eitaa logo
اندیشگان
494 دنبال‌کننده
203 عکس
139 ویدیو
23 فایل
🧩 اندیشگان؛ به فراخی اندیشه ◾جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر که از راه رسید از بدنت چیزی برد السلام ای که به گودال کرَمخانه زدی… 😭
چراغی دیگر.mp3
23.62M
🎙 | آفاق عاشورایی در فرهنگ اسلامی 🔻 استاد در ویژه برنامه چراغی دیگر که توسط خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شده است از "آفاق عاشورایی در فرهنگ اسلامی" سخن می گویند. ✓ زیارت عاشورا از سه نسل نام می‌برد؛ همانی که فیلسوف دوره غیبت صغری از آنها با عنوان سه مدینه فاضله، مموّهه(فاسقه) و ضالّه سخن گفته است... . ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
13970203_22875_128k_1_1.mp3
2.68M
🎙 ابراز خرسندی آیت الله العظمی از رونق گرفتن علوم عقلی و زحمات حضرات آیات جوادی ، سبحانی و علامه مصباح (ره) از کانال مرکز تخصصی کلام امام صادق (ع) ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | وجوه عرفانی واقعه عاشورا 💎 واقعه عاشورا علاوه بر وجه ظاهری، باطنی هم دارد؛ توجه نکردن به وجه باطنی (عرفانی) آن ممکن است سوالاتی را در مورد آغاز و انجام این واقعه بی پاسخ بگذارد. همراه شویم با استاد بزرگوار آیت الله سید حسن عاملی و برخی از وجوه عرفانی واقعه عاشورا را بشنویم. 🎞 لینک دانلود نسخه کامل این گفت و گو در آپارات 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | جایگاه نظریه پردازی 🔹 آنچه که در روایات ما هست که از قرآن گرفته شده است است؛ هم در علوم انسانی و نقلی هم در علوم تجربی و هم در علوم تجریدی. به ما نگفتند درس بخوان، به ما گفتند صاحب نظر باش! این مقبوله عمر بن حنظله که معروف است در آن به ما فرمودند: «وَ نَظَرَ فِی حَلالِنا وَ حَرامِنا»، این نظر نگاه چشم نیست، این نظریه پردازی است؛ آنکه نظریه پرداز است مشمول مقبوله عمر بن حنظله و یا مشهوره ابی خدیجه و یا سایر روایات است. منبع: نشر آثار آیت الله جوادی آملی لینک پیام با کیفیت مناسب در آپارات ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
📚 | ره یافت ها و ره آورد ها ❓ به نظر آیت الله مصباح، اسلام چه تاثیری در شکل گیری علوم انسانی دارد؟ با توجه به سابقه و دغدغه آیت الله مصباح در اسلامی سازی علوم انسانی، نظریات نو و ویژه ایشان در رشته های گوناگون علوم انسانی چیست؟ آیا مجموعه این دیدگاه ها به صورت منظم جمع آوری شده است؟ ✅ پاسخ این سوالات را در کتاب «ره‎یافت‎ها و ره‎آوردها» پیدا کنید. 📚 مجموعه ره‎یافت‎ها و ره‎آوردها، بازتاب بخشی از یافته‎ها و ره‎آوردهای فکری حضرت علامه مصباح یزدی قدس سره در رشته های مختلف علوم انسانی می باشد. تا کنون 4 جلد از این مجموعه منتشر شده و تلاش شده در حد مقدور، اندیشه‎ها و نوآوری‎های ایشان درباره مبانی، مسائل و روش های شاخه های گوناگون این علوم تحلیل و تشریح شود. 📔جلد نخست: منطق، معرفت شناسی، فلسفه و «فلسفه و علم» 📗جلد دوم: اخلاق، هنر و حقوق 📘جلد سوم: جامعه شناسی، علوم سیاسی، مدیریت و اقتصاد 📙جلد چهارم: قرآن، حدیث، کلام و تاریخ اسلام MESBAHYAZDI. IR ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
