eitaa logo
اندیشگان
494 دنبال‌کننده
203 عکس
139 ویدیو
23 فایل
🧩 اندیشگان؛ به فراخی اندیشه ◾جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 | امام رضا ع و کمال عقل ♦️ به مناسبت شهادت امام رضا علیه السلام جا دارد نگاهی دوباره به این حدیث معروف که آن حضرت خصلت های ده‌گانه ای را به عنوان ملاک تامّ بودن عقل شخص مسلمان نام برده اند مرور کنیم: لاَ يَتِمُّ عَقْلُ اِمْرِئٍ مُسْلِمٍ حَتَّى تَكُونَ فِيهِ عَشْرُ خِصَالٍ 📍مادامی که این ده خصلت در شخص مسلمان نباشد، عقل او کامل نمیگردد: ۱- اَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأْمُولٌ 📍از جانب او خیر و نیکی مورد توقع باشد. (یعنی دیگران او را به این می شناسند که اهل نیکی کردن است.) ۲- وَ اَلشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ 📍و برعکس، دیگران از جانب او نسبت به شرّ و بدی در امان هستند. ۳- يَسْتَكْثِرُ قَلِيلَ اَلْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ 📍خوبی اندک دیگران را بزرگ می شمارد. ۴- وَ يَسْتَقِلُّ كَثِيرَ اَلْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ 📍اما خوبی زیاد خودش را کم به حساب می آورد. ۵- لاَ يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ اَلْحَوَائِجِ إِلَيْهِ 📍هرچه از او حاجت بخواهند خسته نمیشود. ۶- وَ لاَ يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ اَلْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ 📍تا آخر عمر از طلب علم خسته نمیشود. ۷- اَلْفَقْرُ فِي اَللَّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْغِنَى 📍تهيدستى در راه خدا را بيشتر از توانگرى دوست مى‌دارد. ۸- وَ اَلذُّلُّ فِي اَللَّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْعِزِّ فِي عَدُوِّهِ 📍ذلت در راه خداوند را از عزت در راه دشمن خداوند بیشتر دوست دارد. (البته مراد ذلت و عزت ظاهری است؛ زیرا عزت حقیقی نزد خداوند محقق می شود و هرکه با او باشد در حقیقت عزیز است، هرچند در ظاهر از نظر عده ای ذلیل باشد.) ۹- وَ اَلْخُمُولُ أَشْهَى إِلَيْهِ مِنَ اَلشُّهْرَةِ 📍گمنامی برای او دوست داشتنی تر از مشهور شدن است. ۱۰- ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلْعَاشِرَةُ وَ مَا اَلْعَاشِرَةُ قِيلَ لَهُ مَا هِيَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لاَ يَرَى أَحَداً إِلاَّ قَالَ هُوَ خَيْرٌ مِنِّي وَ أَتْقَى 📍سپس امام فرمود، خصوصیت دهم، آن هم چه خصوصیتی!؟ همین طرز بیان ایشان باعث شد اطرافیان با توجه بیشتری سوال کنند، آن خصوصیت چیست؟ 📍ایشان فرمود: با هیچ انسانی مواجه نشود مگر اینکه او را برتر و باتقواتر از خود بداند. سپس آن حضرت در توضیح اینکه چگونه دیگران را از خود برتر بداند چنین فرمود: إِنَّمَا اَلنَّاسُ رَجُلاَنِ رَجُلٌ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى وَ رَجُلٌ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى فَإِذَا لَقِيَ اَلَّذِي شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى قَالَ لَعَلَّ خَيْرَ هَذَا بَاطِنٌ وَ هُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ خَيْرِي ظَاهِرٌ وَ هُوَ شَرٌّ لِي وَ إِذَا رَأَى اَلَّذِي هُوَ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى تَوَاضَعَ لَهُ لِيَلْحَقَ بِهِ. 📍زیرا مردم دو دسته اند: یا بهتر و پرهيزگارتر از او بنظر مى‌رسند، و يا بدتر و پست‌تر. اگر کسی را ببيند كه (در نظرش) بدتر و پست‌تر است گويد: شايد نيكى او در باطن باشد كه بهتر است، ولی نيكى من در ظاهر است كه برايم بدتر است، و اگر آن دیگری را ببيند كه بهتر و پرهيزگارتر است در برابرش تواضع كند تا به وى ملحق شود. سپس امام فرمود هرگاه شخص چنین کند، مجد و عظمتش بالا رود و بزرگ اهل زمانه اش می شود. 📮پ.ن: چنانکه مشاهده می شود، هر ده خصلتی که شمرده شده، خصوصیات اجتماعی هستند. به نظر می رسد آنچه در ابتدای روایت بیان شده که عقل مسلمان کامل نمی‌گردد از همین روست که مسلمانی تنها در امور فردی خلاصه نشود و مسلمانان از زیر بار تکالیف اجتماعی شانه خالی نکنند. 💯 تک تک ۱۰ خصوصیتی که شمرده شد به تنهایی می تواند شخصی را در جامعه برجسته کند. مگر ممکن است شخصی حضور مثبت و فعال اجتماعی نداشته باشد و به جایگاه (الخیر‌ منه مأمول) برسد؟ حال اگر این ۱۰ خصوصیت در شخصی جمع گردد، چه می شود؟ 🔸به راستی که امام صادق علیه السلام فرمود باید در اجتماع به نوعی رفتار کنید که بهترین فرد جمع ها باشید، مایه ی زینت ما اهل بیت باشید به طوری که برای نشان دادن عظمت شما بگویند: هذا جعفریٌّ. و جالب است فضایی که این احادیث در آن صادر شده اند مربوط به زمانی است که شیعیان در اقلیت به سر می بردند، بنابراین چنین نیست که ما تنها این خصوصیات را نسبت به شیعیان دیگر داشته باشیم، بلکه باید در هر اجتماعی چنین حضور فعال و مثبت داشته باشیم و شخص شاخص و بزرگ تمامی جمع ها گردیم. 🖋رحیل اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ⤵️⤵️ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
| شهید مطهری: اختلاف فلسفه الهی و مادی در دایره وجود و واقعیت است. 🧩 برای من که با شور و شوق و علاقه زائد الوصفی فلسفه الهی و فلسفه مادّی را تعقیب و مطالعه و بررسی می‌کردم، در همان سالها که هنوز در قم بودم مسلّم و قطعی شد که فلسفه مادّی واقعاً فلسفه نیست و هر فردی که عمیقاً فلسفه الهی را درک کند و بفهمد، تمام تفکرات و اندیشه‌های مادّی را نقش بر آب می‌بیند و تا امروز که بیست و شش سال از آن تاریخ می‌گذرد و در همه این مدّت از مطالعه این دو فلسفه فارغ نبوده‏ام، روز به روز آن عقیده‌ام تأیید شده که فلسفه مادّی فلسفه کسی است که فلسفه نمی‌داند. از همان اوایل که به مطالعه این دو فلسفه پرداختم، سعی‌ام این بود که وجوه اختلاف این دو فلسفه را دقیقاً و عمیقاً درک کنم. می‌خواستم بدانم راه این دو فلسفه در کجا از هم جدا می‌شود و نقطه اصلی اختلاف نظر کجاست؟ آنچه خودم در این جهت می‌فهمیدم این بود که نقطه اصلی اختلاف نظر، دایره «وجود» و «واقعیت» است. مادّی، واقعیت و وجود را در انحصار آنچه مادّی است- یعنی در انحصار آنچه جسم و جسمانی است، آنچه به نحوی دارای ابعاد مکانی و زمانی است، آنچه دستخوش تغییر و تحوّل است، آنچه قابل اشاره حسّیه است، آنچه محدود و نسبی است- می‌داند و به واقعیتی و رای این واقعیتها قائل نیست. امّا الهی، واقعیت و وجود را در انحصار این امور نمی‌داند؛ این امور را بخشی از واقعیت می‌شمارد نه تمام واقعیت. الهی برخلاف مادّی به واقعیات غیر مادّی و نامحسوس و مجرّد از زمان و مکان و حرکت، به واقعیت ثابت و جاودانه، ایمان دارد. پس مکتب مادّی مکتب انحصار است و مکتب الهی مکتب ضدّ انحصار. 