eitaa logo
کانال انجمن کادح
12 دنبال‌کننده
303 عکس
14 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
من تکفّل بایتام آل محمّدٍ - المنقطعین عن امامهم - المتحیّرین فی جهلهم - الاساری فی ایدی شیاطینهم و فی ایدی النّواصب من اعدائنا فاستنقذهم منهم و اخرجهم من حیرتهم و قهر الشّیاطین بردّ و ساوسهم و قهر النّاصبین بحجج ربّهم و دلائل ائمّتهم لیفضلون عند اللّه علی العباد بافضل المواقع باکثر من فضل السّماء علی الارض و العرش و الکرسیّ و الحجب علی السّماء و فضلهم علی العباد کفضل القمر لیله البدر علی اخفی کواکب السماء، کسی که سرپرستی کند  یتیمان آل محمد، آنهایی را که: - از امامشان جدا هستند - و در نادانی خود سرگردانند - و در دست شیاطین خویش - و در دست  دشمنان ناصبی‌ها ما اسیرند؛ و نجات دهد آنها را از دست آنان، و از حیرتشان بیرون آورند و بر شیاطین آنها با ردّ وسوسه‌های‌شان غالب آید، و ناصبی‌ها را با حجّت‌های پروردگار و دلائل امامانشان مقهور سازد،  برتری می یابد در پیشگاه خدا بر عابد به برترین جایگاه‌ها، بالاتر از برتری آسمان بر زمین و عرش و کرسی و حجب بر آسمان است و برتری او بر بندگان مثل برتری ماه شب چهارده بر مخفی‌ترین  ستاره‌های آسمان است. ، ج۱، ص۱۷ @apmkadeh
جابر بن عبدالله انصاري روایت کرده است: از رسول الله صلي الله عليه و آله  درباره ميلاد علي عليه السّلام سوال کردم. فرمود: از بهترين مولودي كه شبيه به مسيح متولد شد، سوال كردي. خداوند تبارك و تعالي علي را از نور من خلق كرد و مرا از نور خود، ما هر دو از نور واحدي هستيم. سپس خداوند متعال ما را از صلب آدم به صلب‌ها و رحم‌هاي پاك منتقل كرد. من از صلبي منتقل نشدم مگر اينكه علي همراه من بود. پيوسته چنين بود تا اينكه من به بهترين رحم يعني آمنه سپرده شدم، و علي نيز به بهترين رحم يعني فاطمه بنت اسد سپرده شد. در زمان ما مرد عابدي به نام مبرم بن دعيب بود كه ۲۷۰ سال خدا را عبادت كرد و طی این سال‌ها از خدا حاجتي طلب نكرد. خدا ابوطالب را نزد او فرستاد. مبرم سر او را بوسيد و از او پرسيد كه هستي؟ گفت: مردي از تهامه. پرسيد: از كدام تهامه؟ گفت: از بني‌هاشم. مبرم دوباره سر او را بوسيد و گفت: خداوند علي اعلي به من الهام فرمود كه از تو فرزندي زاده مي‌شود كه وليّ خداست. آن شبي كه علي به دنيا آمد زمين نوراني شد. ابوطالب از خانه بيرون آمد و گفت: اي مردم! وليّ خدا در كعبه به دنيا آمد. زماني كه صبح شد او داخل كعبه شد و گفت: يا رب هذا الغسق الدجى و القمر المنبلج المضي بين لنا من أمرك الخفي ما ذا ترى في اسم ذا الصب اي پروردگار اين تاريكي ظلماني واي آفريننده ماه نوراني و تابان! راز نهاني خود را براي ما آشكار ساز كه براي اين طفل چه نامي برمي‌گزيني. سپس ابوطالب صداي هاتفي را شنيد كه می‌گفت: يا اهل بيت المصطفى النبي خصصتم بالولد الزكي إن اسمه من شامخ العلي علي اشتق من العلي اي اهل بيت پيامبر مصطفي! شما به فرزندي پاك ممتاز شده‌ايد. نام او از جانب خداي بزرگ علي تعيين شد و اين نام از لفظ علي (كه يكي از صفات الهي است) مشتق شده است. ● - كفاية الطالب ص ۴۰۶؛ - الغدير، ج۷ ، ص۴۶۷ @apmkadeh
انحصار ولادت در داخل کعبه برای  امیرالمومنین، قطب الموحدین، به روایت برخی از علمای اهل سنت: ۱- حاکم نیشابوری(فقیه شافعی مذهب): اخبار در این زمینه به تواتر رسیده است که فاطمه بنت اسد، امیرالمومنین، علی‌بن‌ابی‌طالب کرم -الله وجهه- را در دل کعبه به دنیا آورد. مستدرک، ج۳، ص۴۸۳ الغدیر،ج۶، ص ۳۵ ۲- گنجی شافعی: حاکم نیشابوری نقل کرده است: امیرالمومنین، علی‌بن‌ابی‌طالب، در داخل بیت الله الحرام، در مکه، شب جمعه، شب سیزده رجب سال سی‌ام از عام الفیل به دنیا آمد. غیر از او، نه قبل از او، و نه بعد از او، کسی مولود بیت الله الحرام نبوده است. این برای اکرام و اجلال مقام عظیم اوست. کفایه الطالب، ص ۴۰۷ الغدیر، ج۶، ص ۳۶ ۳- دهلوی، صاحب کتاب التحفه الاثنی عشریه فی الرد علی الشیعه: به تواتر این خبر رسیده است که فاطمه بنت اسد امیرالمومنین، علی‌ را در دل کعبه به دنیا آورد. او در روز جمعه سیزده رجب، ۳۰ سال بعد از عام الفیل  در کعبه به دنیا آمد. هیچ کسی قبل و بعد از او در کعبه به دنیا نیامد. ازاله الخفاء، ج۲، ص ۲۵۱ الغدیر، ج۶، ص ۳۶ ۴- آلوسی( فقیه شافعی مذهب پیرو ابوحنیفه) صاحب تفسیر کبیر: اینکه امیر کرم الله وجهه در خانه خدا به دنیا آمد، امر مشهوری است... مشهور نشده کسی غیر او کرم اِلله وجهه در آنجا متولد شده باشد. و چقدر سزاوار است که محل ولادت امام امامان در جایی باشد که قبله مومنین است. سرح الجریده الغیبه فی شرح القصیده العینیه، ص ۱۵ الغدیر، ج۶، ص ۳۷ ۵- ابن صباغ (مالکی مذهب) : علی علیه السلام در مکه مشرفه، داخل بیت الحرام، در روز جمعه سیزده رجب، ۳۰ سال بعد از عام الفیل به دنیا آمد. کسی قبل او در بیت الحرام به دنیا نیامد. این فضیلتی  است که خدا  به خاطر جلال و بلندی مرتبه و کرامت او، فقط به او اختصاص داد. الفصول المهمه، ج۱، ص۱۷۲ @apmkadeh
کار من نیست که بنشینم املات کنم شان تو نیست که در دفترم انشات کنم عین توحید همین است که قبل از توبه باید اول برسم با تو مناجات کنم سالی یک بار من عاشق نشوم می میرم سالی یک بار اجازه بده لیلات کنم همه جا رفتم و دیدم که تو هستی همه جا تو کجا نیستی ای ماه که پیدات کنم؟ پدر خاکی و ما بچه ی خاکی توایم حق بده پس همه را خاک کف پات کنم از تو ای پیر طریقت که سر راه منی آن قدر معجزه دیدم که مسیحات کنم از خدا خواسته ام هر چه که دارم بدهم جای آن چشم بگیرم که تماشات کنم @apmkadeh
شریف ترین بقعه، حرم است؛ شریف ترین حرم، مسجد است؛ شریف ترین مسجد، کعبه است؛ کسی در کعبه غیر از او (علی علیه السلام) به دنیا نیامده است. مولود کعبه در نهایت شرف قرار دارد. هیچ کسی در روز جمعه که بهترین روز است، در ماه حرام، در بیت الحرام‌، غیر از امیرالمومنین علیه السلام متولد نشده است. مناقب، ج۲ ، ص ۱۷۵ @apmkadeh
