eitaa logo
اندیشه ما
667 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ آرمان های انقلاب اسلامی سال 57 در بیان پیشکسوتان 🎙 آیت الله سید محمد علی ایازی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 سه تا شعار مهم و کلیدی بود که در اکثر راهپیمای ها مطرح می شد و از سوی رهبران انقلاب تأیید می شد و مساله انقلاب هم همین سه تا شعار بود که ازادی، استقلال ،جمهوری اسلامی به جز شعار سوم که جنبه ترکیبی داشت، اما شعار اول و دوم روشن و واضح دست می گذاشت برآنچه که مردم طالب و تقاضا داشتند نسبت به گذشته حکومت که حکومت استبدادی بود که در انحصار یک شخص بود که آن شخص می خواست در همه امور دخالت کند و باعث بدبختی مردم شده بود ... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/arman-haye-enghelab-eslami-57/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ شهروندان از حق آزادی برخوردارند و نمی توان با مستمسک قرار دادن حقوق عمومی به ستیز با آزادی های فردی شهروندان رفت.ناموس آغازین افراد آزادی است .دادستان در مقام دفاع از حقوق عمومی نباید باعث تضییع حقوق افراد شود. 🎙 استاد سید محمد هاشمی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 «سایت اندیشه ما » به نقل از پایگاه خبری جماران، متن زیر مصاحبه ای است که با دکتر سید محمد هاشمی از اساتید برجسته حقوق عمومی انجام شده است. با صفا و مهر همیشگی قرار مصاحبه را پذیرفت و گفتگوهای شیرین و شاگرد نوازی خوش اخلاقانه ... 🔸 در این گفتگو که در تاریخ 18 آذر 1395 صورت گرفته است، دکتر سید محمد هاشمی از اساتید برجسته حقوق عمومی و عضو هیات علمی دانشگاه به تشریح نقش دادستان در تضمین حقوق بشر و شهروندی پرداخته است: 🔺 حقوق عامه و مدعی العموم: 🔸 وی با بیان اینکه حفظ حقوق عامه،وظیفه ذاتی مدعی العموم است به پیشینه دادسرا اشاره و اظهار داشت:معیت دادسرا و دادگاه یک اقتباس از رژیم قدیم دادرسی در فرانسه بود که افرادی تحت عنوان مدعی العموم " یا وکیل عمومی" نمایندگی پادشاه را برای حفظ منافع دولت نزد دادگاه عهده دار بودند.این تاسیس سیر تحولی را طی کرده، پس از انقلاب کبیر در قانون اساسی سال هشتم بعنوان رکن دفاع از حقوق عمومی نمود یافت و کارکردی متمایز از محاکم و مدعی جنبه عمومی جرم و حافظ حقوق شهروندی به خود گرفت. 🔺 پیشینه دادستانی: 🔸 هاشمی در ادامه افزود: از ناپلئون نقل شده " پس از من بازپرس مقتدرترین فرد کشور است" و این به دلیل قدرت مستقل قضائی بود که برای کارگزاران دادسرا قائل بودند. 🔸 وی به سابقه دادسرا در ایران اشاره کرده و گفت:با رخداد انقلاب مشروطه و در بستری از مطالبات نوین همچون استقرار حاکمیت قانون و برپائی عدالت خانه، دادسرا در نخستین قوانین ایران هم نمود یافت.{ در اصل ۸۳متمم قانون اساسی مشروطه،هم درماده ۳قانون اصول محاکمات جزائی و هم ماده ۴۹ و ۵۰ قانون اصول تشکیلات عدلیه و هم در ماده ۱۹ آئین دادرسی کیفری سابق بعنوان رئیس ضابطین عدلیه و....}و مقرر گردیده بود که اداره مدعیان عمومی در سه سطح محکمه بدایت،محکمه استیناف و دیوانعالی تمیز فعالیت داشته و وظایف آن در ۲ قسم "قضائی" و "اداری"در گستره شهرستان،استان و کشور،تعریف شود. 🔺 دادستانی در قوانین: 🔸 هاشمی با اشاره به دلالت این قوانین تاکید کرد: وظیفه ذاتی مدعی العموم طبق قانون اصول تشکیلات عدلیه{که بعنوان یک قانون مادر تلقی و جز برخی مواد آن نظیر حذف دادسرای استان و...نسخ صریح یا ضمنی نشده و کلیات آن پابرجاست} ،حفظ حقوق عامه،نظارت بر اجرای قوانین،تفتیش و تعقیب جرایم بوده و می بایست با نظارت بر جریان امور در صورت مشاهده تجاوزات و سوءجریانات مراتب را به مقام قانونی گزارش داده و اعلام جرم کند.از عنوان "وکیل جماعت"و" مدعی العموم"بر می آید که این مقام مقتدر قضائی،باید تمام قامت در جهت پاسداری از حقوق شهروندان قیام و اقدام کند و این وظیفه بنیادین و ذاتی است. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/shahrvandan-hagh-azadi/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ علم أصول با گذر زمان، از هدف اصلی خود فاصله گرفت. 🎙 استاد علی نصیری ✂️ برش هایی از متن: 🔸 عموم صاحب‌نظران نقش علم أصول را در مقایسه با سایر دانش‌های بایسته برای تحقق اجتهاد، مهم‌تر و اساسی‌تر می‌دانند؛ زیرا اساساً دانش أصول فقه چنان که از نام آن پیداست، به عنوان مبانی و قواعد تحقق فقاهت، بنیان‌گذاری شده است. 🔸 همان‌گونه که اشاره شد، خاستگاه ظهور و فلسفه وجودی علم أصول آن است که این دانش در خدمت فقه قرار گیرد و مسائل و مبانی آن در استخراج گزاره‌های فقهی تاثیر گذارند. 🔸 به عبارت روشن‌تر، مسأله اصولیه آن است نتیجه آن در طریق استنباط، نقش کبرای قیاس را ایفا می‌کند. از این جهت علم اصول در تمام مسایل خود همین اصل را تبعیت کرده و یادکرد هر مسأله‌ای باید مبتنی بر چنین اصلی باشد. 🔸 با این حال، باید اذعان کرد که علم أصول با گذار زمان، تا حدودی از هدف اصلی خود فاصله گرفت و به جای آن که نقش مقدمه برای فقه بازی کند، در برخی از مسایل به جای ذی‌المقدمه نشست. یکی از نتایج این رویکرد، فربه شدن بیش از حد متعارف علم أصول و انعکاس مباحث غیر ضرور در آن است که در پاره‌ای از موارد، مورد تاکید اصولیان قرار گرفته است. 🔸 به عنوان نمونه‌ محقق نائینی در باره حقیقت شرعیه فرموده است: این بحث هیچ فایده‌ای ندارد؛ زیرا مورد مشکوک در خطابات شرعی نداریم تا از این قاعده کمک بگیریم و شک را برطرف سازیم. 🔸 امام خمینی نیز معتقد است که این بحث بدون ثمره است؛ زیرا استعمالاتی که در مدارک فقهی داریم، قطع داریم که در همین معانی جدید است. 🔸 آیت‌الله خویی نیز فرموده است: این بحث هیچ‌گونه ثمره‌ای ندارد؛ زیرا واژه‌هایی که از کتاب و سنت به ما رسیده، مراد متکلم در آنها روشن است و تردیدی در مراد استعمالی آنها نداریم. 🔸 ایشان در باره قاعده اشتراک چنین آورده است: در هرحال تحقیق این مطلب و طولانی ساختن سخن برای ما مهم نیست؛ زیرا اشتراک ممکن است بلکه در خارج واقع شده است. 🔸 محقق نایینی در باره مقدمه واجب چنین آورده است: التنبیه الثالث فی بیان انه لا تترتب ثمره مهمه علی البحث عن وجوب مقدمه الواجب و لاباس بالاشاره الی ما ذکروه ثمره فی المقام. 🔸 محقق عراقی نیز پس از آن‏که فایده‌های ذکر شده بر این بحث را مورد نقد قرار داده است، می‏فرماید: تنها ثمره این مسأله در تقرب است؛ یعنی همانطور که عبادت با انگیزه رسیدن به ذی‌المقدمه حاصل می‌شود، با قصد امر مقدمه نیز قرب حاصل می‌گردد. 🔸 آیت‌الله بروجردی معتقد است که ثمره‌هایی که برای این مسأله ذکر شده بدون ایراد و اشکال نیست. 🔸 مرحوم مظفر می‏‌گوید: این بحث نتیجه علمی ندارد. تنها بحث‌های علمی مفیدی که در ضمن آن مطرح است، به عنوان ثمره تلقی می‌شود. 🔸 امام خمینی در این باره چنین آورده است: بحث مقدمه واجب دارای فایده نیست و آنچه که بعضی از محققان به عنوان ثمره طرح کرده‌اند،‌ ناتمام است و به علاوه فایده ذکر شده یک بحث اصولی نیست. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/elm-osol-ba-gozar-zaman/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ در مشروعیت یک نوع رضایت و انتخاب مردمی نهفته است 🎙 آیت الله کاظم قاضی زاده ✂️ برش هایی از متن: 🔺 مقدمه 🔸 اندیشه ما :یکی از پرسش‌های اساسی در فلسفه سیاسی اسلام، پرسش از مشروعیت حکومت است که چرا مردم مکلف به اطاعت از حاکم اسلامی باشند و حاکم اسلامی برچه مبنایی می‌تواند حکمرانی نماید. مشروعیت در جامعه‌شناسی سیاسی به معنای کارآمدی و مقبولیت است؛ ولی در فلسفه سیاسی به معنای حقانیت اعمال قدرت و اقتدار سیاسی است مسئله مشروعیت در حکومت دینی بر مبنایی ولایت‌فقیه مورد توجه اندیشوران فقه سیاسی و فلسفه سیاسی بوده است برخی معتقد به نظریه نصب و مشروعیت الهی حاکم هستند. گروهی به نظریه انتخابی بودن حاکم اسلامی معتقدند و گروه سوم به نظریه مشروعیت ترکیبی و تلفیقی باور دارند، به نظریه مشروعیت الهی - مردمی باور دارند .در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ، سایت اندیشه ما در نظر دارد مبنای مشروعیت در حکومت دینی را با تأکید بر اندیشه امام خمینی مورد واکای قرار دهد. 🔸 آیت الله کاظم قاضی‌زاده از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم و نویسنده کتاب ولایت‌فقیه در اندیشه امام خمینی است که به پرسش‌های سایت اندیشه ما در مورد مشروعیت حکومت دینی در اندیشه امام خمینی پاسخ داده است . مشروح پرسش ها وپاسخ ها ایشان، به شرح زیر تقدیم محققان وپژوهشگران اندیشه سیاسی اسلام می گردد: 🔸 اندیشه ما: جنابعالی چه تعریفی از مشروعیت دارید؟ مشروعیت در اندیشه سیاسی اسلام به معنای حقانیت است یا به معنای مقبولیت و کارآمدی؟ 🔸 آیت الله کاظم قاضی زاده: بسم الله الرحمان الرحیم ،چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به ملت شریف ایران تبریک عرض می کنم و درجهت پایای و پویایی جمهوری اسلامی در مسیر مطلوب ومورد توجه پیشکوستان وبزرگان انقلاب اسلامی آرزوی توفیق دارم. 🔸 درباره تعریف مشروعیت باید گفت مشروعیت که در حوزه اندیشه سیاسی مطرح است. مشروعیتی است که به معنای وجه خصوصیت حاکم و مردم که حاکم به آن جهت فرمان روایی خود را اعمال می کند و مردم هم به آن جهت فرمان روای حاکم را مورد قبول قرار می دهند و تبعا در دوره های مختلف این مشروعیت به صورت های گوناگونی بروز پیدا کرده است مثل مشروعیتی سنتی، مشروعیت الهی ومشروعیت قرار دادی ومردمی و مشروعیت کاریز ماتیک چیزی که در دوران معصومین (ع) وپیامبر گرامی اسلام(ص) مطرح است این است که مشروعیت از منظر اسلامی یک مشروعیتی الهی است خداوند که حق برتری نسبت به انسان دارد واز او نسبت به خود او اولی است. ونعمت خرد، عقل وهمه دارایی های وجودی انسان را او به انسان داده است به نصب حاکم درعرصه سیاسی هم مبادرت کرده است لذا در باره وجه مشروعیت حکومت نبوی بین مسلمانان اختلاف چندانی نیست، همه آن را مشروعیت الهی می دانند.اما درعصر غیبت از منظر شیعه می توان گفت مشروعیت، مشروعیت مردمی است. در عصر غیبت می توانیم به عنوان مشروعیت الهی- مردمی در دیدگاه شیعی نظر بدهیم علت هم این است که براساس مجموعه ادله که ما در باره حکومت اسلامی داریم حد اکثر می توانیم استفاده کنیم که شرایط حاکم اسلامی اجمالا از جانب شارع وحضرات معصومین ودر برخی آیات قرآن پرداخته شده است به دو نکته عدالت وامانت داری، وفقاهت وآشنایی با آموزه های دینی درکنار توانایی اداره جامعه در نصوص دینی اشاره شده است. کدام فرد از افراد جامعه توانایی اداره جامعه را دارد به انتخاب مردم برمی گردد بحث های فقهی نظری زیادی در این زمینه است با توجه به فضای مصاحبه اشاره می کنم، اجمالا خیلی از فقهای معاصر ما که با واقعیت های جامعه اسلامی مواجه بوده اند.این دیدگاه را به انحای مختلف مطرح کرده اند. چه فقیهان از داخل کشور مثل مرحوم آیة الله منتظری، آیة الله سبحانی، آیة الله امینی و آیة الله خامنه ای وآیة الله سید محمد شیرازی ،برخی ازفقهای که خارج از ایران بودند مانند آیة الله شمس الدین، آیة الله محمد حسین فضل الله و مرحوم آیة الله شهید محمد باقر صدر وافراد متعددی دیگری که در این مختصر نمی شود یاد کرد. امام خمینی ره در اواخر عمر دراین مساله به طور خاص تأکید کردند، در نامه ای که رئیس وقت مجلس خبرگان رهبری نوشتند نفوذ رای خبرگان را مبتنی بر انتخاب مردم دانستند لذا جواب من نسبت به این سوال که معنای مشروعیت چیست ، معنای مشروعیت یعنی انتخاب حاکم دارای شرایط تعیین شده توسط شارع بواسطه مردم، لذا در مشروعیت ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/mashroiyat-va-rezayat-mardomi/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ مهم ترین عامل مشکلات کشور «استکبار درونی» است حضرت علی(ع) همه مردم را مانند اطرافیان و نزدیکان خود می دانستند. 🎙 آیت الله سیدضیاء مرتضوی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 معتقد است که مهم ترین عامل مشکلات و آسیب هایی که به کشور، نظام و مردم وارد شده و می شود، «استکبار درونی» است که استکبار بیرونی و جهانی در برابر آن اساساً به چشم نمی آید. و نکته همان است که در حدیث شریف نبوی آمده و حضرت امام خمینی(ره) نیز گاهی در نصیحت های خویش به این حدیث اشاره می کردند: «أعدى عَدوِّکَ نَفسُکَ الَّتی بَینَ جَنبَیکَ؛ دشمن ترین دشمن تو، نفسى است که در درون تو است.» بر این اساس راه دور نروید و مدام استکبار جهانی و دشمن را بهانه قرار ندهیم چرا که دشمن ترین دشمن در عمق روح، ذهن، فکر و دل ما لانه کرده است. 🔸 «سایت اندیشه ما» به نقل از شفقنا، آیت الله سیدضیاء مرتضوی در «حسینیه شفقنا»، محور سخنان خود را عنوان «حکمرانی علوی در گرو دوری از استکبار» قرار داد و اظهار داشت: حدیثی در شرح شخصیت امام علی(ع) وارد شده و به نظرم اگر همین مطلب را به درستی تحلیل و بررسی کنیم، یکی از مهم ترین ویژگی های حکمرانی در معنای عام، و تشویق و تبیین حکومت علوی یا حکومت اسلامی در معنای خاص آن خواهد بود. 🔸 وی ادامه داد: بسیاری از نکات را در منابع حدیثی و تاریخی داریم، اما در بسیاری از موارد به راحتی از کنار آن رد می شویم. 🔸 ما بدون اینکه تجربه ها یا مصادیق عینی و خارجی بیرونی را تجربه و لمس کرده باشیم، در نظرمان خیلی از این متون تاریخی یا حدیثی یا آنچه به عنوان سیره می توانیم مطرح کنیم برجسته نمی شود، ولی وقتی ذهن ها درگیر مسایل و وضعیت روز می شود، دغدغه هایی پیدا می کنیم و وقتی مجدداً به متون مراجعه می کنیم، پی می بریم که بسیاری از مباحث بوده که باید به درستی به آن توجه می کردیم و اکنون هم لااقل برای فهم خود می توانیم به آن عنایت و اهتمام بیشتری داشته باشیم. 🔸 وی به نمونه ای از سیره عملی حضرت علی(ع) اشاره و عنوان کرد: مرحوم مجلسی در بحارالانوار در اوصاف امیرالمومنین علی(ع)نوشته است: «و استظل یوماً فی حانوت من المطر فنحّاه صاحب الحانوت». روزی امیرالمومنین علی(ع) از بازاری سرباز (غیر مسقف) رد می شدند که یکباره باران گرفت، (وقتی باران و رگباری می بارد هر انسانی به شکل طبیعی برای چند لحظه ای دنبال سرپناهی می گردد) حضرت به دنبال سر پناهی بودند که به مقابل دکّانی رفتند که بالکن یا چادری داشت و آنجا پناه گرفتند، صاحب دکّان حضرت را کنار زد، (در حالی که حضرت نمی خواستند در حق کسی تصرف کنند یا مانع کسب شوند بلکه برای دقایقی تا زمان کاهش بارش باران، مقابل مغازه این فرد ایستاده بودند و صاحب مغازه درست یا نادرست حق خود می دانست که اگر کسی ولو به عذر باران مقابل مغازه اش ایستاده، او را کنار بزند.) وقتی صاحب مغازه حضرت را کنار زد، امیرالمومنین علی(ع) هیچ عکس العملی نشان ندادند و از مقابل مغازه عبور کردند و به مسیر خود ادامه دادند. 🔸 وی ادامه داد: برای شناخت استکبار واقعی که ریشه اخلاقی مشکلات جامعه به ویژه در روابط حکومت و مردم است، ضروری است در این نمونه، جایگاه اشخاص به درستی تحلیل شود. کاسبی که فردی از افراد جامعه است در موقعیتی گمان می کند ولو به اشتباه که شخصی مانع کسب او شده، این فرد را کنار می زند و از حق خود دفاع می کند. شاید آن کاسب نمی دانست که این شخص امیرالمومنین علی(ع) و حاکم است، اما اقتدار خود را نشان داد و دقیقاً اقتدار یک ملت زمانی پیدا می شود که یک کاسب جزء در خودش ببیند این چنین از خود دفاع کند. 🔸 نکته دیگر اینکه اگر هم آن کاسب نمی‌دانست که این شخص علی(ع) است اما خود حضرت که می‌داند او کیست؟ اما او حاکمی در این جامعه است که یک کاسب جزء به راحتی و بدون دغدغه می تواند او را کنار بزند و این حاکم حتی نگاه خشم آلودی به او نمی کند یا به او تذکری نمی دهد. یا بعداً اطرافیان و محافظین خود را به سراغ این کاسب نمی فرستد؛ اگر جامعه به چنین مرحله ای رسید، آن جامعه «مقتدر» است. به نظرم در روابط حاکم یا حکومت یا ساختار یا اشخاص یا مسئولان و توده مردم، باید بتوانیم چنین روابطی را به درستی تحلیل کنیم و بشناسیم و به وجود بیاوریم ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/moshkelat-keshvar-estekbar-daroni/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ ❇️ مهم ترین عامل مشکلات کشور «استکبار درونی» است حضرت علی(ع) همه مردم را مانند اطرافیان و نزدیکان خود می دانستند. 🎙 آیت الله سیدضیاء مرتضوی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به نام خدا 1-در کشورهایی نظارت مردمی دست نمایندگان است مردم توانایی این را دارند که بر عملکرد دولت نسبت به بودجه کشور نظارت کنند. 2-فعالین اقتصادی هم با دیدن بودجه می توانند برنامه اقتصادی خود را در سال آینده برنامه ریزی کنند. 3-و دولت با بودجه سیاست مالی خود را مشخص میکند. و یکی از ابزارهای مهم سیاستگذاری در کشور بودجه است که اصل مهم در آن هم شفافیت است و دوم این که باید جامع باشد.یعنی باید تمامی هزینه ها و مصارف و درآمدهای کشور باید معلوم و مشخص باشد سوم باید یک محور و برنامه ای را دنبال کند. اگر در جدول خلاصه بودجه نگاه کنیم دولت سه ردیف دارد به عنوان: منابع بودجه عمومی که هزینه ... دولت است 2164 همت شرکت های دولتی 3098 همت و کل مجموع 5019 همت --- دولت 978 همت درآمدهای دولت هست ولی 1454 همت مخارج دولت است سوال اینه 477 همت را از کجا باید تامین کرد؟ در اینجا یا قرض باید کرد یا باید دارایی هارا واگذاری کرد واقعیت این است که کسری بودجه بیش از این حرف هاست. در کشور ما استقراض در حال افزایش است و سال آینده این رقم به 202 همت خواهد رسید پیش بینی ها در جهت تامین درآمد بودجه کشور درست نیست و این کسری بودجه را بیشتر می کند و در سه سال گذشته این پیش بینی ها هیچوقت محقق نشده استو مشکل دیگر کشور مجوز های فرا قانونیست ستاد های فوق قانونی که تشکیل شد.هزینه های زیادی برای دولت بار کرده است. که در اصل باید برای تصمیمات دولت این لوایح را با قید دوفوریت به مجلس ببرد تا نمایندگان از آن مطلع و بر آن نظارت کنند. طبق آمارها 42% رشد درآمد برای بودجه داریم که قطعا رخ نخواهد داد و از آن طرف هزینه های جاری 48% نسبت به عملکرد بیشتر است هدفمندی یارانه ها یارنه نان .... در تبصره 14 آمده است و حدود 660 همت است که برابر با 1/3 بودجه کشور است ولی اصل در جداول نیست و این مورد بسیار عجیبی است و این اعداد....و در بودجه شرکت ها شده در حالی که اصلا ربطی به بودجه شرکت ها ندارد دولت این یارانه ها را از جداول حذف کرده که باعث عدم شفافیت می شود ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/tahlili-bar-roykard-layehebodje/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ فرهنگ نقد، انتقاد و نقدپذیری در ما وجود ندارد. ​جامعه یک گروه نیست؛ مجموعه‌ای از همه گروه‌هاست و هیچ‌کدام از ما واقع‌بین نیستیم. نرخ آزادی را با جنگ و شرایط جنگ تعیین کردند 🎙 استاد عبدالمجید معادیخواه ✂️ برش هایی از متن: 🔸حجت الاسلام و المسلمین عبدالمجید معادیخواه از چهره های آشنای انقلاب اسلامی به جماران گفت: فرهنگ انتقاد و نقدپذیری در جامعه ما وجود ندارد و به چنین بلوغی نرسیده‌ایم. فقط از خودمان تعریف کردیم، دیگران از ما تعریف کرده‌اند و نُنُر بار آمده‌ایم. افراد هم با ضعف‌ها سازشکاری دارند و اینگونه رشد می‌کنند، لذا فضا را می‌بندند و به بن‌بست می‌رسانند. بهتر است که برای نقد اقلاً شرایط فراهم شود؛ شرایط نقد این است که حداقل از جریان‌های مختلف افرادی باشند تا حرف یک طرفه‌ای گفته نشود، و اگر بحث به نظام و جمهوری اسلامی و انقلاب مرتبط است باید از حاکمیت کسی حضور داشته باشد. یعنی بحث مشروعیت داشته باشد، به عنوان براندازی تلقی نشود و اینکه یک طرفه در غیاب صحبت نشود. 🔸 «سایت اندیشه ما» به نقل از پایگاه خبری جماران: حجت الاسلام و المسلمین عبدالمجید معادیخواه از چهره های آشنای انقلاب اسلامی و یکی از مسئولان دوران اولیه نظام جمهوری اسلامی است. 🔸 وی که متولد سال 1326 است، در اوایل پیروزی انقلاب به عنوان قاضی شرع دادگاههای انقلاب و سپس وزیر ارشاد اسلامی فعالیت کرد. او در ادامه، وارد عرصه پژوهش در حوزه تاریخ شد و علاوه بر تألیف برخی کتب، مسئولیت بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی و فصلنامه «یاد» را بر عهده گرفت. 🔸 به مناسبت چهل و چهارمین فجر انقلاب اسلامی در خصوص وضعیت روحانیت در آستانه انقلاب گفت و گویی را انجام دادیم. 🔸 مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با عبدالمجید معادیخواه در پی می آید: 🔸 در آستانه فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب هستیم. در ابتدا درباره وضعیت روحانیت پیش از انقلاب به لحاظ دسته‌بندی‌های سیاسی، و موافقان و مخالفان نهضت امام بگویید. 🔸 خاصیت تجربه‌ها در تاریخ این است که انسان مقداری به نقص‌های خود پی ببرد. اگر شما در آستانه انقلاب درباره انقلاب، امام و روحانیت صحبت می‌کردید من نوع دیگری حرف می‌زدم؛ چون امروزه نگاهِ آن زمان تغییر کرده است. یعنی احساس می‌کنم در آن فضا شرائط خیلی مناسبی برای نگاه به مسائل و موضع‌گیری نداشتیم. لذا اگر تجربه‌های امروز را در آن شرایط داشتیم، آنگونه عمل نمی‌کردیم. اگر در آن روز با من صحبت می‌کردید، مطلقاً از انقلاب، امام و حرکت‌های خود دفاع کرده و بقیه را تخطئه می‌کردم. 🔸 به عبارت دیگر ما شیفته امام بودیم و اصلاً آمادگی اینکه کسی نسبت به ایشان کوچک‌ترین تردیدی کند را نداشتیم. امروزه که پنجاه سال گذشته، تصورم این است که ما آن زمان چندان درست نگاه نمی‌کردیم. برای نمونه در فضای سال 51 تا 56 در قم مجموعه‌ای به نام «گروه ضربت» داشتیم. البته من با اعضای گروه اختلاف نظر داشتم و متأسفانه برخی از آنان از من دلخور شدند. چند روز پیش شنیدم آقای زند وکیلی فوت کرد، ایشان از عناصر اصلی گروه ضربت بود و آن دوره بین ما و ایشان اوقات تلخی ایجاد شد. 🔸 خدا ایشان را رحمت کند؛ انسان بسیار فداکار و از خودگذشته‌ای بود. آن روز من طرفدار مطلق گروه ضربت نبودم، اما در مجموع از آن دفاع می‌کردم و آن‌ها را حق و درست می‌دانستم. فکر می‌کنم نگاه من نگاه دقیقی نبود. بسیاری از این‌ها درس نمی‌خواندند و به درس ارزش قائل نمی‌شدند، چون انقلاب را بت کرده بودند. ما هم کم و بیش از این نقطه‌ ضعف‌ها داشتیم نه در حدی که اگر فرصت کم داشته باشیم، درس نخوانیم؛ اما برخی از درس نفرت پیدا کرده بودند و از کسی که درس می‌خواند بدشان می‌آمد. 🔸 چرا؟ 🔸 چون انقلاب را می‌پرستیدند ....... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/farhang-nagh-va-enteghad-paziri/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ امام کاظم(ع) و تلاش های فرهنگی و سیاسی در انسداد حاکمیت 🎙 استاد هادی سروش ✂️ برش هایی از متن: 🔴 حضرت کاظم و دوران سخت ! 🔸 اندیشه ما: امام هفتم حضرت کاظم (ع) در موقعیتی از زمان قرار گرفت که یکی از پیچیده ترین زندگی ها را داشت که فشار و تنگنای مشابه آن هم امکان موفقیت را از انسان های عادی می ستاند ؛ امام آن امام عزیز یکی از زیباترین و موفق ترین زندگی ها را رقم زد. 🔺 گزاره هایی از سختی دوران حضرت کاظم(ع) 🔸 گزاره هایی که از پیچیدگی دوران آن حضرت حکایت میکند چنین است : ۱) توسعه قدرت و ثروت بلامنازع عباسیان و خصوصا خلیفه هارون عباسی یکی از آن گزاره هاست . قدرت او از مرزهای عربی و ایرانی و آفریقایی و بخشی از اروپای امروز گذشت. یعنی ؛ در بخش مناطق غربی بغداد، تا مصر و آفریقا، در بخش قسمت های شرقی از شیروان تا ترکیه و منطقه خراسان تحت سلطه هارون بود. در دوران هارون حتی دولت مقتدر روم به حکومت عباسی غرامت سالانه می‌داد. و خلاصه او از آن چنان ثروتی بهرمند بود که به عنوان هدیه بر سر دخترش که در حجله زفاف بود ، قباله های مالکیت روستاها و بخش ها را می ریخت ! ۲) نام امام کاظم(ع) در کنار چهار وصی دیگر امام صادق (ع) قرار دارد و این نبود مگر شدت دوران دشمنی عباسیان با اهلبیت و محور تقیه در پایان زندگی حضرت امام صادق که برای امام بعد و شیعیان مخاطره خیز بود. تعدد وصی های امام صادق(ع) زمینه‌ساز ظهور فرقه‌های اسماعیلیه، فطحیه و ناووسیه و چند پارگی جامعه شیعی شد. البته امام صادق(ع) به خواص اصحاب خود فقط امام کاظم(ع) را به عنوان وصی معرفی می نمود. ۳) زندگی زیر زمینی و مخفیانه امام کاظم(ع) خود نمونه دیگری از دوران سخت حضرت است . این دوران با دوران هفت و یا چهارده ساله زندان متفاوت است . امام هفتم گاهی در حال فرار از معرض دید دشمن بوده و گاه در حال اقامتهایی در مناطق دور بصورت ناشناخته ! نام بردن از امام هفتم توسط شیعیان بصورت ایماء و اشاره و کنایه مانند ؛ عالم و یا صالح و .. خود دلیل روشنی بر زندگی سراسر تقیه و اغلب اوقات مخفیانه آن امام است. ۴) در بین همه فشارها و سختی ها ؛ گاهی هم برای گم شدن سیاست فشار و خشونت ، حاکمیت با رفتار منافقانه و به ظاهر موجه ، مانند؛ اعطاء پول و دعوت در مراسم‌ و … نگاه و بینش شیعیان را دچار اشتباه میکرد! در نتیجه آن رفتار مرموزانه و نفاق آلود غیر از تخریب اعتقادی شیعیان ، اهانت آمیز بوده و نوعی شکنجه روانی بر امام کاظم(ع) بود. گاهی هم در راستای همان شیوه های منافقانه ؛ تهمت قتل و براندازی به امام کاظم(ع) میزند! وقتی هارون وارد مدینه شد و به حرم رسول الله(ص) امد و برای ظاهرسازی و آمادکردن جو مدینه ؛ تهمت جوسازی و تفرقه افکنی و حتی قتل و خونریزی به امام کاظم داد ! و به پیامبر گفت : یارسول الله اعتذر الیک ارید احبس موسی بن جعفر فانه یرید التشت بین امتک و سفک دمائها .(ارشاد /۲۸۰) امام را دستگیر و دو کاروان از مدنیه به سمت کوفه و بصره اعزام نمود تا کسی نفهمد امام در کدام کاروان است و امام را به بصره فرستاد و زندانی کرد .. (عیون /۷۳) 🔻 مجاهدتهای امام کاظم(ع) 🔸 اول ؛ یک شخصیت بیدار و هوشیار بیداری و هوشیاری امام هفتم را از این‌ نقل میتوان دریافت نمود؛ ابراهیم بن حمید گوید: وارد خانه امام کاظم(ع)، شدم در اتاقی که در آن نماز میخواند چیزی جز لباسى درشت و شمشیرى آویخته و قرآنى ندیدم. / دَخَلْتُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ الْأَوَّلِ عَلَیْهِ السَّلَامُ فِی بَیْتِهِ الَّذِی کَانَ یُصَلِّی فِیهِ، فَإِذَا لَیْسَ فِی الْبَیْتِ شَیْ‏ءٌ إِلَّا خَصَفَهٌ وَ سَیْفٌ مُعَلَّقٌ وَ مُصْحَفٌ‏”. (قرب الإسناد/ ۳۱۰؛ بحار الأنوار، ج ‏۴۸، ص ۱۰۰) 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/emam-kazem-talash-ensedad-hakemiyat/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ «اقتصاد سیاسی فسادستیزی و فسادگستری؛ مقایسه تطبیقی دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی 🎙 استاد مجتبی امیری ✂️ برش هایی از متن: 🔸 سایت اندیشه ما به نقل از جماران : استاد دانشگاه تهران: انقلاب علیه فساد رخ داد/ با عقلانیت امام(س) یک همگرایی بین جریان های مختلف ایجاد شد/ متاسفانه برای رسیدن به برخی آرمان ها معکوس عمل کرده ایم «امروزه اما متاسفانه کارایی خود را از دست داده ایم و در رسیدن به برخی آرمان ها هم معکوس عمل کرده ایم. اخیرا می بینیم برخی برای توجیه فساد جامعه می گویند در زمان حضرت علی(ع) هم فساد بوده است غافل از اینکه مولا علی(ع) چهارسال و نیم حکومت کرد و علت کوتاه بودن حکومت او این بود که ایشان می فرمودند « أَطْلُبَ النَّصْرَ بِالْجَوْرِ؟». ما نزدیک به 45 سال است که حکومت می کنیم و این طور مایه گذاشتن از مبانی دینی با آرمان های انقلاب سازگاری ندارد.» 🔸 استاد دانشگاه تهران: انقلاب علیه فساد رخ داد/ با عقلانیت امام(س) یک همگرایی بین جریان های مختلف ایجاد شد/ متاسفانه برای رسیدن به برخی آرمان ها معکوس عمل کرده ایم 🔸 گروه اقتصاد و درامد جماران: مجتبی امیری استاد مدیریت دانشگاه تهران دیگر سخنران نشست «اقتصاد سیاسی فسادستیزی و فسادگستری؛ مقایسه تطبیقی دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی» در ابتدای سخنان خود گفت: آن چیزی که عامل پدید آمدن انقلاب بود، فساد بود. به تعبیری انقلاب دو رهبر داشت که یکی محمدرضا و یکی حضرت امام خمینی(س) بود. شاه با غرور و تکبری که داشت فکر می کرد فقط او می تواند خیر و شر را تشخیص دهد لذا انقلاب علیه فساد رخ داد اما این فساد اندک اندک برگشت و باید بپرسیم چه چیزی باعث شده آن عاملی که ما بر علیه آن قیام کردیم، دوباره برگردد. به گمان من افول عقلانیت باعث شد ما مجددا شاهد فساد باشیم. اگر عقل، حاکمیت داشته باشد، می شود به طور کامل برای عبور از مشکلات به صاحبان قدرت اعتماد کرد. وقتی انقلاب مشروطیت صورت گرفت، آن قانونی گرایی مبتنی بر عقلانیت که در غرب مطرح شد به عنوان عامل اصلی قیام در برابر لجام گسیختگی دولت مطلقه شناخته شد. برای همین است که اندیشمندانی نظیر وبر، دورکهایم و ... هم ریشه رنسانس را در عقلانیت دانسته اند. 🔸 وی افزود: ما یک جامعه کج مدرن هستیم چون همه چیز را از خارج آورده ایم و با ذوق و سلیقه خود بی معنایش کردیم ازجمله مفاهیمی مانند دولت، مدیریت دولتی نوین و عقل مدرن. در کشور ما نه لیبرال ها و نه نئولیبرال به معنای واقعی نه لیبرال هستند و نه نئولیبرال! چون ما دچار کج مدرنی شده ایم. ما به جای عقل عملی با نگاه کلاسیک و فلسفی با اداره جامعه مواجه شده ایم. خود انقلاب با عقلانیتی که حضرت امام(س) داشتند یک همگرایی بین جریان های مختلف ایجاد کرد که درنهایت توانستند متناسب با شرایط آن روز از هر کدام از این جریانات استفاده ببرند تا یک ثبات نسبی حاکم شود. 🔸 امیری در پایان گفت: در نظام سابق جهت گیری ها اثربخشی نداشت چون جهت گیری ها استعماری بود. به تعبیر حضرت امام(س) نفت را می فروختند تا از منافع آمریکا در برابر شوروی دفاع کنند. امروزه اما متاسفانه کارایی خود را از دست داده ایم و در رسیدن به برخی آرمان ها هم معکوس عمل کرده ایم. اخیرا می بینیم برخی برای توجیه فساد جامعه می گویند در زمان حضرت علی(ع) هم فساد بوده است غافل از اینکه مولا علی(ع) چهارسال و نیم حکومت کرد و علت کوتاه بودن حکومت او این بود که ایشان می فرمودند « أَطْلُبَ النَّصْرَ بِالْجَوْرِ؟». ما نزدیک به 45 سال است که حکومت می کنیم و این طور مایه گذاشتن از مبانی دینی با آرمان های انقلاب سازگاری ندارد. یکی از اندیشمندان تعبیر زیبایی داشتند مبنی بر اینگه اگر نظام و امام مقدس بودند به این خاطر بود که از دل مردم جوشیدند لذا این مردم هستند که قداست دارند. اگر دنبال ریشه های افول عقلانیت می گردیم باید بدانیم دولت رانتی همچنان باقی است برای همین است دین ستیزی به دین گریزی در جامعه افزوده شده است. ما وقتی حلقه قدرت را تنگ تر می کنیم، وابستگی و فساد اجتناب ناپذیر میشود. اگر بخواهیم از این شرایط خارج شویم باید به همان عاملی برگردیم که منجر به پیروزی انقلاب شد و آن عقلانیتی است که مردم را به صحنه بیاورد و نظارت عمومی را در کانون توجه قرار دهد. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/eghtesadsiyasi-va-fesad-setizy/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ فقر اقتصادی ننگ است. نباید تنها به فقیر کمک کنیم بلکه باید با فقر مبارزه کنیم. دین نمی خواهد تنها شکم افراد سیر شود، بلکه می خواهد آبرومندانه زندگی کنند. 🎙 آیت الله جوادی آملی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 اندیشه ما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسرا،حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح کردند: فقر اقتصادی ننگ است و لذا باید به سمتی حرکت کنیم که فقری نباشد، نه اینکه فقیری نباشد. 🔸 به گزارش شفقنا، سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) و هیئت همراه، صبح امروز با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند. 🔸 این مرجع تقلید شیعیان در دیدار با رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) و هیئت همراه، اظهار داشتند: از همّت بلند شما و خدمات مسئولین حق شناسی می کنیم و برای کسانی که امینانه خدمت می کنند دعا می کنیم، توقع ما این است تا این قدرت فکری را پیدا کنیم که نباید تنها به فقیر کمک کنیم بلکه باید با فقر مبارزه کنیم و این جهاد خوبی است! 🔸 ایشان بیان داشتند: فقر دو گونه است، فقر اقتصادی و فقر طبیعی؛ جلوی فقر طبیعی را نمی شود گرفت، بچه بودن، پیر شدن، بیمار شدن و فقری که از این موارد سر چشمه بگیرد، ننگ نیست؛ اما فقر اقتصادی ننگ است و لذا باید به سمتی حرکت کنیم که فقری نباشد، نه اینکه فقیری نباشد. 🔸 ایشان بیان داشتند: کمک به فقرا دو جور است، یکی کمک به فقیر است و دیگری فقرزدایی است؛ ما یک امر عاطفی داریم و یک امر عقلانی؛ امر عاطفی که کمک به فقیر است در همه کشورهای جهان هست و در همه آنها نهادی که به فقرا کمک می کند نیز وجود دارد، اما ما پیرو امیرالمومنین علی (علیه السلام) هستیم که فرمود: «لو تَمثّل لِی الفقر رجلاً لَقَتلتُهُ»؛ من اگر فقر را ببینم، گردن فقر را می زنم! من نیامدم به فقیر کمک کنم، من آمده ام جلوی فقر را بگیرم! وظیفه اصلی ما این است که جلوی فقر گرفته شود. 🔸 ایشان افزودند: حفظ آبرو و عزت مومنین یک کار اسلامی است و لذا باید زمینه تولید و اشتغال برای همگان فراهم شود تا بتوانند با عزت و آبرو، بر سر سفره خود بنشینند و عزتمندانه زندگی کنند. 🔸 این مرجع تقلید شیعیان ادامه دادند: در اسلام اجیر شدن مکروه است، چرا که دین می گوید می خواهیم کریم باشید و کرامت داشته باشید، ما نمیخواهیم که تنها شکم افراد سیر شود، بلکه میخواهیم آبرومندانه زندگی کنید. 🔸 حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشتند: خداوند در اولین آیاتی که بر پیامبر گرامی اسلامی نازل کرده است می فرماید: ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ﴾؛ این اولین حرف خداست: من خدای اکرم هستم. فقیه درس فقه می دهد و طبیب درس طب و مهندس درس هندسه، خداوند اکرم درس کرامت می دهد و می خواهد انسان با کرامت زندگی_کند. ایشان بیان داشتند: یارانه یک کار رئوفانه و مهربانانه است، اما قبلا هم گفتیم که پول یارانه باید صرف تولید و اشتغال و کار شود تا همه بر سر سفره خود بنشینند و زندگی عزتمندانه داشته باشند. 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/faghr-eghtesadi-nang-ast/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ اینکه معروف است فقه شیعه حاشیه‌ای بر فقه عامه است به چه معناست؟ این جمله را به آیت‌الله بروجردی منسوب می‌کنند. همین امروز یکی از دوستان از آیت‌الله سبحانی در این رابطه سوال کردند، ایشان پاسخ دادند که «دروغ است». 🎙 استاد محمدحسین عبدی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 «اندیشه ما» نشست «استقلال فقه امامیه» با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین عبدی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید؛ 🔹 در میان روایات ما تاکید بسیاری شده است که در علومتان مستقل باشد و آن را فقط از اهل بیت(ع) بگیرید. به همین جهت بزرگان ما در طول تاریخ تلاش کردند در همه علوم و فنون اسلامی تحقیق کنند تا مستقل شوند و معنای استقلال این است که هیچ دخیلی در آن وجود نداشته باشد. شما این استقلال را در اجزای مختلف استنباط می‌بینید. مثلا در حوزه منابع وقتی بحث ادله عقلی پیش می‌آید فقها حساس می‌شوند و به ادله عقلی مثل استحسان و قیاس و مقاصد راه نمی‌دهند یا مثلا در بحث اجماع می‌بینید فقهای ما تلاش کردند اجماعی که ولد نامشروع میان مدعیان فقه بوده است به ولد مشروع تبدیل کنند. به همین سبب فقهای ما در طول تاریخ اجازه ندادند در فقهی که فقه فرقه محقه است رخنه‌ای ایجاد شود. وقتی سراغ روایات می‌روید هم دائم تصریح شده است که فقط روایات ما اهل بیت(ع) را بگیرید و غیر از ما، از کسی روایت نگیرید. اساسا اهل بیت(ع) یک خطی را برای تابعین خودشان تصویر کردند که با منابع غیر معتبر مرز داشته باشند. 👈🏻 در حوزه اصول هم همینطور است و کسی مثل سیدمرتضی صراحتا اعلام می‌کند می‌خواهم کتابی مستقل در اصول بنویسم. همینجا اشاره کنم اخذ سرفصل، اخذ موضوع و مسئله مثل اخذ امر تکوینی است و هیچ ربطی به استقلال ندارد. فرض کنید مسئله‌ای را در شرق یا غرب عالم بسازند مثل معاملات اینترنتی. اگر ما از معاملات اینترنتی صحبت کردیم یعنی استقلال خودمان را از دست دادیم؟ خیر، اینها موضوعات است. پس اینکه تصور کنید تبویب کتب اصولی ما از کتب اهل سنت گرفته شده است ربطی به استقلال ندارد. حتی اگر شما در تحریر محل نزاع از آرای آنها استفاده کنید هیچ تاثیری بر استقلال فقه ندارد و اتفاقا باید از آن استفاده کرد. پس تقریر محل نزاع ربطی به استقلال ندارد و آنچه بر استقلال فقه تاثیر می‌گذارد مسئله حجیت است. پس نگویید سرفصل اصول ما مطابق اهل سنت است پس مستقل نیست. آن زمان که فقه شما تحت تاثیر استدلال آنها قرار بگیرد و تمایلات فقیه تغییر کند، بر استقلال فقه اثر دارد. 🔹 فقهای ما در راستای جریان استقلالی تلاش کردند اصطلاحات را هم عوض کنند مثلا اصطلاح سنت را از سنت پیامبر(ص) به سنت معصومین تغییر دادند یا اصطلاح اجماع را از اتفاق کل به اتفاق کاشف تغییر دادند. این کارها یعنی چه؟ فقها می‌خواستند به ما بگویند شما باید حرفتان به لحاظ عقلی و شرعی اعتبار داشته باشد و بی دلیل تابع نشوید. کسی که بی‌دلیل تبعیت کند استقلال خودش را به هم زده است. 🔻 انگیزه فقها از پرداختن به فقه مقارن 🔸 نکته جالب این است که هم در میان قدما و هم متاخرین، فقه مقارن نوشته شده است ولی فقه مقارن، فقه موثر نیست. فقه مقارن جمع‌آوری اطلاعات است ولی برای چه. یکی از رسالت‌های مهم فقه مقارن مسئله دفاع از فقه امامیه و ترویج فقه امامیه به عنوان فقه اصلی اسلامی بوده است. بنابراین فقه مقارن فقه تهاجمی بوده تا بگویند ما تابعین اهل بیت(ع) در احکام مکلفین این احکام را بر اساس ادله فهمیدیم. پس فقه مقارن حمله است، تولید نیست. تهاجم غیر از تولید است. این منشا اشتباه شده است و برخی تصور کردند چون در میان قدما برخی متعرض فقه مقارن شدند، پس فقه امامیه استقلال نداشته و حاشیه بر متن بوده است. این حاشیه‌نشینی برای این است که به شهر حمله کنید نه حاشیه‌ای که نشسته باشیم تا واردات بر ما وارد شود و روایات را بر اساس آن تفسیر کنیم و بفهمیم. البته فقه مقارن می‌تواند کاربرد تفسیری هم داشته باشد ولی باید توجه داشت که این فقه، اساسا فنی از فنون فقهی بوده است البته شاید برای تولید فقه بتوانیم دو جا از فقه مقارن استفاده کنیم که یکی از آنها در مسئله تعارض اخبار است ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/figh-shia-hashiye-fhighamme/ -بروجردی 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa