مبانی تاریخینگری به قرآن: مبنای انسانشناختی
🔹 بخش از چالشهای تاریخینگری به قرآن برخاسته از نوع نگاه افراد به انبیاء است.
🔸 در این نوع نگاه، فرقی بین انبیاء و دیگران نیست. گرچه ظرفیت وجودی آنها پذیرفته میشود ولی به صورت کلی انبیاء نیز مانند دیگران محصولی از تاریخ و محیط خود هستند.
🔺صاحبان این اندیشه، هم انسان را از حیث ماهیت، موجودی محدود و تاریخی و هم فهم او از وحی الهی را تاریخی و بشری میدانند و معتقدند که بشری شدن وحی، لازمه انتقال آن از خدا به انسان است.
▪️در این نگاه ممکن است کسی دین را بشری ندارد و آن را الهی قلمداد کند ولی به سبب آنکه انبیاء را بسان دیگر انسانها معرفی میکند، قرآن را نیز محصول تاریخ خاصی بداند.
#هرمنوتیک
#دین_و_تاریخ
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
🔹در این نگاه نبوت، بشر را به مافوق بشر تبدیل نمیکند و از آنجا که هر آ«چه بشری باشد قطعا تاریخمند است، قرآن نیز تاریخمند است. این دیدگاه از آموزههای محوری هرمنوتیک فلسفی و هیستوریسیزم فلسفی است و بسیاری از نواعتزالیان، مثل دکتر عبدالکریم سروش، ابوزید و... این دیدگاه را بیان کردهاند.
#هرمنوتیک
#دین_و_تاریخ
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
مبانی تاریخینگری به قرآن: مبنای وحیشناختی
🔹در این نگاه، ممکن است پذیرفته میشود که وحی، منشأ الهی دارد و انبیاء هم وحی خالص و ناب را از خدا اخذ میکنند و همان را به انسانها منتقل کردهاند ولی محتوای وحی به صورت ذاتی تاریخ شرایط تاریخی انگاشته میشود؛ به گونهای که اگر شرایط تاریخی زمان نزول به گونهای دگیر بود، وحی نیز دگرگوون میشد.
🔸در این نگاه وحی از زمانه خودش تأثیر میپذیرد و در پاسخ به واقعیتهای عینی زمان نزول شگل میگیرد؛ نه اینکه کتابی از پیش آماده و به تدریج نازل شود.
🔺نتیجه این نگره آن است که وحی برای شرایط نزول (شأن نزول) نازل شده است و پاسخگوی شرایط و زمانه جدید نیست.
▪️بحث تأثیر فرهنگ زمانه، خصوصیات، نیازها، آداب و رسوم، فرهنگ و خلقیات مردم در کیفیت شکلگیری قرآن، بخش وسیعی از شبهات را به خود اختصاص داده است. تأثیر شرایط جغرافیایی در تشریع احکام در قرآن، تأثیر سوالات مردم در کیفیت و کمیت تشریع احکام و.. از شبهات مطرح در این زمینه است.
📌مهمترین چالش برای این دیدگاه این است آن است که آیا شأن نزول، معنا و مفهوم کلی آیات و فرازمان بودن قرآن را تقیید میزند؟! بسیاری از اندیشمندان مسلمان چنین باوری ندارند.
#هرمنوتیک
#دین_و_تاریخ
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
گامهای جان هیک در پلورالیسم و نقدهای آن
📌از اینجا بخوانید
#پلورالیسم
#کثرت_گرایی
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
پیامد تاریخینگری به دین: معنویت بدون دین
🔹یکی از پیامدهای محدود کردن دین به گذشته (تاریخمندی دین) جدایی معنویت از دین است
🔸به این معنا که معنویت لزوما از طریق دین تأمین نمیشود.
🔺از نگاه این افراد، اگرچه دین در گذشته تأمینکننده معنویت بوده است ولی از آنجا که دین برای امروز بشر کارایی ندارد، پس امروز نیاز بشر به معنویت، بدون دین تأمین میشود.
📌با این حال، مهمترین چالش این نظریه آن است که معنویت اگر در گرو دین و باورهای عقلانی دینی نباشد، عملا منجر با خرافهگرایی، تخدیر، توهم و خیالپردازی خواهد شد.
▪️به عبارت دیگر تفاوت نهادن میان معنویت و این گونه موارد مبتنی بر هیچ شاخصهای نیست.
❗️در این صورت عملا باورمندی به دین منجر به خرافه خواندن معنویت میشود در حالی که نیاز بشر به معنویت راستین، امری قطعی و مسلم است.
#دین_و_تاریخ
#هرمنوتیک
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
فهم نادرست از قرآن؛ زمینه تاریخینگری به قرآن
گروهی هستند که دلیلی برای اثبات تاریخمندی قرآن ندارند؛ اما چون در فهم و تبیین برخی ار آموزهها و گزارههای قرآن در ماندهاند، قائل به تاریخمنید قرآن شدهاند؛ مثلا چون قرآن مسئلهای علمی مطرح کرده که در نظر آنان، مخالف یافتههای علمی روز و موافق داشتههای علمی زمان نزول قرآن است، نتیجه گرفتهاند که قرآن تاریخمند و تابع شرایط زمان نزول است. چنانکه ماهیت آسمانهای هفتگانه که قرآن مکرر به آن اشاره کرده است، برای آ«ان قابل فهم نیست و چون در زمان پیامبر (ص) نظریه بطلمیوس در علم نجوم غالب بود و اعتقاد بر این بود که زمین، مرکز عالم است و فلکهای هفتگانه، چون برگهای پیاز آن را احاطه کردهاند و بر محوریت آن میچرخند، مدعی شدهاند که پیامبر (ص) هم متأثر از این دیدگاه که امروزه ابطال شده، مبحث آسمانهای هفتگانه را در قآن بیان کرده است. سپس از این مسئله نتیجه میگیرند که قرآن تابع شرایط تاریخی است. در حالی که اگر در فهم قرآن، راه صحیح را پیموده بودند، هرگز به چنین نتیجهای نمیرسیدند.
📚 #برشی_از_کتاب «نقد مبانی تارخیمندی قرآن» ص 25 و 26
#دین_و_تاریخ
#هرمنوتیک
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
خاستگاه تاریخمندی دین؛ تحریفشدگی کتابهای مقدس
🔹بخشی از نظریات مربوط به تاریخمندی دین و قرآن، الگوبرداری از آن چیزی است که در یهود و مسیحیت در قالب نقد تاریخی کتاب مقدس اتفاق افتاد
🔸وقتی تحقیقات نشان داد که تورات و انجیل محصول برخی تصرفات و گزارشدهی پس از زمان حضرت موسی و عیسی (ع) و نگاشته غیرانبیاء بوده است، سخن از تأثیرپذیری این نویسندگان از زمانه خودشان هم مطرح شد.
🔺رشد این امر، به اسلام هم رسید و با همان ایده برخی معتقد شدند که چه بسا اسلام نیز محصول عصر خودش باشد.
📌ولی مهمترین چالش این دیدگاه، یکسانانگاری قرآن و دیگر کتب دینی است.
▪️انجیل و تورات دچار تحریف شدهاند ولی ¬این مسئله نسبت به قرآن قطعا منتفی است. قرآن تنها کتاب آسمانی و مقدس نیست بلکه معجزه است که امکان آوردن مثل آن نیست و ادله گوناگونی بر تحریفناشدگی آن وجود دارد.
📌از اینرو برخلاف دیگر ادیان، تاریخمند دانستن قرآن قابل قبول نیست.
#دین_و_تاریخ
#هرمنوتیک
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
روشنفکری دینی در عصر قاجار
🔹روشنفکری دینی ایدهای نیست که محصول زمان کنونی ما باشد بلکه از زمانهای گذشته همانند قاجار بوده است.
رویکرد کلی این جریان نسخهبرداری (کپی برداری) از مدرنیته و غرب و پیادهکردن آن برای جهان اسلام است. «با مروری بر عقاید روشنفکران دوره قاجار در مییابیم که اصلاحات دینی مورد نظر آنها بر مبنای آموزههای غرب، و به تقلید از اتفاقات چند سده بعد از رنسانس شکل گرفته بود...
🔺جلال آل احمد مینویسد: پیشوایان فکری فرانسه اگر خود را روشنفکر مینامیدند، به این علت بود که دنیای تاریک قرون وسطای اروپا را که زیر سلطه تحجر کلیسا بود، پشت سر گذاشته بودند و به مقدماتی از علوم دست یافته و دوره رنسانس را گذرانده بودند؛ اما پیشوایان فکری صدر مشروطه به چه تعبیر، حتی در نامگذاریها از ایشان تقلید میکردند؟
📚 #برشی_از_کتاب «نقد مبانی تارخیمندی قرآن» ص 29 و 30
⁉️حال باید بررسی کرد که آیا روشنفکری دینی امروز نیز همان مسیر را در پیش گرفته است؟
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
تاریخینگری به پیامبر (ص) و خطاپذیری او
🔹عبدالکریم سروش و ابوزید از جمله افرادی هستند که تاریخمندی قرآن را بر اساس انسانشناسی خاص خود نسبت به پیامبر (ص) تبیین میکنند.
🔸از نگاه آنان پیامبر انسانی فراتاریخ نیست بلکه محصول فرهنگ و تاریخ عرب است. نتیجه این امر آن است که فهم او نسبی و متغیر است بلکه حتی او میتواند خطاپذیر باشد.
🔺پیش فرض ذهنی ایشان آن است که هر بشری لزوما از زمان و زمانه خویش تأثیر میگیرد. در حالی که این گزاره، اگرچه برای عموم انسانها صادق است ولی کلیت آن اثبات نشده است.
▪️ اینکه اکثر مردمان از فرهنگ و زمانه خودشان تأثیر گرفتهاند، نمیتوان آن را به همه انسانها سرایت داد مخصوصا اینکه باورمندان به عصمت انبیاء و فراتاریخی بودن پیامبر اسلام (ص) ادله قدرتمندی ارائه دادهاند.
🔹مهمترین دلیل برای اثبات عصمت آن است که اگر پیامبر خدا عصمت نداشته باشد، پس عملا به هیچ کدام از آموزههای وی نمیتوان تکیه کرد چراکه ممکن است در هر کدام از آنها دچار خطا شده باشد. در این صورت عملاً پیامبری وی مشکوک خواهد بود و در این صورت این چالش به وجود میآید که پس چرا خداوند او را به پیامبری مبعوث کرد؟!
❗️در واقع اگرچه این قرائت از تاریخمندی قرآن، به معنای انکار نبوت نیست ولی تا حدودی با یکدیگر تلازم دارند!
#دین_و_تاریخ
#هرمنوتیک
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
در مناظرات انتخاباتی به دنبال چه باشیم؟
🔹در انتخابات بیش از آنکه رقابت میان افراد باشد، رقابت میان مبانی فکری است.
🔺یک سویه ااین میدان ستقلال و خوداتکایی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت!
🔸سویه دیگر لیبرالیسم، سکولاریسم و اومانیسم است
📌ایسمهایی که وال استریتها در اعتراض به آنها شکل گرفت و شاید بتوان گفت دانشجویان معترض جهان در عصر حاضر به مقابله با آنها برخاستهاند
❗️حال انتخاب با مردم است...
#پرونده_ویژه
#انتخابات
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
پارادوکسهای ناتمام!
🔹جریان روشنفکری در حوزه سیاست معمولا دو طیف دارد. عدهای با عنوان اصلاحطلبی مایل به شرکت در انتخابات فعالیت دارند و عدهای همچنان از تحریم انتخابات میگویند.
🔸به عنوان مثال دکتر زیدآبادی در کانال تلگرامی خویش هنوز بدش نمیآید از تحریم انتخابات بگوید.
او برای سخن خویش به آماری استناد میکند که خودش از مردم به دست آورده است و ادعا میکند که مردم میلی به شرکت در انتخابات ندارند!
🔺با این حال، این سوال را برجا گذاشته است که:
⁉️ مبتنی بر چه شاخصهای توانسته این آمار را بگیرد؟ جامعه آماریاش چه قدر بوده است؟ چگونه فهمیده که مردم ایران میلی به شرکت در انتخابات ندارند؟
⁉️ آیا منظور او از مردم ایران فقط فالورها و دانشجویانش است؟
⁉️ چه شده که جریان روشنفکری چنین مسیر غیرعلمی را در ادعاهای خویش طی میکند؟
📌این روش نه فقط در مباحث سیاسی بلکه در عموم رویکردهای این افراد در برابر دین هم دیده میشود و با این آمارهای ساختگی، بیش از آنکه علم تولید کنند، شبه علم تولید میکنند.
#استقراء
#جامعه_شناسی
🌱اندیشه رضوان
@andishehrezvan_official
دین و سرکوب سیاسی؟!
🔹حاکمیت کلیسا در قرون وسطی از مهمترین زمینههای تئوریپردازی سیاسی مدرن است
🔸تئوریهایی که در جهان مدرن با محوریت #سکولاریسم رخ نمود.
🔺بخشی از این تئوریها رویکردشان این است که اگر حاکمیت دینی باشد، غیردموکرات و سرکوبگر خواهد بود و دین را ابزاری برای سرکوب قرار خواهد داد.
▪️ولی باید دانست اگرچه این ادعا نسبت به قرون وسطی قابل پذیرش است ولی نباید از تحریف و انحراف مسیحیت کاتولیک غافل بود.
🔺در واقع مسیحیان کاتولیک به سبب تحریف و فهم نادرستی که از دین و دینداری داشتند، به سرکوب روی آوردند
❗️اتفاقا نتیجه همان سرکوبها، تحول سیاسی و نتیجه آن بدفهمیهای علمی و فکری بود که زمینه رنسانس را فراهم کرد.
📌ولی این نظریه برای اسلام چندان قابل پذیرش نیست.
🔹چراکه اسلام از سویی قسط و #عدالت را محور #فلسفه_سیاست خود قرار داده و از طرفی به مردم و مردمداری بها داده است.
🔸در واقع نظریه #مردمسالاری_دینی نمونه همین مهم است؛ مخصوصا طبق قرائتی که میگوید اساساًَ دین خودش تأکید دارد که مردم مجری بایستههای دینی و انسانی و آرمانهای آن باشند.
📌به عنوان مثال دین یک بایسته محکم به نام عدالت را تأکید میکند و از آن کوتاه نمیآید ولی طبق این قرائت اجرای آن را بر عهده مردم میگذارد.
🌱اندیشه رضوان
@andishehrezvan_official
تاریخ انقضای اسلام!
🔹کسانی که گمان میکنند اسلام مربوط به 1400 سال پیش است و برای امروز کارآمد نیست، عملا مبتلا به نوعی تاریخینگری به دین هستند.
🔸بخشی از این افراد نگاهشان آن است که مگر میشود آنچه امروزه تغییر رخ میدهد، نسخهاش را در گذشته بیان کرده باشند؟
در نگاه این افراد هر گزارهای تاریخ انقضا دارد ولی همواره با این پرسش مواجه بودهاند که:
⁉️آیا به راستی همه چیز زمانمند است؟ اگر چنین است آیا اصل #عدالت هم چنین است؟ یعنی زمانی رسیده یا خواهد رسید که عدالت دیگر خوب و بایسته نباشد!
▪️قطعا پاسخ منفی است.
📌اینجاست که مشخص میشود بخشی از گزارهها هستند که فرازمان میباشند. در حقیقت گزارههای راهبردی دین نیز چنین هستند. همان چیزی که این اشخاص به آن توجه نداشتهاند.
#دین_و_تاریخ
#هرمنوتیک
🌱اندیشه رضوان
@andishehrezvan_official
تعامل تاریخینگری و سیاست...
🔹دنیای سیاست یکی از مهمترین عرصهها برای تاریخینگری به دین است
🔸عدهای در مدیریت جامعه ایده عبور از دین را دارند یعنی معتقدند نباید آموزهها و بایستههای دینی را در سیاست دخالت داد.
🔺به عنوان مثال، اگر دین بر مفهومی مثل «قسط» و #عدالت تأکید میکند، مربوط به زمان گذشته بوده است
▪️از نگاه ایشان، امروزه #آزادی محور همه بایستههاست. تجارت آزاد، اقتصاد آزاد و...؛ حتی اگر به قیمت #کاپیتالیسم و #سرمایه_داری تمام شود!
📌در حقیقت این افراد برای به کرسی نشاندن ایده خود مبنی بر عبور از دین، باید دین را قدیمی جلوه دهد. باید دین را کهنه جلوه دهد!
❗️اینجاست که با ادبیات و گفتاری جذاب، به تاریخینگری به دین پناه میبرد!
#دین_و_تاریخ
#هرمنوتیک
🌱اندیشه رضوان
@andishehrezvan_official
https://andishehrezvan.ir/
📌 اعجاز علمی قرآن در جنین شناسی
متن یادداشت در پایگاه اینترنتی اندیشه رضوان
#اعجاز_قرآن
🌱اندیشه رضوان
@andishehrezvan_official
ولتر و اذعان به برتری محتوایی قرآن
🔹 فرانسوا ولتر (Voltaire) از برجستهترین شخصیتهای فلسفی و ادبی فرانسه است.
🔸وی در دوران تحصیلش به آموزههای مذهبی بدبین بود
🔺فلسفهی غرب تا اندازهی زیادی، مدیون نگاه و برداشت فرانسوا ولتر از فلسفه است. او بسیاری از نوشتههای خود را در تقابل با آراء و ادعاهای فیلسوفانی شناختهشده نظیر رنه دکارت نوشته است. او مدافع سرسخت علوم طبیعی بود و در نظرش، علوم طبیعی پادزهری برای پژوهشهای بیهوده و بیثمر فلسفی به حساب میآمد
📌ولتر از جمله افرادی است که به برتری محتوایی قرآن اشاره میکند. او در مقایسه قرآن و انجیل تحریف شده معتقد است که اگر قرآن و انجیل به یک فرد غیرمتدین ارائه شود، قرآن برتری خواهد داشت و مورد پذیرش خواهد بود؛ چراکه در قرآن مطالب بیشتر بر مبانی عقلی منطبق است. چه بسا قانونی کاملتر از قوانین قرآن درباره طلاق وضع نشده باشد.
📚 فرهنگ برلیان، ص ۱۰۷، به نقل از:طبقات مفسران شیعه، عقیقی بخشایشی، عبد الرحیم، نوید اسلام، قم، چاپ چهارم، ص ۹۸
#اندیشمندان
🌱اندیشه رضوان
@andishehrezvan_official
اعجاز علمی قرآن در جنین شناسی
🔹قرآن در عرصههای مختلفی جنینشناسی دارای اعجاز است. این کتاب قرنها پیش، از جنین و جنینشناسی به گونهای سخن گفته است که یافتههای مختلف امروز صدق و درستی آن را تأیید میکند.
🔸 کیت ال مور، پدر جنین شناس از جمله افرادی است که از این مطالب شگفتزده شده است. این مهم تا جایی است که حتی از اسلام آوردن او و شاگردانش هم سخن گفته شده است.
🔺وی به عنوان رئیس پیشین انجمن کالبدشناسی کانادا، رئیس آناتومی بالینی آمریکا، جانشین رئیس مرکز علوم پزشکی در دانشکده پزشکی و صاحب کرسی کالبدشناسی طی سالهای ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۴ و پدر علم جنین شناسی، در سال 1980 در کمیته جنین شناسی دانشگاه ملک عبدالعزیز حاضر شد. در این کمیته از وی درخواست شد تا مسئله تولید مثل انسان و رشد جنینی بشر از منظر علم و قرآن و حدیث را بررسی کند و در این زمینه یاری رساند. او در این کمیته اظهار داشت که صحت علمی گزارههای قرآن در این حوزه، وی را شگفت زده کرده است
🔹به عنوان مثال، او در سخنان و نگاشتههایش از واژه مضغه شگفتزده میشود. او بیان میدارد که این واژه در قرآن نشانهای بر درستی و اعجاز علمی قرآن است. در حقیقت وقتی سخن از «مضغه» به میان میآید، به این معنا است که جنین در این مرحله به اندازه تکه گوشتی است که میتوان آن را جوید.
🔺در یافتههای علمی نیز این امر مورد تأیید است. وقتی جنین در مرحله «علقه» است، به قدری کوچک است که امکان جویدن آن نیست ولی وقتی «مضغه» است، میتوان آن را جوید.
#اعجاز_قرآن
🌱اندیشه رضوان
@andishehrezvan_official
تصویر مقاله چاپ شده از دکتر کیت مور در آمریکا شمالی با عنوان « تفسیر یک دانشمند از منابع جنین شناسی در قرآن» در مجله انجمن پزشکان اسلامی؛ ژانویه – ژوئن 1986
لینک مقاله به زبان انگلیسی
https://jima.imana.org/article/view/8693
#اعجاز_قرآن
🌱اندیشه رضوان
@andishehrezvan_official
اندیشه رضوان
ولتر و اذعان به برتری محتوایی قرآن 🔹 فرانسوا ولتر (Voltaire) از برجستهترین شخصیتهای فلسفی و ادبی
بنابه درخواست مخاطبان محترم، منبع این پست در پایان آن قرار داده شد.
در ادامه نیز مقاله و کتابی در این زمینه معرفی خواهد شد
#معرفی_کتاب
اسلام از نظر ولتر
🔹 کتابی که به بازشناسی ولتر به عنوان چهره بنام در فرهنگ و تمدن غرب میپردازد. این کتاب با استفاده از روش نظم تاریخی به بررسی تحولات و تطورات فکری ولتر پرداخته و به حل این معما کمک کرده است که آیا ولتر با صاحبان ادیان و خود ادیان ناسازگاری داشته یا آنکه چنین نیست؟
🔸نگارنده در این کتاب بیان کرده است که ولتر فردی طالب حق بود که با گذشت زمان به خطاهای خود واقف شد و کوشید تا در آثار بعدی خوش، اشتباهات گذشته خود را اصلاح کند.
#اندیشمندان
🌱اندیشه رضوان
@andishehrezvan_official
#معرفی_مقاله
بررسی آراء و افکار ولتر درباره شخصیت حضرت محمد (ص)
مطالعات اسلامی به عنوان یکی از حوزههای مهم شرقشناسی از دیر باز مورد توجه مستشرقان بوده است. ولتر به عنوان یکی از این مستشرقان در سده هجدهم میلادی (1694- 1778) به شرح و بسط آراء و افکار خود درباره اسلام به ویژه حضرت محمد(ص) پرداخت. او در آغاز یعنی در مرحله نخست، نگاهی بسیار منتقدانه نسبت به اسلام و حضرت محمد(ص) داشته است. تا جائی که پیامبر را مردی جاعل، دروغگو و فریبکار معرفی کرده است. مرحله دوم که در اواسط زندگی فرهنگی و علمی او است، به موضعی معتدلتر نسبت به اسلام و حضرت محمد(ص) رسیده است. در این مرحله پیامبر را مردی سیاستمدار معرفی کرده است و در نهایت در اواخر عمر به مدح و ستایش حضرت محمد(ص) پرداخته است. و حضرت را پدید آورنده بزرگترین انقلاب روی زمین، و دین اسلام را بزرگترین دین معرفی کرده است. در این مقاله برآنیم تا براساس روش توصیفی-تحلیلی به شرح افکار ولتر درباره پیامبر، چگونگی متحول شدن او و علل آن بپردازیم. و در همین جهت در صدد پاسخ به پرسشهای زیر باشیم.
1. علل نگاه نقادانه ولتر به شخصیت حضرت محمد(ص) چیست؟
2. ولتر در چه مواردی نسبت به حضرت محمد(ص) انتقاد داشته است؟
3. علل تغییر دیدگاه ولتر نسبت به حضرت محمد(ص) چه بوده است؟
4. آیا بین نگاه مثبت ولتر در نیمه دوم عمرش نسبت به حضرت محمد(ص) و نگاه نقادانه او نسبت به مسیحیت، ارتباطی وجود دارد؟
#اندیشمندان
🌱اندیشه رضوان
@andishehrezvan_official
تواتر حدیث غدیر در نگاه طبری و ذهبی
🔹 شمس الدین ذهنی در «سیر اعلام النبلاء» از تواتر غدیر میگوید:
🔸محمد بن جریر طبری اسناد روایت غدیرخم را در چهار جلد جمعآوری کرده است که من قسمتی از آن را دیدم و از گستردگی روایات آن شگفتزده شدم و یقین کردم که این اتفاق افتاده است.
🔺دیدگاه طبری برای برخی بسیار سنگین بود تا جایی که طبری را دارای گرایشات شیعی دانستهاند. لکن ذهبی در ادامه کلام خود این دیدگاه را رد میکند و معتقد است او با وجود آنکه شیعه نبوده است، تواتر حدیث غدیر را گزارش کرده است.
📚 متن این گزارش را از اینجا دنبال کنید.
#امامت
#غدیر
#عید_غدیر
🌱اندیشه رضوان
@andishehrezvan_official
تواتر حدیث غدیر از نگاه ابن حجر عسقلانی
🔹ابن حجر عسقلانی که از رجالپژوهان برجسته اهل سنت است، درباره حدیث غدیر مینویسد:
🔸حدیث «من کنت مولاه فعلی مولاه» را ترمذی و نسائی نقل کردهاند. این حدیث حقیقتا سندهای بسیاری دارد که همه آنها را ابن عقده در کتابی مستقل گردآوری کرده است و بسیاری از سندهای آن صحیح و یا خوب هستند.
متن ابن حجر را از اینجا دنبال کنید.
#امامت
#غدیر
#عید_غدیر
🌱اندیشه رضوان
@andishehrezvan_official
دموکراسی خیالی در برابر انتخابات!
🔹 عدهای از مشارکت مردم در امورات کشور و دموکراسی میگویند ولی هیچ سازوکار مشخصی برای حضور مردم ارائه نمیدهند.
🔸به همین دلیل، دموکراسی خیالی آنها حتی گاهی انتخابات را هم تحریم میکند!
📌در حالی که انتخابات، مترقیترین سازوکار برای ایفای نقش مردم در جامعه است.
🔺 انتخابات مظهر عینی و واقعی مردمسالاری است.
#فلسفه_سیاسی
#انتخابات
#پرونده_ویژه
#مشارکت
🌱اندیشه رضوان
@andishehrezvan_official
اندیشه رضوان
ولتر و اذعان به برتری محتوایی قرآن 🔹 فرانسوا ولتر (Voltaire) از برجستهترین شخصیتهای فلسفی و ادبی
یادداشت اندیشه رضوان درباره گرایش ولتر به اسلام و قرآن
از اینجا بخوانید
#اندیشمندان
🌱اندیشه رضوان
@andishehrezvan_official