💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی۱۷: کُلُّ ما احتَملَ التَّحدیدَ احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ(هر آنچه قابل اندازه و تعریف است احتمال زیادی و کاستی نیز دارد )
💠قاعده فلسفی ۱۸: کُلُّ ما احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ کانَ مخلُوقاً(هرآنچه احتمال زیادی و کاستی دارد، مخلوق و ناقص است)
♦️مستندات قاعده ۱۷ و ۱۸ به همراه هم خواهد آمد.
🟢حدیث دوم:
🔸امام صادق علیه السلام : َ أَنَّ الْجِسْمَ مَحْدُودٌ مُتَنَاهٍ وَ الصُّورَةَ مَحْدُودَةٌ مُتَنَاهِيَةٌ فَإِذَا احْتَمَلَ الْحَدَّ احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ وَ النُّقْصَانَ وَ إِذَا احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ وَ النُّقْصَانَ كَانَ مَخْلُوقا.
🔹 جسم و صورت محدود و متناهى اند كه به اندازه در مى آيند و به پايان ميرسند و هر گاه حد و تعریف احتمال داشته باشد زياده و نقصان احتمال دارد و هر گاه احتمال زياده و نقصان متحقق شود آفريده خواهد بود نه آفريدگار.
📗التوحید،ص۹۹.
#حدیث
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
📝متن نشست علمی حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی
🗣دکتر حمید پارسانیا، دکتر نجف لک زایی و جناب آقای دکتر علیرضا صدرا
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
💠 عرفان و فقه از هم جدا نیستند
🔹جناب پرفسور حسین مدرسی طباطبایی یزدی میفرمودند: از پدرم شنیدم که فرمودند: در یکی از روزها که در درس فقه مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی شرکت کردیم ایشان به مناسبت شروع کردند نکات اخلاقی را بیان نمایند در این میان یکی از حاضرین درس ایشان پا از حریم ادب بیرون نهاد و گفت: آقا اینجا درس فقه است نه درس عرفان!
🔸در این هنگام مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در حالی که دستانشان را به هم چسبانده بودند و به دو طرف باز میکردند فرمودند: تمام مشکلات ما از وقتی شروع شد که عرفان و فقه از هم این طوری جدا شد.
📚شیخ مناجاتیان، ص۹۰.
#نکته_ناب
#میرزا_جواد_آقا_ملکی_تبریزی
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠با تهذيب نفس، در همين دنيا ميتوان برزخ و قيامت را ادراك كرد
💡اگر كسي در دنيا به مقام تجرّد برسد و مرگ اختياري پيدا كند به طوري كه از عالم صورت هم بگذرد، به قيامت ميرسد.
🔅اگر كسي در دنيا به واسطۀ تهذيب نفس و متابعت از شريعت و دستورات رسول خدا صلّي الله عليه وآله و سلّم و مراعات جنبههاي معنوي اعمال شرعيّه و امور عباديّه و حصول ملكۀ تقوي، كاري كند كه از عالم شهوت و هوس و آمال بيرون آيد و از محبّت دنيا عبور كند، اين سير إلي الله ميكند؛ و لازمۀ اين سير در اوّلين منزل، رسيدن به برزخ است؛ و هيچ جاي شبهه و ترديد نيست؛ پس برزخِ خود را ادراك ميكند.
📚علامه طهرانی، معادشناسی، ج6، ص192.
#فلسفه
#عرفان
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💐اشعار فرزدق در مدح امام سجاد علیه السلام💐
🌺۱- هذا الذى تعرف البطحاء وطاءته
والبیت یعرفه والحل والحرم
🌼۲- هذا ابن خیر عباد الله کلهم
هذا التقى النقى الطاهر العلم
🌸۳- هذا ابن فاطمه ان کنت جاهله
بجده انبیاء الله قد ختموا
💐ترجمه:
🌺۱- او همان کسی است که سرزمین بطحا جای گامهایش را میشناسد. و کعبه و حل و حرم در شناسائیش همدم و هم قدمند.
🌼۲- او فرزند بهترین تمامی بندگان خداست، او همان شخصیت منزه از هر آلودگی و رذیلت و پیراسته از هر عیب و علت، و مبرا از هر تهمت و منقصت و کوه بلند هدایت است.
🌸۳- او فرزند فاطمه است. اگر تو نسبت به نسب او جهل داری بدان او همان کسی است که با جدّ او سلسله شریفه انبیاء ختم گردیده است.
✅#پرسش_کاربران 👥
🔻پـرسـش🔻(73)
دلیل اصلی رد تناسخ چیه؟
واقعا ممکنه تناسخ وجود داشته باشه
توی ادیان خوندیم که انسان ها تا به کمال وجودی نرسن بعد از مرگ تناسخ پیدا میکنن تا در نهایت در طی این زندگی ها به کمال و نیروانا برسن
از نظر منطقی هم اینکه تنها یک زندگی اونم کوتاه به انسان داده بشه که کل سرنوشت بعد از مرگش رو تعیین بکنه کمی ظالمانه به نظر نمیاد؟
بعد اینکه قبول تناسخ چه آسیبی به اعتقاد ما میزنه؟
#اعتقادات
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی۱۷: کُلُّ ما احتَملَ التَّحدیدَ احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ(هر آنچه قابل اندازه و تعریف است احتمال زیادی و کاستی نیز دارد )
💠قاعده فلسفی ۱۸: کُلُّ ما احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ کانَ مخلُوقاً(هرآنچه احتمال زیادی و کاستی دارد، مخلوق و ناقص است)
♦️مستندات قاعده ۱۷ و ۱۸ به همراه هم خواهد آمد.
🟢حدیث سوم:
🔸امام علی علیه السلام : الَّذِي لَيْسَتْ لَهُ فِي أَوَّلِيَّتِهِ نِهَايَةٌ وَ لَا فِي آخِرِيَّتِهِ حَدُّ وَ لَا غَايَةٌ الَّذِي لَمْ يَسْبِقْهُ وَقْتٌ وَ لَمْ يَتَقَدَّمْهُ زَمَانٌ وَ لَمْ يَتَعَاوَرْهُ زِيَادَةٌ وَ لَا نُقْصَانٌ وَ لَمْ يُوصَفْ بِأَيْنٍ وَ لَا بِمَكَان.
🔹 خدایی که برای آغازش نهایتی نیست و برای آخر بودنش حدی و پایانی نیست او که زمان بر او پیشی نگرفته است و وقتی بر او مقدم نیست زیاده و نقصان بر او عارض نمیشود و موصوف به مکان داشتن و مکان نیست .
📗التوحید،ص۳۱.
#حدیث
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠 《نورانی ترین قبر بعد از قبر سلمان فارسی》
🔷حاج شيخ محمدجواد انصارى همدانى كه اهل معرفت و سير و سلوك بود و در همدان سكونت داشت، هميشه براى زيارت قبر آية اللّه شيخ محمّد بهارى و استمداد از روح بلند او، به بهار مىرفت. او بارها راه ١٩ كيلومترى بهار - همدان را پياده طى كرد و به زيارت قبر بهارى رفت. وى دربارۀ عظمت شخصيّت عرفانى بهارى گفته است: من بعد از قبر سلمان فارسى، قبرى را به نورانيت شیخ محمّد بهارى در بهار همدان نديدهام و خود بارها با پاى پياده از همدان تا بهار طى مىكردم و به زيارت ايشان مىآمدم.
📚گلشن ابرار ج۳ ص۲۵۲.
#نکته_ناب
#شیخ_محمد_بهاری_همدانی
#شیخ_محمدجواد_انصاری_همدانی
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠یا انسان! خلقت الأشیاء لک و خلقتک لأجلی!
ای انسان! همه چیز را برای تو آفریدم و تو را برای خودم!
🟠تکامل ممکنات از ضعیفترین مرتبه تا شدیدترین مرتبه از دیدگاه فلاسفه.
#فلسفه
#عرفان
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
8.43M
#فلسفه_مقدماتی جلسه۵۹؛درس ۳۰؛ تبیین حرکت جوهری.
جهت مشاهده ویدئوی مرتبط با این جلسه، ویدئوی پست بعدی را مشاهده بفرمایید.
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی۱۷: کُلُّ ما احتَملَ التَّحدیدَ احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ(هر آنچه قابل اندازه و تعریف است احتمال زیادی و کاستی نیز دارد )
💠قاعده فلسفی ۱۸: کُلُّ ما احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ کانَ مخلُوقاً(هرآنچه احتمال زیادی و کاستی دارد، مخلوق و ناقص است)
♦️مستندات قاعده ۱۷ و ۱۸ به همراه هم خواهد آمد.
🟢حدیث چهارم:
🔸امام جواد علیه السلام : وَ كَذَلِكَ سَمَّيْنَا رَبَّنَا قَوِيّاً بِلَا قُوَّةِ الْبَطْشِ الْمَعْرُوفِ مِنَ الْخَلْقِ وَ لَوْ كَانَتْ قُوَّتُهُ قُوَّةَ الْبَطْشِ الْمَعْرُوفِ مِنَ الْخَلْقِ لَوَقَعَ التَّشْبِيهُ وَ احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ وَ مَا احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ احْتَمَلَ النُّقْصَانَ- وَ مَا كَانَ نَاقِصاً كَانَ غَيْرَ قَدِيمٍ وَ مَا كَانَ غَيْرَ قَدِيمٍ كَانَ عَاجِزاً فَرَبُّنَا تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا شِبْهَ لَهُ وَ لَا ضِدَّ وَ لَا نِدَّ وَ لَا كَيْفِيَّةَ وَ لَا نِهَايَةَ وَ لَا تَصَارِيف.
🔹همچنين پروردگار خود را قوى ميناميم امّا نه آن قوّت بطش كه معروف است از خلق زيرا كه اگر قوّت خداى تعالى مثل قوّت بطش معروف از خلق بود هر آينه تشبيه ميان خلق و خالق بهم رسد و احتمال زياده و نقصان در ذات قادر سبحان نيز لازم است و هر چه ناقص باشد قديم نبود و هر چه قديم نباشد عاجز باشد و حال آنكه قدرت او بايجاد مخلوقات و اختراع مصنوعات ظاهر و بيّن و لايح و مبيّن گرديد.
پس ذات مقدّس پروردگار تعالى و تقدّس را شبيه و ضدّ و كيفيّت و ندّ و نهايت و حد نيست.
📗الاحتجاج، ج2،ص443.
#حدیث
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠 معنای آمادگی برای ظهور!
🔸ما باید چه کنیم و وظیفۀ ما چیست؟ در اینجا روایات زیادی داریم که میفرماید:
«أفضَلُ الأعمالِ انتِظارُ الفَرَج.» یعنی باید به انتظار ظهور آن حضرت باشیم و خودمان را برای ظهور آن حضرت آماده کنیم.
🔸آمادگی برای ظهور حضرت آمادگیِ فرهنگی است؛ یعنی ادراک و معرفت ما به حدّی برسد که اگر حضرت بیاید بتوانیم قبولش کنیم. این معنا کم نیست و بیرودربایستی باید بگویم که هنوز این آمادگی پیدا نشده است!
🔸حضرت برای چه میآید؟! حضرت نمیآید که شکم ما را سیر کند؛ بلکه خودمان میتوانیم شکم خودمان را سیر کنیم. حضرت نمیآید که امنیّت برای ما بیاورد؛ بلکه آن امنیّت با دوتا گلوله حاصل میشود. حضرت نمیآید که صنعت و تکنیک ما را تقویت بکند؛ بلکه همین مقدار هم که تقویت شده است چه خیری برای بشر آورده است غیر از زحمت و درد سر و قتل و کُشت و کشتار؟! و به قول اینشتین در آن آخرین سالگردی که در امریکا برایش گرفته بودند، در آن سخنرانیای که کرد گفته بود:
خیال میکردم که اینهایی که من راجع به نسبیّت و فرضیّۀ اتم کشف کردم، برای بشر سود دارد؛ ولی معالأسف نمردم و دیدم که در زمان زنده بودن خودم با همین اکتشافی که من راجع به این فرضیّه کردم 600 هزار نفر کشته شدند.
🔸ابوخالد کابلی از امام باقر علیه السّلام روایت میکند:
«إذا قامَ قائِمُنا وَضَعَ یَدَهُ عَلیٰ رُءوسِ العِبادِ فَجَمَعَ اللهُ بِها عُقولَهُم و أکمَلَ بِها أحلامَهُم» وقتی که آن حضرت میآید دستش را روی سر همۀ مردم میگذارد و عقلها کامل میشود و دیگر مسئله حل میشود!
🔸تمام این بدبختیها و گرفتاریها بهخاطر نقص عقل است! اگر عقل کامل بشود دیگر هیچ مشکلی نیست؛ هم امنیّت هست، هم عدالت هست، هم صله هست، هم مؤانست هست، هم مؤالفت هست و... .
📚سید محمدمحسن حسینی طهرانی، آموزههای_ولایت، ج 2 ص 41.
💠حکیم اصحاب من!
عارف سالک حاج شیخ محمد بهاری(۱۲۶۵ - ۱۳۲۵ ق) فرزند حاج میرزا محمد از عالمان و عرفای طراز اول و یکی از ستارگان تابناک آسمان علم و فضیلت و عرفان است. مرحوم بهاری در سال ۱۲۶۵ ق در شهر بهار چشم به جهان گشود. بعد از رسیدن به دوران رشد به اتفاق حاج شیخ باقر بهاری در شهر بهار به مکتب خانه ملاعباس علی رفته و سپس از درس مرحوم ملا جعفر بهره گرفت.
پس از آن در بروجرد برحلقة درس آیت الله حاج میرزا محمود بروجردی پدر آیت الله العظمی حاج آقا حسین بروجردی پیوست و در حالیکه ۳۲ سال بیشتر نداشت با اخذ درجه اجتهاد به نجف اشرف عازم شد.
مرحوم بهاری در نجف از ملازمان درس «آخوند ملا حسینقلی همدانی» گردید و پیوسته ملازم وی بود به طوری که آن مرحوم در حق این شاگرد زبده خود می فرمود: «حاج شیخ محمد بهاری حکیم اصحاب من است.»
📚تذکرة المتقین، ص23
#نکته_ناب
#شیخ_محمد_بهاری_همدانی
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠تمثیلی زیبا برای حرکت جوهری
استاد عبدالرسول عبودیت در کتاب «درآمدی بر نظام حکمت صدرایی» تمثیلی زیبا برای فهم عمیق حرکت جوهری به کار برده اند. در ادامه، این تمثیل به همراه پویانمایی کوتاهی بر اساس آن تقدیم می شود:
برای مطالعه وارد لینک شوید
#فلسفه
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
هدایت شده از «عقل و دین ۲»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استغاثه به وجود مطهر حضرت حجةبن الحسن العسکری علیهما السلام.
🤲🔹🤲