آن طلبه‌هایی که به تعبیر امام از حجره‌های نمور برخاسته بودند بعدا شدند لواسان‌نشین‌هایی مثل آقای ناطق نوری. خدا بداند این خیل شرکت کنندگان در جلسه امروز درس خارج آقای آملی لاریجانی که در چنین حوزه‌های لاکچری قرار است تربیت شوند چه خواهند شد...». در همین رابطه حجت الاسلام علیرضا ملااحمدی یادداشتی برای مباحثات ارسال کرده است که در ادامه می‌خوانید: 🔹قبل‌نوشت: من تاکنون سر درس ایشان شرکت نکرده‌ام و تصمیم هم ندارم شرکت کنم. به شخص ایشان هم ارادت خاصی ندارم؛ اما این چند خط را به‌حسب وظیفه‌ی شرعی می‌نویسم: 🔹1. آیت‌الله آملی لاریجانی را قبل از آنکه به ریاست قوه‌ی قضائیه بشناسم، به علمیتِ قوی و مطرحش شناختم؛ علاوه‌بر برجستگی‌اش در دانش «اصول فقه» ، علی‌الخصوص ورودش به مسائل اصولی از منظر فلسفه‌ی زبان و فلسفه‌ی علم، در کنار رویکرد نقادانه و پویا در فقه جواهری ، او را از دیگر اساتیدِ هم‌طراز متمایز می‌کرد. 🔹2. فریادهایی که برضدّ قوه قضاییه از سوی جریان عدالتخواه انقلابی بلند شد، دیر یا زود باید برمی‌خاست. کاملاً در جریانِ همه‌ی جزییاتش نیستم، اما فکر میکنم عمدتاً فریادهای به حقّی هم هستند و بودند. اما مسئله اینست: اگر دقیق و موشکافانه و تقوامدار بنگریم، نقش شخص رئیس وقتِ قوه -که چند سالی در میانه‌ی راه این سکّان را برعهده گرفته- در آن‌همه مشکلات چقدر بوده و هست؟! پرسشی است که پاسخ ان اصلاً ساده و زودیاب نیست. 🔹3. همه‌ی منتقدان معترف‌اند نهایت واقعیتی که درباره‌ی بانی و هزینه‌ی ساختمان جدید این مدرسه میتوان گفت اینست که «نمی‌دانیم». اما یک سوال: طی همین ۱۰-۱۵ سال اخیر و حتی قبل از آن، چندین مدرسه علمیه به همین شکل بازسازی یا ساخته شد. منشأ هزینه‌های کدام‌یک از آن‌ها برایمان سؤال‌برانگیز شد و کدام‌یک را می‌دانیم که حالا این‌یکی انقدر برایمان مسئله شده است؟! آیا کمی بیش‌ازحد این مسئله را بزرگ نکرده‌ایم و آیا در این موضوع کمی جوّگیر نشده‌ایم؟!… آیا ندانستنِ ما، دلیل بر شبهه‌ناک بودنِ این مال است؟! 🔹4. خوشمان بیاید یا نه، درس ایشان از درس‌های قوی و خوبِ حوزه علمیه قم است و طبعاً شاگردان زیادی خواهد داشت. بسیاری از این شاگردان هم چه‌بسا یک ساعت در روز سر درس ایشان بیایند و از علم ایشان استفاده بکنند و تمام. مراقب باشیم از خطوط انصاف خارج نشویم و تقوای قلم را رعایت کنیم. اخلاقاً صحیح نیست حکم کلی صادر کنیم و شاگردان ایشان (سربازان حقیقتاً گم‌نامِ امام عصر عج) را متّهم به چیزی کنیم که هیچ ربطی بهشان ندارد! yon.ir/61LGS 🔻🔻🔻 @mobahesatmagz
انباز
آیت‌الله آملی لاریجانی، جوزدگی و تقوای قلم! 🖊یادداشت وارده | علیرضا ملااحمدی: 🔸«وحید اشتری» از فعا
بسم الله الرحمن الرحیم سایت مباحثات متنی را از آقای علیرضا ملااحمدی منتشر کرده که شامل نقدهایی بر مطلب آقای است. ضمن تشکر از هر دو بزرگوار و سایت مباحثات که باب گفتگو را باز کرده‌اند، نکاتی را شاگردانه تقدیم می‌کنم: 1. بنده هم بر حسب ظواهر، بعید می‌دانم کسی در فضل و دانش آقای صادق لاریجانی، و حتی برتری علمی ایشان (در علوم سنتی و جدید مرتبط با استنباط) تردید قابل توجهی داشته باشد. 2. لزوم پاسخگویی آقای لاریجانی و هر مسئول دیگری در مقطع مدیریتش، از ارکان عدالت و مدیریت معقول و دینی است. رهبر انقلاب درباره دولت‌ها به این مضمون فرمودند که «چهار سال مهلت کمی برای خدمت و پیشرفت نیست». پس دو نوبت پنج ساله به طریق اولی فرصت بسیار مغتنمی است. کما اینکه آقای رئیسی در همین مدت کمی که آمده، دست کم امیدهایی را در دل‌ها زنده کرده است. نمی‌دانم جناب آقای ملااحمدی چه اندازه اخبار عدالت‌خواهان را پیگیری می‌کنند. اجمالا مشکل اساسی آقای لاریجانی در همان مقطع دو چیز بود: اولا حتی نزدیک به وضعیت بایسته هم پاسخگو نبودند و ثانیا برخی از برخوردها و پاسخ‌های زشت و زننده از ایشان گزارش می‌شد؛ مثل فرافکنی و اینکه خودم بر ضد فلانی اعلام شکایت خواهم کرد و ... . حتی اگر بپذیریم که ایشان قدرت یا فرصت کافی برای اقدام مثبت و تعیین کننده ای نداشت، سؤال این است که چرا استعفا نکرد؟ 3. درباره مدرسه جدید ولی عصر ع حدودا سه مسئله مطرح است: 3.1. آیا اموالی که در ساخت و تجهیز مدرسه جدید ولی عصر ع به کار رفته مشروع است؟ آقای لاریجانی در پاسخی که به آقای یزدی نوشتند، فقط گفتند «مدرسه بانی دارد» و هیچ شفافیتی درباره اش ندادند. شاید خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌دانند! اگر اموال به کار رفته هیچ مشکلی ندارند، دقیقا بفرمایند بانی که بود و چگونه کمک کرد و خلاص. 3.2. حتی بر فرض پاک بودن اموال به کار رفته، ساخت چنین مجموعه ای با هزینه های هنگفت، با موازین دینی سازگار نیست. ضرورتی است که باید مجموعه های منتسب به حوزه های علوم دینی و حاکمان مدعی اسلام، حد نصابی از سادگی و دوری از جلوه های دنیوی داشته باشند. 3.3. یکی از مسائل این مدرسه، پیشروی آن در حدود خیابان و پیاده‌رو است. فقط نمای این مدرسه سه مرحله پیشروی در پیاده‌رو دارد (هر مرحله حدود 10 سانت). در حالی که اگر کسی در قم زندگی کند می‌داند که یکی از خیابان‌هایی که باید توسعه یابد، همین تکۀ کوتاه از خیابان معلم است (و البته هر دو ساختمان همسایۀ این مدرسه، چندین سال قبل عقب‌نشینی دارند). سؤال معقولی است که بپرسیم «آیا این پیشروی در خیابان هم نوعی ویژه‌خواری و اعمال نفوذ بوده؟». 4. اتفاقا اینکه ساخت مدارس و مساجد و مجموعه‌های دیگری هم سؤال برانگیزند مطلب درستی است و اتفاقا در مواردی، درباره آنها هم حساسیت‌هایی بوده و مسائلی مطرح شده است. اما مستحضرید که هر که بامش بیش، برفش بیشتر. این مدرسه دقیقا پس از رسیدن آقای صادق لاریجانی به ریاست قوه قضائیه بازسازی شد. با توجه به جایگاه این قوه و ریاستش در مدیریت جامعه، کاملا معقول است که حساسیت درباره مجموعه ایشان بیشتر باشد. 5. واقعیت این است که خود من هم (به خودی خود) از مشتاقان استفاده از علمیت آقای لاریجانی بودم. اما نگرانم که حضورم در چنان مجموعه‌ای و بهره‌مندی از امکانات قهری آن، به تدریج، قبح چنین اقداماتی را در نگاهم کم کند. به احتمال زیاد بین طلابی که در درس ایشان شرکت می‌کنند افرادی مهذب و عالم هستند. اما همین‌ها باید بیش از دیگران مراقب باشند که در دام بی‌ارزش شدن ارزش‌ها نیفتند. همه ما باید مراقب باشیم. تربیت ما در فرایند طبیعی زندگی اتفاق می‌افتد، نه لزوما با سخنان زیبا و عالمانه. 6. حوزه‌های علمیه نیازی مبرم به بازنگری در اهداف و روش‌هایش دارند. نه بزرگی بزرگان باعث می‌شود که بزرگ‌تر از حدشان بشناسیم و نه بی‌نشان بودن برخی از افراد باعث می‌شود که حرف حق‌شان را نشنویم. هشدار آقای کاملا به حق است. البته نه لازم است و نه مطلوب است که طلاب در حجره‌های نمور زندگی کنند. اما نباید از تفریط به افراط رسید؛ درس و زندگی در بحبوحۀ جلوه‌های دنیا هم اثر خاص خود را در قلب انسان دارد.
