eitaa logo
اندیشه ما
667 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ استادی: حل مسائل مستحدثه، باید با فقه جواهری باشد؛ تحول درونی در حوزه را دنبال کنیم. علیدوست: تکثیر شاخه‌ها و تراشیدن عناوین انتزاعی در فقه، از آسیب‌‌های بحث تحول است. نباید دائماً بار اضافه بر دوش فقه بگذاریم. 🎙 آیت الله استادی 🎙 آیت الله علیدوست ✂️ برش هایی از متن: ♦️ استادی: قابل‌انکار نیست که حوزه فعلی با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و به‌خصوص امکانات آن و از جهات مختلف دیگر رشد کرده است.یک بحث این است که چه تحولاتی شده و چه تحولاتی باید شود؟ امام خمینی (ره) این تحولاتی که شده و باید شود را قبول دارد یا خیر؟‌ می‌شود گردن ایشان گذاشت و گفت این تحولات به خاطر امام شده است؟ تحولی که قابل‌انکار نیست مقایسه حوزه علمیه فعلی با حوزه ۵۰ – ۶۰ سال قبل است به‌خصوص در امکانات و رفاهیات. 🔸 وقتی ما قم آمدیم، مدیریت مدرسه فیضیه آقای ساقداری بود و تقریباً حوزه آن زمان متمرکز در فیضیه بود، برای سربازی اقدام نکرده بودم، یکسال دیر شده بود. رفتم خدمت ایشان. نپرسید که چرا طلبه شدی؟ گفت‌ می‌روی سربازی، برمی‌گردی به طلبگی؛ یعنی مدیریت مدرسه باید از جوانی که آمده بپرسد چرا دیر شده، چرا زود شده. مدرسه حجتیه هم اداره‌شان این‌گونه بود که چه کسی حجره بگیرد، چه کسی حجره نگیرد. 🔸 ماه رمضانی در قم منزل یکی از مراجع بودم. خانمی آمده بود‌ می‌گفت همسر ما از این بیت نامه گرفته و رفته تبلیغ. الآن به ایشان نیاز داریم و باید با ایشان تماس بگیریم. مسئول دفتر آن مرجع گفت که‌ نمی‌دانیم. ایشان رفته تبلیغ و هرجایی رفته، رفته؛ اما الآن جایی ثبت و ضبط‌ می‌شود و‌ می‌توانند با ایشان تماس بگیرند. مدیریت آن روز آقای ساقداری بود، مدیریت امروز ۱۰ تا معاون دارد غیر از خودش که شبانه‌روز کار‌ می‌کند. این‌ها تحول است. تحول مگر چیست؟ 🔸 بنده درس آقای اعتمادی‌ می‌رفتم که مطول‌ می‌گفت. ما روی حصیر‌ می‌نشستیم و درس‌ می‌خواندیم یا در محیطی که نمور بود، روی آن درس‌ می‌‌خواندیم. آیت‌الله خوشوقت به همین دلایل سال‌‌‌ها درد پا و بیماری از این ناحیه داشتند. آن روزها اصلاً بهداشت آن‌چنان معنا نداشت؛ اما ما را دعوت کردند دو سه سال پیش برای آقایان اطبا صحبت کنیم، به ما کیفی دادند و گفتند هرروز صبح باید فشار خود را بگیرید.‌ نمی‌دانم چه‌کار کنید و… این‌ها همه تحول است. اگر تحول به این معناست که تحول انجام شده است ..... ♦️ امام (ره) تمدن اسلامی را تمدن فقه‌ می‌‌دانست ♦️ علیدوست: وقتی تحول با نام امام خمینی پیوند بخورد، مقصود تحول متکامل است، تحول‌ می‌‌تواند در فقه، کلام، فلسفه فقه و فقه‌‌های مضاف و غیره رخ دهد؛ ولی امام تمدن اسلامی را تمدن فقه‌ می‌‌دانست و آن را گرانیگاه قرار داده بود و صحبت بنده هم معطوف به فقه و پیرافقه است. 🔸 اگر بخواهم ازنظر علمی، آموزشی و پژوهشی قضاوت کنم و در قیامت روی آن بایستم، تحول امیدوارکننده‌ای رخ‌داده است و این حرف را از روی اطلاع‌ می‌‌گویم. مثلاً در بحث فلسفه فقه، قبل از ۴۴ سال گذشته چیزی به‌طور نهادینه و تعریف شده از فلسفه فقه نداشتیم و به‌صورت نانهادینه و کارتن ‌خواب و باری به هر جهت گوشه‌‌‌هایی از فلسفه فقه مطرح شده بود. 🔸 امروز همایشات متعدد و کتاب و مقاله در مورد این مباحث داریم، از جمله در بحث گستره شریعت که ریشه آن به دوره فضل بن شاذان برمی‌گردد. یکی از اختلافات اساسی میان مشروعه ‌خواهان و مشروطه‌طلبان بر سر همین بود زیرا مشروطه‌طلبان‌ می‌‌گفتند ما امور شرعی و عرفی داریم و باید امور عرفی را از غیر شریعت بگیریم و بعد زمزمه موافقت و عدم مخالفت قوانین با شریعت هم از آنجا پیدا شده است؛ این اندیشه خیلی هم قابل دفاع نیست ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ostadi-alidost-feghh/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ اضطرار در استنباط و اجراء دین 🎙آیت الله محمد عندلیب همدانی 🔸وقتی فهم دین و استنباط و اجتهاد احکام آن در دوران غیبت اضطراری است، وقتی بین دین موجود با دین نازل تفاوت هایی هست ، وقتی بخش عمده ای از منابع قانونی از دستمان رفته و در فهم بقیه هم دچار بن بست ها و معضلاتی سخت هستیم، آیا نباید سخن از اجرای اضطراری به میان آورد. 🔹عوامل به وجود آوردن اجرای اضطرای بر دو دسته اند : الف: عوملی که مستقیم قانون دینی را اضطراری می کند و غیر مستقیم اجرا را اضطراری می گرداند. ب : عواملی که مستقیم خود اجرا را اضطراری می کند. 🔸عوامل بخش اول عبارتند از: الف/ در دست نبودن معدن علم گسترده و بی خطا ب / ناقص بودن دین موجود نسبت به دین نازل ج / محتمل الخطاء بودن بخش هایی از دین موجود د / اختلافی بودن بسیاری از احکام دین موجود ه / پیدایش شرائط جدید و نیز مسائل نوپدید در اثر توسعه علم و صنعت بشری که گاهی چالشی عظیم بین مرحله استنباط و مرحله إجراء به وجود می آورد. 🔸مهم ترین عوامل بخش دوم عبارتند از : الف/ در دسترس نبودن مقتدا و مسئول و ناظر بی خطا و معصوم ب /عدم انقیاد و پذیرش اقشار زیادی از جامعه نسبت به برخی از احکام دین (مثل حجاب و...) ج /عدم امکان اجرای همه احکام همین دین موجود در اثر شرائط داخلی و خارجی ( مثل بانکداری ، اجرای حدود و....) 🔷اجرای اضطرای یعنی خود را عملا معصوم نپنداریم ، چون : « لا يُقاسُ بِآلِ مُحَمَّد مِنْ هذِهِ الاُمَّهٍ أحَد و لا يُسَّوي بِهِمْ مَن جَرَت نِعْمَتُهُم عَلَيْهِ اَبَداً هُمْ اَساسُ الدَّينِ و عِمادُ اليَقينِ. »( خطبه دوم نهج البلاغة ) كسي از اين امت را نتوان با آل پيامبر (صلی الله علیه و آله) مقایسه کرد و نيز هرگز روزی خوران خوان علم و فضیلت اهل بيت را نمی توان با آنان برابر دانست دودمان پيامبر پایهٔ دین و ستون استوار يقين اند. 🔷 اجرای اضطراری یعنی اقدام در حد توان و وعده در حد امکان، چون : لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها/۲۸۶ بقره /// لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آتَاهَا /طلاق ۷/ 🔷اجرای اضطراری یعنی پذیرفتن قوانین بین المللی ، یعنی مدارا و همزیستی و تقیه را اصل و پایه قرار دادن. 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ezterar-dar-estenbat-va-ejra-din/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ اهل بیت (ع) سعی کردند اگر قدرت از مدار خود خارج شود، فرهنگ از مدار خود خارج نشود و بر مدار انسانی بماند 🎙 استاد حمید پارسانیا 🔸 گفت: اهل بیت (ع) سعی کردند اگر قدرت از مدار خود خارج شود، فرهنگ از مدار خود خارج نشود و بر مدار انسانی بماند و منافقان را ناگزیر کند که در ذیل کلمه توحید حضور داشته باشد و عریان عمل نکنند. حضور این فرهنگ موجب می شد تا معرفت های عرفانی هم در بسترهایی وجود داشته باشد. 🔸 حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در مراسم آغاز بکار همایش ملی عرفان اهل بیتی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم بیان کرد: لفظ عرفان اهل بیتی در مقابل یک سنت معهود عرفانی جهان اسلام به کار برده می شود. چه نسبتی میان عرفان اهل بیتی و عرفان رایج وجود دارد؟ گاه مساله را فقط به لحاظ منطقی مقایسه می کنیم یعنی امور اهمی که در عرفان است را با ماثوراتی که از ائمه وجود دارد مقایسه می کنیم. 🔸 وی گفت: عرفان در یک بیان گفته می شود دو مساله اساسی دارد، یکی توحید است و دیگری موحد. اما برای اینکه فرصت مقایسه را داشته باشد بنده از سه امر یاد می کنم؛ یکی توحید است، دومی انسان و جایگاه او و انسان موحد و سوم شهود است. البته هریک از اینها به تنهایی معرف حوزه عرفان نیست. شهود با بحث توحید و انسان می توانیم ببینیم در عرفان چه ویژگی هایی دارد و آنچه که از ائمه به ما رسیده است چه جایگاهی دارد و مقایسه کنیم. 🔸 وی گفت: وقتی می گوئیم عرفان اهل بیتی در برابر یک سنت اخلاقی عرفانی قرار داریم اما از منظر تاریخی هم می توان نگاه کرد. در قرآن کریم با سه سطح معرفت مواجهیم. یکی معرفت نقلی است، یک سطح معرفت عقلی است که مخاطب آن عاقلان هستند. این سطح معرفت در دسترس همه انسانهاست و این، عقل مفهومی است. سطح سوم معرفت شهودی است. این سه حوزه از معرفت که ریشه در قرآن دارد و با هویت اسلام پیوند خورده است، کسانی که راجع به جهان اسلام گذر کرده اند از سه عقلانیت یاد کرده اند. یکی عقل استنباطی است، دیگری، عقل برهانی است، و یکی هم حوزه شهود است که گاهی از آن به عقل عرفانی یاد شده است. در تفکر دینی و تفکر اسلامی، معرفت نمی تواند به معرفت مفهومی محدود شده باشد، وحی عنصر مقوم دین و کلام خداست و نقل در حاشیه وحی مرجعیت پیدا می کند. آیات قرآن هم از وحی هم از عقل و هم کلام خدا سخن گفته اند. 🔸 وی افزود: فرهنگ های مختلف را با نحوه مواجه شان با این سطوح می توان دید. آنچه که در جهان مدرن وجود دارد، جریان های روشنگرایانه است که اختلافات زیادی بین جریان های عقل گرایانه و حس گرایانه دیده می شود اما همه آنها در این جهت مشترک هستند که مرجعیت وحی و شهود و نقل را برای علم و معرفت علمی حذف کردند. کار دکارت این است و از ذیل اوست که کتاب مقدس و پرداختن به این امور کلا حذف می شود. 🔸 وی ادامه داد: نواندیشان جهان اسلام که از این سه سطح سخن گفتند به دنبال آن بودند که عقلانیت برهانی را مطلق کنند و از این زاویه ببینند آیا در جهان اسلام ریشه داشته است یا خیر؟ در کشورهای عربی، برخی مانند جابری معتقدند که بین معتزله زمینه ای بوده که البته این نیست. در ایران هم برخی معتقدند در جهان اسلام عقل برهانی نیست و اگر زمینه ای بوده به قبل از اسلام برمی گردد، اینجا نقل است و وحی و تا این دو باشد، خرد و خردورزی نیست. اما جهان اسلام این سه سطح را دارد.... 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ahlbeit-ghodrat-za-madar-khareg-shvad-farhang-kharej-nashavad/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
📚 معرفی کتاب: دروس فقهی (کتاب الحجر) 🖊مولف: آیت‌الله سیدحسن مرتضوی 🔸به گزارش«اندیشه ما» جلد اول کتاب «دروس فقهی (کتاب الحجر)» برگرفته از درس‌های آیت‌الله سیدحسن مرتضوی از اساتید برجسته حوزه علمیه مشهد، به قلم حجت‌الاسلام سیدمحسن مرتضوی تحریر وتدوین یافته است، نوشتار حاضر برگرفته از درس خارج فقه معظم له در کتاب الحجر است در سال های 1382 تا 1384 در مدرسه ایة الله العظمی خویی مشهد مقدس ودر جمع کثیر طلاب وفضلای حوزه تدریس فرمودند اولین جلد از مجموعه دروس فقهی چهار موضوع از آن مباحث را در بر دارد عبارتند از: 1 بلوغ دختران 2 ولایت طفل 3 محجوریت سفیه 4 محجوریت مفلس این اثر به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۴۲۴ صفحه منتشر شد ....... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/moarefi-ketab-doros-feghhi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
18.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 نسل جوان را به جهان رهبري 🔸 جلوه ي توحيد، علي اکبري 🔸 هر که هواي رخ احمد کند 🔸 در تو تماشاي پيمبر کند 🔹 ولادت باسعادت سرو باغ احمدي، آينه ي محمدي و روز جوان مبارک 🌹🎉 📌 شما عزیزان میتوانید جهت استفاده از موشن گرافی های زیر آن ها را دانلود و در شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید. https://andishehma.com/rooz-javan-va-tavalod-hazrat-aliakbar/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
❇️ راهبان آخرالزمان 🎙 استاد مهراب صادق‌نیا ✂️ برش هایی از متن: 🔻 فرقه‌هایی که با گرایش و رویکردهای آخرالزمانی ایجاد می‌شوند، بیش از آن که به عنوان یک انحراف، چالشی اعتقادی برای دیگر گروه‌های مذهبی باشند، یک مشکلِ اجتماعی هستند که نظم جامعه را تهدید می‌کنند. این فرقه‌ها را در بیش‌تر مناطق جهان می‌توان پیدا کرد. فرقه‌ی آئوم شینریکیو ( Aum shinrikyo) یا راهبان آخرالزمان که در سال ۱۹۸۶ در ژاپن تاسیس شد، یکی از آن‌هاست. این فرقه که توسط شخصی به نام چیزو ماتسوموتو بنا گذاشته شد، وقوع قریب‌الوع آخرالزمان را تبلیغ می‌کرد. آن‌ها معتقد بودند که دولت آمریکا، فراماسونرها، و صهیونیست‌ها دشمنان اصلی ژاپن هستند و تمام ساختارهای فرهنگی و آموزشی ژاپن را کنترل می‌کنند...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/raheban-akharozaman/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ روحانیت مستقل و قدرت سیاسی 🎙 استاد محمود شفیعی ✅وجود دولت و حکومت برای بهزیستی انسان ها ضروری است. با تکیه بر وجود دولتی صالح است که می توان رفاه و آسایش، امنیت و آرامش و دیگر نیازهای دسته جمعی انسان در جامعه را تحصیل نمود. در واقع انجام همین کارویژه هاست که چهره عمومی و همگانی دولت را منعکس می کند و تاسیس و تداوم آن را در زندگی اجتماعی توجیه پذیر می سازد. ✅با این حال، جامعه شناسان اجماع دارند که دولت بیش از چهره عمومی، از چهره ای به غایت خصوصی برخوردار است و در این راستا، همه دولتها دنبال حفظ خود، منافع خود و منافع حامیان خود با هر قیمت و هزینه ای هستند. از این جهت، وجود دولت نه بیان کننده ضرورت که انحصار طلبی انسان ها در جامعه را نشان می دهد. چهره خصوصی انحصار طلب دولت اگر کنترل نشود، ضرر بودنش از فایده های آن فزونی می گیرد. معمای همزمان خیر و شر بودن دولت اقتضا می کند که کنترل چهره خصوصی دولت به اولویت اول هر کشور تبدیل گردد. ✅کنترل چهره خصوصی دولت با بسط حوزه عمومی در بیرون از نهاد دولت و در متن جامعه امکان پذیر است. منظور این است که نهادهایی در کنار دولت در جامعه تاسیس گردند تا بتوانند چهره خصوصی دولت را با نظارت همه جانبه کنترل کنند. دین و فرهنگ دو نهاد بسیار با اهمیت بشری است که در اصل متعلق به همگان است. سرشت این دو نهاد را علایق مشترک بشری تشکیل می دهد. ✅روحانیت اگر بخواهد از نهاد دین به نفع همگان، صیانت به عمل آورد، باید به طور جد پای خود را از گلیم نهاد دولت بیرون بکشد و به حداقل ممکن در باقی ماندن در دولت اکتفا نماید. با ظهور چنین شرایطی روحانیت مستقلی شکل