eitaa logo
«عقل و دین ۲»
247 دنبال‌کننده
207 عکس
62 ویدیو
11 فایل
👤👤ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/NA_KHOD_A 🧑‍💻🧑‍💻لینک جلسات آنلاین: 🔰🔰قرار: https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰🔰گوگل میت: https://meet.google.com/txo-dovz-cyk 🌐🌐لینک دعوت به کانال:‎ @aqldin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸صلی الله علیک یا مولانا یا صاحب الزمان (عج) 🔹احمد بن اسحاق می‌گوید بر امام عسکری(ع) وارد شدم و مى‏‌خواستم از جانشین پس از وى پرسش کنم که ایشان آغاز سخن کرد و فرمود: 🔸اى احمد بن اسحاق 🔹 إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَمْ یُخَلِّ الْأَرْضَ مُنْذُ خَلَقَ آدَمَ (ع) وَ لَا یُخَلِّیهَا إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ مِنْ حُجَّةٍ لِلَّهِ عَلَى خَلْقِهِ بِهِ یَدْفَعُ الْبَلَاءَ عَنْ أَهْلِ الْأَرْضِ وَ بِهِ‏ یُنَزِّلُ الْغَیْثَ‏ وَ بِهِ یُخْرِجُ بَرَکَاتِ الْأَرْض‏ 🔸خداى تعالى از زمان آدم(ع) زمین را خالى از حجت نگذاشته است و تا روز قیامت نیز خالى از حجّت نخواهد گذاشت، به واسطه اوست که بلا را از اهل زمین دفع مى‌‏کند و به خاطر اوست که باران مى‏‌فرستد و برکات زمین را بیرون مى‌‏آورد؛ 📚کمال الدین و تمام النعمة،ج‏2، ص 384 🤲 بار خدايا! فرجش را برسان و هر ظلمتي را با نورش روشني بخش، با استواري اش هر بدعتي را ويران كن،
💎 💠قاعده فلسفی31: «لِکُلِّ شَیءٍ ممکنٍ سببٌ» ( هر چیز ممکن بالذاتی دارای علت است) 🟢حدیث اول: 🔸عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِالْأَسْبَابِ فَجَعَلَ لِكُلِّ سَبَبٍ شَرْحاً وَ جَعَلَ لِكُلِّ شَرْحٍ عِلْماً وَ جَعَلَ لِكُلِّ عِلْمٍ بَاباً نَاطِقاً عَرَفَهُ مَنْ عَرَفَهُ وَ جَهِلَهُ مَنْ جَهِلَهُ ذَلِكَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ نَحْنُ. 🔹امام صادق (علیه السلام) فرمود: خدا امتناع فرموده كه كارها را بدون اسباب فراهم آورد پس براى هر چيزى سبب و وسيله ‏اى قرار داد و براى هر سبب شرح و بیانی مقرر داشت و براى هر شرحى علم و آگاهی ای گذاشت و براى هر علمی، درى گويا نهاد، عارف حقيقى كسى است كه اين در را شناخت و نادان حقيقى كسى است كه به اين در نادان گشت، اين در، رسول خدا (ص) و ما اهلبیت هستیم. 📗بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج‏1، ص 6. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠در شبانه روز يك ساعت را براى خود بگذار! مرحوم قاضى رِضوانُ اللهِ عَلَيه خود در امور معرفت، شاگرد پدرشان مرحوم آية الحقّ آقاى سيّد حسين قاضى كه از شاگردان مرحوم آية الله حاج ميرزا محمّد حسن شيرازى رحمةُ اللهِ عليه بوده‏ اند، مى‌‏باشند و ايشان شاگرد مرحوم آية الحقّ امام قلى نخجوانى و ايشان شاگرد مرحوم آية الحقّ آقا سيّد قريش قزوينى هستند. گويند: چون مرحوم آقا سيّد حسين قاضى از سامَرّاء از محضر مرحوم آية الله حاج ميرزا محمّد حسن شيرازى عازم مراجعت به آذربايجان بوده ‏اند، در ضمن خداحافظى مرحوم شیرازی به ايشان يك جمله نصيحت مى ‏كند؛ و آن اينكه: در شبانه روز يك ساعت را براى خود بگذار! مرحوم آقا سيّد حسين در تبريز چنان متوغّل امور الهيّه مى ‏گردد كه در سال بعد چون چند نفر از تجّار تبريز به سامرّاء مشرّف شده و شرفياب حضور مرحوم ميرزا شدند، مرحوم ميرزا از احوال آقا سيّد حسين قاضى استفسار مي كنند؛ آنان در جواب می‌گويند: يك ساعتى كه شما نصيحت فرموده ‏ايد تمام اوقات ايشان را گرفته؛ و در شب و روز، ايشان با خداى خود مراوده دارند. ولى چون مرحوم قاضى به نجف آمدند، در تحت تربيت مرحوم آية الحقّ آقاى طهرانی قرار گرفتند و با مراقبت ايشان طىّ طريق مى‌‏نموده ‏اند. 📚ر.ک: مهرتابان، ص28. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠 فلسفه علم بسیار آسانی است استاد محمدحسین حشمت پور: 🔸گاهی تبلیغ می شود که فلسفه علم سختی است، در حالی که اصلا اینگونه نیست.بلکه فلسفه علم بسیار آسانی است؛ چرا که علمی به هم پیوسته و منطقی و منظم است که موجب می شود ذهن با مطالب همراه شود. لکن آنچه فلسفه را سخت کرده است، مطالب این علم نیست بلکه نوع نوشتار گذشتگان است که البته این سخت نویسی نیز بی دلیل نبوده است. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲زیارت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در روز جمعه🤲
💎 💠قاعده فلسفی32: «الکائنُ فی مکانٍ حادثٌ» ( هر آنچه وجودش در مکان استقرار دارد حادث است) 💠قاعده فلسفی33: «الکائنُ فی مکانٍ محتاجٌ إلی المکانِ» ( هر آنچه وجودش در مکان استقرار دارد، نیازمند به مکان است) 🟢حدیث اول: 🔸عنْ سُلَيْمَانَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: قُلْتُ لِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع هَلْ يَجُوزُ أَنْ نَقُولَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِي مَكَانٍ؟ فَقَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ تَعَالَى عَنْ ذَلِكَ إِنَّهُ لَوْ كَانَ فِي مَكَانٍ لَكَانَ مُحْدَثاً لِأَنَّ الْكَائِنَ فِي مَكَانٍ مُحْتَاجٌ إِلَى الْمَكَانِ وَ الِاحْتِيَاجُ مِنْ صِفَاتِ الْمُحْدَثِ لَا مِنْ صِفَاتِ الْقَدِيمِ. 🔹سليمان بن مهران گفت به حضرت جعفر بن محمد عليهما السلام عرض کردم كه آيا جائز است كه كسى بگويد كه خداى عز و جل در مكانى است؟ فرمود پاك و منزه مي شمارم خدا را و خدا از اين برتر است به درستى كه خدا اگر در مكانى باشد حادث خواهد بود زيرا موجود مکان دارد احتياج به مكان دارد و احتياج از صفات حادث است نه از صفات قديم. 📗التوحید، ص 178. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 غروب جانسوز دومین خورشید امامت، حقیقتِ جود و کرامت، ریحانۀ مصطفی، حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام بر همۀ حافظان حق و حقیقت تسلیت باد
💠 اگر نصف عمرت را هم بگذاری ارزش دارد! «اهمّ از آنچه در اين راه لازم است، استاد خبير و بصير و از هوا بيرون آمده و به معرفت الهيّه رسيده و انسان كامل است، كه علاوه بر سير الى الله سه سفر ديگر را طىّ نموده و گردش و تماشاى او در عالم خلق بالحقّ بوده باشد. چنانچه كسى كه طالب راه و سلوك طريق خدا باشد براى پيدا كردن استاد اين راه اگر نصف عمر خود را در جستجو و تفحّص بگذراند تا پيدا نمايد ارزش دارد.» 📚رساله سير و سلوك منسوب به بحرالعلوم‌، ص ۱۹۶ و نیز رک: هزار و يك كلمه، ج‌۱، ص ۳۰۲. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠عشق، آگاهی، حسین(ع) هرچه آگاهی بیشتر باشد، عشق هم بیشتر است. یعنی میزان عشق براساس میزان آگاهی است. به‌تعبیری: باده درد آلودتان مجنون کند صاف اگر باشد ندانم چون کند یعنی عشق‌هایی که صافِ صاف نیست، مجنون‌کننده است. اگر عشق، صاف باشد با انسان چه می‌کند؟ عشق الهی که صاف است و غلّ و غش ندارد، عشق حضرت ختمی‌ مرتبت (ص) است. آنجاست که دیگر عشق، باکی از هیچ‌چیز ندارد. این عشقِ امام حسین (ع) است. 📚خرد گفتگو، غلامحسین ابراهیمی دینانی، ص۳۰۶ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💎 💠قاعده فلسفی34: «لا یُدرکُ مَخلوقٌ شَیئاً إلّا باللهِ» (هیچ مخلوقی چیزی را درک نمی کند مگر به سبب خداوند) 🟢حدیث اول: 🔸إذَا أَرَادَ اللَّهُ شَيْئاً كَانَ كَمَا أَرَادَ بِأَمْرِهِ مِنْ غَيْرِ نُطْقٍ لَا مَلْجَأَ لِعِبَادِهِ مِمَّا قَضَى وَ لَا حُجَّةَ لَهُمْ فِيمَا ارْتَضَى لَمْ يَقْدِرُوا عَلَى عَمَلٍ وَ لَا مُعَالَجَةٍ مِمَّا أَحْدَثَ فِي أَبْدَانِهِمُ الْمَخْلُوقَةِ إِلَّا بِرَبِّهِمْ فَمَنْ زَعَمَ أَنَّهُ يَقْوَى عَلَى عَمَلٍ لَمْ يُرِدْهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ زَعَمَ أَنَّ إِرَادَتَهُ تَغْلِبُ إِرَادَةَ اللَّهِ تَبارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِينَ. 🔹 و آنگاه که خداوند اراده کند چیزی موجود شود تنها به فرمان او بدون هیچ گفتاری آن چیز موجود می‌شود همانگونه که اراده کرده است هیچ پناهگاهی برای بندگان از آنچه خداوند برای آنان معین کرده است نیست و هیچ حجتی برای آنان در آنچه خداوند برای آنها پسندیده است وجود ندارد آنان توانایی انجام هیچگونه عملی دارند و نیز توانایی معالجه خود از بیماری‌هایی که در بدن های آنان حادث می‌شود ندارند مگر به کمک پروردگارشان پس آن کس که می‌پندارد توانایی انجام کاری را دارد که خداوند بلند مرتبه و بزرگ آن را اراده نکرده است پس او به این گمان است که اراده‌اش قالب بر اراده خداوند شده است و خداوند پروردگار جهانیان پاک و منزه است از این پندار ها. 📗التوحید، ص 143. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠بياييد اى موحّدين توحيد افعالى! علّامه طباطبايى می فرمودند: «يك روز در داخل حجره نشسته بوديم، مرحوم قاضى هم نشسته و شروع كردند به صحبت كردن درباره توحيد افعالى. ايشان گرم سخن گفتن درباره توحيد افعالى و توجيه كردن آن بودند كه در اين اثناء مثل اينكه سقف آمد پايين؛ يك طرف اطاق راه بخارى بود، از آنجا مثل صداى هارّ هارّى شروع كرد به ريختن، و سر و صدا و گرد و غبار فضاى حجره را گرفت. جماعت شاگردان و آقايان همه برخاستند و من هم برخاستم، و رفتيم تا دم حجره كه رسيديم ديدم شاگردان دم در ازدحام كرده و براى بيرون رفتن همديگر را عقب مى‏زدند. در اين حال معلوم شد كه اين‏جورها نيست، و سقف خراب نشده است. برگشتيم و نشستيم؛ همه در سر جاهاى خود نشستيم. و مرحوم آقا (قاضى) هم هيچ حركتى نكرده و بر سر جاى خود نشسته بودند، و اتّفاقاً آن خرابى از بالا سر ايشان شروع شد. ما آمديم دوباره نشستيم. آقا فرمود: بياييد اى موحّدين توحيد افعالى❗️ بله بله، همه شاگردان منفعل شدند و معطّل ماندند كه چه جواب گويند؟ مدّتى نشستيم، و ايشان نيز دنبال فرمايشاتشان را درباره همان توحيد افعالى به پايان رساندند. آرى! آن روز چنين امتحانى داده شد. چون مرحوم آقا در اين‏ باره مذاكره داشتند، و اين امتحان درباره همين موضوع پيش آمد، و ايشان فرمودند: بياييد اى موَحّدين توحيد افعالى❗️ 📚مهر تابان، ص 317. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
10.84M
جلسه71؛ درس 37؛حدوث و قدم عالم ماده. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👥 🔻پـرسـش🔻(۸۰) اگر ما به رجعت اعتقاد داریم و قائل به این هستیم که بعداز ظهورامام زمان (ع) ،امام حسین(ع) و چند نفر دیگر رجعت دارند در حالی که جسم مادی آنها از بین رفته. چطور میشه که دوباره برگردن آیا یک بدنی وجود داره که روحشون بهش تعلق میگره یا جسمشون دوباره برمیگرده. واگر به رجعت اعتقاد داریم آیا میتوانیم تناسخ را رد کنیم؟ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👤 🔻پـاسـخ🔻(۸۰) 🔹پاسخ به این پرسش را در چهار مقدمه و یک نتیجه گیری تقدیم خواهم کرد: 🟢مقدمه اول: تحقّق ظهور حضرت مهدىّ أرواحنا فداه و رجعت‏، قبل از قيامت حتمى است‏ در روایات براى علائم قيامت مطالب بسيارى وارد شده است، و اصولًا براى مقدّمات قيامت علاوه بر علائم خود آن بايد دو مرحله قبلى آن طىّ شود؛ يكى ظهور حضرت مهدىّ عجّل الله تعالى فرجه الشّريف و ديگر رَجْعت آل محمّد عليهم السّلام. براى تحقّق اين دو، هيچ جاى شبهه و ترديد نيست. ظهور حضرت مهدىّ أرواحنا فِداه متّفقٌ عليه جميع طوائف و مذاهب مسلمين است. و رجعت آل محمّد عليهم السّلام از مسلّمات شيعه مى‏باشد، و در سابق الايّام وجه مائز شيعه را از غير شيعه به امامت و رجعت ميدانستند. به طور كلّى براى تكامل عالم و بشريّت، سه مرحله متناوب و متوالى بايد پيموده شود: 🔺اوّل: ظُهور حضرت مهدىّ أرواحنا فِداه كه در آن بشريّت راه سريعى را بسوى كمال طىّ ميكند. 🔺دوّم: رجعت كه در آن با پيدايش ظهورات و انوار و رجوع ائمّه عليهم السّلام به دنيا، تمام مراحل استعداديّه مردم كه در زمان آن بزرگواران به مرحله فعليّت نرسيده است به فعليّت و تحقّق ميرسد. 🔺سوّم: قيامت كه موجب تكامل دو دوره سابق و از دست دادن إنّيّات و طلوع صفت جلال حضرت كبريائى و مندكّ شدن هويّات و شخصيّات به ظهور حقيقت در عوالم است. اين سه مرحله بر يكديگر مترتّب بوده و تا اوّلى طىّ نشود دومى نخواهد شد، و تا دومى متحقّق نگردد سوّمى تحقّق نخواهد يافت. درباره علائم ظهور و علائم رجعت و قيامت، اخبار بسيارى وارد شده است اگرچه به صحّت همه آنها اطمينان نيست، ولی بعضى از آنها داراى سندهاى صحيح بوده و قابل قبول است؛ چه رواياتى كه از رسول اكرم صادر شده و چه از ائمّه سلام الله عليهم أجمعين. (معاد شناسى، ج‏4، ص6) 🟢مقدمه دوم: محال بودن تناسخ از طریق محال بودن بازگشت «ما بالفعل» به «ما بالقوه» تناسخ به آن معنی که در برخی ادیان شرقی مطرح میشود و به سبب آن منکر معاد شده اند یعنی جایگزین معاد برای برپایی عدالت الهی و تناسخ کلی برای همه موجودات یا انسانها؛ باطل است. زیرا انسان دارای قوه ی تجردی و از دست دادن بدن مادی است و با از دست دادن بدن مادی (مرگ) این امر بالقوه تبدیل به امر بالفعل شده و لذا چنین تغییری، حرکتی اشتدادی است. از آنجا که وقتی موجودی اشتداد وجودی پیدا میکند کمالات مراتب مادون را از دست نمیدهد بلکه با حفظ آن کمالات، کمالات جدیدی نیز پیدا میکند؛ موجود بالفعل کمالات حالت بالقوه خود را دارد و لذا وجود دوباره ی قوه ی مرتبه پایین در مرتبه بالا تحصیل حاصل و محال است. بنابراین موجودی که بدن مادی را از دست داد و به فعلیت رسید امکان ندارد در او قوه ی تعلق دوباره به بدن مادی موجود بوده و با حرکتی تضعّفی به فعلیت برسد. این قاعده فلسفی با عنوان «محال بودن بازگشت ما بالفعل به ما بالقوه» در کتب فلسفی مورد بحث است. 🟢مقدمه سوم: محال بودن تناسخ از طریق جسمانیة الحدوث بودن نفس اگر معلولی حادث باشد و علت آن قدیم باشد آنگاه ضرورتا امری حادث، شرط تحقق آن معلول است زیرا اگر چنین نباشد مانعی در موجودیت آن نبوده و توجیهی برای ایجاد آن در زمان خاص وجود ندارد. لذا شرط تحقق نفس مجرد بدن مادی و استواء مزاجی جسم است. به این معنی که به محض استواء مزاجی جسم، علت، نفس مجرد را ایجاد میکند خواه به تعلق تدبیری و خواه به تعلقی که عین وجود آن بدن است. پس اگر بدن مادی مستعد نفس باشد ضرورتا عوامل مجرد نفس را افاضه میکنند. این مطلب دلیل بر آن است که امکان ندارد یک نفس، دو بدن را تدبیر کند بلکه اگر بدن دومی ایجاد شود، نفسی متناسب با آن نیز ایجاد میشود. 👈👈ادامه در پست بعد👈👈
👤 👈ادامه 🔻پـاسـخ🔻(۸۰) 🟢مقدمه چهارم: رجعت و تناسخ در آثار ملاصدرا صدرالمتألهین در تفسیر قرآن کریم میفرماید: «بازگشت نفس از عالَمی که در آن قرار دارد به عالَمِ قبل از آن محال است، زیرا نفوس بر توجّه به غایات ذاتی‌شان آفریده شده‌اند، و محال است که توجّهات فطری و تطوّرات طبیعی، انقلاب پیدا کنند و به حالت قبل برگردن.« فطرة اللّه التي فطر الناس عليها لا تبديل لخلق اللّه » و این اصلی محکم است که بسیاری از قواعد و احکام (فلسفی) مبتنی بر آن است و ما، همان‌طور که در جای خود گفتیم، ابطال تناسخ نیز مبتنی بر آن است.» (تفسير القرآن الكريم ؛ ج‏5 ؛ ص158) و همچنین می فرماید: «بر انسان منصف مخفی نیست که عدم رجعت افرادی که از کافران یا ناقصین بوده و به هلاکت ابدی دچار شده اند دلالت نمیکند بر اینکه نفوس کامله ای که با حیات علم و عرفان زنده اند نیز رجعت نکنند! پس هرگز محال نیست که ارواح عالیه آنها به اذن و قدرت خدا در عالم ماده نزول کنند تا اسیران عالم ماده را از تعلقات مادی رهایی بخشند(و موجب استکمال آنها شوند) وی در ادامه تصریح میکند که اعتقادات یا به سبب برهان ثابت میشوند و یا حدیث صحیح قطعی الصدور از معصومین علیهم السلام و با نقل احادیث ضعیف یا کلمات غیر معصومین گزاره اعتقادی ثابت نمیشود. از دیدگاه وی: «حقانیت اعتقاد به رجعت و وقوع آن پس از ظهور قائم ال محمد علیه و علیهم السلام نیز به وسیله روایات فراوان از معصومین علیهم السلام ثابت میشود و برهان عقلی نیز مانعی برای آن نمی یابد چرا که چیزهایی شبیه به رجعت مانند زنده کردن مردگان به اذن خدا به دست پیامبران مانند عیسی و شمعون وغیر آنها على نبينا و آله و عليهم السلام اتفاق افتاده است.»(تفسير القرآن الكريم ؛ ج‏5 ؛ ص75و76) 🟢پنجم: نتیجه گیری از آنچه گفته شد آشکار میشود که بازگشت دوباره روح مجرد به بدن مادی؛ بازگشت ما بالفعل به ما بالقوه و محال است و بر همین اساس است که معاد در نگاه ملاصدرا و تابعان او با بدن مادی نیست بلکه با بدن مثالی است که تمام ویژگی های بدن مادی را (به استثنای مادیت) داراست. بنابر این تناسخ به این معنا که بدن جدیدی ایجاد شده اما روح انسانی دیگر که بدن مادی را ترک کرده به آن تعلق بگیرد محال است. همچنین رجعت به معنی بازگشت روح به همان بدن خود در صورتی که قطع تعلق کامل صورت گرفته باشد و بدن فاقد مدبر بوده، پوسیده شده و از بین رفته باشد (و چه بسا تبدیل به اعضا و اندام موجودات دیگری شده باشد) محال است. اما اگر نفس از نفوس کامله باشد و با مرگ، قطع تعلق کامل صورت نگرفته و بدن تدبیر شده باشد و به واسطه این تدبیر جلوی پوسیدگی و اضمحلال بدن گرفته شود آنگاه میتوان گفت زنده شدن دوباره این بدن و گسترش دوباره تأثیر نفس بر بدن امکان پذیر است. از نگاه ملاصدرا با وجود این براهین عقلی بر امتناع حضور بدن مادی پس از مرگ، اگر متون دینی ظهور در حظور بدن مادی داشتند باید تأویل به معنای صحیح بروند و البته به اعتقاد وی اکثر متون دینی ای که ادعا میشود ظهور در حضور بدن مادی در معاد دارند در حقیقت فاقد چنین ظهوری هستند. بنابراین باید بگوییم که رجعت اختصاص به نفوس کامله دارد و آنچه که از ضروریات اعتقادات مذهب تشیع میباشد نیز همین رجعت نفوس کامله اولیاء الهی است. وَ أَنَّ رَجْعَتَكُمْ‏ حَقٌ‏ لَا شَكَّ فِيهَا (إحتجاج طبرسي؛ ج‏2 ؛ ص494) و اما روایاتی که بر رجعت نفوس خبیثه دلالت میکنند بر فرض صحت سند دو راه برای تعامل با آنها داریم. اول آنکه دلالت آنها را ضعیف بدانیم به خاطر مخالفت با برهان. دوم آنکه بگوییم بدن آنها نیز حفظ میشود. و پر واضح است که راه حل دوم مشکلات بسیار در پیش رو دارد اعم از آنکه مرگ برای این نفوس خبیثه اشتداد وجودی خواهد بود و اینکه این ابدان چگونه تدبیر میشوند؟ آیا ممکن است عاملی غیر از نفس متعلق به این ابدان آنها را تدبیر و حفظ کند؟ آیا این توارد چند نفس بر بدن واحد نیست؟و... لذا به نظر میرسد راه حل اول مؤونه کمتری داشته و صحیح باشد. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
همچنین رجوع کنید به https://eitaa.com/aqldin2/1574 و https://eitaa.com/aqldin2/812
💎 💠قاعده فلسفی34: «لا یُدرکُ مَخلوقٌ شَیئاً إلّا باللهِ» (هیچ مخلوقی چیزی را درک نمی کند مگر به سبب خداوند) 🟢حدیث دوم: 🔸فَكَيْفَ يُوَحِّد منْ زَعَمَ أَنَّهُ عَرَفَهُ بِغَيْرِهِ إِنَّمَا عَرَفَ اللَّهَ مَنْ عَرَفَهُ بِاللَّهِ فَمَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ بِهِ فَلَيْسَ يَعْرِفُهُ إِنَّمَا يَعْرِفُ غَيْرَهُ وَ اللَّهُ خَالِقُ الْأَشْيَاءِ لَا مِنْ شَيْ‏ءٍ يُسَمَّى بِأَسْمَائِهِ فَهُوَ غَيْرُ أَسْمَائِهِ وَ الْأَسْمَاءُ غَيْرُهُ وَ الْمَوْصُوفُ غَيْرُ الْوَاصِفِ فَمَنْ زَعَمَ أَنَّهُ يُؤْمِنُ بِمَا لَا يَعْرِفُ فَهُوَ ضَالٌّ عَنِ الْمَعْرِفَةِ لَا يُدْرِكُ مَخْلُوقٌ شَيْئاً إِلَّا بِاللَّهِ وَ لَا تُدْرَكُ مَعْرِفَةُ اللَّهِ إِلَّا بِاللَّه‏. 🔹 پس چگونه خدا را یگانه می‌پندارد آن کس که خدا را به غیر او شناخته است به راستی آن کس که خدا را به سبب خود خدا شناخته است حقیقتاً خدا را شناخته است اما آن کس که خدا را به سبب خود خدا نشناخته است بلکه او را به غیر از خدا [به اوصاف و اسما که همگی غیر او هستند] شناخته است خدا را نشناخته است زیرا بین خالق و مخلوق چیزی وجود ندارد [بنابراین هرچه در دایره خالق نیست حتماً در محدوده مخلوق است و نام‌ها و صفات خدا نیز در دایره خالق نیستند بلکه در زمره مخلوقاتند] و خدا آفریننده همه اشیا بدون نیاز به چیزی است [بدون استفاده از ماده یا موجودی دیگر برای آفرینش موجودی] خدا به نام‌هایش خوانده می‌شود اما او غیر از نام‌هایش می‌باشد و نام‌های او نیز غیر از او هستند و موصوف نیز غیر از صفت است پس آن کس که گمان می‌برد ایمان به خدایی دارد که او را نشناخته است او از راه معرفت خدا گمراه شده است. هیچ مخلوقی چیزی را درک نمی‌کند مگر به سبب خدا و معرفت خدا دریافت نمی‌شود مگر به خود خدا. 📗التوحید، ص 143. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠زیارت اربعین علامت خاص شیعه است 🟣الإمام الحسن العسكري عليه‌السلام قال : علامات المؤمن خمس : صلاة إحدى وخمسين (أي الفرائض اليوميّة وهى سبع عشرة ركعة والنوافل اليومية وهي أربع وثلاثون ركعة) ، وزيارة الأربعين والتختم باليمين وتعفير الجبين بالسجود والجهر ببسم الله الرحمن الرحيم. 🟢امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: نشانه های مومن پنج تاست: در شبانه روز 51 رکعت نماز خواندن (واجبات و نوافل یومیه) و زیارت اربعین (سید الشهدا علیه السلام) و انگشتر به دست راست کردن و به هنگام سجده سر بر خاک نهادن و بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن 📚مصباح المتهجّد : ٧٨٨ ، تهذيب الاحكام ٦ / ٥٢ ح ٣٧ من باب ١٦.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ حضور جابر بر مزار حضرت سیدالشهداء (ع) در اولین اربعین حسینی 🎙شهید مطهری
💠 کعبهٔ اولیاء الله شاگردان ايشان (مرحوم قاضی) حضرت أباالفضل العبّاس عليه ‏السّلام را كعبه اولياء مى ‏گفتند. توضیح آنکه مرحوم قاضى پس از سير مدارج و التزام به سلوك و مجاهده نفس و واردات قلبيه و كشف بعضى از حجاب‏هاى نورانى، چندين سال گذشته بود و هنوز وحدت حضرت حقّ تعالى تجلّى ننموده و يگانگى و توحيد وى در همه عوالم در پس پرده خفا باقى بود و مرحوم قاضى به هر عملى كه متوسّل مى ‏شد اين حجاب گشوده نمى ‏شد. تا هنگامى كه ايشان از نجف به كربلا براى زيارت تشرّف پيدا كرده و پس از عبور از خيابان عبّاسيه (خيابان شمالى صحن مطهّر) و عبور از در صحن، در آن دالانى كه ميان در صحن و خود صحن است و قدرى طويل است، شخص ديوانه ‏اى با ايشان مى ‏گويد: «أبوالفضل كعبه اولياء است.» مرحوم قاضى همين‏كه وارد رواق مطهّر مى ‏شود در وقت دخول در حرم، حال توحيد به او دست مى‏ دهد و تا ده دقيقه باقى مى ‏ماند؛ و سپس كه به حرم حضرت سيدالشّهداء عليه ‏السّلام مشرّف مى‏ گردد، در حالی‏كه دست‏هاى خود را به ضريح مقدّس گذاشته بود، آن حال، قدرى قویتر دست مى‏ دهد و مدّت يك ساعت باقى مى‏ ماند؛ ديگر از آن به بعد مرتّباً و متناوباً و سپس متوالياً حالت توحيد براى ايشان بوده است. رَزَقَنا بمحمّدٍ و أهلِ بَيتِه و بحقّ الحسين و أخيه أبى ‏الفضلِ العبّاسِ 📚مهر تابناك، ص 141 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 انبیاء و ائمه علیهم السلام نه اربعین داشتند و نه اربعین اموات را گرامی می‌داشتند. اربعین تنها اختصاص به امام حسین علیه السلام دارد. 🎥 حجة الاسلام محمدی در شبکه قم. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
📚 ✅بسته 13جلدی فلسفه برای کودک (بخش معرفت شناسی) 🔹(برگرفته از سلسله درس های مبانی اندیشه اسلامی-طرح ولایت) 1-میهمانی خرگوش (اهمیت شناخت) 2-دارویی برای پدر (اهمیت معیار در معرفت) 3-ماجرای کرم کوچولو (خطاناپذیری علم حضوری) 4-شربت خوشمزه (اهمیت مشخص بودن معیار) 5-نقاشی خرس کوچولو (ارزش علم حضوری در حالات درونی) 6-موش کور و قاشق (ارزش معرفت) 7-پرسش کفشدوزک (خطا در معرفت حسی) 8-دایره چهار گوش (ارزش قضایای بدیهی) 9-صدای عجیب (ارجاع علوم نظری به بدیهی) 10-شیرینی گمشده (ارزش تجربه نسبت به علوم عقلی) 11-پرنده کم حافظه (نقل و ارزش معرفتی آن) 12-شکارچی و برکه آب (ارزش کارشناسی و مرجعیت) 13-نمک شیرین (تعارض معرفت ها و راه های ترجیح) 📝سیدمحمدمحسن میرمرشدی
13.25M
جلسه۷۲؛ درس ۳۸؛ عوالم کلی وجود. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استغاثه به وجود مطهر حضرت حجةبن الحسن العسکری علیهما السلام. 🤲🔹🤲
💎 💠قاعده فلسفی35: «المُغَیّا غَیرُ الغایَةِ» (آنچه دارای غایت است خود، غیر از آن غایت است) 🟢حدیث اول: 🔸 اسْمُ اللَّهِ غَيْرُ اللَّهِ وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ وَقَعَ عَلَيْهِ اسْمُ شَيْ‏ءٍ فَهُوَ مَخْلُوقٌ مَا خَلَا اللَّهَ فَأَمَّا مَا عَبَّرَتِ الْأَلْسُنُ عَنْهُ أَوْ عَمِلَتِ الْأَيْدِي فِيهِ فَهُوَ مَخْلُوقٌ وَ اللَّهُ غَايَةُ مَنْ غَايَاهُ وَ الْمُغَيَّا غَيْرُ الْغَايَةِ وَ الْغَايَةُ مَوْصُوفَةٌ وَ كُلُّ مَوْصُوفٍ مَصْنُوعٌ وَ صَانِعُ الْأَشْيَاءِ غَيْرُ مَوْصُوفٍ بِحَدٍّ مُسَمًّى لَمْ يَتَكَوَّنْ فَتُعْرَفَ كَيْنُونَتُهُ بِصُنْعِ غَيْرِهِ وَ لَمْ يَتَنَاهَ إِلَى غَايَةٍ إِلَّا كَانَتْ غَيْرَهُ لَا يَذِلُّ مَنْ فَهِمَ هَذَا الْحُكْمَ أَبَداً وَ هُوَ التَّوْحِيدُ الْخَالِصُ فَاعْتَقِدُوهُ وَ صَدِّقُوهُ وَ تَفَهَّمُوهُ بِإِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل‏. 🔹 اسم خدا غیر از خود خداست و هر آنچه نام شی بر او نهاده می‌شود آن آفریده است مگر خدا که نام شی بر او اطلاق می‌شود ولی او خالق است نه مخلوق هر آنچه را زبان‌ها بازگو می‌کنند یا دستان می‌نویسند پس آن مخلوق خداست خدا غایت آن کس است که غایتی برای خداوند قرار می‌دهد یعنی خداوند در محدوده حدودی که مخلوق درست کرده است نمی‌گنجد زیرا او آنها را آفریده است و غایتمند غیر از غایت است غایت خود موصوف است و هر موصوفی مخلوق است و خداوند که آفریننده اشیا است قابل وصف در حدود معین نیست و در ظرف زمانی خاص ایجاد نشده است تا موجود شدنش به کمک ساخته‌های دیگران یعنی اوصاف ذهنی انسان‌ها اخته شود و نیز به غایتی محدود و متناهی نمی‌شود مگر آنکه او غیر از آن غایت و نهایت است هر آنکس که این حکم توحیدی را دریافت هیچگاه نمی‌لغزد و این همان توحید ناب است پس به اذن خداوند بلند مرتبه و بزرگ بدان اعتقاد یابید و تصدیق کنید و آن را دریابید. 📗التوحید، ص 142. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir