📢 📢 بیانیه آیة الله سید حسن خمینی در خصوص حوادث اخیر در کشور، ما چاره ای نداریم جز اینکه همراه و همدوش یکدیگر زندگی کنیم. همه ما با هر سلیقه و نگاهی، یک ملت ایم.
🎙 استاد سید حسن خمینی
🔷 تردید نباید داشت که بین «اعتراض» که حق قانونی هر شهروند است، با «اغتشاش» که ریشه در دسیسه های دشمنان مردم دارد، تفاوت وجود دارد. اعتراض، نشان زنده بودن جامعه ای است که برخی از آسیب ها را بر نمی تابد، ولی آشوب و هنجارشکنی آن هم وقتی توسط رسانه هایی عاری از دلسوزی برای ملت ایران بر آتش آن دمیده می شود-، ثمره ای جز حاکمیت افراطی گری و یا هرج و مرج ندارد. فراموش نکنیم که رسانه هایی که امروزه میدان دار ایجاد شقاق در میان ما شده اند یا تاریخی سراسر دشمنی با ما دارند و یا.......
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/bayaniye-seyed-hasan-khomeiny/
#حادثه
#سلیقه
#ملت
#سید_حسن_خمینی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
🔶 «اصلاح متون و محدوده کتب درسی حوزه» را نمی توان با دستور حل کرد
🎙 استاد محمد عندلیب همدانی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 به گزارش خبرنگار «سایت اندیشه ما» به از سایت خبری جماران: استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه «اصلاح متون و محدوده کتب درسی حوزه» را نمی توان با دستور حل کرد، گفت: نمی شود با اساتید بزرگوار حوزه مشاوره نداشت؛ کسانی که سال ها با این متون سر و کار داشته اند، مشکلات آن را بهتر می دانند و با طلبه ها از نزدیک مأنوس بوده اند. اگر چند نفر استاد دور هم بنشینند و بخواهند برای کل حوزه تصمیم گیری کنند، هرچند آن اساتید هم بسیار محترم و عزیز هستند و حسن نیت دارند و ما در اینها هیچ تردیدی نداریم، اما عرض ما این است که این کار عظیم با این سبک و سیاق نمی تواند نتیجه مطلوبی داشته باشد.
🔸 مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با آیت الله محمد عندلیب همدانی را در ادامه می خوانید:
🔸 مستحضرید یکی از چیزهایی که مطرح شده طرحی از طرف معاونت آموزش، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه تحت عنوان «اصلاح متون و محدوده کتب درسی حوزه» مطرح شده است. به عنوان مقدمه، جزئیاتی از این طرح را برای ما بفرمایید.
🔸 طرحی راجع به تغییراتی در متون آموزشی دوران سطح حوزه توسط شورای مدیریت حوزه تصویب و ظاهرا یکی دو بار هم اصلاح شده است. در این طرح هم حذف از کتاب های درسی دیده می شود و مثلا بخش های عمده ای از مکاسب و رسائل حذف شده، هم جا به جایی دیده می شود و مثلا به جای کفایه می توانند حلقات بخوانند که البته گفته اند بدل اختیاری است؛ و یا کتاب های دیگری که خود شورا معرفی کرده است. همچنین بخش هایی را با عنوان «برای مطالعه» کنار گذاشته اند.
🔸 اصل حرف بنده و عده دیگری از اساتید بزرگوار حوزه این است که ما هیچ تعصبی نسبت به تغییر و تکامل متون درسی نداریم؛ بالأخره در طول تاریخ حوزه، متون آرام آرام جایگزین پیدا کرده اند. کتاب های الآن از دوران قدیم که نبوده، آرام آرام کتابی رفته و کتاب دیگری جایگزین شده است. اما این کار نظم و نظام خاصی دارد و نمی شود این را با دستور حل کرد؛ نمی شود با اساتید بزرگوار حوزه مشاوره نداشت؛ کسانی که سال ها با این متون سر و کار داشته اند، مشکلات را بهتر می دانند و با طلبه ها از نزدیک مأنوس بوده اند. اگر چند نفر استاد دور هم بنشینند و بخواهند برای کل حوزه تصمیم گیری کنند، هرچند آن اساتید هم بسیار محترم و عزیز هستند و حسن نیت دارند و ما در اینها هیچ تردیدی نداریم، اما عرض ما این است که این کار عظیم با این سبک و سیاق نمی تواند نتیجه مطلوبی داشته باشد.
🔺 باید نواقص متون موجود حل شود
🔹 اگر بنا است تغییری در متون درسی داده شود، باید نواقص متون موجود حل شود؛ در عین حال که خوبی ها و امتیازات آنها باقی باشد. نمی شود از امتیازات کتاب های درسی موجود چشم پوشی کرد. رسائل، کفایه و مکاسب هر کدام امتیازات بسیار بالایی دارد. در عین حالی که باید این امتیازات محفوظ بماند، اگر گوشه و کنار کمبودی هست و طرح بهتری دارند انجام شود؛ آن هم عرض کردم با مشورت قاطبه اساتیدی که با این متون سر و کار داشته اند.
🔻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/eslah-moton-va-mahdode-kotob-darsi-ra-nemitavn-ba-dastor-hal-kard/
#تغییر_متون_درسی
#حوزه
#دستور
#عندلیب_همدانی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
🔶 طرح اصلاح محدوده کتب درسی و آموزش حوزه های علمیه»: امضاء هیچ مرجع تقلیدی پشت این کار نیست.
🎙 استاد ابوالقاسم علیدوست
✂️ برش هایی از متن:
🔹 خبرنگار سایت اندیشه ما به نقل از جماران: رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه با تشریح جزئیات «طرح اصلاح محدوده کتب درسی و آموزش حوزه های علمیه»، تأکید کرد: امضای هیچ مرجع تقلیدی هم پشت این کار نیست. حتی برخی از اساتید محترم، مخالفت برخی از مراجع را نقل کرده اند. از دوستان ثقه و مورد اعتماد ما این مطلب را نقل کرده اند. اما آنچه مسلم است اینکه بسیاری از اساتید در جریان کار نبوده اند.
🔹 نظر شما در مورد «طرح اصلاح محدوده کتب درسی و آموزش حوزه های علمیه» چیست؟
آنچه صاحبان طرح مطرح می کنند این است که طلاب با متون موجود مشکلاتی دارند. اولا، به همه محدوده نمی رسند و خیلی از محدوده ها می ماند. دوم، خوب است برخی مسائل که در این کتاب ها نیست و در کتاب های دیگر وجود دارد را بخوانند و آشنا شوند. باید بتوان در چهار سال سطوح عالی را جمع کرد و طلاب را به درس خارج رساند، آنچه در رسائل و مکاسب هست، بخشی مطالب لازم، علمی و فنی است اما زوائد قابل حذفی هم وجود دارد.
🔹 برای اینکه این دغدغه ها عملی شود، نسبت به رسائل و مکاسب تقطیع انجام داده اند و حدود صد مورد از «فرایض الاصول» را حذف کرده اند. من در یادداشت اول نوشتم که حدود 35 درصد از مکاسب و 45 درصد، یعنی نزدیک به نصف، از رسائل حذف کرده اند. در کفایه بدل اختیاری گذاشته اند که «حلقات» باشد، بعضی از کتاب ها را مثل «الفائق» یا «الشخص الاعتباری» را اضافه کرده اند که خوانده شود. این حاصل و فشرده طرح است اما چون طرح جلوی چشم فضلا هست، خودشان می دانند و من نمی خواهم بگویم گزارش من کامل است.
🔹 در مقابل، بدون اینکه احدی مخالف تحول باشد اما چون تحول دو قسم «متکامل» و «غیر متکامل» است، دغدغه هایی نسبت به آنچه که بیان شد دارند که من در برخی از یادداشت ها و مصاحبه ها گفته ام. یکی از آنها این است که شاید آنگونه که طلبه ها مرتبط با تراث و خواندن رسائل و مکاسب و کفایه به نحو صحیح می شدند، دیگر حاصل نمی شود. البته همان زمان هم مشکلاتی بود و هست اما الآن برخی دغدغه ها می گوید این وضعیت تشدید شده و در واقع یک بحران است که طلبه نمی تواند راحت ارتباط با تراث داشته باشد.
🔹آنچه گفته می شد اینها به محدوده نمی رسند، گفته می شود الآن هم نمی رسند. اگر آن موقع نگاه واقعی نبوده الآن هم همین طور است. اینکه ما برخی کتاب هایی که محور گفت و گو است، مثل «کفایه الاصول» را حذف کنیم و به جای آن «حلقات» بگذاریم که من در یکی از یادداشت ها فکر می کنم نقدهایی را وارد کردم و تازه برای بخش اندکی از حلقات بوده، این جایگزینی رو به کمال نیست؛ هرچند کتاب فخیم و قابل استفاده و مطالعه است.
🔻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/tarh-eslah-mahdode-kotob-darsi-emza-hich-marjaii-ra-nadarad/
#تغییر_متون_درسی
#حوزه_علمیه
#مرجع_تقلید
#امضاء
#ابوالقاسم_علیدوست
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
🔶 اشکالات سندی و متنی تفسیر منسوب به امام عسکری(ع)
🎙 استاد عبدالهادی مسعودیی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 رئیس دانشگاه قرآن و حدیث ضمن اشاره به ایرادات سندی و متنی تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع) تصریح کرد: باید این تفسیر را منسوب به ایشان بنامیم و هر حدیث را ارزیابی و تخریج سندی و مضمونی کنیم و با قرینهها بسنجیم.
🔸 به گزارش خبرنگار سایت اندیشه ما به نقل از ایکنا، ار منسوب به امام حسن عسکری(ع)، از تفاسیر روایی امامیه و متعلق به قرن سوم هجری است. سلسله سند روایت کتاب نشان میدهد که نقل این تفسیر در میان محدثان و فقهای قم در قرن چهارم و پنجم متداول بوده است.
🔸 با این وجود، پژوهشهایی که درباره این اثر روایی صورت گرفته است، هنوز در آغاز راه است. در میان پژوهشهایی که در جهان تشیع و به خصوص ایران درباره این تفسیر انجام شده، جامعترین و عمیقترین کارها مدخلهای دائرةالمعارفی است. در میان آثار خاورشناسان نیز مئیر براشر، متخصص تفاسیر متقدم امامیه، مهمترین پژوهش غربیان در این حوزه را نگاشته است.
🔸 در همین رابطه با حجتالاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی، رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفتوگو کردیم که متن آن را در ادامه میخوانید؛
🔸 ایکنا ـ در ابتدا توضیحاتی درباره تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع) و صحت و سقم انتساب آن به امام یازدهم بفرمایید.
🔸 ائمه ما بارها تأکید کردند سخنانشان، رفتارشان و سیرهشان برگرفته از قرآن است. به همین دلیل همه سخنان و روایات صادرشده از ائمه به گونهای برگردان قرآن و تفسیر آن حساب میشود. اگر بخواهیم تفسیر صحیح از ائمه درباره قرآن داشته باشیم، باید همه کلمات آن را جمعآوری و ریشههای قرآنی آن را بازیابی کنیم. افزون بر این در تاریخ تفسیر، چند کتاب داریم که مستقیما به ائمه منسوب شدند، مثل تفسیر منسوب به امام صادق(ع) و تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع). البته از نظر قرینههای تاریخی و حدیثشناختی اطمینان بالایی به صدور این کتاب از امام نداریم و به ویژه در مورد تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)، بر اساس اطلاعات و مطالعات کتابشناختی نمیتوانیم این کتاب را به ایشان منسوب کنیم. همچنانکه نمیتوانیم القا و املای آن را به ایشان منسوب کنیم.
🔸 علتش این است آن دو شخصیتی که راوی این مجموعه از امام حسن عسکری(ع) هستند، آدمهایی هستند که در کتب رجالی از نظر وضعیت رجالی و حدیثی آنها اطلاعاتی در دست نداریم یا حداقل قابل توثیق نیستند یعنی اطمینانی به کارشناسی، صداقت و ضبط آنها نداریم. با این وجود برخی محدثین مانند شیخ صدوق محدث بزرگ قم به این نوشتهها اعتماد کردند و گاهی اوقات احادیثی از این مجموعه نقل کردند یا طبرسی در احتجاج روایاتی از این کتاب نقل کرده است ولی از نظر سندی یک انقطاع چشمگیر میان شیخ صدوق و راویان از امام عسکری(ع) وجود دارد چون راویانی که امام عسکری(ع) را میتوانند درک کرده باشند، متعلق به قرن سوم هستند و شیخ صدوق متعلق به قرن چهارم است و میان آنها فاصلهای وجود دارد که نیازمند سند مشخص است، ولی متأسفانه این سند را در دست نداریم.
🔻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/eshkal-sanadi-va-matni-tafsir-mansob-emam-askari/
#اشکال
#سند
#تفسیر
#منسوب
#امام_عسکری
#عبدالهادی_مسعودی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
🔶 سه راهکار مهم امام عسکری (ع) در برابر فشارهای روحی و روانی
🎙 استاد هادی سروش
✂️ برش هایی از متن:
🔸 حجت الاسلام هادی سروش در یادداشتی که دراختیار سایت اندیشه ما گذاشته است نوشت:احساس تنهایی و بیپناهی، و اضطراب از آینده، مانند؛ ترس عدم موفقیت در شئون گوناگون زندگی مثل تحصیل، شغل، ازدواج و زندگی مشترک و نیز چگونگی وضعیت تحصیل فرزندان و آینده آنان و ... از اموری که با استرس شروع میشود به فشار روانی میرسد.
🔸 راه سیطره بر فشارهای روانی
🔸 در کنار برخی از معالجات روانپزشکی که منکر آن نیستیم گرچه بیشتر موقت بوده و همراه با برخی بیماریهای دیگر میشود، میتوان به شاخه "دین و مذهب" که مورد تأیید دانشمندان غیرمذهبی جهان قرار دارد، پناه برد.
🔺 برای ما مسلمان که در کتاب آسمانیمان بدان تصریح و ترغیب شده و آن "ذکر خدا" است؛
《الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ﴿رعد ۲۸﴾.
کسانی که ایمان آوردند و دلهایشان به یاد خدا آرام میگیرد آگاه باش که با یاد خدا دلها آرامش مییابد ...》
🔸 مطمئناً نشستن و ذکری را با تسبیح گفتن نمیتواند برای خیلی از آدمیان ایجاد طمأنینه کند. پس باید از کلمه "ذکر" چیز مهمتری باشد که ذکر زبانی یکی از شاخه آن خواهد بود و آن "توجه" است که برخاسته از درون آدمی به خداست.
🔺 مفسر بزرگ سنی مسلک جناب فخر رازی چنین معنا میکند :
ذکر؛ "توجه" به حضرت الالهیه است و این توجه باعث قبول آثاری میشود که از ناحیه ربوبی به انسان میرسد؛ عبارت او چنین است؛ اذا توجه القلب الی مطالعة الحضرة الالهیه حصل فیه انوارالصمدیة و الاضواءالالهیه.." [تفسیرمفاتح الغیب۴۹/۱۹]
🔺 این "توجه" را علامه طباطبایی به زیبایی معنا نموده است و مینویسد؛
توجه، با انابه به درگاه او حاصل میشود و انسان را آماده هدایت الهیه میکند و به این حقیقت دست پیدا میکند که؛ جانش در امنیت کسی است که او را پذیرفته و اوست که تنها سبب رسیدن به آرامش چرا که زمام تمام امور هستی فقط به دست توانای اوست اضافه بر اینکه اوست که اداره امور بنده مؤمن خود را به عُهده دارد؛ والله سبحانه هوالسبب الوحید الذی بیده زمام الخیر و الیه یرجع الامر کله وهوالقاهرفوق عباده والفعال لمایرید وهو ولی عباده المومنین. [المیزان۳۵۳/۱۱]
🔻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/rahkar-emam-askari-dar-barabar-feshar-rohi-va-ravani/
#راهکار
#فشار_روحی
#امام_عسکری
#هادی_سروش
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
🔶 بخشی از روحانیون گشت ارشاد را قبول ندارند و میگویند این روش دیندار کردن جامعه نیست
🎙 استاد سید محمدعلی ایازی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 به گزارش خبرنگار سایت اندیشه ما به نقل از پایگاه خبری جماران: یک استاد حوزه علمیه قم و عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه ما در ایران متأسفانه حزب قوی و کارآمد نداریم و همیشه با احزاب به شکل امنیتی برخورد کردهایم، گفت: حکومت اگر میخواهد که یک مقداری تنشها کاهش پیدا کند، باید به بخشهای فرهیخته دانشگاهی و حوزوی فرصتی بدهد که نقدهای خودشان را داشته باشند تا بتوانند میانجی خوبی باشند برای بخشهای معترض و کسانی که کف خیابانها هستند.
🔸 نقش نخبگان در بیان منطقی مطالبات مردم و خطرات خلأ وجود آنها چیست؟
هر حرکت اجتماعی - انتقادی مسلماً باید اتاق فکر و اندیشه داشته باشد و تیمی که آن را به مقام اجرا و عمل برساند. وقتی یک ساختمان هم ساخته میشود اگر نقشه نداشته باشد بنا و کارگر هم نمیتوانند بهدرستی آن کار را انجام بدهند. همیشه بخش اندیشمند و فرهیخته جامعه چنین نقشی را دارند که میتوانند در عینحالی که راهنمایی کننده و اندیشهورز آنجا باشند، گاهی جلوی آسیبها و آفتهای یک حرکت انتقادی را بگیرند.
🔸 اگر شعارهایی که داده میشود بیمعنا و یا شعارهایی باشد که اولویت نیست و یا جامعه را تبدیل به دستهبندی و قشربندی نزاع و اختلاف کند، قهرا آن حرکت انتقادی نمیتواند دوام پیدا کند و اصلاح شود. پس فرهیختگان ما میتوانند دو نقش داشته باشند، یکی اینکه نوع مطالبات و خواستهها را یک شکل علمی و منطقی ببخشند و دوم اینکه اگر حرکتهایی شکل انحرافی پیدا کرد آن را اصلاح کنند.
🔺 ما در ایران متأسفانه حزب قوی و کارآمد نداریم
همیشه با احزاب به شکل امنیتی برخورد شده است
همیشه سرمایه های اجتماعی سرکوب و ناچار به مهاجرت شده اند
اگر اندیشمندان، اساتید، علما و نخبگان در جامعه نباشند، بهویژه در بحرانها، چه کسانی جای آنها را میگیرند؟
🔸 متأسفانه گاهی ممکن است تبدیل به خشونتهای کور و آفتهای بزرگ و خرابی شود و از سوی دیگر یک حالت یأس و سردرگمی اتفاق بیفتد. ما بعد از انقلاب دو مشکل اساسی داشتهایم که برای کارکرد درست فرهیختگان ما مسأله شد. ما در ایران متأسفانه حزب قوی و کارآمد نداریم و همیشه با احزاب به شکل امنیتی برخورد شده است. بخشی از رفتارهایی که بعد از انقلاب اتفاق افتاده و تبدیل به خشونت و جریانهای انحرافی شده، در غیاب احزاب کارآمد، شناخته شده و تعریف شده بوده است. همیشه سرمایه های اجتماعی سرکوب و ناچار به مهاجرت شده اند.
🔻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/rohaniyon-gasht-ershad-ra-ghabol-nadarand/
#جامعه
#روحانیون
#گشت_ارشاد
#سید_محمد_علی_ایازی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
🔶 معرفی کتاب: قلمروی اجرای شریعت در حکومت دینی
🎙 استاد سید محمدعلی ایازی
✂️ برش هایی از متن:
عنوان: قلمروی اجرای شریعت در حکومت دینی
مولف آیة الله سید محمد علی ایازی
مر کز نشر: انتشارات سرابی
ویرایش سوم: تاریخ انتشار 1401 ش.
🔸 کتاب قلمروی اجرای شریعت در حکومت دینی با ضمیمه سه مقاله درباره ویژگی های حکومت دینی، بررسی ونقد الزام حجاب در حکومت دینی که به تازگی منتشر شده است. حاصل دغدغه ها وتحقیقات طولانی مدت آیة الله سید محمد علی ایازی از اساتید درس خارج فقه واصول حوزه علمیه قم واز قرآن پژوهان برجسته حوزه ودانشگاه می باشد. مولف محترم درمقدمه ویراست سوم کتاب می نویسد: طرح وبررسی این مباحث از منظر دین وشریعت از دغدغه های دیرین من بوده واین جناب این مباحث را از دهه هفتاد شروع کرده بودم، آزادی درقرآن رابرای روشن کردن بنیاد های دینی درنسبت میان اراده انسان ودین نوشتم ومباحث دیگری را درهمین راستا بیان کردم. درآن سال ها براین فرض که حکومت دینی به دنبال دینی کردن جامعه است، این نظریه را به چالش کشیدم که دخالت فیزیکی حکومت در امر شریعت، اولا مطلوب شارع نیست وثانیا مفید فایده نیست وثالثا موجب منزجر کردن از دین می شود این بحث را در اثار دیگرم نشان داده بودم وگفته بودم که آزادی اراده وانتخاب جزء جدای نا پذیر انسان واساس تعالیم قرآن است وبه همین دلیل درابعاد مختلف به اثبات آن درقرآن برآمده بودم صورت دیگری از بحث را درمقاله ای با عنوان حکومت دینی وویژگی ها وآفات» دنبال کرده بودم درآن نوشته درپی نشان دادن صفت ممیزه حکومت دینی برآمده وتفاوت چنین حکومتی را با حکومت های سکولار ولائیک روشن ساخته بودم.
🔸 اما در این تحقیق پرسش اساسی در این جا کشف قلمرو دخالت حکومت وجامعه دراجرای احکام دینی مراجعه به متون دینی است. این که طبق تحقیقات اجتماعی دینداران چه می گویند وبرای جامعه چه می خواهند، موضوع بحث این تحقیق نیست.
🔸 البته منکر توجه به یافته های میدانی آن نیستم که دربرخی موارد از این پیمایش ها صورت گرفته وآثار این الزام واجبار را نشان داده است مراجعه به یافته های میدانی این نتیجه را به خوبی نشان داده که هرچه این الزام ها بیشتر شده، رونق دینداری واقعی هم کاسته شده است تظاهر و ریارکاری ودوچهره شدن انسان ها درمیان خانه وکار وحوزه خصوصی وعمومی افزایش پیدا کرده است از سویی آثار حقیقی و واقعی دین هم رو به افول گذاشته است.
🔸 اما نگاه درون دینی، کمک می کند که از درون دستگاه دینی دریبابیم که موضع دین برای دینی کردن جامعه چیست؟ از این منظر برای کسی که به ارزش های دینی معتقد ونگران تحقق بخشیدن بدان هاست این پرسش همواره مطرح می شود که منابع دینی چه می گویند؟ وارزش ها از چه راهی باید تحقق پذیرند؟ همچنان که، قلمرو دخالت حکومت وجامعه دراجرای احکام دینی محدوده سخنان را مشخص می سازد که این تکالیف تا چه حد است وباید به چه قیمتی شریعت را اجرا کرد به تعبیر دیگر درک عقلانی کمک می کند تا روشن شود دینی شدن جامعه به چیست واز چه راهایی تحقق پذیر است؟
🔻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/ketab-ghalamro-din-ejraye-shariyat-hokomat-dini/
#شریعت
#حکومت_دینی
#معرفی_کتاب
#انتشارات_سرابی
#سید_محمد_علی_ایازی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa