فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲🏻أین الحسنُ أین الحسین....🤲🏻
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی11:کُلُّ مُدرَک بالحَواسِّ أو موهوم فَهوَ مَخلوقً.(هر چه با حواس ظاهری یا وهم درک شود مخلوق است.)
🟢حدیث سوم:
🔸امام صادق علیه السلام:ِ َ كُلُّ شَيْءٍ حَسَّتْهُ الْحَوَاسُّ أَوْ لَمَسَتْهُ الْأَيْدِي فَهُوَ مَخْلُوق.
🔹 هر آنچه با حواس ظاهری احساس شود یا با دست لمس گردد آفریده و مخلوق است.
📗التوحید، ص75.
#حدیث
💠سلسله عرفا و علمای ربانی معاصر مکتب عرفانی نجف ( مکتب مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی رضوان الله علیه)
#نکته_ناب
#ملا_حسینقلی_همدانی
💠 همایش عرفان امین
بزرگداشت مقام علمی و عرفانی فقیه عظیمشأن، حکیم متأله و عارف کامل
«علامه سید محمد حسین طباطبایی»
🔸 با میزبانی جوانان دهه هشتادی
🔸 با حضور:
دکتر عباس موزون
حجتالاسلام محمد مهدی گرجیان
سید حمیدرضا برقعی
مجری: نجمالدین شریعتی
🔸 زمان:
دوم آذرماه ۱۴۰۲
ساعت ۱۷:۳۰
🔸 مکان برگزاری:
کرج، میدان سپاه، سالن همایش کانون شهید سبحانی
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💠حرکت جوهری
اگر سنگریزه را در مشت بگیریم گمان میکنیم همینکه اکنون طول و عرض و ارتفاع آن در دست ماست، به کل آن احاطه یافته ایم و چیزی از آن باقی نمانده است. در حالی که بنا بر حرکت جوهری، این سنگریزه موجودی سیال است که لحظه به لحظه تغییر میکند و ما تنها به آن در این لحظه احاطه یافته ایم.
زمان یکی از امتدادات جسم است و همانطور که جسم در طول و عرض و ارتفاع، امتداد دارد در زمان نیز امتداد دارد و لذا زمان بعد چهارم جسم است.
#فلسفه
✅#پرسش_کاربران 👥
🔻پـرسـش🔻(۶۶)
با توجه به علم خداوند به همه چیز ، میتوان نتیجه گرفت که قبل از آفرینش مثلا انسانی مانند شمر ، خداوند میدانست که اون جهنمی خواهد شد
سوالی که مطرح خواهد شد این است که (بدون توجه به اینکه شمر با اختیار یا جبر به این مرتبه شقی رسید ) چرا خداوند که می دانست اون جهنمی خواهد شد او را آفرید؟
چرا خداوند انسان هایی را می آفریند که خود در انتها میگویند ای کاش خاک بودم(و هیچ گاه افریده نمیشدم) ؟؟
خداوند « میدونست» که گرچه اونها قابلیت کمال رو داشتن ولی از اون قابلیت استفاده نمیکنن!!
خداوند این رو میدونست
پس مهربانی در حق مخلوقش این بود که اصلا خلقش نمیکرد
#اعتقادات
1.91M
✅#پاسخ_کارشناس 👤
🔻پـاسـخ:🔻(۶۶)
نکات تکمیلی
هدف به کمال رسیدن نیست
هدف به کمال اختیاری رسیدن است.
رحمت خدا در حق انسان با ایجاد قابلیت کمال جلوه کرده است.
هرگونه دخالت و تصرف الهی در این فرایند با ایجاد موجود مختار منافات دارد و به تناقض می انجامد.
تناقض موجود مختار بی اختیار!:«من میخواهم تو موجود مختار باشی اما چون میدانم تو آنچه من دوست دارم نمیشوی نمیگذارم موجود شوی!!!»
یک نکته دیگر راجع به این مسئله این است که اگر قرار بود خدای عالم افراد شقی را نیافریند باید جز معصومین علیهم السلام کس دیگری را نمیآفرید زیرا مقصود و منظور خداوند از خلقت انسان رسیدن به مقام معصومین است خدای متعال برای آفریدهاش به کمتر از این راضی نیست. پس بنده ی غیر معصوم از این دیدگاه (هر چند کم) درصدی از شقاوت دارد بنابراین نباید آفریده میشد!
این امر شامل همه دانشمندان فیلسوفان و عرفا و فقها و مصلحان اجتماعی و اطبا و منجمان و غیره میباشد! در حالیکه شکی نیست که وجود اینان خیر و جزئی از نظام احسن است.
علاوه بر این در نظام احسن، وجود افراد شقی نیز دارای خیر است چرا که سعادت در کنار شقاوت معنا میشود و انسانها با مشاهده راه شقاوت و سعادت انتخابگر میشوند.
#اعتقادات
هدایت شده از «عقل و دین ۲»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺
السلام علیک یا صاحب الزمان
🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی11:کُلُّ مُدرَک بالحَواسِّ أو موهوم فَهوَ مَخلوقً.(هر چه با حواس ظاهری یا وهم درک شود مخلوق است.)
🟢حدیث چهارم:
🔸امام صادق علیه السلام:ِ ُ فَكُلُّ شَيْءٍ حَسَّتْهُ الْحَوَاسُّ أَوْ جَسَّتْهُ الْجَوَاسُّ أَوْ لَمَسَتْهُ الْأَيْدِي فَهُوَ مَخْلُوقٌ وَ اللَّهُ هُوَ الْعَلِيُّ حَيْثُ مَا يُبْتَغَى يُوجَد.
🔹 هر آنچه با حواس ظاهری احساس شود یا توسط جویندگان(ابزارهای حسی) یافت شود با دست لمس گردد آفریده و مخلوق است و خدا برتر از آن است که هرگونه که دیگران بخواهند همانگونه یافته شود.
📗التوحید، ص60.
#حدیث
سلام علیکم
اگر کسی از دوستان هست که کار انیمیشن انجام میده و برای یک پروژه کوچک وقت داره، به بنده پیام بده.
با تشکر
💠زمان در فلسفه
فرض کنید قلمی هست که به محض اینکه نوک آن روی صفحه جابجا می شود اثر آن محو میگردد و کسی با این قلم بر روی صفحه شفافی از نقطه A به B خطی رسم میکند و شما از پشت صفحه در حال دیدن آن هستید آیا در این مثال میتوان انکار کرد که خطی رسم شده است؟ خیر. آیا در حین ترسیم خط یا پس از آن در صفحه مفروض امتداد و خطی مشاهده می شود؟ خیر
قبل از شروع ترسیم و پس از آن چیزی مشاهده نمی شود و در حین ترسیم همواره فقط یک نقطه قابل رؤیت است که گویا در حال لغزیدن از A به B است اما در حقیقت چنین نیست بلکه در هر آنی، نقطه ای را میبینیم غیر از نقطه ای که قبل یا بعد از
این آن میبینیم منتها چون این نقاط از هر جهت شبیه هماند و به طور پیوسته یکی محو و دیگری رسم میشود قابل تمیز نیستند و به نظر میرسد که یک نقطه هست که از A بهB می لغزد در این مثال بی تردید خطی رسم شده اما نه مانند سایر خطوط که کل آنها یکباره موجود است بلکه به این نحو که در هر آنی مقعطی فرضی یعنی نقطه ای از آن موجود است.
زمان نیز مانند چنین خطی است با این تفاوت که اجزاء فرضی زمان ذاتاً ممکن نیست با هم موجود باشند ولی اجزاء فرضی خط مفروض چنین نیستند بلکه به سبب امری ،خارجی که همان جوهری است که خط با آن رسم میشود چنین اند. در هرحال چنانکه نه خود این خط یکباره موجود است و نه حتی پاره بسیار کوچکی از آن و ما در هر آنی فقط نقطه ای - مقطعی از آن را میبینیم. همچنین نه کل زمان یکباره موجود است و نه حتی هیچ یک از اجزای فرضی بسیار کوچک آن؛ بلکه ممکن نیست چنین باشند و ما بالفعل فقط با حال که مقطعی فرضی از زمان است سر و کار داریم.
📚درآمدی بر نظام حکمت صدرایی، ج1،ص ۲۶۹
#فلسفه
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی۱۲:(جز خداوند هیچکس قادر به ایجاد موجودات بدون نیاز به چیزی نیست)
🟢حدیث اول:
🔸امام صادق علیه السلام:ِ لَا يُكَوِّنُ الشَّيْءَ لَا مِنْ شَيْءٍ إِلَّا اللَّهُ وَ لَا يَنْقُلُ الشَّيْءَ مِنْ جَوْهَرِيَّتِهِ إِلَى جَوْهَرٍ آخَرَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَا يَنْقُلُ الشَّيْءَ مِنَ الْوُجُودِ إِلَى الْعَدَمِ إِلَّا اللَّه.
🔹 کسی جز خداوند نمیتواند موجودی را بدون نیاز به چیزی خلق کند و جز او کسی نیست که بتواند ذات چیزی را به ذاتی دیگر برگرداند و جز خداوند کسی نمیتواند موجودی را از هستی به نیستی بکشاند.
📗التوحید، ص۶۸.
#حدیث
✅#پرسش_کاربران 👥
🔻پـرسـش🔻(۶۷)
چرا برای شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها دو تاریخ ذکر شده؟
#تاریخ
✅#پاسخ_کارشناس 👤
🔻پـاسـخ:🔻(۶۷)
تاریخ نویسان برای شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها دو تاریخ ۷۵( خمسة و سبعون) روز یا ۹۵(خمسة و تسعون) روز بعد از رسول خدا را مطرح کردهاند.
دلیل این اختلاف را می توان در نوع نگارش و رسم الخط آن زمان جستجو کرد. زیرا در آن دوران با خط کوفی می نوشتند و می دانیم که در خط کوفی نقطه گذاری رسم نبوده است.مورخان و راویان با خط کوفی تاریخ شهادت حضرت را اینگونه نوشته اند: «حمسه وسىعون.»
این نوع نگارش می تواند هم خمسة و سبعون ( یعنی ۷۵ ) و هم خمسة و تسعون ( یعنی ۹۵ ) خوانده شود. این مطلب مهمترین دلیل اختلاف در تاریخ شهادت آن بانوی بزرگوار می باشد.
#تاریخ
💠 مشاهده تجرد نفس
از مرحوم حاج ميرزا جواد آقاى ملكى تبريزى- رضوان الله عليه- نقل است كه ايشان مدّت چهارده سال شاگرد و ملازم استاد عرفان و توحيد مرحوم آخوند مولى حسين قلى همدانى- رضوان الله عليه- بودهاند، مىفرمودهاند:
«روزى استاد به من فرمود كه: مقام تربيت فلان شاگرد به عهده شماست. آن شاگرد همّتى فراوان داشت و عزمى راسخ.
مدّت شش سال در مراقبت و مجاهدت كوشش نمود تا به مقامى رسيد كه قابليّتِ مَحضه بود براى ادراك و تجرّد نفس، خواستم اين سالِك راه سعادت به دست استاد بدين فيض نائل و به اين خلعتِ الهيّه مخلَّع گردد. او را با خود به خانه استاد بردم و پس از عرض مطلوب، استاد فرمودند: اينكه چيزى نيست و فوراً با دست خود اشاره كردند و فرمودند: تجرّد مثل اينست. آن شاگرد مىگفت: فوراً ديدم كه من از بدنم جدا شدهام و در كنار خود موجودى را مانند خود مشاهده مىكنم».
📚رساله لب اللباب در سير و سلوك أولى الألباب، ص۳۳.
#نکته_ناب
#میرزا_جواد_آقا_ملکی_تبریزی
✅#پرسش_کاربران 👥
🔻پـرسـش🔻(۶۸)
گفتید ما نسبت به چیزایی محبت داریم که باهامون سازگار اند.
پس چطوره که ما می بینیم گاهی چیزایی یا کسانی رو دوست داریم که بعد از مدتی میفهمیم که دیگه دوستشون نداریم؟ مثلا شاید ازشون خسته بشیم یا...
این سازگاری مگه نباید مثل دو قطعه پازل که هم رو کامل میکنن باهم سازگار باشن؟
وضعیت قطعات پازل که هیج وقت تغییر نمی کنه
#فلسفه
✅#پاسخ_کارشناس 👤
🔻پـاسـخ:🔻(۶۸)
نفس انسان هر لحظه در حال حرکت است و در دو لحظه یک مرتبه ندارد.
حرکت همواره رو به کمال و شدت نیست. گاهی حرکت رو به ضعف است.
ملاک، حرکت نفس است، خواه اشتدادی خواه تضعفی.
بنابراین نفس انسان در هر مرتبه ای میزان خاصی از شدت وجودی دارد و هر شدت وجودی سازگار با امور مخصوصی است. از جمله این امور، حب و بغض ها هستند.
نفس پلید نمیتواند عاشق نیکان و پاکان باشد و نفس زکیه نمیتواند عاشق ددمنشان و پلیدان باشد.
ناریان مر ناریان را جاذبند
نوریان مر نوریان را جاذبند
#فلسفه
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
امکان اجتماعی الزام حجاب.mp3
46.29M
🔻مناظره با موضوع:
امکان اجتماعیِ الزام به حجاب
🖇 با حضور:
بیژن عبدالکریمی
مهدی جمشیدی
۹ آذرماه ۱۴۰۲
(نسخهی کامل صوتی)
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
به همه دوستان توصیه میکنم این مناظره را به دقت گوش کنند
تا هم ضرورت و اهمیت و ریشه های فلسفی و نظری مشکلات فرهنگی کشور آشکار شود و هم ضرورت تعمق در مباحث مهم طرح ولایت مانند هرمنوتیک و نوع نگاه به شریعت
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی۱۲:(جز خداوند هیچکس قادر به ایجاد موجودات بدون نیاز به چیزی نیست)
🟢حدیث دوم:
🔸امام صادق علیه السلام از امام علی علیه السلام نقل میفرمایند: كُلُّ صَانِعِ شَيْءٍ فَمِنْ شَيْءٍ صَنَعَ وَ اللَّهُ لَا مِنْ شَيْءٍ صَنَعَ مَا خَلَق.
🔹 هر سازندهای به کمک چیزهای دیگر ساختههای خود را ایجاد میکند ولی تنها خداوند است که هر آنچه را میآفریند بدون نیاز به چیزی میآفریند.
📗التوحید، ص۴۳.
#حدیث