eitaa logo
اندیشه ما
665 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
184 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 «هم‏بستگی اجتماعی؛ راهی برای رشد فرهنگ دینی و پیش‏گیری از آسیب‏های اجتماعی» 🎙 استاد سید محمد علی ایازی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 قبل از این‏که این جلسه برگزار بشود، به دوستان عرض کردم که هدفم در این جلسه، این نیست که خودم زیاد حرف بزنم بلکه خواستم دوستان این نوشته را مطالعه بکنند و بر اساس آن، نظراتشان را ابراز بدارند. به این جهت، امیدوارم که دوستان آن را مطالعه کرده باشند و من فقط یک توضیح اجمالی و کلی از اصل بحث، عرض خواهم کرد و بعد در خدمت دوستان خواهم بود که نظراتشان را بفرمایند. 🔸 سؤال اولیه‏ای که به صورت کلی، هدف اصلی از تشکیل این جلسات است، این است که در یک وضعیت خاص اجتماعی، فرهنگی و دینی هستیم و سؤال این است که چه باید کرد؟ این سؤال تقریباً از اول بحث ما در برگزاری این جلسات بوده است. سؤال دوم این است که: ما این جلسات را برگزار می‏کنیم و سخنرانی‏ها را می‏گذاریم، خروجی این جلسات و بحث‏ها چیست؟ ما چه خروجی‏ای برای این کار، متصور هستیم؟ یعنی بالأخره وقتی آخر سال شد و یک سال از این جلسات گذشت، چه‏کار کردیم و به چه نتیجه‏ای رسیده‏ایم؟ این سؤالی است که تقریباً مسأله و دغدغه دوستان است. 🔸 شما نیز می‏دانید که با وضعیتی امروزی، و جلساتی که در گذشته، از دوستان بیرون از اعضا دعوت کرده‏اید -و از وضعیت دین‏داری، سخن گفته‏اند و یا شرائط اجتماعی را به صورت میدانی، توصیف و ترسیم کرده‏اند-، هدف این بوده که هم شما مقداری از وضعیت را به صورت علمی، در اختیار داشته باشید و هر کدام که در جامعه هستید، کمابیش از وضعیت آن، آگاهید ولی کسانی که به صورت میدانی کار کرده‏اند، به شکل علمی به شما می‏گویند که وضعیت جامعه ما چیست. بر این اساس، یک طرح را مطرح کردم و آن، این است که یکی از چالش‏های جدی امروز ما درباره جامعه، آسیب‏های اجتماعی است که به حوزه دین و دین‏داری هم کشیده شده و کسانی که دغدغه‏مند دین و دین‏داری در آینده کشور هستند، باید فکری برای این وضعیت بکنند. برای ارائه آمارها و ارقام موجود در حوزه آسیب‏های اجتماعی، کارهای میدانی بسیاری شده و مسأله نزاع‏ها، دعواها، خشونت‏ها، طلاق‏ها و مشکلات فرهنگی‏ای که امروز به شکلی، حالت ضدیت با دین، پیدا کرده، نمونه‏های کوچکی از آسیب‏های اجتماعی است که پیرامون آن‏ها بحث می‏شود. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hambastegi-ejtemaii/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
💠 حج یادآور تاریخ مقدس 🎙 استاد حمیدرضا_شریعتمداری ✂️ برش هایی از متن: 🟢 حج در اغلب مناسکش میراث ادیان ابراهیمی و پیامبران پیشین از ابراهیم تا موسی علیهما و علی نبینا السلام است. مناسک حج اگر با تأمل و تعمق انجام شوند، حج گزار را هم به خدای متشخص متعالی می رسانند و هم او را به تاریخی مقدس و سرشار از عبودیت و توحیدگروی و معنویت پیوند می دهند. 🟢 اینکه یک مؤمن بداند او در سپهر ایمان مذهبی و دین‌ورزی تنها نیست و نیز دریابد در کنار تاریخ عمومی، تاریخ مقدسی در کار است که حضور و تجلی حقیقت متعالی و نیز اوج بندگی و البته برازندگی انسان های برگزیده را بازتاب می دهد، حتماً هم در ثَبات قدمش مؤثر می‌افتد و هم الهام‌بخش او در چگونگی زیست معنوی و حتی اجتماعی اش خواهد بود؛ این نگاه دقیقاً در مقابل نگاهی است که آغاز تاریخ مقدس را با دین و مذهب خاص خود می‌داند و به دیگر ادیان و مذاهب نگاهی تحقیرآمیز و الغائی دارد! طبیعی است که برخی احکام یک دین با دین دیگری نسخ شود؛ اتفاقی که در تاریخ یک دین هم می‌تواند صورت بگیرد، اما این نسخ فقهی یا حتی ارائه تفسیرهای روزآمد نباید به معنای نسخ ارزش‌ها و بینش‌های اساسی دین پیشین تلقی و مایه گسست یک سنت دینیِ جهانی، فرامقطعی و البته فرازمانی باشد. هر دینی در پی احیای تعالیم مهجور مانده یا تحریف معنایی شده دین پیشین است و اسلام دین خاتم می‌شود چون سازوکار بقای متن اصلی دینی اش فراهم می‌گردد. 🟢 اینکه در قرآن کریم همواره به ایمان به همه کتب و رسل توصیه می‌شود، هرگز جنبه تشریفاتی و آیینی ندارد، بلکه می‌خواهد به مسلمان بفهماند که تو فقط به دین خودت منتسب نیستی، بلکه به دینی جهان‌شمول و به اسلامی عام و فراگیر تعلق داری که خط اصلی سیر بشریت را از گذشته تا کنون شکل داده است. تنهابودن و غریب افتادن درد جانکاهی است که می‌تواند آدمی را از پا بیندازد یا از راه به در کند یا دچار ملال و افسردگی سازد! به همین جهت است که قرآن کریم حتی به پیامبرش نیز می‌گوید که صلا دهد که من فرستاده بدیع و خاصی نیستم، من همانند و در امتداد همان خط مستمر رسولان هستم (ما کنت بدعاً من الرسل). 🟢 نگاه مثبت به گذشته و اکنونِ ادیان و دین‌داران، غیر از تأثیرات مثبتی که بر خود مؤمن دارد، نقش مهمی هم در جبهه‌بندی الهیاتی آنها در قبال هر نوع الحاد و بی دینی و نیز آفات و مشکلاتی دارد که سلامت، امنیت و اخلاق بشریت را تهدید می‌کند. ما در دنیای پیش‌رونده و به هم پیوسته امروز فقط با اتکا به همگرایی دینی و درون دینی است که می‌توانیم بر مشکلات ناشی از به حاشیه رفتن خدا، معنا و اخلاق فائق آییم. موسم حج تمتع و مناسک و مشاعر آن فرصت مغتنمی است که ما، مسلمانان را هم از درون، منسجم کند و هم ما را به اقیانوس بی‌کران موحدان گیتی از آغاز تاریخ که آغاز تاریخ مقدس نیز است تا هم اکنون متصل سازد. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/haj-yadavar-tarikh-moqadas/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
💠 عظمت مسلم بن عقیل در منظر آیت الله العظمی جوادی آملی 🎙 استاد آیت الله جوادی آملی به گزارش روابط عمومی« سایت اندیشه ما» به نقل از کانال رسمی آیت الله العظمی جوادی آملی معظم له به مناسبت ایام مسلمیه مطالبی را در موردشخصیت حضرت مسلم بیان فرمودند که گزیده آن خدمت علاقمندان تقدیم می گردد. جهت مشاهده این کلیپ به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/azemat-moslem-ebn-aqil-dar-manzar-ayatollah-javadi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
💠 شیوه امر به معروف ونهی از منکر در نگاه مقام معظم رهبری 🎙 استاد آیت الله جوادی آملی به گزارش روابط عمومی « سایت اندیشه ما » به نقل از گروه واتساپی،دوستان فهیم،مقام رهبری درسخنان کوتاهی شیوه گفتاری امربه معروف ونهی از منکر را بیان نموده سلاح زبان را برنده ترین سلاح دانستند کلیبی آن خدمت علاقمندان به مباحث دین وجوانان تقدیم می گردد. جهت مشاهده این کلیپ به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/shive-amr-be-marof-va-nahye-az-monkar-dar-negah-rahbari/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
💠 اسلام وخرافات زدایی از سنت قربانی 🎙 استاد محمد سروش محلاتی ✂️ برش هایی از متن: 🔺 روابط عمومی سایت « اندیشه ما» به نقل از کانال تلگرامی آیت الله محمد سروش محلاتی گزارش می دهد، ایشان به مناسب عید سعید قربان در مورد سیر تحول قربانی بعد از اسلام مطالبی را آرائه فرموده است که خدمت دین پژوهان ومحققان گرامی تقدیم می گردد: اسلام وخرافات زدایی از سنت قربانی 🔺 اسلام چه تغییری در قربانی ایجاد کرد و قربانی، قبل و بعد از اسلام چه تفاوتی یافت؟ سه گونه تغییر و تحول در موضوع قربانی بعد از اسلام نسبت به ادیان گذشته اتفاق افتاده است؛ چون اصل قربانی در ادیان و شرایع گذشته وجود داشته و جزء احکام تاسیسی اسلام نیست. 🔺 اولین تغییر اینکه قربانی كردن انسان با وجود اسلام، خاتمه یافت در حالی که در فرهنگ‌های ادیان دیگر قربانی انسان، امر متعارفی بود. دومین تغییر اینکه همان قربانی را که اسلام در مورد برخی از حیوانات پذیرفته است نسبت به سنت‌های گذشته تنزیه و پاک کرده است. سومین تغییر، برخاسته از نگاه ثانوی، یعنی فداشدن انسان‌ها است و بیشتر جنبه اجتماعی و سیاسی دارد. 🔺 اقسامی از قربانی انسان در فرهنگ‌های قبل از اسلام 🔺 در ادیان و شرایع گذشته اقسامی از قربانی انسان‌ها وجود داشته است؛ مثلا در قرآن کریم بیان شده وقتی حضرت یونس(ع) در کشتی نشست اعتقاد سرنشینان این کشتی این بود که دریا از ما قربانی می‌خواهد و باید یکی از سرنشینان کشتی به دریا افکنده شوند و آن فرد با قرعه تعیین می‌شود. 🔺 بر اساس آنچه در برخی تواریخ مانند سیره ابن هشام و طبری بیان شده حضرت عبدالمطلب وقتی یک فرزند داشت چون از قدرت کافی خانوادگی برخوردار نبود نذر کرد اگر خدا ده پسر به او بدهد یکی از آنها را برای کعبه قربانی خواهد کرد و در تاریخ ذکر شده که فرزندان ایشان به ده نفر رسید و بنا شد با قرعه، یکی از فرزندان به قربانگاه برود. قرعه به نام عبدالله پدر پیامبر درآمد و چون قربانی کردن برای عبدالمطلب سخت بود باز قرعه زد و ده بار تکرار شد و هر ده بار قرعه به نام عبدالله اصابت کرد. 🔺 در نهایت برخی پیشنهاد کردند بین عبدالله و ده شتر قرعه بزن و باز قرعه به نام عبدالله درآمد و باز بین ۲۰، ۳۰، ۴۰ تا صد شتر و عبدالله زدند و در نهایت قرعه به شترها خورد و او صد شتر قربانی کرد. برخی تعابیر دارد که پیامبر(ص) فرمودند: انا ابن ذبیحتین؛ چون از یکسو نسل ایشان به اسماعیل(ع) می‌رسد و از طرفی پدرش در معرض قربانی بود؛ البته ما درصدد اثبات این ماجرا نیستیم و می‌توان در آن مناقشه کرد ولی اصل موضوع قربانی و ذبح فرزند حتی بعد از اسلام هم تا مدتی به عنوان نذر وجود داشته است. از امام صادق(ع) هم فرموده‌اند که اگر کسی نذر بر قربانی فرزند بکند نذرش جاری نمی‌شود. این روایت نشان می‌دهد هنوز آثار سنت‌های جاهلی پابرجا بوده است. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/eslam-va-khorafe-zodaii-qorban/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
💠 علل ناکامی حجاب وکشف اجباری در ایران معاصر 🎙 استاد سید علی میرموسوی ✂️ برش هایی از متن: 🔹 اختیاری و اجباری بودن حجاب، از مسائل مناقشه برانگیزی است، که هر از گاهی بحث درباره آن در فضای عمومی داغ می شود. با وجود سرمایه هنگفتی که تا کنون برای اجبار بر حجاب هزینه شده، ولی در عمل شاهد عقب نشینی تدریجی دستگاه های مسئول و پیشروی جنبش اجتماعی خواهان آزادی حجاب هستیم. بنابراین برنامه حجاب اجباری نه تنها در عمل ناکام ماند، بلکه تضعیف جدی سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به دولت را نیز در پی داشت. همچنان که کشف حجاب اجباری در آغاز این قرن نیز سرنوشتی غیر از این نداشت. یکی از عوامل مهم این شکست، بی توجهی به حوزه تعهد و مسئولیت دولت در جهان جدید است. اجباری یا آزاد بودن حجاب، مسئله ای است که حل آن نیازمند توجه به تعهد و مسوولیت دولت در اجرای شریعت و کاربرد زور در این راستاست. بیشتر بحث هایی که در فضای عمومی در ارتباط با این مسئله مطرح می شود، در چارچوب نگرش فقهی است، ولی از این زاویه که دولت در چه مواردی می تواند از اجبار بهره ببرد، چندان بحثی صورت نگرفته است. از این نظر با این پرسش روبه‌رو هستیم که اساساً حوزه تعهدات دولت چیست و دولت نسبت به چه چیزی مسوولیت دارد؟ پاسخ به این پرسش به تحلیلی از ماهیت دولت در جهان کنونی بستگی دارد. 🔹 در جهان جدید دولت نهادی برخاسته از ملت و اراده‌ی مردم است که به گفته وبر قدرت انحصاری اعمال زور قانونی را داراست و برای اجرای قانون می‌تواند از زور بهره ببرد. قانون نیز نهادی است که بر اساس علایق و منافع عمومی شکل می‌گیرد و هدف آن تحقق نظم و برپایی عدالت در زندگی اجتماعی است. براین اساس در حوزه عمومی تقدس از شریعت به قانون منتقل می‌شود و نقض آن مورد مجازات قرار می گیرد. البته قانون به این دلیل که معطوف به خیر همگانی است همیشه نیاز به اجبار ندارد، زیرا در بسیاری موارد وجدان عمومی آن را می پذیرد. 🔹 در دولت مدرن، شریعت در صورتی می‌تواند از قدرت اجبار دولت بهره‌مند شود که به قانون تبدیل شود. این اصل یکی از بنیاد های دولت مدرن و بر جدایی قانون از شریعت استوار است و بخشی از چالش های فراروی دولت مدرن در ایران، ریشه در بی توجهی به آن دارد. از این دیدگاه احکام شرعی در صورتی تبدیل به قانون می‌شوند، که همسویی آن ها با خیر عمومی و نظم همگانی و عدالت مشخص شود. تشخیص این همبستگی نیز از راه خواست و رای مردم است. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/elale-nakami-hejab-va-kashf-ejbari-dar-iran/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
💠 داستان ذبیح، امر الهی یا تصور ابراهیم علیه‌السلام 🎙 استاد سیدحسین علیزاده طباطبایی ✂️ برش هایی از متن: 🔹 بحث‌های فراوانی حول داستان ابراهیم علیه‌السلام و اقدام او برای ذبح فرزند از منظر تحلیل اخلاقی موضوع در بستر حسن و قبح عقلی و شناخت ماهیت امر به ابراهیم علیه‌السلام بر ذبح فرزند از دیرباز تاکنون بین متفکران اسلامی و پژوهشگران حوزه فلسفه و اخلاق صورت گرفته است. 🔹 دیدگاه رایج در توجیه این موضوع امتحانی (و نه واقعی) دانستن امر به قربانی کردن فرزند توسط ابراهیم علیه‌السلام است. امر امتحانی طلب انشایی فاقد اراده جدّی به قصد امتحان مکلّف است. در اوامر امتحانی، هدف مولا از صدور امر این نیست که مأمور به در خارج، انجام شود، بلکه غرض وی بررسی و آزمایش مقدار اطاعت و یا عصیان عبد است و اینکه ابراهیم علیه‌السلام مأمور به مقدمات قربانی کردن (از قبیل آوردن به قربانگاه و بستن دست و پای فرزند) بود نه اینکه واقعاً اراده الهی بر قربانی کردن فرزند قرار گیرد. 🔹 دیدگاه دیگری که ریشه در سنت عرفانی دارد از اساس وجود امر الهی بر ذبح فرزند در این داستان را منکر شده و بر این باور است که ابراهیم ‌علیه‌السلام در عالم رؤیا مقام و عبودیت و بندگی خود را دید و ذبح فرزند کنایه از این بود که او هیچ تعلق به غیری ندارد و ابراهیم ‌علیه‌السلام می‌بایست این رؤیا را تعبیر می‌کرد نه اینکه آ‌ن‌را تصدیق کند و در عالم خارج اقدام به ذبح فرزند نماید. چه آنکه در دیگر رؤیاهای نقل شده در قرآن مانند رؤیای یوسف یا رؤیای عزیز مصر، تصدیق خارجی رؤیا و اخذ به‌ظاهر آن، در کار نیست و رؤیا با حقایق خارجی متفاوت تعبیر می‌شود؛ اما ابراهیم ‌علیه‌السلام از فرط محبت و دلدادگی و عشق به‌حق تعالی رؤیا را تعبیر نکرد و به دنبال تحقق خارجی آن رفت. 🔹 در این یادداشت با مرور آیات و روایات مرتبط سازگاری این تحلیل از داستان را با داده‌های کتاب و سنت را می‌سنجیم و در پی پاسخ به این پرسش هستیم: 🔹 آیا خدا در خواب به ابراهیم ‌علیه‌السلام فرمان قربانی کردن فرزند را داده بود یا ابراهیم ‌علیه‌السلام از شدت علاقه به خدا چنین تصوری از رؤیایش یافته بود؟ جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/dastan-zabih-amr-elahi-ya-tasavor-ebrahim/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
💠 فضلیت نماز عید و سنت قربانی در کلام آیت الله العظمی جوادی آملی 🎙 آیت الله العظمی جوادی آملی کلیپ فضلیت نماز عید و سنت قربانی به کلام آیت الله العظمی جوادی آملی جهت مشاهده این کلیپ به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/fazilat-namaz-eid-sonat-qourbani/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
🔶 به گزارش روابط عمومی سایت اندیشه ما موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم به مناسبت ایام مبارک عید غدیر خم جلسه ای را به صورت لایو و پخش زنده برگزار میکند. 💡 تفاوت های حکومت علوی با اموی 🎙 استاد: ابوالفضل موسویان 🕙 یکشنبه 26 تیرماه ساعت 22 پخش زنده از پیج اینستاگرام موسسه فهیم 🖇 لینک خبر روی سایت موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم: http://fahimco.com/Post/Details/50353/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%85%D9%88%DB%8C جهت مطالعه این مطلب در سایت اندیشه ما به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/tafavot-hokomat-alavi-ba-omavi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
💠 اهمیت غدیر در کلام آیت الله العظمی وحید خراسانی ♦️ روابط عمومی سایت « اندیشه ما» کلیپ کوتاهی را از سخنان گوهر بار آیت الله العظمی وحید خراسانی پیرامون اهیمت غدیر منتشر کرد، که از طریق سایت میتوانید مشاهده کنید. جهت مشاهده این کلیپ به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ahamiyat-qadir/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
💠 جایگاه امامت در کلام آیت الله العظمی وحید خراسانی 🎙 آیت الله العظمی وحید خراسانی 📌 کلیپ جایگاه امامت جهت مشاهده این کلیپ به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/jaygah-emamat-dar-kalam-ayatollah-vahid/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en