eitaa logo
آزاداندیشی در پژواک اندیشه
13 دنبال‌کننده
20 عکس
6 ویدیو
0 فایل
﷽ ✦ آزاداندیشی = انقلابی‌گری ✿ آزاداندیشی یک سعادت است و رساندن جامعه به آن وظیفهٔ ما! ༻اندیشه‌های پیرامونی آزاداندیشی༺ • مؤسسهٔ فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت) . میز «آزاداندیشی» 📩 با اشتیاق پذیرای نقد و نظر شما هستیم: 🆔 @hamedkhajeh
مشاهده در ایتا
دانلود
┄┅••؛✿؛••┅┄ نشست سیزدهم چهارمین جلسه با موضوع : 🔶 موضوع: نسبت آزاداندیشی و تعصب 🎙استاد مدعو: حجت الاسلام و المسلمین سید علی موسوی 📆 پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ ⏱ ۷ تا ۹ صبح 📍موسسه فتوت، ط ۴ 🔹 شرکت در این جلسه برای عموم آزاد است. 🔗جهت شرکت مجازی از لینک زیر استفاده کنید: b2n.ir/andishekalami —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac ═══.🍃.════════ @andishe_azadandishi ════════.🍂.═══
┄┅••؛✿؛••┅┄ نشست چهاردهم پنجمین جلسه با موضوع : 🔶 موضوع: تاریخچه آزاداندیشی در ایران معاصر 🎙استاد مدعو: جناب استاد محمدرضا امینی 📆 پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ⏱ ۷ تا ۹ صبح 📍موسسه فتوت، ط ۴ 🔹 شرکت در این جلسه برای عموم آزاد است. 🔗جهت شرکت مجازی از لینک زیر استفاده کنید: b2n.ir/andishekalami —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac ═══.🍃.════════ @andishe_azadandishi ════════.🍂.═══
┄┅••؛✿؛••┅┄ نشست پانزدهم ششمین جلسه با موضوع : 🔶 موضوع: امکان وقوعی آزاد اندیشی در جهان معاصر 🎙استاد مدعو: حجت الاسلام ابوذر خراسانی 📆 پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ ⏱ ۷ تا ۹ صبح 📍موسسه فتوت، ط ۴ 🔹 شرکت در این جلسه برای عموم آزاد است. 🔗جهت شرکت مجازی از لینک زیر استفاده کنید: b2n.ir/andishekalami —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac ═══.🍃.════════ @andishe_azadandishi ════════.🍂.═══
┄┅••؛✿؛••┅┄ نشست شانزدهم هفتمین جلسه با موضوع : 🔶 موضوع: نقش آزاداندیشی در جامعه پردازی دینی 🎙استاد مدعو: حجت الاسلام حسین مهدی زاده 📆 پنجشنبه ۴خرداد ۱۴۰۲ ⏱ ۷ صبح 📍موسسه فتوت، طبقه ۴ 🔹 شرکت در این جلسه برای عموم آزاد است. 🔗جهت شرکت مجازی از لینک زیر استفاده کنید: b2n.ir/andishekalami —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac ═══.🍃.════════ @andishe_azadandishi ════════.🍂.═══
✍ حجت‌الاسلام والمسلمین ┄┅••؛✿؛••┅┄ • اندیشه • «بگو، ای حق‌پوشان و خدانشناسان!»(سورۀ کافرون) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️مهر واقعی اسلام اساساً یعنی مهرورزی و دعوت به سرای صلح، «وَ اَللّهُ يَدْعُوا إِلى دارِ اَلسَّلامِ»﴿يونس‏، 25﴾ ولی مهرورزی صادقانه و عالمانه و متعادل(واقعاً انسانی)، لذا گاهی «ترحّم بر پلنگ تیز دندان» را تنها ریاکاری یا سفاهت یا بزدلی و بی‌دلی و خلاصه صریحاً جفاکاری بر ضعیفان می‌شمرد. سنّت مؤمنانه و مهرآمیز «مرزبندی»، اعلان برائت و توجه به تفاوت عقیده و شریعت پیامبر با آیین کافران، اعلان فاصله و بی‌ربطی و محال بودن همراهی اسلام و کفر، و نفی تساهل، یک انکار رشید و عاقلانۀ دو طرفه، و ردّ «با هم باشیم»های بی‌هویّت و هرهری مذهبی است. مؤمن به «مرزبندی» احتیاج دارد. در «سرود فطری هدایت» کافر هم به این مرزبندی احتیاج دارد. مرزبندی کافر را سست می‌کند و زمینۀ نجات او را فراهم‌تر می‌کند، ولی مهرورزی‌های ریاکارانه و گیج، او را در خطای خویش پایدار می‌نماید. لذا همان طور که کلیه در بدن آدمی به طور دائم خون را تصفیه می‌کند، لازم است مؤمن به صورت روزانه خون و دارائی روحانی خود را از تساهل و بی‌صفتی تصفیه نماید. «قرائت سورۀ کافرون» هنگام خفتن(موجب ایمنی)، در رکعت اول نماز شب، و نافلۀ صبح(یعنی شروع‌ها) و نمازهای واجب(که موجب آمرزش تیره و تبار است) به دنبال همین است. ✼ نمی پرستم و نمی پرستید. بندۀ خدایتان نیستم و بندۀ خدای من نیستید. دینتان برای شما و دینم برای من! ✼ جایگاه سورۀ «مرزبندی» بلند است. در نماز از قرائت دو سوره نمی‌توان بازگشت، یکی توحید و دیگری کافرون. البته دینداری کاربردی به این است که وقتی این سوره را خواندیم با خود بگوییم «چه کردیم؟ چه چیز را اعلان کردیم؟» سورۀ کافرون ضد بلای «تساهل»، «شل شدن مرزها»، «هرهری مذهبی» و از دست رفتن روح ایمان است. ┄┅••؛••┅┄ وقتی سورۀ کافرون را خواندیم باید مرزها را ببینیم، روشن‌تر از قبل. این در گرو شناخت است نه شعار. اگر «مکتب امام» به خوبی روشن نشود، با صد سورۀ کافرون هم می‌توان مرزها را درید و همچو موجودات بُهم در میدان وسیع بی‌هویّتی سپری کرد. سالروز رحلت بزرگمردی که هدایتهای انبیا را به درستی برای ما تفسیر کرد و تا آخرین لحظه پای دعوت نورانی خویش ایستاد، به عنوان یک خداحافظی شکوهمند و انسانی و الهی گرامی می داریم و رحلت ایشان را برای همیشه به انسان معاصر تسلیت می گوییم. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخه گل صلوات، هدیه به روح بلند حضرت ابراهیم که دین پاکیزه ای داشت و به روشنی رد هدایت می گذاشت سلام الله علیه. ☘️@faslefarhang ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
👤 ┄┅••؛✿؛••┅┄ رابطه‌ی نظام‌های اجتماعی با آزاداندیشی انسان‌ها در نظام اجتماعی، داخل یک تور نامرئی قرار دارند و به یک طرفی کشانده می‌شوند. رهبر معظم انقلاب اسلامی: «من همیشه نظام‌های اجتماعی را به تورهای ماهی‌گیری مثال می‌زدم که گاهی در میان خود هزاران ماهی را می‌کشانند به یک سمت خاصی و آن ماهیان خودشان متوجه نیستند که با همان حرکت تور، دارند به یک طرفی کشیده می‌شوند و نمی‌فهمند که یک کسی دارد آنها را هدایت می‌کند در داخل تور، آنها خیال می‌کنند آزادند و دارند راه می‌روند، هیچ احساس اسارت هم نمیکنند. نظام‌های اجتماعی هم این چنین‌اند، حتی نظام صحیح هم به یک معنا همین‌طور است، اگر چه او دیگر اسارت نیست چون در او آگاهی و بینایی هست، وانگهی نظام مستند به خدا و بندگی بالاخره بندگی خداست، اما هر نظام اجتماعی این خصوصیت را دارد، انسان‌ها در نظام اجتماعی داخل یک تور نامرئی هستند و دارند کشانده می‌شوند به یک طرفی اگر چنانچه آنها را به طرف بهشت ببرند، انسان‌ها را به طرف بهشت می‌روند، و اگر به‌طرف جهنم ببرند، انسان‌ها دارند به طرف جهنم کشانده می‌شوند. قرآن می‌فرماید: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ. جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا ۖ وَبِئْسَ الْقَرَارُ» (سورۀ ابراهیم، آیه ۲۸ و ۲۹). سردمداران نظام‌های باطل و طاغوتی و کفرآمیز، انسان‌هایی را که در سایه این نظام‌ها دارند زندگی می‌کنند می‌کشانند به سمت جهنم و اگر این نظام یک نظام غیرخدایی است کشانندگان این نظام همان کسانی هستند که اطراف تور را گرفتند و دارند می‌برند به یک طرفی. پس اطاعت از هر نظام اجتماعی باطل و غلط و غیرالهی عبادت غیرخداست ولو اسمش هم مسلمان باشد و نمازش را هم بخواند.» ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄┅••؛✿؛••┅┄ 🔴 کرسی‌های آزاداندیشی چرا و چگونه؟ 🎙آن کرسی‌های آزاداندیشی را که من با کم و زیادش تاکید کردم راه بیندازید! امام خامنه‌ای ۱۳ مهر ۱۳۹۰ 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت در پیام‌رسان‌های بله، ایتا، روبیکا و آپارات @iust_hodat_ir ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
👤 آیت‌الله ┄┅••؛✿؛••┅┄ کسی که فکر زنده در او ظهور ندارد، تصمیم زنده در او ظهور ندارد، عزم و اراده زنده در او ظهور ندارد، هر چه در او جا می‌گیرد یا اندیشه‌های مادی است که مرده است یا انگیزه‌های دنیایی است که مرده است، چنین انسانی لیله القبر است و نه لیله القدر. ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh ༺ ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
📚کتاب: خدا در زندگی انسان 👤 ┄┅••؛✿؛••┅┄ ■ آزادی از دین اباء قرآن فقط «عقل‌گرایی» را تأیید می‌کند؛ می‌گوید هر سنّت قدیمی را پیروی‌کردن به دلیل این که «گذشتگان» ما چنین می‌کرده‌اند، «نیاکان» ما این‌چنین بوده‌اند و ما باید راه نیاکان خودمان را برویم، این محکوم است؛ چرا؟ می‌گوید ممکن است نیاکان‌تان اشتباه کرده باشند، ممکن است نیاکان‌تان «عقل» و «شعور» نداشته باشند. این‌که دلیل نمی‌شود؛ نیاکان ما در گذشته چنین می‌کرده‌اند ما هم چنین می‌کنیم! قرآن می‌گوید: أوَ لَوْ کانَ آباؤُهُمْ لایعْقِلونَ شَیئا (بقره: ۱۷۰). ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
┄┅••؛✿؛••┅┄ هر کس عادت کند بدونِ دلیل هر حرفی را باور کند، از صورتِ انسانی خارج است. اشارات بوعلی: من تعود أن يصدق بغير دليل فقد انخلع من كسوت الإنسانية. ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh ༺ ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
📚کتاب: حرکت 👤 مرحوم علی صفایی ┄┅••؛✿؛••┅┄ کفر متحرک به اسلام می‌رسد، ولی اسلام راکد، پدربزرگِ کفر است. سلمان‌ها در حالی که کافر بودند، حرکتشان آن‌ها را به رسول منتهی کرد و زبیرها در حالی که با رسول بودند، رکودِشان آن‌ها را به کفر پیوند زد. ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ┄┅••؛✿؛••┅┄ در راستای فهم و درک ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
👤 آیت الله ┄┅••؛✿؛••┅┄ 🔸عقل را جدی و جدی و جدی بگیرید! 💡 چه طور شما را دو دستی و بااحترام می گیرید؟ چه طور وقتی حضرت معصومه (س) میروید، عقب‌عقب بر میگردید تا پشتتان به ضریح نباشد؟ این خودتان را هم جدی بگیرید. وقتی فهمیدید چیزی بد است، سرسری نگیریدش. اگر عادت کردید به متابعت عقل، آن وقت یک مثل آقای بهجت گیرتان می آید و دستتان را می گیرد. دنبال پیدا کردن امثال آقای بهجت، نرو. فایده ندارد. در عوض این عقلی که خدا به تو داده را جدی بگیر. 💡اینهایی که زیاد می کنند، [عقلشان ضعیف میشود]. به عقلت رجوع کن! خودت میتوانی فکر کنی، اما به جای فکر کردن، استخاره می کنی! به جای مشورت کردن، استخاره می کنی! خدا استخاره را داده برای و مشورت؟! برای اینکه با خودت بگویی: «من که می توانم استخاره کنم، چرا مشورت کنم»؟!! مثلاً می خواهد زن بگیرد؛ بدون مشورت، استخاره می‌کند! خب همین، کار دستش می دهد. 💡اول باش. اگر عقل تو، دست تو را نگیرد و به امام زمان(ع) نرساند، هیچ عالِمی نمی تواند این کار را برای تو بکند. بین تو و امام زمان، این عقل تو است. البته از عقل نپرس چرا نماز ظهر چهار رکعت است. چرا صبح دو رکعت است؟ چرا رکوع؟ چرا سجود؟ عقل می گوید به من چه؟! من برای این کار نیامدم. 💡در هر کسی که دیدی متابعتش نسبت به عقلش بیشتر است، دوستی‌ات را با او تداوم بده. بیشتر کن. فاصله‌ات با هر کدام از دوست‌هایت به اندازه فاصله آنها با عقلشان باشد. 💡 خیلی عقل را بگیرید. عقل را بگیرید. عقل را بگیرید. @haerishirazi ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
👤 شهید سلیمانی ┄┅••؛✿؛••┅┄ ▫️در کشور نباید کلامی بر خلاف سیاست ها و منویات مقام معظم رهبری گفته شود و اگر هم گفته شود و اعتراضی صورت نگیرد در گناه آن سهیم هستیم 🏷 @maktabehajghassem ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
👤 📚مقدمه داستانِ راستان ┄┅••؛✿؛••┅┄ کتاب و نوشته باید هم زحمت فکر کردن را از دوش خواننده بردارد و هم او را وادار به تفکر کند و قوه فکری او را برانگیزد! آن فکری که باید از دوش خواننده برداشته شود، فکر در معنی جمله‌ها و عبارات است و اما آن فکری که باید به عهده خواننده گذاشته شود فکر در نتیجه است. هر چیزی تا خود خواننده درباره آن فکر نکند و از فکر خود چیزی بر آن نیفزاید، با روحش آمیخته نمی‌گردد و در دلش نفوذ نمی‌کند و در عملش اثر نمی‌بخشد. https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4 ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
👤 آیت‌الله ┄┅••؛✿؛••┅┄ شیاطین می‌گویند «انسان آزاد است» و با این آزادی، انسان را بندۀ همه چیز می‌کنند!! اما انبیاء می‌گویند: «انسان بنده است» و با این بندگی، او را از بندگی دیگران آزاد می‌کنند انبیاء با بندگی، انسان را از بندگیِ مخلوق آزاد می‌کنند و شیاطین ... به اسم آزادی، انسان را اسیر همۀ چیزهای پَست می‌کنند. انبیاء با بندگی، انسان را از زندان نجات می‌دهند و شیاطین به اسم آزادی، انسان را زندانی می‌کنند. کانال علامه حسن زاده آملی 🔻 http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95 ═══.🍃.════════ @andishe_azadandishi ════════.🍂.═══
👤 حجت‌الاسلام علیرضا ┄┅••؛✿؛••┅┄ 🖼| عقلانیت حداکثری در حوزه دین جواب نمی‌دهد 👤 حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔸 عقلانیت خاص شهید مطهری، عقلانیت منحصر به فرد بود که متأسفانه در دوره بعد انقلاب تداوم پیدا نکرد. 🔸عقلانیت تمامیت‌خواه و حداکثری در حوزه دین جواب نمی‌دهد و شهید مطهری هم اینگونه نبود که همه چیز را با عقل اثبات کند. اساساً اگر قرار باشد عقل تکلیف همه چیز را مشخص کند دیگر نیازی به دین نداریم چون عقل تکلیف همه چیز را مشخص می‌کند. به نظر من عقل صحنه ورود ما را به دین مشخص کند و مؤلفه‌های اصلی که ما را به دین می‌کشاند تبیین کند. بعد که ما را وارد دین کرد در معنایابی ایده‌های اصلی دین به ما کمک کند. این کاری بود که شهید مطهری می‌کرد. 🔍 متن کامل گفتگو👇 🌐 iict.ac.ir/aghlaniaat-2 🆔 @iictchannel ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
👤 دکتر محمد ┄┅••؛✿؛••┅┄ 🔰 تعصب و آزاداندیشی تعصب دلبستگی و پایبندی به چیزی (باور، شخص، مذهب، مکتب، گروه…) است بدون داشتنه دلیل موجه و معتبری برای درستی و حقانیت آن. پس هر نوع دلبستگی و پایبندی تعصب (یاتعصب مذموم) نیست. اگر دلبستگی و پایبندی حاصل یافتن دلیل معتبر باشد که از راه مطالعه، تفکر، تجربه …بدست می آید، تعصب نیست، بلکه عین حقمداری و تعهد به حقیقت است. اما متاسفانه بسیاری از دلبستگی ها و پایبندی های بسیاری از مردم حاصل مطالعه، تفکر، تجربه… و مستند به دلیل موجه و معتبر نیست. متعلق تعصب یا آنچه انسان به آن ناآگاهانه تعصب می ورزد بسیار است که چهار مورد آن از اهمیت و رواج بیشتری برخوردار است: 1. تعصب به سنت، یعنی دلبستگی و پایبندی بی دلیل به باورها، ارزشها و فرهنگ رایج و موروث از گذشته. 2. تعصب نسبت به برخی باورها، آراء، اصول، نظریات از راه پیوند زدن آنها به دین، معنویت، حکمت، علم.. و تقدیس آنها. 3. تعصب نسبت به برخی افراد و شخصیتها (معروف به حکیم، عارف، صوفی، خردمند، مصلح، دانشمند، شاعر، قدیس و…) 4. تعصب نسبت به برخی گروه ها، جریان ها، دسته ها، احزاب، فرقه ها… تأکید می شود که هرنوع دلبستگی و پایبندی به شخصیتها، سنتها و اصول و باورها و گروه ها تعصب نیست. تعصب وقتی است که این دلبستگی مستند و مستظهر به تحقیق و دلیل معتبر و موجه نباشد. آزاداندیش کسی است که از چنین تعصب هایی رها باشد. معمولا هرکسی خود را آزاد اندیش و رها از تعصب می داند. اما این داوری معمولاریشه در خودخواهی و خودشیفتگی دارد. تشخیص اینکه من آزاداندیش هستم یا متعصب کار دشواری است که نیازمند به تفکر، تحقیق، مراقبه، وانصاف دارد. نکته مهم این است که تعصب و آزاداندیشی مراتب و درجات دارد. چنین نیست که هر شخصی لزوما صد در صد در همه دلبستگی هایش متعصب و یاآزاداندیش باشد. ممکن است در مواردی تعصب در او غالب باشد و در مواردی هم آزاد اندیشی. بدنیست هرکس از خود بپرسد : من تا چه اندازه متعصب یا آزاداندیش هستم؟ منبع ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
┄┅••؛✿؛••┅┄ 💠 فکر کنید، بگویید، بنویسید، در مجامعِ خودتان منعکس کنید؛ آن کرسی‌های آزاداندیشی را که من صد بار تأکید کردم، راه بیندازید. وقتی یک فضای گفتمانی به وجود آمد، همه در آن فضا فکر می‌کنند، همه در آن فضا جهت‌گیری پیدا می‌کنند، همه در آن فضا کار می‌کنند. مقام معظم رهبری - 13 مهر 1390 💢 نظر به فرمایش و مطالبه مقام معظم رهبری نسبت به گسترش فرهنگ آزاداندیشی در حوزه، کمیته مرکزی حوزه‌های علمیه از مراکز پژوهشی حوزوی، مدارس علمیه، محققین و پژوهشگران حوزه‌های علمیه جهت برگزاری کرسی آزاداندیشی دعوت به عمل می‌آورد. ✅ علاقه‌مندان می‎‌توانند جهت برگزاری کرسی با خط @korsiazadandishi ارتباط برقرار نمایند. ⏹ دستورالعمل برگزاری کرسی آزاداندیشی حوزوی ◀️ کاربرگ‌ شماره یک؛ اطلاعات کرسی‌ ◀️ کاربرگ شماره دو؛ ارزیابی داور کرسی 🔰 لینک عضویت در کانال اطلاع‌رسانی کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه https://eitaa.com/joinchat/3393716533C9e364c4a22 ═══.🍃.════════ @andishe_azadandishi ════════.🍂.═══
┄┅••؛✿؛••┅┄ 💠افکارتان را آزاد کنید اگر افکار یک ملتی وابستگی به قدرت بزرگی باشد تمام چیزهای آن ملت وابستگی پیدا می کند ، عمده این است که افکار شما آزاد بشود، افکار شما از وابستگی به قدرت های بزرگ آزاد بشود. اگر افکار شما آزاد شد و باورتان آمد که ما می توانیم که صنعتمند و صنعتکار باشیم، خواهید بود. اگر افکارتان و باورتان این باشد که ما می توانیم مستقل باشیم و وابسته به غیر نباشیم، خواهید توانست. صحیفه نور،جلد 14،صفحه 194 بیانات امام خمینی(ره) در جمع پرسنل صنایع نظامی کشور و اعضای مکتب الزهرای یزد مورخ : 1360/01/31 @Sahifeh_noor ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
┄┅••؛✿؛••┅┄ 💢 غربزدگی؛ اسفناکترین نوع وابستگی ما در فکر و در اندیشه و در روح وابسته شدیم. این وابستگی بسیار اسفناک است. وابستگی نظامی را با یک روز یا یک ماه می شود رفعش کرد، بیرونشان کرد، وابستگی اقتصادی قابل جبران است، زود می شود جبران کرد. اما وابستگی روحی و انسانی است که بسیار مشکل است... کانال صحیفه نور امام خمینی(ره) @Sahifeh_noor ═══.🍃.════════ @andishe_azadandishi ════════.🍂.═══
┄┅••؛✿؛••┅┄ خردکشی، خودکشی است مرتجعان و فرصت‌طلبان کمر به قتل تفکر در ایران بسته‌اند. چگونه باید در برابر این «ارتجاع مُشدّد» ایستاد؟ 🔺به زودی در کیوسک‌های مطبوعاتی و کتابفروشی‌های معتبر سراسر کشور ➕بها ۱۳۰ هزار تومان ۲۴۸ صفحه، چهار زبانه شماره اول، تابستان ۱۴۰۲ © مجله تفکر انتقادی و ایده‌های متضاد ️ 🔺توئیتر twitter.com/naghdeandisheh 🔺اینستا instagram.com/naghdeandisheh @naghdeandisheh ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══
┄┅••؛✿؛••┅┄ توزیع سراسری مجله نقد اندیشه همراه «نقشه ایران فرهنگی» تهران- خبرگزاری ایرنا- مجله «نقد اندیشه» به مدیر مسئولی و سردبیری پیام فضلی‌نژاد، با تصویری از دکتر سیدحسین نصر در روی جلد خود و متن گفت‌وگوی کامل این فیلسوف سنت‌گرا در برنامه توقیف شده شوکران منتشر و توزیع شده است. به گزارش ایرنا؛ نخستین‌ شماره این مجله شامل ضمیمه‌ای‌ ویژه با عنوان «نقشه ایران فرهنگی» است که به صورت A۳ در ابتدای مجله قرار گرفته و برای نخستین بار هویت ایرانی را در چهار محدوده جغرافیاییِ نوروز، زبان‌های ایرانی، مرزهای طبیعی و ایران کهن ترسیم کرده است. شماره اول نقد اندیشه که عنوان «مجله تفکر انتقادی و ایده‌های متضاد» را برای خود برگزیده است، در ۲۴۸ صفحه همراه ۱۷ گفتگوی اختصاصی با متفکران داخلی و خارجی، ۲ میزگرد و ۴۰ مقاله درباب مهم‌ترین مسائل فکری ایران و جهان، از این هفته با قیمت ۱۳۰ هزار تومان در کیوسک‌های مطبوعاتی و کتابفروشی‌های معتبر قابل تهیه است. 🔺متن کامل خبر ‏https://www.irna.ir/news/85157550 ➕اینستا ‏instagram.com/naghdeandisheh ➕توییتر ‏twitter.com/naghdeandisheh@naghdeandisheh ═══.🍃.════════ @andishe_azadandishi ════════.🍂.═══
═══.🍃.════════ @andishe_azadandishi ════════.🍂.═══
👤 ┄┅••؛✿؛••┅┄ 🗂 کلمات کلیدی این فیش: 🔗 منبع:کتابچه: ترجمه تفصیلی آیة‌الکرسی/ سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای مشهد مقدس ۱۳۵۲ / ص ۳۷ ┄┅••؛••┅┄ آیه دوم [از مجموعه سه آیه آیةالکرسی] «لااکراه فی الدّین» (بقره / ۲۵۶) آنچه آیین ماست، با اکراه همراه نیست. ما به زور فکرمان را نمی‌خواهیم به جهان تحمیل کنیم. بله، اگر چنانچه دستی بیاید تا جلوی زبان قرآن ما را بگیرد، قطعش می‌کنیم. اگر مشتی بلند شود تا بر سر خواننده‌ی قرآن کوبیده شود، مشتش را باز می‌کنیم. اگر کسی پرده‌ای و حجابی درمقابل آیین اسلام و قرآن بکِشد، ما آن پرده را می‌دَریم. مسلمانان صدرِ اول، زبانشان این بود - که از قرآن آموخته بودند - اقدام می‌کنیم برای اینکه مزاحمانِ هدایت را از بین ببریم؛ اما به اکراه و جبر، فکرمان را به کسی ارائه نمی‌دهیم. هر کس دید و خواست و پسندید، بردارد؛ اگر هم نپسندید، از نظام ما و از بهره‌های جامعه‌ی ما برخوردار باشد؛ اشکالی ندارد. در جامعه‌ی نبوی و علوی و توحیدی، یهود و نصاری هم خوب زندگی می‌کنند. یک وقتی این را شاید خوانده باشم برایتان، این قطعه از تاریخ را که حال اشاره فقط می‌کنم، وقتی که بیت‌المقدس را و شهر حُمص را که در حدود شامات است، مسلمانان فتح کردند در سال‌های اول بعد از پیغمبر - با اینکه می‌دانید در آنجا مسئله، مسئله‌ی امیرالمومنین صلوات الله علیه و رسول اکرم نبود - آنهایی که عامل کار بودند، آنها را ما با رکن کامل نمی‌بینیم، صدرصد نبودند؛ مردمان ناقص، احیانا بعضی مغرض. در عینِ‌حال همان صورت اسلام که آنجا رفته بود، وقتی که رفتند آنجا از مردم مالیاتی گرفتند و پولی به صندوق بیت‌المال داده شد از طرفِ مردم آنجا. بعد از مدتی امپراتور حمله کرد. بعد از مدت موقتی مسلمانان خواستند شهر را خالی کنند. وقتی خواستند شهر را خالی کنند، مردم را صدا زدند، گفتند که آقایان شما تاکنون به ما پول دادید به عنوان مالیات - مالیات سرانه، اصطلاحا جزیه - بیایید پول‌هایتان را پس بگیرید. ای‌بابا! هرگز دولتی را ما ندیدیم، نشنیدیم که بعداز آنی که مالیت را گرفت، بخواد پس بدهد به مردم. چرا پس می‌دهید؟ گفتند: ما این مالیات را از شما گرفته بودیم که دفاع کنیم از شما. ما در مقابل قدرت ظالم و غاشم [ستمگر و غاصب] امپراتور، متعهد بودیم از شما دفاع کنیم و این مالیات را هم شما به عنوا کمک به تجهیزات نظامی و غیرذلک به ما دادید؛ حالا که نمی‌توانیم دفاع کنیم، این مالیات‌تان. بعد مردم، رو کردند به اینها، گفتند که لَعَدلُکم و وِلایَتُکم احَبُّ الینا مِمّا کُنّا فیه، گفتند این عدالت شما و حکومت شما بر ما، برای ما خیلی محبوب‌تر است از حکومت امپراتور. ... اینها اینقدر از عدل اسلام لذت برده بودند که آمدند قسم خوردند بر تورات، سوگند به تورات که ما شما را رها نمی‌کنیم، امپراتور را بگیریم. اگر امپراتور بیاید، ما هم می‌آییم کنار شما، با امپراتور می‌جنگیم. رعایای امپراتور این‌طور حرفی زدند. از نظام اسلامی برخوردار بشوند، امّا مجبورشان نمی‌کنیم که فکر اسلامی را بپذیرند. آن وقتی شمشیر در کار بود که دست‌ها، پرده‌ها را جلوی چشم گرفته بودند، نمی‌گذاشتند حرف‌های حق به گوش جهانیان برسد؛ اما بعد از آنی که رشد و غَیّ [گمراهی]، هدایت و ضلالت، راه راست و راه چاله‌چوله و ناهموار از یکدیگر جدا شدند، مردم فهمیدند اسلام چه چیز خوبی است، فهمیدند برکت خداست، فهمیدن که برای زندگی شیرین و لذت‌بخش است، دیگر اکراه و اجباری در میان نیست. «لا اکراه فی الدّین» در دین اکراه و اجباری نیست، «قد تَبَیَّنَ الرُّشدُ مِنَ الغَیّ» آشکار شده است راه راست از راه گمرهی. ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══