انا لله و انا الیه راجعون مرد اگر هست به جز نیست
👆👆👆 🚫 خطر قضاوت نادرست بیش از خطر طبابت نامناسب است ⚠️ قصه سر جای خودش باید حل شود. اما ورود عدالت‌طلبانه به این مسئله، با عجله و نمی‌شود. اول باید همه اسناد مستقیما توسط خبرگزاری‌های آزاد و بی‌طرف منتشر شوند تا اهلش ببینند عادل کیست و به چه کسی یا کسانی ظلم می‌شود. 🔽 آن وقت می‌توان امیدوار بود که مردم با اطلاعات نسبتا کافی، درباره پزشک معالج خود، تصمیم درستی بگیرند. 🔽 ضمنا هم در پزشکی جدید و هم در طب سنتی (یا اسلامی) تشخیص‌ها و نسخه‌های درست و نادرست وجود دارد. پس نه شفایافتن با نسخه طبیب و نه پاسخ‌نگرفتن از تجویز او، هیچ‌کدام به تنهایی علامت درستی و نادرستی طبابت نیست. 📝 اعرف الحق تعرف اهله. ⬇️ این حدیث فقط برای عالَم سیاست نیست. هر چند؛ امروزه هیچ چیز، جدای از سیاست هم نیست. https://www.instagram.com/p/B29UoWlox8b/?igshid=ixyfjen5u7it
ردیف‌خوانی. استاد روح‌الله راسل.MP3
36.04M
آموزش مقامات ترتیل‌خوانی (ردیف‌خوانی) #بیات #صبا #حجاز توسط استاد حجت‌الاسلام #روح_الله_راسل ۲۵ دقیقه
هدایت شده از مباحثات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥به مناسبت 20مهر سالروز درگذشت حافظ استاد محمدعلی مهدوی راد از چگونگی تسلط بر ادبیات فارسی می گوید 🔻🔻🔻 @mobahesat
مبناشناسی تقریب، مقدم بر آسیب‌شناسی مجمع جهانی تقریب 🔽🔽🔽 آقای مهدی مسائلی آسیب‌شناسی متینی از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منتشر کرده‌اند: http://mobahesat.ir/21842?unapproved=10344&moderation-hash=d9297a2061dee1ebdf13c50a9e13c14d#comment-10344 در حاشیه آن مطلب: شاید مهمترین مشکل موافقان و حتی مخالفان وحدت اسلامی، منقح نبودن «مبانی نظری» و «روش‌های عملی» وحدت است. حتی عنوان پرتکرار در این مسیر به شدت رهزن می‌نماید. دست کم راه حل برخی از نقدهای مهم آقای مسائلی هم بازنگری عالمانه در همین مبانی و روش‌ها است. یکی از آثار نگاه‌های ضعیف و رویکردهای غیر علمی این است که جامع و مانع نیستند. در خصوص مسئله تقریب نه دقیقا بحث می‌شود که «چرا هدف، فقط تقریب بین مذاهب اسلامی است (نه بین تمام شرایع و ...)؟» و نه اینکه «چرا از مذاهب اسلامی، فقط وهابیان و تکفیری‌ها از دایره تقریب خارج می‌شوند؟». بحث و تحقیق آزاد، دقیق و روش‌مند، کمک خواهد کرد که شاهد نهادینه‌شدن رویکردهایی اصلاح‌شده و کارآمد باشیم.
هدایت شده از دین پرست
🔹‏امروز در ‎نماز جمعه شاهد اخراج یک نمازگزار ‎ که احتمالا مشکل معیشتی یا بازنشستگی‌ش رو فریاد میزد، بودم. 🔸دریغ از کلمه‌ای، سوالی یا اشاره‌ای توسط ‎، امام جمعه تهران که در این لحظات تمام انرژیش را صرف مباحثی همچون ستایش شعار «مرگ بر آمریکا» کرده بود. حسن آقامحمدی | کانال تلگرامی مکتوبات
هدایت شده از دین پرست
3️⃣ تأکید ویژه‌ی ایشان به مسئولین در زمینه‌ی توجه و رسیدگی به دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم: 🔹 «مسئولین هم البتّه دقّت کنند، مواظبت کنند، هرچه ممکن است از مشکلات این کار کم کنند. حالا من دیروز دیدم در تلویزیون که بعضی از مسئولین محترم آمدند گفتند که ما مراقبیم که این افزایش قیمت موجب افزایش قیمت اجناس و کالاها نشود؛ خب بله، این مهم است؛ چون الان گرانی هست، [اگر] بنا باشد باز هم گرانی اضافه بشود، این برای مردم خیلی مشکلات درست میکند؛ باید مراقبت کنند.» ۱۳۹۸/۰۸/۲۶ 🔹 این مطالبه و تذکر مهم نیز از دغدغه‌ها و نکات مورد تأکید ایشان به‌خصوص در سال‌های اخیر، حتی فراتر از موضوع گرانی و تورم هم بوده است: «مسئله‌ی اقتصاد؛ مشکلات معیشتی، امروز چیزی است که آحاد مردم، همه آن را احساس میکنند؛ یک بخشی از مردم هم بشدّت و واقعاً زیر فشارند؛ گرانی هست؛ در مواد غذایی...، اجاره بهای مسکن، در وسایل منزل ... و امثال اینها، گرانی فراوان است. خب اینها واقعاً فشار می‌آورد روی مردم...، یا کاهش ارزش پول ملّی؛ اینها مشکلات اقتصادی کنونی کشور است.» ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ «ما امروز دچار مشکلیم، نمیشود مشکلات مردم و گلایه‌های مردم را نادیده گرفت... مسئله‌ی بیکاری مهم است، مسئله‌ی رکود مهم است، اینها مسائلی است که وجود دارد.» ۱۳۹۵/۱۱/۲۷ «انتظار به‌حقّ مردم ما، این است که از یک اقتصاد شکوفا برخوردار باشند، رفاه عمومی باشد، طبقه‌ی ضعیف از وضعیّت غیر‌قابل ‌قبول خارج بشود، از مشکلات نجات پیدا کند؛ اینها انتظارات مردم ما است و این انتظارات به‌حق است.» ۱۳۹۴/۱/۱ 🔹 نکته‌ی پایانی: در فضایِ جنگ اقتصادی نیز توان غلبه بر دشمن و ناکام گذاشتن او در پیشبرد اهداف استعماری و زیاده‌خواهانه‌اش کاملا وجود دارد به شرط آنکه مردم و مسئولان، بصیرت و موقع‌شناسی را با کار و فعالیت جهادی و مدبرانه توأم کنند: «هیچ بن‌بست و مشکل غیر قابل حلی در کشور وجود ندارد و ما به فضل الهی و با عزم و اراده‌ی مردم و مسئولان، و با استفاده از ظرفیت بی‌بدیل جوانان و نخبگان توانمند ایرانِ عزیز و با فعال کردن ظرفیت‌ها و منابع ممتاز کشور، یقیناً بر مشکلات درونی و تحمیلی فائق خواهیم آمد.» ۱۳۹۷/۰۷/۱۹ KHAMENEI.IR
هدایت شده از دین پرست
خلاصۀ «منطقِ حمایت رهبر انقلاب از یک تصمیم اقتصادی» که سایت KHAMENEI.IR منتشر کرده است: 🔻 محورهای اصلی سخنان رهبر انقلاب در درس خارج فقه درباره‌ی «طرح مدیریت مصرف سوخت» و مسائل به وجود آمده پیرامون آن (یکشنبه 98.8.26) 1️⃣- حمایت از تصمیم «شورای عالی هماهنگی اقتصادی» در روند رسمی و قانونی کشور و لزوم اجرای این مصوبه: «گفتم من صاحب‌نظر نیستم لکن اگر سران سه قوّه تصمیم بگیرند، من حمایت میکنم... سران قوایند، نشستند با پشتوانه‌ی کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتند، باید عمل بشود به آن تصمیم.» 🔹 تشکیل «شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا» به «جنگ اقتصادیِ» تحمیل شده توسط دشمن علیه ملت ایران و نظام اسلامی برمی‌گردد. دشمنان مستکبر که در عرصه‌ی جنگ سیاسی و فرهنگی و... شکست خورده‌اند به توطئه‌ی جنگ اقتصادی علیه ایران اسلامی روی آورده‌آند: «آمریکا امروز متمرکز شده بر جنگ اقتصادی با ما؛ جنگ نظامی نیست و نخواهد شد امّا جنگ اقتصادی هست» و «در جنگ اقتصادی هدف آمریکا ایجاد نارضایی است؛ میخواهند نارضایی ایجاد کنند بلکه بتوانند این نارضایی را به اغتشاش داخلی تبدیل کنند.» ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ در میدان جنگ اقتصادی دشمن با محاسبه و برنامه‌ریزی و طراحیِ یک «اتاق جنگ» توطئه‌ها و نقشه‌های خود را دنبال می‌کند: «اتاق جنگ آمریکا علیه ما عبارت است از وزارت خزانه‌داری آمریکا که همان وزارت اقتصاد و دارایی‌شان است؛ آنجا اتاق جنگ با ما است.» ۱۳۹۷/۰۲/۱۰ 🔹 طبیعتا لازمه‌ی برخورد و مقابله‌ی صحیح و مؤثر با دشمن در این عرصه، تشکیل این اتاق جنگ در جبهه‌ی خودی و ایجاد تمرکز در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات است: «اینجا هم بایست ستاد مقابله با شرارتِ این دشمن در مجموعه‌ی اقتصادی تشکیل بشود... بایست در مرکز اقتصادی دولت این ستاد تشکیل بشود و این کار را دنبال کنند.» ۱۳۹۷/۰۳/۰۲ حمایت رهبر انقلاب از این ستاد در راستای برطرف کردن مشکلات اقتصاد کشور و بهبود و رونق وضعیت معیشتی و اقتصادی ملت نیز با تأیید مصوبات آن دنبال شد. 🔹 علاوه بر این، حمایت از مسئولین قوا و به‌صورت مشخص دولت به‌عنوان قوه‌ای که بار مدیریت اجرایی کشور را بر عهده دارد پیش از این نیز به‌عنوان یکی از اصول پذیرفته شده در نظام اسلامی مورد توجه و عمل بوده است: «زمان امام (رض) هم همین جور بود؛ یک کارهایی را مسئولین، سران سه قوّه تصمیم میگرفتند و اجرا میشد، حالا هم همین جور است.» ۱۳۹۸/۰۸/۲۶ رویکرد و روشی که در دوران رهبریِ آیت‌الله خامنه‌ای و در برخورد با دولت‌های مختلف از سوی ایشان دنبال شده است. 2️⃣ توجه به نگرانی و نارضایتی بخش‌هایی از مردم نسبت به این طرح، در کنار توجه به مسئله‌ی مهم «امنیت»: 🔹 «بله، یقیناً بعضی از مردم از این تصمیم یا نگران میشوند یا ناراحت میشوند یا به ضررشان است یا خیال میکنند به ضررشان است؛ به هر تقدیر ناراضی میشوند.» 🔹 تفکیک برخی اعتراضات از اقدامات خرابکارانه و ضدامنیتی: «آتش زدن به فلان بانک، این کار مردم نیست، این کار اشرار است؛ این را باید توجّه داشت. در یک چنین حوادثی معمولاً اشرار، کینه‌ورزان، انسانهای ناباب وارد میدان میشوند، گاهی بعضی از جوانها هم از روی هیجان با اینها همراهی میکنند و این‌جور مفاسد را به بار می‌آورند.» 🔹 «امنیت عمومی کشور و مردم» نیز از مبنایی کاملا عقلانی و منطقی برخوردار است؛ چراکه «امنیّت از مهم‌ترین و مؤثّرترین عوامل مورد نیاز یک جامعه است. اگر امنیّت در جامعه‌ای نباشد، در آن جامعه هیچ کار درست و مثبتی نمیشود انجام داد؛ اگر امنیّت در یک جامعه نبود و کشور مورد تهدید دشمنان قرار گرفت، نه کار علمی و تحقیقی در آن کشور میشود درست انجام داد، نه فعّالیّت اقتصادی میشود انجام داد، نه کار فکری و فرهنگی میشود انجام داد.» ۱۳۹۸/۰۸/۰۸ 🔹 به همین دلیل ایشان مردم را به «بصیرت» در مقابل اقداماتِ تهدید کننده‌ی امنیت کشور توصیه می‌کنند: «مردم عزیز ما هم که خوشبختانه در قضایای گوناگون این کشور بصیرت و آگاهی خودشان را نشان دادند، بدانند که این حوادث تلخ از ناحیه‌ی کیست و چگونه است، این آتش زدن و خراب کردن و ویران کردن و دعوا کردن و ناامنی ایجاد کردن مال چه کسی است؛ این را بفهمند، توجّه کنند؛ که میفهمند هم مردم، ملتفتند؛ و از اینها فاصله بگیرند. این آن توصیه‌ی ما است.»
گفتگویی علمی درباره یا تفسیر قرآن به ترتیب نزول سوره‌ها: 👇👇👇 منبع: سایت ایکنا
حجت الاسلام ایازی: مشکل اساسی تفسیر تنزیلی این است که مبتنی بر پایه لرزان است؛ زیرا سه جریان تاریخ‌گذاری بر مبنای روایات، متن و مباحث ریاضی را در این بحث داریم و هیچ‌کدام از این‌ها نمی‌توانند مطمئن باشند. یعنی آیا می‌توانیم ترتیبی از ساختار آیات را ارائه کنیم که به آن کاملاً مطمئن باشیم؟ وی افزود: این قدر میان ترتیب سوره‌ها اختلاف وجود دارد که نمی‌تواند مبنای تفسیر تنزیلی قرار گیرد؛ ابتدا باید مسلّم کنیم که جای این سوره در فلان جا و ترتیب است و بعد از آن نظریه و موضوعی را استنتاج کنیم، در غیر این صورت قابل استناد نیست. بنده به نویسنده تفسیر تنزیلی، حجت‌الاسلام بهجت‌پور عرض کردم که بگویید ما ۵ مطلب براساس ترتیب نزول استفاده کرده‌ایم که در تفسیر ترتیبی قابل استفاده نیست.
حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور، نویسنده تفسیر تنزیلی «همگام با وحی»: سخنان فاضل ارجمند جناب آقای ایازی را در نقد تفسیر تنزیلی که در ایکنا منتشر شد دیدم. به همین مناسبت لازم است ضمن تشکر و قدردانی از ابراز نظر ایشان، سه نکته را به عرض رسانم. 1️⃣ نکته اول: مخاطب قرآن به فرموده برادر ارجمند، «مخاطب قرآن انسان است نه مؤمن و نه مخاطب زمان نزول». در نقد این نکته باید گفت: در این که خداوند برای هدایت انسان با او سخن می‌گوید، تردیدی نیست؛ «هُدًى لِلنَّاسِ»، اما این واقعیت بدان معنا نیست که مخاطب قرآن را به طور کلی انسان به شرط «لا» فرض کنیم، در حالی که آنچه در قرآن مشاهده می‌شود، خطاب انسان بشرط «شیء» است. در حقیقت نادیده گرفتن شرایط انسان مخاطب قرآن، به معنای ساده‌سازی تفسیر قرآن و گذر از بسیاری جزئیات موجود در آیات قرآن است. قرآن همیشه با انسان، بسیط و ابتدایی سخن نگفته، بلکه گاه برای هدایت انسانی که مراحلی از هدایت را گذرانده و مثلاً با ایمان و پرهیزگار شده سخن می‌گوید: «هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ»، «هُدًى لِلْمُتَّقِينَ». حتی خود پیامبر(ص) با همه کمالات، در هر مرحله‌ای از انجام وظیفه، سخنی متناسب با این همان مرحله را دریافت کرده است: «وَ لا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْناكَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسِيراً». از جهت دیگر قرآن در عین حالی که با انسان با مراتب مختلف سخن می‌گوید، با انسان با شرایط محیطی مختلف و موقعیت‌های مختلف نیز سخن گفته است. مثلاً انسانی که در مکه است، فرد یهودی که در مدینه است، منافقی که در مدینه موضع خاصی می‌گیرد و ... مدنظر قرآن بوده است. با توجه به شرایط محیطی، هدایت‌های قرآن را به مخاطب منتقل می‌کنیم. از همین جاست که سرّ پدیده مهم جری و تطبیق قرآن مطرح می‌شود. اصطلاح مهم جری و تطبیق به معنای خروج آیه از شرایط محیطی تنزیلی و تطبیق پیام فطری آن بر شرایط محیطی جدید، با ویژگی‌های جدید است. پدیده جری و تطبیق، یکی از فواید مهم رویکرد تنزیلی در تفسیر قرآن را روشن می‌کند، چراکه با ترسیم شرایط محیطی نزولی، زمینه برای جدا کردن پیام آیه از آن شرایط و تطبیق بر شرایطی مشابه، فراهم می‌شود. خلاصه اینکه، مخاطب قرآن، همیشه انسان بما هو انسان نیست.
2⃣ نکته دوم: روش کشف ترتیب نزول سوره‌ها جناب استاد ایازی اشکالی را بر مبنای تفسیر تنزیلی مطرح کرده و آن را متزلزل خوانده‌اند. ظاهراً برادر عزیزم آشنایی با مبانی حقیر در تفسیر تنزیلی ندارند؛ اینجانب در کتاب «تفسیر تنزیلی، مبانی، اصول، قواعد و فواید» که در سال ۹۲ منتشر شده به این سؤالات پاسخ داده‌ام. به اختصار اشاره می‌شود که اصلاً اعتقادی به تاریخ‌گذاری به معنای ثبت تاریخ نزول سوره‌ها ندارم، چه به شکل استفاده از روایت، چه از متن، و چه نظام ریاضی. بلکه در تفسیر تنزیلی تنها باید به دنبال سیر تحول محتوای مطرح شده در قرآن باشیم، چون نظام تغییر و تحول در قرآن بر اساس تغییر احوال است: «انَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم». اما اینکه این تغییرات در سال اول بعثت رخ داده یا سال دوم یا سوم، آن گونه که در تحقیقات مستشرقان مشاهده می‌کنیم، اهمیت ویژه‌ای ندارد. مسئله بنده تاریخ و تاریخ‌گذاری نیست، مسئله در تفسیر تنزیلی، سیر مراحل تحول است. روش اینجانب در کشف ترتیب نزول بدین قرار بوده که پس از تتبعی جامع، چند روایت مسند و قابل اعتماد به دست آوردم. در کنار آن، روایات متعدد غیرمسندی نیز مشاهده شد که تأییدکننده روایات مسند بود. از جهت دیگر، بررسی‌ها نشان داد که اغلب دانشمندان تفسیر و علوم قرآن در طول تاریخ، بر این گزارش‌ها صحه گذاشته‌اند. وقتی همه گزارش‌های ترتیب نزولی در منابع مختلف، در کنار یکدیگر قرار گرفته و مقایسه شوند، این مجموعه می‌تواند ضعف موجود در آحاد آن‌ها را برطرف کند. این مقایسه نشان می‌دهد که همه گزارش‌ها همنوا بوده و حتی در بیش از ۷۰% کاملاً هماهنگ هستند. در ۳۰% باقیمانده نیز غالب اختلافات، کاملاً جزئی است. مثلاً در یک گزارش نام یک سوره افتاده یا تنها یک شماره با گزارش دیگر اختلاف دارد. مجموع این گزارش‌ها، ساختار سیاق محتوایی قابل اعتمادی از سوره‌ها را به دست می‌دهد که می‌تواند خلأهای محدود باقی مانده را بر طرف کند. آیا این مراحل پژوهش برای کشف نظام نزولی سوره‌ها کفایت نمی‌کند؟ آیا وجود اختلاف و ابهام در منابع حوزه‌های مختلف دانش، اعم از اعتقادات، تفسیر، فقه و ... مسائل مرتبط با آن حوزه را متزلزل می‌کند؟ دانشمندان در این گونه موارد، از بین گزارش‌های گوناگون، متقن‌ترین روایت را انتخاب و با کمک قرائن داخلی و خارجی آن را تقویت می‌نمایند تا به حد قابل قبولی از اعتبار دست یابد. در مباحثی چون مکی و مدنی، جمع قرآن، اسباب نزول، لغت، تفسیر و تطبیق و ... که از همان مشکلات روایات ترتیب نزول رنج برده آیا به صرف وجود این مشکلات می‌توان تحقیقات برآمده در این عرصه‌ها را به کلی متزلزل خواند؟ تزلزل هنگامی است که راه حلی برای حل اختلافات و مشکلات نداشته باشیم. در حالی که همیشه برای حل این مسائل راه حل‌های اصولی و معتبر علمی وجود دارد.