می گیرد که همزمان می تواند چهره خصوصی یکه تاز و ستم گر دولت را تا حد ممکن کنترل کند و از سوی دیگر از دین به مثابه نهادی همگانی به بهترین شکل ممکن حفاظت به عمل آورد. روحانیت در این مرحله خواهد توانست به گسترش ایمان و معنویت همگانی در جامعه امیدوار گردد. تردیدی نیست که غلظت حضور روحانیت در حکومت به بازنده شدن روحانیت، تضعیف دین و یکه تازی بیشتر دولت منجر شده و خواهد شد. ✅برای این دیدگاه شواهد قرانی و روایی زیادی وجود دارد. هر چند قرآن تاسیس و نهادینه شدن حکومت در جامعه را به رسمیت می شناسد، انواع مختلفی از مفاسد سیاسی را مورد توجه قرار داده و به نقد همه جانبه قدرت سیاسی پرداخته است. قتل فرزندان، غصب اموال، ارتکاب مفاسد جنسی، ادعای خدایی، علو و برتری جویی، تحقیر مردم، به فقر کشاندن دیگران، عظمت طلبی و فخر فروشی از جمله مفاسد سیاسی حکومت های روی زمین در طول تاریخ بلند مدت بشری است که در آیه ها و سوره های گوناگون به شکل انتقادی انعکاس یافته است. در مقابل، توصیه خداوند به شکل گیری گروهی از مومنان، مستقل از قدرت سیاسی، که بتوانند به هشدار دادن به دیگران، به ویژه، مبارزه با حاکمان ستم گر و زیاده خواه، و همچنین دعوت همگان به ارزشهای نیک و پرهیز دادن از ارتکاب امور ضد اخلاقی، همت گمارند، بسیار جدی است ..... 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/rohaniyat-mostaghel-va-ghodrat-siyasi/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ امام‌خمینی و حکم همکاری با نظام‌های نامشروع 🎙 استاد آیت الله سیدضیاء مرتضوی ✂️ برش هایی از متن: 🔴 چکیده مقاله ۱- فقدان مشروعیت امری نسبی است و محدوده آن در این بحث تنها حکومت‌های فاقد صلاحیت است که در جوامع اسلامی حکمرانی دارند و موضوع ارتباط با حکومت‌ها در سایر جوامع غیر اسلامی موضوعی جداگانه است. ۲- امام‌خمینی حرمت همکاری را محدود به کمک به ظلم شمرده و صرف شناخته شدن به عنوان‌هایی مانند معمار و خیاط ظالمان را حرام ندیده و بعید ندانسته روایاتی که از هر نوع همکاری و همراهی باز داشته مربوط به زمامدارانی است که مدعی جانشینی پیامبر(ص) بوده‌اند و نه هر زمامدار ستمکار. ۳- صرف همکاری با نظام نامشروع یا جائر، اگر کمک مستقیم به ظلم نباشد و پی‌آمدهای دیگری برای فرد یا جامعه نداشته باشد، نه تنها مجاز است، بلکه اگر حفظ نظام اجتماعی و برآوردن «واجبات نظامیه»، مانند حفظ امنیت و سلامت، بسته به آن باشد، امری واجب خواهد بود. ۴- روایات پرشمار است که امامان اهل بیت(ع) در راستای حق حاکمیت خود، از پذیرش ولایت و مسئولیت از سوی حاکم جائر منع کرده‌اند و فقها نیز بر اصل حرمت آن اتفاق نظر دارند؛ ولی مواردی را به دلالت روایات دیگر از آن استثنا کرده و مجاز شمرده‌اند. ۵- آنچه می‌تواند مجوز پذیرش مناصب و مسئولیت‌ها در نظام‌های جائر یا نامشروع باشد، چنان که شیخ انصاری و امام‌خمینی تصریح کرده‌اند، دو چیز است، یکی اجبار و ناچاری و دیگر هنگامی که این امر در راستای مصالح جامعه اسلامی باشد. 🔶۶- امام‌خمینی بر خلاف سایر فقها، تجویز پذیرش مسئولیت و همکاری با زمامداران جائر را حفظ مذهب شیعه می‌داند و نه هر مصلحت و کار خیری حتی صرف امر به معروف و نهی از منکر؛ ولی نادیده گرفتن اتفاق نظر فقها را نیز دشوار می‌شمارد و از این رو با تردید از آن می‌گذرد. 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hokm-hamkari-ba-nezam-namashro/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa