eitaa logo
«عقل و دین ۲»
247 دنبال‌کننده
207 عکس
62 ویدیو
11 فایل
👤👤ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/NA_KHOD_A 🧑‍💻🧑‍💻لینک جلسات آنلاین: 🔰🔰قرار: https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰🔰گوگل میت: https://meet.google.com/txo-dovz-cyk 🌐🌐لینک دعوت به کانال:‎ @aqldin2
مشاهده در ایتا
دانلود
10.84M
جلسه71؛ درس 37؛حدوث و قدم عالم ماده. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👥 🔻پـرسـش🔻(۸۰) اگر ما به رجعت اعتقاد داریم و قائل به این هستیم که بعداز ظهورامام زمان (ع) ،امام حسین(ع) و چند نفر دیگر رجعت دارند در حالی که جسم مادی آنها از بین رفته. چطور میشه که دوباره برگردن آیا یک بدنی وجود داره که روحشون بهش تعلق میگره یا جسمشون دوباره برمیگرده. واگر به رجعت اعتقاد داریم آیا میتوانیم تناسخ را رد کنیم؟ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👤 🔻پـاسـخ🔻(۸۰) 🔹پاسخ به این پرسش را در چهار مقدمه و یک نتیجه گیری تقدیم خواهم کرد: 🟢مقدمه اول: تحقّق ظهور حضرت مهدىّ أرواحنا فداه و رجعت‏، قبل از قيامت حتمى است‏ در روایات براى علائم قيامت مطالب بسيارى وارد شده است، و اصولًا براى مقدّمات قيامت علاوه بر علائم خود آن بايد دو مرحله قبلى آن طىّ شود؛ يكى ظهور حضرت مهدىّ عجّل الله تعالى فرجه الشّريف و ديگر رَجْعت آل محمّد عليهم السّلام. براى تحقّق اين دو، هيچ جاى شبهه و ترديد نيست. ظهور حضرت مهدىّ أرواحنا فِداه متّفقٌ عليه جميع طوائف و مذاهب مسلمين است. و رجعت آل محمّد عليهم السّلام از مسلّمات شيعه مى‏باشد، و در سابق الايّام وجه مائز شيعه را از غير شيعه به امامت و رجعت ميدانستند. به طور كلّى براى تكامل عالم و بشريّت، سه مرحله متناوب و متوالى بايد پيموده شود: 🔺اوّل: ظُهور حضرت مهدىّ أرواحنا فِداه كه در آن بشريّت راه سريعى را بسوى كمال طىّ ميكند. 🔺دوّم: رجعت كه در آن با پيدايش ظهورات و انوار و رجوع ائمّه عليهم السّلام به دنيا، تمام مراحل استعداديّه مردم كه در زمان آن بزرگواران به مرحله فعليّت نرسيده است به فعليّت و تحقّق ميرسد. 🔺سوّم: قيامت كه موجب تكامل دو دوره سابق و از دست دادن إنّيّات و طلوع صفت جلال حضرت كبريائى و مندكّ شدن هويّات و شخصيّات به ظهور حقيقت در عوالم است. اين سه مرحله بر يكديگر مترتّب بوده و تا اوّلى طىّ نشود دومى نخواهد شد، و تا دومى متحقّق نگردد سوّمى تحقّق نخواهد يافت. درباره علائم ظهور و علائم رجعت و قيامت، اخبار بسيارى وارد شده است اگرچه به صحّت همه آنها اطمينان نيست، ولی بعضى از آنها داراى سندهاى صحيح بوده و قابل قبول است؛ چه رواياتى كه از رسول اكرم صادر شده و چه از ائمّه سلام الله عليهم أجمعين. (معاد شناسى، ج‏4، ص6) 🟢مقدمه دوم: محال بودن تناسخ از طریق محال بودن بازگشت «ما بالفعل» به «ما بالقوه» تناسخ به آن معنی که در برخی ادیان شرقی مطرح میشود و به سبب آن منکر معاد شده اند یعنی جایگزین معاد برای برپایی عدالت الهی و تناسخ کلی برای همه موجودات یا انسانها؛ باطل است. زیرا انسان دارای قوه ی تجردی و از دست دادن بدن مادی است و با از دست دادن بدن مادی (مرگ) این امر بالقوه تبدیل به امر بالفعل شده و لذا چنین تغییری، حرکتی اشتدادی است. از آنجا که وقتی موجودی اشتداد وجودی پیدا میکند کمالات مراتب مادون را از دست نمیدهد بلکه با حفظ آن کمالات، کمالات جدیدی نیز پیدا میکند؛ موجود بالفعل کمالات حالت بالقوه خود را دارد و لذا وجود دوباره ی قوه ی مرتبه پایین در مرتبه بالا تحصیل حاصل و محال است. بنابراین موجودی که بدن مادی را از دست داد و به فعلیت رسید امکان ندارد در او قوه ی تعلق دوباره به بدن مادی موجود بوده و با حرکتی تضعّفی به فعلیت برسد. این قاعده فلسفی با عنوان «محال بودن بازگشت ما بالفعل به ما بالقوه» در کتب فلسفی مورد بحث است. 🟢مقدمه سوم: محال بودن تناسخ از طریق جسمانیة الحدوث بودن نفس اگر معلولی حادث باشد و علت آن قدیم باشد آنگاه ضرورتا امری حادث، شرط تحقق آن معلول است زیرا اگر چنین نباشد مانعی در موجودیت آن نبوده و توجیهی برای ایجاد آن در زمان خاص وجود ندارد. لذا شرط تحقق نفس مجرد بدن مادی و استواء مزاجی جسم است. به این معنی که به محض استواء مزاجی جسم، علت، نفس مجرد را ایجاد میکند خواه به تعلق تدبیری و خواه به تعلقی که عین وجود آن بدن است. پس اگر بدن مادی مستعد نفس باشد ضرورتا عوامل مجرد نفس را افاضه میکنند. این مطلب دلیل بر آن است که امکان ندارد یک نفس، دو بدن را تدبیر کند بلکه اگر بدن دومی ایجاد شود، نفسی متناسب با آن نیز ایجاد میشود. 👈👈ادامه در پست بعد👈👈
👤 👈ادامه 🔻پـاسـخ🔻(۸۰) 🟢مقدمه چهارم: رجعت و تناسخ در آثار ملاصدرا صدرالمتألهین در تفسیر قرآن کریم میفرماید: «بازگشت نفس از عالَمی که در آن قرار دارد به عالَمِ قبل از آن محال است، زیرا نفوس بر توجّه به غایات ذاتی‌شان آفریده شده‌اند، و محال است که توجّهات فطری و تطوّرات طبیعی، انقلاب پیدا کنند و به حالت قبل برگردن.« فطرة اللّه التي فطر الناس عليها لا تبديل لخلق اللّه » و این اصلی محکم است که بسیاری از قواعد و احکام (فلسفی) مبتنی بر آن است و ما، همان‌طور که در جای خود گفتیم، ابطال تناسخ نیز مبتنی بر آن است.» (تفسير القرآن الكريم ؛ ج‏5 ؛ ص158) و همچنین می فرماید: «بر انسان منصف مخفی نیست که عدم رجعت افرادی که از کافران یا ناقصین بوده و به هلاکت ابدی دچار شده اند دلالت نمیکند بر اینکه نفوس کامله ای که با حیات علم و عرفان زنده اند نیز رجعت نکنند! پس هرگز محال نیست که ارواح عالیه آنها به اذن و قدرت خدا در عالم ماده نزول کنند تا اسیران عالم ماده را از تعلقات مادی رهایی بخشند(و موجب استکمال آنها شوند) وی در ادامه تصریح میکند که اعتقادات یا به سبب برهان ثابت میشوند و یا حدیث صحیح قطعی الصدور از معصومین علیهم السلام و با نقل احادیث ضعیف یا کلمات غیر معصومین گزاره اعتقادی ثابت نمیشود. از دیدگاه وی: «حقانیت اعتقاد به رجعت و وقوع آن پس از ظهور قائم ال محمد علیه و علیهم السلام نیز به وسیله روایات فراوان از معصومین علیهم السلام ثابت میشود و برهان عقلی نیز مانعی برای آن نمی یابد چرا که چیزهایی شبیه به رجعت مانند زنده کردن مردگان به اذن خدا به دست پیامبران مانند عیسی و شمعون وغیر آنها على نبينا و آله و عليهم السلام اتفاق افتاده است.»(تفسير القرآن الكريم ؛ ج‏5 ؛ ص75و76) 🟢پنجم: نتیجه گیری از آنچه گفته شد آشکار میشود که بازگشت دوباره روح مجرد به بدن مادی؛ بازگشت ما بالفعل به ما بالقوه و محال است و بر همین اساس است که معاد در نگاه ملاصدرا و تابعان او با بدن مادی نیست بلکه با بدن مثالی است که تمام ویژگی های بدن مادی را (به استثنای مادیت) داراست. بنابر این تناسخ به این معنا که بدن جدیدی ایجاد شده اما روح انسانی دیگر که بدن مادی را ترک کرده به آن تعلق بگیرد محال است. همچنین رجعت به معنی بازگشت روح به همان بدن خود در صورتی که قطع تعلق کامل صورت گرفته باشد و بدن فاقد مدبر بوده، پوسیده شده و از بین رفته باشد (و چه بسا تبدیل به اعضا و اندام موجودات دیگری شده باشد) محال است. اما اگر نفس از نفوس کامله باشد و با مرگ، قطع تعلق کامل صورت نگرفته و بدن تدبیر شده باشد و به واسطه این تدبیر جلوی پوسیدگی و اضمحلال بدن گرفته شود آنگاه میتوان گفت زنده شدن دوباره این بدن و گسترش دوباره تأثیر نفس بر بدن امکان پذیر است. از نگاه ملاصدرا با وجود این براهین عقلی بر امتناع حضور بدن مادی پس از مرگ، اگر متون دینی ظهور در حظور بدن مادی داشتند باید تأویل به معنای صحیح بروند و البته به اعتقاد وی اکثر متون دینی ای که ادعا میشود ظهور در حضور بدن مادی در معاد دارند در حقیقت فاقد چنین ظهوری هستند. بنابراین باید بگوییم که رجعت اختصاص به نفوس کامله دارد و آنچه که از ضروریات اعتقادات مذهب تشیع میباشد نیز همین رجعت نفوس کامله اولیاء الهی است. وَ أَنَّ رَجْعَتَكُمْ‏ حَقٌ‏ لَا شَكَّ فِيهَا (إحتجاج طبرسي؛ ج‏2 ؛ ص494) و اما روایاتی که بر رجعت نفوس خبیثه دلالت میکنند بر فرض صحت سند دو راه برای تعامل با آنها داریم. اول آنکه دلالت آنها را ضعیف بدانیم به خاطر مخالفت با برهان. دوم آنکه بگوییم بدن آنها نیز حفظ میشود. و پر واضح است که راه حل دوم مشکلات بسیار در پیش رو دارد اعم از آنکه مرگ برای این نفوس خبیثه اشتداد وجودی خواهد بود و اینکه این ابدان چگونه تدبیر میشوند؟ آیا ممکن است عاملی غیر از نفس متعلق به این ابدان آنها را تدبیر و حفظ کند؟ آیا این توارد چند نفس بر بدن واحد نیست؟و... لذا به نظر میرسد راه حل اول مؤونه کمتری داشته و صحیح باشد. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
همچنین رجوع کنید به https://eitaa.com/aqldin2/1574 و https://eitaa.com/aqldin2/812
💎 💠قاعده فلسفی34: «لا یُدرکُ مَخلوقٌ شَیئاً إلّا باللهِ» (هیچ مخلوقی چیزی را درک نمی کند مگر به سبب خداوند) 🟢حدیث دوم: 🔸فَكَيْفَ يُوَحِّد منْ زَعَمَ أَنَّهُ عَرَفَهُ بِغَيْرِهِ إِنَّمَا عَرَفَ اللَّهَ مَنْ عَرَفَهُ بِاللَّهِ فَمَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ بِهِ فَلَيْسَ يَعْرِفُهُ إِنَّمَا يَعْرِفُ غَيْرَهُ وَ اللَّهُ خَالِقُ الْأَشْيَاءِ لَا مِنْ شَيْ‏ءٍ يُسَمَّى بِأَسْمَائِهِ فَهُوَ غَيْرُ أَسْمَائِهِ وَ الْأَسْمَاءُ غَيْرُهُ وَ الْمَوْصُوفُ غَيْرُ الْوَاصِفِ فَمَنْ زَعَمَ أَنَّهُ يُؤْمِنُ بِمَا لَا يَعْرِفُ فَهُوَ ضَالٌّ عَنِ الْمَعْرِفَةِ لَا يُدْرِكُ مَخْلُوقٌ شَيْئاً إِلَّا بِاللَّهِ وَ لَا تُدْرَكُ مَعْرِفَةُ اللَّهِ إِلَّا بِاللَّه‏. 🔹 پس چگونه خدا را یگانه می‌پندارد آن کس که خدا را به غیر او شناخته است به راستی آن کس که خدا را به سبب خود خدا شناخته است حقیقتاً خدا را شناخته است اما آن کس که خدا را به سبب خود خدا نشناخته است بلکه او را به غیر از خدا [به اوصاف و اسما که همگی غیر او هستند] شناخته است خدا را نشناخته است زیرا بین خالق و مخلوق چیزی وجود ندارد [بنابراین هرچه در دایره خالق نیست حتماً در محدوده مخلوق است و نام‌ها و صفات خدا نیز در دایره خالق نیستند بلکه در زمره مخلوقاتند] و خدا آفریننده همه اشیا بدون نیاز به چیزی است [بدون استفاده از ماده یا موجودی دیگر برای آفرینش موجودی] خدا به نام‌هایش خوانده می‌شود اما او غیر از نام‌هایش می‌باشد و نام‌های او نیز غیر از او هستند و موصوف نیز غیر از صفت است پس آن کس که گمان می‌برد ایمان به خدایی دارد که او را نشناخته است او از راه معرفت خدا گمراه شده است. هیچ مخلوقی چیزی را درک نمی‌کند مگر به سبب خدا و معرفت خدا دریافت نمی‌شود مگر به خود خدا. 📗التوحید، ص 143. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠زیارت اربعین علامت خاص شیعه است 🟣الإمام الحسن العسكري عليه‌السلام قال : علامات المؤمن خمس : صلاة إحدى وخمسين (أي الفرائض اليوميّة وهى سبع عشرة ركعة والنوافل اليومية وهي أربع وثلاثون ركعة) ، وزيارة الأربعين والتختم باليمين وتعفير الجبين بالسجود والجهر ببسم الله الرحمن الرحيم. 🟢امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: نشانه های مومن پنج تاست: در شبانه روز 51 رکعت نماز خواندن (واجبات و نوافل یومیه) و زیارت اربعین (سید الشهدا علیه السلام) و انگشتر به دست راست کردن و به هنگام سجده سر بر خاک نهادن و بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن 📚مصباح المتهجّد : ٧٨٨ ، تهذيب الاحكام ٦ / ٥٢ ح ٣٧ من باب ١٦.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ حضور جابر بر مزار حضرت سیدالشهداء (ع) در اولین اربعین حسینی 🎙شهید مطهری
💠 کعبهٔ اولیاء الله شاگردان ايشان (مرحوم قاضی) حضرت أباالفضل العبّاس عليه ‏السّلام را كعبه اولياء مى ‏گفتند. توضیح آنکه مرحوم قاضى پس از سير مدارج و التزام به سلوك و مجاهده نفس و واردات قلبيه و كشف بعضى از حجاب‏هاى نورانى، چندين سال گذشته بود و هنوز وحدت حضرت حقّ تعالى تجلّى ننموده و يگانگى و توحيد وى در همه عوالم در پس پرده خفا باقى بود و مرحوم قاضى به هر عملى كه متوسّل مى ‏شد اين حجاب گشوده نمى ‏شد. تا هنگامى كه ايشان از نجف به كربلا براى زيارت تشرّف پيدا كرده و پس از عبور از خيابان عبّاسيه (خيابان شمالى صحن مطهّر) و عبور از در صحن، در آن دالانى كه ميان در صحن و خود صحن است و قدرى طويل است، شخص ديوانه ‏اى با ايشان مى ‏گويد: «أبوالفضل كعبه اولياء است.» مرحوم قاضى همين‏كه وارد رواق مطهّر مى ‏شود در وقت دخول در حرم، حال توحيد به او دست مى‏ دهد و تا ده دقيقه باقى مى ‏ماند؛ و سپس كه به حرم حضرت سيدالشّهداء عليه ‏السّلام مشرّف مى‏ گردد، در حالی‏كه دست‏هاى خود را به ضريح مقدّس گذاشته بود، آن حال، قدرى قویتر دست مى‏ دهد و مدّت يك ساعت باقى مى‏ ماند؛ ديگر از آن به بعد مرتّباً و متناوباً و سپس متوالياً حالت توحيد براى ايشان بوده است. رَزَقَنا بمحمّدٍ و أهلِ بَيتِه و بحقّ الحسين و أخيه أبى ‏الفضلِ العبّاسِ 📚مهر تابناك، ص 141 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 انبیاء و ائمه علیهم السلام نه اربعین داشتند و نه اربعین اموات را گرامی می‌داشتند. اربعین تنها اختصاص به امام حسین علیه السلام دارد. 🎥 حجة الاسلام محمدی در شبکه قم. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
📚 ✅بسته 13جلدی فلسفه برای کودک (بخش معرفت شناسی) 🔹(برگرفته از سلسله درس های مبانی اندیشه اسلامی-طرح ولایت) 1-میهمانی خرگوش (اهمیت شناخت) 2-دارویی برای پدر (اهمیت معیار در معرفت) 3-ماجرای کرم کوچولو (خطاناپذیری علم حضوری) 4-شربت خوشمزه (اهمیت مشخص بودن معیار) 5-نقاشی خرس کوچولو (ارزش علم حضوری در حالات درونی) 6-موش کور و قاشق (ارزش معرفت) 7-پرسش کفشدوزک (خطا در معرفت حسی) 8-دایره چهار گوش (ارزش قضایای بدیهی) 9-صدای عجیب (ارجاع علوم نظری به بدیهی) 10-شیرینی گمشده (ارزش تجربه نسبت به علوم عقلی) 11-پرنده کم حافظه (نقل و ارزش معرفتی آن) 12-شکارچی و برکه آب (ارزش کارشناسی و مرجعیت) 13-نمک شیرین (تعارض معرفت ها و راه های ترجیح) 📝سیدمحمدمحسن میرمرشدی
13.25M
جلسه۷۲؛ درس ۳۸؛ عوالم کلی وجود. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استغاثه به وجود مطهر حضرت حجةبن الحسن العسکری علیهما السلام. 🤲🔹🤲
💎 💠قاعده فلسفی35: «المُغَیّا غَیرُ الغایَةِ» (آنچه دارای غایت است خود، غیر از آن غایت است) 🟢حدیث اول: 🔸 اسْمُ اللَّهِ غَيْرُ اللَّهِ وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ وَقَعَ عَلَيْهِ اسْمُ شَيْ‏ءٍ فَهُوَ مَخْلُوقٌ مَا خَلَا اللَّهَ فَأَمَّا مَا عَبَّرَتِ الْأَلْسُنُ عَنْهُ أَوْ عَمِلَتِ الْأَيْدِي فِيهِ فَهُوَ مَخْلُوقٌ وَ اللَّهُ غَايَةُ مَنْ غَايَاهُ وَ الْمُغَيَّا غَيْرُ الْغَايَةِ وَ الْغَايَةُ مَوْصُوفَةٌ وَ كُلُّ مَوْصُوفٍ مَصْنُوعٌ وَ صَانِعُ الْأَشْيَاءِ غَيْرُ مَوْصُوفٍ بِحَدٍّ مُسَمًّى لَمْ يَتَكَوَّنْ فَتُعْرَفَ كَيْنُونَتُهُ بِصُنْعِ غَيْرِهِ وَ لَمْ يَتَنَاهَ إِلَى غَايَةٍ إِلَّا كَانَتْ غَيْرَهُ لَا يَذِلُّ مَنْ فَهِمَ هَذَا الْحُكْمَ أَبَداً وَ هُوَ التَّوْحِيدُ الْخَالِصُ فَاعْتَقِدُوهُ وَ صَدِّقُوهُ وَ تَفَهَّمُوهُ بِإِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل‏. 🔹 اسم خدا غیر از خود خداست و هر آنچه نام شی بر او نهاده می‌شود آن آفریده است مگر خدا که نام شی بر او اطلاق می‌شود ولی او خالق است نه مخلوق هر آنچه را زبان‌ها بازگو می‌کنند یا دستان می‌نویسند پس آن مخلوق خداست خدا غایت آن کس است که غایتی برای خداوند قرار می‌دهد یعنی خداوند در محدوده حدودی که مخلوق درست کرده است نمی‌گنجد زیرا او آنها را آفریده است و غایتمند غیر از غایت است غایت خود موصوف است و هر موصوفی مخلوق است و خداوند که آفریننده اشیا است قابل وصف در حدود معین نیست و در ظرف زمانی خاص ایجاد نشده است تا موجود شدنش به کمک ساخته‌های دیگران یعنی اوصاف ذهنی انسان‌ها اخته شود و نیز به غایتی محدود و متناهی نمی‌شود مگر آنکه او غیر از آن غایت و نهایت است هر آنکس که این حکم توحیدی را دریافت هیچگاه نمی‌لغزد و این همان توحید ناب است پس به اذن خداوند بلند مرتبه و بزرگ بدان اعتقاد یابید و تصدیق کنید و آن را دریابید. 📗التوحید، ص 142. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🟢وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ وَمَن یَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَیْهِ فَلَن یَضُرَّ اللّهَ شَیْئًا وَسَیَجْزِی اللّهُ الشَّاکِرِینَ. ⚫️محمد صلی الله علیه و آله، فقط فرستاده خداست‏؛ و پیش از او، فرستادگان دیگرى نیز بودند؛ آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود، شما به عقب برمى‏گردید؟ [و اسلام را رها کرده به دوران جاهلیّت و کفر بازگشت خواهید نمود؟] و هر کس به عقب باز گردد، هرگز به خدا ضررى نمى‏زند؛ و خداوند به زودى شاکران [و استقامت‏کنندگان‏] را پاداش خواهد داد. 🔺آل عمران؛۱۴۴ ⚫️ فرا رسیدن سالروز شهادت اشرف انبیاء الهی تسلیت باد.
💠خبر دادن مرحوم قاضی از انقلاب اسلامی ایران 👈متن در پست بعد👈 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠خبر دادن مرحوم قاضی از انقلاب اسلامی ایران حضرت آيةالله حاج شيخ عبّاس قوچانى- دامت بركاته- كه از اعاظم نجف و وصىّ مرحوم قاضى هستند، در اوقاتى كه حقير در نجف براى تحصيل مشرّف بودم (سنه 1370 تا 1377) از جمله مطالبى كه از مرحوم قاضى نقل كردند اين بود كه: يك بار [آيةالله‏] آقاى حاج آقا روح الله خمينى‏ كه براى زيارت به نجف آمده بودند به خدمت مرحوم قاضى آمدند و در اطاق آن مرحوم كه جمعى از تلامذه ايشان از جمله خودِ آقاى حاج شيخ عبّاس حضور داشتند، وارد مى ‏شوند. ايشان سلام مى‏ كند و مى ‏نشيند؛ مرحوم قاضى أبداً اعتنائى نمى‏ كنند و حتّى از سرِ جاى خود تكانى هم نمى‏ خورند و هيچ وَقْعى نمى‏ گذارند به طورى‏ كه اين، موجب تعجّب حضار مى‏ شود، با آن سوابقى كه از استاد خود نسبت به احترام به واردينِ زوّار داشته ‏اند. آقاى حاج شيخ عبّاس مى‏ گفتند در اين حال مرحوم قاضى به من گفتند: «فلان كتاب را بردار و از فلان جا بخوان!» من كه هميشه كتاب‏ها را براى مرحوم قاضى مى‏ خواندم، برخاستم و از طاقچه آن كتاب را برداشتم و از آن جائى كه فرموده بود شروع كردم به خواندن. داستان و سرگذشت پادشاهى بود كه نوشته بود و من مى ‏خواندم تا رسيديم به‏ جائى كه فرمود: «ديگر بس است!» و پس از آن مرحوم قاضى شروع كرد به بيان كردن قضايا و مطالبى كه در آن، اشارات و تعريضاتى به [آيةالله‏] حاج آقا روح الله بود؛ و ايمائات و اشاراتى بود كه فتنه و امتحانى پيش مى‏ آيد. چون آقاى قاضى گفتارشان به پايان رسيد آقاى [آية الله‏] حاج آقا روح الله رفتند، و ما همه در تعجّب افتاديم كه اين قرائت كتاب و اين داستان بدون اندك مناسبتى و اين بياناتِ مرحوم قاضى بدون اندك مناسبتى با مجلس و ورود [آيةالله‏] آقاى حاج آقا روح الله چه معنى دارد؟ و تا به حال هم نفهميديم آن چه بود. در سفرى كه اين حقير به نجف داشتم بعد از رحلت آيةالله بروجردى و قيام علماء بر عليه دولت شاهنشاهى درباره تصويب ‏نامه دخول زنان در انجمن‏ هاى ايالتى و ولايتى و بالأخص نامه‏ هاى شديد حضرت آيةالله خمينى به دولت عَلَم كه نخست وزير بود، آقاى حاج شيخ عبّاس قوچانى به من گفتند: اينك با قيام آيةالله خمينى كم‏ كم بيانات مرحوم قاضى در آن مجلس براى ذهن من تداعى مى‏ شود و مفهوم مى‏ گردد كه تمام آن گفتارها راجع به همين امور مربوطه به وضع فعلى بوده است. 📚مطلع انوار، ج‏2، ص 71 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 السلام علیک یا علی بن موسی الرضا (ع) 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 💠پرسش و پاسخ یکی از شیعیان از امام رضا علیه السلام پیرامون جبر و اختیار 🟥در شهر مرو نزد امام رضا علیه السلام حاضر شدم و به ایشان عرض کردم: ای پسر رسول خدا در روایات دیده‌ایم که امام صادق علیه السلام فرموده‌اند «به راستی که نه جبر است و نه تفویض بلکه چیزی بین این دوست». معنای این کلام امام صادق علیه السلام چیست؟ 🟩 امام رضا علیه السلام فرمودند: هر کس گمان کند که خداوند کارهای ما را خلق می‌کند سپس ما را به خاطر انجام آن کارها عذاب می‌کند قائل به جبر شده است و هر کس گمان کند که خدای عزوجل امر خلق و رزق را به عده‌ای از مخلوقاتش سپرده است قائل به تفویض شده است قائل به جبر کافر است و قائل به تفویض مشرک. 🟥 عرض کردم: ای پسر رسول خدا پس امر بین دو چیز چیست؟ 🟩فرمودند: همان وجود راهی برای انجام آنچه به آن امر شده‌اید و ترک آنچه از آن نهی شده‌اید است. 🟥پرسیدم: آیا برای خدای عزوجل مشیت و اراده‌ای در آنچه به آن امر شده‌ایم و آنچه از آن نهی شده‌ایم هست؟ 🟩 فرمودند: اما اطاعت خدا پس خدا آن را اراده کرده است و مشیت خدا در اموری که اطاعت الهی هست امر به آن امور و رضای الهی به آن امور و کمک خدا بر انجام آن امور است و مشیت خدا در گناهان نهی از آنها و نارضایتی از آن و عقاب بر آن است 🟥عرض کردم: پس آیا برای خدا در امر و نهیش قضا است؟ 🟩آن حضرت فرمود: بله هیچ کاری نیست که بندگان خدا از خیر یا شر آن را انجام دهند و مورد قضا الهی نباشد 🟥عرض کردم: معنی این قضا چیست؟ 🟩فرمودند: حکم بر بندگان به آن چیزی که مستحق آن هستند به خاطر کارهایی که انجام داده‌اند خواه ثواب و عقاب در دنیا باشد یا آخرت. 📚عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج۱،ص۱۲۴
📣📣📣📣📣📣📣📣📣 🟢قابل توجه دوستان کلاس 🔺جلسه 73 برگزار خواهد شد. ان شاء الله 🔺چهارشنبه،14شهریور، ساعت ۲۰:۳۰ 🧑‍💻در بستر نرم افزار قرار لینک کلاس در اطلاعات کانال موجود است حضور به موقع دوستان مزید امتنان است.
13.94M
جلسه۷۳؛ درس ۳۹؛ قضا و قدر، جبر و اختیار. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💎 💠قاعده فلسفی36: «لیسَ شَیئٌ غَیرُ اللهِ» (چیزی جز خداوند وجود ندارد.) 🟢حدیث اول: 🔸 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا تُقَدَّرُ قُدْرَتُهُ وَ لَا يَقْدِرُ الْعِبَادُ عَلَى صِفَتِهِ وَ لَا يَبْلُغُونَ كُنْهَ عِلْمِهِ وَ لَا مَبْلَغَ عَظَمَتِهِ وَ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ غَيْرَهُ هُوَ نُورٌ لَيْسَ فِيهِ ظُلْمَةٌ وَ صِدْقٌ لَيْسَ فِيهِ كَذِبٌ وَ عَدْلٌ لَيْسَ فِيهِ جَوْرٌ وَ حَقٌّ لَيْسَ فِيهِ بَاطِلٌ كَذَلِكَ لَم‏ يَزَلْ وَ لَا يَزَالُ أَبَدَ الْآبِدِينَ وَ كَذَلِكَ كَانَ إِذْ لَمْ يَكُنْ أَرْضٌ وَ لَا سَمَاءٌ وَ لَا لَيْلٌ وَ لَا نَهَارٌ وَ لَا شَمْسٌ وَ لَا قَمَرٌ وَ لَا نُجُومٌ وَ لَا سَحَابٌ وَ لَا مَطَرٌ وَ لَا رِيَاحٌ ثُمَّ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَحَبَّ أَنْ يَخْلُقَ خَلْقاً يُعَظِّمُونَ عَظَمَتَهُ وَ يُكَبِّرُونَ كِبْرِيَاءَهُ وَ يُجِلُّونَ جَلَالَهُ فَقَالَ كُونَا ظِلَّيْنِ فَكَانَا كَمَا قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى‏. 🔹 حضرت امام صادق (ع) فرمود: بدرستى كه خداى تبارك و تعالى قدرتش اندازه نميشود و بندگان بر وصف كردنش قدرت ندارند و بكنه علم و مبلغ عظمتش نميرسند و چيزى غير از او نيست و او نوريست كه ظلمتى در آن نيست و راستى كه دروغى در آن نيست و عدلى كه ستمى در آن نيست و حقى كه باطلى در آن نيست پيوسته همچنين بوده و همواره همچنين خواهد بود در ابد الآباد و روزگاران و همچنين بوده در وقتى كه نه زمينى بود و نه آسمانى و نه شبى و نه روزى و نه آفتابى و نه ماهى و نه ستارگانى و نه ابرى و نه بارانى و نه بادهائى‏ بعد از آن خداى تبارك و تعالى دوست داشت كه خلقى را بيافريند كه عظمتش را تعظيم نمايند و بزرگيش را بزرگ دانند و بزرگواريش را بزرگ قدر گردانند بعد از آن فرمود كه دو ظل و دو سايه باشيد پس بودند چنان كه خداى تبارك و تعالى فرمود. 📗التوحید، ص 128. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
📣📣📣📣📣📣📣📣📣 با سلام خدمت همراهان گرامی 🔰ان شاء الله قرار است مطالب کانال عقل و دین در بستر تلگرام هم بارگذاری شود. 🔰فعلا دوستان قبول زحمت فرمودند و در حال انتقال مطالب گذشته به کانال تلگرام هستند. 🔰کیفیت صوت جلسات فلسفه مقدماتی بهبود یافته و سپس در تلگرام بارگذاری میشود. 🟢عقل و دین را در تلگرام دنبال کنید👇 🆔https://t.me/aqldin 🆔https://eitaa.com/aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠از خدا عشق بخواهید به شاگردان خود دستور داده بودند تا در قنوت نمازهايشان بخوانند: 🔹اللَهُمّ ارزُقنى حُبَّكَ و حُبَّ ما تُحِبُّه، و حُبَّ مَن يُحِبُّكَ، و العَمَلَ الّذى يُبَلِّغُنى إلى حُبِّكَ، و اجعَل حُبَّكَ أحَبَّ الأشياءِ إلَىَّ. 🔸خدایا عشق خودت، عشق به آنچه تو دوستش داری، عشق آنکس که تو را دوست دارد و کاری که مرا عاشق تو کند روزی من کن! خدایا عشق خودت را محبوب ترین چیز نزد من قرارده! 📚مهر تابناك، ص 256 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠ملاصدرا تلائم دلنشینی از فضای وحی، عقل، کشف و عرفان را ارائه کرده است 🔹در سنت غربی بین حوزه‌های مختلف شناختی تناقض وجود دارد و عقل یک راه و دل یک راه دیگر و وحی راه دیگری را پیشنهاد می‌دهد، ولی ملاصدرا تلائم دلنشینی از فضای وحی، عقل، کشف و عرفان را ارائه کرده است. 🎙حجت‌الاسلام امینی‌نژاد 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir