اندیشگان
آیا #حقیقت قابل دست یابی است؟ ✍️✍️✍️ #یادداشت_تخصصی ✅پرسش: آیا همه معارف و باورهای بشری برساخت ذهن
آیا #حقیقت قابل دست یابی است؟
🔺... ادامه پست قبلی:
🔹یقینی بودن تصدیق منافاتی با اجمال و ابهام در تصورات ندارد. معرفت تصوری ذومراتب و ذووجوه است. مثلا یقین داریم که انسان موجود است، اما با این حال ممکن است درباره چیستی انسان ابهامات بسیاری داشته باشیم و دیدگاه های متنوعی وجود داشته باشد. بالاتر از این، خداباوران یقین به وجود خدا دارند اما حقیقت و ذات خدا بر احدی معلوم نیست. هستی بسیاری از چیزها آشکار و یقینی است، اما چیستی آنها مبهم است. پس معرفت مطلق تصدیقی با معرفت نسبی تصوری قابل جمع است.
🔹علم ما هم از نظر کمیت محدود است و هم از نظر کیفیت ضعیف است. علم ما اندک و من وراء حجاب است. بسیاری از دانسته های ما آمیخته به خطا است. بعضی علم های ما علم نُما و جهل و برساخت ذهن ماست. إِنۡ هِيَ إِلَّآ أَسمَآءٞ سَمَّيتُمُوهَآ أَنتُمۡ وَءَابَآؤُكُم مَّآ أَنزَلَ اللَّهُ بِهَا مِن سُلاطَٰنٍۚ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا ٱلظَّنَّ وَمَا تَهوَى ٱلأَنفُسُ (النجم/23). بااین حال استعداد و امکان رشد و توسعه معرفت را داریم و همیشه باید برای تحصیل آن بکوشیم و برای رسیدن به معرفت حقیقی در قد و قواره وجودمان امیدوار باشیم. نتیجه این نوع معرفت شناسی تواضع معرفتی است، نه شکاکیت و لاادری گری (agnosticism).
🔹اعتقاد به وحی و ضرورت پیروی از دین حق برای رسیدن به رستگاری و سعادت، برای همین است که نظام های فکری بشری، محدود هستند و مصون از خطا نیستند؛ لذا نمی توان صرفا با اتکا به یافته های بشری به سعادت نهایی رسید. گرچه اصل حقانیت دین و اصول کلی آن را باید با عقل احراز کرد، اما پس از این خطوط کلی، تعلیمات تفصیلی دینِ حق راه سعادت را به ما نشان می دهد. بنا بر این از نگاه دینی برای نیل به سعادت تنها اتکای به عقل و تجربۀ بشری کافی نیست، بلکه همراهی عقل و وحی و امداد عقل به وحی لازم است. وحی به کمک عقل می آید تا خلأ معرفتی بشر را جبران کند. وظیفۀ معرفتی ما استفاده حداکثری از نور عقل و چراغ وحی است.
📚 کانال اندیشگان
@andishgan
33.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕯 ای مادر .. تو بود و نبودم
ای مادر .. تمام وجودم...
🌱 سلام یا زهراء...
🖼 کانال اندیشگان
عضو شوید👈
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
✍داشتم یادداشتی از حمید کثیری میخوندم که «مبدأ سالها» مهم هستند، اینکه نوروز باشد یا رمضان، شب یلدا باشد یا شب قدر، از این جهت که شروعی است برای یک سال جدید مهم است.
اینکه میتوانی در انتهای سال برگردی و پشت سرت را نگاه کنی که چه کارهایی کرده ای که لایق تشکر بودند و چه کارهایی که محتاج عذرخواهی.
اینکه تصمیم بگیری سال پیش رو خوبی هایت را ادامه دهی بلکه بیشترش کنی و اشتباهاتت را تکرار نکنی...
خوبی هایی مثل شاد کردن دل دیگران، توجه به هدفت و آینده ات، رسیدگی به خانواده ات، مهربان بودن با اطرافیان، بندگی خدا به معنای واقعی کلمه...
اشتباهاتی مثل معامله های نادرست، دروغ گفتن برای به دست آوردن چیزی که فکر میکردی به نفعت است، عصبانی شدن، فحش دادن پشت فرمان ماشین، دو رویی با اطرافیان و ...
پ.ن: به نظرم وقتی بناست سرنوشت سال در شب قدر نوشته شود، چه بهتر که مبدأ هر سال مان را شب قدر قرار دهیم...
بعضی ها را میشناسم که سال خمسی شان هم همان روزهاست، روزهایی که میخواهی حسابت با خودت و امامت و خدایت صاف صاف باشد.
سال خوبی برای همه آرزومندم.
رحیل
📚 کانال اندیشگان
@andishgan
✍دو وظیفه ی امام نسبت به مکتب و جامعه
📃 #امام دو شغل دارد: یکی مربوط به #مکتب، یکی مربوط به #جامعه. امام دو بال دارد که با این دو بال در آفاق محیط #امامت پرواز میکند؛ یکی مربوط به #فکر، یکی مربوط به #عمل؛ یکی مربوط به ذهن، یکی مربوط به واقعیت؛ یکی این است که قرآن را در دست بگیرد دیگر این است که زمام #جامعهی_اسلامی را قبضه کند.
📄این دو کار به عهده ی امام است. اگر یک وقتی دشمنهای دین دشمنهای انسانیت، قدرتهای ظالم و آن کسانی که میخواهند همه چیز را از دست اهلش بگیرند و به خود اختصاص دهند معارضه کردند، مخالفت کردند و
نگذاشتند که امام این دو وظیفه ی خود را انجام دهد امام باید بیامان تلاش کند، مبارزه کند، کوشش کند تا بلکه بتواند این دو منصب الهی را باز قبضه کند و راهی را که خدای متعال برای
او معین کرده است ادامه دهد.
📚 آیت الله #سید_علی_خامنهای؛ #کتاب #همرزمان_حسین علیه السلام: گفتار چهارم؛ #انسان_۲۵۰_ساله مبارز، ص۹۴
📣کانال اندیشگان
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
اندیشگان
🔆 این چند روز پایانی! 🔺مرحوم #شیخ_صدوق در کتاب شریف "عیوناخبار الرضا" روایت می کند که #امام_رضا عل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نظر شما حق انتخاب داشتن خوبه یا بد؟
اگر نسبی هست، تا چه حدش خوبه و تا چه حدی بد؟
برای پاسخ به این سوال، متن پایینی رو بخونین
👇👇👇👇👇👇
پارادوکس انتخاب
📌چه در هنگام خرید، سفارش قهوه، انتخاب یک حرفه ی درازمدت، ثبت نام در دانشگاه، انتخاب یک پزشک، چه در تک تک تصمیمات روزمره، از کوچک تا بزرگ، انتخاب به یک امر پیچیده تبدیل شده و علت آن فراوانی در هم شکنندهی انتخاب هایی است که در طول روز به ما تحمیل می شود. معمولا چنین تصور می شود که انتخاب بیشتر یعنی داشتن گزینه های بهتر و رضایت بیشتر. اما مراقب انتخاب های اضافه باشید؛ بار اضافی انتخاب، باعث می شود که شما تصمیمات خود را حتی پیش از اعمال آن زیر سوال برده، توقعاتتان به طرز غیرواقع بینانه ای بالا برود و برای تک تک شکست هایتان، خود را سرزنش نمایید.
📌بری شوارتز (Barry Schwartz) استاد دانشگاه سوارثمور آمریکا در این کتاب شرح میدهد که چرا برخلاف تصور رایج، بسیاری از انسانها با وجود امکانات وسیع، انتخابهای فراوان و گزینههای جذابی که در اختیار دارند، زندگیشان پر دغدغه و ناشاد است و کمتر احساس خوشبختی میکنند. شوارتز با ترکیب تحقیقات کنونی در علوم اجتماعی ، پیشنهاد می کند که حذف انتخاب ها می تواند استرس ، اضطراب و مشغله زندگی ما را تا حد زیادی کاهش دهد. وی یازده گام عملی در مورد چگونگی محدود کردن انتخاب ها به تعداد قابل کنترل، تمرکز روی موارد مهم و نادیده گرفتن باقی موارد ارائه می دهد که در نهایت رضایت بیشتری را از انتخاب کردن فراهم می کند.
📌شوارتز در تناقض انتخاب ایدههای جسورانهاش را به شیوهای کاربردی، بسیار شفاف و به دور از کلی گوییهای مرسوم بیان میکند، تا جایی که تعدادی از از مطرحترین شخصیتهای علم روانشناسی کتاب وی را ستودهاند و دنیل کانمن، برنده جایزه نوبل سال ۲۰۰۲ آن را کلید «خرسند زیستن» در دنیای مدرن و پیچیده امروز خواندهاست.
🎙میتوانید سخنرانی TED بری شوارتز را که در آن خلاصهای از این کتاب ارائه میدهد همراه با زیرنویس فارسی در اینجا ببینید.
#معرفی_کتاب
@CogniPlus
@andishgan
#پست_تخصصی
آیا دغدغه #حقیقت در #علم مهم است؟ غفلت از آن چه پیامدهایی در پی دارد؟ارتباط حقیقت و #فرهنگ چیست؟
✍ استاد حمید #پارسانیا:
🔻 غفلت از #هویت_شناختاری_علم به افول دغدغه حقیقت در سطح فرهنگ عمومی و جامعه علمی منجر میگردد و این مسئله به نوبه خود عوامل اقتصادی را به عنوان عوامل برتر وجودی در می آورد. جامعه ای که نگاه دنیوی و پراگماتیستی به علم دارد، در برنامه های اجتماعی خود رویکردی فناورانه به علم خواهد داشت و این رویکرد برنامهریزیهای علمی را در حاشیه برنامه های مدرن توسعه قرار میدهد.
🔻 نمونه های بارز حاشیه نشینی #علم نسبت به #توسعه_اقتصادی را در #برنامه_چهارم_توسعه #جمهوری_اسلامی_ایران و همچنین در پیش نویسهای #نقشه_جامع_علمی_کشور میتوان دید. غلبه رویکرد اقتصادی به علم در برنامه چهارم توسعه تا آنجا بود که فصل چهارم این برنامه که مربوط به علوم بود، با عنوان توسعه دانایی محور معرفتی شد.
🟥 پ ن: یک نظریه علمی چگونه شکل میگیرد؟ ارتباط آن با مبانی چگونه است؟ آیا فرهنگ عمومی در شکل گیری یک نظریه تاثیر گذار است؟ علم و فرهنگِ رقیب چه تاثیری در نظریه دارد؟
👈پاسخ این سوالات و بیشتر را در مقاله: «نظریه و فرهنگ: روش شناسی بنیادین تکوین نظریه های علمی» از استاد حمید پارسانیا بخوانید.
📚 کانال اندیشگان
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
اندیشگان
✍دو وظیفه ی امام نسبت به مکتب و جامعه 📃 #امام دو شغل دارد: یکی مربوط به #مکتب، یکی مربوط به #جامع
📌رهبر انقلاب خطاب به علما و طلاب:
🔻اگر انبيا فقط احکام میگفتند، کسی با آنها دشمنی نمیکرد
#رهبر_انقلاب:
🔹انبيا كارشان مسئلهگويى فقط نبود. اگر انبيا فقط به اين اكتفا ميكردند كه حلال و حرامى را براى مردم بيان كنند، اينكه مشكلى وجود نداشت؛ كسى با اينها درنمىافتاد.
🔹در اين آيات شريفهاى كه اين قارى محترم با صوت خوش و با تجويد خوب در اينجا تلاوت كردند: « اَلَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسٰالاٰتِ اللّٰهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لاٰ يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللّٰهَ » ؛ اين چه تبليغى است كه خشيت از مردم در او مندرج است كه انسان بايد از مردم نترسد در حال اين تبليغ؟
🔹اگر فقط بيان چند حكم شرعى بود كه ترس موردى نداشت كه خداى متعال تمجيد كند كه از مردم نميترسند؛ از غير خدا نميترسند.
🔹اين تجربههاى دشوارى كه انبياى الهى در طول عمر مبارك خودشان متحمّل شدند، براى كى بود؟ چهكار ميكردند؟ « وَ كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قٰاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمٰا وَهَنُوا لِمٰا أَصٰابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّٰهِ وَ مٰا ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَكٰانُوا » ؛ چى بود اين رسالتى كه بايد برايش جنگيد؟ بايد جنود الله را براى او بسيج كرد، پيش برد؛ فقط گفتن چند جملهى حلال و حرام و گفتن چند مسئله است؟!
🔹انبيا براى اقامهى حق، براى اقامهى عدل، براى مبارزهى با ظلم، براى مبارزهى با فساد قيام كردند، براى شكستن طاغوتها قيام كردند. طاغوت آن بتى نيست كه به فلان ديوار يا در آن زمان به كعبه آويزان ميكردند؛ او كه چيزى نيست كه طغيان بخواهد بكند. طاغوت آن انسان طغيانگرى است كه به پشتوانهى آن بت، بت وجود خود را بر مردم تحميل ميكند.
🔹طاغوت، فرعون است؛ « إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلاٰ فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَهٰا شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طٰائِفَةً مِنْهُمْ » ؛ اين، طاغوت است. با اينها جنگيدند، با اينها مبارزه كردند، جان خودشان را كف دست گذاشتند، در مقابل ظلم ساكت ننشستند، در مقابل زورگويى ساكت ننشستند، در مقابل اضلال مردم سكوت نكردند. انبيا، اينند.
🚩 بیانات در ديدار روحانيّون و طلّاب، ۱۳۸۸/۰۲/۲۳
📍 کانال اندیشگان
@andishgan
✍ "در تدوین #منازل_سلوک، افرادی از هزار منزل سخن گفته اند و برخی از شارحان مانند #عبدالرزاق_کاشانی چگونگی تکثیر هر یک از #منازل را به حسب اقسام ده گانه نیز نشان داده اند و آیت الله #شاه_آبادی ره کتابی را در بیان منازل هزار گانه تالیف نموده است. نسخه خطی این کتاب به همراه دیگر تالیفاتشان به شاگرد ایشان حضرت امام خمینی ره واگذار شده است ولی این کتاب از جمله آثاری بود که #ساواک از منزل ایشان به یغما برده است و اینک اثری از آن نیست. مواجهه بنده با کتاب تبادکانی موجب شد تا در ذیل هر یک از مراتب صدگانه سلوک که در این اثر به اختصار از آنها یاد شده به بخشی از شرح ایشان که به تشریح مراتب ده گانه ذیل آن منزل پرداخته است ارجاع داده و همان بخش در ضمیمه آورده شود".
🔰 بخشی از مقدمه کتاب #اخلاق_و_عرفان؛
🔹این #کتاب را حجت الاسلام حمید #پارسانیا نگاشته و واقعا جای مطالعه دارد. بیان ساده ایشان بسیار کمک می کند برای فهم مطالب سنگین.
#معرفی_کتاب
📚 کانال اندیشگان
https://eitaa.com/andishgan