📌 ولی وقتی که به کتب مادّیین مراجعه می‌کردم می‌دیدم مطلب به شکل دیگر طرح می‌شود. مثلاً به این شکل طرح می‌شود که مسئله‌ اساسی فلسفه- که فلاسفه را به دو اردوی کاملاً مختلف تقسیم می‌کند- این است که آیا مادّه مقدّم است یا شعور؟ آیا عین مقدّم است یا ذهن؟ آنان که مادّه را مقدّم بر شعور و عین را مقدّم بر ذهن می‌دانند، یعنی مادّه را خالق شعور و عینیت را منشأ ذهنیت می‌شمارند، گروه ماتریالیستها هستند و آنان که شعور را خالق مادّه و ذهن را آفریننده عین می‌دانند، گروه ایده آلیستها و متافیزیسین‌ها و مذهبیها هستند. و یا آنجا که منطق دیالکتیک را شرح می‌دهند می‌گویند: دیالکتیک برخلاف متافیزیک، طبیعت را مجموعه تصادفات اشیاء و پدیده‌هایی که از یکدیگر مجزّا و منفرد بوده و به یکدیگر وابستگی ندارند، نمی‌داند؛ دیالکتیک برخلاف متافیزیک که برای طبیعت یک حالت آرامش و رکود و سکون تغییر ناپذیر قائل است، آن را متحرّک و در حال تحوّلات پی‏درپی می‌داند؛ دیالکتیک برخلاف متافیزیک... 📍 وقتی که طرح این مسائل را در کتب مادّیین به این شکل و به این صورت می‌دیدم، در اندیشه فرو می‌رفتم که چرا مسائل به این صورت طرح می‌شود؟ ذهنم را به کتب و اندیشه‌های الهیون که با آنها آشنا بودم معطوف می‌کردم، می‌دیدم چنین مسائلی برای الهیون مطرح نیست و نمی‌تواند مطرح باشد. ذهن مقدّم بر عین و خالق عین است یعنی چه؟ کجا گفته‌اند جهان یک سلسله اجزای منفرد و بی‏‌رابطه با یکدیگر است؟ کدام فلسفه الهی می‌گوید جهان ثابت و راکد است؟ عمیق‏‌ترین نظریه‌‏ها درباره اینکه جهان یک «واحد حرکت» است، از طرف الهیون عنوان و اثبات شده است. 🖍 طولی نکشید که راز و رمز این گونه طرح کردنها از طرف مادّیین بر من روشن‏ شد. آن راز چه بود؟ یک چیز بسیار ساده... ادامه در پست بعدی ⬅️ 🌀 اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
. . . ↙️ یک چیز بسیار ساده: ضعف منطق مادّیین و ترس آنها از مواجهه با مسائل در چهره اصلی. مادّیین کاملاً احساس کرده‌اند که اگر مسائل را به صورت اصلی و صحیح مطرح کنند، کلاهشان سخت پس معرکه است؛ ناچار کانالهای انحرافی ایجاد می‌کنند و مغلطه به کار می‌برند. 📖 اندیشه‌های مادّی در جهان اسلام و در فرهنگ و تمدّن اسلامی سابقه طولانی دارد. از آیات قرآن برمی‌آید که اندیشه انکار خدا و معاد در عصر جاهلیت در میان مردم جزیرة العرب وجود داشته است. از قرن دوّم هجری که اختلاط ملل مختلف آغاز شد و برخورد عقاید و آراء سخت اوج گرفت، مادّیین در کمال آزادی عقاید و اندیشه‌های خویش را در محافل علمی و در مجالس علنی ابراز می‌داشتند و دیگران را به پیروی از مکتب خویش دعوت می‌کردند. احیاناً در مسجد الحرام و یا مسجد النّبی حلقه تشکیل می‌دادند و به گفتگو درباره عقاید خویش می‏‌پرداختند. اینچنین آزادی برای مادّیین در هیچ محیط مذهبی در جهان سابقه ندارد. با همه اینها، با آنکه اندیشه‌های مادّی همواره در محافل علمی و غیر علمی مطرح بود، این اندیشه‌ها طرفدارانی ازاندیشمندان واقعی به دست نیاورد. افرادی بوده‌اند که مادّی فکر میکرده‌اند، ولی هیچ گاه شخصیت برجسته صاحب‌نظر علمی را نمی‌یابیم که واقعاً پیرو مکتب مادّی باشد. آنچه احیاناً به ابن مقفّع و محمّد بن زکریای رازی و یا خیام نسبت داده می‌شود، اساس درستی ندارد و غالباً دشمنان اینها روی اغراض شخصی این نسبتها را داده‌اند. با اینکه در همه دوره‌ها زنادقه و دهریینی بوده‌اند که با شعر و نثر و خطابه عقاید خویش را تبلیغ میکرده‌اند، ما از نظر تاریخ اندیشه به اندیشه‏ای قابل طرح از مادّیین برنمی‌خوریم. اندیشه‌هایی که به سود فلسفه مادّی و به عنوان اشکال و ایرادی بر فلسفه الهی طرح شده- که قابل بررسی بوده است- از طرف خود الهیون طرح شده است. از این رو مادّیین در جهان اسلام «تاریخ» و سرگذشت دارند، اما اندیشه‌های مادّی‏ «تاریخ» و سرگذشتی ندارد. ✅ در نیم قرن اخیر، فلسفه مادّی در ایران و سایر کشورهای اسلامی در اثر ترجمه کتب فلاسفه مادّی غرب جانی تازه گرفت و پیروانی به دست آورد، ولی در همان حمله اوّل بی‌پایگی‌‏اش ظاهر شد و از پای در آمد؛ معلوم شد که اندیشه‌های مادّی با همه زرق و برقهای ظاهری، محتوایی ندارد. کاملاً مشهود است که ماتریالیستهای ایران در برابر الهیون پاسخی ندارند و جز تکرار همان سخنان همیشگی کاری از آنها ساخته نیست. آنان ترجیح می‌دهند که خود را درگیر این مسائل نکنند و همان روش «سراسر تبلیغی» را که با آن آشنا هستیم ادامه دهند. 📚علل گرایش به مادی‌گری، استاد مطهری، ص14 🌀 اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
📗 | همرزمان حسین (ع) 🖋 این کتاب بیانات مقام معظم رهبری در محرم سال ۱۳۵۱ ه.ش است. ایشان در این سال ۳۳ ساله هستند اما مطالب اجتهادی در مورد زندگی اهل بیت علیهم السلام بیان می‌کنند. از دیدگاه ایشان زندگی اهل بیت تحریف شده است و شیعیان تصور درست و شناخت صحیحی از اهل بیت علیهم السلام ندارند. ایشان برای اثبات مدعای خود نمونه های مختلفی را ذکر می‌کنند و شرایط و زمینه های برخی عکس العمل ها را به خوبی تشریح میکنند که واقعا کتاب زیبا و عمیقی است و برای امروز ما این اندیشه ها بسیار لازم است. 🔖 به عقیده بنده اندیشه های عمیق ایشان در کنار معنویت سرشار، این بزرگوار را لایق رهبری و علمداری و نیابت از جانب امام زمان علیه السلام کرده است. ✔️ به قول یکی از اساتید ایشان امتدادی ترین متفکر انقلاب اسلامی هستند. توصیه اکید می‌شود که دوستان طلبه و دانشجویان این کتاب را مطالعه کنند. 🌀 اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه ⤵️⤵️ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
📙 | کالبدشناسی نفس از دیدگاه سقراط(افلاطون) 📖کالبدشناسی نفس در جمهوری با متانت بیشتری توصیف شده است. در کتاب چهارم جمهوری سقراط میگوید که نفس شامل سه عنصر است، همان طور که حالت خیال آن شامل سه طبقه است او میپرسد آیا ما چیزها را با یک عضو نفس می آموزیم و با عضو دیگر احساس خشم میکنیم و با عضو سومی به لذات خوردن و همخوابگی و امثال آنها میل میکنیم؟ یا وقتی دچار چنین تکانه هایی میشویم با تمام نفس خود عمل میکنیم؟ او با توجه به پدیدۀ تضاد روانی به پاسخ این سوال میرسد. ممکن است یک نفر تشنه باشد و با این حال نخواهد آب بنوشد (شاید به سفارش پزشک): این نشان میدهد که عضوی در نفس وجود دارد که تأمل میکند و عضو دیگری هست که امیال جسمانی را احساس میکند. اولی را میتوان عقل (to logistikon) و دومی را اشتها (to epithymetikon) نامید. خشم را نمیتوان به هیچ یک از این اعضا نسبت داد: نه به اشتها، چون ما از امیال منحرف خود بیزاریم؛ نه به عقل چون بچه‌ها قبل از اینکه به سن کمال برسند، بدخلقی می کنند. از آنجا که خشم میتواند با عقل و اشتها تضاد داشته باشد باید این امر را به عنصر سومی در نفس نسبت دهیم که میتوان آن را طبع (to thymoides) نامید. عدالت در نفس عبارت از هماهنگی بین این سه عنصر است. 🖍پ.ن: ۱.روش استدلال سقراط مورد توجه است۲.اینکه در عنوان نام سقراط و افلاطون را آوردیم،بدلیل اختلافی است که بین تاریخ فلسفه نویسان وجود دارد آیا عبارات مکالماتی که افلاطون نوشته است نقل قول ازخود سقراط است یاصرفادیدگاه خودرا اززبان سقراط آورده است. 📚تاریخ فلسفه غرب، آنتونی کنی، ج۱ 🌀اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽️ | آیا والدین نباید اجازه دهند فرزندانشان سختی و مشقتی را تحمل کنند؟ آیا باید همه چیز را برای فرزندان خود مهیا کنند؟ 🔖 استاد شهید مرتضی مطهری با بررسی کتاب امیل نوشته ی ژان ژاک روسو به این سوال پاسخ می دهند. 🌀اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه
شهادت را تسلیت عرض می‌کنم.💔 ♦️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: علّت اینکه این سه امام یعنی امام جواد و امام هادی و امام عسکری (علیهم‌السّلام) از مدینه یکسره آورده شدند به عراق و در عراق هر سه ماندند و در عراق هر سه شهید شدند و دفن شدند و در جوانی هم کشته شدند، همین بود که تشکیلات شیعه در زمان این سه امام به اوج قدرت خودش رسیده بود. ‌ 📖‌ کتاب همرزمان حسین(علیه‌السّلام)، صفحه ۳۴۹ 🌀اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه
🔖 کودکان یادگیرنده‌های عالی هستند اما آنچه را که یاد میگیرند، همیشه چیزی نیست که ما قصد داریم به آنها بیاموزیم. 📚 «روانشناسی تربیتی؛ رابرت اسلاوین؛ نشر روان» 📍 پ.ن: تاثیر رفتار والدین بر فرزندان بیشتر از تاثیر گفته ها و توصیه های آنهاست. خلاصه اش اینکه اگه میخوایم فرزندان مون به درستی تربیت بشن، بهتره اول خودمون رو تربیت کنیم و روی رفتارهای خودمون کار کنیم. 🌀 اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه ⤵️⤵️ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
هم دروغ‌گو، هم مولود حرام به خاطر ؟؟ زمان مطالعه؛ ۲ دقیقه 🔰 در جامع الاخبار از سعید بن جبیر روایت شده که «قال (صلّى الله عليه وآله): كذب من زعم أنّه ولد من حلال، وهو يأكل لحوم الناس بالغيبة، اجتنبوا الغيبة فإنّها إدام كلاب النار» ✳️ در اینکه منظور این روایت چیست دو احتمال داده‌شده است: یکی اینکه کسی که غیبت می‌کند، ولد الزنا است و دیگری اینکه لقمه حرام خورده، خمس مالش را نداده یا مال حلال مخلوط به حرام استفاده کرده‌ و فرزندش را با این مال حرام بزرگ کرده است و الآن در جامعه به غیبت دیگران می‌پردازد. ❇️ مرحوم ایروانی فرموده: شاید مقصود این باشد که شیطان در نطفه غیبت کننده شریک بوده یا اینکه نطفه غیبت کننده از لقمه حرام منعقدشده و یا اینکه مقصود این است که ولد حلال ممکن است غیبت کند ولی تحت گناه غیبت باقی نمی‌ماند و حلالیت می‌طلبد و رضایت شخص را جلب می‌کند. منبع:درس خارج فقه استاد محسن فقیهی ۹۷/۰۲/۱۶ ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 🌀اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه 👉 بپیوندید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 و 🎙 با دقت | فرهنگ شهادت به مناسبت هفته صدای شهید حسن باقری را بشنوید که نامه ی دختر بچه ۱۲ ساله ای را برای رزمندگان میخواند. ببینید فرهنگ به برکت نهضت امام خمینی و انقلاب اسلامی چگونه در عمق جانها رسوخ کرده است که یک نوجوان این چنین نسبت به آن شوق دارد و دیگران را هم تشویق می کند... 🌀 اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه ⤵️⤵️ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | پیشرفت فلسفه پس از بوعلی آیت الله یزدان پناه: از زمانی که کتاب های بوعلی محور شد و سپس کارهای شیخ اشراق و صدرا به آنها افزوده‌ شد نخبگان ما در عین عقلانیت از نظر توحیدی بالاتر رفتند. در عین عقلانیت از نظر شهودی هم قوی شدند و این یعنی حقیقت را در جان یافتند نه فقط در ذهن. لینک عضویت در کانال نخبگانی اندیشگان↙️ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 | «فقاهت ژورنالیستی» به‌‌مثابه شبه‌علم 🔸 چندسالی‌ است که با موج نوظهوری از اظهارنظرهای فقهی از سوی برخی افرادِ حوزوی مواجهیم که تفاوت‌های جوهری با اظهارنظرهای فقهیِ پیش از این دوران دارد. مهم‌ترین ویژگی این نوع فقاهت - که البته با تسامح آن را گونه‌ای فقاهت می‌نامیم- چهار مشخّصه است: 1⃣ انتخاب موضوع افرادی که در این حیطه به «پژوهشگر فقهی» شناخته شد‌ه‌اند، عموماً گرایش فکری‌شان به سمت جریان منوّرالفکری است که دغدغه‌ی اصلی‌اش «سکولاریزاسیون و عرفی‌سازیِ دین در جامعه‌ی ایران» است‌. این افراد هم بالتبع دقیقاً دست می‌گذارند روی موضوعات پرچالشی که ازقضا از مقتضیات زیستِ مدرن هستند و منجر به عرفی‌سازیِ دین می‌شوند. موضوعاتی مانند: حدود شرعی حجاب، جواز همجنس‌بازی، طهارت و نجاست سگ و... !! 2⃣ روش‌شناسیِ علمی معمولاً (نه همیشه) افرادی که در این زمینه فعّالیت می‌کنند، از عمق علمیِ بسیار کمی برخوردارند و نسبت به بهره‌مندی از فرایندهای فقهی و اصولی نه‌تنها تبحّر ندارند، بلکه به‌شدّت ضعیف هستند؛ - لااقل اینکه وقتی در این حیطه ورود می‌کنند، استدلال‌های فقهی‌شان اینچنین ضعیف می‌شود- امّا این ضعف را با قوّتی که در زمینه‌ی «اطلاعات فقهی» جبران می‌کنند. این قوّت را چنان پررنگ برجسته می‌کنند و آراء فقهاء و روایات و گزاره‌های تاریخی را بگونه‌ای کنار هم می‌چینند که مخاطب اگر خودش فهم فقهی دقیق و نسبتاً عمیقی نداشته باشد، به آن نقصان مهمّ پِی نمی‌برَد و مقهور این حجم عظیم اطلاعات می‌شوند. 3⃣ انتخاب مخاطب مخاطبین این اظهارنظرهای فقهی، نه جامعه‌ی علمی (حوزویان) بلکه عموم مردم هستند. اگر کسی دغدغه‌ی علمی داشته باشد و فعّالیتش حقیقتاً بر محور «حجّیت» شکل گرفته باشد و بخواهد در سنّت علمی اثرگذار باشد، نه‌تنها مخاطب اوّلیه‌اش حوزویان هستند، بلکه از طرح اختلافات درون‌علمی - که در میان فقهاء در همیشه‌ی تاریخ امری طبیعی و لازم بوده است- بیرون از فضای علمی به‌شدّت احتراز دارد؛ تا نکند باورهای دینیِ یک‌نفر یا اعتماد مخاطبی نسبت به فقهاء و مراجع تقلید متزلزل شود و نتیجه‌ی خسارت‌بارش در روز قیامت وبال او گردد. 🔻‌امّا فعّالان عرصه‌ی دقیقاً برعکس عمل می‌کنند؛ مخاطبین اصلی‌شان نه جامعه‌ی علمی (حوزوی) بلکه عموم مردم هستند و در محتوایی که انتشار می‌دهند همواره طوری سخن می‌گویند که باورِ مخاطبِ ناآگاه نسبت به اتقان فتاوای فقهی متزلزل می‌شود و ناخودآگاه به سمت نوعی «تدیّنِ شخصی، سلیقه‌ای و گزینشی» سوق پیدا می‌کند. 4⃣ ادبیات ارائه اظهارنظرهای خاصّ و شاذّ فقهی معمولاً متّکی به ارائه‌ی ادلّه‌ی فقهی - مشتمل بر بهره‌مندیِ روش‌مند از اصطلاحاتِ رایج در دانش‌های پیرامونی همچون اصول و رجال و درایه و...- است و لذا محتوایی کاملاً پژوهشی است؛ که عموم مردم (کم‌آگاهان از دانش فقه) توان فهم درست این متون و سنجش قضاوت آنها را ندارند. 🔻 امّا متونی که درباره‌ی آنها سخن می‌گوییم، مخاطب اصلی خودشان را عموم مردم می‌دانند. مسلّماً دیدگاه‌های غیرروشمند هیچ‌گاه در جامعه‌ی علمی اعتباری کسب نمی‌کنند و بالتبع در جامعه‌ی دیندار هم مورد توجّه قرار نمی‌گیرند. به همین جهت منوّرالفکرانِ فقهی، مستقیماً عموم مردمِ نامطّلع از «مؤلّفه‌های دانش فقه» را خطاب قرار می‌دهد. به همین دلیل گرچه نویسنده‌ی این متون از ادبیات فقهی بهره می‌برد، امّا آن‌قدر ساده و بدون پیچیدگی‌های یک متنِ واقعاً پژوهشی و علمی می‌نویسد که هرکسی با کمترین سواد ممکن بتواند آن را بفهمد و به مقصود نهاییِ نویسنده دست یابد. ✅ این البته خصیصه‌ی مثبتی است که یک نفر بتواند به خوبی با عموم مردم مخاطبه کند؛ امّا وقتی این خصیصه را در کنار سه‌دیگر ویژگیِ این متون می‌بینیم، متوجّه می‌شویم که این اقدام در حقیقت یک «جریان ژورنالیستی» با هدف عرفی‌سازیِ دین است که البته از ادبیات فقهی هم بهره می‌برَد تا بتواند ذهن و قلب جامعه‌ی دینی را متأثّر کند. 🖋 علی‌رضا ملااحمدی برگرفته از کانال حوزوی مناهج لینک عضویت در کانال نخبگانی اندیشگان↙️ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | تاثیر ارتباط با خداوند در روح و جان انسان خاطره ای که مرحوم آیت الله حاج آقا مرتضی تهرانی رحمه‌الله نقل میکنند در ضرورت ارتباط با خداوند ولو روزی ۲ دقیقه. •┈┈---••✾••---┈┈• 🌀 اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 | دَه باور بی اساس علم مدرن در سرتاسر دنیا دانشمندان میدانند که برنامه های ماتریالیسم در واقع قواعد بازی در ساعات کاری هستند. کمتر دانشمند حرفهای آنها را – دست کم قبل از بازنشستگی یا دریافت جایزه نوبل – علناً به چالش می‌کشد. و اکثر افراد تحصیل کرده هم در دفاع از شأن علم حاضرند، صرف نظر از نظرات شخصی شان در انظار با کیش مرسوم علم همراه شوند. پ.ن: این کتاب که به وسیله روپرت شلدریک، زیست شناس غربی نگاشته شده، علم‌زدگی (علم معادل science) مجامع علمی غرب را به چالش می کشد. خواندن این کتاب از سوی استاد عبودیت برای محققین به خصوص توصیه شده است. لینک عضویت در کانال نخبگانی اندیشگان↙️ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
💥 | عجز ادراک به مناسبت روز بزرگ‌داشت ، عباراتی را از آیت الله جوادی آملی در رابطه با دو مرتبه علم و ادراک که در سخنان این عارف بزرگوار وجود دارد نقل می‌کنیم: ✨ حكیم می ‌گوید من مطلب نظری را با مفهوم بدیهی می ‌فهمم، فقیه می ‌گوید چنین است، اصولی می ‌گوید ‌چنین است، محدّث می ‌گوید چنین است كه مطلب مشكل را با مطلب آسان باید فهمید؛ یعنی با مقدّمات بدیهی به نتیجه می ‌رسیم، این راه اندیشه است؛ اما ذات اقدس الهی كه مفهوم نیست، خدا كه ماهیت ندارد، او حقیقت هستی خارجی است، او كه به ذهن نمی ‌آید، لذا مادامی كه مرز فقه است و اصول است و حكمت است و حدیث است و برهان است و فلسفه، حرف مولوی شاگرد شمس این است: «ای برادر تو همان اندیشه ‌ای»؛ اما وقتی نسبت به خدا رسید، فرمود: «گردن بزن اندیشه را ما از كجا او از كجا» و گفت: «آفت ادراك آن قال است و حال / خون به خون شستن محال است و محال» ⚡️یعنی شما مفهوم نظری را می‌ خواهی با مفهوم بدیهی حل كنی؟! خون را با خون می‌ خواهی بشویی؟! برای آن مشكل نظری باید از تن بیرون بروی, از ذهن بیرون بروی، «از علم به عین آمد وز گوش به آغوش»، باید بیرون بروی و مشاهده كنی، وگرنه مگر می‌ شود چیزی كه عین خارجی است و مفهوم نیست و ماهیت نیست و اینکه به ذهن بیاید نیست، آن را با ذهن حل كنی؟! 📝 پیام به كنگره بزرگداشت شمس تاریخ: 1394/07/05 لینک عضویت در کانال نخبگانی اندیشگان↙️ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
JCCS_Volume 16_Issue 31_Pages 132-151.pdf
200.2K
| دیپلماسی ورزشی ✏️ علی صباغیان اگه میخواید یکی از دلایلی که (تاکید میکنم یکی از دلایل) کشورهایی مثل عربستان در برخی ورزش ها پول پاشی میکنند بدونید، پیشنهاد میکنم این مقاله رو مطالعه کنید. اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ⤵️⤵️ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
🧩 | در کتاب گفت و گویی با آموزگاران درباره روانشناسی یه مثال میزنه برای یادگیری طوطی وار در مدارس که نشون میده این نوع یادگیری اغلب اوقات هیچ فایده‌ای نداره: 🧲 «از یک دوست من که از مدرسه ای دیدن می‌کرد، خواستند دانش آموزان را در درس جغرافیا امتحان کند. او نگاهی به کتاب انداخت و گفت: فرض کنید باید سوراخی در زمین حفر کنید به عمق چند صد فوت؛ در ته آن چه می‌یابید؟ گرمتر یا سردتر از بالا؟ هیچ یک از دانش آموزان جواب ندادند. آموزگار گفت: من اطمینان دارم که آنها می‌دانند ولی فکر میکنم شما این سؤال را درست نپرسیدید. اجازه دهید من امتحان کنم، بنابراین او کتاب را برداشت و پرسید داخل کره زمین در چه وضعیتی است؟ و یک دفعه نیمی از دانش آموزان فوراً جواب دادند: داخل کرۀ زمین در وضعیت گداخت آتشفشانی است.» 〽️ بعضی از دانشمندان روانشناسی تربیتی، به این اطلاعاتی که دانش آموزان دارن میگن: دانش بی خاصیت 📚 (نقل از کتاب روانشناسی تربیتی، رابرت اسلاوین، ترجمه یحیی سید محمدی، نشر روان) لینک عضویت در کانال نخبگانی اندیشگان⤵️⤵️ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | مستند کوتاه نظریه‌ی «پنجره‌های شکسته» ⬅️ چگونه بی‌تفاوتی نسبت به یک خلاف قانون کوچک می‌تواند سبب ازهم‌پاشیدگی نظام اخلاقی در جامعه شود؟ (تطبیق کنید در مورد وضعیت در چند سال اخیر) 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔊 تا ساعاتی دیگر یادداشتی در زمینه جایگاه فرهنگی سیاسیِ ورزش بانوان منتشر خواهد شد ... لینک عضویت در کانال نخبگانی اندیشگان⤵️⤵️ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191