🔷 | شهید آوینی: «چرا ملل جهان را به توسعه یافته و توسعه نیافته تقسیم می‌کنند؟ آن آرمان اعتقادی که در پشت این تقسیم‌بندی نهفته است چیست و چرا معیارهای دیگری برای تقسیم‌بندی انتخاب نکرده‌اند؟ این تقسیم‌بندی نشان می‌دهد که در فرا راه اندیشه و خواسته‌های انسان امروز، آرمان توسعه‌یافتگی قرار گرفته است که به مثابه سرزمین افسانه‌ای و پر راز و رمز و پر جاذبه‌ای انسان‌ها را به جانب خویش می‌کشد و معیار این توسعه یافتگی، آنچنان که خواهیم دید، درآمد سرانه و مصرف است. 🔹با معیار توسعه، انسان‌ها دو دسته بیشتر نیستند: فقیر و ثروتمند؛ و میزان فقر و غنا نیز «» است. البته فقر آنچنان که خواهد آمد، در اسلام مذموم است و مسلماً جامعه‌ آرمانی مسلمانان، جامعه‌ی فقیری نیست. اما این نه بدان معناست که ما ضرورتاً ناچار باشیم آرمان توسعه‌یافتگی را بپذیریم، چرا که با پذیرفتن این آرمان، جست و جوی ثروت و تکاثر برای ما اصالت خواهد یافت و ابعاد روحانی و معنوی وجود آدمی تحت‌الشعاع این آرمان به فساد و تباهی خواهد گرایید.» 📙کتاب: توسعه و مبانی تمدن غرب، سید مرتضی آوینی از کانال روایت فتح اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ⤵️⤵️ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
📕 | تحول در ریاضیات، لازمهٔ تحول در علوم انسانی (بررسی امکان و ضرورت تأسیس ریاضیات اسلامی) ✍ سید مرتضی حسینی الهاشمی (فرزند علامه سید منیرالدین حسینی ‌الهاشمی) 🌀 اسلامی چیست؟ آیا واقعاً چنین است که نتوان ریاضیات را به اسلامی و غیراسلامی تقسیم نمود؟ آیا مقصود از ریاضیات اسلامی، ریاضیاتی است که کاربرد اسلامی داشته باشد؟ آیا ریاضیات اسلامی بدین معناست که ۲ به‌علاوهٔ ۲، مساوی با ۴ نباشد و مثلاً ۳ یا ۵ گردد؟ آیا مقصود از ریاضیات اسلامی، ریاضیات استنباطی و تعبدی است که بتوان آن را از آیات و روایات استخراج کرد؟ آیا مقصود از ریاضیات اسلامی، ریاضیات دوره مسلمین است؟ آیا ریاضیات اسلامی، به معنای نفی سایر ریاضیات‌های موجود، به دلیل غیراسلامی بودن آنهاست؟ آیا با تأسیس ریاضیات اسلامی، ریاضیات قدیم و ریاضیات جدید از اعتبار ساقط شده و نسخ می‌گردند؟ آیا طرح موضوع ریاضیات اسلامی، مایه تضعیف دین است؟ ⬅️ عمده مخالفت‌ها نسبت‌به ریاضیات اسلامی، ناشی از تصور نادرست و غیردقیق از این واژه است. لذا باید گفت پاسخ همه سؤالات فوق، منفی است و در این کتاب تلاش شده، ضمن ارائه تصور دقیقی از ریاضیات اسلامی، امکان و ضرورتِ آن به اثبات برسد. 📃 فهرست فصل‌ها: ۱. بررسی رابطه ی و ریاضیات ۲. بررسی تناسب ریاضیات موجود با علوم انسانی ۳. بررسی وقوع انقلاب در تاریخ ریاضیات ۴. بررسی ضرورت وقوع انقلابی دیگر در ریاضیات ۵. بررسی امکان و آثار تاسیس ریاضیات مطلوب و اسلامی اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ⤵️⤵️ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | ضرورت ارتباط نظام عقیدتی منطقی با نظام ارزشی و علوم انسانی پایه 💠 اگر اینچنین باشد، علوم انسانی ارزشمند است 🔺️بیانات علامه مصباح یزدی(قدس سره) ۱۳۹۲/۱۲/۰۱ MESBAHYAZDI. IR اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ⤵️⤵️ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
4154انقلاب در جهان_1.mp3
4.27M
🎙 قطعه صوتی از علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی 🔰 موضوع: «تغییر در ساختار جهان به‌تبع پیشروی‌های انقلاب اسلامی» 📅 تاریخ: ۱۳۷۵/۵/۲۵ 🌀 انقلاب در وجدان عمومی بشر ایجاد شده است. اكنون در جهان، تكنوكراسى و كارشناسى در حال شكست است؛ مبانى فكرى غرب به‌خاطر ارتقاء وجدان عمومى بشريت، در حال اضمحلال است و تئوريسين‏هاى آن نظام‌ها نمى‏توانند از اين شكست مديريت غربى جلوگيرى به عمل آورند. 🌀 نه‌تنها سايه اين شكست، بر علوم انسانى آنها سنگينى مى‏كند بلكه دامنه آن، تئوری‌هاى محاسباتى و رياضى را نيز در بر گرفته است؛ چرا كه اين علوم نيز همچون علوم انسانى، وابسته و فروريختنى هستند. 🌀 به نظر ما انقلاب فرهنگى در عالم آغاز شده است، چون جريان انگيزه مردم جهان، ديگر در ساختار انديشه قبلى نمى‏‌گنجد. 🌀 شما شکست‌های رژیم صهیونیستی و ناامن شدنش در مقابل نیروهای انقلاب اسلامی را دست‌کم نگیرید! اسرائیل یعنی سرمایه‌داری! یعنی بیشترین سهام خبری دنیا! یعنی بیشترین سهام سیاسی، اقتصادی و تکنولوژیک دنیا و... . این اتفاقات را جدی بگیرید. از کانال اندیشه منیر اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ⤵️⤵️ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
🖋 | نگاهی دغدغه مندانه به حادثه ای به ظاهر ساده ♦️در محله ای در شهرستان مرند (استان آذربایجان شرقی) چند ماه پیش زنی جوان خودکشی کرد. چند روز پیش هم پسر نوجوانش خودش را کشت. نمی‌دانم چه مشکلی داشتند ولی این سوال ذهنم را درگیر کرده است که آیا واقعا کسی نبوده که بعد از ماجرای اول یا حتی پیش از آن با این خانواده ارتباط بگیرد و از حجم مشکلات شان کم کند؟ نگاهشان را به زندگی تغییر بدهد و...؟ حتی خودم به عنوان هم شهری آنها نباید خودم را مقصر ببینم؟ پاسخ عموم مردم در مقابل این سوال اینست که «خودشان مشکل داشتند و این مشکلات را کسی نمیتواند حل کند یا به هرحال از دست ما کاری برنمی‌آید.» این جوابها بوی تعفن بی تفاوتی را به مشام میرساند. امروزه کسی نسبت به دیگری توجه ندارد. 💠 می‌گفت شاید سلام دادن یکی به دیگری باعث دلگرمی‌اش شود و خودکشی نکند. باز همو می‌گفت ما را نمی‌شنویم. اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ⤵️⤵️ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
| معنای اسلامی بودن علوم چیست؟ ❌ هنوز کسانی هستند که می‌گویند علم که اسلامی و غیر اسلامی ندارد! 🔻 حضرت آیت الله مصباح یزدی در اختتامیه کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی: 🔸 در حد اطلاعات من، هنوز موضوع بحث علوم انسانی و هدف اصلی از این فعالیت‌ها برای بسیاری از افراد که باید مشارکت جدی در این موضوع داشته باشند درست روشن نشده است. نمی‌گویم همه، اما هنوز کسانی هستند، هم در و هم در ، که می‌گویند این اسلامی کردن علوم انسانی یعنی چه؟ علم که اسلامی و غیر اسلامی ندارد! 🔸 وقتی ما می‌گوییم «اسلامی کردن»، «علوم اسلامی» یا «تبیین علوم اسلامی»، «علم» یعنی چه؟ «علوم انسانی» یعنی چه؟ چه کاری به این علوم دارد؟ باید تصور صحیحی در این باره داشته باشیم. 🔹بعدا باید ببینیم آیا واقعا اسلام می تواند در حل این مسائل دخالتی داشته باشد یا نه؟ آیا محدوده خودش را دارد و از امور پزشکی و علوم طبیعی یا روانشناسی و سایر علوم انسانی جدا است؟ ۹۸/۹/۷ MESBAHYAZDI. IR ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
| دیدار رهبری و ابتهاج از زبان علی معلم دامغانی ↙️ در سال 1388 علی معلم دامغانی در گفت‌وگویی که با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روایتی از دیدار ابتهاج و رهبری را مطرح کرده و می گوید: «چند سال پیش، به اتفاق یکی دو نفر از دوستان و آقای هوشنگ ابتهاج (سایه) خدمت آقا رسیدیم دیداری با ایشان داشتیم که رسانه‌ای نشد. جلسه‌ بسیار صمیمی و گرمی بود. یکی از خاطرات جالبی که از آن دیدار به یاد دارم این است که یکی از همراهان در مورد چند تصنیف، به آقا گفت که این‌ها کار آقای سایه است. آقا به اصطلاح تجاهل‌العارفی کردند و به‌خاطر آن شعرها آقای سایه را تشویق کردند. اما در ادامه‌ این جلسه معلوم شد که آقا به تازگی شعری از آقای سایه خوانده بودند و حتی برخی مصراع‌های آن ‌را هم در ذهن داشتند.» 🌐 مطالب بیشتر درباره حضرت آقا و امیرهوشنگ ابتهاج را در گزارش ایونا بخوانید. https://www.ivnanews.ir/A2vtDW اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ⤵️⤵️⤵️ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
🖊 | از بهترین نظرگاه هایی که میشود زیبایی ها و عجایب در آن دید ، منظر تغییر است ؛ یعنی نگاه از زاویه ای که وجهه تغییر هر شیئ را بتوان نظاره کرد . تغییر در طبیعت ، تغییر در انسان ، تغییر در جامعه ، تغییر در تاریخ ... چنانکه تغییر در عالم طبیعت مراد دانشمندان علوم تجربی است ، تغییر در فرد انسان نیز مقصود انسان‌شناسان دارد . تغییر به گونه ای سراسر وجود ما را فرا گرفته که گویی ما همان تغییر هستیم . حال تغییر در جامعه انسانی به چه سان است ؟ جامعه ای که بافتش از انسان های در حال تغییر شکل گرفته است . و تغییر در تاریخ که سیطره اش به افکار و اذهان محیط است ، از نزدیک قابل رؤیت نیست (مانند منبع نور قوی که چشم را یارای دیدنش نباشد ) و سالها و قرن‌ها باید بگذرد تا قابل تصور باشد . چه برسد به تفسیر و تحلیلش که سخت تر از تصورش می‌باشد . میرداوورد اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ⤵️⤵️ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
📚 | مبانی علوم انسانی اسلامی ❓ وقتی همه انسان هستیم، چرا علوم انسانی را به اسلامی و غیر اسلامی تقسیم می کنید؟! ✅ همه انسان هستیم، اما اینکه علوم انسانی یعنی علومی که به توصیف، تبیین و تفسیر کنش های انسانی می پردازند و برای او در عرصه های مختلف تعیین تکلیف می کنند بر چه مبنایی تولید شده باشند فرق می کند. تفاوت نظریات در علوم انسانی وابسته به این هفت نوع مبنا است: 1️⃣ معرفت‌شناختی 2️⃣ هستی‌شناختی 3️⃣ کلامی 4️⃣ انسان‌شناختی 5️⃣ ارزش‌شناختی 6️⃣ دین‌شناختی 7️⃣ روش‌شناختی 🔶 انسانِ غربی در تمامِ این مبانی نظرِ متفاوتی با دیدگاه اسلامی دارد که طبیعتاً علوم انسانی غربی را از علوم انسانی اسلامی متمایز می کند. 🔰 قدس سره یکی از برجسته‌ترین صاحب‌نظرانی است که در طول سالیان دراز به آسیب‌شناسی علوم انسانی غربی، تبیین مبانی گوناگون علوم انسانی اسلامی و ارائه الگوی علمی برای تولید این گونه علوم پرداخته است. 📖 کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» سعی کرده، نگرش اسلام در این هفت نوع مبنا را بر اساس اندیشه‎های آیت الله مصباح یزدی قدس سره ارائه کند تا نظریه پردازان رشته‎های مختلف علوم انسانی، با تکیه بر آنها، مسیر اسلامی سازی این علوم را به درستی طی کنند. MESBAHYAZDI. IR ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
| علم دینی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی(تفکیک بین فعل خدا و فعل انسان) ☑️ علمی که به فعل انسان برمی‌گردد، این می‌تواند دو گونه باشد، اما علمی که به «فعل الله» برمی‌گردد، این دیگر نمی‌تواند دو گونه باشد ... اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ⤵️⤵️⤵️ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
| علم دینی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی(تفکیک بین فعل خدا و فعل انسان) 🔸یک وقت علمِ انسان در این است که من چه کار کنم، مثل سینما که علم آن‌ها این است که من چطور بازی کنم؛ من بازی کنم یا هنرنمایی کنم، این می‌تواند دینی باشد، می‌تواند غیر دینی؛ برای اینکه درباره فعل انسان بحث می‌کند. 🔸اما علوم دیگر، فیزیک، شیمی، ریاضی، تمام علوم تجربی و تمام علوم انسانی، این‌ها درباره حقایق خارجیه است. در جهان هستی چیزی جز فعل خدا نیست؛ در جهان هستی خدا هست و اسما، اوصاف، افعال، اقوال و آثار او. در عالم غیر از این چیز دیگر نیست؛ بخشی از این‌ها به شیمی و فیزیک برمی‌گردد، بخشی به ریاضی برمی‌گردد، بخشی به علم کلام برمی‌گردد، بخشی به علم فلسفه برمی‌گردد، بخشی به عرفان نظری برمی‌گردد ... علم آن است که به واقع تعلّق بگیرد، واقع هم فعل خداست، بررسی فعل خدا هم فرض ندارد که دینی نباشد ... 🏷 دو نظر خیلی متفاوت صد درصد مباین هم است: یکی اینکه آنها می‌گویند علم، دینی و غیر دینی ندارد علم، دینی نیست؛ ولی عاِلم ممکن است مسلمان باشد، ممکن است کافر؛ اما نظر دوم آن است که خیر، علم فقط دینی است، عاِلم ممکن است مسلمان باشد، ممکن است کافر. حالا اگر کافری آمده درباره حضرت امیر دارد بحث می‌کند که علی‌بن‌ابی‌طالب(سلام الله علیه) در این مدت چه کارهایی کرده است، تحقیق و پژوهش علم او دینی است، ولو آن عاِلم کافر است.کسی درباره امام صادق(سلام الله علیه) دارد بحث می‌کند، بحث درباره فعل، قول، روش و سیره امام، این علم، علم دینی است، ولو عاِلم کافر باشد. ↙️ چیزی در جهان نیست، مگر فعل خدا؛ بحث درباره فعل خدا، مثل بحث درباره قول خدا، دینی است. الآن ما که داریم تفسیر بحث می‌کنیم، چرا علم ما دینی است؟ برای اینکه بگوییم خدا چنین گفت؛ آن استاد دانشگاه هم می‌گوید خدا چنین کرد، فرض ندارد ما علمی داشته باشیم غیر دینی. عاِلم بله، ممکن است کافر باشد، چون قبول ندارد که این کار، کار خداست و قبول ندارد که فعل، فعل خداست؛ بله او ممکن است کافر باشد. ◀️ پرسش: استاد! ممکن است طبیعت چنین کرده باشد؟ 🔸پاسخ: بله، چون طبیعت چنین کرد، خیال می‌کند طبیعت کرد، در حالی که کار، کار خداست، چون نمی‌داند که چه کسی کرد، خود این عالم می‌شود کافر وگرنه فعل، فعل خداست. اگر فعل، فعل خداست، بحث درباره فعل خدا فرض ندارد دینی نباشد؛ منتها او نمی‌داند که فاعل آن کیست، می‌شود کافر وگرنه آنچه در عالم هست فعل خداست، قول خداست. حالا کافری درباره قرآن شناسی بحث می‌کند؛ کم نیستند کفّاری که درباره قرآن شناسی اظهار نظر کردند، قرآن را شناختند، چند تا سوره دارد، چند تا آیه دارد، چند تا امر و نهی دارد، درباره چه چیز بحث می‌کند، حقوق آن چیست، این علم، علم دینی است، ولو آن عالم کافر باشد. ↙️ آنها می‌گویند است، دینی و غیر دینی ندارد؛ ولی عالم ممکن است مسلمان باشد یا غیر مسلمان. اینها علم را واقعاً نشناختند؛ علم، بررسی فعل خداست. ↙️ آنجا که بررسی فعل انسان است، مثل سینما و امثال این‌ها، بله آنجا ممکن است که خود آن علم دینی باشد یا غیر دینی؛ برای اینکه بحث در این است که این آقا چه کار بکند، این آقا اگر بر طبق کتاب و سنّت انجام بدهد، می‌شود دینی، اگر غیر کتاب و سنّت است می‌شود غیر دینی. ☑️ علمی که به فعل انسان برمی‌گردد، این می‌تواند دو گونه باشد، اما علمی که به «فعل الله» برمی‌گردد، این دیگر نمی‌تواند دو گونه باشد ... یک وقت است که این‌ها اوهام خودشان را انسان می‌دانند، خیالات و برداشت خودشان را انسان می‌دانند، این اصلاً علم نیست. آنچه واقعیت است، واقعیت انسان، واقعیت روح، واقعیت جامعه، واقعیت اقتصاد که در خارج حقیقت دارد، بله، این دینی است. اما این‌ها در اثر بیراهه رفتن، مبادی و منابع را از دست دادند؛ بخشی از اینها اصلاً علم نیست. 📚 ، تفسیر سوره مبارکه «زمر»، آیات 11 الی 18 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ⤵️⤵️⤵️ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
🧩 | در جهان فردا کدام کشورها توسعه یافته خواهند بود؟ 🌀 اندیشگان را در ویراستی دنبال کنید 💯💯💯 https://virasty.com/r/ZSs7
📕 | ارشمیدس در حمام ↙️ معروف است که یکی از بزرگ‌ترین کشفیات ارشمیدس در حمام صورت گرفت و وی شوق‌زده، لخت مادرزاد از حمام بیرون زد و فریاد کشید «یافتم، یافتم». روزی که ارشمیدس به حمام رفت، لابد چرک بود. اما به جای اینکه کیسه بکشد شروع به بازی و غوطه‌خوردن در آب کرد. پایین می‌رفت و بالا می‌آمد، باز پایین می‌رفت و بالا می‌آمد، خیلی آرام، یک بار دیگر که پایین رفت یکهو از آب بیرون جست. فریاد کشید: یافتم، یافتم... کسانی که حمام نرفته‌اند نمی‌دانند که فریاد در حمام چه انعکاس پرابهت و چندباره‌ای دارد. پژواک صدا در خود صدا می‌پیچد و باز ارشمیدس انگار که «مویش» را می‌کشند از ته دل فریاد می‌زد: یافتم، یافتم... اولین گمان این بود که ارشمیدس سنگ پا پیدا کرده است، اما تا آن روز کسی برای سنگ پا اینطور نعره نکشیده بود. آنهایی که به ارشمیدس نزدیک‌تر بودند بی‌اختیار ذهن‌شان به ثروت و جواهری رفت که ارشمیدس از روی خوش‌شانسی و اتفاق آن را پیدا کرده است که فریاد در فریاد ارشمیدس انداختند: مال ماست، مال ماست... اما ارشمیدس بی‌اعتنا به همه‌چیز و همه‌کس و حتی لباس‌هایش، از سر شوق، لخت مادرزاد از حمام بیرون زد. صاحب حمام فقط یک فریاد کوتاه داشت: پس پول حمام چی؟ بعد یکهو مثل تیر از ذهنش گذشت که ارشمیدس چیز باارزشی یافته و فریاد‌زنان به دنبالش افتاد: مال من است، مال من است! حمامی پس از اینکه دویست، سیصد متر به دنبال ارشمیدس دوید، دیگر کاملاً باورش شد که ارشمیدس چیز باارزشی پیدا کرده و حالا فریاد می‌زد: دزد، دزد، بگیریدش... وقتی ارشمیدس از کنار بازار شهر گذشت جمعیتی که از پی‌اش می‌دوید به هجده نفر رسید، در حالی که ارشمیدس همچنان فریاد می‌زد: یافتم، یافتم... شمع‌فروشان و نعل‌بندان و خلاصه کاسب‌کارها از کسانی که به دنبال ارشمیدس بودند می‌پرسیدند: «مگر چه شده است؟» و آنها جواب می‌دادند: «یافتش، یافتش» و همین‌طور از پی ارشمیدس می‌دویدند. پیرزنی گفت: چه بی‌حیاست این مرد! لاتی به محض اینکه ارشمیدس را آن‌طور لخت مادرزاد دید گفت: این چی‌چی پیدا کرده که باید حتماً لخت باشه تا نشون بده؟! در سرکوی سگ‌بازها، آنجا که «کلبی»‌ها جمع می‌شدند، بالاخره جلوی ارشمیدس را گرفتند. لنگی به دور تنش پیچیدند، پیرمردی نفس‌نفس‌زنان از راه رسید: من هفته قبل در حمام انگشتر طلایم را گم کردم، زنم شاهد است! حمامی هم رسید: منطقاً آنچه در حمام است، مال حمامی است. یکی از سوفسطائیان خواست با این نظر مخالفت کند که مأمور دولت آمد: حرف بی‌حرف! این چیزها مال دولت است. مرد میانسالی از جمعیت گفت: قربان هنوز معلوم نیست چی‌چی هست. مأمور خود را از تک و تا نینداخت: پس زودتر معلوم کنید تا بفهمیم صاحب چه چیزی هستیم! اما ارشمیدس که غافل از دور و برش بود همین‌طور داد و فریاد می‌کرد: یافتم، یافتم، یافتم... جمعیت که هر دم بیشتر می‌شد و کلافه بود دسته‌جمعی فریاد زدند: آخه بگو چی ‌یافتی؟ ارشمیدس با همان شور و حرارت فریاد کرد: هر جسمی که در آب فرورود به اندازه وزن مایع هم‌حجمش سبک می‌شود. مردم گفتند: چی‌، چی گفتی؟ ارشمیدس که از دقت و توجه مردم نسبت به مسائل علمی شوق‌زده شده بود شمرده گفت: دقت کنید، ‌هر جسمی که در آب فرورود به اندازه وزن مایع هم‌حجمش سبک می‌شود. همگی با هم گفتند: «این مردک خر چه می‌گوید، دیوانه است» و از دورش پراکنده شدند و ارشمیدس از دور صدای مردی را شنید که می‌گفت «هر جسمی که در آب فرورود به اندازه ارشمیدس دیوانه نمی‌شود» و صدای خنده مردم بلند شد. فردای آن روز به سردر حمام یک تابلوی کوچک نصب شد که روی آن با خط خوش یونانی نوشته شده بود: برای حفظ شئونات اخلاقی از پذیرش دانشمندان و فلاسفه معذوریم! 😳 📚 از کتاب «مو، لای درز فلسفه»/اردلان عطارپور/انتشارات آن 🌀 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
📚 | پارادوکس انتخاب کاگنی پلاس: 🪄 معمولا چنین تصور می شود که انتخاب بیشتر یعنی داشتن گزینه های بهتر و رضایت بیشتر. 📌بری شوارتز (Barry Schwartz) استاد دانشگاه سوارثمور آمریکا در این کتاب شرح می‌دهد که چرا برخلاف تصور رایج، بسیاری از انسان‌ها با وجود امکانات وسیع، انتخاب‌های فراوان و گزینه‌های جذابی که در اختیار دارند، زندگی‌شان پر دغدغه و ناشاد است و کمتر احساس خوشبختی می‌کنند. شوارتز با ترکیب تحقیقات کنونی در علوم اجتماعی ، پیشنهاد می کند که حذف انتخاب ها می تواند استرس ، اضطراب و مشغله زندگی ما را تا حد زیادی کاهش دهد. وی یازده گام عملی در مورد چگونگی محدود کردن انتخاب ها به تعداد قابل کنترل، تمرکز روی موارد مهم و نادیده گرفتن باقی موارد ارائه می دهد که در نهایت رضایت بیشتری را از انتخاب کردن فراهم می کند. 📌شوارتز در تناقض انتخاب ایده‌های جسورانه‌اش را به شیوه‌ای کاربردی، بسیار شفاف و به دور از کلی گویی‌های مرسوم بیان می‌کند، تا جایی که تعدادی از از مطرح‌ترین شخصیت‌های علم روانشناسی کتاب وی را ستوده‌اند و دنیل کانمن، برنده جایزه نوبل سال ۲۰۰۲ آن را کلید «خرسند زیستن» در دنیای مدرن و پیچیده امروز خوانده‌است. 🎥 می‌توانید سخنرانی TED بری شوارتز را که در آن خلاصه‌ای از این کتاب ارائه می‌دهد همراه با زیرنویس فارسی در اینجا ببینید. 🌀 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
اگه میخواید بدونید چرا خانم ها با وجود داشتن لباس های متنوع و زیاد بازهم این سوال رو میپرسن: «الان چی‌ بپوشم؟»👀😁 این کتاب رو بخونید. اگر حال خواندن کتاب ندارید، خلاصه اش رو از زبان خود نویسنده بشنوید: https://www.ted.com/talks/barry_schwartz_the_paradox_of_choice?language=en&subtitle=fa
💢 | از بهترین روش های تربیتی؛ 👈 سه گانه‌های ۷ ساله تربیتی رو مد نظر داشته باشیم و در هر یک از این دوره‌های ۷ ساله، از روش‌های متناسب با ویژگی‌های فرزندان استفاده کنیم. 🦋 در هفت سال اول؛ هنگامی که رفتار ناشایستی از کودک مشاهده می‌کنیم، بیشتر با پرت کردن حواس کودک از ادامه رفتار ناشایست و نیز ارائه الگو مثبت (حتی شده فرضی) بهره ببریم. 🦋 در هفت سال دوم؛ گرایش بسیار زیادی به فضای هم سالان و مدرسه ایجاد میشود. در این سالها به صورت جدی، تاثیر شگرفی بر فرزندان دارند و در این دوران میتوان بدون تنش، نکته نظراتمان را با معلمان امین در میان گذاشته و از قدرت و نفوذ و جذبه آنان نهایت استفاده را برد. 🦋 در هفت سال سوم؛ بیشترین گرایش فرزندان به گروه دوستان و هم سالان است. در دوران‌ قبلی باید فرزندانمان متوجه باشد که والدین حق نظارت بر گروه دوستان انتخابی فرزندان دارند و در این دوران باید این نظارت به اوج خود رسیده باشد.[البته والدین نباید در ریز روابط میان فرزندان و دوستانشان دخالت داشته باشند و تنها بر انتخاب یا عدم انتخاب دوستان و مسائل کلان ورود می‌کنند.] در این دوره، ایجاد رابطه اجتماعی عمیق (هر چند کوتاه) با دوستان فرزاندانمان بسیار کمک خواهد کرد که والدین بتوانند معضلات گروه دوستان فرزندان را اصلاح کنند. چرا که در این دوران عمدتا معضلات گروه دوستان مشترک است. ♟ در این سنین الگو‌ها و اشخاص مرجع (هم چون روحانی محله، برخی معلمان، فرمانده‌پایگاه بسیج یا افرادی از پایگاه) نیز می‌توانند والدین را در رسیدن به اهداف کمک کنند. 🖋 کارگروه تربیتی_روانشناسی اندیشگان 📌 تجربه‌های خودتان را از تربیت فرزندان در خانواده، با ما به اشتراک بگذارید.↙️ @Mojahedasheg ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی