✳️ جایگاه حوزه قم در قیاس با حوزه نجف
🎙 استاد عبد الکریم بهجت پور
✂️ برش هایی از متن:
🔺 بنده معتقدم که آیتالله حائری و بروجردی جزء سیاسیترین شخصیتهای حوزوی شیعه هستند ولی تفتن و توجه این بزرگان به حرکت دارای درجه و مراتب بود؛ این دو بزرگوار در شرایطی بودند که زمینه را برای درگیری با حاکمان وقت فراهم ندیدند، شاگردان آن بزرگان مانند امام(ره)، انقلاب را بر دوش کشیدند و خود این کاشف آن است که امتداد خط آیتالله حائری و آیتالله بروجردی طی شده است. مثلا در آن دوره مواجهه دولت و آیتالله بروجردی، مواجهههای اندکی نیست و حکومت رابطه خود را با مرجعیت و حوزه دین تعریف کرده بود. بنابراین حوزه بناشده توسط آیتالله حائری حوزهای بود که قطعا در شیب و مسیر حاکمیت و سیاست اسلامی قرار داشت و اینطور نیست که جریان متضادی از سوی امام(ره) و شهید مطهری و ... با آن بزرگواران رخ داده باشد. این دو مرجع بزرگوار شرایطی را تمهید کردند تا انقلاب بتواند در حوزه متولد و بالنده و به جریان اثرگذار اجتماعی تبدیل شود.
🔺 در طول زندگانی ائمه(ع) هم معمولا آنچه ایشان را نگران کرده بود این بود که جمع اندک شیعیان را به خاطر درگیری با بنی امیه و بنی عباس و جریانات سیاسی آن وقت، از دست ندهند و آن را رشد دهند لذا حرکت زید و برخی جریانات درون شیعه را هم تایید نکردند چون قدرت شیعه باید در یک بستر زمانی و با پختگی لازم به ثمر بنشیند.
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/jaygah-howze-qom-ba-najaf/
#آیت_الله_حائری
#آیت_الله_بروجردی
#حوزه_نجف
#حوزه_قم
#جایگاه
#عبدالکریم_بهجت_پور
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ فتوا بدون موضوعشناسی امکان ندارد
🎙 استاد عبد الکریم بهجت پور
✂️ برش هایی از متن:
🔹 موضوع شناسی را یکی از ضرورتهای بسیار روشن و غیر قابل انکار در مباحث اجتهادی دانست و ابراز کرد: اصلاً فقیه در زمان ما بدون موضوع شناسی نمیتواند فتوا بدهد؛ اگر در زمان گذشته با اما و اگر تردید و … به صورتهای این چنینی حرفهایی زده میشد، جامعه در زمان ما با اما و اگر نمیتواند و قانع نمیشود.
فاضل لنکرانی با بیان اینکه فقیه باید به خوبی موضوع شناسی کند و بعد از اینکه موضوع شناسی کرد رأی و فتوای روشن خودش را در مسئله ذکر کند، گفت: گاهی اوقات میگویند فقیه باید بگوید اگر از مصادیق اکل مال به باطل هست، حرام است، اگر نیست حرام نیست؛ مثلاً در بحث معاملات هرمی، جامعه نه آن مبنای فقهی حرمت اکل مال بالباطل را درست میداند، بالاخره او میگوید یعنی چه؟ یعنی میخواهد حکم آن را برایش روشن بیان کند.
🔹 رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تاکید بر اینکه در این زمان فقیه باید شناخت دقیق از موضوع داشته باشد، توضیح داد: یک وقت نمیتواند با شناخت دقیق از موضوع نظر بدهد و یک زمان هست که میرود در دل شناخت موضوع اما باز هم نمیشود و نظری نخواهد داد. در واقع خود موضوع چند صورت دارد: به طور مثال در سقط جنین قبل و بعد از «ولوج الروح» -که دو فرض دارد- این فقیه نمیتواند بگوید این سقط جنین خارجی قبل یا بعد ولوج الروح بوده به او ربطی ندارد.
🔹 استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد: یک سری موضوعات را فقیه باید روشن کند که به طور مثال، این نحوه مال به دست آوردن، این اکل مال به باطل هست یا نه؟ قمار هست یا نه؟ این خودش خیلی مهم است و در مسائل فقه پزشکی این مسئله بسیار حائز اهمیت است.
🔹 رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان اینکه برای ورود فقهی به مسائلی مانند سهام و تورم این توقع نیست که یک طلبه مبانی علم ریاضی بداند، اظهار کرد: این فرد فقط تا حدی باید معنا، ریشهها و عوامل نقدینگی را بداند. در عمل پزشکی هم این طور است که تا یک اندازهای فقیه باید در موضوع وارد بشود، اما گاهی اوقات یک قسمتهای تخصصی وجود دارد که این مربوط به پزشکان است و لزومی ندارد که فقیه وارد آن شود.
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/fatva-mozoe-shenasi/
#فتوا
#فقه
#موضوع_شناسی
#محمد_جواد_فاضل
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ مساوات در اندیشه سیاسی میرزای نائینی
🎙 استاد نجف لک زایی
✂️ برش هایی از متن:
🔺 علامه نائینی فقیهی بود که احساس کرد باید به سوالات مردم خودش پاسخ دهد. مسئله ایشان از اینجا شروع شد که غربیها پیشرفت کردهاند ولی ما پسرفت کردهایم. علامه به این سؤال و مسئله چنین جواب میدهد که غربیها در جنگهای صلیبی، سیاست مدن را از ما یاد گرفتند ولی ما آن سیاست را فراموش کردیم. غربیها در درون خودشان از استبداد فاصله گرفتند و به حکومت شورایی (دولت مشروطه) رسیدند و به آزادی و مساوات دست یافتند.
🔺 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اظهار کرد: موتور پیشرفت یا پسرفت یک جامعه، دولت است که دو نوع می باشد که شامل دولت تملیکیه یا موتور پسرفت جامعه و دولت ولایتیه یا موتور پیشرفت جامعه است.
🔺 وی در ادامه افزود: دولت، اصلیترین رکن یک جامعه است چون وظیفه پرداختن به امور نوعیه را دارد (نه خصوصی) منتهی دولت تملیکیه اصلا به امور نوعیه نمیپردازد و نگاهش به مردم بهمثابه بردگان است. لک زائی همچنین تصریح کرد دو رکن اساسی دولت را آزادی و مساوات تشکیل می دهد.
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/mosavat-dar-andishe-siasi-naiiny/
#اندیشه
#سیاسی
#مساوات
#میرزا_نائینی
#نجف_لک_زایی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ ضرورت و نیازمندی تجدید علوم براساس آموزههای قرآنی
🎙 استاد محمدتقی سبحانی
✂️ برش هایی از متن:
🔺 ما امروز نیازمند تجدید فلسفه، الهیات، اخلاق، علوم انسانی و حتی علوم طبیعی براساس آموزههای قرآنی هستیم. اگر نهضت علمی در جهان اسلام بر محور قرآن اتفاق نیفتد، نهضتهای سیاسی و اجتماعی به سرانجام نخواهند رسید..
🔺 حضرت حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی : این جلسه در شرایطی تشکیل میشود که جهان در حال تحولات جدی است و امت اسلامی با چالشها و نیازهای اساسی مواجه است. بهرغم وجود مکاتب مختلف و داعیهداران متفکران بزرگ بشری، امروز انسان معاصر در حوزه نظر و اندیشه و همچنین عمل، دچار چالشها و پرسشهایی است. طبعاً این شرایط، مسئولیت بزرگی را متوجه دانشمندان و عالمان عرصه دین و اسلام میکند.
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/zarorat-tajdid-olom-bar-asas-quran/
#آموزه
#تجدید_علوم
#ضرورت
#قرآن
#نیازمندی
#محمدتقی_سبحانی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ برای اصلاح جامعه، باید به اشتباهات اعتراف و آنها را جبران کنیم
🎙 استاد مصطفی محقق داماد
✂️ برش هایی از متن:
🔹 بزرگترین مشکل امروز جامعه جهل عمومی و ناآگاهی است، ثمره جامعهای که پرسش نمیکند و پرسشگری متکی به عقل انتقادی و خردورزی نقادانه در آن کمرنگ است، خیر عمومی نیست.
🔹 در این شرایط، مهمترین کارکرد نهاد مدنی، تزریق آگاهی و ترویج پرسشگری است. در این مسیر باید گفتگو کنیم که چگونه میتوان جامعه را به سمت آگاهی و پرسشگری و دانایی سوق داد.
🔹 فراگیری دانایی یک ضرورت است. البته برخی اصحاب قدرت که خودشان را به خواب زدهاند را نمیتوان بیدار کرد، اما در جامعه ما افراد ناآگاه زیادی هستند که می توان در بین آنها آگاهی عمومی ایجاد کرد.
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/eslah-jamea-eshtebah-jobran/
#اشتباه
#اصلاح
#اعتراف
#جامعه
#جبران
#مصطفی_محقق_داماد
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ فساد سیاسی و شهادت امام صادق(ع)
🎙 استاد محمود شفیعی
✂️ برش هایی از متن:
🔹 تمرکز قدرت مانند انباشت ثروت، یکی از دو کانون محوری خیزش مفسده در جوامع بشری در طول تاریخ زندگی اجتماعی به شمار می رود. آیات گوناگونی از قرآن خطر هر دو را بارها گوشزد کرده است. پرداختن به فرعون قدرت و قارون ثروت در کتاب آسمانی، به عنوان دو نماد کامل ستمگری، قابل توجه اند. در سوره های مختلف قرآن، به صراحت، قدرت طلبی و اصرار بر حفظ حکومت و انباشت قدرت از سوی صاحب منصبان سیاسی، خاستگاه فسادهای بزرگی چون ادعای خدایی، برتری طلبی بر دیگران، قتل و عام و کشتن بی گناهان، مصادره اموال، تخریب شهرها، ارتکاب مفسده های جنسی، تحقیر مردم، و بسیاری از ستمگری های دیگر،، دانسته شده است. تا آنجا که خداوند علت جدال نمرود با ابراهیم ع درباره پروردگارش را به پادشاهی دادن خداوند به نمرود نسبت داده است.
🔹 عوامل مهار کننده قدرت سیاسی، آنچنان که در قرآن و سنت بازتاب یافته اند، فراوان اند. اموری از قبیل: خلافت و حق حاکمیت خدادادی عموم مردم در روی زمین، ولایت همگانی و امر به معروف و نهی از منکر، شناساندن حکومت به مثابه امانت عموم مردم، تشکیل حکومت با رضایت همگانی (بیعت)، جریان قدرت با مشارکت مردمان (شورا و مشورت)، خیر خواهی و نظارت همگان بر کارهای حکومت، از جمله آنهاست.
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/fesad-siasi-shahadt-emam-sadeq/
#فساد
#سیاسی
#امام_صادق
#محمود_شفیعی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ تاملی درمواجهه بلقیس و سلیمان در قرآن
🎙 استاد محمد سروش محلاتی
✂️ برش هایی از متن:
✅ سلیمان هرچند پیامبری معصوم است ولی در قران با اقتدار و سلطنت بی مانندی معرفی شده است . و در ماجرای بلقیس ، جلوه هایی از این اقتدار ظهور کرد :
✅ اقتدار سلیمان چنان است که اگر پرنده کوچکی (هدهد) در جایگاه خود حضور نیابد ، بلافاصله با قَسَم مکرر ، تهدید به "عذاب و شکنجه " یا "ذبح و قتل" میشود مگر دلیل قانع کننده برای غیبت خود داشته باشد : لاعذبنه او لاذبحنه ،در این ادبیات شائبه رحمت و رافت در برابر تخلف احتمالی رعیت دیده نمیشود .
✅در اقتدار سلیمانی ساقط کردن نظام شرک آلود در سبا یک وظیفه الهی است حتی اگر انان متعرض موحدان نباشند ، پیام سلیمان این است که در برابر او تسلیم شده و انقیاد داشته باشند :
"الا تعلوا علیّ و اتونی مسلمین" ،
بقول علامه : سلیمان نگفت تسلیم خدا شوید : الا تعلوا علی الله ! یعنی علاوه بر قبول توحید ، قبول قدرت سلیمان هم مطرح بود .
✅ در اقتدار سلیمانی ، پس از دعوت به بلقیس به تسلیم ، نه تنها هدیه ملکه (که بجهت بررسی اوضاع فرستاده بود)را نمیپذیرد ، بلکه ان را اهانت تلقی نموده و انها را به اشغال کشورشان و اخراج از سرزمینشان با خفت و خواری تهدید میکند : فلناتینهم بجنود ... و لنخرجنهم منها اذله یعنی اعلام جهاد ابتدایی میکند . (المیزان )
✅ عقلانیت ملکه سایه جنگ و اشغال کشور را از ملت دور میکند و در حالی که اطرافیان اعلام امادگی برای درگیری نظامی با سپاه سلیمان دارند : نحن اولی قوه و اولوا باس شدید، ولی بلقیس تسلیم این فضا نمیشود و توضیح میدهید که تجربه نشان میدهد ورود نیروهای بیگانه کشور را نابود و مردم را به تباهی میاندازد ، پس حتی الامکان باید از جنگ دوری کرد : ان الملوک اذا دخلوا قریه افسدوها و جعلوا اعزه اهلها اذله
✅ عقلانیت به همه انسانها و حتی مشرکان ، تسلیم در برابر حق میخشد و قدرت را در مسیر عدل و انصاف پیش میبرد ، بلقیس و مردم سبا مشرک و خورشید پرست بودند : وجدتها و قومها یسجدون للشمس ولی این مشرکانِ خردمند ، نه روابط داخلی شان و نه روابط خارجی شان ظالمانه نبود . و همین خردورزی بود که پس از آباد کردن زندگی دنیوی ، به توحید و سعادت آخروی انها انجامید .
✅نماد عقلانیت در حکومت سبا یک "زن" است که قدرت را بدست دارد و قران اینگونه فرمایی او را ستوده است ! چرا قران کریم که کتاب هدایت است جنسیت این حاکم را مطرح نموده است ؟ و چرا در برابر کسانی که حضور اجتماعی و سیاسی زنان را برنمیتافتند ، قران این ماجرا را با اب و تاب نقل میکند ؟ و چرا یک زنِ با تدبیر را در برابر یک پیامبرِ مقتدر ،چنان توصیف میکند که این عقلانیت زمینی در یک زن در برابر اقتدار آسمانی یک پیامبر اینقدر جاذبه داشته باشد ؟
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/tamol-movajehe-quran/
#اقتدار
#بلقیس
#سلیمان
#قرآن
#عقلانیت
#محمد_سروش_محلاتی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
⬛️ پیام تسلیت حضرت آیت الله دکتر محقق داماد به مناسبت فاجعه مترو پل آبادان
✂️ برش هایی از متن:
انا لله وانا الیه راجعون
▪️فاجعه دردناک و غمبار فروریزی برج متروپل در شهر تحمل، مقاومت و بردباری، آبادان قهرمان که موجب مرگ عدهای از هموطنان عزیزمان در آن دیار شد، همه ملت ایران را سوگوارساخت .
فاجعهای که علاوه بر عزادار ساختن خانوادههای سربلند مرزداران ایران زمین، برگی بر دفتر بیخردیها و ناکارامدیهای زمان ما افزود. این حادثه به یقین حاکی از فساد اداری، سوء روابط و ارجحیت منافع شخصی بر حقوق عمومی است. متاسفانه نتیجه این سودازدگی چیزی جز به محاق رفتن دانش و تخصص فنی در امور و ظاهر شدن باندبازی و کارچاقکنی نبوده است.
جهت مطالعه کامل این خبر به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/tasliat-metropol-mohaqeqdamad/
#پیام_تسلیت
#فاجعه
#متروپل
#مصطفی_محقق_داماد
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ معرفی کتاب: سلسله درس گفتارهای تفسیری در مکتب قرآن
✏️ استاد شهید محمد حسینی بهشتی
🖇 تهیه و تنظیم: بنیاد نشر آثار و اندیشههای شهید آیتالله دکتر بهشتی
✂️ برش هایی از متن:
🔹 اهتمام به قرآنپژوهی و تلاش برای هموار ساختن راه انس با کلام وحی برای مخاطبانش، شهید بهشتی را به برگزاری جلسات تفسیر قرآن سوق داد. «درس گفتارهای در مکتب قرآن»، مجموعه دو دوره تفسیر قرآن کریم است که توسط ایشان طی دو مرحله ارائه شده است:
🔹 نخست، دوره تفسیری که در سالهای 1349-1344 در مرکز اسلامی هامبورگ که بهعنوان مدیر آن به خدمت اشتغال داشت، انجام شد و آیاتی از سورههای اعراف، انفال، توبه، یونس، یوسف، کهف، طه، انبیاء، حج و دهر در آن توضیح داده شده است.
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/selsele-dars-goftar-haye-tafsiri-dar-maktab-quran/
#اثر
#اندیشه
#تفسیر
#قرآن
#کتاب
#مکتب
#شهید_بهشتی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ رابطه نظریه فقهی و نظام فقهی
🎙 استاد احمد مبلغی
✂️ برش هایی از متن:
🔺بحثی که بنده ارائه میکنم رابطه نظریه فقهی و نظام فقهی است. در چند محور بحث را ارائه خواهم کرد: یکی تعریف نظریه فقهی است. دیگر، تعریف نظام فقهی است و سرانجام بازگشتی به این نقطه که چه نسبتی بین این دو وجود دارد.
🔺 ابتدا نظریه فقهی را تعریف میکنم. نظریه فقهی تلاش علمی و مفاهیمی و به هم پیوسته است که ملحوظات شارع را درباره یک موضوع از حقایق، اعتبارات ماقبل احکام و اعتبارات حکمی توصیف و تفسیر میکند و از این رهگذر نظامی که در شریعت با محوریت آن موضوع و بر اساس آن ملحوظات شکل گرفته است کشف میکند. این یک تعریفی است که برای نظریه فقهی مناسب است و مطابق با این تعریف، هرگونه نظریهای را به انجام برسانید این تعریف بر آن صدق میکند.
🔺 این تعریف نیازمند توضیحاتی است. اولین عنصری که در نظریه شکل میگیرد این است که نظریهپرداز باید بین چند مفهوم تجمیع و تنسیق کند. پس مسئله چندمفهومی در نظریه وجود دارد؛ این یک عنصر در شکلگیری نظریه است. عنصر دوم، شناسایی ملحوظات شارع است. ما باید ملحوظات شارع را باید شناسایی کنیم. اگر صرفاً سراغ احکام رفتیم و آنها را شناسایی کردیم نظریه شکل نمیگیرد، بلکه ملحوظات شارع افزون از حقایق و اعتبارات ماقبل از حکم است. شریعت منهای توجه به حقایقی مثل معاد یا نیازهای انسان و … شکل نگرفته است. موضوعات فقهی ریشه در واقعیات زندگی انسان دارند و این حقایق در نظر شارع ملحوظ واقع شده و نظریهپرداز باید ببینید شارع چه حقایقی را در نظر گرفته است. همچنین باید بررسی کنید شارع قبل از تشریع چه چیزهای را اعتبار کرده است و بعد از آن، حکم را جعل کرده است. مقاصد شریعت یکی از همین اعتبارات است. اهدافی که در قرآن برای شریعت ذکر شده در ورای تشریع وجود داشته است. بنابراین در نظریهپردازی باید به این اعتبارات توجه کرد.
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/nazariye-feqhi-nezam-feqhi/
#منطق
#نظام_فقهی
#فقه
#نظریه
#احمد_مبلغی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ حوزه علمیه قم مرکز فکر اسلامی معاصر
🎙 استاد علیرضا اعرافی
✂️ برش هایی از متن:
🔹 آیت الله علیرضا اعرافی : قم مرکز فکر اسلامی معاصر است و تشکیل نظام جمهوری اسلامی به این شهر بر میگردد.
🔹 نظام جمهوری اسلامی به رهبری امام خمینی، شکلی جدید و نو در حکومت داری میباشد که در طول تاریخ اسلام، منحصر به فرد است.
🔹 حوزه علمیه قم، معتقد است، اسلام ناب بر قرآن و احادیث تکیه دارد؛ متأسفانه از نگاه برخی علوم اسلامی، باید از اندیشههای غربی تأثیر پذیرد تا پاسخگوی نیازها روز باشد.
🔹 این نگاه با تکیه بر منابع اصیل به دنبال پاسخگویی به نیازهای روز جامعه و نظام اسلامی است.
🔹 ما دین اسلام را دینی کامل و جامع و کمک کننده برای رفع نیازهای جامعه بشری در عصر حاضر و در جمیع ساحتهای حیات انسانها میدانیم.
🔹 مکاتب فلسفی اعم از مشا و اشراق هر روز در حوزه علمیه قم در حال تدریس و آموزش هستند
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/howze-markaz-fekri/
#اسلام
#فقه
#فکر
#معاصر
#مرکز_فقه
#علیرضا_اعرافی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ امام علی(ع) و نزول قرآن
🎙 استاد سید عباس صالحی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 امام علی (ع) به ما آموخت که چگونه به قرآن نگاه کنیم و چگونه با قرآن تعامل داشته باشیم
🔸 تصویری که امام علی (ع) از قرآن دارد به ما کمک میکند که چگونه به قرآن نگاه کنیم، چگونه با قرآن تعامل داشته باشیم و در واقع نهجالبلاغه تصویر خاصی از قرآن است.
🔸 قرآن دارویی است که عارضه ندارد و بعد از دیگر نیاز به دارویی نیست
🔸 اینکه قرآن شفا دارو و درمان است در قرآن آمده است این شفاگری قرآن در کلام امام علی (ع) به شکل خاصی بیان شده است زیرا داروها معمولاً عوارض دارند اما درمانگری قرآن بی عارضه و پیامد است، داروها معمولاً مکملی دارند و باید با هم مصرف شوند اما قرآن دارویی کامل است و در واقع قرآن دارو و درمان است که بعد از آن دیگر نیازی به دارو درمان نیست.
🔸 درمان ۴ درد اصلی بشر با قرآن
🔸 کفر، نفرت، انحراف و گمراهی دردهایی است که با درمانگری قرآن رفع میشود. در واقع دامنه شفافگری قرآن در حوزه وسیعی از سوی امام علی علیهالسلام بیان میشود.
🔸 برخی کتابها حکمت هستند و با روح و جان ارتباط برقرار میکنند اما برخی علمی هستند و با ذهن ارتباط برقرار میکنند اما قرآن کتابی است که هم با روح و جان انسان ارتباط برقرار میکند و هم با ذهن ارتباط برقرار میکند. حال اگر میخواهید به خدا برسید و توجه به خدا پیدا کنید باید محبت به قرآن داشته باشید.
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/imam-ali-nozol-quran/
#امام_علی
#امیرالمومنین
#تفقه
#تلاوت
#قرآن
#نزول_قرآن
#سید_عباس_صالحی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa