eitaa logo
اندیشه رضوان
1.5هزار دنبال‌کننده
540 عکس
50 ویدیو
5 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
خداشناسی عامیانه و اسطوره‌ای! 🔹 از جمله باورهای عامیانه در مسئله آن است که خدا در مقابل ساختارهای فیزیکی و طبیعی قرار دارد. 🔸مثلا باور عده‌ای (که چه بسا معمولا شاید مسلمان نباشند) عامل بارش باران خدا است؛ خدایی که در آسمان است و قطرات آب را به زمین می‌فرستد. 🔺مبتنی بر این باور، اگر علم رشد کند و فعل و انفعالات درون ابرها به عنوان علت بارش باران کشف شود، جای خدا تنگ می‌شود ▪️در این صورت هرچه علم رشد کند، دین ابطال می‌شود و در نتیجه علم با دین در تعارض خواهد بود. 📌 این در حالی است که اساساً فیلسوفان مسلمان هیچ‌گاه وجود خدا را دلیلی برای انکار قوانین طبیعی عالَم نمی‌دانند. 📍 بلکه معتقد به رابطه طولی میان خدا و قواعد طبیعی هستند. 🔹 به عبارت دیگر خدا جهانی آفریده که در آن ابری با خصوصیاتی خاص وجود دارد که موجب بارش باران میشود. ✅ این همان رابطه طولی است که فیلسوفان به آن باور دارند ولی در باورهای عامیانه به آن توجه نمی شود! 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
از کجا مشخص است که پیامبران، پیام خداوند را به درستی به بشریت رسانده باشند؟ شاید دروغ گفته باشند! شاید دچار خطا شده باشند! برای پاسخ به اینجا مراجعه کنید. 👆👆👆👆 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
جدال با پیامبری از جنس زلالی و نور! 🔹 در آثار مکتوب برخی مسلمین و به تبع آن برخی غربی‌ها، شخصیت پیامبر (ص) همانند شخصیت دیگر آدمیان معرفی شده است؛ شخصیتی دارای خطا، اشتباه و گاها دچار فساد! 🔺 آنچه از تحلیل چنین گزاره‌ها در نسبت با ادله عقلی و نیز گزاره‌های قرآنی به دست می‌آید، آن است که انتساب فساد به انبیاء بر اساس برخی انگیزه‌های فرهنگی و سیاسی بوده است. ❗️ در واقع برخی از جریانات فعال در دوران خلافت خلفای سه‌گانه و نیز بنی‌امیه، برای آنکه بتوانند خود را با وجود ظلم و جور فراوان، خلیفه رسول خدا (ص) معرفی کنند، نیاز داشتند تا سنخیتی میان خود و پیامبر (ص) ایجاد کنند. ▪️ طبیعی بود که بنی امیه با آن همه ظلم و فسادش نمی‌توانست خود را به مرتبه پیامبری از جنس نور، زلالی و رحمت برساند. 🔺 لذا تلاش‌هایی انجام شد تا با جعل حدیث و انتشار گزاره‌های دروغین درباره پیامبر (ص)، او را از عرش به فرش برسانند؛ تا شاید شباهت و سنخیت با پیامبر (ص) ایجاد شود! 📚 برای مطالعه نمونه این گزارش‌ها به بخش مقدماتی و نخستین کتاب «شبهه پژوهی قرآنی؛ دفتر دوم» مراجعه کنید. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
قرآن؛ کتابی استدلالی... قرآن اهل استدلال کردن است نه تعبد صرف! اینکه در آیات سوره حاقه اشاره می‌کند که «اگر پیامبر در دریافت و ابلاغ وحی دچار انحراف یا خطا باشد، به او مهلت زندگی نخواهیم داد» خودش استدلالی عقلی است که قرآن برای عصمت انبیاء در دریافت و ابلاغ وحی دارد. استدلالی با رویکردی برون دینی 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
اسارت عقلانیت! 🔹همه افراد و مکاتب معمولا ادعای عقلانیت دارند ولی آیا به راستی همه عقلانی می‌اندیشند؟! 🔺جالب است که حتی استعمارگران، اختلاسگران، سارقان و... هم خود را عاقل می‌دانند. دنیای مدرن مبتنی بر اومانیسم هم مدعی عقلانیت است 🔹ولی به نظر میرسد آنچه مسئله اصلی بشر است و حتی در مدرنیته هم این مسئله باقی است، مسئله اسارت عقل است 🔺در واقع تحلیل‌گری و پردازش‌گری عقل نعمتی است از جانب خداوند ولی دنیای امروز آن را در راستای استعمار، چپاول نفت، سلطه‌گری و... به کار می‌برد! 📌نمونه‌اش جنایات امروز اسرائیل است. جنایاتی که حقیقت اسارت عقلانیت غرب را نمایان ساخته است. 🔸اینجاست که عقلانیت وقتی به اسارت درآید آموزه‌های دینی آن را شیطنت (نکرا) می‌نامند. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
تمدن غرب؛ فراتر از جغرافیا! وقتی صحبت از تمدن غرب می‌شود، اغلب افراد به سرعت به کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی فکر می‌کنند. اما تمدن غرب، بیش از یک موقعیت جغرافیایی، مجموعه‌ای از ایده‌ها، ارزش‌ها و شاخصه‌هایی مثل آزادی فردی، خودمحوری اومانیستی، سکولاریسم و... است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
دفاع مشروع 🔹اگرچه اسلام دین صلح است ولی صلح به معنای همزیستی مسالمت آمیز و عزتمندانه است؛ نه تسلیم ذلت بار 🔺بدین جهت آیات قرآن در عین تاکید بر همزیستی، به دفاع مشروع هم تأکید دارد؛ دفاعی که میتواند پیش‌دستانه و با ابتکار عمل باشد. ❗️با این حال باید توجه داشت که قرآن به نقش نفوذی‌ها، ستون پنجم‌ها و منافقان هم توجه دارد. همان‌هایی که در بزنگاه دفاع، هنرشان تضعیف روحیه و ایجاد چالش‌های شناختی و روانی است. 🔹این جاست که نخبگان و فرهیختگان باید به عنوان پیوست دفاع مشروع با این افراد مقابله کنند. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
جنبش «وال‌استریت را اشغال کنید» 🔹 جنبشی درحدود سال 2011 در خیابان وال‌استریت (مقر بورس نیویورک) که در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی حاکم بر آمریکا بود. 🔺 البته بهتر است آن را اعتراض به سیاست‌های برخاسته از لیبرالیسم دانست 🔸 جنبشی که به خوبی نشان داد که چگونه در غرب با شعار درآغوش آرام گرفته است و از این طریق تناقض لیبرالیسم را نمایان ساخت. ▪️جنبشی که ایده‌اش چنین بود: «ما 99 درصدی هستیم که از خانه‌های خود بیرون رانده شده‌ایم. ما از خدمات درمانی مطلوب محروم بوده‌ایم. ما از آلودگی محیط زیست رنج می‌بریم. ما ساعات طولانی را برای مقدار اندکی دستمزد و بدون بهره‌مندی از حقوق قانونی خود سخت کار می‌کنیم، البته اگر بتوانیم کاری پیدا کنیم. در حالی که یک درصد دیگر از همه چیز برخوردار است، ما از هیچ چیز برخوردار نیستیم. ما 99 درصد جامعه هستیم» 📌و لیبرالیسمی که امروز بخش مهمی از جهان امروز حتی برخی ساختارهای ایران را نیز احاطه کرده است و مانعی مهم در برابر (تمدن نوین اسلامی) است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
عصر زایش علوم انسانی اسلامی 🔹شاید بتوان گفت جمهوری اسلامی نخستین تجربه حاکمیت شیعی است. 🔺به همین دلیل تا پیش از انقلاب اسلامی، رساله‌ها و نگاشته‌های علمی اندیشمندان شیعی کمتر رنگ و بوی علوم انسانی در سطح کلان اجتماعی و تمدنی داشت. (هرچند اصل ایده علوم انسانی و اسلامی مربوط به پیش از انقلاب است و انقلاب اسلامی محصول آن است) 📌 اینجاست که می‌توان دهه‌های اخیر ایران را باید دوران گذار و ترقی دانست؛ ترقی از رساله‌نویسی فردی به ایده‌پردازی تمدنی.... ▪️دورانی که آینده جهان را تعیین می‌کند ❗️دورانی که باید آن را دوران زایش دانست؛ لذا همراه با چالش، درد و سختی است! 🔸عصری که نسل امروز طلاب و دانشجویان با الهام از آموخته‌های نسل پیشین، آن را راهبری می‌کند. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
هدف، اسرائیل نیست! 🔸 دفاع مشروع و مقتدرانه ایران در برابر تهاجم اسرائیل را نباید در مقیاس نظامی خلاصه کرد 🔹 اقدامی که از نظر نظامی در خاک اسرائیل رخ داد، ولی فقط هیمنه اسرائیل را از بین نبرد بلکه هیمنه و تهاجم‌های ضدبشری آن را نابود کرد. 🔺 تمدنی که ساخته شده بر بنیان‌هایی همچون ، ، و بود. 📍تمدنی که تمام مکاتب خود را برای حمایت از جنایت اسرائیل بسیج کرده است؛ چراکه اساس تشکیل اسرائیل برای منافع تمدن غرب است ▪️اساساً وقایع مربوط به اسرائیل را باید در این مقیاس مطالعه کرد ❗️حتی عادی‌سازی روابط با اسرائیل نیز در واقع در راستای سکولاریزاسیون (سکولارسازی) بیش از پیشِ کشورهای عربی بود 📌به همین دلیل مسئله اسرائیل، مسئله اسلام و یهود نیست. مسئله فلسطین و اسرائیل هم نیست. مسئله تمدن سلطه‌گر غرب و مقابله بشریت با آن است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
دل پاک! 🔹همانطور که سلامتی شاخه و برگ درخت به سلامتی ریشه بستگی دارد 🔹همانطور که نمی‌شود دلت استقلالی باشد ولی لباس پرسپولیس را بپوشی و به حساب دلت به میان تماشاگران استقلال بروی، 📌نمی‌شود دلت الهی باشد ولی بروز و ظهور اجتماعی غیرالهی داشته باشی. 🔺این مسئله نه تنها در باب حجاب، بلکه همه اعمال روزمره، کنش‌های اجتماعی، کسب و کار و... جریان دارد ▪️اگرچه عموم افرادی که شعار «دل پاک بدون ظهور و بروز عملی» سر میدهند از این خبر ندارند ولی اساس این ایده، مبتنی بر نوعی الهیات تخدیری است ❗️الهیات تخدیری، خدایابی بر اساس تلقین و گاها توهم درونی برای کسب آرامش مصنوعی است (مثل مواد مخدر) برخلاف الهیاتی که به دنبال اصلاح، فعالیت، اثرگذاری عملی و واقعی در زندگی بشر است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
چرا جوامع اسلامی در عرصه‌های مختلف آسیب و معضلات متعدد دارند؟ 🔹 با اینکه جوامع مسلمان گاهی ظرفیت‌های بسیار بالایی در عرصه‌های فرهنگی، فکری و ... دارند ولی تا زمانی که در راستای تمدن‌سازی و ایجادساختارهای کلان مبتنی بر آموزه‌های اسلامی قدم بر ندارند، معمولا عقب هستند. 🔸 بهترین تلاش‌ها در تمدن غیراسلامی، همچون ورزش کردن در هوای آلوده است 📌 در واقع تمدن‌ها اتمسفر سازند و هوای تنفسی شما را شکل می‌دهند. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
عصمت امام در اندیشه سیاسی شیعه 🔸در میان مذاهب اسلامی، شیعه تنها مذهبی است که در فلسفه سیاسی خود و نظریه ولایت و حکومتش شروط ویژه‌ای برای حاکم در نظر دارد 🔹 اینکه حاکم در درجه اول باید معصوم باشد 🔺 در واقع اگر حاکم جامعه معصوم باشد، حقوق طبیعی آحاد جامعه حفظ می‌شود 📍 حاکمیت اهل ظلم و جور نخواهد بود 🔹 در جامعه قانون حکمفرما خواهد بود. 📌 در حقیقت از آنجا که حاکم معصوم، جامع همه فضایل است و به معنای واقعی کلمه حکیم است، می‌تواند با علم و فضیلت خود قوای جامعه و افراد آن را در جهت شکوفایی و رشد پیش ببرد. 🔺 به همین دلیل است که فیلسوفانی همچون و با حاکمیت حکیمان و صاحبان فضایل باور دارند. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
اسلام و سیاست 🔸اگر سیاست را به معنای مدیریت همراه با خباثت و شیطنت برای استعمار، سلطه و چپاول بدانیم، اسلام با آن مخالف است و به مبارزه با آن بر می‌خیزد همانگونه که امامان شیعی به مبارزه با بنی‌امیه پرداختند 🔹 ولی اگر سیاست را به معنای تدبیر هوشمندانه برای برقراری نظم اجتماعی، شکوفایی، رشد و تکامل بدانیم، اسلام با آن موافق است؛ بلکه برای آن برنامه دارد به این معناست که می‌گوییم اسلام برنامه سیاسی اجتماعی دارد و را برنمی‌تابد. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
زیگموند باومن؛ مدرنیته و عقلانیت ابزاری! 🔹جدا از اینکه هولوکاست از نظر تاریخی ثابت شده است یا نه، این نکته قابل توجه است که زیگموند بآومن در کتاب خود با نام و هولوکاست به نکته ای مهم اشاره می کند 🔺او معتقد است، هولوکاست‌ها و نسل کشی لازمه عقلانیت ابزاری تمدن مدرن غرب است 🔸 او از تمدنی سخن می‌گوید که در آن عقلانیت، ابزاری برای سلطه‌گری و تأمین منافع است و در آن خبری از انسانیت، عدالت و... نیست. 📌همان چیزی که در عصر حاضر در نسل ‌کشی غزه هم به خوبی نمایش داده می شود. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
اسلام و علوم انسانی! 🔹وقتی از اقتصاد اسلامی، جامعه‌شناسی اسلامی و دیگر علوم انسانی با پسوند اسلامی سخن گفته می‌شود، باید توجه داشت که مقصود چیست؟ 🔸آیا مقصود آن است که در آیات و روایات، در جستجوی ایده‌های جامعه‌شناختی یا نسبت عرضه و تقاضا و... باشیم؟! ⁉️قطعا از آنچه در آیات و روایات است، به این راحتی نمی‌توانید تئوری‌پردازی و اندیشه‌ورزی‌های رایج را پیدا کنید؛ بدین جهت باید دانست که مقصود از چیست 📌در واقع منظور آن است که متفکران مسلمان با فهمی روش‌مند بتوانند راهبردهای اسلام در هر دانش را دریابند تا ساختاری از مبانی، اهداف و... سامان یابد 🔹پس از آن این گزاره‌ها بایستی با شاخصه‌های خاص خود بر موارد مختلف و تطبیق یابد و گزاره‌های کاربردی یا دستورات کاربردی متناسب با آن راهبردها بازطراحی شوند 🔸اینجاست که می‌توان از علوم انسانی اسلامی سخن گفت. 🔺بدین جهت، این برداشت که «علوم انسانی اسلامی صرفا به دنبال چند آیه و روایت در موضوعات جامعه‌شناختی، اقتصادی یا... است» برداشتی نارسا و نادرست است بلکه فهم عمیق از آیات و روایات و راهبردهای دین و سپس بازطراحی گزاره‌های کاربردی متناسب با آن، بخشی مهم از پروژه بازسازی علوم انسانی بر اساس آموزه‌های راهبردی اسلام است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
کرامت انسانی... 🔹همواره انسان و جایگاه او در نظام زندگی اجتماعی بشر مورد توجه اندیشمندان مختلف بوده است. 🔸این‌که آیا هر انسانی دارای ارزش، کرامت و احترام است یا تنها برخی از انسان‌ها؟ 🔺به نظر می‌رسد در این زمینه باید به این نکته توجه داشت که اگر چه اصل وجود انسان و تمامی انسان‌ها دارای کرامت و احترام اند ولی در عین حال رفتارهای انسان می‌تواند به رفتار خوب و بد تقسیم گردد؛ 📌یعنی کرامت ذاتی انسان یک مسئله است و این‌که رفتار خوب و بد چیست مسئله‌ای دیگر، و این‌که انسان در قبال رفتارهای ناشایست خود باید پاسخگو باشد و گاه مجازات گردد، مسئله‌ای دیگر است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
چالش پلورالیسم! 📍یکی از مغالطه‌های طرفداران استفاده از تمثیل به نظام‌ها اقتصادی و سیاسی است. 🔺 آنها می‌گویند همانگونه که هر نظام سیاسی یا اقتصادی محاسن و معایبی دارد و نقاط مثبت و منفی مختلفی را در خود جای داده‌ است، هم اینگونه هستند. هرکدام نقاط ضعف و قوتی دارند. در این موارد باید همه را درست دانست و از حق دانستن یکی و رد دیگران پرهیز کرد. 📌برای نشان دادن ضعف این سخن می‌توان این سؤال را مطرح کرد که چرا دين و گزاره‌هاى دينى نظير مسائل فيزيک و رياضى نباشند كه يک پاسخ صحیح بیشتر ندارند؟! 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
مدینه فاضله افلاطون، دغدغه‌ای قابل توجه! 🔹نظریه مدینه فاضله افلاطون می‌گوید: دنیا آن روزی به سعادت نائل خواهد شد که حکیمان، زمامداران باشند و زمامداران حکیم باشند. 🔸تا وقتی که حکیمان طبقه‌‏ای هستند و زمامداران طبقه‌‏ای دیگر، دنیا روی سعادت نخواهد دید. 🔺در واقع هرچه جامعه در حوزه ابزار پیشرفت کند، تا زمانی که این ابزار توسط حکیم (کسی که در علم و عمل در جایگاه رفیع و دارای فضیلت است) به کار گرفته نشود، منجر به انحطاط و سقوط بشر می‌شود چراکه افراد غیرحکیم ابزار را برای منافع خودشان استفاده می‌کنند. 📌 هرچند که و ، رابطه خوشایندی با این نظریه ندارند ولی اساس دغدغه‌ی ، مسئله‌ای مهم است که می‌توان آن را مسئله امروز بشریت نیز قلمداد کرد؛ مسئله و دغدغه‌ای که هنوز زنده است... چه بسا همین دغدغه زنده است که باعث شده تا افوام و ادیان مختلف همواره در انتظار یک منجی باشند؛ منجی که قرار است مدینه‌ای فاضله ایجاد نماید 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
اختلاف فتوا؛ پلورالیسم صدق یا نجات؟ 🔹 گاه ( دینی) به معنای آن به کار می‌رود که ممکن است افراد مختلفی از ادیان مختلف، نجات یابند و به آرامش و سعادت اخروی (ولو حداقلی) نائل شوند. 🔺این شبیه آن چیزی است که در ذیل اختلاف فتوا هم مطرح می‌شود. اینکه هر کسی به نظریه یک عالم دینی (در زمان غیبت) عمل کند، به رستگاری و سعادت می‌رسد؛ چراکه علما شاید اختلاف نظر داشته باشند و قطعا برخی از آن‌ها با واقعیت سازگار نباشند (خطا باشند) ولی عمل به دیدگاه آن‌ها موجب معذوریت و نجات است 🔸 ولی گاه پلورالیسم به معنای کثرت‌گرایی در صدق و حقانیت است؛ به این معنا که همه ادیان و اهالی آن‌ها، همگی در گزاره‌های خویش صادق هستند. 🔺پرواضح است که چنین دیدگاهی با چالشی جدی مواجه است! 📌 به عنوان چگونه می‌توان آموزه تثلیت مسیحیت را نیز صادق و حق دانست و در عین حال مخالفت و انتقادات جدی اسلام به آن را نیز حقیقت و صادق دانست؟! 📌 این مسئله به طور خاص در اعتقادات و باورهای بنیادین عملاً مستلزم تناقض‌گویی خواهد شد و مسلماً مورد پذیرش نخواهد بود! 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
فهرست مطالب اصلی اندیشه رضوان بر اساس کلیدواژگان معرفت شناسی، فلسفه علم، ذهن و هرمنوتیک هستی‌شناسی اندیشه‌های کلامی و الهیات مکاتب فکری (ism ها) (فهرست مطالب مربوط به سکولاریسم) یا () حکمت عملی حقوق بشر جامعه و تمدن () تاریخ تمدن روش‌شناسی علوم مسائل دینی گاهی نیز در قالب نگاهی به مناسبت‌های مهم خواهیم داشت و در قالب به متفکران مختلف و آراء آنها اشاره خواهیم داشت 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
خشونت یا عطوفت؟ 🔹زمینه‌های روان‌شناختی عاملی مهم برای این است که عده‌ای از خشونت لذت ببرند و عده‌ای دیگر از عطوفت. 🔸ولی مشکل آنجایی شروع می‌شود که این زمینه‌ها و روحیات، شاخصه‌ای برای ارزیابی تمدن‌ها و تئوری‌ها می‌شود! 🔺آنکه عطوفت را دوست دارد با آموزه‌های قضایی و دفاعی اسلام رابطه خوشایندی ندارد و از این طریق دین را محکوم می‌کند 🔺دیگری هم که اهل خشونت است، از عفو و مدارا دلخور است! ▪️این مسئله هم نسبت به تمدن اسلامی، هم نسبت به آموزه‌های دینی و هم شخصیت‌های دینی مثل پیامبر اسلام (ص) مطرح است. 📌این در حالی است که شاخصه ارزیابی یک تمدن، اساساً ذائقه افراد نیست؛ بلکه جامعه‌پردازی جامع، هوشمندانه و عاقلانه است 🔹یعنی همان مقدار که شمشیر و زندان برای بقاء زندگی انسانی و ایجاد تعادل در جامعه لازم است، عفو و مدارا نیز لازم است. 🔺همان طور که در طبابت، گاهی همدلی با بیمار لازم است و گاهی تیغ جراحی کارساز است. ❗️نه باید تمدن اسلامی را تمدنی رحیمانه (بدون هیچ‌گونه خشونتی) و نه تمدنی خشن (بدون هیچ گونه عطوفتی) در نظر گرفت! قرآن، حدیث، تاریخ، تئوری‌ها و شخصیت‌های اسلام را باید چنین مطالعه کرد؛ در مقیاس جامعیت .... 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
کدام دموکراسی! 🔹 و مردم‌داری را به دو معنا می‌توان در نظر گرفت: 1️⃣ اینکه تصمیم و رأی یک شخص ملاک حرکت جامعه نباشد بلکه جامعه برای رسیدن به آرمان‌هایی مثل و ، نیاز به مشارکت عموم مردم دارد. 2️⃣ اینکه تصمیم مردم همواره ملاک خوب و بد باشد؛ حتی اگر مردم رأی به ظلم و ستم دهند! 🔺واضح است که در معنای اول، آرمان‌ها، قوانین و بایسته‌هایی وجود دارد که فراتر از اراده مردم است و مشارکت مردمی برای تحقق آن به کار می‌آید. ▪️ اما در معنای دوم، اساساً هیچ چیزی ملاک خوب و بد نیست و فقط خواست مردم مهم است؛ حتی اگر ظالمانه باشد! ⁉️ کدام راهکار عاقلانه است؟ آشکار است که راهکار نخست عادلانه‌تر و عاقلانه‌تر است و راهکار دوم زمینه‌ساز ظلم و تجاوز 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
اسارت علم و فناوری... 🔹رشد و شکوفایی علم در جهان امروز به عنوان یکی از محصولات و شاخصه‌های مدرنیته، بر کسی پوشیده نیست ولی نباید شکوفایی علم را به معنای رشد انسانیت و تکامل بشریت دانست (برخلاف آنچه که طرفداران مدرنیته ادعا دارند) 🔸در واقع اگرچه رشد علم و فناوری در برخی امور موجب سرعت بخشیدن به زندگی بشر و تکامل او شده است ولی در برخی موارد، علم و فناوری اسیر فلسفه‌های سیاسی منفعت‌گرا و سودگرا شده که اتفاقا آن‌ها نیز محصولات تمدن غرب می‌باشند. 🔺بدین جهت است که فناوری هسته‌ای که می‌تواند باعث رشد بشر باشد، به بمب اتمی تبدیل می‌شود تا در هیروشیما فرود آید. 📌این همان اسارت علم و فناوری در مدرنیته است.... 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات