❇️ فقر اقتصادی ننگ است. نباید تنها به فقیر کمک کنیم بلکه باید با فقر مبارزه کنیم. دین نمی خواهد تنها شکم افراد سیر شود، بلکه می خواهد آبرومندانه زندگی کنند.
🎙 آیت الله جوادی آملی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 اندیشه ما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسرا،حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح کردند: فقر اقتصادی ننگ است و لذا باید به سمتی حرکت کنیم که فقری نباشد، نه اینکه فقیری نباشد.
🔸 به گزارش شفقنا، سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) و هیئت همراه، صبح امروز با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.
🔸 این مرجع تقلید شیعیان در دیدار با رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) و هیئت همراه، اظهار داشتند: از همّت بلند شما و خدمات مسئولین حق شناسی می کنیم و برای کسانی که امینانه خدمت می کنند دعا می کنیم، توقع ما این است تا این قدرت فکری را پیدا کنیم که نباید تنها به فقیر کمک کنیم بلکه باید با فقر مبارزه کنیم و این جهاد خوبی است!
🔸 ایشان بیان داشتند: فقر دو گونه است، فقر اقتصادی و فقر طبیعی؛ جلوی فقر طبیعی را نمی شود گرفت، بچه بودن، پیر شدن، بیمار شدن و فقری که از این موارد سر چشمه بگیرد، ننگ نیست؛ اما فقر اقتصادی ننگ است و لذا باید به سمتی حرکت کنیم که فقری نباشد، نه اینکه فقیری نباشد.
🔸 ایشان بیان داشتند: کمک به فقرا دو جور است، یکی کمک به فقیر است و دیگری فقرزدایی است؛ ما یک امر عاطفی داریم و یک امر عقلانی؛ امر عاطفی که کمک به فقیر است در همه کشورهای جهان هست و در همه آنها نهادی که به فقرا کمک می کند نیز وجود دارد، اما ما پیرو امیرالمومنین علی (علیه السلام) هستیم که فرمود: «لو تَمثّل لِی الفقر رجلاً لَقَتلتُهُ»؛ من اگر فقر را ببینم، گردن فقر را می زنم! من نیامدم به فقیر کمک کنم، من آمده ام جلوی فقر را بگیرم! وظیفه اصلی ما این است که جلوی فقر گرفته شود.
🔸 ایشان افزودند: حفظ آبرو و عزت مومنین یک کار اسلامی است و لذا باید زمینه تولید و اشتغال برای همگان فراهم شود تا بتوانند با عزت و آبرو، بر سر سفره خود بنشینند و عزتمندانه زندگی کنند.
🔸 این مرجع تقلید شیعیان ادامه دادند: در اسلام اجیر شدن مکروه است، چرا که دین می گوید می خواهیم کریم باشید و کرامت داشته باشید، ما نمیخواهیم که تنها شکم افراد سیر شود، بلکه میخواهیم آبرومندانه زندگی کنید.
🔸 حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشتند: خداوند در اولین آیاتی که بر پیامبر گرامی اسلامی نازل کرده است می فرماید: ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ﴾؛ این اولین حرف خداست: من خدای اکرم هستم. فقیه درس فقه می دهد و طبیب درس طب و مهندس درس هندسه، خداوند اکرم درس کرامت می دهد و می خواهد انسان با کرامت زندگی_کند.
ایشان بیان داشتند: یارانه یک کار رئوفانه و مهربانانه است، اما قبلا هم گفتیم که پول یارانه باید صرف تولید و اشتغال و کار شود تا همه بر سر سفره خود بنشینند و زندگی عزتمندانه داشته باشند.
🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/faghr-eghtesadi-nang-ast/
#آبرو
#اقتصاد
#فقر
#ننگ
#آیت_الله_جوادی_آملی
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ اینکه معروف است فقه شیعه حاشیهای بر فقه عامه است به چه معناست؟ این جمله را به آیتالله بروجردی منسوب میکنند. همین امروز یکی از دوستان از آیتالله سبحانی در این رابطه سوال کردند، ایشان پاسخ دادند که «دروغ است».
🎙 استاد محمدحسین عبدی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 «اندیشه ما» نشست «استقلال فقه امامیه» با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین عبدی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد که گزیده آن را در ادامه میخوانید؛
🔹 در میان روایات ما تاکید بسیاری شده است که در علومتان مستقل باشد و آن را فقط از اهل بیت(ع) بگیرید. به همین جهت بزرگان ما در طول تاریخ تلاش کردند در همه علوم و فنون اسلامی تحقیق کنند تا مستقل شوند و معنای استقلال این است که هیچ دخیلی در آن وجود نداشته باشد. شما این استقلال را در اجزای مختلف استنباط میبینید. مثلا در حوزه منابع وقتی بحث ادله عقلی پیش میآید فقها حساس میشوند و به ادله عقلی مثل استحسان و قیاس و مقاصد راه نمیدهند یا مثلا در بحث اجماع میبینید فقهای ما تلاش کردند اجماعی که ولد نامشروع میان مدعیان فقه بوده است به ولد مشروع تبدیل کنند. به همین سبب فقهای ما در طول تاریخ اجازه ندادند در فقهی که فقه فرقه محقه است رخنهای ایجاد شود. وقتی سراغ روایات میروید هم دائم تصریح شده است که فقط روایات ما اهل بیت(ع) را بگیرید و غیر از ما، از کسی روایت نگیرید. اساسا اهل بیت(ع) یک خطی را برای تابعین خودشان تصویر کردند که با منابع غیر معتبر مرز داشته باشند.
👈🏻 در حوزه اصول هم همینطور است و کسی مثل سیدمرتضی صراحتا اعلام میکند میخواهم کتابی مستقل در اصول بنویسم. همینجا اشاره کنم اخذ سرفصل، اخذ موضوع و مسئله مثل اخذ امر تکوینی است و هیچ ربطی به استقلال ندارد. فرض کنید مسئلهای را در شرق یا غرب عالم بسازند مثل معاملات اینترنتی. اگر ما از معاملات اینترنتی صحبت کردیم یعنی استقلال خودمان را از دست دادیم؟ خیر، اینها موضوعات است. پس اینکه تصور کنید تبویب کتب اصولی ما از کتب اهل سنت گرفته شده است ربطی به استقلال ندارد. حتی اگر شما در تحریر محل نزاع از آرای آنها استفاده کنید هیچ تاثیری بر استقلال فقه ندارد و اتفاقا باید از آن استفاده کرد. پس تقریر محل نزاع ربطی به استقلال ندارد و آنچه بر استقلال فقه تاثیر میگذارد مسئله حجیت است. پس نگویید سرفصل اصول ما مطابق اهل سنت است پس مستقل نیست. آن زمان که فقه شما تحت تاثیر استدلال آنها قرار بگیرد و تمایلات فقیه تغییر کند، بر استقلال فقه اثر دارد.
🔹 فقهای ما در راستای جریان استقلالی تلاش کردند اصطلاحات را هم عوض کنند مثلا اصطلاح سنت را از سنت پیامبر(ص) به سنت معصومین تغییر دادند یا اصطلاح اجماع را از اتفاق کل به اتفاق کاشف تغییر دادند. این کارها یعنی چه؟ فقها میخواستند به ما بگویند شما باید حرفتان به لحاظ عقلی و شرعی اعتبار داشته باشد و بی دلیل تابع نشوید. کسی که بیدلیل تبعیت کند استقلال خودش را به هم زده است.
🔻 انگیزه فقها از پرداختن به فقه مقارن
🔸 نکته جالب این است که هم در میان قدما و هم متاخرین، فقه مقارن نوشته شده است ولی فقه مقارن، فقه موثر نیست. فقه مقارن جمعآوری اطلاعات است ولی برای چه. یکی از رسالتهای مهم فقه مقارن مسئله دفاع از فقه امامیه و ترویج فقه امامیه به عنوان فقه اصلی اسلامی بوده است. بنابراین فقه مقارن فقه تهاجمی بوده تا بگویند ما تابعین اهل بیت(ع) در احکام مکلفین این احکام را بر اساس ادله فهمیدیم. پس فقه مقارن حمله است، تولید نیست. تهاجم غیر از تولید است. این منشا اشتباه شده است و برخی تصور کردند چون در میان قدما برخی متعرض فقه مقارن شدند، پس فقه امامیه استقلال نداشته و حاشیه بر متن بوده است. این حاشیهنشینی برای این است که به شهر حمله کنید نه حاشیهای که نشسته باشیم تا واردات بر ما وارد شود و روایات را بر اساس آن تفسیر کنیم و بفهمیم. البته فقه مقارن میتواند کاربرد تفسیری هم داشته باشد ولی باید توجه داشت که این فقه، اساسا فنی از فنون فقهی بوده است البته شاید برای تولید فقه بتوانیم دو جا از فقه مقارن استفاده کنیم که یکی از آنها در مسئله تعارض اخبار است ......
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/figh-shia-hashiye-fhighamme/
#شیعه
#فقه
#آیت_الله_سبحانی
#آیت_الله-بروجردی
#محمد_حسین_عبدی
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ جریانشناسی نسبت دین و سیاست در جهان اسلام؛ پنج کلان نظریه درباره رابطه دین و سیاست
🎙 استاد محمد علی میرزایی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 مسأله مناسبات دین و سیاست موضوع بحث ماست که به نظر میرسد امروز بخش زیادی از مشکلات مسلمانان نتیجه ابهامها و آسیبهای این مناسبات است.
🔸 اندیشه ما به نقل از شبکه اجتهاد: طیفهای گستردهای در ذیل این مناسبات قابل تصور هستند و این طیفها گاهی تا مرز نزاع و درگیری با هم پیش میروند. به تعبیر بهتر ما امروز یک واقعیت بیرونی داریم که تفسیری که طیفهای اسلام گرا از مناسبات دین و سیاست میکنند با این واقعیات بیرونی هماهنگی و سازگاری کافی ندارد. منظورم این نیست که اینها متفاوت فکر میکنند. منظورم این است که اینها غالبا غیرواقعگرا و نامعطوف به این وضعیت بیرونی فکر میکنند.
🔻 چرا از نظر وائل حلاق حکومت دینی «ناممکن» است؟
🔸 من یک نمونه قبل از اینکه این دسته بندی را ارائه دهم بگویم. یک شخصیت مسیحی در امریکا به نام آقای «وائل حلاق» هست. ایشان یک مسیحی متخصص در فقه و اسلام سنی است. در بین مستشرقان معاصر ما کسی در شناخت فقه و شریعت به قوت وائل حلاق نیست. این فرد یک کتابی اخیرا چاپ کرد به نام «الدوله المستحیله» یعمی دولت غیر ممکن. آقای حلاق دقیقا در این کتاب میخواهد بگوید که مناسبات دین و دولت، یا حداقل مناسبات حداکثری میان آن دو ممکن نیست. آقای حلاق این کتاب ۴۰۰-۵۰۰ صفحه ای را بر چهار جمله بنا کرده و میخواهد تفسیر آسیب شناسانه خودش را از رابطه دین و سیاست به عنوان یک فرد بی طرف ارائه دهد.
🔸 اولین مقدمه اش این است که مسلمانان نمیتوانند خارج از نظم نوین جهانی و سازمان مللی و حقوق جهانی و ساختار تفکر جهان و ساختار معادلات قدرت در جهان دست به تشکیل دولت بزنند. مگر اینکه بگویند ما میخواهیم برویم پشت یک کوهی بدون رابطه با هیچ دولت ملتی، خودمان یک دولت تشکیل دهیم. یعنی یک نگاه قبیله وار به دولت؛ منظورش کلیت این تمدن جدید است. او اعتقاد دارد مسلمانان و غیر مسلمانان اگر بخواهند دولت درست کنند ناچارند دولت مدرن درست کنند، یعنی باید در زیرمجموعه مدرنیسم دولت درست کنند. پس این مقدمه اولش است که ما نمیتوانیم برویم یک گوشه از عالم در عزلت از عالم یک دولت درست کنیم. ما مجبوریم در زمانه حاضر با ۲۰۰ کشور جهان در یک منظومه دولتی و سیاسی جهانی کار کنیم. هیمنه دولت مدرن اجتناب ناپذیر است.
🔻 دولت ممتنع؛ اسلام، سیاست، مخمصه اخلاقی مدرنیته
🔸 مقدمه دوم این است که اگر مسمانان بخواهند حکومت دینی تشکیل دهند، هیچ گریزی نیست که «اخلاق» باید در کانون دولتشان باشد. یعنی دولت دینی نمیتواند بر پایهای غیر از اخلاق استوار باشد. به تعبیر ما مزیت نسبی دولتهای دینی اخلاق است. یعنی آن چیزی که دولت دینی را از دولت غیر دینی متمایز میکند اخلاق است. یعنی نقطه تمایز را اجرای شریعت نمیداند. نمیخواهد بگوید شریعت اجرا نشود یا بشود. وجه امتیاز را اخلاق میداند. میگوید صرف شریعت کافی نیست. چون هر کس دارد به شریعت خودش عمل میکند. اما آن مسأله اصلی را اخلاق میداند.
🔸 مقدمه سومش این است که دولت مدرن دولتی غیراخلاقی است. غیر اخلاقی نه به معنای ضداخلاقی؛ بلکه به این معنا که دولتی است که کارش اخلاق نیست و بلکه دولتی است ناسازگار با منطق اخلاقی. چون راهبرد دولتهای مدرن منافع ملی و منافع دولت است و حتی به نظر آنها منافع عقلانی ملت است. اما چیزی به نام اینکه رئیس جمهور امریکا مثلاً، نباید به رئیس جمهور روسیه دروغ بگوید وجود ندارد. سیاست تقریباً ماکیاولیزم است و ماکیاولیزم روح سیاست مدرن است. خود ماکیاول هم آدم بیاخلاقی نبوده؛ ممکن است متخلق هم بوده ولی میخواهد بگوید منطق اخلاق با منطق سیاست تفاوت دارد. چون شما وظیفه داری مرزهایت را حفظ کنی. معنا ندارد بگویی من میخواهم حقیقت را بگویم چون مرزهایت را از دست میدهی! ......
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/jaryan-shenasi-nesbat-din-va-siyasat/
#جریان_شناسی
#جهان_اسلام
#دین
#سیاست
#محمدعلی_میرزایی
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
26.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
🔹 که نبی شد پسر آمنه، ماه عربی
🔹 بعثتی کرد که ابلیس طمع کرد به عفو
🔹 رحمتی کرد که خاموش شود هر غضبی
🎉 عید مبعث بر مسلمین جهان مبارک 🔥🌹
📌 شما عزیزان میتوانید جهت استفاده از موشن گرافی های زیر آن ها را دانلود و در شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید.
https://andishehma.com/mabas-moslemin/
#موشن_گرافی
#چندرسانه
#مبعث
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
❇️ مشکل جامعه ما «توصیف» است
🎙استاد دکتر محسن برهانی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 آقای دکتر! یک مقدار به بحثهای تخصصی حقوقی برگردیم. در چند وقت اخیر حکم بعضی از روزنامهنگاران و فعالان رسانهای ابلاغ شد. بازداشتهای موقت طولانی برخی از آنها را شاهد بودیم. شما بهعنوان یک وکیل که احتمالا خانوادههای متهمان در این مدت به شما مراجعه هم داشتند، در جریان این روند هستید. وکیل میگرفتند، بعد به وکیل میگفتند حق نداری وکالت کنی، ماده ۴۸ را هر طور شده میخواستند اجرا کنند. چرا اینگونه است؟
قانونگذار زمانی که قانون را نوشت، حواسش بود که نباید دست بازپرسها و دادیارها را برای بازداشت موقت باز بگذارد. بههمیندلیل اعلام کرد که بازداشت موقت ممنوع است؛ الا در مواقع خاص. آن مواقع خاص چه بود؟ ...
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/moshkel-jamee-ma-tosif-ast/
#جامعه
#مشکل
#محسن_برهانی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ یک جامعه وقتی دینی است که در آن عدالت باشد. جامعهای که دچار فقر، فساد، ویژه خواری و غیره است دینی نیست.
🎙 آیت الله سید محمدعلی ایازی
🟢 نکات برگزیده مطلب
پیامبر اهل عفو است و جالب اینکه قرآن نمیفرماید وقتیکه از تو ای پیامبر درخواست عفو کردند آنها را ببخش، بلکه میفرماید «فاعف عنهم»؛ کسی که به سیره پیامبر اهمیت میدهد باید اهل عفو باش.
جامعه فقیر با عدالت و دینداری نسبتی ندارد. پس یک جامعه دینی وقتی دینی است که در آن عدالت باشد. جامعهای که دچار فقر، فساد، ویژه خواری و غیره است دینی نیست.
🔸 عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، دستیابی به «عدالت اجتماعی» و ساختن جامعه «احسان محور» را از مهمترین رسالتهای پیامبر گرامی اسلام دانست و تصریح کرد: هیچ جامعهای بدون قانونگذاری، آزادی بیان، ترویج علم و اقتصاد سالم به عدالت نمیرسد.
🔸 این پژوهشگر دینی، همزمان با سالروز مبعث پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله گفت: در قرآن کریم آمده است: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»؛ این آیه به پیامبر گرامی اسلام اختصاص ندارد، بلکه قرآن میفرماید همه پیامبران برای ایجاد قسط مبعوث شدهاند. فلسفه بعثت همه انبیاء تحقق «عدالت اجتماعی» دانسته شده است. این عدالت اجتماعی نیز موضوعی نیست پیامبر آن را به ارمغان بیاورد. پیامبران الهی زمینه تحقق عدالت اجتماعی را فراهم میکنند و این مردم و جامعه هستند که آن را محقق مینمایند. درهرصورت عدالت مهمترین مسئله و وظیفه پیامبران و همچنین پیامبر گرامی اسلام است.
🔸 آقای ایازی درباره زمینههای ایجاد تحقق عدالت اجتماعی ادامه داد: برخی از این زمینهها در همین آیه شریفه مطرحشده است. یکی از آنها کتاب قانون است و لذا قرآن میفرماید «و انزلنا معهم الکتاب»؛ در جامعه باید پایبندی به قانون باشد. جامعه عدالت محور، جامعهای است که در آن قانون حاکم است و نه اراده فردی. باید توجه داشت که امروزه بسیاری از نظامهای استبدادی نیز قانون تدوین کرده و با چماق قانون مردم را از حقوق خود محروم میسازند. قانون زمانی مشروعیت دارد، که پذیرش عمومی داشته باشد و حقوق اجتماعی را محدود نکند.
🔸 وی از «آزادی» بهعنوان دومین زمینه تحقق عدالت اجتماعی نام برد و تصریح کرد: آزادی نقش مهم و بنیادین در تحقق عدالت دارد. جامعه عدالتگستر، جامعهای است که در آن افراد بتوانند بدون لکنت زبان سخن خود را مطرح کنند. این معنا و مضمون بارها در کلام شخص رسول گرامی اسلام و همچنین در کلام امیرالمؤمنین علیهمالسلام منعکسشده است.
🔸 این پژوهشگر دینی در پاسخ به این پرسش که احکام ارتداد و سب النبی چگونه با آزادی قابلجمع شدن است توضیح داد: مسئله ارتدادی که در قرآن مطرح است، مسئله برگشتن از عقیده نیست. ارتداد نسبت به معارضان مطرح شد. آنها از صرفاً عقیده خود برنمیگشتند؛ بلکه با دشمن همکاری کرده و به آنها ملحق میشدند. قرآن صراحتاً میفرماید که «لا اکراه فی الدین». این نشاندهنده آزادی اندیشه در سراسر دین است. دودسته از اقدامات پیامبر نیز نشاندهنده احترام ایشان آزادی است؛ در مدینه با دگراندیشانی که دست به اسلحه نمیشدند کاری نداشتند. در همان جامعه پیامبر با منتقدان خودکاری نداشتند. ایستادن در مقابل کسی که دست به اسلحه میشود، در همه نظامهای سیاسی وجود دارد.
🔺 در جامعه فقیر نمیتوان عدالت را جستجو کرد
🔸 آقای ایازی ادامه داد: زمینه سوم تحقق عدالت اجتماعی «بینات» است. بینات همان مبارزه با جهل و ارتقاء سطح عقلانیت در جامعه است. جامعهای میتواند در مسیر فلسفه بعثت گام بردارد که از سیستم آموزشوپرورش مترقی برخوردار باشد. جامعهای عدالت محور است که در آن احترام عالمان، دانشمندان و اندیشمندان حفظ شود. وقتیکه در جامعه مراکز علمی توسعهیافته و نسبت به علم اهتمام وجود داشته باشد، اندیشمندان و دانشمندان محترم شمرده میشوند سره از ناسره جدا گشته و افراد فرومایه به ردههای عالی دست پیدا نمیکنند. جامعه وقتی در مسیر توسعه قرار میگیرد که مراکز علمی در آن گسترش یابد و هم عالمان جذب این مراکز شوند. اینگونه است که علم رواج یافته و جامعه در مسیر عدالت قرار میگیرد. در جامعهای که زمینههای تولید علم، آگاهی و دانش محدود میشود نمیتوان انتظار تحقق عدالت را داشت.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/jamee-dini-edalat/
#جامعه
#عدالت
#دین
#فساد
#فقر
#آیت_الله_سید_محمد_علی_ایازی
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ پیامبر(ص) جامعه را برمدار رحمت قرار داد و نشانه اش رفع اختلافات و برقراری آرامش در اداره جامعه بود
🎙 استاد هادی سروش
✂️ برش هایی از متن:
🔸 ضمن بیان اینکه تابلوی معرفی پیامبر در قرآن به عنوان رحمه للعالمین آمده است، اظهار داشت: گرچه رحمت واژه شناخته شده و معهودی است اما ارزیابی آن در مورد حضرت رسول اکرم(ص) باید براساس رحمت واسعه الهی صورت گیرد چرا که رحمتِ پیامبر خدا در واقع ظهور رحمت خداست و پیامبر مظهر اوست.
🔸 او ادامه داد: البته بررسی رحمت در شخصیت پیامبر می تواند از راه بررسی تاریخ باشد و اما پژوهش عرفانی در رحمت خدا حقایق متفاوتی را عیان می کند.
🔻 بررسی سه دیدگاه در مورد رحمت خدا
🔸 استاد سروش به بیان سه دیدگاه در زمینه رحمت الهی پرداخت و توضیح داد: رحمت از صفات عین ذات است که ضروری است و ضرورت آن با تصریح قرآن رسیده و فرمود :کَتَبَ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَهَ (انعام/۱۲) و در زمینه رحمت الهی سه دیدگاه وجود دارد: در دیدگاه اول رحمت با غضب خدا مساوی است و رحمت شامل مومنان است و غضب شامل هر غیر مومنی است . شاید بتوان گفت در اندیشه های کلامی شیعه و سنی رگه هائی از نوع نگرش دیده می شود. در دیدگاه دوم رحمت بر غضب سبقت دارد و بیشتر رحمت خدا در جهان خلقت ظهور دارد. بیشتر متفکرین حکمت گرای دینی چنین می اندیشند و روایاتی مانند سبقت رحمتی علی غضبی می تواند موید این نظریه باشد. در دیدگاه سوم؛ همه هستی مملو از رحمت الهی است و ما جایی خالی از رحمت خدا نمی بینیم. صاحب این تفکر عارفان هستند.
🔸 او به مطلبی از امام خمینی در کتاب «شرح چهل حدیث» اشاره کرد و گفت: امام در این کتاب مطلب زیبایی دارد و می نویسد: بر حسب برخی روایات خدا به دنیا نظر لطف نکرده و لطف و رحمت او در آخرت جلوه گر است. اما در عین در همین دنیا می بینیم سراسر رحمت الهی است. مقصود این است که باید بر اساس دیدگاه سوم آیه سوره انبیاء را تفسیر کرد که فرمود: ما ارسلناک الا رحمه للعالمین، مگر جایی را می توان یافت که از رحمت پیامبر بزرگوار خدا دور باشد! او بر دوست و دشمن، بر کوچک و بزرگ، بر زندگان و اموات، خودی و غریبه و خلاصه همه و همه بارش رحمت دارد.
🔻 شرح چهره رحمانیِ پیامبر
🔸 این استاد حوزه در ادامه گفت: امام حسین می فرماید، درباره خروج رسول اکرم و اینکه پس از خارج شدن چه میکردند، از پدرم سؤال کردم. فرمودند: رسول اکرم در میان مردم تحبیب قلوب میکردند و آنان را از خود نمی راندند، کریم و بزرگ هر قومی را رئیس آنان قرار میدادند و چهره ها را تکریم می کردند، از مردم بر حذر بودند بدون اینکه خوشرویی خود را از آنان دریغ کنند، از اصحاب خود سراغ میگرفتند و تفقّد می فرمودند و از مردم در مورد مسائلی که بین خود مردم بود سؤال میکردند (نه اینکه از همراهان خود از شرائط جامعه و مردم جویا شوند)، بدون افراط و تفریط، نیکی را تحسین و تأیید و بدی را تقبیح و بی ارزش میکردند. میانه رو و یکسان بودند، از حقّ تجاوز نمیکردند و اطرافیان حضرتش از بهترین مسلمانان خیّر بودند، برتر و بالاتر از همه نزد آن حضرت کسی بود که خیرش به همه میرسید و هرکس نسبت به دیگران بهتر همدردی و کمک میکرد نزد آن حضرت مقام و منزلتی بزرگتر داشت. ؛ یُؤْلِفُهُمْ وَ لَا یُنَفِّرُهُمْ وَ یُکْرِمُ کَرِیمَ کُلِّ قَوْمٍ وَ یُوَلِّیهِ عَلَیْهِمْ وَ یُحَذِّرُ النَّاسَ وَ یَحْتَرِسُ مِنْهُمْ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَطْوِیَ عَنْ أَحَدٍ بِشْرَهُ وَ لَا خُلُقَهُ وَ یَتَفَقَّدُ أَصْحَابَهُ وَ یَسْأَلُ النَّاسَ عَمَّا فِی النَّاسِ وَ یُحَسِّنُ الْحَسَنَ وَ یُقَوِّیهِ وَ یُقَبِّحُ الْقَبِیحَ وَ یُوهِنُهُ..
🔻 رفتار رحیمانه و هدایتگرانه پیامبر
🔸 استاد سروش با اشاره به روایتی از رحمت پیامبر (ص) در تفسیر مجمع البیان گفت: در تفسیر مجمع البیان آمده است که خانمی بنام ﺳﺎﺭه بعد ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﺑﺪﺭ ﺍﺯ ﻣﮑﻪ ﺑﻪ ﻣﺪﯾﻨﻪ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻧﺰﺩ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ ﺭﻓﺖ و پیامبر از او پرسید ﺑﺮﺍﯼ ﭼﻪ به مدینه ﺁﻣﺪهﺍﯼ؟ او گفت؛ ﺷﻤﺎ همیشه ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﭘﻨﺎه ﻭ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻥ ﺑﻮﺩﯾﺪ، ﺍﮐﻨﻮﻥ ﻣﻦ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎنی ﻧﺪﺍﺭﻡ ﻭ ﻧﯿﺎﺯﻣﻨﺪ ﺷﺪهﺍﻡ، ﺁﻣﺪهﺍﻡ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﻦ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﯿﺪ؛ نه جامهای دارم، نه .......
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/payambar-rahmat-aramesh/
#آرامش
#پیامبر
#جامعه
#رحمت
#هادی_سروش
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ حضرت آیت الله جوادی آملی: قرآن کریم شرح حال پیامبر اکرم (ص) است جامعه حوزوی باید فرا بگیرد، عمل بکند و منتشر نماید.
🎙 آیت الله جوادی آملی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 اندیشه ما به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی اسراء: در سالروز بعثت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب حوزه های علمیه به دست حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل بیت معظم له برگزار گردید.
🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنرانی خود ضمن تبریک مبعث پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، بیان داشتند: خداوند در قرآن می فرماید « لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» پیامبر گرامی اسلام الگوی علمی و عملی خوبی است که باید به او تأسی کنید و او را امام و مقتدای خود قرار دهید.
🔸 ایشان اظهار داشتند: درباره شخصیت رسول گرامی (ص) همین بس که وارد شده «کانَ خُلقُهُ القُرآن»؛ اخلاق پیامبرگرامی اسلام(ص)، قرآن بود؛ یعنی قرآن کریم، شرح حال آن حضرت (ص) است هم در معارف الهی، هم در خود سازی، هم در جامعه سازی، هم در تعلیم و تربیت در حوزه داخله جامعه اسلامی، هم در تعلیم و تربیت در حوزه توحیدی و هم در تعلیم و تربیت انسانی در حوزه بین الملل!
🔸 ایشان افزودند: قرآن کریم در سه بخش برنامه های تربیتی دارد، بخش اول مربوط به داخله اسلامی است و وظیفه مسلمانان ، بخش دوم مربوط به وظیفه موحدان عالم و بخش سوم بخش بین المللی و جامعه انسانیت است خواه مسلمان، خواه غیر مسلمان که با تعابیری همچون اینکه قرآن کریم ﴿نَذِيراً لِلْبَشَرِ﴾، ﴿كَافَّةً لِلنَّاسِ﴾، ﴿لِلعالَمينَ نَذيرًا﴾ آمده است که این کتاب برای جامعه بشری نیز حرفهای جهانی دارد چه بپذیرید چه نپذیرید! پس اسلام هم برای تربیت مومنین است هم برای تربیت اهل کتاب و هم برای تربیت جامعه انسانی!
🔸 معظم له خطاب به طلاب حوزه های علمیه بیان داشتند: شمایی که وارد حوزه علمیه شده و لباس مقدس روحانیت را بر تن کردید، مستحضر باشید مجلس علم شما بسیار مجلس وزین و هدف و راه شما مقدس است، اما مجلس علمی شما وزین است چون کتاب و سنت برنامه دینی شماست و آنچه ذات اقدس الهی بوسیله عقل در درون و بوسیله انبیای الهی از بیرون تعلیم می دهد، جامعه حوزوی باید فرا بگیرد، عمل بکند و منتشر بکند.
🔸 ایشان افزودند: در روایات آمده است که «إنَّ اَلْمَلاَئِكَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ اَلْعِلْمِ » یعنی در مجلس درس و بحث حوزه های علمی، فرشتگان پر پهن می کنند تا طلاب حوزه های علمیه روی پرهای فرشته ها قرار بگیرند و عالم ربّانی شوند، اینکه فرموده فرشته ها بال و پر خود را پهن کرده و فرّاشی آنها را به عهده می گیرند، برای آن است که انسان باید هم فرشته خوی شود و هم پر در بیاورد و پرواز کند!
🔸 معظم له سپس با بیان اینکه انسان باید بداند از کجا، در چه مسیری و به کجا پرواز کند، اظهار داشتند: اول از همه انسان باید «معرفت» پیدا کرده و سپس «هجرت» را فرا بگیرد که جهاد هم در همین هجرت است، هجرت از جهل علمی به علم و از جهالت عملی به عقل عملی! این اولین قدم و پرواز پرنده پس از معرفت است.
🔸 معظم له ادامه دادند: بعد از فصل هجرت، دستور بعدی این است که شما این راه را آرام آرام نروید، بلکه «سرعت» بگیرد «وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ» کندی و عقب افتادگی مطلوب نیست .....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/payambar-rahmat-aramesh/
#پیامبر
#قرآن_کریم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa