eitaa logo
اندیشه ما
667 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ افغانستان به‌نظام سیاسی جایگزین نیاز دارد 🎙 استاد علی نوروزی ✂️ برش هایی از متن: 🔹 در تاریخ 24 مردادماه 1400 هجری شمسی مطابق 15 اگیست 2021 میلادی اشرف غنی احمد زی با فرار ننگین و ازپیش‌طراحی‌شده خود و حلقه سه‌نفره‌اش، نظام سیاسی جمهوری اسلامی افغانستان را که خون بهایی صدها هزار جوان نیروی امنیتی و سایر اقشار جامعه بود متلاشی و فروپاشاندن . سپاه جهل، جنون، تعصب و افراط‌گرایی که متشکل از تمام گروهای تکفیری سراسر جهان بود بر جغرافیای و سرزمین افغانستان مسلط شده امارت خودخوانده خود را به‌عنوان نظام سیاسی آرمانی خود اعلام نمودند. انتظار داشتند که با مشروعیت و مقبولیت اجتماعی در داخل افغانستان و شناسایی کشورهای قدرتمند منطقه مانند ایران، روسیه، چین، پاکستان، کشورهای آسیایی میانه مشروعیت بین‌المللی کسب می‌کنند ولی بعد از گذشت یک سالی پردرد و رنج که بر مردم افغانستان تحمیل نمود، مهم‌ترین دست آورد یک‌ساله امارت خودخوانده طالبان، فقر، بیکاری، مهاجرت دسته‌جمعی، فرار سرمایه، فروپاشی نظام اقتصادی، آموزشی نظام اداری و قضایی است افزون بر موارد فوق بحران مشروعیت در بعد ملی بین‌المللی از چالش‌های جدی فراروی امارت خودخوانده طالبان است. 🔹 افغانستان به لحاظ ساختار سیاسی یکی از بی‌ثبات‌ترین کشورهای جهان است که در کمتر از نیم‌قرن شاهد فروپاشی هفت نظام سیاسی بوده است. در سال 1352 سردار محمد خان نخست‌وزیر و پسر عموی ظاهر شاه با کودتای آرام و بدون خون‌ریزی نظام شاهی را ملغی اعلان نموده نظام سیاسی در افغانستان را جمهوری اعلام کرد با دائر نمودن «لویی جرگه» نمایشی کسب مشروعیت نمود بعد از پنج سال حکومت دیکتاتور مأبانه سرانجام 7 اردیبهشت سال 1357 با کودتایی خونین نظام جمهوری داود سرنگی نظام سیاسی جدید به نام جمهوری خلق دموکراتیک افغانستان جایگزین شد. 🔹 از سال 1357 تا 1370 چهار رئیس‌جمهور وابسته به شوروی بر قدرت و سیاست افغانستان تکیه که در سال 1370 به دلیل عمیق‌تر شدند تضادهایی قومی در درون حاکمیت وابسته به شوروی و فشار مجاهدین وابسته به کشورهای منطقه و فرا منطقه سرانجام نجیب‌الله احمدزی آخرین رئیس‌جمهور، جمهوری دموکراتیک افغانستان از قدرت خلع و پناهنده دفتر سازمان ملل متحد شد. بعد از فروپاشی جمهوری دموکراتیک که 13 سال دوام آورد. دولت اسلامی مجاهدین تشکیل شد ولی به دلیل جنگ‌های تنظیمی هیچ‌وقت فراگیر نشد ارسال 1375 طالبان بر کابل مسلط و امارت اسلامی را اعلان نمود که در سال 1380 امارت خودخوانده طالبان فروپاشیده جمهوری اسلامی افغانستان مدت بیست سال نظام سیاسی منتخب مردم بود که اشرف غنی با معامله و فرار خود آخرین میخ را بر تابوت جمهوری اسلامی کوبید سرانجام نظام سیاسی به نام جمهوری به تاریخ پیوست. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/afqanestan-nezam-siyasi-jaygozin/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ «کارکرد هوش مصنوعی در فرایند اجتهاد» 🎙 استاد احمد مبلغی ✂️ برش هایی از متن: 🔺 به گزارش روابط عمومی« سایت اندیشه ما» به نقل از ایکنا ۲۲ آذر در نشست علمی «کارکرد هوش مصنوعی در فرایند اجتهاد» که از سوی دفتر مطالعات و ارتباطات اسلامی حوزه برگزار شده آیت الله احمد مبلغی یکی از سخنرانان این نشست علمی بود وی در صحبت های آغازین خود در مورد کارکرد هوش منصوعی در فرایند اجتهاد گفت: هوش مصنوعی در پزشکی، اقتصاد، تجارت، سلامت و علوم‌انسانی و تجربی استفاده می‌شود و این امر رو به تزاید و گسترش است و نمی‌دانیم در آینده استفاده از این ابزار چه تحولاتی را در جهان ایجاد خواهد کرد. 🔺 استاد سطح خارج فقه و اصول حوزه علمیه با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی، افزود: هوش مصنوعی چون به اطلاعات غیرمستقل راه می‌یابد و آن را تجمیع و تحلیل و یکپارچه‌سازی می‌کند و سرعت تحلیل و تجمیع دارد، نتایجی دارد؛ اولاً سبب می‌شود پیچیدگی‌هایی که ذهن انسانی نمی‌تواند بر آن غلبه کند، هوش مصنوعی توانایی‌اش را داشته باشد. البته پیچیدگی‌هایی هم وجود دارد که این نوع هوش نمی‌تواند از پس آن برآید. ثانیاً فضاهای جدید گشوده و ثالثاً ادبیات و اصطلاحات علمی تقویت می‌شود. 🔺 مبلغی با طرح این پرسش که آیا از هوش مصنوعی می‌توان در کارهای مختلف از جمله اجتهاد استفاده کنیم، اظهار کرد: اجتهاد یک عمل پیچیده مترقی ذو ابعاد محسوب می‌شود و کوچه‌پس‌کوچه‌هایی که روبه‌روی فقیه است طولانی و سخت است تا به مقصد نایل شود. وقتی که بوعلی سینا با وجود قدرت فکری و ذهنی به اجتهاد رسید، خضوع و خشوع داشت و دقت می‌کرد که به خطا نرود، ولی این دلیل بر آن نیست که نتوانیم از آن استفاده کنیم. البته ما فقه را ساده می‌گیریم و پرونده یک موضوع فقهی را باز و فکر می‌کنیم می‌توانیم به‌سادگی آن را ببندیم، ولی گاهی چاله‌هایی در مسیر وجود دارد که انسان ممکن است در آن بیفتد و گرفتار پیش‌فرض‌ها شود، پس باید حساب‌شده به سراغ آن رفت. نتایج شگفت‌آور کاربرد هوش مصنوعی در اجتهاد وی با اشاره به نتایج و چشم‌انداز به‌کارگیری هوش مصنوعی در اجتهاد، گفت: هوش مصنوعی می‌تواند زوایای بسیار مهمی را در اجتهاد مشخص کند که شگفت‌انگیز است. همچنین اگر هوش مصنوعی با دقت در معلومات به کار گرفته شود، می‌تواند مفاهیم و اصطلاحات فقهی را ارتقا بخشد یا مواضع به‌کارگیری آن را با دقت بیشتر در اختیار قرار دهد، یعنی دستگاه واژه‌سازی در فقه ارتقا خواهد یافت و اگر ۳۰ سال طول می‌کشید تا اصطلاحات جدید خلق شود، امروزه با زمان بسیار اندکی ممکن می‌شود. خیلی از شخصیت‌های فقهی مانند شهید صدر به دنبال این بودند که بتوانند لباس حقوق را بر تن فقه بپوشانند و بدون اینکه از اصالت فقه و رجوع به مصادر اصلی آن کاسته شود، عرصه‌های حقوق را درنوردند و منطق حقوقی تولید کنند. این کار انجام نشده است. ناگزیریم که فقه را ملبس به لباس حقوق کنیم، بدون اینکه منطق آن از بین برود منطق حقوقی بگیرد. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/karkard-hosh-masnoii-dar-farayand-ejtehad/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ الگویی حکمرانی اسلامی واموی 🎙 استاد نجف لک زایی ✂️ برش هایی از متن: 🔹 به گزارش روابط عمومی« سایت اندیشه ما» به نقل از خبر گزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی در اولین قسمت از ویژه برنامه «مسیر» به تشریح موضوع حکمرانی پرداخت و گفت: با توجه به اینکه قیام امام حسین(ع) در تقابل با حکومت وقت بوده، یک بعد پررنگ در این قیام بُعد سیاسی آن است. در حوزه سیاست گاهی از حکومت صحبت می کنیم و گاهی از حکمرانی سخن به میان می آوریم. وقتی ما از حکومت سخن می گوییم، بیشتر جنبه ایستایی آن مد نظر است و در مورد حکمرانی جنبه پویایی و توجه به فرآیندها و محصولات نیز پررنگ می شود. 🔹 وی افزود: در تعریف حکمرانی معمولا می گوییم راهبری قدرت از مبدأ تا مقصد است. این یک الگویی است که امام حسین(ع) در اقتدا به پیامبر اکرم(ص) و پدر بزرگوارشان حضرت علی(ع) دنبال آن است و الگوی دیگر در حکمرانی الگوی اموی می باشد که یزید آن را پیگیری می کند. 🔹 رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) می فرمایند: و علی الاسلام السلام، اذ قد بلیت الامة براع مثل یزید؛ یعنی فاتحه اسلام با حکمرانی کسی مثل یزید خوانده است. این روایت به ما متذکر می شود که خروجی حکومت اموی با سردمداری کسی مانند یزید از بین رفتن اسلام می باشد. این در حالی است که وظیفه امام حفظ اسلام است. 🔹 وی شبکه حکمرانی را دارای شش رکن اساسی دانست و گفت: مبدأ، مقصد، متحرک ها (کنشگران)، محرک ها (پیشران ها)، مسیر و مسافت شش رکن اصلی در شبکه یا مجموعه حکمرانی می باشد و بر نوع و عملکرد آن تأثیرگذار است. 🔹استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ادامه تفاوت های حکمرانی اسلامی و اموی را برشمرد و تصریح کرد: این دو نوع حکمرانی در ابعاد مختلفی با هم تفاوت دارند؛ اما با توجه به عناصر شش گانه حکمرانی این تفاوت ها در این شش دسته قابل تقسیم هستند. در یکی از فرمایشات حضرت امام حسین(ع) چهار مطلب در وصف قیام خودشان بیان کرده اند. ایشان می فرمایند: لِنَرُدَ الْمَعالِمَ مِنْ دِینِکَ، وَ نُظْهِرَ الاِصْلاحَ فِی بِلادِکَ، وَ یَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبادِکَ، وَ یُعْمَلُ بِفَرَائِضِکَ وَ سُنَنِکَ وَ أَحْکامِکَ. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/olgoii-hokmrani-eslami-va-omavi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ مواظب ریختن آبروی دیگران در فضای مجازی باشیم 🎙 استاد سید حسین حسینی قمی 📎 به گزارش روابط عمومی سایت (( اندیشه ما )) حجت الاسلام و المسلمین سید حسین حسینی قمی در مورد آداب حضور در فضای مجازی تحت محوریت موضوع (مواظب ریختن آبروی دیگران در فضای مجازی باشیم ) مطالبی را عرض کردند که از طریق لینک زیر میتوانید مشاهده کنید: جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/movazeb-rikhtan-abero-dar-fazaye-majazy-bashim/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ «جایگاه قرآن در زیست امروز و بازگشت به این کتاب آسمانی» 🎙 استاد محمدعلی مهدوی راد 📎 به گزارش روابط عمومی سایت (( اندیشه ما )) استاد محمد علی مهدوی راد، مطلبی را در مورد جایگاه قرآن در زندگی مومنین تحت عنوان «جایگاه قرآن در زیست امروز و بازگشت به این کتاب آسمانی» منتشر کرده اند، که شما عزیزان میتوانید مشاهده کنید. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/jaygah-quran-dar-zist-emroz/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ محمدتقی انصاریان از پیش‌کسوتان فعالیت‌های فرهنگی ، چشم از جهان فروبست ▪️ به گزارش روابط عمومی« سایت اندیشه ما» محمدتقی انصاریان از پیش‌کسوتان فعالیت‌های فرهنگی و انتشاراتی قم ،چشم از جهان فروبست ▪️ وی بیش از نیم‌قرن در نشر و ترجمه و گسترش کتاب‌های شیعه فعالیت داشت و بیش از هزار و دویست عنوان کتاب به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، اردو، فرانسه، ترکی استانبولی، ترکی آذری، روسی، اسپانیولی، چینی، ژاپنی، و دیگر زبان‌های آفریقایی و...چاپ و منتشر کرده در گسترش فرهنگ معارف اهل بیت تلاش های زیاد انجام داده است. ▪️ به همین مناسبت برخی از اساتید حوزه ودانشگاه با انتشار پیام های در گذشت ایشان را تسلیت گفته است. بسمه تعالی انا لله و انا الیه راجعون رحلت خادم و مروج علوم اهل‌بیت علیهم‌السلام و ناشر پرکار علوم اسلامی مرحوم حاج محمدتقی انصاریان رضوان‌الله تعالی علیه موجب تأثر گردید. او ناشری کم‌نظیر و نوآور بود و در حوزه‌های موردنیاز به زبان‌های زنده دنیا در تولید و نشر علوم اسلامی کوشا بود. دفتر نشر او محفل انس اهل‌قلم و اندیشوران بود و روی گشاده و دست سخاوتمندانه‌اش پذیرای عالمان فرهیخته بود. عشق و ارادتش به حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام خانه او را عزاخانه آن امام همام کرده بود و عاقبت نیز در ایام اسارت آل الله بدرود عالم خاکی گفت برای آن عزیز سفرکرده مغفرت و رحمت الهی و حشر با اولیای معصومش آرزومندم و برای بازماندگان صبر و اجر می‌طلبم امید که بازماندگان راه او را ادامه دهند و در استمرار نشر علوم اهل‌البیت علیهم‌السلام موفق باشند . قم مقدسه 26/5/1401 کاظم قاضی‌زاده ........... جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/mohammad-taqi-ansariyan/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ جایگاه عزاداری بر امام حسین در فرهنگ شیعی 🎙 استاد سید ضیاء مرتضوی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش روابط عمومی«سایت اندیشه ما» به نقل از کانال تلگرامی آیت الله سید ضیا مرتضوی ایشان در مورد جایگاه عزاداری بر امام حسین در فرهنگ شیعی به پاسخ دهی پرسش های مطرح در این حوزه پرداخته است که متن کامل آن تقدیم می گردد: 🔸 محرم حسینی در مردادماه سال 1400 واقع شد. این حادثه مهم که فصل کنش‌گری فعال حوزویان است، بهانه شد تا موضوع مهمی با اساتید صاحب نظر در میان گذاشته شود و دیدگاه آنان در این خصوص واکاوی گردد. به صورت کلی در فرهنگ شیعه در مواجهه با جریان کربلا و واقعه سرخ عاشورا، دوگانه‌ای کلان قابل ره‌گیری است. عده ای در این میان اصالت را به معرفت و شناخت می‌دهند و بر این باورند که عاشورا را باید پلی برای شناخت اهداف والای امام حسین علیه السلام در وهله نخست و به کارگیری مشی حسینی در حیات فردی و اجتماعی در وهله بعد قرار داد و امر عزاداری در این میان ارزش اصیلی ندارد. عده ای دیگر اما نگاهی اصیل به خود مقوله عزاداری دارند و آنچه برای ایشان در مرتبه نخست اهمیت است، مقوله شور و محبت به سیدالشهدا علیه السلام و به صورت کلی خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام است و ای‌بسا در میان این شور و محبت عظیم، اهداف بلند حسینی چندان مورد توجه قرار نگیرد و به دنبال آن مشق رفتاری آن حضرت پژواک روشنی در حیات شیعه پیدا نکند. 🔸 برای مصاحبه از سویی سوالاتی تنظیم شد تا بتوان زوایای مختلف این مسئله را کاوید و استدلالهایی که می توان له یا علیه آن اقامه کرد شنید و از سوی دیگر به سراغ سه تن از اساتید و صاحب نظرانی رفتیم که پیشتر در این حوزه‌ سخن رانده‌اند و در عین حال دیدگاه‌های آنان در تبیین این مسئله و شاخ و برگ های آن، همپوشانی کامل ندارد؛ تا از این طریق مخاطب به فکر فرو رود و نگاه مدنظر خود را از این میان اصطیاد کند. 🔸 قبل از ورود به متن مصاحبه‌های اخذ شده، ابتدا لازم است در خصوص جایگاه علمی اساتید مد نظر، نکات مختصری تبیین شود. 🔸 استاد ارجمند آیت الله سید ضیاء مرتضوی، مدرس سطوح عالی حوزوی و تحصیل کرده خارج فقه و اصول از محضر آیات عظام شبیری زنجانی، تبریزی، جوادی آملی، صانعی و حسینعلی منتظری است. در میان تالیفات فراوان ایشان کتبی با نام «بازتاب عاشورا در فقه سیاسی شیعه»، «ماهیت فقهی دولت و ضمان اقدامهای زیانبار آن»، «پژوهشی فقهی در شناخت موضوع و بازنگری ادله سن یائسگی»، «نگاهی فقهی به حضور زنان در عبادتهای جمعی»، «مشکاة الشریعة فی شرح تحریر الوسیله»، «فقه الثقلین – متاب الطلاق (تقریرات)» و «اجتهاد در محاق» دیده می‌شود. ایشان مسئول سابق مرکز تحقیقات دبیرخانه خبرگان و سردبیر سابق فصلنامه «حکومت اسلامی» بوده است و اینک دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است. 🔸 به عنوان اولین سؤال از محضر شما، مایلیم دیدگاهتان در خصوص جایگاه عزاداری بر امام حسین در فرهنگ شیعی را جویا شویم. 🔸 بسم الله الرحمن الرحيمز خوشحال‌ام که فرصتی فراهم شد تا بتوانیم در رابطه با این موضوع که بسیار اهمیت دارد، با هم به گفتگو بنشینیم. موضوع عزاداری هم به جهت اهتمامی که بنیانگذاران مذهب به آن داشته‌اند و هم به جهت اهتمام پیروان مذهب، از اهمیت بسزایی یافته است. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/jaygah-azadari/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
💠 گستره قیام امام حسین امر به معروف ونهی از منکر بود 🎙 آیت الله جوادی آملی جهت مشاهده این کلیپ به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/gostare-qiyam-emam-hosein/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
✳️ فساد و شرارت به نام دین؛ نشانه های هشدار دهنده! 🎙 استاد سید علی میرموسوی ✂️ برش هایی از متن: 🔹 به تعبیر استاد مطهری عاشورا دو برگ دارد؛ برگی تاریک که روایت گر جنایتی کم نظیر بر ضد بشریت است و برگی زرین که اوج انسانیت و فضیلت های انسانی را به نمایش می گذارد. اما شاید تلخ ترین و اندوه بارترین وجه ماجرای عاشورا ارتکاب این جنایت به نام دین و توسط دین داران باشد.گویا دردآورترین صحنه عاشورا برای امام سجاد(ع) نیز همین بوده، زیرا در سوگ آن چنین مویه کرده است: 🔹 « هیچ روزی همانند روزحسین نیست، ۳۰ هزار نفر مرد که همگی خود را از امت اسلام می پنداشتند به جنگ با او برخاستند و همه با خون او به خدا تقرب می جستند. او خدای را به آنان یادآور شد ولی پند نگرفتند و ستم گرانه و تجاوزکارانه او را کشتند.» به راستی چگونه دین مایه شرارت و ابزاری برای توجیه خشونت های فاجعه آمیز می شود؟ آیا مشکل ریشه در اصل دین دارد یا از جای دیگر سرچشمه می گیرد؟ پاسخ این دو پرسش با توجه به گسترش روز افزون خشونت به نام دین در شکل های گوناگون بسیار اهمیت دارد. گروهی با پاسخ مثبت به این پرسش و تاکید بر آموزه های خشونت زا در ادیان، پیوند این دو را ذاتی می دانند. در برابر برخی دیگر با تاکید بر آموزه های روادارانه و صلح جویانه دین، خشونت را در اصل پدیده ای اجتماعی و سیاسی و پیوند آن با دین را عارضی می دانند. بی تردید ادیان تنها می توانند نقش توجیه کننده خشونت را ایفا کنند و ادعای عاملیت دین برای خشونت، بر پذیرش فرض نادرست یکسان انگاری علت کنش اجتماعی و توجیه آن استوار است. 🔹 چارلز کیمبل، دین پژوه و استاد دانشگاه اوکلاهما، در پاسخ به این پرسش کتابی با عنوان «وقتی دین شر می شود؛ ۵ نشانه هشدار دهنده» تألیف و در سال ۲۰۰۲منتشر کرده است. او با اشاره به وجوه مثبت دین برای زندگی بشر، ۵ نشانه هشدار دهنده برای شرارت انگیزی و فساد در دین برشمرده است. از دیدگاه وی وجود این نشانه ها، که همه ادیان کم و بیش در آن شریک اند، می تواند ما را از خطر شرارت و فساد دینی آگاه سازد. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/fesad-va-sherarat-be-name-din/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa