eitaa logo
اندیشانه
47 دنبال‌کننده
665 عکس
133 ویدیو
289 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🌙حلول ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی، ماه غفران و بخشش، بر تمام روزه‌داران و میهمانان حضرت حق مبارک باد. 🔹از خداوند رحمان خواستاریم که بر سر سفره میهمانی خود، توفیق درک سحر و افطار این ماه کریم را نصیبمان گرداند.
✍ منشانه سیره عملی مرحوم آیت الله امینی از زبان استاد نجف لک زایی 🔷 اینجانب در دهه هشتاد چند سالی در مرکز تحقیقات حکومت اسلامی در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در خدمتشان بودم و از نزدیک با سجایا و ملکات اخلاقی آن مرد بزرگ و نیز تقوی و بصیرت و ساده زیستی ایشان آشنا شدم. شاید بسیاری از مردم شریف ما هنوز هم ندانند که ایشان در طول مدت بیش از بیست سالی که ریاست دبیرخانه خبرگان را بر عهده داشت و معمولا روزهای کاری را در محل کار حاضر بود، هیچگاه نه حقوق و نه هیچ نوع دریافتی دیگری به عنوان حقوق نداشت و از وجوهات نیز برای زندگی شخصی استفاده نمی کرد و تا آنجا که من شاهد بودم وجوهات را تماما به دفتر مقام معظم رهبری در قم می فرستاد. عمده هزینه زندگی ایشان از طریق حق التالیف آثارش بود. 🔷آنقدر در مصرف بیت المال وسواس داشت که یک بار رئیس وقت مجلس خبرگان گفت: هزینه دبیرخانه مجلس خبرگان از هزینه آبدارخانه یک وزارت خانه هم کمتر است. ✅براستی که ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم که این الگوها را به جامعه و بویزه نسل جوانمان معرفی کنیم. 🔷از خدای متعال می خواهیم که ایشان را میهمان سفره امام حسن مجتبی علیه السلام و امیر المومنین سلام الله علیه قرار دهد.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: ماه رمضان، ماه خداست؛ ماهى كه خداوند، حسنات را در آن، دو برابر مى كند و سيّئات را محو مى كند، ماه بركت، ماه بازگشت به سوى خدا، ماه توبه، ماه آمرزش، ماه آزاد شدن از آتش و دست يافتن به بهشت. پس، در اين ماه از هر حرامى بپرهيزيد و در آن، زياد قرآن تلاوت كنيد و در آن، حاجت هاى خويش را بخواهيد و در آن، به ذكر پروردگارتان بپردازيد و مبادا ماه رمضان نزد شما، مانند ماه هاى ديگر باشد؛ چرا كه آن نزد خداوند، نسبت به ماه هاى ديگر، حرمت و برترى دارد و مبادا در ماه رمضان، روز روزه دارى تان مثل روز خوردنتان باشد فضائل الأشهر الثلاثة، صفحه 95 🆔 @hadisgraph
❓در کجای آمده که باید گرفت؟ و چرا در ادیان دیگر شرایط روزه راحت تر است؟ ✅پاسخ: 🍃با توجه به این که پرسش از سه بخش تشکیل شده به همان ترتیب، پاسخ آن را ضمن نکاتی بیان می کنیم: 1⃣. با توجه به حکیم بودن خداوند که کارهای عبث و بیهوده انجام نمی دهد، اجمالاً می دانیم تمام تکالیف بندگان از جمله روزه که از جانب خداوند تشریع شده بر اساس مصالح و مفاسد تدوین شده است. 2⃣. گرچه تمام فروعات و جزئیات احکام در قرآن نیامده هم چنان که کیفیت نماز و تعداد رکعات آن در قرآن بیان نشده، امّا در مورد روزه باید گفت که مقدار ماه و روز آن در قرآن به طور روشن بیان شده است: الف. شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ ... فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ ... ، ماه رمضان چنان ماهی است که در آن قرآن نازل شده ... پس آن که از شما این ماه را دریابد باید آن را روزه بدارد... [1]و می دانیم که یک ماه، 30 یا 29 روز است. ب. وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ، بخورید و بیاشامید تا نمودار و جدا شود براى شما رشته سفید از رشته سیاه از فجر سپس روزه را تا شب به پایان رسانید.[2] 3⃣. اما در مورد این که چرا در ادیان دیگر شرایط روزه راحت تر است باید گفت: الف) قانون گذار در تمام ادیان الاهی یکی است همان طور که بیان شد تشریع و وجوب احکام در تمام ادیان الاهی از جانب خداوند است. ب) با توجه به این که دین اسلام نسبت به ادیان گذشته، دین کامل و جامعی است؛ از این رو احکامش نسبت به احکام سایر ادیان تفاوت می کند که در این تفاوتها گاهی شاید تکلیف سخت تر و گاهی نیز آسان تر باشد که در هر حال تصمیم خداوند است. ج) گرچه شاید امروزه با توجه به تحریفاتی که در ادیان سابق به وجود آمده پیروان دیگر ادیان، عبادت روزه را با مقدار و شرایطی آسان تر برگزار می کنند، امّا بر اساس برخی منابع روایی، روزه اهل کتاب تا زمان پیامبر اسلام (ص) بیشتر از مسلمانان بوده است. @kalamema امام مجتبی (ع) نقل می کند که روزی یک نفر یهودی خدمت پیامبر اسلام (ص) رسید و مسایلی را پرسید که از جمله آن، این بود که چرا خداوند روزه را بر امّت تو سی روز قرار داد، اما در امت های دیگر بیشتر؟ ...[3] __ 📚منابع: 1_ بقره، 185. 2_ همان، 186. 3_ حر عاملی، وسائلالشیعة، ج 10، ص 240 و 241، ح 13317، مؤسسه آل البیت علیهمالسلام، قم، 1409 هـ ق 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
4023-fa-afkare-ebne-taimiyah-dar-boteye-naghd.pdf
925.5K
📚عنوان : افکار ابن تیمیه در بوته نقد ✍نویسنده : آیت الله میلانی 📖موضوع : فرق و ادیان 📄تعداد صفحات : ۶۳ صفحه 📌 فقط با ذکر منبع مجاز است 💢 به کتابخانه عمومی ایتا ( کتابیتا ) بپیوندید : 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عرض قبولی طاعات این هم یک هدیه بمناسبت ماه مبارک رمضان🎁 (یک قران کامل) همراه با (صدا) و (تصویر) تقدیم شماعزیز دلم.🌹 هرسوره وهر ایه ای را که می خواهید انتخاب کنید.💝✌ جهت فرج در ظهور مولانا المهدی (عج) دعا بفرمائید. 🌹👇🏻 http://www.parsquran.com/book/ @howzehenghelabi
دعای سحر استاد‌موسوی‌قهار.mp3
3.17M
🌙مناجات دعای سحر با نوای مرحوم استاد موسوی قهار
روز معلم و استاد، بر همه طلایه داران نور و روشنایی به ویژه بر معلمان و استادان معظم و معززی که از وجود مبارک شان بهره های علمی و معنوی وافری برده ایم تبریک و تهنیت باد. 🌹🌹🌹🌹
🌐 اسلام با ایران چه کرد❓ 🔻بخشی از کارنامه اسلام در ایران عبارتند از : 1️⃣ زدودن تشتت و آشفتگی نظام فکری و اعتقادی و ایجاد وحدت عقیده مردم شرق و غرب و شمال و جنوب ایران كه برخى سامى و برخى آريايى بودند و زبانها و عقايد گوناگون داشتند براى اولين بار به يك فلسفه گرويدند. فكر واحد، آرمان واحد، ايده آل واحد پيدا كردند، احساسات برادرى ميان آنها پيدا شد. هرچند اين كار به تدريج در طول چهار قرن انجام گرفت، ولى سرانجام صورت گرفت و از آن وقت تا كنون در حدود 98 درصد مردم اینچنين‏ هستند. 2️⃣ شکوفائی استعداد ایرانیان با شکستن حصار مذهبی و سیاسی و برداشتن موانع تحصیلی با شکسته شدن حصار مذهبى و حصار سياسى كه گرداگرد ايران كشيده شده بود ایرانیان توانستند هوش و لياقت و استعداد خويش را به ديگران عملًا ثابت كنند به طورى كه ديگران آنها را به پيشوايى و مقتدايى بپذيرند. 3️⃣ مشعلدار تمدن عظیم اسلامی : ايران در پرتو گرايش به اسلام در زمانی كه كشورهاى گرونده به مسيحيت در تاريكى قرون وسطى فرو رفته بودند، همدوش با ساير ملل اسلامى و پيشاپيش همه آنها مشعلدار يك تمدن عظيم و شكوهمند به نام «تمدن اسلامى» گردید.(رک به:پرسش و پاسخ ۴۶ ذیل عنوان «پنج قرن تمدن اسلامی» 4️⃣ فراهم کردن زمینه های لازم جهت اصلاحات در ایین زرتشتی : اسلام نه تنها براى ايرانيانى كه مسلمان شدند خير و بركت بود، در آيين زرتشتى نيز اثر گذاشت و بطور غير مستقيم موجب اصلاحات عميقى در آن گشت. 5️⃣ شخصیت دادن به زنان : اسلام به زن شخصيت حقوقى داد، تعدد زوجات به شكل حرم‏سرا دارى و بدون قيد و شرط و حد را منسوخ ساخت؛ آن را تحت شرايطى بر اساس تساوى حقوق زنان و امكانات مرد و در حدود معينى كه ناشى از يك ضرورت اجتماعى است مجاز دانست. عاريه دادن زن، فرزند استلحاقى، ازدواج نيابى، ازدواج با محارم، ولايت شوهر بر زن را منسوخ ساخت. 6️⃣خدمات اسلام به ايران و ايرانى منحصر به قرون اول اسلامى نيست؛ از زمانى كه سايه اسلام بر اين مملكت گسترده شده است، هر خطرى كه براى اين مملكت پيش آمده به وسيله اسلام دفع شده است. اسلام بود كه مغول را در خود هضم ساخت و از آدم‏كشانى آدم‏خوار انسانهايى دانش دوست و دانش پرور ساخت، از دوده چنگيزى، محمد خدابنده تحويل داد و از نسل تيمور، بايسنقر و امير حسين بايق را به وجود آورد. 7️⃣ امروز نيز اسلام است كه در مقابل فلسفه‏هاى مخرب بيگانه ايستادگى كرده و مايه احساس شرف و عزت و استقلال اين مردم است. آنچه امروز ملت ايران‏ مى‏تواند به آن افتخار كند و به رخ ديگران بكشد قرآن و نهج البلاغه است نه اوستا و زند.. 🔸مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خدمات متقابل اسلام و ايران)، ج‏14، ص: 137-325-با تلخیص و ویرایش) @shakhes1340 @darseenghelab
@Farsna (2).mp3
8.9M
🎙دعای مجیر با نوای حاج منصور ارضی fna.ir/d9nnvo @Farsna
🔴خديجة کبري: الگوي زندگي تعالي‌جويانه 🖊احمدحسين شريفي 🔸حقيقت‌طلبي، تکليف‌محوري، ولايت‌محوري، بردباري، پايداري و دوري از تجملات از جملة مهم‌ترين ابعاد وجودي حضرت خديجه است که او را به عنوان اسوه و الگويي جاودانه براي زنان و خانواده‌ها قرار داده است. 🔸از جملة‌ مهمترين ويژگي‌هاي سبک زندگي تعالي جويانة خديجه کبري مي‌توان به موارد زير اشاره کرد: ‌1️⃣سلامت اقتصادي: از نظر اقتصادي جزء متمولين مکه به شمار مي‌رفت. مال التجارة فراواني داشت. اما هرگز از راه حرام اموال خود را کسب نمي‌کرد. عليرغم آنکه ربا گرفتن، در آن زمان امر فراگير و طبيعي بود، اما خديجه(س)، متأثر از آموزه‌هاي دين حنيف و جد اعلي خود، حضرت ابراهيم، هرگز ربا نمي‌گرفت. ‌2️⃣فضيلت اخلاقي: از نظر اخلاقي، حتي در آن محيط جاهلي همگان او را به عنوان زني عفيف و پاک‌دامن مي‌شناختند: به همين دليل يکي از القاب آن حضرت، «طاهره» بود. به تعبير برخي از مورخان: «وَ كانَتْ تُدْعى فِى الْجاهِليّة بِالطّاهِرَةِ لِشِدَةِ عِفافِها... .» ‌3️⃣شوهرداري و خانه‌داري: يکي از فضيلت‌هاي گم شده يا کم‌رنگ شده در جامعة ما همين است. اين باور که «جهاد زن، شوهرداري خوب است»‌ در جاهايي کم‌رنگ شده است. خديجه کبري(س) در اين زمينه يک الگوي تمام عيار است: اولين خانوادة اسلامي، خانوادة خديجه است. اين بانوي مکرم تلاش فراواني داشت تا در ساية تعاليم پيامبر(ص)، يک الگوي تمام عيار براي خانوادة اسلامي ارائه دهد: (1) درگير تجملات دنياي مادي نشدن؛ زندگي را بر محور ماديات تشکيل ندادن، بلکه ماديات را فداي زندگي کردن. در همان مراسم عقد و بعد از اجراي خطبة عقد وقتي پيامبر اکرم به سمت خانة ابوطالب مي‌رفت، وي خطاب به پيامبر گفت: «إلی بیتک. فبیتی بیتک و أنا جاریتک؛ به خانه خودتان وارد شوید، خانه من خانه شماست و من کنیز شما هستم»؛ هرگز برتري مالي و مادي خود را به رخ همسرش نکشيد. (2) بي‌توقعي: در طول زندگي مشترک 24 سالة خود با پيامبر اکرم، خدمات بي‌نظيري را به آن حضرت داشت؛ آسيب‌هاي فراواني را متحمل شده بود؛ رنج‌هاي طاقت‌فرسايي را کشيده بود؛ بنابراين طرح برخي از انتظارات و توقعات امري طبيعي بود. اما آن حضرت هیچ‏گاه خواسته‏هاى شخصى خود را مستقیم بیان نمى‏كرد. حتي به هنگام وصيت، خطاب به پيامبر گفت: «یا رسول‏ الله! مى‏خواهم خواسته‏اى را توسط دخترم فاطمه به شما برسانم و شرم دارم آن را مستقیم بازگو نمایم.» پیامبر قدري دور شد، آنگاه خدیجه دخترش فاطمه را صدا كرد و به او گفت: «عزیزم! به پدر بزرگوار خود بگو كه مادرم مى‏گوید: من از قبر هراسناكم، دوست دارم مرا در لباسى كه هنگام نزول وحى به تن داشتى كفن كرده و در قبر بگذارى.»؛ ‌4️⃣تربيت فرزندي همچون فاطمه: نقش مادر در تربيت فرزند، از نقش پدر به مراتب بيشتر است. خديجه توانست دختري همچون فاطمه را تربيت کرده و تقديم بشريت کند. ‌5️⃣ولايت‌محوري: در برابر تصميمات رسول الله خاضع و خاشع بود. آنچه براي او مهم بود، تبعيت از ولي بود. اينکه بهره‌مندي اقتصادي داشته باشد يا سه سال زندگي در شعب ابي‌طالب را تجربه کند، براي او تفاوتي نمي‌کرد. رضايت ولي مهم بود. ‌6️⃣منزلت معنوي: در ساية تصميمات درست و انتخاب‌هاي صحيح و به برکت وجود مقدس پيامبر اسلام اين بانوي بزرگوار از نظر کرامت و منزلت انساني به جايي مي‌رسد که در شب معراج به هنگام بازگشت پيامبر اکرم، جبرئيل به او عرض مي‌کند که سلام خداوند را به خديجه ابلاغ کن! فَقالَ إقْرَءْ خَديجَةَ مِنْ رَبِّها السَّلامَ فَقالَ رَسولُ الله (صلي الله عليه و آله): يا خَديجَةُ هذا جَبْرَئيلُ يُقْرِئُكَ مِنْ رَبِّكِ السلامَ، قالَتْ خَديجَةُ: اللهُ السَّلامُ وَ مِنْهُ السَّلامُ وَ عَلي جَبْرئيلَ السَّلامُ؛ پيامبر در وصف او فرمود: «خدا از ميان زنان، چهار زن را برگزيد: مريم، آسيه، خديجه و فاطمه را.» باز فرمود: «يا خديجه! اَنْتِ خَيْرُ أُمَّهاتِ الْمُؤْمِنينَ وَ اَفْضَلُها وَ سَيِّدةُ نِساءِ الْعالَمِينَ» ✍️احمدحسين شريفي 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 @ahmadhoseinsharifi
شذوذات‌فقهی.m4a
30.87M
استاد ربانی گلپایگانی، نقد شذوذات فقهی آقای سید کمال حیدری
سلام علیکم روضه و توضیح مداح خدوم اهل بیت (ع) جناب آقای محمود کریمی را امروز گوش کردم. آن قدر خبط آن ماجرا زیاد و اثر آن منفی است که به گمانم زمینه نقد جدی بسیار یا بخس مهمی از همین حکایت های عزیزان مداح را هم فراهم می آورد. به عبارتی باید در موارد دیگر هم به صورت جدی جوانب صحت و سقم و همراهی حکایات نقل شده با مبانی دینی و شیعی مورد توجه و بررسی قرار گیرد. بدون تردید قصد عموم مداحان خیر و خدمت به نشر معارف اهل بیت (ع) و برانگیختن عشق و علاقه مردم به اسلام است، اما باید بسیار دقت داشت که از دل این خدمت خسارت و بلکه گاه خسارت زیاد برنخیزد. درس بزرگ را رسول اکرم (ص) به همه ما داد؛ آن جا که پس ا فوت ابراهیم خورشید گرفت و مردم آن را به حساب تاثر آسمان از مرگ فرزند پیامبر (ص) دانستند آن حضرت بالای منبر رفت و اعلام فرمود که خورشید و ماه برای مرگ کسی نمی گیرد بلکه نشانه از نشانه های الهی است! درود و هزار بار درود بر این پیامبر راستین و پاک نهاد آسمانی! که هرگز به خاطر برانگیختن شور و احساسات مردم اجازه استناد به امور موهوم، سست، بی پایه و در یک کلمه امور خرافه را نداد. کاش همه اهل منبر و مداحان عزیز از این روش و سیره تابناک رسول خدا (ص) درس لازم می گرفتند و به خاطر هدفی مقدس از معبری پر آسیب عبور نمی کردند و مطالب ناراست و بلکه ناروا را به دین منتسب نمی ساختند. گمان می کنم دو کتاب لؤلؤ و مرجان از میرزا حسین نوری و حماسه حسینی از شهید مطهری توشه خوبی در این زمینه باشند. کاش آقای محمود کریمی عزیز در مرحله تبیین و توجیه دوباره نمی گفتند که این حکایت است نه روایت! جانکم این توجیه چه مشکی را حل می کند؟! مداح مشهور و تاثیرگذاری مثل جنابعالی در کنار مضجع شریف رضوی و از سیمای رسمی نظام اسلامی هر چند ناخواسته، العیاذ بالله به صراحت نسبت قمار بازی به سالار شهیدان داده اید! آن گاه پای صدیقه طاهره را هم به میان می آورید که دیگر با پسرم قمار بازی نکن!!!! جدا خیلی متاثر و متالم شدم! با فرض این که ما با دو کلمه روایت و حکایت بتوانیم چهره علمی به این خبط آشکار بدهیم، آیا صدها هزار و شاید میلیون ها بیننده که در میان آنان جوانانی با ابتلا به این دست از گناهان حضور دارند، برداشت نخواهند کرد که سالار شهیدان تا این اندازه با فرد شراب خوار و قمار باز دمخور است و با او قمار می کند؟! به یاد شعر ناصر خسرو افتادم که در آخر تقریر ماجرای عقاب گفت: چون نیک نظر کرد پر خویش در آن دید گفتا زکه نالیم که از ماست که برماست! چرا گناه را بر گردن امثال آقای کریمی بیاندازیم که در دل شب های ماه مبارک این چنین از سر خیرخواهی بدون حضور هیچ مخاطبی می خواه جان ها را با اهل بیت (ع) گره بزند! آیا حوزه های علمیه تاکنون تلاشی برای تعمیق و توسعه دانش دینی مداحان و آموزش محتوای درست مداحی ها پیش گرفتند؟! آیا صدای رسایی از این دست از آفات از صاحبان تربیون های حوزوی برخاست؟! دعا کنیم که خداوند ما را از زلات و لغزشگاه های عملی و فکری حفظ فرماید! روزه هاتان قبول حق باشد! ✍ استاد علی نصیری
یکی از فواید روزه داری تمرین خودنگه داری و پرهیز است. اینکه انسان به طور مداوم در طول یک ماه هر روز با نظرداشت خدای متعال حتی از امور حلالی همچون خوردن و آشامیدن پرهیز کند اراده او جهت نگهداشت خود از حرام الهی تقویت می گردد. این تمرین بندگی، پتانسیل و توان مکلف را در قبال گناه افزایش داده و پاکی و پیراستگی او را از گناه و فساد به ارمغان می آورد. شاهد این گفته روزهای پسینِ عیدفطر است که هر گاه انسان به چیزی دست می برد یک لحظه مکث کرده و مجاز بودن یا نبودن مصرف آن را از خود سوال میکند!
گروه تخصصی شیعه شناسی.jpg
23.9K
✍️ باسلام و احترام 💠 گروه تخصصی شیعه شناسی باحضور نخبگان و اساتید محترم جهت همفکری و تبادل نظر درباره مهم ترین دیدگاه ها در خصوص مسائل دینی و شیعی در حوزه قرآن حدیث کلام تاریخ راه اندازی شده است. این گروه به منظور فعال نگاه داشتن دانشوران و تبادل اندوخته های علمی ارزشمند آنان افتخار میزبانی شما فرهیخته گرامی را دارد. https://b2n.ir/Shiastudies https://eitaa.com/joinchat/3743612976Cd22fcff496