خوشتر آن است که سرّ دلبران گفته آید در حدیث "دیگران" عن ابی‌بکر عبدالله بن عبدالرحمن، قال سمعت عثمان بن عفان، قال سمعت عمر بن الخطاب، سمعت ابابکر بن ابی‌قحافه، سمعت رسول الله صلي الله عليه و سلم یقول: ان الله خلق من نور وجه علی‌بن‌ابی‌طالب، ملائکه یسبحون و یقدسون و یکتبون ثواب ذلک لمحبیه و محبی ولده. عبدالله بن عبدالرحمن، از عثمان بن عفان، او از عمر بن الخطاب، او از ابوبکر روایت کرده است که گفت: رسول الله صلي الله عليه و سلم پیوسته می‌فرمود: خداوند از نور چهره علی‌بن‌ابی‌طالب فرشتگانی آفرید که خدا را تسبیح و تقدیس می‌کنند و ثواب آن را برای محبین او و محبین اولاد او ثبت می‌کنند. فضائل امیرالمومنین (ابن عقده کوفی)، ص ۳۲ @apmkadeh
تاریخ باید این صفحات خود را طی کند و برای مردم خودخواهش ثابت کند که انسان‌سازی و مدیریت انسان، کار هیچ یک از آنان نیست، تا یک انسان الهی به نام حضرت حجت‌بن الحسن علیه السلام را که نسخه دیگری از پدر بزرگوارش امیرالمومنین علیه السلام است، وارد عرصه حیات انسان‌ها نماید و طعم حق و عدالت را به آنان بچشاند. ، ج۱۶ @allameh_jafari @apmkadeh
حضرت زینب سلام الله علیها شاگردی پنج‌تن آل عبا را داشت و از هر کدام یک صفت را گرفت؛ از جدش حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فهم، عقل و درایت را گرفت و عقلیه بنی‌هاشم شد، از پدرش شجاعت را به ارث برد، در مجلس ابن زیاد که جوان هتاکی بود، حضرت زینب با صلابت پاسخ زخم‌زبان‌های او را داد و او را مفتضح کرد. عفت و حیا را از حضرت زهرا سلام الله علیها به ارث برد؛ صبر را از برادرش حسن علیه السلام به ارث برد؛ صبر او چنان بود که فرشتگان  از آن تعجب می‌کردند؛ از برادرش امام حسین علیه السلام عزت را به ارث برد؛ ایشان شبیه‌ترین شخص به امام حسین علیه السلام بود، به روایتی از پیامبر، شریک تمام مصائب امام حسین بود. ایشان با وجود اسارت در کاخ یزید چنان او را تحقیرکرد که رسوای عالم شد. خبرگزاری شبستان؛ ۹۷/۶/۳۰ @apmkadeh
زینب تنها بانویی كه عالی ترین نمونه شهامت و دلیری، دانش و بینش، كفایت و خردمندی، قدرت روحی و تشخیص موقعیت بود؛ و هر وظیفه ای از وظایف گوناگون اجتماعی را كه به عهده گرفت به خوبی انجام داد. من زینبی می گویم و شما زینبی می شنوید. نه من به حقیقت كمالات و فضایل او رسیده ام و نه شما می توانید به این حقیقت عالی برسید. من از دور ایستاده و آفتاب درخشان فضایل او را می نگرم و هنگام مطالعه زندگی پرحادثه او، در برابر پیشگاه با عظمت او سر فرود می آورم. زینب، قهرمان کربلا، ص۷ (سید رضا صدر) @apmkadeh
یکی از فضائل مهم حضرت ابا عبدالله  مربوط به اصل خلقت ایشان است. نبی اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: کان الله و لم یکن معه شی‏، حضرت حق بود و هیچ مخلوقی در عالم وجود، نبود. زمانی که خدا اراده کرد عالمی بیافریند، اول نور من را آفرید. از نور من، نور علی را آفرید و از نور من و علی، نور فاطمه را آفرید و از نور من و علی و زهرا، نور حسن و حسین را آفرید. این پنج نور مقدّس در جوّ لایتناهی که نه عرش بود، نه کرسی، نه کهکشان، نه سیارات، و نه منظومه، مشغول تسبیح و تهلیل حق بودند. بعد، از نور من، عرش را آفرید؛ از نور علی ملائکه را آفرید، از نور زهرا آسمان‌ها و زمین را آفرید، از نور امام حسن ماه‌ها و خورشیدها را آفرید؛ و از نور حسین  بهشت و حورالعین را آفرید. این، ابتدای خلقت عالم وجود است. پس حضرت امام حسین علیه السلام در علیّت عالم وجود، دوش به دوش پیغمبر  و دوش به دوش مادر و پدر خود علیهم السلام قدم‌ می‌‌زنند. به این اعتبار، حضرت امام حسین  علیه السلام  جزء اولین مخلوقات الهی هستند. دوماهنامه خلق، شماره ۳۲، اردیبهشت ۹۴ @apmkadeh
تنها ماهی که شهادت ندارد شعبان المعظم است؛ و تنها ماهی که میلاد ندارد محرم الحرام است؛ و این یعنی سیدنا و مولانا الحسین علیه السلام محور شادی و غم ‌است. @mazaroliya @apmkadeh
مورخان، سوم شعبان سال ۶۰ق را تاریخ ورود امام حسین علیه السلام به مکه نقل کرده‌اند. برخی از آنها روز جمعه سوم شعبان و بعضی شب جمعه شب سوم شعبان را هنگام رسیدن حضرت به این شهر می‌دانند.... بیشتر آنها معتقدند امام حسین بن علی علیه السلام  هنگام ورود به شهر مکه، این آیه را تلاوت می‌فرمود: "و لما توجه تلقاء مدین قال عسی ربی ان یهدینی سواء السبیل"؛ و چون (موسی) به مدین روی آورد گفت: امید است پروردگارم مرا به راه راست هدایت کند. امام علیه السلام پس از ورود به مکه در منزل عباس بن عبدالمطلب اقامت کرد. ، ج۱، ص ۹۰ @apmkadeh
حضرت عباس علیه السلام هیچ چیزی از مقام امام کم ندارد. این به معنای این است که وجود ایشان مقامات اخلاقی و ایمانی که در امام معصوم هست را سیر کرده و رسیده است. از منظر کلامی هیچ ایرادی به این موضوع وارد نیست. بنابراین مقام حضرت عباس علیه السلام پس از امام حسین علیه السلام  مقامی عالی رتبه است که همه ائمه معصومین ما بر آن اذعان دارند. باب الحواحج است به طور ویژه؛ و درک این، خودش یک مقام علمی است که کار هر کسی نیست. مقام عصمت مراتبی دارد. در مراتب بالایی حضرت عباس علیه السلام به مقام عصمت هم دست یافته است. اما قطعا عصمت پیامبران و چهارده معصوم  مقاماتی دارد و عصمت حضرت زینب سلام الله علیه  و حضرت عباس علیه السلام هم در مقاماتی است که قابل فهم و اثبات است. تابناک؛۹۱/۴/۴ @apmkadeh
چه کسی هست که به درگاه ایشان امیدوار نیست؟ عالم زیر سایه حضرت عباس علیه السلام است. ایشان زیر سایه حضرت حسین علیه السلام است. مثالش را فرمودند مثل ماه و خورشید است. ماه هرچه دارد، از خورشید دارد و نورش همه عالم را می گیرد. خبرگزاری مهر، ۹۹/۲/۱ @apmkadeh
جناب علی بن الحسین علیه السلام از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی است که ذات مقدس حق بر بندگان خود به وجودش منت گزارده؛ و آن سرور را از عالم قرب و قدس نازل فرموده برای فهماندن طرق عبودیت به بندگان خود. @apmkadeh
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و  حَمَلةِ عَرشِهِ و  جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ... و عَلی آدمِ أهْلِ البَیتِ، المُنَزّهِ عن کَیْت و ما کَیت، روحِ جَسَد الإمامهِ، شَمسِ الشّهامه، مَضمونِ کِتابِ الإبداعِ، حَلٍّ تَعْمیَه الإختِراعِ، سِرِّ اللهِ فی الوُجودِ، إنسانِ عَیْنِ الشُّهودِ، خازِنِ کُنُوزِ الغَیبِ، مَطلَعِ نورِ الإیمانِ، کاشِفِ مستورِ العِرفانِ، الحُجَّهِ القاطِعَه، و الدُّرَّهِ اللّامِعَه، ثَمَرهِ شَجَرهِ طوبی القُدسیّه، أزل الغَیبِ و أبدِ الشّهادهِ، السِّر الکُّلِّ فی سِرِّ العباده، وتَدِ الأوتادِ و زَیْنِ العبادِ، إمام العالمین و مَجمعِ البَحرَین، زَیْن العابدینَ علیِّ بن الحسین علیهِ السلام. صلوات خداوند، فرشتگان او، حمل‏‌كنندگان عرش او، و جميع خلایق در عالم علوى و سفلى بر... او كه اهل بيت عصمت را به منزله آدم ابو البشر است، منزه است از هرگونه شرّ، روح جسد امامت، آفتاب فلك شهامت، مضمون كتاب ابداع، حل معماى اختراع، سر الهى در عوالم وجود، انسان ديده نشأت شهود، نگهدار گنج‌های غيب،  مطلع نور ايمان، كاشف رموز عرفان، برهان قاطع، درّ تابان، ثمره قدسی شجره طوبى، ازل الآزال عوالم غيب و ابدالآباد عوالم شهادت، سرّ مستتر بندگى و عبادت، مستحکم کننده اوتاد، زینت بندگان خالص، امام هر دو عالم، و جامع دو بحر، على بن الحسين عليه السّلام. صلوات منسوب به جناب شیخ اکبر @apmkadeh
إِلَهِی قَدْ سَتَرْتَ عَلَیَّ ذُنُوبا فِی الدُّنْیَا وَ أَنَا أَحْوَجُ إِلَی سَتْرِهَا عَلَیَّ مِنْکَ فِی الْأُخْرَی...   @apmkadeh
این (ماه شعبان) ماهی است که شبش، روزش، سحرش، بین‌‌الطّلوعینش، صبحش، عصرش، ظهرش محفوف به رحمت است: شَعْبانُ الَّذی‌ حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ؛ اگر چیزی را آدم بپیچد این از هر طرف پوشیده و پیچیده رحمت است. در همین صلوات عندالزوال می‌خوانیم و وجود مبارک امام سجاد علیه السلام به ما آموخت این ماه محفوف به رحمت است پیچیده است به رحمت؛ از هر طرف یک رحمت است، صبحش رحمت، عصرش رحمت، ظهرش رحمت، سحرش رحمت. ماه شعبان تقریباً نشانه بسط است. گرچه ماه رجب ماه پربرکت است اما آن با قبض همراه است، این با بسط همراه است؛ آثار رحمت در این شهر هست. رضوی نیوز ۹۵/۲/۲۰ @apmkadeh
ما همگی دست به دامان حضرت علی اکبر هستیم. ایشان از برجسته‌ترین شهدای کربلا هستند. احتمال قوی ایشان ۲۵ سال سن داشتند. یعنی ۲۵ سال تحت تربیت امام حسن مجتبی و سیدالشهداء علیهما السلام بودند. زمانی که ماده قابل باشد و معلم هم معلم درستی باشد، آن ماده قابل به کمال می‌رسد. استعداد ایشان استعداد تمام بود و استاد و معلمشان هم استاد و معلم تمام بودند؛ ایشان به ولایت رسیدند. سایت وارث؛ ۲۹ اردیبهشت ۹۵ @apmkadeh
انبیاء و ائمه واجب العصمة هستند؛ اما زینب کبری و ابوالفضل عباس و علی اکبر علیهم السلام با اینکه واجب العصمت نبودند اما معصوم هستند. @mazaroliya @apmkadeh
خلصنا من النّار: ای نار جهنم و نار الفراق؛ كما في دعاء کمیل: صبرْت عَلَى عذَابِکَ فکَیفَ أَصبِر عَلَى فرَاقکَ‏؟ خداوندا ما را خالص و دور بفرما از آتش جهنّم، حسبِ بياناتِ سابق، کلمۂ غوث اشاره یا تصریح است به حضرت ولیّ عصر(عج). پس امکان دارد «خلّصنا» همان طلب خلوص از حضرت ولی عصر(عج) بشود، البته حضرت ولی عصر(عج) از خودشان چیزی ندارند، آینه خداوند هستند، پس اگر از حضرت مهدي(عج) طلب شد، در واقع از خدا طلب شده، امکان هم دارد مستقیما به حضرت ربّ العزّه عرض شود ولی امکان نسبت به حضرت ولی عصر(عج) الان خیلی قریب است. برای اینکه ملجا و ملاذ و همه کاره خلق ائمّه طاهرين علیهم السلام هستند؛ قاضی الحاجات، ائمّه هستند؛ معطی، ائمّه هستند؛ منفق، ائمّه هستند؛ مُسَهِّل، ائمّه هستند، نافع، ائمّه هستند. البته تنافی هم ندارد که اسم خدا هستند. اسم خدا غیر از مسمّی هیچ چیز دیگر ندارد، هیچ اسمی غیر از مسمّی را نشان نمی دهد، ائمه طاهرین هم اینطورند، تا الغوث به حضرت ولی عصر گفتی یعنی به خدا گفتی، گاهی هست تقید به امام زمان ساخته خود آدم است بله این غلط است. @Ayatollahnejabat @apmkadeh
دعاها بايد مطابق‏ نيازها باشد، نه اينكه ببينيم چه كسى چه دعايى كرده و چه كسى در كجا چه جمله‏ اى گفته، من هم همان را بگويم‏. آنها كه در دعايشان نمك غذا را مى‏ خواسته‏ اند، ممكن است همه چيز را گرفته بودند؛ اما ما كه خودمان را از دست داده‏ايم، چطور مى‏‌توانيم به نان و ... قانع شويم؟ و تنها به نانى و درمانى از او اكتفا كنيم و تنها خانه و زندگى از او بخواهيم ...؟ خلاصه در اين ماه، همراه‏ صيامى‏ كه داريم، بايد تفكرى‏ و محاسبه‏‌اى‏ هم داشته باشيم تا ايمان ما قوى شود و قلب ما از عشق او سرشار. و در اين محاسبه‏‌هاست كه بايد ببينيم چه كسانى در دل ما آمده‏‌اند، چه كينه‏‌ها و دشمنى‏‌هايى در دل ماست، چه محبت‏هايى در دل ماست، و چرا هست؟ چه ترس‏ هايى؟ ترس از بى پولى؟ ترس از فقر؟ ترس از اينكه نكند فلانى از من جدا بشود؟ اينها بايد محاسبه شوند. اين مراحل كه تمام شد و انسان به عمل رسيد و در عمل هم كمبودى نداشت، در آن موقع‏ قرب حق‏ است كه انسان را ارضا مى‏‌كند. در اينجاست كه به نماز مى‏‌ايستد و ذكر حق است كه ارضايش مى‏‌كند. اين است كه با او خلوتى دارد. و وقتى هم كه مى‏ خواهد دعايى را در اين ماه كه‏ فصل دعا ست شروع كند، بايد سنجيده و با توجه باشد. بايد ببيند كه كيست و چرا دعا مى‏‌كند؟ چون دعا، خواستن است. براى خواستن، انسان ابتدا بايد فكر كند و بعد كه نيازش مشخص شد آن را بطلبد، نه اينكه از همان ابتدا كه كتاب دعا را باز كرد، بخواند و رد بشود. @einsad @apmkadeh
عظمت ماه مبارک رمضان را این دعا (ی سحر) نشان می دهد، برای کسی که رمز دعا برای او مکشوف شده باشد. عزیزان این دعاها کلیدِ رمزی دارد! اگر کلید رمز این دعا بر شما کشف بشود آن وقت خوب می‌توانید از آن استفاده کنید. کشف شدن این کلید رمز هم، راهش فقط یک چیز است؛ اینکه تکرار کنید. تکرار باعث می‌شود حجب را کم‌کم از دل بردارند، و آن رمز دعا برای انسان کشف شود. مخصوصا اگر دیدید دعایی یا کلمه‌ای از دعا شما را گرفت آنجا ایستادگی کنید و آن دریچه‌ای که بر شما باز شده، بیشتر بکوبید، تا آن دعا یا آن آیه چهره حقیقی خودش را نشان بدهد. در مورد آیات الله هم همینطور است. فرمودند به بعضی از آیات که می رسید و در دل شما جا می افتد، تکرار کنید تا حقیقت آیه خودش را به شما نشان بدهد. @msaliagha
در این ماه ما را به مهمانی خدا دعوت كردند؛ انسان‌ها در ماه مبارك رمضان جزء مهمانان خدایند، حتی آنها كه بیمارند و نمی ‌توانند روزه بگیرند، نفس هایشان تسبیح است. در شب ماه مبارك رمضان كه زمان روزه نیست هم دمی كه انسان بر می ‌آورد تسبیح است، خوابی كه دارد ولو روزه‌ دار هم نباشد عبادت است. برای اینكه این سفره به طور عموم پهن بشود، این ماه را قمری قرار داد كه دور بزند كه به همه زمان های سال برسد. اگر این را در حد یك ماه شمسی قرار می ‌داد مثلاً ماه دی و بهمن قرار می ‌داد، همیشه جای ثابتی داشت؛ ولی وقتی بر اساس ماه قمری تنظیم شد، دور می ‌زند یعنی ماه مبارك رمضان گاهی در تابستان است، گاهی در پاییز است، گاهی در زمستان است، گاهی در بهار است، در فصول چهارگانه دور می ‌زند تا بركت این ماه به تمام زمان ها برسد و بركت لیلة القدر هم به همه برسد. این «اَدِرْ کَأْساً و ناوِلْها» است، یعنی این قدح را دور می‌ دهد در تمام این چهار فصل كه به هر فصلی برسد به هر زمانی برسد. @a_javadiamoli_esra @apmkadeh
روزه به معنی محروم کردن خود از همه چیز به طور مطلق نیست، بلکه تنها امساک از مفطرات، آن هم از اذان صبح تا اذان مغرب است. در همین فاصله هم خیلی کارها، مثل خوابیدن، روزه را باطل نمی‎کند. دوست اهل بیت علیهم السلام در دنیا صائم است؛ یعنی یک مقدار لبِ خواسته‎هایش را تو می‎گذارد، لبِ قبایش را تو می‎گذارد که به زمین نکشد و گرد و خاک نکند، یعنی بیش از نیاز واقعی‌اش در دنیا نمی‎خواهد، نه این‎ که مطلقاً از دنیا استفاده نکند. اگر این روزه‎ مَجاز را مراعات کند، به حقیقت روزه یعنی به امیرالمؤمنین علیه السّلام راه پیدا می‎کند. همه‎ اعمال عبادی که انجام می‎دهیم، در آغاز راه مَجاز است، ولی اگر حقّش را ادا کنیم، از حقیقت سر در می‎آورد؛ روزه به علی علیه السّلام می‎رسد و نماز به پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم. رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در رابطه با آیه‎ی اِستَعینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلوةِ: از صبر (روزه) و نماز استعانت بجوئید، فرمودند: یا عَلی أنتَ الصَّومُ وَ أنَا الصَّلوةُ: ای علی تو روزه‎ای و من نمازم. کتاب مصباح الهدی به نقل از  حاج اسماعیل دولابی @ahlevela_channel @apmkadeh