فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲زیارت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در روز جمعه🤲
10.74M
#دروس_معرفت_نفس🕯
#فلسفه_مقدماتی جلسه54؛ برهان فصل و وصل، رد دیدگاه متکلمین، اصلاح دیدگاه دموکریتوس؛ انتهای بخش هفتم صفحه ۲۴۰
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
متاسفانه در حین این جلسه مدرس👨🏫 به وسیله نیش زنبور🐝 مورد حمله قرار گرفت.
احتمالا زنبور مذبور از مخالفین فلسفه بوده است😉 که قصد تعطیل کردن کلاس را داشت اما خبر ندارد که ما با قدرت ایستاده ایم!✊
🔺به قول سعدی
🐝درشت بی مروت را گوی
باری چو 🍯 نمیدهی نیش مزن
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی14: کُلُّ ما سوی الواحدِ متجزّئٌ و الله واحدٌ لا متجزّئٌ (هر آنچه غیر خدای یگانه است جزء پذیر است و خداوند یگانهای است که جزء پذیر نیست )
💠قاعده فلسفی15: کُلُّ متجزّئٍ یَختَلِف وَ یَأتَلِف (هر آنچه جزء پذیر است گوناگونی و نیز پیوستگی مییابد )
💠قاعده فلسفی16: کُلُّ متتجزّئٍ أو متوهّمٍ بالقِلّةِ و الکَثرَةِ فَهُوَ مخلوقٌ (هر آنچه جزء پذیر است یا توهم زیاد و کم در آن میشود مخلوق است )
♦️مستندات قاعده 14 و 15 ذیل قاعده 16 خواهد آمد.
🟢حدیث دوم:
🔸«امام صادق» علیه السلام در پاسخ به «ابن ابی العَوجاء» زندیق میفرمایند: قَالَ فَلَمْ يَزَلْ صَانِعُ الْعَالَمِ عَالِماً بِالْأَحْدَاثِ الَّتِي أَحْدَثَهَا قَبْلَ أَنْ يُحْدِثَهَا قَالَ فَلَمْ يَزَلْ يَعْلَمُ فَخَلَقَ مَا عَلِمَ قَالَ أَ مُخْتَلِفٌ هُوَ أَمْ مُؤْتَلِفٌ قَالَ لَا يَلِيقُ بِهِ الِاخْتِلَافُ وَ لَا الِائْتِلَافُ وَ إِنَّمَا يَخْتَلِفُ الْمُتَجَزِّي وَ يَأْتَلِفُ الْمُتَبَعِّضُ فَلَا يُقَالُ لَهُ مُؤْتَلِفٌ وَ لَا مُخْتَلِفٌ قَالَ فَكَيْفَ هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ قَالَ وَاحِدٌ فِي ذَاتِهِ فَلَا وَاحِدٌ كَوَاحِدٍ لِأَنَّ مَا سِوَاهُ مِنَ الْوَاحِدِ مُتَجَزِّئٌ وَ هُوَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَاحِدٌ لَا يَتَجَزَّى وَ لَا يَقَعُ عَلَيْهِ الْعَد.
🔹 (ابن ابی العَوجاء) گفت: آیا آفریدگار جهان پیش از ایجاد موجودات آگاه به آنها بوده است؟
_امام علیه السلام فرمود: خداوند همیشه میدانست و سپس آفرید. زندیق گفت آیا او گوناگون است یا به هم پیوسته؟
-امام علیه السلام فرمود گوناگونی و پیوستگی سزاوار او نیست. آنچه جزء پذیر است گوناگون میشود و آنچه بخشپذیر است به هم پیوند میخورد پس درباره خداوند گفته نمیشود که او پیوسته است و نه گوناگون.
(ابن ابی العَوجاء) گفت: پس چگونه خداوند یگانه است؟
_ امام علیه السلام فرمود: او در ذات خود یگانه است اما نه یگانهای مانند دیگر یگانهها زیرا هر یگانهای جز خداوند جزء پذیر است اما خداوند تبارک و تعالی یگانهای است که جزء پذیر نیست و در شمارش هم نمیآید (اندازه ندارد).
📗الاحتجاج، ج2،ص338.
#حدیث
🆔@aqldin2
💠دستور خاص نمیخواهد، اگر حالت اصلاح شود، من خود به سراغ تو خواهم آمد
🔸میرزا جواد آقا بعد از دو سال، خدمت آقا (آخوند ملاحسینقلی همدانی) عرض میکند: من در سیر خــود بـه جایی نرسیدم.
آقا در جواب از اسم و رسمش سؤال می کند و او تعجب کرده میگوید: مرا نمی شناسید؟! من جواد ملکی تبریزی هستم ایشان میگویند شما با فلان ملکی ها بستگی دارید؟ آقا میرزا جواد آقا چون آنها را خوب و شایسته نمی دانسته، از آنان انتقاد میکند.
آخوند ملاحسینقلی در جواب می فرمایند:
«هر وقت توانستی کفش آنها را که بد میدانی پیش پایشان جفت کنی، من خود به سراغ توخواهم آمد.»
آقا میرزا جواد آقا فردا که به درس میرود خود را در محلی حاضر می کند که پائین تر از بقیه شاگردان بنشیند تا رفته رفته طلبه هایی که از آن فامیل در نجف بودند و ایشان آنها را خوب نمیدانسته مورد محبت خود قرار دهد تا جایی که کفششان را پیش پایشان جفت میکند. چون این خبر به آن طایفه که در تبریز ســاکـن بـوده اند می رسد رفع کدورت فامیلی می شود.
بعد آخوند او را ملاقات کرده و میفرماید:
«دستور تازه ای نیست. تو باید حالت اصلاح شود تا از همین دستورات شرعی بهره مند شوی.»
در ضمن یادآوری میکند که کتاب «مفتاح الفلاح» شیخ بهایی برای عمل کردن خوب است.
📚شيخ مناجاتيان، ص۵۰
#نکته_ناب
#میرزا_جواد_آقا_ملکی_تبریزی
#ملا_حسینقلی_همدانی
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠مکان عالم ماده کجاست؟
♦️طلب مكان نمودن براي عالمي كه تامّ و تمام است باطل است و سرّ اين مطلب آنستكه: مكان هر چيز بحسب نسبت آن چيز و اضافۀ آن چيز با چيز ديگري كه در وضع با آن مباين، و در اضافه و نسبت، خارج از آن بوده باشد مقرّر ميگردد؛ و خارج از اين عالم چيزي كه با او همجنس بوده باشد نيست، و گرنه عالم تامّ و تمامي نخواهد بود؛ و نيز داخل آن چيزي كه از جميع آن جدا باشد هنگاميكه من حيث المجموع در نظر گرفته شود ـ متصوَّر نيست.
و چون اين عالم را تامّ و كامل فرض نموديم، ديگر نه از داخل آن و نه از خارج آن نميتوان به آن اشارۀ حسّيّه كرد، پس أيْن و وَضع (يعني مكان و نسبت با چيزي) ندارد.
و بر همين اساس معلّم الفلاسفه حكم فرموده است كه: عالم بتمامه مكان ندارد.
و از اينجا روشن شد كه: عالمي كه تامّ و تمام است ديگر طلب مكان براي آن نمودن باطل است.
و اين مغالطۀ دعواي مكان، از قياس جزء بر كلّ و اشتباه ميان ناقص و كامل ناشي شده است.
📚علامه طهرانی قدس الله سره، معادشناسی، ج6،ص170
#فلسفه
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
🔹قالَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) یا علی لَوْلا أَنْ تَقُولَ فیک طَوائِفُ مِنْ أُمتی ما قالَتِ النصاری فی عیسَی بْنِ مَرْیمَ، لَقُلْتُ فیک قَوْلاً لاتَمُر بِمَلَأٍ مِنَ الناسِ إِلا أَخَذُوا الترابَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَیک یلْتَمِسوُنَ بِذلِک الْبَرَکةَ.
