eitaa logo
اندیشه ما
669 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ این «عزت» نیست؛ این صدقه التماسی است! 🎙 آیت الله سیدضیاء مرتضوی ✂️ برش هایی از متن: ۱- آنچه از گذشته در بالاترین سطوح مدیریت کشور اعلام شده این است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه اصل «حکمت، مصلحت و عزت» استوار است و نگارنده نیز فرض را بر «جامع» و «مانع» بودن این چارچوب می‌گذارد و خرده‌گیری نمی‌کند که اگر همان یک اصل «حکمت» به واقع حاکم باشد، اصول دیگر را در خود دارد و فرض را بر این می‌گذاریم که آن دو اصل دیگر در «طول» اصل حکمت و بخشی از آن است که به دلیل اهمیت، در «عرض» آن شمرده شده است. اما تردیدی نباید کرد که «عزت» با خاستگاه روشن انسانی و اسلامی و قرآنی که دارد، یک اصل قطعی در مناسبات سیاسی و روابط بین‌الملل برای مسلمانان به ویژه ملت سربلند ایران است که در راستای اسلامیت خود، انقلاب شکوهمند اسلامی نظام برخاسته از آن را برپا کرده و دارای فهم سیاسی ارزنده و قدرت تحلیل بالا هستند. 🔸 حال درباره آزادسازی کمتر از سه میلیارد دلار طلب ایران از عراق، به این سخن سخنگویان وزارت خارجه امریکا و عراق بنگرید: «ایران فقط قادر به دسترسی به پول خود در حساب‌هایی در عراق برای مقاصد انسان‌دوستانه است و نه هیچ نوع معامله دیگری» و سخنگوی وزارت خارج عراق اعلام کرد «در گفتگوهای وزیر خارجه عراق با همتای آمریکایی‌اش در ریاض، پیشرفت‌هایی در مورد بازپرداخت بدهی‌های عراق به ایران به دست آمده است». نیز یک منبع وزارت خارجه عراق تایید کرد که از این پول «فقط باید برای هزینه زائران ایرانی و مواد غذایی صادراتی به ایران استفاده شود»! موضوعی که پیش از آن از سوی یکی از مسئولان داخلی نیز به آن تصریح شده بود. ۳- اینکه پس از مدت‌ها پی‌گیری و وعده پس از وعده، چه بده و بستانی صورت گرفته، پرسشی است که به برکت سیاست‌های «حکیمانه» و مواضع کاملا «شفاف» آقایان ما پاسخی نداریم و فرض را بر این می‌گذاریم که فقط «گرفته‌اند» و در برابر آن چیزی واگذار نکرده‌اند، اما به نظر نگارنده، «ذلت» این گونه گرفتن اموال مسلّم خود، آن هم پس از چند سال، از ذلت پذیرش همین مبلغ کمک بلاعوض دولت زورگوی آمریکا برای «هزینه زائران ایرانی و مواد غذایی صادراتی» بیشتر است و اگر عرق سرد مرگ را بر عاملان چنین خواری‌ها نمی‌نشاند، دست‌کم باید عرق شرم را بر پیشانی آنان بنشاند؛ مگر اینکه آن را از اساس دروغ بشمارند و از موضعی رسمی و آشکار آن را بدون تاخیر انکار کنند. - 4چگونه می‌توان از موضع عزت انسانی و اسلامی دریافت پولی را پذیرفت که باید آن را «صدقه التماسی» نامید؛ آن هم از سوی کسانی که مدعی‌اند و افتخار می‌کنند حل مشکلات و پیشرفت کشور را «به دم تحریم» نبسته‌اند؛ کشوری که یک پایه سیاست خارجی خود را «عزتمندی» اعلام کرده است و مسئولان مربوط، چند روز دیگر «زائران حج» را برای گردهمایی اعلان «برائت از آمریکا» ساماندهی می‌کنند، با پولی هزینه‌های همین حجاج را پرداخت کنند که با واسطه‌گری و «استجازه» این و آن دریافت کرده‌اند! اگر این ذلت نیست، چیست؟ اینکه مسئولان کشور خود را مجاز بدانند برای دریافت اموال مسلم ملت به چنین شرط و قیودی تن دهند مایه شگفتی و بر خلاف عزتمندی ملتی است که ادعای نمایندگی آن را دارند. اما مشکل اصلی این است که «آقایان» با ضعف تدبیر و نگاه ناکارآمد به واقعیات اجتماعی و حتی شناخت ناقص از الزامات دینی و شرعی و نیز با کنار زدن افراد توانمند و دلسوز و به‌کار گرفتن برخی افراد ناتوان و کم‌توان و گاه سودجو، وضع کشور و جایگاه نظام و موقعیت خود را به اینجا کشانده‌اند و بند را آب داده‌اند. ۵- در چنین شرایطی است که «آقایان» گویا به ناچار، چاره کار را در دریافت بخشی از اموال مسلم کشور، با این شرط و قید دیده‌اند که بپذیرند «هزینه زائران» و دارو و درمان و مانند آن کنند؛ آن هم از همسایه نزدیک و همکیش خود که اگر هم درباره تحمیل جنگ هشت‌ساله سخنی نگوییم اما همواره باید خود را مرهون حمایت ایران در مبارزه با تروریست‌هایی بداند که تا بیخ گوش بغداد پیش رفته بودند و شرمنده باشد که سردار بزرگ ما، جناب شهید سلیمانی، ‌رحمة الله علیه که پرچمدار مبارزه با همان تروریست‌ها و مهمان آن دولت و در خاک آن کشور بود، به دست آمریکا در جنایتی آشکار به شهادت رسید. اینجا در همین همسایگی با وصفی که نوشتیم، چنین شرطی پذیرفته می‌شود، اما رئیس قوه مجریه، همزمان در هزاران کیلومتر آن طرف‌تر، در حضور رئیس جمهوری نیکاراگوئه از «نظم نوین جهانی» سخن می‌گوید: ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/sadeghe-eltemasi/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ برخی از جریان‌ها به‌دنبال رادیکال کردن فضا برای متوقف کردن اکثریت‌سازی ناشی از گفتگو هستند 🎙استاد محسن برهانی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 نشریه وحدت با توجه به داغ‌تر شدن موضوع حجاب، مصاحبه‌ای اختصاصی درباره‌ی وضعیت و ریشه‌ی اختلاف و تنش بر سر پوشش در کشور با دکتر برهانی داشته است. علی‌رغم استقبال از بی‌حجاب‌ها در انتخابات‌ها و راهپیمایی‌ها، در حال حاضر پرداختن به این موضوع با توجه به اینکه برخی برخوردها (مانند امر به معروف با سطل ماست یا تحقیر و مزاحمت یا جریمه‌های مالی در این بحران اقتصادی) می‌تواند حوادث تلخ دیگری را تکرار کند و کشور را به‌سمت رویدادهای جبران‌ناپذیر و خشونت‌آمیز بکشاند، ضرورت دارد. توجه شما را به این مصاحبه جلب می‌نماییم. 🔸 وحدت: اجباری در مورد حجاب بانوان در کشور وجود دارد که موجب دین‌گریزی بسیاری از جوانان شده و برخی از آنان، اصل دین را زیر سؤال می‌برند. به تابستان و هوای گرم هم نزدیک می‌شویم و مسئولان می‌ترسند که بی‌حجابی تنها به نداشتن روسری ختم نشود. در چنین شرایطی که از طرفی عده‌ای با پوشش عرفی مخالف‌اند و این حرکت‌ها را وابسته به دشمنان می‌دانند و از طرفی دیگر، بخش عمده‌ای از مردم به‌خصوص بانوان خشمگین هستند و مخالفت با حجاب اجباری را مبارزه‌ای مدنی_سیاسی یا حتی واکنشی به وضع اقتصادی می‌دانند، به‌نظر شما راهکار فقهی و حقوقی برای خروج از این بن‌بست چیست؟ 🔻 ظرفیت لازم برای اداره جامعه در فقه سنتی هست. 🔸 دکتر برهانی: دو مبحث در مسئله‌ی حجاب خَلط می‌شود که باعث پیدایش یک بن‌بست سیاسی-اجتماعی در موضوع حجاب شده است؛ آن بن‌بستی که شکل می‌گیرد، این است که اساسا ضرورت وجود حجاب در بین بانوان در کشور به‌عنوان یکی از خطوط قرمز نظام سیاسی، حکومت اسلامی و شریعت تلقی می‌شود؛ در راستای این تلقی، برخی چنین برداشت می‌کنند که اگر چنانچه در خصوص حجاب به پاسخ‌های دیگری فکر کنیم و تغییری در امر موجود ایجاد نماییم، در حقیقت از اصل شریعت و نظام دینی تنازل پیدا کردیم و دست‌ کشیدیم؛ بنابراین حق هیچگونه تغییری در امر موجود را نداریم. امر موجود چیست؟ آقایان می‌فرمایند یعنی اینکه حکومت حتما بایستی به عدم‌ رعایت حجاب شرعی واکنش نشان بدهد، حالا چون این را مسلّم می‌گیرند، بحث می‌کنند راجع به این که الان پاسخ چه چیزی باید باشد؛ آیا پاسخ کیفری و محرومیت حتما باید باشد؟ انواع فشارها در این قضیه باید مسلّم گرفته شود؟ این برداشت و به‌وجود آمدن این خاکریز به‌عنوان سنگر اولیه یا خط قرمز برای کسانی که با فقه آشنا هستند، مطلبی غیرقابل قبول است؛ یعنی اساساً اینکه برای یک نظام دینی و حکومت اسلامی، ما چنین خط قرمزهایی را از میان احکام برداشت کنیم، این غیرقابل قبول و غیرقابل باور است. اساساً با مراجعه به مباحث فقهی ملاحظه می‌کنید که پتانسیل‌های فقه دیده نشده‌ است، به عبارت دیگر شاید ما با یک رویکرد و تلقی از فقه مواجه هستیم که برای خودش نوعی خطوط قرمز ادعایی تولید می‌کند، در حالی که این خطوط قرمز واقعیت ندارند. 🔸 به باور برخی طبق بعضی از مبانی فقهی، حکومت اسلامی مشمول ادلّه نهی از منکر است و چون نهی از منکر واجب است و عدم رعایت حجاب مصداق منکر است، پس حکومت اسلامی مشمول نهی از منکر شرعی قرار می‌گیرد و بر حکومت اسلامی واجب است که با عدم رعایت حجاب برخورد کند؛ چرا که مثل یک مکلّفی است که این مکلّف محکوم به یک حکم الهی است و آن حکم الهی عبارت است از نهی از منکر؛ این از دسته اول ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/radikal-kardan-faza/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ امام خمینی و ابداع نظریه جمهوریت در فقه شیعه 🎙 آیت الله محمد سروش محلاتی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 ما تا پیش از حضرت امام در فقه خودمان یعنی فقه شیعه موضوعی بنام جمهوریت را نمی بینیم و سراغ نداریم و اولین بار که فقیهی این موضوع را مطرح کرده است امام خمینی است. البته لابد میدانید که در زمان رضا خان هم موضوع جمهوریت مطرح شد و علما و بزرگان و حتی کسانی مانند آیت الله مدرس در برابر آن موضع گیری کردند و آن را تخطئه کردند و از نادر علمایی که در آن زمان موافق نظریه جمهویت بود حتی همان جمهوری که رضا خان مطرح کرد اما خمینی رحمت الله علیه هست. من در جای دیگری این موضوع را توضیح داده ام و اینک در صدد تکرار این بحث نیستم. به هر تقدیر، پس از آن دوره وقتی که انقلاب اسلامی اوج گرفت امام خمینی بود که موضوع جمهویت را مطرح کرد در قالب جمهوری اسلامی. 🔸 خوب ما با این سوال اساسی مواجه هستیم که جمهوری از نظر امام خمینی که بنیانگذار این نظام بودند به چه معنا بود و بین این جمهوریت و اسلامیت چه رابطه ای وجود داشت و ترکیب جمهوری اسلامی چه ترکیبی است. به هر حال این موضوع از طرف یک فقیه برجسته و از سوی رهبر این انقلاب که دارای جایگاه مرجعیت هست مطرح شده بود و چنین شخصیتی نمی توانست بدون یک مبنای فقهی چنین موضوع مهمی را مطرح کند بله امام خمینی اول شخصیتی هست که جمهوریت را در تاریخ فقه امامیه مطرح کرد ولی اول فقیهی نیست که موضوع ولایت فقیه یا حتی حکومت اسلامی را مطرح کرده باشد پیش از امام این موضوع مطرح بود موافقان و مخالفانی هم داشت از جمله موافقان مبنای ولایت فقیه و به خصوص ولایت فقیه به معنای تصدی حکومت خود مرحوم آیت الله نائینی است که از رهبران مشروطه و از فقهای بزرگ آن دوره است. ابداعی در اصل مبنای ولایت فقیه از طرف امام خمینی صورت نگرفته هر چند در مورد برخی از جزییات آن ابداع، نظریه پردازی و ابتکار از طرف حضرت امام هست ولی اصل این موضوع یک موضوع سابقه دار است. اگر حضرت امام در سال 47 این بحث را در درسهای خودشان مطرح کردند تفصیلا مرحوم آیت الله العظمی آقای گلپایگانی بیش از 10 سال قبل همین موضوع را در درسهای خودشان مطرح کرده بودند و به همان نتیجه ای که حضرت امام رسیدند، رسیده بودند و کتاب ایشان و تقریرات درس ایشان به چاب رسیده است. ولی در مسئله طرح جمهوریت، ابداع و ابتکار با خود امام خمینی است. اما آن پرسشهایی که در زمینه تفسیر جمهوریت از نظر حضرت امام اولا و رابطه این جمهوریت و اسلامیت ثانیا مطرح است موضوعی است که هنوز بعد از گذشت بیش از چهل سال از طرح این مسئله جای بحث و بررسی و تامل دارد و هنوز نکات مبهم در این زمینه کم نیست. 🔸 خوب، ابتدا ببینیم که این جمهوریت چه تفسیری دارد؟ حضرت امام در زمانی که در پاریس بودند و بعد که کم کم به پیروزی انقلاب نزدیک شدیم و به ایران بازگشتند تفسیر خاصی از جمهوریت ارائه نکردند و ما در کلمات ایشان تعریف جدیدی در این زمینه نمی بینیم و هنگامی که از ایشان سوال شد و مکرر این سوال از ایشان مطرح شد که منظورتان از جمهوری چیست؟ پاسخ ایشان این بود که جمهوری به همان معنایی که در کشورهای دیگر وجود دارد این شکل نظام است و محتوای نظام را هم اسلام تشکیل میدهد. به هر حال، از ارائه یک تعریف جدید از جمهوریت ایشان اباء و امتناع داشتند و موضوع را احاله میدادند به همان عرفی که در حقوق و در علوم سیاسی درباره جمهوری و نظام جمهوری وجود دارد. 🔸 این از یک سو کار را آسان میکرد ولی از یک سو کار را دشوارتر می نمود آن جمهوری کدام جمهوری بود و ما چگونه می توانستیم نوعی از جمهوری را ارائه بکنیم که با اسلامی بودن نظام هم سازگار باشد؟ در اینجا اصحاب امام و دوستان امام موضوع را روشن تر تبیین کردند و تحلیل میکردند و ارائه میکردند کسانی که با امام نزدیک بودند افکار امام را می دانستند و کاملا مورد اعتماد حضرت امام بودند یکی از آنها یا اولین آنها که هیچ شخصیت دیگری به پای او نمی رسید ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/emam-khomeni/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ رابطه بین حجاب و عفاف رابطه این‌همانی نیست 🎙 استاد علی محمدی جورکویه ✂️ برش هایی از متن: 🔻 حجاب در دین اسلام جزء کدام دسته از مسائل محسوب می‌شود؟ اصول یا فروع دین یا جزء مقوله‌ای غیر از اینهاست؟ 🔸 حجاب نه جزء اصول دین است و نه جزء فروع دین. حجاب حکمی از از احکام مسلم اسلامی است که آیات متعدد قرآن و روایات بر آن دلالت می‌کنند؛ آیه ۵۹ سوره احزاب می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا؛ اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمن بگو: جلباب‌ها [روسرى‏‌هاى بلند] خود را بر خويش فروافكنند؛ اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است.» آیه ۳۱ سوره نور خطاب به زنان می‌فرماید: «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ...و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه طبعاً از آن پيداست و بايد روسرى خود را بر سينه خويش [فرو]اندازند و زيورهايشان را جز براى شوهرانشان يا پدرانشان يا پدران شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران شوهرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان يا پسران خواهرانشان يا زنان [هم‌كيش] خود يا كنيزانشان يا خدمتكاران مرد كه [از زن] بى نيازند يا كودكانى كه بر عورت‌هاى زنان وقوف حاصل نكرده اند آشكار نكنند و پاهاى خود را [به گونه‌اى به زمين] نكوبند تا آنچه از زينتشان نهفته مى دارند معلوم گردد اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه كنيد اميد كه رستگار شويد.» از این‌ رو، به دلالت این آیات وجوب حجاب بر زن مسلمان از احکام اجماعی بین فقهاست و در آن شک و تردیدی نیست. 🔻 آیا در احادیث هم حدود حجاب توضیح داده شده است یا صرفاً فقها با استناد به قرآن بر وجوب آن تأکید می‌کنند؟ 🔸 روایات متعددی از معصومین(ع) بر لزوم رعایت حجاب از سوی زنان در مقابل افراد نامحرم و حدود آن دلالت دارند، از جمله روایت فضیل بن یسار از امام صادق(ع) که در تفسیر آیه ۳۱ سوره نور «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ...»؛ حدود حجاب را بیان می‌کند؛ راوی می‌گوید از امام پرسیدم: آیا ذراع (ساعد) دست‌ها جزء زینتی است که خداوند فرمود: زنان زینت خود را آشکار نکنند مگر برای شوهران؟ امام فرمود: آری، و آنچه که زیر روسری و آنچه که زیر دستبندهاست، جزء زینت است (که باید پوشانده شوند). از نظر سندی این روایت صحیح و مورد اعتماد کامل و نیز دلالت بر لزوم پوشاندن موی سر و دست‌ها تا مچ روشن است، زیرا مناسب‌ترین معنای «دون» در اینجا «تحت و زیر» است. معنای روایت این است؛ «آنچه زیر خمار است؛ یعنی سر و مو و آنچه زیر دستبندهاست؛ یعنی مچ دست‌ها و بالاتر از آن جزء زینت است و باید از نامحرم پوشانده شود.» ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/rabete-beyn-hejab-va-efaf-in-hamani-ast/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ ما حق هتک هیچ انسانی را نداریم. صرف اینکه این انسان هم‌دین ما نیست، من حق ندارم او را هتک کنم. 🎙 آیت الله سید جواد علوی بروجردی ۱. امام بسیار خوش‌ چهره و خوش‌لباس و خوش‌بیان بود. ایشان برای بنده چنین نقل کردند که: «آیت‌الله ما را به لبنان فرستادند. من را به صومعه‌ای که متعلق به خواهران روحانی بود، برای سخنرانی دعوت کردند. خواهران راهبه همه نشسته بودند. ۲. رئیس آن صومعه هم یک پیرزن بسیار محترمی بود که در بین آن‌ها نشسته بود. سخنرانی من خیلی جذاب شد. بعد از اتمام سخنرانی، این رئیس صومعه بلند شد و با هیجان به سمت من آمد و بغلم کرد و من را بوسید.». ۳. به هر حال آقای صدر روحانی مسلمان شیعه و معروفی بودند و اصحاب رسانه هم در آن مجلس حضور داشتند و از این صحنه عکس گرفته بودند. کسانی هم در لبنان مخالف آقای موسی صدر بودند. بعداً عکس‌ها را به آیت‌الله بروجردی نشان دادند که چشم شما روشن! ۴. این نمایندۀ شما در لبنان در آغوش این خانم مسیحی رفته و یکدیگر را بوسیده‌اند. آیت‌الله بروجردی به این عکس‌ها اعتنا نکردند. برخی از علمای آنجا که با موسی صدر مخالف بودند، از لبنان به قم خدمت آیت‌الله بروجردی رسیدند و گفتند: چرا بابت عکس‌ها آقای صدر را هیچ توبیخی نکردید. ۵. آیت‌الله بروجردی به آن‌ها گفتند: «من از شما پرسش‌هایی دارم. وقتی آقای موسی صدر سخنرانی‌اش تمام شد، آن خانم سمت آقای موسی صدر آمد یا آقای صدر سراغ آن خانم رفت؟!» آن‌ها گفتند: «نه، آقای موسی صدر پشت تریبون بود. آن خانم بااشتیاق و با حالت دو پیش آقای صدر آمد.» ۶. ایشان گفتند: «وقتی این خانم او را بوسید، اگر ایشان روی خود را به آن سمت می‌کرد یا دست رد به سینۀ آن خانم می‌زد، آیا آن خانم لازم می‌آمد یا نه؟ شنیده‌ام که آن خانم در بین مسیحی‌ها زن است.» آن‌ها گفتند: «نه. لازم می‌آمد و به آن خانم بر می‌خورد.» ۷. ایشان فرموده بودند: «اگر آن خانم هتک می‌شد، موجب وهن این لباس ما و وهن شیعه می‌شد یا نمی‌شد؟» آن‌ها منصفانه گفته بودند می‌شد. ایشان فرموده بودند: «آقای موسی صدر کرده است و خلافی مرتکب نشده.» ۸. ما حق هتک هیچ انسانی را نداریم. صرف اینکه این انسان هم‌دین ما نیست، من حق ندارم او را هتک کنم. پس «وَإِمَّا نَظِیرٌ لَکَ فِی الْخَلْقِ» چه می‌شود؟ حق نداریم کسی را کنیم، چه با چه با ؛ حتی اگر وهن مذهب ما لازم بیاید، در هر کجا و در هر حکمی. 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hah-hatk-hich-ensani-ra-nadarim/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ تحجر با بیرق و رسمیت آمده، آنجایی هم که بیرق و رسمیتی ندارد در لایه های پنهان حضور پیدا کرده است 🎙 آیت‌الله محمد سروش محلاتی ✂️ برش هایی از متن: ♦️ متحجرین در دهه اول انقلاب هم بودند اما نمی توانستند منشاء اثر باشند، یعنی امام چنین اجازه ای به آنها نمی داد؛ اما بعد از رحلت امام،‌ جریان متحجر آرام آرام به نظام نزدیک شد و توانست افکار خود را به میان مسئولان تزریق کند و آژیری که امام در خصوص خطر متحجران به صدا درآورده بود، خاموش شد. نتیجه این نفوذ در بخش های مختلف به تدریج خود را به شکل رسمی و غیررسمی نشان می دهد. در همین مسأله «حجاب» ببینید که در دو سه دهه اخیر چه اتفاقاتی افتاده و وضع به کجا رسیده است؟ 🔸 شرایط سخت و سنگین کشور این سوال را مکرراً در میان مردم و خواص به وجود می آورد که اولا مشکل ما چیست؟ و ثانیا ریشه مشکل کجاست؟ پاسخ های مختلف و متنوعی در این زمینه مطرح می شود و هرکس به فراخور فهم خود به این پرسش پاسخ می دهد. برخی ها ناکارآمدی نظام را مطرح می کنند و علت آن را عدم حضور نیروهای کارآمد، محدودیت انتخابات و اعمال سلیقه در آن به ویژه نظارت استصوابی می دانند. همین طور تحلیل های دیگری ارائه می شود. 🔸 وی افزود: حدس و گمان بنده این است که ما در مقاطعی در مبارزه با تحجر و مقدس نمایی موفق بودیم و در یک مقاطع دیگری در این مبارزه موفق نبوده ایم‌ و ناکامی های امروز ریشه در عدم موفقیت در این مبارزه دارد. و به تعبیر دیگر، از وقتی که تحجر از وضعیت مغلوب بودن به وضعیت غالب بودن درآمد، همه چیز دچار تغییر شد. 🔸 سروش محلاتی گفت: بسیاری از مسائل نظیر انتخابات، مساله زن، مسأله هنر، مساله اقوام، اقلیت های مذهبی، آزادی های سیاسی و ده ها موضوع دیگر کمابیش مرتبط با مسأله تحجر هستند. و اگر نگاه غالب تحجر باشد، این گونه پیامدها طبیعی و عادی است. 🔸 وی ادامه داد: انقلاب وقتی آغاز شد، چه حضور روحانیت و شخص حضرت امام، و چه حضور اقشار دیگر، مخصوصا از دانشگاهیان نوعی حرکت ضد واپس گرایی و تحجر بود. شاید برای کسانی که از نزدیک آن شرایط را درک نکرده اند، فهم و درک این نکته سخت باشد. 🔸 او گفت: می خواهم به برخی اسناد در این رابطه اشاره کنم. مثلا امام خمینی که در رهبری نهضت نقش اول را دارد، در پیامی به سیدحمید روحانی تعبیری را در زمینه تدوین تاریخ داشتند مبنی بر اینکه« ما باید نشان دهیم که چگونه مردم علیه ظلم و استبداد، تحجر و واپس گرایی قیام کردند». لذا از یک سو تعبیر ایشان این است که قیام مردم علیه ظلم و استبداد بوده، و از سوی دیگر به تعبیر ایشان قیام مردم علیه تحجر و واپس گرایی بوده است. 🔸 سروش محلاتی گفت: قیام علیه ظلم و استبداد روشن است و مربوط می شود به رژیم پهلوی، اما قیام علیه تحجر و واپس گرایی دیگر چیست؟ برای پاسخ به این به چند نمونه اشاره می کنم؛ امام در برخی موارد که اظهار نظر می کنند، به عنوان مثال، در منشور روحانیت می گویند که باید برای طلاب جوان ترسیم شود که چگونه در دوران وانفسای نفوذ مقدسین نافهم و ساده لوحان بی سواد، عده ای کمر همت بسته اند.» 🔸 او بیان کرد: امام تعبیر دیگری هم دارند که آن دوران را توصیف می کند. با این عبارت که « از داخل جبهه خودی، گلوله حیله و مقدس مآبی و تحجر میبارد» این گلوله ها که به طرف انقلابیون شلیک می شد، درگیری بسیار آشکاری را نشان می داد که امام در میان سخنانشان بر آن تصریح می کنند .... 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/tahajor-ba-beyragh-va-rasmiyat-amade/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ گوش‌های ظهر جمعه 🎙 دکتر مهراب صادق‌نیا امروز ظهر (پِی کاری بودم و) از جلوی مصلای نمازجمعه‌ی قم رد می‌شدم. نزدیک‌های اذان ظهر بود و کسانی از مردم با شتاب به داخل مصلا می‌رفتند. چندان شلوغ نبود. در آن اطراف ترافیکی هم وجود نداشت؛ با این حال، نمازگزارانی بیش‌تر طلبه استراحت و کارهای روز تعطیلِ خود را به کناری گذاشته بودند و برای شنیدن خطبه‌های عمدتا تکراری و گاه سفارشیِ نماز جمعه خود را به مصلّا می‌رساندند. خطبه‌هایی که می‌توانند به‌تر از هر ساز و کار پلیسی و بگیر و ببندی، و بیش‌تر از هر لایحه‌ای به حل و فصل چالش‌های فرهنگی جامعه کمک کنند؛ ولی نمی‌کنند! به گمانم برای هر جامعه‌ای این گروهِ مشتاق آماده‌ی شنیدن، نعمت و فرصت‌‌اند؛ افسوس که سیاست‌گزارانِ خطبه و خطبای جمعه قدرشان را نمی‌دانند. شما کجای دنیا چنین مردمی را پیدا می‌کنید که پایان هفته‌ی‌شان را به جای استراحت و گردش، به شنیدن موعظه‌ها و گزارش‌های زمام‌داران‌شان اختصاص دهند؟ کاش بعضی از خطیبانِ جمعه می‌دانستند که نسبت به کلمه به کلمه‌ای که می‌گویند، بیش از آن‌که پیشِ نهاد بالادستی‌شان مسئول باشند، پیش این مردم و وجدان عمومی جامعه مسئول هستند. اگر این‌گونه می‌بود کمی زحمت می‌کشیدند، مطالعه‌ای می‌کردند، و سخنی می‌گفتند که از آن بوی تازه‌گی، آگاهی، و رشد بیاید و گره‌گشایی. یادم هست، سال‌ها پیش امام جمعه‌ی یکی از مراکز استان‌ها که خدا رحمت‌شان کند، از من خواستند که برای تهیه‌ی متن خطبه‌های جمعه کمک‌شان کنم. اگر چه جز مدتی کوتاه، نتوانستم؛ ولی از پیشنهادشان خیلی خوش‌حال شدم و آن را ستودم. خیلی بد است که عصرهای جمعه منتظر استوری‌هایی باشیم که از لغزش‌های کلامی برخی امامان جمعه و سخنانِ گاه حادثه‌خیزشان تهیه شده و دست‌به‌دست می‌چرخد. خیلی بد است که یک امام جمعه ناتوانی خود در توجیه و تبیین اندیشه‌های دینی را در پشت دعوت از پلیس و قوه‌ی قضائیه به مداخله‌ی قانونی پنهان کند. خیلی بد است که معتقد باشید مسئولیّت نخست شما مداخله‌ی در سیاست است ولی از تحلیل یک خبر ساده و یا یک رخداد فرهنگی ناتوان باشید. https://t.me/sadeghniamehrab 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/goosh-haye-zohr-jomee/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ سازمان ملل مسئولانه تأسیس کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت المقدس شرقی را به رسمیت بشناسد. 🎙 احمد الطیب: احمد الطیب، شیخ چهل و چهارم الازهر و رئیس شورای ارشد مسلمان در سخنرانی امشب خود در نیویورک که به صورت ویدئوکنفرانس ایراد شد، در مورد اهمیت دعوت به گسترش صلح و رواج عشق در بین مردم سخنرانی کرد. وی در مقر سازمان ملل بر لزوم کوتاه نیامدن در برابر سخنان نفرت‌انگیز و استثمار و تفرقه مذاهب در شعله‌ور ساختن جنگ بین مردم، ایجاد رعب و وحشت در دل‌ها تأکید کرد. الطیب خاطرنشان کرد: این همان چیزی است که الازهر الشریف با همکاری کلیسای کاتولیک، کلیساهای غربی و شرقی و سایر نهادهای مذهبی است که به دنبال احیای فرهنگ گفت‌وگو و آشنایی بین پیروان ادیان هستند. وی تأکید کرد که باید برای تحکیم اصل صلح و همزیستی مسالمت آمیز باید تلاش مضاعف کرد. شیخ الازهر افزود: الازهر با همکاری شورای ارشد مسلمان، کلیسای کاتولیک، کلیسای کانتربری و سایر نهادهای مذهبی مختلف تلاش می‌کند تا گردهمایی رهبران و نمادهای دینی را برای مشورت در مورد این بحران ها و تعیین تکلیف تشکیل دهد. مسئولیت مشترک در مقابله با آنها، به ویژه موضوع تغییرات آب و هوا و افزایش فراوانی جنگ ها و درگیری های جهان امروز وظیفه ماست. وی افزود: من در سخنرانی خود قصد نداشتم با شما در مورد اسلام صحبت کنم، بلکه قصد داشتم شما را به خاموش کردن جنگ‌های پوچی که در دهه‌های اخیر آغاز شده و هنوز در منطقه و جهان امروز ما ادامه دارد، دعوت کنم. من از جنگ عراق، جنگ افغانستان، و تراژدی‌ها، دردها و غم‌هایی که بیست سال پشت سر گذاشت، صحبت می‌کنم. من در مورد سوریه، لیبی و یمن و نابودی تمدن‌های عمیق آنها... و فرار فرزندان، زنان و کودکانشان از وحشت جنگ‌هایی که در آن هیچ قدرتی ندارند، صحبت می‌کنم. من از مقدسات خود و شما در فلسطین و آنچه مردم فلسطین از استکبار قدرت و ظلم ظالم رنج می‌برند می‌گویم و از سکوت جامعه جهانی در قبال حقوق این مردم سرافراز عمیقا متأسفم. شیخ اعظم الازهر از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت المقدس شرقی را به رسمیت بشناسد و از مسجد الاقصی در برابر تجاوزات کنونی محافظت کند. الطیب در پایان سخنرانی خود از گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به عنوان «ندای حکمت» یاد و از اعتقاد صریح او به اهمیت نقش ادیان و ارزش‌های برادری بشری در تحقق صلح جهانی تشکر کرد. در ادامه ویدئوی سخنرانی شیخ الازهر در سازمان ملل را مشاهده می‌کنید. https://iqna.ir/files/fa/news/1402/3/25/3021965_206.mp4 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/sazman-mellal-felestin-ra-be-rasmiyatbeshnasad/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ نظام فقهی متکثر و قوانین یکسان ساز حکومتی 🎙 دکتر محمود شفیعی ♦️ در عصر قدیم حکومتهای استقرار یافته در جهان اسلام کج دار و مریض اقتدار فقیهان در حوزه خصوصی مربوط به مناسبات اجتماعی دین پایه را پذیرفته بودند. بین فقیهان و مقلدان هر یک از آنان رابطه ای داوطلبانه شکل گرفته بود که بر اساس آن، نه تنها محاکم شرع بخشی از مشکلات قضایی را حل و فصل می کردند، هر مومن-شهروندی به صورت فردی یا گروهی در امور اجتماعی-دینی خود به فقیه مورد نظر مراجعه می کردند و از این طریق نیازها و مشکلات برخوردار از وجه شرعی خود را برآورده می ساختند. 🔸 با شروع دوره استعمار و پذیرش، اختیاری یا اجباری، نظام سیاسی مبتنی بر دولت-ملت، به تدریج فضیلت نظام حقوقی-فقهی کثرت گرا مضمحل شد و نظام حقوقی وحدت گرای دولت- پایه جای آن را پر کرد. هر چند چنین تحولی منافعی را برای جامعه اسلامی در پی داشت که مهمترین آن شکل گیری وحدت رویه قضایی بود، چالش هایی را به وجود آورد که به بعضی از آنها اشاره می کنم: ۱.بزرگ شدن قلمرو دولت و پیامدهای آن: دولت های جدید در جهان اسلام تمایل عجیبی به دست اندازی به همه حوزه های زندگی دارند. یکی از حوزه های زندگی در جهان اسلام حوزه خصوصی دینی آنان در وجه اجتماعی است. با پیدا شدن دولت-ملت در کشورهای اسلامی، این حوزه خصوصی از زندگی اجتماعی مسلمانان زیر سیطره دولت قرار گرفت. اگر در گذشته فقیهان درجه اول در اقصی نقاط جهان اسلام بسیاری از مسائل و مشکلات جمع های اسلامی را، به شکلی داوطلبانه، رفع و رجوع می کردند و در این فرایند ارباب رجوع با رضایت حداکثری در حوزه خصوصی دینی خود برخوردار بودند، اما در وضعیت کنونی مجبورند به هر حکمی که دادگاههای دولتی صادر می کنند، تسلیم گردند؛ هر چند با عقاید دینی آنان در حوزه خصوصی خود ناسازگار باشد. با بزرگتر شدن دولت، حوزه خصوصی اختیاری مومنان کوچکتر و بلکه مضمحل می گردد و اصل آزادی آنان در حیطه شرع در هاله ای از ابهام فرو می غلطد. ۲.سکولار شدن غیرموجه حوزه خصوصی دین: هر چند بین شریعت و احکام فقهی فاصله مشخص و آشکاری وجود دارد؛ چرا که شریعت اراده تشریعی خدا و احکام فقهی درک تاریخی فقیهان از شریعت است که ممکن است خطایی در آن رخ دهد، فقیهان با تکیه بر دستگاه روشمند فقهی می کوشند احکام مندرج در شریعت را استخراج کنند و زندگی مومنان در حوزه فردی و اجتماعی را بر اراده خداوند منطبق سازند. با ظهور دولت-ملت در جهان اسلام، در بهترین حالت که حکومتی اسلامی وجود داشته باشد، از میان دیدگاه های متنوع فقهی، که هر کدام مدعی کشف اراده مندرج خداوند در شریعت اند، تنها یک دیدگاه فقهی به قانون رسمی اجباری دولتی تبدیل می گردد و دیگر دیدگاه های فقهی عملا تعطیل می گردند. در واقع، در چنین پروسه ای همه فقیهانی که احکام استنباطی آنان تعلیق می گردد، و همه مقلدان آنها، مجبورند بر حکمی حکومتی تن در دهند که آن حکم را غیر اسلامی و از منظر دینی برای خودشان نادرست و باطل می دانند. به عبارت دیگر، آنان فضای دینی را رها می کنند و به فضای سکولار غیرموجه دولتی تسلیم می گردند. ۳.صدمات دینی-عاطفی: با توضیحی که گذشت، در شرایطی که ولایت مسلم فقیهان، در حوزه های گوناگون دینی-اجتماعی عملا بی اثر می گردد، آنان بالاجبار در تناقضی درونی گرفتار می آیند. آنان، مجبورند علی رغم میل درونی از اقتدار ذاتی-فقهی مدنی خود، به نفع اراده معطوف به قدرت دولت ها، دست شویند. چنین وضعیتی فرد را دچار صدمات عاطفی فراوان خواهد کرد. همین امر درباره مقلدان آنان نیز، با درجه ای پایین تر، صدق می کند؛ چرا که اختیار و انتخاب طبیعی-دینی آنان نیز در این فرایند، سرکوب می گردد و به اشکال مختلف دچار آسیب روانی می گردند. 🔸 راه حل احتمالی: حکومت اسلامی در برقراری دولت اسلامی، به جای تقلید محض از دولتهای مدرن متعلق به جوامع غیرمسلمان، باید با رسیدن به توافقی بلند مدت، از طریق تاملات چند جانبه علمی فقیهان با فقیهان و آنان با مقامات دولتی، به جای یکسان سازی قضایی و یکسان سازی حوزه های خصوصی دینی، تکثر داوطلبانه مدنی-مذهبی را به رسمیت بشناسند و تنها در مواردی که بدون قانون متحد الشکل دولتی مفسده ای بزرگتر پیش آید را به قلمرو دولت تبدیل کنند. 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/nezam-feghhi-motekaser-az-ghavanin/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
◾️ دست و پا می‌زنم و در تب افتاده تنم ◾️ همسرم قاتل من شد که غریب وطنم ◾️ پشت درخنده کنان کف زد و می‌گفت به من ◾️ بعد مرگت بدنت را به سر بام زنم ⚫️ شهادت مظهر جود و سخا و علم و معرفت امام جواد (ع) تسلیت و تعزیت باد. 🥀 📌 شما عزیزان میتوانید جهت استفاده از موشن گرافی های زیر آن ها را دانلود و در شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید. https://andishehma.com/shahadat-emam-javad/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
❇️ منع نطق نماينده!؟ 🎙 سید عطاءالله مهاجرانی ✂️ برش هایی از متن: ♦️ «اندیشه ما» به نقل ازروزنامه اعتماد، شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲هفته‌ای نمی‌شود و نمی‌گذرد، كه مضمون تازه‌ای در کشور مطرح نشود و یا اتفاق نیفتد و اذهان را مشغول نکند و فضای پر هیاهوی مجازی را تحت تاثير قرار ندهد. اما وقتی چنان مضمون توسط نهادی مثل مجلس شورای اسلامی مطرح شود، دیگر نمی توان به حساب فرد گذاشت ، مهمتر از آن وقتی چنان مضمونی متناقض با مبانی انقلاب و اصول قانون اساسی باشد دیگر دم فرو بستن و زبان در کام کشیدن و احتياط پیشه کردن وجهی ندارد. هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، تصميم گرفته است، که آقای احمد علیرضا بیگی، که خود شخصیتی نظامی- امنیتی -سیاسی است، حق نطق ندارد! پیداست کارد به استخوان رسیده است و ممنوعیت شامل نماینده مجلس شده است.من مطلقا به ماجرای شاس بلند وارد نمی شوم! پرونده ای در دادسرا تشکیل شده و بایستی سیر قضایی پرونده انجام شود. اما تا محکومیتی صورت نگرفته است، اعمال ممنوعیت نماینده از نطق وجه ندارد. رئيس مجلس و هیات رئیسه هم نمی توانند شانه خالی کنند و بگویند این تصمیم هيات رئیسه نیست و هیات نظارت چنین تصمیمی گرفته است. و اما چند نکته مهم: 1️⃣ یکم: یکی از مهمترین نماد های آزادی در کشور ما، باز بودن تریبون مجلس و آزاد بودن نمایندگان به عنوان نماینده مجلس در نطق و اظهار نظر است. قانون اساسی، نماینده را « نماینده ملت» تلقى می کند، و: « هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلي و خارج اظهار نظر نماید.» ( اصل ۸۴) 🔸 هیات نظارت بر رفتار نمایندگان حق ممنوعیت نماینده از نطق و در واقع تعلیق اصل ۸۴ قانون اساسی را از کجا آورده است؟ این نکته بسیار بدیهی بر رئیس مجلس و هیآت رئیسه و مشاوران حقوقی مجلس مكتوم مانده است، که بازداشتن نماینده از نطق خلاف نص صريح قانون اساسی است!؟ 2️⃣ دوم: مجلس حق تفسیر قانون اساسی را ندارد، نمی توانند بگویند تفسیر ما از اصل ۸۴ قانون اساسی، ممنوعیت از نطق نماینده است. 3️⃣ سوم: نص آئین نامه مجلس هم که موارد نظارت را تعیین و تحديد کرده است، مطلقا اشاره ای به منع نطق ندارد. ماده ۶ آئین نامه داخلی مجلس، موارد هشتگانه رابه صراحت بیان کرده است، مطلقا نمی توان ممنوعیت از نطق را حتی با تفسیر موسّع از آئین نامه مجلس استنباط کرد. 4️⃣ چهارم: البته ممكن است، نماینده ای در دادگاه محکوم و حتی زندانی شود، دیگر فرصت نطق پیدا نمی کند. او در واقع ممنوع النطق نشده است، بلکه خود به اختیار خویش از خود سلب اختیار کرده است، همان قاعده معروف که : « امتناع الاختیار لا ینافی الاختیار» اما تصميم هیات نظارت امر دیگری است. این تصميم مثل همان رخنه در سدّ است، که ممكن است در آغاز رخنه کوچکی به نظر برسد و آب قطره قطره جریان یابد، اما آن کودک هوشمند پطرس در کتاب های درسی نسل ما، انگشتش را بر سوراخ سد نهاد و ماند و بیهوش شد و نشانه زنگ خطر شد که ممكن است، سد بشکند، و دهکده را آب ببرد ...... 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/mane-nitghe-namayande/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa