eitaa logo
اندیشه ما
666 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ همایش «فرمان هشت ماده ای امام خمینی(س) منشور حقوق شهروندی» ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش روابطه سایت اندیشه ما» به نقل از جماران ،همایش «فرمان هشت ماده ای امام خمینی(س) منشور حقوق شهروندی» با سخنرانی دکتر محسن رهامی، عضو هیأت علمی گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه تهران و دکتر هادی صادقی، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه و استاد تمام دانشگاه قرآن و حدیث، در حرم مطهر امام خمینی(س) برگزار شد. 🔸 حجت الاسلام و المسلمین محسن رهامی در این همایش گفت: زمینه های تاریخی صدور فرمان هشت ماده ای امام خمینی(س) را همه اطلاع دارند. به نظرم حضرت امام یک دغدغه جدی داشتند و امروزه آن دغدغه برای ما خیلی جدی تر شده است. جمهوری اسلامی از حاکمیت فقه مصطلح، قواعد حکومتی و حفظ اقتدار در کشور به ضرر قواعد اخلاقی و حکومت اخلاقمدار و حق مدار پیش آمده بود و به تدریج امام نگرانی هایی در مورد حاکمیت اخلاق و حقوق مردم داشتند و احساس می کنند که این بخشی از دین دارد آسیب می بیند و تلاش های دیگری هم داشتند مثل هیأت هایی که برای بررسی موضوع شکنجه به زندان ها فرستادند. 🔸 عضو هیأت علمی گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه تهران افزود: این دغدغه بر می گردد به اساس این مسأله که آیا حکومت دینی همان حکومت فقهی است یا ما می خواهیم چیز دیگری را هم ارائه کنیم؟ اصولا حکومت دینی در قرن بیستم و بیست و یکم چه چیزی می خواهد ارائه کند و امام چه پیغامی برای دنیای جدید آورده بود که مردم استقبال کردند؟ حکومت دینی چه ویژگی هایی دارد که حکومت های دیگر ندارند؟ دانشگاهیان کشورهای دیگر مطرح می کردند که یک مسیح این بار از شرق طلوع کرد، این مسیح قرار بود چه چیزی بیاورد که حکومت های دیگر نمی توانستند ارائه کنند؟ 🔸 وی با تأکید بر اینکه حضرت امام امید به حاکمیت اخلاق را برای نسل جوان زنده کرد، تصریح کرد: امام احساس می کند که حکومت بین اخلاق و فقه مصطلح و حاکمیت و اقتدار دارد دچار مشکل می شود. به نظر من دغدغه امام بیشتر ضایع شدن حقوق مردم و اخلاق در پای اقتدار، قدرت و حاکمیت فقه به معنای مصطلح است. امام از آغاز انقلاب این دغدغه را داشتند و یک جا احساس می کنند که این دغدغه جدی تر شده است. حکومت دینی اگر امروزه بخواهد شعاری بدهد و دستاوردی داشته باشد، در چه حوزه هایی می تواند با کشورهای دیگر رقابت کند؟ در صنعت می تواند رقابت کند و مثلا بگوید ماشین بهتری از بنزهای آلمان می توانم تولید کنم؟ در کشاورزی می تواند رقابت کند؟ در حوزه تجارت حرف نو برای گفتن دارد؟ 🔸 رهامی ادامه داد: دیگران خیلی بهتر و بیشتر از ما در این حوزه ها کار می کنند، حکومت دینی اگر بخواهد حرفی برای گفتن داشته باشد، چیزی که در هدف غائی انبیاء عظام و خصوصا پیامبر اکرم(ص) آمده این است که «إنما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق». ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند که انسان های تزکیه شده و حکیم پرورش بدهند؛ بقیه چیزهایی که پیامبر(ص) آورده احکام تأسیسی نبوده اند. اگر ما این را هدف غائی بعثت انبیاء و تلاش علما بگیریم، امام برای این آمده بود والّا به نظر من بقیه کارهایش در مقایسه با حکومت های عرفی نمی توانست شاهکار کند؛ شاهکار امام این است که در افول اخلاق قرن بیست و یکم یک نظام اخلاقی و حق محور درست کند و همه احساس امنیت کنند و حکومت در زندگی مردم سر نکشد. 🔸 وی اظهار داشت: ما گاهی فکر می کنیم حکومت دینی همان حکومت فقه است. این خطای بزرگی است که اما از اول توجه نکرده ایم؛ فقه بخشی از احکام اسلام است؛ اخلاق، عرفان و حوزه هایی که انسان به ما هو انسان باید رشد کند، خیلی جاها تعارض پیدا می شود. مثلا قوانین بانکی ما الآن فقهی هست و فقها و شورای نگهبان تأیید کرده اند، ولی اخلاقی نیست؛ این قوانین بانکی ما باعث انباشته شدن میلیاردها ثروت می شود و مردم را فقیر می کنند. بسیاری از قوانینی که خود ما در مجلس اول و دوم تصویب کردیم فقهی بودند ولی اخلاقی نبودند. یک جاهایی می رسد که با برداشت های علما اخلاق گم می شود و شأن انسانی از بین می رود. همین که ما در مسیر می بینیم صدها نفر در سطل آشغال دنبال روزی می گردند، فقهی است چون کار می کنند و مزد دریافت می کنند و یک عده هم صدقه می دهند، ولی اخلاقی نیست ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/farmayesh-hasht-madeii-emam-khomeiny/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
18.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ لگدی خورد به در، انگار که دیوار شکست خانه لرزید و تمام تن تب دار شکست عاقبت پهلوی آن مادر بیمار شکست شهادت مادر سادات، حضرت فاطمه زهرا (س) تسلیت باد. 🏴 شما میتوانید برای استفاده از موشن گرافی های زیر آنها را دانلود و در شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید. 🥀🥀🥀 https://andishehma.com/shahadt-hazrat-fateme/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
✅ حوزه‌ها نتوانستند فقه کارآمد در حکمرانی و مدیریت جامعه امروز را تولید کنند 🎙استاد محمد کاظم تقوی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 یکی از پرسش‌هایی که این روزها ذهن علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی را به خود مشغول ساخته این است که دلیل وضعیت موجودی که در کشور مشاهده می‌شود چیست و آیا این نتیجه پیاده‌سازی و اجرای اندیشه‌های امام خمینی(ره) است یا اینکه در این چهار دهه، به نحوی از اندیشه‌های راستین رهبر کبیر انقلاب فاصله گرفته و مشکلات و آسیب‌های امروز جامعه زاییده این انحراف آشکار از اندیشه‌های حضرت امام(ره) است. 🔸 برای یافتن پاسخ این سؤال با حجت‌الاسلام محمدکاظم تقوی، مدیر تحقیقات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) هم‌صحبت شدیم که بخش اول حاصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛ 🔻 قرائت امام خمینی(ره) از اسلام 🔸 در اینکه جامعه ما دچار چالش‌هایی است و مشکلات عدیده‌ای دارد تردیدی نیست و همه این را قبول دارند اما چرا به این وضعیت رسیدیم؟ آیا از اندیشه و افکار حضرت امام(ره) تخطی شده است که به این وضعیت رسیدیم؟ اگر تاریخ را مطالعه کنیم درمی‌یابیم که حضرت امام در آغاز شکل‌گیری نهضت با زبان نصیحت به راهنمایی رژیم شاه پرداخت و به او تاکید کرد خواسته‌های ملت را در نظر داشته باش و مبانی و اصول و احکام دین مردم را محترم بشمار. شاید اگر شاه به این نصیحت‌ها گوش می‌داد به درگیری‌های بعدی منجر نمی‌شد. نهایتا مبارزات شکل جدی‌تری به خود گرفت و حضرت امام با یک برداشتی از اسلام پا به عرصه اجتماع گذاشت یعنی گفتمان امام خمینی(ره) یک گفتمان خاصی بود. وقتی می‌گوییم امام خمینی، یعنی امام خمینی و روحانیون نواندیش پنجاه سال اخیر مثل شهید بهشتی و شهید مطهری. این طیفی که رهبری‌اش به لحاظ اجتماعی و مبارزاتی و علمی در اختیار امام بود، اسلامی را مطرح کردند که هم به ابعاد فردی انسان توجه داشت، هم ابعاد اجتماعی، هم به بعد دنیایی انسان توجه داشت، هم بعد معنوی و آخرتی؛ این خیلی مهم است. 🔻 امام دنیای جدید را می‌شناخت 🔸 نگاه امام به اسلام چنین نگاهی بود؛ وقتی شاه، امام و فعالین نهضت را مورد هتاکی قرار می‌داد و می‌گفت اینها مخالف پیشرفت و تمدن هستند امام فرمودند «ما با مظاهر تمدن مخالف نیستیم، با مفاسد تمدن مخالفیم». این فقط یک شعار نبود. ایشان در ارتباط با دانشگاهیان و دانشجویان پیشگام بود و اقتضائات زمان را به خوبی می‌شناخت. بر این اساس امام توجه جدی به چالش اساسی سنت و تجدد داشت که چالش دو قرن اخیر کشور است. فهم ایشان از سنت و شناختشان از تجدد این است که ارکان این دو با هم قابل جمع است. امام دنیای جدید را می‌شناخت و با منطق قوی که داشتند تفسیری از اسلام ارائه دادند که انقلاب به پیروزی رسید. من می‌خواهم بر این مطلب به عنوان یکی از مبانی و محورهای اندیشه امام تاکید کنم. یکی دیگر از مسائلی که مورد توجه ایشان بود استفاده از تجربه متفکرین دنیا و عقلای عالم در نوع حکمرانی بود. بر همین اساس امام با تاکید گفتند؛ نظام جایگزین ما جمهوری اسلامی است. می‌خواهم بگویم اسلامی که امام بوسیله آن وارد مبارزه شد و نظام طاغوتی را سرنگون کرد فهم خاصی از اسلام بود. همین‌جا تاکید کنم هرگاه این فهم مبنایی از اسلام کمرنگ یا فراموش بشود، با حسن نیت یا سوء نیت، راه را گم می‌کنیم. سخنرانی تاریخی امام در بهشت زهرا یک سخنرانی سیاسی متعارف نبود، بلکه ایشان به عنوان یک فقیه انگار در مسجد شیخ انصاری نجف نشسته و بحث استدلالی و فقهی مطرح می‌کند. محور آن سخنرانی این بود؛ هر ملتی حق تعیین سرنوشت دارد. این خیلی مهم است. اینکه ملت آزاد باشد سرنوشت خود را رقم بزند یعنی چه؟ یعنی رشد اجتماعی ملت، احساس مسئولیت، آسیب‌شناسی جلوگیری از انحرافات و مفاسد ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/howze-ha-natavanestand-feghh-karamad-dar-hokmrani-emroz-tolid-konnand/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ حق تحصیل واشتغال زنان در اموزه های دینی 🎙 آیت الله سید محمدعلی ایازی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 رشد هرجامعه­ای به رونق دانش و دستیابی به اطلاعات علمی است، زن و یا مرد باشد فرقی نمی­کند. تحصیل علم و آگاهی از جهان زمینه رشد دانش را فراهم می­سازد. به همین دلیل در قرآن وقتی که سخن از مقام علم کرده، به صورت کلی برای انسان بیان کرده است، مثلا در بایستگی علم و این که جامعه دارای دانش با جامعه فاقد آن یکسان نیست، فرموده است: «هَلْ یسْتَوی الذینَ یعْلَمُونَ والذینَ لَا یعْلَمُونَ». (زمر: ۹)؛ آیا کسی که می­داند و کسی که نمی­داند با هم مساوی هستند. قرآن در این آیه در مقام تبیین اهمیت علم و نقش آن در موفقیت، رشد و کسب معنویت است ... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hagh-tahsil-va-eshteghalzanan-dar-amoze-haye-dini/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ در مسیری غیر از آنچه امام خمینی برای انقلاب و نظام تعیین کرد در حال حرکتیم ✏️ روزنامه جمهوری اسلامی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش «سایت اندیشه ما» روزنامه جمهوری در سرمقاله جدیدترین شماره خود نوشت:تأکید کردیم که فاصله گرفتن از اهداف انقلاب اسلامی، منشأ اشتباه بود و از آن زمان تاکنون در مسیری غیر از آنچه امام خمینی برای این انقلاب و نظام اسلامی تعیین کرده بود در حال حرکت هستیم. 🔸 سرفصل‌هائی از قبیل برقراری عدالت، حفاظت از کرامت انسان‌ها، رعایت حق دخالت افراد در تعیین سرنوشت خود و کشور، کوتاه کردن دست چپاولگران و افراد فاسد از ثروت عمومی و قدرت، تأمین رفاه برای آحاد مردم و حمایت از مستضعفان را نیز به عنوان نمونه‌هائی از اهداف برشمردیم. این را هم اضافه کردیم که قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی حاوی این سرفصل‌هاست ولی بعد از مدتی حکمرانی‌ ما این اصول را نادیده گرفت و به راهی رفت که پوسته‌ای از نظام بدون بخش عمده‌ای از محتوا باقی ماند. عامل اصلی نارضایتی‌ها را باید در اینجا جستجو کرد. 🔸 برای اینکه این ادعا مستند هم باشد، مواردی از نادیده گرفتن‌ها و فاصله گرفتن‌ها از اصول و اهداف را یادآور می‌شویم. 🔸 مسئولان نظام با افتخار اعلام می‌کنند که انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا برگزار می‌کنند. این ادعا در مورد اصل برگزاری انتخابات درست است ولی این فقط پوسته است بدون آنکه محتوای واقعی «انتخاب» در آن وجود داشته باشد. وقتی تمام افراد واجدصلاحیت قانونی برای ورود به مجلس یا رئیس ‌جمهور شدن ردصلاحیت می‌شوند و صحنه فقط برای افراد مورد نظر مسئولین‌ خالی می‌ماند، آنچه اتفاق می‌افتد انتخاب نیست، انتصاب است. در چنین وضعیتی چگونه می‌توان از مردم انتظار داشت خود را در تعیین سرنوشت خویش و کشورشان سهیم بدانند؟ نظام حکومتی انقلابی که به مشارکت‌های بالای 80 و 90 درصدی مردم در انتخابات افتخار می‌کرد چگونه است که حالا کاهش مشارکت تا دور و بر 40 درصد را حماسه می‌نامد؟ این یعنی فاصله گرفتن از اهداف انقلاب و دور شدن از مردم. 🔸 نمونه دیگر، دور شدن از اعتدال در سیاست‌ خارجی است. مفاد فصل مربوط به سیاست خارجی قانون اساسی جمهوری اسلامی و روح این قانون، رعایت موازنه در روابط بین‌الملل است. مفهوم سیاست «نه شرقی – نه غربی» نیز اینست که با دولت‌ها اعم از شرقی و غربی تعامل داشته باشیم بدون آنکه زیر سلطه آنها برویم و یا درصدد سلطه ‌طلبی باشیم. ما برخلاف این دستورالعمل اعتدالی، چین و روسیه را محرم و اروپا و آمریکا را نامحرم دانستیم در حالی که همه‌ی آنها از یک جنس هستند و در غیر قابل اعتماد بودن هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند. در روابط بین‌الملل، هر کشوری باید درصدد حفاظت از منافع خود باشد و تقسیم کشورها به محرم و نامحرم از منطق قابل قبولی برخوردار نیست. دیدیم که چین چگونه در حمایت از ادعاهای واهی عربستان و امارات به ما لگد زد و روسیه نیز چگونه ما را با خود به باتلاق اوکراین کشاند. 🔸 داستان برجام و اف‌ای‌‌تی‌اف، مورد دیگری است که فاصله گرفتن ما از اهداف اقتصادی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را به اثبات می‌رساند. می‌گویند سفره مردم را به برجام و اف‌ای‌تی‌اف گره نمی‌زنیم ولی می‌بینیم حتی روابط اقتصادیمان با چین و روسیه هم بدون رفع تحریم‌ها و پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف، راه به جائی نخواهد برد. دیدیم که این وعده گره نزدن و عضویت در پیمان شانگهای و تقلاهای دیگر حضرات در حدود یکسال و نیم که از عمر دولت جدید می‌گذرد، نه‌تنها مشکلی از بحران اقتصادی کشور حل نکرد، بلکه ارزش پولی‌مان را بشدت کاهش داد. معلوم نیست چرا مسئولان حاضر نیستند بپذیرند که اصرار بر سیاست کنونی، بحران اقتصادی را شدیدتر خواهد کرد و نارضایتی‌ها را بسرعت افزایش خواهد داد! 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/dar-masiri-gheyr-az-imam-khomeyni-va-nezam/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ تعلیق تحصیل زنان در دانشگاه‌ها با شریعت مخالف است 📎 الازهر ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش «سایت اندیشه ما» به نقل از خبرگزاری آناتولیه گزارش وب سایت «بوابه الاهرام» مصر دانشگاه الازهر این کشور طی بیانیه‌ای تصمیم اخیر طالبان مبنی بر تعلیق تحصیل زنان در دانشگاه‌های افغانستان را محکوم کرده و آن را با شریعت اسلامی مخالف دانست. 🔸 در این بیانیه همچنین آمده است: ما درباره تعلیق تحصیل زنان در دانشگاه‌ها متاسف هستیم. این اقدام با شریعت اسلامی و شعار آن «از گهواره تا گور دانش بجوی» که مربوط به زنان و مردان است، مغایرت دارد. این دعوت به تحصیل دانش موجب ظهور زنان نابغه‌ای در تاریخ علمی، سیاسی و فرهنگی اسلام شده و همچنان منشأ افتخار برای هر مسلمانی است. 🔸 همچنین این اقدام نباید از سوی هیچ مسلمانی اتخاذ شود و ما به مسلمانان و غیرمسلمانان هشدار می‌دهیم از اینکه فکر کنند یا توهم کنند که اسلام آموزش زنان و دختران را تحریم کرده باشد، بلکه اسلام به شدت با آن مخالف است. این یکی از حقوق مشروعی است که اسلام آن را به صورت برابر برای زنان و مردان تضمین کرده است. 🔸 وزارت تحصیلات عالی طالبان سه روز پیش طی نامه‌ای به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان دستور داد که دختران این کشور «تا اطلاع ثانوی» حق ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را نخواهند داشت. 🔸 گفتنی است دختران و زنان افغان از زمانی که طالبان کنترل این کشور را در سال گذشته به دست گرفتند، با بی‌ثباتی فزاینده‌ای مواجه شده‌اند، به طوری که تخمین زده می‌شود 3 میلیون دختر دبیرستانی برای بیش از یک سال از تحصیل بازمانده‌اند. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/talifh-tahsil-zanan-ba-shariyat-mokhalef-ast/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ حضرت زهرا(س) و مسئله «زن» بودن و «زن ماندن» 🎙استاد محمد مسجدجامعی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش «سایت اندیشه ما» به نقل از خبر آنلاین ، این نوشتار برگرفته از مجموع مباحث و گفتگوهای جناب آقای دکتر محمد مسجدجامعی در مورد حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی چهارده معصوم(ع) است و چگونگی شرایطی که این بزرگواران در آن می‌زیسته‌اند. آنچه ملاحظه می‌فرمایید خلاصه‌ای است از آنچه که به زندگانی و جایگاه و بالاخره شهادت حضرت زهرا(س) مربوط می‌شود که توسط آقای دکتر محمدطاهر رفیعی، گردآوری و تنظیم شده است. 1- زن در جاهلیت 🔺 جامعة شبه‌جزیرۀ عرب هنگام ظهور اسلام اصولاً جامعه‌ای مردانه بود -و هنوز هم چنین است- و این به دلیل ویژگی‌های محیطی، تاریخی و اجتماعی آن بود؛ سرزمینی فقیر و خشک که قبایل مختلفی را جای داده بود. صرف خشونت سرزمین، انسان را خشن و خشونت طلب می‌کند، مضافا که گرسنگی و حتی تشنگی دائمی هم مزید بر علت بود. نایابی آب و کمی باران و ناسازگاری و سختی محیط زیستی، علت اصلی بود.[1] این گرسنگی، جنگ مداوم بر سر چراگاه و به غارت بردن آذوقه و اموال قبایل دیگر را موجب می‌شد. این مجموعه عوامل در طول زمان، نوعی فرهنگ ضد زن را به‌وجود آورد. زیرا آنچه عملاً وجود داشت خشونت بود و جنگ و گریز و چپاول و غارت؛ و این همه به مرد نیرومند و چابک و شمشیر به‌دست نیاز داشت. در چنین اوضاع و احوالی، زن عنصری مزاحم بود، چرا که توان جنگ و غارت نداشت و بدتر آن‌که ممکن بود خود به غنیمت گرفته شود. 🔸 یکی از دلایل مهم ضد دختر و ضد زن بودن قبایل عرب نیز به این دلیل بود که قبیله نیاز به نیروی جنگی داشت و هم می‌بایست عامل‌ منفی‌ای وجود نداشته باشد که دست و پاگیر باشد و در احیاناً اسیر شود. اسارت او یک مشکل بود. لکه‌دار شدن حیثیّت شخصی و خانوادگی و خصوصاً قبیله‌ای مشکلی دیگر. با توجه به این نکات در آن روزگاران زن یک عامل منفی و بازدارنده بود. بویژه که جنگ و ستیزی مداوم و بی امان بین قبائل جریان داشت و هر لحظه ممکن بود قبیله‌ای مورد هجوم قبیله‌ای دیگر قرار گیرد. 🔸 نکتۀ مهم‌تر این بود که اصولاً برای زن شأنی انسانی قائل نبودند. او بیش از آن‌که شریک مرد باشد، همچون کالاهای دیگر، متعلق به او بود. روابط زن و شوهر بیش از آن‌که همسرانه باشد، مالکانه بود و بدتر آن‌که چنین رویکردی نسبت به وی را نشانه‌ای از حمیت، رجولیت، قدرت و مردانگی می‌دانستند. دختر را مایه ننگ می‌انگاشتند و به همین دلیل بعضاً آنان را زنده به گور می‌کردند. مواردی نقل شده که فردی داستان فجیع زنده به گور کردن دختر کوچک خود را برای پیامبر(ص) گزارش می‌کند که پیامبر(ص) به گریه می‌افتد و ناقل را از مجلس خود، دور می‌سازد.به واقع، چنین تصورات و اعتقاداتی وجود داشت و مورد عمل قرار می‌گرفت. 🔸 این اجمالی بود از آن شرایطی که به فرهنگ عمومی جزیرۀالعرب بازمی‌گشت و بلکه بدان شکل می‌داد. ولی این پایان ماجرا نبود؛ زیرا زنان که خود را در چنین وضعیت طاقت‌فرسایی می‌یافتند، به‌گونه‌ای دیگر ضعف خود را جبران می‌کردند و آن از طریق مکر و حیله و سخن‌چینی و فتنه‌انگیزی بود. این ویژگی‌ها عموماً در جوامع بستۀ مردسالار شکوفا می‌شود و بیش از آن‌که ناشی از خصلت‌های فردی باشد، متأثر از شرایط اجتماعی است. این شرایط بیرونی است که چنین خصلت‌هایی را رشد می‌دهد و اصولاً شخصیت آن‌ها را می‌سازد. 🔸 هرچند دختر گرامی پیامبر(ص) در چنین جامعه‌ای به دنیا آمد و در چنین وضعیتی می‌زیست، ولی او نه تنها با زمان خود متفاوت بود، بلکه خود نمونه کاملی از زن و قابلیت‌هایش، آن‌گونه که خداوند خلق کرده بود. 2- جایگاه حضرت زهرا(س) 🔺 واقعیت این است که درک مراتب و مقامات پیامبر(ص)، امامان معصوم و حضرت فاطمه زهرا عمدتاً با توجه به حکمت و تقدیر الهی، فلسفه خلقت جهان، چرایی خلقت انسان و هدف‌داری مجموع آفرینش و مباحث مربوط به "انسان کامل"و جایگاه والای او قابل دریافت است و ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hazrat-zahra-zan-bodan-va-zan-mandan/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ مراسم ذکر مصیبت وسخنرانی به مناسبت ایام شهادت فاطمه زهرا( سلام الله علیها ) با تبیین تحولات تاریخی ،اهمیت سیاسی واقتصادی فدک، پیام ها ودرس های مکتب فاطمی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش روابط عمومی «سایت اندیشه ما» ، به مناسبت ایام شهادت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها مجلس ذکر مصیبت وتبیین پیام ها درس های مکتب فاطمی در موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم فم، با حضور اعضای بیوت مراجع عظام تقلید، اساتید حوزه ودانشگاه وجمعی کثیر از فضلای حوزه در شب های یک شنبه ودوشنبه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابو القاسم عالمی بر گذار شد. 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم عالمی، استاد حوزه علمیه، ۴ دی ماه در نشست علمی «جایگاه حضرت زهرا(س) در فقه» که از سوی مؤسسه پژوهشی فرهنگی فهیم در قم برگزار شد، با بیان اینکه متاسفانه مظلومیت حضرت زهرا(س) بر فضایل و مناقب ایشان سایه انداخته است، گفت: در جلسات فاطمیه درس‌ها و پیام‌های فاطمیه گفته نمی‌شود در حالی که مظلومیت، بخشی از زندگی آن حضرت است و مکتب و پیام فاطمیه هم باید برای مردم گفته شود. 🔸 وی افزود: به تعبیر آیت‌الله جوادی آملی زن می‌تواند به مقامی برسد که انبیاء و اولیاء رسیدند و خلیفة الله شود البته اینکه پیامبر می‌شود یا خیر، طبیعتا رسول نمی‌تواند باشد زیرا قرآن کریم فرموده است: وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ مِنْ أَهْلِ الْقُرَى. 🔺 چرا از تعبیر شهادت برای حضرت زهرا(س) استفاده می‌شود 🔸 عالمی افزود: در تاریخ جهان زنانی داریم که نادره بوده و هستند و شخصیت خارق‌العاده دارند؛ در مورد حضرت صدیقه(س) گاهی اشکال می‌کنند که شما چرا می‌‍گویید شهادت حضرت زهرا(س) و وفات نمی‌گویید در صورتی که تا ۲۰ سال قبل در تقویم نوشته بود وفات. کسی که از قواعد عربی مطلع باشد این حرف را نمی‌زند؛ کلمه وفات اعم از شهادت و مرگ طبیعی است؛ اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ. خدا جان‌ها را در هنگام وفات می‌گیرد و شهید و غیر آن را هم خدا قبض روح می‌کند. 🔸 عالمی بیان کرد: ثانیا در کتب صدر اسلام داریم که از شهدای صدر اسلام تعبیر به وفات شده و این مسئله رایج بوده است؛ در جلد نخست من لایحضر در قسمت زیارت قبور آورده است: و لما جاء خبر وفات جعفر ابن ابیطالب و زیدبن حارثه؛ در حالی که شهید بودند. در احتجاج طبرسی از امام صادق(ع) هم نقل است که قبل وفات اخیه الحسین، از شهادت امام حسین(ع) تعبیر به وفات کرده است. در بیان امام کاظم(ع) هم آمده است که ان فاطمه صدیقه شهیده و امام صادق(ع) فرمودند و کان سبب وفاته ...؛ امام تعبیر به وفات در مورد آن حضرت کرده‌اند. 🔸 استاد حوزه علمیه تصریح کرد: امام صادق(ع) فرمودند: ان فاطمه عاشت بعد ابیها خمس و سبعین؛ (در قدیم چون نقطه نمی‌گذاشتند مشخص نیست که سبعین است یا تسعین) در این مدت کسی حضرت زهرا(س) را خندان نمی‌دید. در هفته دو روز به زیارت شهدای احد می‌رفت که روزهای دوشنبه و پنجشنبه بود. 🔻 چرا گریه در احد؟ 🔸 وی افزود: در اینجا این پرسش مطرح است که چرا حضرت در منزل گریه نمی‌کرد و به بقیع و به خصوص احد می‌رفت که فاصله زیادی با مدینه داشت و آن هم با وسایل آن روز؛ اولا ممکن بود همسایه‌ها اذیت شوند ثانیا آمدن ایشان به احد تاسی به پدر بزرگوارشان رسول الله(ص) بود. پیامبر(ص) خودشان زیاد به زیارت شهدای احد می‌رفتند و تعابیر عجیبی در مورد ایشان دارند. 🔸 وی اضافه کرد: ابوبکر می‌گوید با پیامبر(ص) به احد رفتیم و ایشان فرمودند: اینها با عاقبت بخیری از دنیا رفتند ولی نمی‌دانم شما بعد از من چه خواهید کرد(یعنی من می‌دانم شما چه خواهید کرد). فرمودند تا قیام قیامت هر کسی به شهدای احد سلام بفرستد اینها می‌شنوند و جواب می‌دهند زیرا عند ربهم یرزقون هستند. پیامبر(ص) به جابر فرمود: خدا با همه از پشت پرده و واسطه حرف می‌زند ولی با پدر تو بدون واسطه سخن گفته و می‌گوید بنده من چه می‌خواهی؟ می‌گوید دوست دارم دوباره برگردم به دنیا و عبادت کنم که ....... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/marasem-zaekr-mosibat-fahim/ ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما