📌 تمدید مهلت ارسال چکیده برای همایش ملی «#واقعگروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالشهای پیشروی آن» تا آخر مرداد ماه
📂 به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، مهلت ارسال چکیده برای همایش ملی «واقعگروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالشهای پیشروی آن» تا تاریخ 31 مرداد ماه 1402 تمدید شد. گفتنی است علاقهمندان میتوانند چکیدهی پژوهشهای خود را با توجه به محورهای همایش از طریق سامانه (https://er.irip.ac.ir) ارسال فرمایند.
🔶 محورهای همایش را در لینک زیر ببینید:
https://www.irip.ac.ir/fa/news/598
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی
در ایتا | ویراستی
#معرفی_کتاب | نظام اقتصادی اسلام؛ مبانی، اهداف، اصول راهبردی و اخلاق
هدف این کتاب تبیین مبانی، اصول راهبردی و آموزه های اخلاقی نظام اقتصادی اسلام و اثبات هماهنگی این امور با یکدیگر در جهت هدفهای نظام
اقتصادی اسلام یعنی عدالت، امنیت و بارور کردن استعدادهای طبیعت است.
افزون بر این در این کتاب تلاش شده است تفاوت ها و مزیت های نظام اقتصادی اسلام نسبت به نظام اقتصاد سرمایه داری بیان شود.
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی
در ایتا | ویراستی
📝 #یادداشت | فلسفهی هیئت
⁉️سؤال اول: هدف از تشکیل هیأت چیست؟
آیا هدف از هیأت صرفاً برای کسب ثواب است؟
آیا هدف از تشکیل این جلسات، غفران ذنوب است؟
✅ در جواب باید گفت اینها بخشی از آثار جلسات است .
با دقت در دعای آخر امام صادق علیه السلام برای (احیای امر)، فلسفهی هیأت مشخص میشود.
در این روایت، امام صادق عليهالسلام از فضيل بن یسار میپرسند: "تَجْلِسُونَ وَ تُحَدِّثُونَ؟! قُلْتُ نَعَمْ، قَالَ تِلْكَ الْمَجَالِسُ أُحِبُّهَا فَأَحْيُوا أَمْرَنَا، رَحِمَ اللَّهُ مَنْ «أَحْيَا أَمْرَنَا»
آيا با هم مىنشينيد و گفتگو مىكنيد؟ عرض كرد: آرى، فدايت شوم. فرمود: من اين مجالس را دوست دارم. رحمت خدا بر آن كه «امر» ما را زنده بدارد."
✳️ احیای امر یعنی چه؟
کلمهی «امر» در روایات به معنی اقامهی ولایت و حکومت اهلبیت علیهمالسلام است. یعنی هیأت باید زمینهی دولت مهدوی را بسازد. مقدمهی ظهور دولت مهدوی، تحقق تمدن نوین اسلامی است. بنابراین هیأت باید بستری برای تحقق تمدن اسلامی باشد.
✍ صدر
#فلسفه_هیئت
#زمینه_سازی_ظهور
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
اندیشگان
📝 #یادداشت | فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی (۱) ♻️ جریان #فلسفه_اسلامی در تلاش برای تبیین واقعیت بما ه
📝 #یادداشت | فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی (2)
🖊 وقتی صحبت از کارآمدی در مورد مساله ای میشود لزوما سنجشی بین یک امر در مقیاس با هدف آن اتفاق میافتد. این سنجش یک بار در فلسفه اسلامی و نسبت آن با هدفی که خود مطرح میکند، سنجیده میشود. در این صورت کمتر کسی اعتقاد به این دارد که فلسفه اسلامی نسبت به توصیف واقعیت بما هو واقعیت ناکارآمد بوده و یا حداقل انکار کنندگان آن دلایل کافی ارایه نکرده اند و همچنان بحث حول آن جریان دارد.
بار دیگر میتوان به مساله کارآمدی فلسفه از هدف و انتظاراتی که ما نسبت به آن داشته ایم سنجش کرد، در این فضا منتقدین بر خلاف حالت قبل بسیار و دلایل زیادی ارائه کرده اند که مهم ترین دلیل آن ها فضای حاکم علوم انسانی است که بعد از سال ها خالی از نقش فلسفه *اسلامی* بوده و عملا امتدادی نیست و موافقین کارآمدی نیز برای توجیه پاسخگویی انتظارات در حوزه علوم انسانی به تکلف بسیاری افتاده اند.
✔️ از نظر نویسنده هر دو موافقین و مخالفین کارآمدی فلسفه در سنجش با انتظارات در حوزه علوم انسانی مسیر بحث را درست متوجه نشده اند.
ابتدا باید مسائل فلسفه را خوب شناخت و حد انتظاری که آن مسائل برای خود قائل هستند را درک کرد.
برای این شناخت بهتر است ابتدا به این سوال پاسخ دهیم: اگر با این انتظاراتی که در حوزه علوم انسانی وجود دارد، اولین فردی بودیم که دست به شناخت واقع و تفلسف میزدیم و بعد از ما نخبگانی نظامات و مسائل را ادامه میدادند و قرن ها میگذشت، مسائل فلسفه به همین صورت که در این عصر مطرح شده است، مطرح میشدند یا مساله و نظم و نظام دیگری داشتند؟
↙️ بعد از تفکر حول این محور باید بررسی کرد که مسائل فلسفه با چه انتظار کارآیی نوشته شده اند؟ این سیر تفلسف چه انتظاری از فلسفه داشته اند و با چه مسائلی مواجه شده اند؟
اندیشه در حول این دو سوال میتواند محلی برای گفت و گوی نخبگانی ایجاد کند.
ما نیز با استفاده از مطالب ارسالی شما حول این دو پرسش، درادامه به بررسی هر سوال میپردازیم.
ادامه دارد...
✍ سید رضی
📮 نقد و نظر خود را با ما در میان بگذارید.
#فلسفه_اسلامی
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
#فرا_اندیشه | خلقت انسان و علوم انسانی
"فلسفه آفرینش انسان، علم است"
🔸مهمترین موضوع تحقیق در علوم انسانی در محور فلسفه خلقت اوست.
فلسفه وجودی انبیاء و اولیاء و تلاش و مجاهدت همگی ایشان نیز معطوف به علم و حکمت است.
🔰 آیت الله مصباح یزدی:
فلسفه آفرینش انسان، علم است و علم حقیقی، همان حکمت است. به احتمال قوی تعبیر «عَلَّمَ الاسمَاءَ» در آیه «وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا» شناخت حروف و اسامی امور روزمره نبوده است، بلکه این آیه به استعداد کامل انسانی برای دریافت حکمت و معرفت اشاره دارد. در میان معارف اسلامی آنچه به حق تعالی ارتباط دارد و علمی که متکفل این امر است و ما را به آن نزدیک میکند، حکمت است.
مهمترین موضوع تحقیق در علوم انسانی این مساله است که انسان برای چه آفریده شده است؟ بسیاری از اندیشمندان مختلف، تنها زمانی در پژوهشهای خود به نتیجه قطعی میرسند که هدف از آفرینش انسان برای ایشان روشن شود. سایر مسائل مانند رابطه بین حکمت نظری و حکمت عملی و دهها مساله اساسی دیگر، بدون حل این مساله به سامان نمیرسد. هدف از خلقت انسان، اساس شکلگیری رفتارهای انسانی است و در اسلام بیش از هر آیینی بر آن تاکید شده است.
(۹۷/۲/۲۰)
#فلسفه_علوم_انسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی
در ایتا | ویراستی
📜 #برشی_از_کتاب | رابطه فرهنگ و علوم اجتماعی (علوم از فرهنگ تغذیه میکنند)
📍هر فرهنگ و جامعه ای به تناسب معرفت و رفتاری که دارد با چالشها و مسائل داخلی و خارجی خاصی مواجه میشود این مسائل پرسشهای ویژه ای را به دنبال می آورد و پرسشهای اجتماعی زمینه شکل گیری یا توسعه و بسط علوم اجتماعی را به وجود می آورد.
🔖 فرهنگ برای حل مسائل و مشکلات خود به روشهای گوناگون اجتماعی از جامعه علمی حمایت میکند و امکانات اقتصادی، سیاسی، امنیتی و انسانی را برای نهاد علمی فراهم می آورد.
فرهنگ با استفاده از ذخیره معرفتی خود بسیاری از بنیانها و اصول موضوعی علم، نظیر بنیانهای وجود شناختی انتولوژیک و معرفت شناختی (اپیستمولوژیک) را برای جامعه علمی تأمین میکند و دانشمندان علوم اجتماعی روشهای بنیادین تولید نظریات علمی را با استفاده از این مبانی به دست میآورند.
📚 جهان های اجتماعی، حمید پارسانیا، ص۷۳
#علوم_اجتماعی
#مبانی_علوم_انسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی
در ایتا | ویراستی
5.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
24.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝 #یادداشت | 📽 #ببینید | لازمه رویکرد تمدنی به واقعه عاشورا، تبلیغ جهانی است
یکی از لوازم خاتمیت دین اسلام، جاودانه و جهانی بودن آن است. دینی که جاودانه است برای تمامی اعصار سخن دارد، و دینی که جهانی است برای تمامی مکانها برنامه دارد(محدود به دوره زمانی یا منطقه جغرافیایی خاصی نیست).
عاشورا، وقتی ذیل چنین عقلانیت عامی تعریف گردد، ضرورتا امری تمدنی خواهد بود چونانکه خود دین اسلام هم اینگونه است.
حال که محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، و محور احیا و تبلیغ دین سوگواری بر شهادت حضرت سیدالشهداء است، توجه جهانی به امر تبلیغ این واقعه بزرگ، برای گسترش اسلام ضرورتی مضاعف مییابد.
بیان وقایع کربلا به زبان موسیقی یکی از کارهایی است که میتوان در این راستا انجام داد.
کارِ گروه وتر(#VETR) با این رویکرد قابل توجه و تقدیر است. به امید روزی که نام #امام_حسین علیه السلام جهانی شود، که آن روز ندای «ألا یا اهل العالم إن جدّی الحسین قتله عطشانا»ی حضرت صاحب الزمان(عج) معنا خواهد یافت.
#vetrmusic
#after_you
#یا_اباالفضل
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی
در ایتا | ویراستی