🔸پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: ای علی! اگر بیم آن را نداشتم که گروههایی از امت من درباره تو، آنچه را که مسیحیان درباره حضرت عیسیبنمریم گفتند، بگویند، سخنی درباره تو میگفتم که به گروهی از مردم نگذری، مگر اینکه خاک زیر قدمهای تو را به عنوان تبرک بردارند.
📗کافی، ج۸، ص۵۷، روایت ۱۸.
📣قابل توجه دوستان همراه 📣
علیرغم توضیحات صوتی و اطلاعات موجود در کانال، برخی دوستان نسبت به نحوه و زمان کلاسهای آنلاین اظهار بی اطلاعی نمودند لذا مجددا اطلاع رسانی میشود.
🔰مطلب فعلی مورد بحث کتاب #فلسفه_مقدماتی است. متن کتاب و صوت جلسات در کانال موجود است.
🔰زمان برگزاری، چهارشنبه ساعت ۲۰:۳۰ میباشد.
🔰لینک شرکت در جلسات در اطلاعات کانال موجود است.https://gharar.ir/r/d35bb3e7
🔰اسلایدها در جلسه آنلاین قابلیت دانلود کردن دارند.
🔰شرط حضور در کلاس حد اقل نیم ساعت مطالعه و حضور منظم است.
🔰صوت جلسات در کانال بارگذاری میشود.
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی14: کُلُّ ما سوی الواحدِ متجزّئٌ و الله واحدٌ لا متجزّئٌ (هر آنچه غیر خدای یگانه است جزء پذیر است و خداوند یگانهای است که جزء پذیر نیست )
💠قاعده فلسفی15: کُلُّ متجزّئٍ یَختَلِف وَ یَأتَلِف (هر آنچه جزء پذیر است گوناگونی و نیز پیوستگی مییابد )
💠قاعده فلسفی16: کُلُّ متتجزّئٍ أو متوهّمٍ بالقِلّةِ و الکَثرَةِ فَهُوَ مخلوقٌ (هر آنچه جزء پذیر است یا توهم زیاد و کم در آن میشود مخلوق است )
♦️مستندات قاعده 14 و 15 ذیل قاعده 16 خواهد آمد.
🟢حدیث سوم:
🔸امام علی علیه السلام در ابتدای «خطبة الوسیلة» میفرمایند: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَعْجَزَ الْأَوْهَامَ أَنْ تَنَالَ إِلَّا وُجُودَهُ وَ حَجَبَ الْعُقُولَ عَنْ أَنْ تَتَخَيَّلَ ذَاتَهُ فِي امْتِنَاعِهَا مِنَ الشَّبَهِ وَ الشَّكْلِ بَلْ هُوَ الَّذِي لَمْ يَتَفَاوَتْ فِي ذَاتِهِ وَ لَمْ يَتَبَعَّضْ بِتَجْزِئَةِ الْعَدَدِ فِي كَمَالِهِ فَارَقَ الْأَشْيَاءَ لَا عَلَى اخْتِلَافِ الْأَمَاكِنِ وَ تَمَكَّنَ مِنْهَا لَا عَلَى الْمُمَازَجَةِ وَ عَلِمَهَا لَا بِأَدَاةٍ لَا يَكُونُ الْعِلْمُ إِلَّا بِهَا وَ لَيْسَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ مَعْلُومِهِ عِلْمٌ غَيْرُهُ إِنْ قِيلَ كَانَ فَعَلَى تَأْوِيلِ أَزَلِيَّةِ الْوُجُودِ وَ إِنْ قِيلَ لَمْ يَزَلْ فَعَلَى تَأْوِيلِ نَفْيِ الْعَدَمِ فَسُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى عَنْ قَوْلِ مَنْ عَبَدَ سِوَاهُ وَ اتَّخَذَ إِلَهاً غَيْرَهُ عُلُوّاً كَبِيرا.
🔹 سپاس خداى را كه اوهام را در بند كرد كه به هر چيزى رسند مگر وجود او، و همه خردها را در پرده نگهداشت از اينكه ذات او را در خيال آورد، زيرا او از تشابه و هم شكلى به دور است، بلكه اوست همان كه تفاوت در ذاتش ره نيابد و در صفات كمالش به تجزيه عدد و کمیت، پاره پاره نگردد. از همه چيز جداست امّا جدایی او مکانی نیست و داخل در همه چيز است امّا نه با آميزش و ممازجت. آگاه از همه چیز است نه با ابزار (و واسطه)و علمش تنها به خود ذات مقدسش است، و ميان او و معلومش علم ديگرى قرار ندارد كه به وسيله آن دانا به معلوم خود باشد. اگر گفته شود موجود بوده است به اين معناست كه وجودش ازلى است، و اگر گفته شود هميشه هست به اين معناست كه نابودى در او راه ندارد. پس منزّه و بزرگ است خدا از سخن آنكه جز او را پرستد و معبود ديگرى جز او گيرد.
📗التوحید،ص73.
#حدیث
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠 تو که آدم بشو نیستی!
🟢بنده (میرزا جواد ملکی تبریزی) چون در نجف اشرف به خدمت عارف کامل جناب آخوند ملاحسینقلی همدانی رسیدم از آن بزرگ توجهی نسبت به خود ندیدم. تا این که روزی به خدمت ایشان عرض کردم: آقا من به امید رسیدن به کمال خدمت شما رسیده ام چرا به من عنایتی نمی فرمایید؟
ایشان فرمود: « تو که آدم بشو نیستی! میبینم هنگام وارد شدن در مجلس نقطهٔ خاصی را در نظر میگیری!»
🟠منظور آخوند ملاحسینقلی همدانی این بوده که توجه و میلی به صدر نشینی داری و بالا نشستن در مجلس را می پسندی.
حاج میرزا جواد آقا فرمود: از آن روز به بعد پای من به بالای هیچ مجلسی نرسید. این خصلت مرحوم ملکی تا پایان عمر نیز ادامه داشت و ایشان هرگز بالای مجلس ننشست.
🟡این داستان نکات ارزنده و آموزنده زیادی دارد و اگرچه از طرفی استعداد فراوان مرحوم ملکی و اطاعت و تسلیم ایشان در برابر استادش را می رساند، ولی از طرف دیگر نشان دهندۀ تأثیر بخشی عجیب نفس قدسی و ملکوتی آخوندملاحسینقلی همدانی نیز هست. البته برای این موضوع شواهد زیادی نقل شده است که حاکی از تأثیر و تصرف کلام آخوند در افراد است.
📚شيخ مناجاتيان ص۵۲
#نکته_ناب
#میرزا_جواد_آقا_ملکی_تبریزی
#ملا_حسینقلی_همدانی
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠تصور غلط از معاد
معاد رجوع به خداست و آن در عرض اين عالم نيست، بلكه در طول اين عالم است؛ و براي روشن شدن اين مقصود و وضوح اين مرام ميگوئيم:
🚫مردم عامّي چنين ميپندارند كه: در يك زمانی خداوند عزّوجلّ آدم را در بهشت خلق فرمود، و بعد شيطان را به آدم مسلّط كرد و بعد آدم را از بهشت بيرون كرد و در زمان بعد، آدم به روي زمين آمد، و همينطور پيوسته زماني به دنبال زمان ديگري تا به زمان ما رسيد و ما متولّد شديم و در امتداد زماني، عمري ميكنيم و سپس ميميريم، و به دنبال آن در يك زمان بعدي برزخي داريم، و چون آن زمان سپري شد در زمان بعد به قيامت ميرويم.
عالَم مثال كه قبل از اين عالم بوده، «زماني» بوده است و در عَرض اين عالم؛ و عالم برزخ هم كه بعد از اين عالم است، «زماني» است ودر عرض اين عالم؛ يعني ما كه در اين دنيا قطعات زمان را يكي پساز ديگري طيّ ميكنيم، چون تمام شد به دنبال آن و در رديف همين سلسله از زمان به برزخ وارد ميشويم؛ و باز همينطور پس از آنكه در همين رديف از زمان، برزخ تمام شد، ما وارد قيامت ميگرديم و در قيامت هم به همين منوال زمان است يكي پس از ديگري تا خدا خدائي كند زمان است.🚫
‼️اينطور نيست❗️ و بسياري از اشكالات و اشتباهاتي كه مردم دارند و در ذهنشان هست، چه بر زبان بياورند يا نياورند، ناشي از اينست كه مطلب را اينطور فهميدهاند، در حاليكه اينطور نيست.
❌ميگويند: خوب، بعد از قيامت چه ميشود؟ يك ميليون سال ديگر گذشت، بعداً چه ميشود؟ دو ميليون سال ديگر گذشت، بعداً چه ميشود؟❌
📚علامه طهرانی، معادشناسی، ج6،ص190
...ادامه دارد
#فلسفه
#معاد
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
8.78M
#دروس_معرفت_نفس🕯
#فلسفه_مقدماتی جلسه۵۶؛ دیدگاه پیشا سقراطیان و ارسطو به حرکت.
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
هدایت شده از «عقل و دین ۲»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺
السلام علیک یا صاحب الزمان
🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی ۱۷: کُلُّ ما احتَملَ التَّحدیدَ احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ(هر آنچه قابل اندازه و تعریف است احتمال زیادی و کاستی نیز دارد )
💠قاعده فلسفی ۱۸: کُلُّ ما احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ کانَ مخلُوقاً(هرآنچه احتمال زیادی و کاستی دارد، مخلوق و ناقص است)
♦️مستندات قاعده ۱۷ و ۱۸ به همراه هم خواهد آمد.
🟢حدیث اول:
🔸امام رضا علیه السلام : قَالَ(الرجل) فَحُدَّهُ لِي. قَالَ(علیه السلام) لَا حَدَّ لَهُ. قَالَ وَ لِمَ؟ قَالَ لِأَنَّ كُلَّ مَحْدُودٍ مُتَنَاهٍ إِلَى حَدٍّ وَ إِذَا احْتَمَلَ التَّحْدِيدَ احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ وَ إِذَا احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ احْتَمَلَ النُّقْصَانَ فَهُوَ غَيْرُ مَحْدُودٍ وَ لَا مُتَزَايِدٍ وَ لَا مُتَنَاقِصٍ وَ لَا مُتَجَزِّئٍ وَ لَا مُتَوَهَّم.
🔹 مرد پرسشگر عرض كرد: پس خدا را از برايم تعریف کن و حدش را مشخص نما. امام فرمود: او را حد و تعریف نيست. عرض كرد: چرا؟ امام فرمود: زيرا كه هر محدودى نهايت پذير و به پايان رسنده است و هر گاه تحديد را احتمالى داشته باشد احتمال زيادتى خواهد داشت و هر گاه احتمال زيادتى داشته باشد احتمال نقصان نيز دارد پس خداوند محدود نيست و افزون نميشود و نقصان نميپذيرد و پاره پاره نميگردد و به خيال در نمي آيد.
📗التوحید،ص۲۵۲.
#حدیث
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
انتشار نرم افزار منطق و فلسفه
این اپلیکشن شامل متن پیاده شده از تدریس کتاب های ذیل با زبان فارسی و روان است:
- دانش منطق آقای منتظری مقدم
- منطق مظفر
- منطق کاربردی
- فلسفه شهید مطهری
- کلیات فلسفه
برای دریافت #رایگان اپلیکیشن وارد کانال ذیل بشوید:
https://eitaa.com/joinchat/3130195984C5006c01cfe
🔺تذکر:
کتاب «فلسفه مقدماتی در آثار شهید مطهری» اثر استاد عبودیت که چهارشنبه ها در کانال تدریس می شود در این نرم افزار موجود نیست.
💠 پنج شنبه، میهمان شیخ محمد بهاری هستم
🔷 میرزا جواد آقا تبریزی روی منبر نشسته بود و من (مرحوم آیت الله گنبدی همدانی) پای درس ایشان بودم. جوان بودم که میرزا جواد آقا درس میگفت و من در درس ایشان شرکت میکردم. یک روز یک دفعه دیدم این دو تا چشم نورانی را متوجه ما کرد و گفت: اهل کجایی؟ گفتم: اهل همدان. باز سؤال کرد: اهل کجای همدان؟ گفتم: اطراف همدان. گفت: اهل بهار هستی؟ تا گفتم بله اهل بهار هستم اشک صورتش را پر کرد و گفت: قبر «شیخ محمد بهاری» زیارتگاه شده یا نه؟ بعد گفت: ان شاء الله من در پنجشنبه هفته آینده مهمان ایشان هستم یا گفت به او لاحق می شوم.
🔷حاج میرزا جواد آقا یک شاگردی داشت. آن شاگرد بی قرار شد و رفت دست به ضریح حضرت معصومه انداخت و دعا میکرد. من برای اینکه آن شاگرد را دلداری بدهم گفتم: چه خبر است؟ حالا آقا مطلبی فرمودند شاید آقا منظورشان مرگ نباشد. گفت: والله من این آقا را میشناسم اینکه گفت «من پنجشنبه آینده مهمان شیخ محمد بهاری هستم» دیگر تمام شد، واقع می شود.
🔷 شب قبل از رحلت ایشان، طلبه های دارالشفاء و فیضیه خواب دیده بودند. صبح که پا شدند برای نماز به همدیگر میگفتند ما دیشب خوابی دیدیم، و معلوم شد که همه یک خواب دیده اند.
طلبه ها در شب پنج شنبه خواب دیده بودند که جنازه آقا میرزا جواد آقا ملکی تبریزی را بر روی تابوت حرکت میدهند و حضرت سید انبیا جلوی جنازه حرکت میکند. صبح وقتی پا شدند برای ،نماز متوجه شدند میرزا جواد آقا رحلت کردند.
📚شيخ مناجاتيان، ص۱۲۲.
#نکته_ناب
#شیخ_محمد_بهاری_همدانی
#میرزا_جواد_آقا_ملکی_تبریزی
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠عالم برزخ کجاست؟
🕯عوالم تو در توست؛ يعني عالم برزخ يك عالمي نيست به دنبال زمانيِ اين عالم؛ يك عالمي است كه بر اين عالم مادّه و طبيعت ما احاطه دارد، و الآن هم هست، نه اينكه بعداً به وجود ميآيد؛ عالم نفس و قيامت بر ما احاطه دارد، بر عالم طبيعت و مادّه و بر عالم برزخ هر دو احاطه دارد.
🔰پس عالم نفس و قيامت موجود است؛ نه اينكه بعداً موجود ميشود، به دنبالِ زمانيِ اين عالم.
🪔شما زماني را كه ما متولّد شديم و بعداً در اثر حركت زمان ميآئيم جلو تا از دنيا ميرويم، اين را تمام يك كاسه فرض كنيد، عالم برزخ عالمي است كه بر تمامي اين، محيط است. عالم قيامت نيز بر اين عالم و بر عالم برزخ، بر هر دو احاطه دارد.
🔰پس اگر ما بخواهيم به برزخ برسيم، نه اينكه بايد عمرمان را بگذرانيم و وقتي كه بخواهيم بميريم، برويم داخل برزخ؛ چون برزخ، الآن موجود است.
🔆ما اگر بخواهيم بر برزخمان اطّلاع پيدا كنيم نبايد سير عرضي كنيم ـ به عرض زمان ـ بلكه بايد سير طولي كنيم و به طرف بالا يعني به سمت مقام تجرّد و عوالم معني حركت كنيم حركت معنوي، تا برسيم به برزخ و از آنجا نيز سير طولي كنيم، برويم به بالا تا برسيم به قيامت؛ خواه اين كار را بعد از مردن انجام دهيم و خواه قبل از مردن و در زمان حياتمان انجام دهيم.
💡اگر كسي در دنيا به مقام تجرّد برسد و مرگ اختياري پيدا كند به طوري كه از عالم صورت هم بگذرد، به قيامت ميرسد.
📚علامه طهرانی، معادشناسی، ج6، ص191.
#فلسفه
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
✅#پرسش_کاربران 👥
🔻پـرسـش🔻(۷۲)
آیا فلاسفه اسلامی معتقدند که علت باید لحظه ای قبل از معلول وجود داشته باشه؟ نمیشه هر دو همزمان وجود داشته باشند؟
#فلسفه
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
✅#پاسخ_کارشناس 👤
🔻پـاسـخ:🔻(۷۲)
علت باید بر معلول، تقدم داشته باشد اما هر تقدمی لزوما تقدم زمانی نیست.
در فرهنگ معارف اسلامى، ج1، ص: 569 آمده است:
«اقسام تقدم عبارت است از:
1- تقدم بالرتبه: كه متقدم اقرب بمبدأ موجود يا مفروض باشد چنانكه گويند بغداد قبل از كوفه است اين نوع تقدم بر دو قسم است يكى آنكه ترتيب آن طبيعى باشد يعنى بالطبع باشد و لو آنكه تقدمش بالطبع نباشد مانند تقدم جسم بر حيوان و حيوان بر انسان و ديگر آنكه ترتيب آن باعتبار وضع باشد مانند زمانيات و مانند تقدم امام بر مأموم.
2- تقدم بالطبع: مانند تقدم واحد بر اثنين و خطوط بر مثلث.
3- تقدم بالعلية: كه وجود متقدم علت، براى وجود متأخر باشد.
4- تقدم بالزمان: مانند تقدم نوح بر حضرت محمد صلّى اللّه عليه و آله
5- تقدم بالشرف: مانند تقدم عالم بر جاهل.
6- تقدم بالماهية: بنا بر قول كسانى كه ماهيات را مجعول بالذات ميدانند.
7- تقدم بالحقيقة: مانند تقدم وجود بر ماهيت بنا بر قول صدرا و ساير اصالت وجوديان.
8- تقدم بالحق: صدرا گويد: اين نوع از تقدم از امورى است كه ادراك آن بسيار دشوار است و عارفان بالله و راسخون در علم دريابند كه وجود هر علت موجبه مقدم بر معلول است بنحو تقدم بالحق و بالاخره تقدم وجود علت بر وجود معلول نه تقدم ذات علت بر ذات معلول كه تقدم بالعليت است»
بنابراین علت قبل از معلول تحقق دارد اما تقدمش لزوما تقدم زمانی نیست.
اساسا در عالم ماده علت هستی بخش(فاعلی) یافت نمیشود زیرا معلول از علت خود وجودی ضعیفتر دارد و عالم ماده ضعیفترین و پایین ترین عالم است . تنها علت حقیقی که در عالم ماده یافت میشود علت قابلی یا مادی است و البته علت های معدّه نیز موجودند که علت حقیقی نیستند.
بنابراین اگر از موجودات زمانمند و مادی صحبت میکنیم اساسا علت فاعلی در بین آنها یافت نمیشود و اگر از مجردات غیر مادی صحبت میکنیم دیگر در بین آنها زمان و تقدم زمانی معنا ندارد.
اما اگر از علت قابلی و مادی صحبت میکنیم؛ امکان دارد که همزمان با معلول باشد هرچند غالبا تقدم زمانی بر معلول دارد مانند تقدم چوب درخت بر میز چوبی. که در فرضی که میز چوبی دفعتا ایجاد شود علت قابلی بر معلول تقدم زمانی ندارد.
#فلسفه
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir