eitaa logo
اندیشکده
72 دنبال‌کننده
301 عکس
137 ویدیو
13 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
پیام رهبر انقلاب اسلامی در پی مشکلات ناشی از بارندگی‌های شدید در جنوب شرقی کشور: دستگاههای دولتی ومجموعه‌های مردمی هرچه بیشتر به یاری مردم بشتابند در پی مشکلات پدید آمده از بارندگی‌های شدید در سیستان و بلوچستان و برخی نقاط جنوب شرقی کشور، حضرت آیت الله خامنه‌ای در پیامی دستگاههای دولتی و مجموعه‌های مردمی را به یاری هر چه بیشتر مردم عزیز آن مناطق فراخواندند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم بارندگی‌های شدید در استان سیستان و بلوچستان و برخی نقاط دیگر در جنوب شرقی کشور که به آب‌گرفتگی مشکل‌ساز برای مردم و در مواردی ویرانگر و خسارت‌بار انجامیده است، ایجاب میکند که در کنار خدمات‌رسانی قابل تقدیری که تاکنون صورت گرفته است، دستگاههای دولتی و مجموعه‌های مردمی هر چه بیشتر به یاری مردم عزیز آن سامان شتافته از وقوع خسارتهای بیشتر جلوگیری نمایند. از خداوند متعال خیر و برکت ماندگار برای همگان مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۳ دی ۱۳۹۸
مصباح یزدی
پیرامون رهبر فعلی انقلاب شرایط فقاهت، عدالت و کفایت ایشان را جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم؛ بررسی صلاحیت علمی و فقهی (فقاهت) همه رساله های عملیه نوشته اند که اگر دو نفر عالم عادل به اجتهاد کسی شهادت دهند، اجتهاد او قابل قبول است؛ این در حالی است که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ـ که مرکب از ده ها مجتهد مطلق و چندین مرجع تقلید است ایشان را به مرجعیت پذیرفتند. (در اساسنامه جامعه مدرسین آمده است: چیزی به عنوان نظر آن جامعه معتبر است که حداقل شانزده تن از اعضا آنرا امضا کرده باشند. بنابراین اعلامیه جامعه مدرسین به این معنا است که حداقل شانزده تن از مجتهدان و خبرگان در فقه، ایشان را مرجع می دانند.) مضافاً بر آن 74 نفر از خبرگان فقاهت و مرجعیت در مجلس خبرگان، ایشان را واجد شرایط رهبری دانسته اند. همچنین درس خارج مقام معظم رهبری ـ که در آن بسیاری از فضلا شرکت کرده و همگی به وزانت علمی آن شهادت می دهند ـ دلیل بر بنیه علمی نیرومند و ملکه اجتهاد ایشان است. و البته این توان علمی قبل از رهبری و حتی ریاست جمهوری در ایشان بوده است؛ نه اینکه ایشان در زمان رهبری، درس خوانده و به این رتبه از دانش رسیده باشند. به دلیل اختصار تنها به ذکر دیدگاه چند نفر از مراجع پیرامون مقام علمی ایشان می پردازیم. (مراجعه کنید به “مرجعیت از دیدگاه فقها و بزرگان” ـ دفتر تبلیغات اسلامی) آیت الله فاضل لنکرانی (ره): در مورد مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (دامت برکاته) که مقام شامخ علمی و اجتهاد و فقاهت معظمٌ له جای هیچ گونه تردید نیست؛ اینجانب با توجه به سابقه آشنایی دیرین با ایشان و اطلاع از مراتب تحصیلی، اذعان به اجتهاد به نحو اطلاق وی دارم؛ به علاوه اشاره و بلکه تصریح امام عظیم الشان (قدس سره) در موارد متعدّد به صلاحیت و شایستگی رهبری ایشان، دلیل عمده بر مقام اجتهاد معظمٌ له می باشد. (کتاب ولایت فقیه، سایه حقیقت عظمی (سوالات و شبهات رایج) ـ صفحه 77) آیت الله جوادی آملی: اجتهاد و عدالت آیت الله جناب آقای سید علی خامنه ای (دامت برکاته) مورد تأیید می باشد. لازم است امت اسلامی (ایدهم الله) در تقویت رهبری معظم له در بذل نفس و نفیس در هیچ گونه نثار و ایثار دریغ نفرمایند. (همان،صفحه 78) زندگی شخصی، فرزندان و … (عدالت) رهبر انقلاب فرزند مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سیّد جواد حسینی خامنه ای از علمای آذربایجان می باشند، مادر ایشان دختر مرحوم حجت الاسلام سیّد هاشم نجف آبادی است، شهید شیخ محمد خیابانی شوهر عمه ایشان می باشد، در روز 24 تیرماه 1318 در مشهد مقدس چشم به جهان گشودند. نام خانوادگی همسر ایشان “خجسته” است و دارای شش فرزند می‌باشند؛ دو فرزند دختر دارند و نام فرزندان پسرشان سیّد مصطفی، سیّد مجتبی، سیّد مسعود و سیّد میثم است. یکی از دختران ایشان همسر فرزند آیت الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر ایشان است و دختر دیگرشان همسر فرزند آیت الله باقری کنی از علمای تهران است. سیّد مصطفی فرزند بزرگ ایشان با دختر آیت الله خوشوقت ازدواج کرده است. سیّد مجتبی داماد دکترغلامعلی حداد عادل است. سیّد مسعود نیز با فرزند آیت الله خرازی (خواهر صادق خرازی) ازدواج کرده است. سیّد میثم کوچکترین فرزند ایشان نیز به ازدواج دختر آقای لولاچیان از بازاریان متدین درآمده است. مقام معظم رهبری همچون امام راحل فرزندان خود را از فعالیت های سیاسی و اقتصادی مبرا داشته و به ایشان توصیه کرده اند که در کارهای اقتصادی وارد نشوند. حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی (دامت برکاته) در این رابطه چنین بیان می کنند: « ایشان چهار فرزند پسر دارند که هر چهار نفر، طلبه و معمم هستند و حقیقتاً هم درس می خوانند. خوب هم درس می خوانند. من با این‌ها مأنوسم. انسی داریم، نشست داریم، صحبت می کنیم. یک بار ندیده ام که این‌ها راجع به پولی، امکاناتی و چیزهایی از این قبیل صحبت بکنند. گویی افرادی معمولی هستند و پدرشان هم یک فرد معمولی است. این که آن‌ ها برای خودشان دنبال آینده ای باشند زندگی، مال، منال، پول، پس انداز اصلاً وجود ندارد. اگر بود، من مطلع می شدم. چون خیلی با این‌ها مأنوسم من چنین چیزی را واقعاً در این‌ها ندیده ام. آقازاده ها در دفتر مسئولیتی ندارند. فقط در نشر آثار همکاری دارند، جایی هم مشغول نیستند. ممحّض در درس و کار طلبگی هستند. خیلی خوب پیشرفت کرده اند. خود آقا مصطفی الان سطوح عالیه را در قم تدریس می کنند.» (روزنامه جام جم ـ ویژه نامه تداوم آفتاب 1388) – « زندگی مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای، بسیار ساده و در پائین ترین سطح و با کم ترین امکانات می باشد. معظمٌ له مانند معمولی ترین افراد جامعه زندگی می کنند. ما زمانی خدمت ایشان رفتیم و از آقا درخواست نمودیم تا اجازه بفرمایند از داخل منزلشان و وضعیت زندگیشان فیلمبرداری کنیم، تا مردم وضعیت زندگی رهبر خود را ببینند و بفهمند که ایشان چگونه زندگی می کنند. آقا فرم
ودند: اگر شما بخواهید زندگی مرا نشان بدهید می ترسم خیلی ها باور نکنند.» (حجت الاسلام سید علی اکبر حسینیwww.tebyan.net) – « وظیفه خود می دانم این مهم را به مردم مسلمان و انقلابی ایران بگویم که من از وضع منزل حضرت آیت الله خامنه ای مطلع هستم. در خانه مقام معظم رهبری هرگز بیش از یک نوع غذا بر سر سفره نیست. خانواده ایشان روی موکت زندگی می کنند. روزی به منزل ایشان رفتم، یک فرش مندرس و پوسیده زیر پاهایم پهن بود که من از زبری و خشنی آن فرش ـ که ظاهراً جهیزیه همسر ایشان بود ـ اذیت می شدم، از آنجا برخاستم و به موکت پناه بردم.» (مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی www.jamjamonlin.ir) تدبیر و مدیریت و … (کفایت) گزارش نشست اسفند ماه 1388 کمسیون تحقیق مجلس خبرگان (پس از وقایع و آشوب های این سال): «نظر به اینکه وظیفه کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان رهبری بررسی درباره اصل 111 قانون اساسی است این کمیسیون در هر ماه یک جلسه و در مواقع لزوم جلسات متعدد فوق العاده تشکیل می دهد و به وظیفه تحقیق در پیرامون تداوم، شرایط و اوصاف مربوط به مقام رهبری بحث و بررسی می کند. اینک قرار شد با موافقت هیات رییسه خلاصه ای از نتایج جلسات ویژه اخیر در رابطه با تدبیر و مدیریت مقام معظم رهبری خدمت سروران معظم و خبرگان محترم ملت تقدیم گردد. در بررسی های این کمیسیون در هیچ کدام از اوصاف و شرایط مذکور در اصل پنجم و یکصد و دهم قانون اساسی در این مدت بیست سال و اندی در وجود رهبری نه تنها کم و کاستی مشاهده نشد بلکه هر مقدار زماناً جلوتر می رویم، صفات لازم مذبور درخشان تر، مخصوصاً درایت و مدیریت در حد اعلی، در ایشان متجلی می شود. »(سایت دبیرخانه مجلس خبرگان) رئیس مجلس روسیه پس از دیدار با رهبر انقلاب: “انگار رهبر شما در خیابان های مسکو راه رفته است و با همه چیز از نزدیک آشناست.” (مهدی صفوی (سفیر سابق ایران در روسیه) ـ به نقل از سایت جهان نیوز) “آن هایی که می گویند آیت الله خامنه ای نه! پس می گویند چه کسی؟ مثلاً می گویند فـــلانی! او خانه ی خودش را هم نمی تواند اداره کند.” (البته مرحوم حاج احمد آقا اسم بردند). ایشان اضافه کردند: “عده ای بعد از رحلت امام (ره) و انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب، آمدند که شاید به زعم خویش مرا در مقابل ایشان بتراشند. من متوجه این توطئه بودم و توی دهن آن ها زدم و معتقدم کسی که می تواند بعد از رحلت حضرت امام (ره) بار این مسئولیت را به خوبی به دوش بکشد، حضرت آیت الله خامنه ای هستند.” (پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، محمد نبی حبیبی دبیرکل موتلفه به نقل از مرحوم سید احمد خمینی) علامه حسن زاده آملی: رهبر عظیم الشان تان را دوست بدارید؛ عالمی، عادلی، مؤمنی، موحدی، سیّاسی، دلداری، رهبری، انسانی ربّانی، پاک، منزه که دنیا شکارش نکرده من جایی سراغ ندارم که عرض کنم. قدر این نعمت عظیمی را که خدا به شما عطا فرمود، را بدانید. خدایا به حق پیغمبر و آل پیغمبر، سایۀ این بزرگ مرد، این رهبر اصیل اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای عزیز را مستدام بدار. و البته لازم به ذکر است تخریب و بدبین کردن مردم نسبت به ارکان موثر انقلاب از جمله رهبرمعظم انقلاب همواره در طی سی سال گذشته در دستور کار جریانات استکباری و عناصر ضد انقلاب بوده است، چرا که امروز این جریانات به صراحت اذعان می دارند، سرنگونی انقلاب با وجود ولایت فقیه و نیروهای مردمی امکان پذیر نیست. به همین منظور بسیاری از افرادی که از ایران خارج می شوند به دلیل احراز شرایط اخذ پناهندگی سیاسی، مجبورند نطق ها و بیانیه هایی داشته باشند و لذا این افراد در رسانه های بیگانه، مطالبی را عنوان می کنند که هیچ ارتباطی با فعالیت های قبلی شان در ایران هم ندارد! مثلاً یک ورزشکار فراری پرده از اسناد محرمانه هسته ای بر می دارد! یا یک هنرپیشه از اسناد طبقه بندی شده وزارت اطلاعات می گوید! و یا یک کارگردان جزئیات خصوصی زندگی رهبر انقلاب و فرزندانشان را افشا می کند! و اِلا در میان توده های مسلمان و معتقد ایران و سایر کشورهای مسلمان جهان، علی رغم هیاهوهای اقلیتی پر سر و صدا (به دلیل دسترسی به امپراطوری رسانه های استعماری) که نه تنها فقط به رهبری بلکه به اسلام و سایر آموزه هایش هم ارادت و التزامی ندارند. (وقایع و بی حرمتی های روز عاشورای پس از انتخابات 1388 و….) با توفیقات الهی روز به روز بر محبوبیت و اقتدار رهبر مردمی ایران افزوده می‌گردد./ الیس الصبح بقریب؟ (سوره هود، آیه 81) منابع : ـ کتاب ولایت فقیه، امام خمینی (ره) ـ صحیفۀ نور امام خمینی (ره) ـ کتاب ولایت فقیه، سایۀ حقیقت عظمی ـ دفتر فرهنگی فخر الأئمه (علیهم السلام) ـ کتاب ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت ـ آیت الله جوادی آملی ـ پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی (ج 15) ـ انتشارات نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ـ پرسش‌ها و پاسخ‌ها (ولایت فقیه و خبرگان) ـ آیت الله
🚨خبرهایی در راه است بدون شک از جمعه عصر، خاورمیانه و بلکه کل دنیا وارد معادلات جدیدی شده و مثل همیشه، همه مبهوت مواضع و بیانات حکیمانه معظم له خواهند شد. لذا 🔺 اولا از جمعه عصر، قطعا پروپاگاندای منافقین تلاش میکنه بیانات مهم و حساس حضرت آقا را به حاشیه ببره. حتی امکان داره چندین خرابکاری و یا سناریوی منفی در هفته های آتی (مخصوصا هفته دیگه) اتفاق بیفته که حرف آقا شنیده نشه. هنوز یادمون نرفته که موسوی خویینی ها در سال ۸۸ بعد از خطبه تاریخی حضرت آقا در اتاق فکر فتنه گران گفته بود: «نذارین حرف های خامنه ای فصل الخطاب باشد!» پس رفقا لطفا خسته نشید و با تمام توان حواستون به همه چیز باشه و مدیریت عالمانه و مدبرانه فضای مجازی و رسانه را در هفته های آتی در دست بگیرید. 🔺ثانیا معمولا آقا از شرایط حساس و دشوار سخنرانی میکنند و خطوط کلی انقلاب و نظام برای عبور از آن شرایط را تبیین میکنند. امیدوارم همه تیرهای دشمنان به سنگ بخوره اما حواستون باشه. قصد به هم زدن آرامش کسی نداریم اما نمیشه نگفت که مدل شرایط الان، مدل است. همانطور که آقا در دانشگاه افسری، از مسائل کف خیابونی منافقین خبر و هشدار داده و به نیروهای مسلح آماده باش دادند و دیدیم چند هفته بعدش اتفاقات آبان ماه و وحشی گری منافقین آموزش دیده و دواعش وطنی رخ داد ... 🔺ثالثا لطفاً خواهشاً و عاجزانه تقاضا میکنم از بعد از خطبه های حضرت آقا به جای اشعار و عکس های احساسی و بیان غم‌ و غربت و مظلومیت بزرگ رهبر جهان اسلام، اقدام به و و به زبان های مختلف دنیا و رفرنس یابی از آیات و روایات و سیره ائمه هدی کنید. جمعه ، ۲۷ دی ماه ۹۸
• • • • بخشی از وصیت نامه آیت خدا سید علی قاضی. امـا وصـيـتـهـاى ديـگـر، عـمـده آنـهـا نـمـاز اسـت . نـمـاز را بـازارى نـكـنـيـد، اول وقـت بـه جـا بـيـاوريـد بـا خضوع و خشوع ! اگر نماز را تحفظ كرديد، همه چيزتان مـحـفـوظ مـى مـاند و تسبيحه صديقه كبرى سلام الله عليها و آية الكرسى در تعقيب نماز تـرك نـشـود؛... واجـبـات اسـت و در مـسـتـحبات تعزيه دارى و زيارت حضرت سيدالشهداء مسامحه ننماييد و روضه هفتگى ولو دو سه نفر باشد، اسباب گشايش امور است و اگر از اول عـمـر تـا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزيت و زيارت و غيرهما به جا بياوريد، هـرگـز حـق آن بـزرگـوار ادا نـمـى شـود و اگـر هـفـتـگـى مـمـكـن نـشـد، دهـه اول محرم ترك نشود. ديـگـر آنـكـه ، اگـر چـه ايـن حرفها آهن سرد كوبيدن است ، ولى بنده لازم است بگويم ، اطـاعـت والدين ، حسن خلق ، ملازمت صدق ، موافقت ظاهر با باطن و ترك خدعه و حيله و تقدم در سلام و نيكويى كردن با هر بر و فاجر، مگر در جايى كه خدا نهى كرده . اينها را كه عـرض كـردم و امـثـال ايـنـهـا را مـواظـبـت نـمـايـيـد! الله الله الله كـه دل هيچ كس را نرنجانید.🇮🇷🍃
✨﷽✨ 💠میزان اهمیت نماز صبح💠 ✍از امام صادق(علیه السلام) پرسیدند:که چرا کسانی که در آخر زمان زندگی می کنند رزق و روزیشان تنگ است؟ فرمودند : به این دلیل که غالبا نمازهایشان قضا است. مردی به خدمت امام صادق(علیه السلام) آمد و عرضه داشت : من مرتکب گناهی شده ام. امام صادق (ع) فرمود :خدا می بخشد. آن شخص عرضه داشت :گناهی که مرتکب شده ام خیلی بزرگ است. امام فرمود: اگر به اندازه ی کوه باشد خدا می بخشد. آن شخص عرضه داشت: گناهی که مرتکب شده ام خیلی بزرگتر است. امام فرمود : مگر چه گناهی مرتکب شده ای؟ وآن شخص به شرح ماجرا پرداخت. پس از اتمام سخن امام رو به آن مرد کرد و فرمود: خدا می بخشد ، من ترسیدم که نماز صبح را قضا کرده باشی! 💥همچنین مرحوم آیت الله حاج شیخ حسنعلی اصفهانی (معروف به نخودکی) در وصیت خود به فرزندش می گوید:اگر آدمی چهل روز به ریاضت و عبادت بپردازد ولی یک بار نماز صبح از او فوت شود، نتیجه آن چهل روز عبادت بی ارزش (نابود) خواهد شد. 📕جهاد با نفس،ج۱،ص۶۶ 📒وسایل شیعه،ج۳،ص۱۵۶ 📗بحار،ج۸،ص۷۳ ‌
تشکیلات اسلامی در نهج البلاغه 🕊 🌱 حکمت ۳۰۱ «وَ قَالَ علی (علیه‌السلام) أَصْدِقَاؤُكَ ثَلَاثَةٌ وَ أَعْدَاؤُكَ ثَلَاثَةٌ فَأَصْدِقَاؤُكَ صَدِیقُكَ وَ صَدِیقُ صَدِیقِكَ وَ عَدُو ُ عَدُوكَ وَ أَعْدَاؤُكَ عَدُوُكَ وَ عَدُو ُصَدِیقِكَ وَ صَدِیقُ عَدُوِك و آن حضرت فرمود: دوستانت سه نفر، و دشمنانت نيز سه نفرند: اما دوستانت: دوستت، و دوست دوستت، و دشمن دشمنت هستند. اما دشمنانت: دشمنت، و دشمن دوستت، و دوست دشمنت مى‌باشند.» ♎️ در اینجا حضرت می‌فرماید دوستان و دشمنانت را دسته‌بندی کن: سه نوع دوست داری و سه نوع دشمن داری؛ همه هم درون سازمانت نیستند؛ اگر کم آوردی می‌توانی از آنها استفاده کنی، ولی به همه افراد داخل سازمانت هم تکیه نکن.🔺 🔚 تو دوستانی داری که آنها هم دوستانی دارند که دوستان تواند. دشمن دشمنت هم دوست توست؛ نگفته است که با هم کنار بیایید بلکه گفته است که این دوست تو است.💕 👌اگر گاهی به روسیه نزدیک می‌شویم از این اصل استفاده می‌کنیم و این مبنای تئوریک ما می‌شود.✔️ ⁉️ اعدائت چه کسانی هستند یکی خود دشمن تو دیگری دشمن دوستت، دشمن تو هست. ⬅️💰 اگر برای سوریه هزینه می‌دهیم اصل عقل است دشمن او دشمن ماست، بعد از او سراغ تو می‌آید. ☢ «صدیق عدوک» هم دشمن توست مستقیم دشمن تو نیست ولی کمک کار دشمن تو است ✅💎این دسته بندی را باید طیفی بکنید نه صفر و یکی. حالا در سازمان می‌توانید ببینید حلقه اول تو چه کسانی هستند؟؛ ❣دوستانی دارند آنها دوست تواند، اینها دشمنانی دارند دشمن تواند،🔥 👈 می‌آیند زیرآب افرادت را می‌زنند؛ با دشمن خودت چطور عمل می‌کنی با او هم باید چنین عمل کنی و باید منطق عملی ثابت داشته باشی که افرادت به تعارض در رفتار تو نرسند.✔️✔️
هدایت شده از انتخابات ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 آقای محمود کریمی (مداح) چه گفته است ⁉️ که منافقین و غرب زدگان از اصلاح طلبان گرفته تا سلبریتی‌ها بهم ریخته و شروع به ترور رسانه‌ای وی کرده‌اند ✍️ آیا محمود کریمی حرف نادرستی زده است⁉️ قضاوت با شما . . . #️⃣ http://eitaa.com/joinchat/2729443344Ca4a12ce582
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ مدیر بهائی توانا صریحا به انجام پروژه بالابردن سن ازدواج در ایران برای دولت امریکا اعتراف کرد.❌ لازم به ذکر است؛ بخش رسانه ای پروژه ای به نام توسط توانا استارت زده شد. ✔️ منتظر ورود قوه قضائیه برای رسیدگی به همراهی جدی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، معاونت زنان ریاست جمهوری و وزارت ورزش و جوانان با این پروژه کثیف هستیم. @baooyetamadonsaz
هدایت شده از قاسم روانبخش
🔴 همان ترجمه است 🔹قریب به دویست سال، مملکت اسیر تفکر قاجاری و پهلوی بود که می‌گفتند ما نمی‌توانیم بدون وابستگی به غرب، زندگی کنیم؛ ما نمی‌توانیم پیشرفت کنیم الا اینکه از غرب پیروی کنیم! 🔸نسل اول "ما نمی‌توانیم"، یعنی فتحعلی آخوندزاده، میرزاآقاخان کرمانی، طالبوف، تقی زاده و امثال محمدعلی فروغی و سپس رضاخان پهلوی که با کودتای انگلیسی بر مملکت چیره شد و بدستور انگلیس و روس از کشور به مقصد جزیره‌ای دورافتاده در آفریقای جنوبی تبعید شد و سپس محمدرضاشاه که با نظر انگلیسی‌ها بجای پدر گماشته شد، همه دنبال این بودند که از طریق وابستگی و‌ پیروی از غرب، مشکلات کشور را حل کنند اما نتوانستند و نتیجه کارشان جز عقب‌ماندگی چیزی نبود! 🔹وجه تمایز انقلاب اسلامی ۵۷ با دویست سال قبل از آن، این بود که امام(ره) می‌فرمود: "ما می‌توانیم"! امثال حاج حسن تهرانی مقدم (موشکی) و شهید دکتر شهریاری(قدرت هسته‌ای) و (قدرت منطقه‌ای) سه نماد اصلی "ما می‌توانیم" هستند که با تکیه به داخل و ایمان و غیرت دینی اثبات کردند که می‌توان بدون آمریکا و غرب و حتی با وجود دشمنی آنها، بن‌بست‌شکنی کرد و قله های پیشرفت را در نوردید! 🔸در مقابل اما تفکر "ما نمی‌توانیم" و "من بلد نیستم بدون غرب مشکلات را حل کنم" نشان داده که عُرضه مدیریت و کار جهادی را نداشته بلکه می‌خواهد مولفه‌های قدرت را برای خوشایند غربی‌ها از دست بدهد! 🔹نماد این تفکر کسی نیست جز حسن روحانی که ۷ سال مملکت را اسیر بازی برجام کرد و قدرت هسته‌ای را به غربی‌ها هدیه داد اما نتیجه‌ای جز افزایش تحریم‌ها و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره و تهدیدهای بیشتر و افزایش مشکلات کشور و تورم بیکاری و فساد اقتصادی و قاچاق کالا و نهایتاً شهادت حاج قاسم سلیمانی نداشته است؛ حالا که اوج دشمنی آمریکا با ایران را در ماجرای ترور فرمانده سپاه قدس دیده، باز پیشنهاد مذاکره و پالس ضعف و ترس می‌دهد! 🔸ملت ایران باید بدانند که تفکر "من بلد نیستم" ثمره‌ای جز افزایش بدبختی و فلاکت و تورم و بیکاری ندارد و تنها راه حل مشکلات کشور، تفکر و مدیریت جهادی با تشکیل یک دولت جوان و حزب‌اللهی است. ✅ داود مدرسی‌یان: http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3 http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
🌺 حضرت امام خامنه‌ای( مد ظله العالی) ✍ بدون تشکیلات، مدیریت امکان ندارد و کار هم پیش نمی رود. 🌐 @Organizational_Work
👈از تشکیلات‌خوانی تا تشکیلات‌بانی👉 👥 صحبت نظری از تشکیلات‌ و کار تشکیلاتی زمانی ثمر می‌دهد که در قالب یک توانمندی ظهور پیدا کند. 🌐♻️💪 🤔 برخی گمان می‌کنند با مطالعه هرچند دقیق پیرامون تشکل‌های مختلف و بررسی اهداف و راه رسیدن آنها به هدفهای‌شان و همچنین مطالعه تکنیک‌ها و روش‌های آنها، تشکیلاتی شده‌اند؛ حال آنکه این مطالعات صرفاً یکسری گزاره‌های دانشی است. ✖️📝🙄 ✅ زمانی این دانش در افراد نتیجه می‌دهد که به بینش تبدیل شود و لازمه گذر از دانش تشکیلاتی به بینش تشکیلاتی، فعالیت عملی است؛ این کار به فهم عمیق کار تشکیلاتی در افراد کمک می‌کند.🔹 🔚 مثال در یکی از سرفصل‌های کار تشکیلاتی گفته می‌شود که در کار تشکیلاتی انسان باید به تشکیلات متعهد باشد و این تعهد خودش را در عدم تقدم رأی فردی بر رأی تشکیلات نشان می‌دهد. 🔍 دانستن چنین مطلبی، یعنی داشتن دانش این قسمت ولی آیا صرف دانستن عمل را هم به دنبال دارد؟⁉️ 🔶 الزاماً انسان‌ها به چیزهایی که می‌دانند عمل نمی‌کنند. وقتی من به عنوان کسی که علاقه‌مند به فراگیری ادبیات تشکیلات هستم، چنین دانشی کسب می‌کنم، باید همین را در عمل تمرین نمایم. مثال👇 🏕تصور کنید اردویی رفته‌اید که مسئول اردو میگوید: «از این طرف برویم»،
💠 ولایت‌پذیری را تمرین کنید، در جامعه اسلامی ولایت‌پذیر نمی‌شوید. همه اینها یک نوع گام تمرینی عبور از تشکیلات‌دانی به تشکیلات‌بانی است. 🎗در هر صورت هدف این نوشتار تشکیلاتدانی صرف نیست، بلکه با تبیین مباحث نظری تشکیلات و کار تشکیلاتی تلاش می‌کند گام اول کار تشکیلاتی یعنی فهم و دانستن مباحثی در این زمینه را بردارد.🔀 👤خواننده محترم باید به مثابه یک مهندس تحصیل کرده که پس از فراغت از تحصیل با شرکت در پروژه‌های مهندسی، در عمل دانسته‌های خود را تثبیت می‌کند، تشکیلات‌دانی حاصل از مطالعه این نوشته و یا نوشته‌های دیگر را در عمل تجربه نماید تا به فهم درستی از کار تشکیلاتی دست یابد.☝️ 🔵 این فهم درست از کار تشکیلاتی در اینجا به عنوان تشکیلات‌بانی مطرح شده است.
❎🌀 با وجود مخالفت شما با مسیر انتخابی، اگر انتخاب مسئول اردو را مقدم بر انتخاب خود دانستید، نشان می‌دهد این مطلب تشکیلات را فهم کرده‌اید وگرنه صرف بحث‌های نظری پیرامون چیزی که در رفتار ما تغییری ایجاد نکند، فایده‌ای ندارد.💢 ➕✔️ اگر این تغییر رفتار در زندگی تشکیلاتی ما اتفاق افتاد، می‌توان از سطح بالاتر تشکیلات‌خوانی و تشکیلات‌دانی یعنی تشکیلات‌بانی صحبت کرد. 🔵 🔷 🔵 افرادی هستند که هم تشکیلات را می‌سازند و هم از آن محافظت می‌کنند.💯🔰 🔍📝 مطالعه این نوشتار و نوشته‌های مثل این، به مثابه شروع فعالیت تشکیلاتی از سطح تشکیلات‌خوانی تا سطح تشکیلات‌بانی است. ♦️ اگر به تشکیلات‌بانی نرسید، تشکیلات‌خوانی و تشکیلات‌دانی هیچ فایده‌ای ندارد و مثل بسیاری از دروسی است که در دانشگاه‌ها و مدارس درس داده می‌شوند ولی در عمل دانشجو یا دانش‌آموز آن را کاربردی نمی‌داند❌ ⁉️ به عبارت دیگر چه مقدار در عملی کردن چنین مطالبی تلاش کرده‌اید؟ آ ⁉️یا اگر مثال در خوابگاه زندگی می‌کنید، برای اتاق خودتان رئیس انتخاب کرده‌اید؟ 💮 اگر پاسخ منفی است بدانید که تشکیلات به درستی برایتان فهم نشده است؛ چرا که حضرت علی علیهالسلام می‌فرمایند: «اگر دونفر به سفر رفتید یک نفر رئیس بشود»، ✅✅ ◀️ یکی از مصادیق این روایت، اتاق شماست. دقت کنید! تمارین عملی کار تشکیلاتی را باید از همین موارد به نظر کوچک شروع کرد. 👌☺️ اگر شما تمرین کنید که از رأی خودتان ولو رأی صحیح خودتان در یک فعالیت تشکیلاتی کوتاه بیایید، بعدها در مقابل رأی حاکم اسلامی هم کوتاه خواهید آمد و بالعکس اگر در یک کار تشکیلاتی کوچک نتوانید،
هدایت شده از الهادی
💠 راه توفیق نماز شب و سحرخیزی 🔻 خدا رحمت کند آیت الله العظمی بهاءالديني را، مکرر مي‌فرمودند: بخواهي به نفس تحميل کني، نفس احساس کوري مي‌کند! مثلاً يک چایي درست کن، بلند شو و آن ساعت را نخواب. اگر ديدي بخواهي بر دوش نفس بار بگذاري از کُلش صرف نظر مي‌کند او را بازي بده، تحت عنواني که بتواني از سحر بهره بيشتر ببري. اگر کسي در آن ساعت خوابش مي‌گيرد يک نوع بيماري روحي است. و دواي آن استغفار زياد است. 🔸 همین سؤال از حضرت موسي‌بن جعفر (عليه‌السلام) پرسيده شد [ که چه کنیم تا توفیق نماز شب پیدا کنیم؟] حضرت فرمودند: «اين از اسرار ما اهل‌بيت است، قضاي نماز شب را به جا آورید». اگر بیداری و نماز شب نشد، قضاي نماز شب، فریاد شيطان را بلند می کند. يک نفر مثلا قبل از ظهر، قضاي نماز شب فوت شده را به جا بياورد، شيطان دادش درمي‌آيد ديگر دست برمي‌دارد. بعد هم ذکر استغفار اهميت دارد.‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتما دقت و روشنگری کنید... مخصوصآ فعالین ابزار هنر و رسانه هوشیار و ناقل باشید...
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 لوح | جهان پهلوان 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «سردار شهید سلیمانی به معنای واقعی کلمه، سرشناس‌ترین و قوی‌ترین فرمانده مبارزه با تروریسم بود. کدام فرمانده دیگر قدرت داشت میتوانست کارهایی را که او انجام داد انجام بدهد؟» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ 🔺️ پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب درباره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، لوح «جهان پهلوان» را منتشر میکند. 📥 نسخه چاپ👇 http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=44791
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ تشکیلات از چهار بخش تشکیل شده: 💥جسم تشکیلات 💥 جذابیت و اسم تشکیلات 💥سازمانی بودن تشکیلات 💥مجاهدت داشتن در تشکیلات 🌺 علیرضا پورمسعودی ❤️ @Organizational_Work
4_5913568353342980311.pdf
1.15M
📗جزوه 🔸 11 ✍ مروری بر و 📘 در کلام امام خامنه‌ای ( مدظله) 🌐 🆔 @Organizational_Work
هدایت شده از الهادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آثار توجه نکردن در نماز 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
آیا شبهه دور، در مثلث «رهبری»، «فقهای شورای نگهبان» و «مجلس خبرگان» وارد است؟ نقد و بررسی شبهه دور ۱. منظور از شبهه «دور»، در مجلس خبرگان رهبری چیست؟ پاسخ: فقهای شورای نگهبان، صلاحیت نمایندگان مجلس خبرگان را تأیید می کنند و به بیان دیگر، مشروعیت نمایندگان مجلس خبرگان، به شورای نگهبان است. مجلس خبرگان رهبری نیز رهبر را انتخاب می کند؛ یعنی مشروعیت رهبری، به مجلس خبرگان وابسته است. از سوی دیگر، فقهای شورای نگهبان را رهبری منصوب می کند. در نتیجه، مشروعیت فقهای شورای نگهبان، به رهبری است و این، دور در مشروعیت است؛ زیرا مشروعیت هر یک از نهادهای یادشده، با واسطه، متوقف بر مشروعیت خودش است. نقد و بررسی شبهه دور ۱. منظور از شبهه «دور»، در مجلس خبرگان رهبری چیست؟ پاسخ: فقهای شورای نگهبان، صلاحیت نمایندگان مجلس خبرگان را تأیید می کنند و به بیان دیگر، مشروعیت نمایندگان مجلس خبرگان، به شورای نگهبان است. مجلس خبرگان رهبری نیز رهبر را انتخاب می کند؛ یعنی مشروعیت رهبری، به مجلس خبرگان وابسته است. از سوی دیگر، فقهای شورای نگهبان را رهبری منصوب می کند. در نتیجه، مشروعیت فقهای شورای نگهبان، به رهبری است و این، دور در مشروعیت است؛ زیرا مشروعیت هر یک از نهادهای یادشده، با واسطه، متوقف بر مشروعیت خودش است. همان گونه که گذشت، شبهه دور، در واقع، درباره «مشروعیت» است و چون دور امکان وقوع ندارد، در نتیجه، در نظام یاد شده، هیچ مشروعیتی وجود ندارد. ۲. آیا شبهه دور، در مثلث «رهبری»، «فقهای شورای نگهبان» و «مجلس خبرگان» وارد است؟ پاسخ: پیش از پاسخ به این پرسش، باید گفت که اگر در طرح این اشکال و شبهه، بنا بر تخلف فقهای شورای نگهبان در عدم رعایت قانون و اعمال نظر و سلیقه شخصی، برای تأیید صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان باشد، قطعاً دور وجود خواهد داشت، بلکه اگر بنا بر این گذاشته شود که نهاد رسیدگی کننده به صلاحیت ها از قانون تخلف می کند، با این نگاه، تأیید صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری، به هر نهاد یا ارگان دیگری هم که واگذار شود، دور وجود خواهد داشت. بیش تر مطرح کنندگان شبهه دور، بنا را بر تخلف فقهای شورای نگهبان گذاشته، وجود دور را مطرح می کنند،[۱] درحالی که اگر بحث و بررسی علمی و نظری قانون انتخابات مطرح است، باید جنبه های انتقادی از دیدگاه نظری به خود قانون مطرح شود، نه این که اجرای قانون با اصل مفهوم آن خلط گردد. بنابر این، در پاسخ به شبهه دور، بنا بر عدم تخلف از قانون، در تأیید صلاحیت ها است. با این بنا بر اساس دو مبنا در باب رهبری و ولایت فقیه، شهبه دور از اساس باطل و وارد نخواهد بود: الف) مبنای نصب الهی و نظریه کشف ب) نظریه انتخاب الف) مبنای نصب الهی و نظریه کشف ۱. در این مبنا - اگر مشروعیت را به معنای شرعیت بگیریم - مشروعیت رهبری، به رأی خبرگان وابسته نیست، بلکه به نصب الهی است و رأی خبرگان، مشروعیتی به وی اعطا نمی کند، بلکه جنبه کاشفیت از این نصب دارد و به اصطلاح، «تعیین مصداق» می کند. با این توصیف، حلقه دور می شکند؛ زیرا در شبهه دور، چنین فرض شده بود که خبرگان به رهبری مشروعیت می دهند. بنابراین، نه تنها رهبری مشروعیت خویش را از مجلس خبرگان نمی گیرد، بلکه خود، مشروعیت دهنده به همه اجزای نظام نیز هست.[۲] ۲. اگر گفته شود که مبنای عمل، قانون اساسی است، از دیدگاه قانون اساسی، رهبر فردی قانونی - و به تبع آن، شرعی - است که از مجرای مجلس خبرگان اثبات شود. بنابراین، درست است که مشروعیت شرعی رهبر، به نصب الهی است، ولی خبرگان راه اثبات مصداق این نصب هستند. از این رو، مشروعیت رهبری - که در این جا مشروعیت به معنای قانونی بودن، فرض شده است - به رأی خبرگان است. بنابراین، اگر در شبهه دور، مشروعیت به معنای قانونیت فرض شود، پاسخ «۱» کافی نخواهد بود. در این صورت باید گفت که با این فرض نیز شبهه دور وارد نیست؛ زیرا مشروعیت قانونی رهبر بعدی، متوقف بر مجلس خبرگان است، نه رهبر فعلی. پیش از تشکیل مجلس خبرگان بعدی، رهبر تعیین شده است و مشروعیت وی اثبات شده است. بنابراین، هیچ دوری وجود ندارد.[۳] رهبر فعلی را نیز مجلس خبرگانی تعیین کرده است که وی هیچ رابطه انتصابی و انتخابی با اعضای آن یا فقهای شورای نگهبان، در زمان انتخاب نداشته است. بنابراین، هیچ دوری وجود ندارد: مجلس خبرگان دوره اول --> رهبر فعلی --> فقهای شورای نگهبان --> خبرگان --> رهبر بعدی ب) نظریه انتخاب تفسیرهای گوناگونی از نظریه انتخاب شده است. وجه مشترک همه آن ها این است که مشروعیت رهبر، بسته به رأی مردم است؛ یعنی رأی مردم، در آن دخیل است. برخی معتقدند که مشروعیت رهبری، به نحو تام، متوقف بر رأی مردم است، که این نظریه، بر پایه لیبرال - دموکراسی غربی استوار است. بعضی قائل به «جزء العلة» بودن رأی مردم، در مشروعیت ولی فقیه هستند. به هر حال، بنا بر این که رأی خبرگان به رهبر را اعطا کننده مشروعیت به وی فرض کنیم و
کار خبرگان را درباره تعیین رهبر، انتخاب بدانیم، نه کشف مصداق، می توان گفت که قطعاً شبهه دور وارد نیست؛ زیرا کار خبرگان، ناظر به رهبر بعدی است و به بیان دیگر، خبرگان قرار است رهبر بعدی را انتخاب کنند. مشروعیت رهبر گفتنی است پاسخ های مذکور، در ارجاعات یاد شده، به طور صریح مشخص نشده است که بر اساس کدام یک از دو مبنای کشف یا انتخاب هستند؛ ولی به هر حال، بازگشت پاسخ ۲ و پاسخ ب چنان چه خواهد آمد، یکی است. فعلی نیز بر اساس انتخاب خبرگان قبلی است. ممکن است گفته شود که خبرگان بعدی، به هر حال، توانایی عزل رهبر فعلی را دارند. بنابراین، رابطه انتصابی میان رهبر فعلی و مجلس خبرگان بعدی برقرار است. در پاسخ به این اشکال باید گفت که قبول این مطلب که خبرگان، توانایی عزل رهبری را دارند، خود دلیل بر این است که انتصاب وی پذیرفته شده است؛ یعنی خبرگان آینده، پس از تشکیل، حق عزل رهبر منصوب پیش از تشکیل این مجلس را دارند. در نتیجه، مشروعیت وی، سابق بر تشکیل خبرگان جدید بوده است. بنابراین، هیچ دوری وجود ندارد؛ زیرا در شبهه دور، فرض بر این است که بین خبرگان و رهبر، رابطه اعطای مشروعیت وجود دارد، نه سلب آن. شبهه دیگری که ممکن است به این مطلب وارد شود، مسأله انتخاب دوباره رهبر یا تأیید وی، توسط خبرگان آینده است. اگر پذیرفته شود که رهبر کنونی، نیازمند تأیید خبرگان آینده یا انتخاب دوباره توسط آنان است، ممکن است توهم شود که دور در مشروعیت وجود دارد. اشکال این سخن، آن است که اولاً، انتخاب دوباره رهبر (رأی گیری دوباره برای وی) در قانون اساسی نیامده است و این، امری است غیرقانونی و مجلس خبرگان، چنین وظیفه و حقی را ندارد. تأیید رهبر نیز، اگر آن را بپذیریم، نصب جدید توسط مجلس خبرگان نیست، بلکه همان گونه که از نام آن پیدا است، تأیید مشروعیت و نصب سابق است؛ یعنی خود تأیید، دال بر پذیرش این است که رهبر، پیش از تشکیل خبرگان، منصوب و مشروع بوده است. بنابراین، تأیید، اعطای مشروعیت جدید نیست. با توجه به دو مبنای یاد شده (نصب الهی و انتخاب) تاکنون سه پاسخ به شبهه دور داده شد که برای اثبات بطلان آن کافی است. پاسخ چهارمی نیز بنا بر هر دو مبنا می توان به شبهه دور داد و آن این که در شبهه دور، چنین فرض شده است که فقهای شورای نگهبان، اعطا کننده مشروعیت به اعضای مجلس خبرگان هستند، در حالی که این مطلب، درست نیست؛ زیرا اولاً، اگر مشروعیت را به معنای شرعیت فرض کنیم، باید گفت که مشروعیت اعضای مجلس خبرگان، به تأیید صلاحیت فقهای شورای نگهبان نیست، بلکه به وجود شرایط در ایشان و به عبارتی خبرگی ایشان است. کار فقهای شورای نگهبان نیز تشخیص شرایط خبرگی در نامزدها است. فقهای شورا در تأیید صلاحیت ها تنها قدرت بر نفی غیر دارند و شرایطی را به کسی اضافه یا از وی کم نمی کنند. به بیان دیگر، آنان نقشی در خبرگی ایشان ندارند. ثانیاً، اگر مشروعیت را به معنای قانویت بگیریم، باید گفت که قانونیت خبرگان، بسته به دو امر است: خبرویت و انتخاب مردمی. فقهای شورای نگهبان، هیچ نقشی در مشروعیت قانونی ایشان ندارند؛ زیرا آنان حداکثر، وجود صلاحیت را در داوطلبان خبرگان، تأیید می کنند. اگر فقهای شورای نگهبان، صلاحیت فردی را تأیید کنند، ولی مردم به او رأی ندهند، وی به عضویت مجلس خبرگان درنمی آید. بنابراین، باید گفت که مشروعیت خبرگان، بدین معنا (قانونیت) نیز به دو امر خبرویت و رأی مردم، وابسته است، نه فقهای شورای نگهبان.[۴] در همه جای دنیا نهاد یا اشخاصی برای بررسی و تأیید صلاحیت داوطلبان وجود دارند؛ ولی هیچ گاه این امر، به معنای اعطای مشروعیت به داوطلبان به شمار نمی آید. در کشور ما نیز صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی، توسط هیئت های اجرایی بررسی می شود که با واسطه می توان ایشان را منتخب وزارت کشور و حتی به تبع آن، منتخب دولت به حساب آورد؛ اما هیچ گاه این امر بدین معنا نیست که دولت به مجلس شورای اسلامی مشروعیت می دهد، بلکه مشروعیت قانونی اعضای مجلس، به وجود شرایط در ایشان و رأی و انتخاب مردمی است. نتیجه این که، فقهای شورای نگهبان، هیچ مشروعیتی به اعضای مجلس خبرگان اعطا نمی کنند. بنابراین، از این نظر نیز حلقه دور کاملاً شکسته است. با توجه به آن چه گذشت، می توان دریافت که اشکال دور، شبهه ای بیش نیست و در قانون انتخابات مجلس خبرگان، هیچ گونه دوری وجود ندارد. ____________________________________ (۱). ر.ک: محمد عبایی خراسانی، نشریه دانشگاه امیرکبیر، «بررسی جایگاه مجلس خبرگان»، ص ۴۴. (۲). ابوالقاسم گرجی، روزنامه ایران، ۲۹/۱۲/۸۰؛ صادق لاریجانی، نشریه دانشگاه امیرکبیر، «بررسی جایگاه مجلس خبرگان»، ص ۲۰ و ۲۱؛ سید مرتضی نبوی، خبرگان و دیدگاه ها، ص ۶۴ و ۶۵؛ مرضیه فراستی، روزنامه رسالت، ۲۴/۵/۷۷؛ علی اکبر نصرتی، نشریه ارم، ویژه خبرگان سوم، ص ۱۵۳. (۳). عبدالحسین خسروپناه، روزنامه رسالت، ۱۸/۷/۷۷؛ محمود علمی، همان، ۳۰/۱۰/۷۸
؛ سید بهنام تنها، روزنامه توسعه، ۲۷/۷/۷۷؛ حسین مظاهری، نکاتی پیرامون ولایت فقیه، ص ۵۲ و ۵۳؛ احمد آذری قمی، روزنامه رسالت، ۸/۷/۱۳۶۹؛ صادق لاریجانی، بررسی جایگاه مجلس خبرگان، ص ۲۰؛ سید کاظم حائری، نشریه ارم، ش ۳، ص ۲۹؛ علی اکبر نصرتی، نشریه ارم، ویژه خبرگان سوم، ص ۱۵۲؛ محسن غرویان، نمایه مطبوعات، سال ۱۳۷۷. (۴). احمد آذری قمی، روزنامه رسالت، ۸/۷/۶۹؛ روزنامه ابرار، ۲۶/۶/۱۳۷۷؛ علی اکبر نصرتی، نشریه ارم، ویژه خبرگان سوم، ص ۱۵۳؛ سیدکاظم حائری، همان، ص ۲۹؛ احمد جنتی، همان، ص ۳۹؛ مرضیه فراستی، روزنامه رسالت، ۲۴/۵/۷۷؛ محمد علی موحدی کرمانی، خبرگان و دیدگاه ها، ص ۶۱؛ مهدی هادوی تهرانی، نمایه مطبوعات، ۱۳۷۷. ۳. برخی درباره مجلس خبرگان و رهبری، «دور اصغر» را نیز مطرح کرده اند. منظور از دور اصغر چیست؟ پاسخ: اگر چه به کارگیری اصطلاحات جعلی و ساختگی، چون «دور اصغر و اکبر» به علل سیاسی صورت می گیرد، اما بنا بر آن چه یکی از طراحان این اصطلاح گفته است، شبهه «دور اصغر» در برابر دور اکبر، یعنی همان شبهه دور معروف در مثلث رهبری، فقهای شورای نگهبان و خبرگان است که فقط درباره رهبری و خبرگان مطرح است. منظور از این شبهه، این است که یکی از شرایط عضویت در مجلس خبرگان و یکی از صفات رهبری، اجتهاد است. بنابر قانون انتخابات مجلس خبرگان، اجتهاد داوطلبان عضویت در مجلس خبرگان را باید فقهای شورای نگهبان تأیید کنند؛ اما کسانی که رهبر صریحاً یا ضمناً اجتهاد ایشان را تأیید کرده است، نیاز به تأیید اجتهاد از سوی شورای نگهبان ندارند. از سوی دیگر، نمایندگان خبرگان باید اجتهاد رهبر را تأیید کنند. بنابراین، کسانی اجتهاد رهبر را تأیید می کنند که رهبر اجتهاد ایشان را تأیید کرده است. در واقع، تأیید اجتهاد رهبری، به خودش بر می گردد و این، دور است.[۱] ____________________________________ (۱). جمهوریت، افسون زدایی از قدرت، ص ۶۷۵. ۴. آیا شبهه دور دراجتهاد رهبر و خبرگان یا همان دور اصغر، وارد است؟ پاسخ: در این شبهه نیز مغالطه صورت گرفته است؛ زیرا خبرگانی که انتخاب می شوند، اجتهاد رهبر آینده را بررسی و تأیید خواهند کرد، نه رهبر فعلی را. در هنگام برگزاری انتخابات، رهبر به وصف رهبری خویش، که از شرایط آن، اجتهاد است، باقی است و اگر در این هنگام، اجتهاد کسی را تأیید کند که قرار است رهبر آینده را انتخاب کند، چگونه این کار، موجب تأیید اجتهاد خودش خواهد بود؟ بنابراین، مشخص است که اجتهادها بر یکدیگر متوقف نیستند. البته ممکن است شبهه یاد شده، بدین گونه مطرح شود که در مرحله بقای رهبر، دور در اجتهاد به وجود می آید؛ زیرا نمایندگان خبرگان، باید استمرار وجود شرایط رهبری را در وی تأیید کنند که از جمله آن ها اجتهاد است، در حالی که اجتهاد خبرگان را رهبری تأیید کرده است و این، دور است. در پاسخ باید گفت که اجتهاد، امری اعتباری، مانند انتخاب نیست، بلکه امری واقعی است که ما به ازای خارجی دارد. بنابراین، رهبر با تأیید اجتهاد شخصی، امر خاصی را در وی اعتبار نمی کند، بلکه از وجود این ملکه در وی خبر می دهد. قانون انتخابات خبرگان، این اخبار را به عنوان نظریه ای کارشناسی، برای اثبات واقع معتبر دانسته است. بنابراین، نه رهبری و نه اجتهاد وی، علیتی برای اجتهاد داوطلب خبرگان، که رهبر اجتهاد وی را تأییدکرده است، ندارد. از این رو، اگر بعدها ملکه اجتهاد در رهبر زایل شد، اجتهاد اشخاصی که رهبر اجتهادشان را تأیید کرده است، زایل نمی شود (مانند این که بیّنه بر وجودامری قائم شود و بعد، بیّنه از دنیا برود. این، دلیل بر زوال آن امر نیست). بنابراین، اگر در هنگام اثبات اجتهاد نامزد مجلس خبرگان، توسط رهبر، اجتهاد وی را نیز همین نامزدها اثبات می کردند، این دور در اجتهاد بود؛ اما تا تشکیل خبرگان جدید، استمرار اجتهاد رهبری توسط خبرگان پیشین صورت می گیرد و پس از تشکیل خبرگان جدید نیز رهبر هیچ ارتباطی با اثبات اجتهاد خبرگان یا استمرار آن ندارد. خبرگان جدید، این استمرار وجود اجتهاد رهبر را تأیید می کنند، در حالی که رهبر اصل اجتهاد ایشان را اثبات کرده بود. بنابراین، می توان گفت که دوری وجود ندارد. ۵. برخی می گویند که شبهه دور، با «انتخاب مردمی» نقض پذیر نیست؛ زیرا اولاً، فقهای شورای نگهبان، در تأیید صلاحیت ها با اعمال سلیقه خویش، در واقع، نوعی انتخاب درباره نامزدها انجام می دهند و رأی دادن مردم، فقط نمایش انتخابات است. ثانیاً، در برخی حوزه ها تنها به تعداد نمایندگان مورد نیاز آن حوزه، داوطلب تأیید صلاحیت شده وجود دارد و در نتیجه، حق انتخابی برای مردم باقی نمی ماند. از این رو، اگر از لحاظ نظری هم شبهه دور وارد نباشد، اما واقعیت خارجی در انتخابات دوره سوم مجلس خبرگان، حکایت از وقوع دور دارد. آیا این گفته درست است؟ پاسخ: پیش از پرداختن به پاسخ، باید گفت که مطرح کردن این شبهه، اذعان به این مطلب است که از لحاظ نظری، اشکال دور د