✅ عصریسازی سیره معصومین(ع) باید همراه با روش، تحلیل درست و استخراج معیارها باشد
🎙 استاد سیدمحمدکاظم طباطبایی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 به گزارش خبرنگار «سایت اندیشه ما» به نقل از شبکه اجتهاد، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، استاد دانشگاه قرآن و حدیث، در نشست علمی «عصریسازی سیره پیامبر(ص)؛ چیستی و چرایی»، گفت: بر پایه آموزههای قرآن و سنت، تاسی و الگوگیری از سیره پیامبر(ص) امری لازم و ضروری است؛ چنانکه خداوند متعال، رسول خدا(ص) را به عنوان الگو معرفی کرده و مؤمنان را به تأسی از سیره ایشان فراخوانده است.
🔹 وی افزود: امیرالمومنین(ع)، تأسی به سیره انبیا بهویژه رسولاکرم(ص) را جزء وظایف دینی مسلمانان برشمرده و آنان را به پیروی از رفتار حضرت دعوت کرده است، ولی الگوگیری از رفتار پیامبر(ص) همیشه ساده و هموار نیست و گاه بهرهگیری از سیره ایشان بهدلیل محدودیتهای تاریخی با دشواری همراه است.
🔸 استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: چه اینکه غذا خوردن با بردگان، سوار شدن بر الاغ بیپالان، دوشیدن شیر بُز و پوشیدن لباس پشمی، از جمله افعالی است که در زمان حیات پیامبر(ص)، مطلوب و پسندیده بود و امروزه بهدلیل تغییر شرایط زمانی و تفاوت نگاه فرهنگی، نامرسوم است، چرا که فعل پیامبر(ص) مطابق با شرایط و فضای دوره حضور ایشان شکل گرفته است و طبیعتاً متناسب با عرف و فرهنگ آن زمان فهمیده میشود.
🔹 وی ادامه داد: مهمترین کار در عصریسازی آن است که بتوانیم رفتار حضرات را دقیقا بررسی و تحلیل کنیم و معیارهای حاکم بر رفتار حضرات را استخراج کنیم. در این بین گفتار معصومین(ع) و عرضه بر قرآن خیلی مفید خواهد بود و با این روش تا حد زیادی استخراج این معیارها برای ما ممکن است و وقتی معیار روشن باشد میتوان رفتارهای امروزی را بر آن رفتارها منطبق کنیم.
🔸 طباطبایی اضافه کرد: در دوره معاصر، شرایط زمانی و محیطی تغییر کرده است و تلقی مخاطب از ارزشها و هنجارهای رفتاری متفاوت شده است. از اینرو، برای الگوگیری از سیره پیامبری که چهارده قرن با مخاطب امروز فاصله دارد، میبایست اقتضائات عصر جدید را در نظر گرفت و رفتارهای ایشان را متناسب با فرهنگ زمانه «عصریسازی» کرد.
🔺 ضرورت تبیین مبانی و روش تحلیل رفتار معصومان
🔸 استاد دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه اگر پیامبر(ص) امروز زندگی میکردند سوارشدن بر الاغ و دوشیدن آن را انجام نمیدادند، تصریح کرد: بنابراین عصریسازی موضوعی است که با تکیه بر توصیف متون رفتارشناسانه پیامبر(ص) پدید نمیآید و نیازمند تعریف مبانی، تبیین روش و تحلیل نمونههای رفتاری است.
🔸 طباطبایی اظهار کرد: یکی از مسائل دیگر در سیره ایشان هم سلام کردن به کودکان است که البته رفتاری فرازمانی است یا لباس پشمینه پوشیدن ممکن است یک امر شخصی باشد یا ممکن است نشانه تواضع و فروتنی ایشان باشد.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/asri-sazi-sire-bayad-dorost-bashad/
#سیره
#عصری_سازی
#معصومین
#صحیح
#سید_محمد_کاظم_طباطبایی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✅ شش راهکار برای توسعه کیفی استناد به قرآن در استنباط فقهی
🎙 استاد محمد عندلیب همدانی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 به گزارش خبرنگار «سایت اندیشه ما» به نقل از ایکنا، نشست علمی «مبانی، اصول و راهکارهای گسترش ظرفیت قرآن کریم» عصر امروز با سخنرانی آیتالله محمد عندلیب همدانی، استاد درس خارج حوزه علمیه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد که گزیده آن را در ادامه میخوانید؛
🔸 ابتدا این نکته را عرض کنم آنچه برای این جلسه در نظر گرفتم حول اصطلاح آیات الاحکام نیست چون این پرسش از قبل بوده که تعداد آیات الاحکام چندتا است. این بحثی است که در جای خودش لازم است اما نگاه امروز من به تعداد آیات الاحکام نیست. بیشترین تاکید من به لزوم توسعه و تعمیق و گسترش کیفی در استدلالات قرآنی است تا گسترش کمی و بالا بردن تعداد آیات الاحکام. البته طبیعتا در این گسترش و تعمیق کیفی در مورادی گسترش کمی هم خواهد آمد ولی نظر اولیه ما گسترش ظرفیتهای فقهی قرآن کریم به لحاظ کیفی است تا کمی. این مقدمه در نظرتان باشد.
🔸 حالا سوال این است چه شیوههایی را فقیه باید در نظر بگیرد تا این گسترش کیفی و تعمیق در استدلالات فقهی به قرآن کریم صورت بگیرد و ظرفیت فقهی قرآن کریم را بارزتر و عمیقتر ارائه دهیم. اولین نکتهای که به نظر حقیر میرسد این است که در مسائل فقهی پرسشمحور وارد قرآن شویم و به تعبیری در مورد سوالی که در ذهنمان است از قرآن استنطاق کنیم. در قرآن میشود دو گونه تدبر کرد؛ یک وقت شما آیهای را میخوانید و نکات آن را به دست میآورید ولی گاهی یک سوال در ذهنتان هست و با توجه به آن سوال وارد قرآن میشوید. اقل مطالب این است که قرآن کریم اصلیترین مسائل هدایت بشر را بیان کرده است. قرآن را باز کنید و ببینید آیا میتوانید پاسخ سوالتان را به دست بیاورید یا خیر.
🔺 قابلیت استنطاق قرآن در سه ساحت
🔸 در فقه به سه ساحت اشاره میکنم که قرآن قابلیت استنطاق دارد. یک، مسائل نوپدید که اصلا سابقهای نداشته و آرام آرام در بین بشر مبتلابه شده است. خیال نکنید چون این مسائل نوپدید است نمیشود از قرآن در این زمینه برداشتهایی داشت. تمام جوانب آن مسئله نوپدید را در نظر بگیرید، موضوع را بشناسید، وقتی آن موضوع را درست شناختید به قرآن مراجعه کنید، ببینید نکتهای به دستتان میآید. من خودم این را در بحث پیوند اعضا، اهدای عضو و مسائل دیگر انجام دادم.
🔸 ساحت دوم مسائل و فروعی است که نوپدید نیستند ولی محتاج نگاه نو هستند مثل بحث ربا. بحث ربا مستحدثه نیست ولی الآن بازار و اقتصاد و جامعه فروعی را در بحث ربا مطرح میکند و نگاهی به بحث ربا دارد که میطلبد با نگاه نو به آیات قرآن مراجعه کنید و پرسشهایی که جامعه از شما میکند را در قرآن بررسی کنید. آنچه اخیرا به نام فقه معاصر نامیده میشود مرکب از مسائل نوپدید و مستحدثه و مسائلی است که سابقه دارد ولی نگاه نو میطلبد.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/tosee-keyfi0estenad-be-qouran/
#راهکار
#فقه
#قرآن
#استنباط
#کیفیت
#محمد_عندلیب_همدانی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✅ روزنامه جمهوری اسلامی: معلوم بود که مطرح شدن بحث "حجاب اجباری" در سالهای قبل، به اتفاقات این روزها منجر می شود
🔸 روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: هرچند اغتشاشها به صورت پراکنده ادامه دارد. کشور، از این موج هم قطعاً عبور خواهد کرد ولی ایکاش درسهای آن توسط کسانی که باید درس بگیرند به درستی آموخته شود.
🔹 برای زمینه سازی توطئه اخیر، برنامهریزان از چند سال قبل موضوع حجاب را مطرح کردند و آن را به صورت یک جدال میان جناحهای سیاسی به جریان انداختند بطوری که حتی عدهای از صاحبنظران حوزوی و دانشگاهی بدون آنکه از پشت پرده ماجرا خبر داشته باشند به صحنه آمدند و با اظهارنظرهای خود، بازار این بحث را داغ کردند. در همان زمان هشدار دادیم که به راه انداختن مبحثی به نام «حجاب اجباری» یک دام است و ما نباید در این دام گرفتار شویم. قطعاً کسانی که نظر خود را مطرح میکردند، از برنامه دشمن خبر نداشتند ولی حالا روشن شده است که مشغول ساختن آنان به این مبحث، نقشه راه برنامهریزان این توطئه بود. این، یک درس مهم است که باید برای آینده از آن استفاده شود.
🔺 درس دیگر اینست که مردم باید همیشه از واقعیتهائی که در کشور جریان دارد آگاه باشند. این آگاهی میتواند اعتماد مردم به مسئولین را تضمین کند و توطئهها را خنثی نماید. دشمن اکنون از تردیدهائی که در افکار عمومی به وجود آورده برای پیشبرد اهداف خود استفاده میکند. این تردیدها را با تقویت اعتماد مردم به مسئولین میتوان از بین برد. دشمن، با اصل نظام جمهوری اسلامی مشکل دارد و همه ما باید برای حفاظت از این نظام به وظایف خود عمل کنیم. اصلیترین وظیفه اینست که برای حفاظت از این نظام به وظایف خود عمل کنیم. اصلیترین وظیفه اینست که پشتوانه مردمی نظام تضمین شود، کاری که با حل مشکلات مردم و تأمین حقوق آنان انجامشدنی است.
https://andishehma.com/gomhori-hejab-ejbari/
#حجاب_اجباری
#اتفاقات
#روزنامه_جمهوری_اسلامی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✅ در سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) اجبار دینی، قدرتطلبی و تعرض به متعرضان نیست
🎙 استاد سید محمدمهدی جعفری
✂️ برش هایی از متن:
🔸 دکتر سید محمدمهدی جعفری نویسنده، مترجم، پژوهشگر متون دینی و شارح نهج البلاغه، تأکید دارد که پیامبر(ص) مکرراً فرمودند: «حکومتی پاک و پاکیزه نمی شود مگر اینکه افرادی که اعتراض دارند، بتوانند بدون لکنت زبان اعتراض خود را بیان کنند و حق خود را بگیرند.»
دکتر سید محمدمهدی جعفری معتقد است: «سیره رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) در تمام شرایط و مواضع، به کارگیری عقل، منطق، رحمت و مهربانی بود و هیچ کسی را برای دینداری یا مسلمانان را برای عمل اعمال دینی مجبور نمی کردند. جزء راهنمایی با مهربانی، عقل و منطق هیچ روش دیگری نداشتند.
وی بیان کرد: «پیامبر(ص) و ائمه(ع) به قدرت دلبسته و وابسته نبودند و نمی خواستند به هر قیمتی شده حکومت و اعمال قدرت کنند بلکه به دنبال تربیت انسان بودند و تأکید داشتند که یک انسان باید با اراده، آگاه و آزاد باشد. متأسفانه امروز تنها اسم اسلام را یدک می کشیم و به آن عمل نمی کنیم، قدرت برای ما اصل قرار گرفته و اسلام را وسیله و ابزار قرار داده ایم، به معترض حق اعتراض را تا آنجا می دهیم که در چارچوب خواست خودمان است و اگر از خواست ما بیرون باشد این اعتراض را بر نمی تابیم.»
🔹 متن گفت وگوی شفقنا با دکتر سید محمدمهدی جعفری را می خوانید:
🔸 با عنایت به سیره پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) در مفهوم نظری و عملی «لا إِکراهَ فِی الدِّینِ» به چه موضوعات و اصولی اشاره شده است؟
🔸 در مورد آیات قرآن باید هم شأن نزول و هم تاریخ نزول آن را در نظر بگیریم و سپس برداشت و استنباط خود را بیان کنیم. «لا إِکراهَ فِی الدِّینِ» در سوره بقره و آیه مشهور آیَتُ الکُرسی است. این آیات مدنی است یعنی بعد از اینکه پیامبر اکرم(ص) در مدینه استقرار یافتند و جامعه مدنی ایجاد کردند، نازل شد. احتمالاً در سالهای هفتم یا هشتم هجرت بود که تعداد بسیاری به دین اسلام گرویده بودند و اینجا منظور از «لا إِکراهَ فِی الدِّینِ؛ اجباری در دین نیست.» بدین معناست که خداوند به وسیله پیغمبر(ص) راه را به همه بندگانش نشان می دهد و شیوه تبلیغی پیامبر(ص) تبلیغ روشن است، تبلیغی که حق و باطل را کاملاً از یکدیگر جدا می کند و شنونده در هر مرحله ای از فهم، درک و دانایی که باشد، مساله را به خوبی می فهمد.
🔸 وقتی انسان مساله را خوب فهمید، پس از آن، انتخاب با خود اوست. خداوند نیز می فرماید کسانی که راه عقل و فطرت را انتخاب کنند، سرنوشتشان نیک فرجامی است و به بهشت به معنای آینده بسیار روشن، رهنمود خواهد شد و کسانی هم که راه باطل را انتخاب کنند، سرمایه وجودی خود را از دست دادند و دچار انحطاط، نابودی و هلاکت می شوند و البته باز هم خودشان انتخاب کردند و در این صورت هم هیچ اکراهی در انتخاب دین وجود دارد.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/dar-sire-payambar-ejbar-nist/
#سیره
#پیامبر
#اجبار_دین
#تعرض
#قدرت_طلبی
#سید_محمدمهدی_جعفری
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✅ روحانیتی که ما می شناختیم ، اینگونه سخن نمیگفت و با این شیوه با مردم برخورد نمیکرد
🎙 استاد احمد مسجدجامعی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 احمد مسجدجامعی در روزنامه شرق نوشت: یکی از نمایندگان مجلس خبرگان بهتازگی گفته است: اگر مانعِ قانونی نبود، حزبالله در همان لحظات اول، اغتشاشگران را جارو میکرد. روحانیتی که ما میشناختیم اینگونه سخن نمیگفت و با این شیوه با مردم برخورد نمیکرد . ملاک رفتار آنها پیش و بیش از قانون، شرع و عرف و عقل و اخلاق و اصلا خود انسانیت بود.
🔸 در این روزهایی که بر ما میگذرد، گاهی کسانی فرمایشاتی میکنند که جوهر سخنانشان برخلاف موازینی است که عمری از آن سخن گفتهاند و دیگران را به آن دعوت کردهاند و میکنند. کسانی که از برتری مردمسالاری دینی و جایگاه والای ارزشهای اسلامی ـ انسانی و عدالت علوی و فقرزدایی و تأکید بر نامه امیرالمؤمنین علی (ع) به مالک اشتر بهعنوان منشور حکمرانی داد سخن دادهاند و در نقد و رد حقوق بشر غربی سخنها گفتهاند و از نقص و نقض آن در آن سوی عالم فراوان گفتهاند.
🔸 ازجمله اینها یکی از نمایندگان مجلس خبرگان است که بهتازگی گفته است: اگر مانعِ قانونی نبود، حزبالله در همان لحظات اول، اغتشاشگران را جارو میکرد. روحانیتی که ما میشناختیم اینگونه سخن نمیگفت و با این شیوه با مردم برخورد نمیکرد . ملاک رفتار آنها پیش و بیش از قانون، شرع و عرف و عقل و اخلاق و اصلا خود انسانیت بود.
🔸 یکی از بزرگان مراجع در پاسخ یکی از مسئولان نظام که جانباختن کارتنخوابی را به سبب بیماریهای خطرناک و اعتیاد بیاهمیت تلقی کرده بود، عتابآلود سخنانی به این مضمون گفتهاند که حفظ جان آدمها وظیفه ما و شماست؛ ولو آنکه چنین مشکلاتی هم داشته باشند.
🔸 معیار ما شرع، اخلاق و اصلا انسانبودن است. در تاریخ آمده است که عبیدالله، فرزند خلیفه دوم، پس از مرگ پدرش، هرمزان فرمانده سپاه ساسانی را که اسلام آورده بود و در مدینه میزیست و همچنین، دخترک خردسال ابولؤلؤ فیروز و چند ایرانی دیگر را از پای درآورد. چون این خبر به امیرالمؤمنین علی (ع) رسید، قصاص او را واجب شمرد. هنگامی که حضرت به خلافت رسید، در جنگ صفین، او را در سپاه معاویه یافتند. یاران حضرت با توجه به آن پیشینه، عبیدالله را خبیث نامیدند و امیرالمؤمنین علی (ع) عتابآلود آنها را از این کار باز داشت و به آنها گفت: دوست ندارم ناسزاگو باشید.
🔸 این خاطرات ما را در فضای کلام امیرالمؤمنین علی (ع) میبرد که خطاب به صحابی خاص خود، جناب مالک اشتر درباره رفتارش با مردم چنین توصیه میکند که آنان در دین، یا برادر تو هستند یا در انسانیت، همنوع تو و با تو شریکاند. در همین یکی، دو سال گذشته، آقای ضیاءآبادی، از روحانیان اهل محراب و منبر پایتخت، دار فانی را وداع گفت. درباره ایشان یادداشتی نوشتهام که با آنچه دیگران گفته بودند، تفاوت داشت.د دارد.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/rohaniyati-ke-ma-mishnakhtim/
#روحانیت
#برخورد
#مردم
#احمد_مسجدجامعی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
📢 📢 سالهاست که «جمهوري مداحان» را جايگزين «جمهوري اسلامي» کردهايم ما با نهجالبلاغه انقلاب کرديم و حالا با رساله عمليه ميخواهيم کشور را اداره کنيم!
🎙 استاد مسيح مهاجرى
🔸 بعد از آنکه انقلاب اسلامي مردم ايران به پيروزي رسيد، يکي از بزرگان حوزه علميه قم با مشاهده بعضي اقدامات دستاندرکاران، ضمن ابراز نگراني از روش نادرست برخورد با مردم و جمود بر بعضي مناسک همزمان با ناديده گرفتن حقوق اساسي شهروندان گفت: ما با نهجالبلاغه انقلاب کرديم و حالا با رساله عمليه ميخواهيم کشور را اداره کنيم!
اين سخن حکيمانه که هشدار مهمي براي جلوگيري از تغيير مسير حکمراني بود، يا شنيده نشد و يا دستاندرکاران از عمل کردن به آن خودداري کردند.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/jomhori-madahan-jomhori-eslami/
#انقلاب
#جمهوری_اسلامی
#جمهوری_اسلامی
#مسیح_مهاجری
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✅ جهان اسلام و همزیستی صلحآمیز پیروان مذاهب
🎙 استاد سید محمدعلی بحرالعلوم
✂️ برش هایی از متن:
🔸نامگذاری هفتهای به نام هفته وحدت به ابتکار جمهوری اسلامی ایران بیشک حرکت ارزندهای در راستای جلب توجه و همراهی امت اسلامی بوده است. این ایام بهانهای است که بر تحکیم وحدت بین شیعه و سنی تأکید کرده و نقاط ضعف و قوت همبستگی و یکدلی بین همه مذاهب اسلامی را برشماریم.
🔸 در همین رابطه سید محمدعلی بحرالعلوم، پژوهشگر و استاد حوزه علمیه در نجف در گفتوگو با ایکنا تصریح کرد: مسلمانان در گوشه و کنار جهان بهویژه در منطقهای که زندگی میکنیم یعنی خاورمیانه که شامل کشورهای عربی و اسلامی است در قرون اخیر دچار ضعف شدید شدند. عدم استفاده از منابع اصلی دین، منجر به عقبماندگی و عدم پیشرفت مسلمانان شده و درگیریهایی که بین کشورها و ملتهای اسلامی رخ داد باعث تضعیف آنها شده است.
🔺 عوامل داخلی و خارجی تضعیف امت اسلامی
🔸 وی افزود: این ضعف، نتیجه عوامل خارجی و داخلی است. عوامل خارجی مانند دولتهای بزرگ استعماری که بر کشورهای اسلامی سلطه دارند و عوامل داخلی، شامل ضعف واضح علمی جوامع اسلامی و دولتهای حاکم بر کشورهای اسلامی در طول قرون گذشته یعنی در طول سدههای گذشته است که ما گرفتار حکومتهای ضد علم، ضد پیشرفت و ضد تمسک حقیقی به اسلام بودهایم. این امر منجر به ضعف توان اجتماعی، اساسی، عقیدتی و علمی این کشورها شد.
🔸 بحرالعلوم تصریح کرد: همچنین برنامههای استعمار و سلطه قدرتهای بزرگ بر مناطق اسلامی که ثروتهای مادی بسیاری دارد و اینکه همه جهان به این ثروتها و مناطق چشم دارند عامل دیگر عقبماندگی است. ضعف این کشورها که دو سه قرن به طول انجامیده منجر به تکه تکه شدن آنها شد و عدم وجود توان واقعی برای بهره بردن از دین اسلام این جوامع را تضعیف کرده است. اسلام دینی است که مردم را به پیشرفت و رشد فرا میخواند و به رشد نفس انسانی دعوت میکند که خداوند سبحانه و تعالی به آن امر کرده است اما متأسفانه دولتهای اسلامی در طول قرون گذشته به حاکمیت این ارزشها و وحدت جوامع اقدام نکردند و تفرقه در امت اسلام باعث عقبافتادگی آن طی سالها و قرون گذشته شده است.
🔺 لزوم افزایش شناخت مذاهب از یکدیگر
🔸 حجتالاسلام بحرالعلوم ادامه داد: در واقع باید ببینیم به تقریب بین مذاهب چگونه نگاه میکنیم. ۱۰۰ سال قبل مشکل اصلی، ناآگاهی نسبت به مذاهب بهویژه نسبت به امامیه بود. یعنی علمای اهل سنت و دیگر مذاهب از بسیاری از اصول و مبانی مذهب امامیه اطلاع نداشتند. از این رو علمای شیعه از دهه پنجاه قرن گذشته دست به انتشار وسیع آثار شیعی زدند. مرحوم آیت الله بروجردی و مرحوم سید حکیم در دهه ۵۰ و ۶۰ قرن گذشته به انتشار کتابهای مذهب امامیه و فقه آن اقدام کردند.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/jahan-eslam-va-hamsity-solamiz/
#جهان_اسلام
#صلح
#مذهب
#همزیستی
#محمدعلی_بحرالعلوم
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✅ نباید بار حجاب را به نیروی انتظامی و بسیج محول کرد با کم حجابی برخی افراد حادثهای رخ نداده همه از خشونت و آشفتگی امنیتی آسیب می بینند
🎙 علی لاریجانی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 رئیس سابق مجلس در گفت و گو با روزنامه «اطلاعات» تاکید کرد : در نتیجه این مسائل اخیر، باید حکومت و افراد دستاندرکار بدانند که افراط در پرداختن به امور اجتماعی، واکنشهای افراطی هم دارد ... مقوله حجاب یکی از موضوعات مهم اسلام است، اما آیا اهمیت این موضوع به اندازه توحید یا نبوت است؟ ... قانون حجاب مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی میتواند با تأنی بیشتری اجرا شود.
🔺 در وقایع اخیر باید به همه ساحتها توجه داشت
🔹 مسأله امروز، وضع اخیر کشور است. تبدیل گامبهگام برخی نابرابریها به نارضایتی فعال و محرکی که این نارضایتیها را به خشونت تبدیل کرده است. شما که سال ها در مصادر عالی به ویژه در مقام رئیس قوه قانونگذاری بودید، مصادیق تبعیض و نابرابری را در حوزههای قانونگذاری و اجرا چگونه ارزیابی میکنید و صورتبندی شما از وقایع اخیر چیست؟
🔸🔸 وقایع اخیر جنبههای مختلف دارد و برای یک تحلیل دقیق باید به همه ساحتها توجه داشت. یک وجه این موضوع، خانم مهسا امینی بود، حادثهای که غمبار و تأسف برانگیز بود. با گزارشی هم که درباره علت فوت ایشان ارائه شد معلوم شد که ضرب و جرحی در کار نبوده، ولی به هرحال هدایت ایشان به ساختمان نیروی انتظامی، باعث وارد شدن یک آسیب روحی به ایشان و نهایتاً فوت ایشان شد و عواطف مردم را برانگیخت. در وجه دیگر، مسأله این است که اکنون در یک شرایطی هستیم که موضوع تبدیل به خشونت و آشفتگی امنیتی شده است و همه از آن خسارت میبینند. همان طور که رهبر معظم انقلاب تحلیل جامعی را ارائه کردند، عدهای هم از این موضوع سوء استفاده میکنند. دشمنان ایران، خفته نیستند و از این موضوع، هدفهایی را دنبال کردند که نتیجه آن، ایجاد آشوب و بههم ریختگی امنیتی است. در این شرایط هیچ کشوری نمیتواند نسبت به این مسأله بیتفاوت باشد. چون در آشفتگی، به همه ستم میشود و گاه طرفین در این آشفتگی، کارهایی انجام میدهند که خسارتبار است. در این ماجرا، نیروی انتظامی، بسیج و سپاه که نیروهای فداکاری هستند، خسارت دیدند، از آن طرف هم افرادی که در آشفتگیها بودند، فرزندان همین کشورند و صدمه به آنها هم تأسف برانگیز است. من فکر میکنم تمام کسانی که دوستدار ایران هستند باید توجه داشته باشند که در هیچ کشوری در وضع آشفته نمیشود به مسائلی مانند عدالت پرداخت. در این وضع به افراد مختلف ستم میشود. بهطور مثال در دانشگاه صنعتی شریف که من به دلیل تحصیل خودم در آنجا با این دانشگاه ارتباط دارم، یک سری از تظاهر کنندگان شعارهای زشتی دادند که در شأن محیط دانشگاهی نبود؛ البته ممکن است افرادی غیردانشجو این شعارها را سر داده باشند اما به هرحال دانشجویان بسیجی خیلی با متانت عمل کردند و شعارهای خودشان را دادند. در اینجا برخی از اساتید برای وساطت آمدند و خواستار درست کردن دالانی برای خروج دانشجویان شدند ولی افرادی که از بیرون فضای دانشگاه آمدند، اساتید را هم مورد ضرب و شتم قرار دادند و اکنون موضوع بیحرمتی است که اساتید را برآشفته است. تردید نکنید مسئول آن نهاد امنیتی هر که باشد چنین دستوری را برای اعمال خشونت نداده است. اما در وضع آشفته، از این اتفاقها رخ میدهد. این نکته مهم باید در جامعه جا بیفتد که حرف حق را باید از مسیر درست زد و در مسیر نادرست حق پوشیده میشود.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/bar-hejab-nabayad-ba-niroye-entezami-bashad/
#بسیج
#حادثه
#حجاب
#خشونت
#نیرو_انتظامی
#علی_لاریجانی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa