💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی۱۲:(جز خداوند هیچکس قادر به ایجاد موجودات بدون نیاز به چیزی نیست)
🟢حدیث اول:
🔸امام صادق علیه السلام:ِ لَا يُكَوِّنُ الشَّيْءَ لَا مِنْ شَيْءٍ إِلَّا اللَّهُ وَ لَا يَنْقُلُ الشَّيْءَ مِنْ جَوْهَرِيَّتِهِ إِلَى جَوْهَرٍ آخَرَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَا يَنْقُلُ الشَّيْءَ مِنَ الْوُجُودِ إِلَى الْعَدَمِ إِلَّا اللَّه.
🔹 کسی جز خداوند نمیتواند موجودی را بدون نیاز به چیزی خلق کند و جز او کسی نیست که بتواند ذات چیزی را به ذاتی دیگر برگرداند و جز خداوند کسی نمیتواند موجودی را از هستی به نیستی بکشاند.
📗التوحید، ص۶۸.
#حدیث
✅#پرسش_کاربران 👥
🔻پـرسـش🔻(۶۷)
چرا برای شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها دو تاریخ ذکر شده؟
#تاریخ
✅#پاسخ_کارشناس 👤
🔻پـاسـخ:🔻(۶۷)
تاریخ نویسان برای شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها دو تاریخ ۷۵( خمسة و سبعون) روز یا ۹۵(خمسة و تسعون) روز بعد از رسول خدا را مطرح کردهاند.
دلیل این اختلاف را می توان در نوع نگارش و رسم الخط آن زمان جستجو کرد. زیرا در آن دوران با خط کوفی می نوشتند و می دانیم که در خط کوفی نقطه گذاری رسم نبوده است.مورخان و راویان با خط کوفی تاریخ شهادت حضرت را اینگونه نوشته اند: «حمسه وسىعون.»
این نوع نگارش می تواند هم خمسة و سبعون ( یعنی ۷۵ ) و هم خمسة و تسعون ( یعنی ۹۵ ) خوانده شود. این مطلب مهمترین دلیل اختلاف در تاریخ شهادت آن بانوی بزرگوار می باشد.
#تاریخ
💠 مشاهده تجرد نفس
از مرحوم حاج ميرزا جواد آقاى ملكى تبريزى- رضوان الله عليه- نقل است كه ايشان مدّت چهارده سال شاگرد و ملازم استاد عرفان و توحيد مرحوم آخوند مولى حسين قلى همدانى- رضوان الله عليه- بودهاند، مىفرمودهاند:
«روزى استاد به من فرمود كه: مقام تربيت فلان شاگرد به عهده شماست. آن شاگرد همّتى فراوان داشت و عزمى راسخ.
مدّت شش سال در مراقبت و مجاهدت كوشش نمود تا به مقامى رسيد كه قابليّتِ مَحضه بود براى ادراك و تجرّد نفس، خواستم اين سالِك راه سعادت به دست استاد بدين فيض نائل و به اين خلعتِ الهيّه مخلَّع گردد. او را با خود به خانه استاد بردم و پس از عرض مطلوب، استاد فرمودند: اينكه چيزى نيست و فوراً با دست خود اشاره كردند و فرمودند: تجرّد مثل اينست. آن شاگرد مىگفت: فوراً ديدم كه من از بدنم جدا شدهام و در كنار خود موجودى را مانند خود مشاهده مىكنم».
📚رساله لب اللباب در سير و سلوك أولى الألباب، ص۳۳.
#نکته_ناب
#میرزا_جواد_آقا_ملکی_تبریزی
✅#پرسش_کاربران 👥
🔻پـرسـش🔻(۶۸)
گفتید ما نسبت به چیزایی محبت داریم که باهامون سازگار اند.
پس چطوره که ما می بینیم گاهی چیزایی یا کسانی رو دوست داریم که بعد از مدتی میفهمیم که دیگه دوستشون نداریم؟ مثلا شاید ازشون خسته بشیم یا...
این سازگاری مگه نباید مثل دو قطعه پازل که هم رو کامل میکنن باهم سازگار باشن؟
وضعیت قطعات پازل که هیج وقت تغییر نمی کنه
#فلسفه
✅#پاسخ_کارشناس 👤
🔻پـاسـخ:🔻(۶۸)
نفس انسان هر لحظه در حال حرکت است و در دو لحظه یک مرتبه ندارد.
حرکت همواره رو به کمال و شدت نیست. گاهی حرکت رو به ضعف است.
ملاک، حرکت نفس است، خواه اشتدادی خواه تضعفی.
بنابراین نفس انسان در هر مرتبه ای میزان خاصی از شدت وجودی دارد و هر شدت وجودی سازگار با امور مخصوصی است. از جمله این امور، حب و بغض ها هستند.
نفس پلید نمیتواند عاشق نیکان و پاکان باشد و نفس زکیه نمیتواند عاشق ددمنشان و پلیدان باشد.
ناریان مر ناریان را جاذبند
نوریان مر نوریان را جاذبند
#فلسفه
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
امکان اجتماعی الزام حجاب.mp3
46.29M
🔻مناظره با موضوع:
امکان اجتماعیِ الزام به حجاب
🖇 با حضور:
بیژن عبدالکریمی
مهدی جمشیدی
۹ آذرماه ۱۴۰۲
(نسخهی کامل صوتی)
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
به همه دوستان توصیه میکنم این مناظره را به دقت گوش کنند
تا هم ضرورت و اهمیت و ریشه های فلسفی و نظری مشکلات فرهنگی کشور آشکار شود و هم ضرورت تعمق در مباحث مهم طرح ولایت مانند هرمنوتیک و نوع نگاه به شریعت
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی۱۲:(جز خداوند هیچکس قادر به ایجاد موجودات بدون نیاز به چیزی نیست)
🟢حدیث دوم:
🔸امام صادق علیه السلام از امام علی علیه السلام نقل میفرمایند: كُلُّ صَانِعِ شَيْءٍ فَمِنْ شَيْءٍ صَنَعَ وَ اللَّهُ لَا مِنْ شَيْءٍ صَنَعَ مَا خَلَق.
🔹 هر سازندهای به کمک چیزهای دیگر ساختههای خود را ایجاد میکند ولی تنها خداوند است که هر آنچه را میآفریند بدون نیاز به چیزی میآفریند.
📗التوحید، ص۴۳.
#حدیث
💠 مرحوم علامه جعفری رضوان الله تعالی علیه:
روزی طلبه فلسفه خوانی نزدم آمد تا سوالاتی بپرسد. دیدم جوان مستعدیست که استاد خوبی نداشته!
ذهن نقاد و سوالات بدیعی داشت که بیپاسخ مانده بود. پاسخها را که میشنید، مثل تشنهای بود که آب خنکی یافته باشد.
خواهش کرد برایش درسی بگویم و من که ارزش این آدم را فهمیده بودم، پذیرفتم. قرار شد فلان کتاب را نزد من بخواند.
چندی که گذشت، دیدم فریفته و واله من شده است. در ذهنش ابهت و عظمتی یافته بودم که برایش خطر داشت.
هرچه کردم این حالت در او کاسته نشد. میدانستم این شیفتگی به استقلال فکرش صدمه میزند.
تصمیم گرفتم فرصت تعلیم را قربانی استقلال ضمیرش کنم.
یک روز که قرار بود برای درس بیاید، درب خانه را نیم باز گذاشتم.
دوچرخه فرزندم را برداشتم و در باغچه، شروع به بازی و حرکات کودکانه کردم.
دیدمش که سر ساعت آمد. از کنار در، دقایقی با شگفتی مرا نگریست.
با هیجان، بازی را ادامه دادم. خودم را در نظرش شکستم و او راهش را کشید و بییک کلمه رفت!
رفت که رفت.
اینجا که رسید، علامه با آن همه خدمات فکری و فرهنگی به اسلام، گفت: برای آخرتم به معدودی از اعمالم امید دارم.
یکی همین دوچرخه بازی آنروز است!
#نکته_ناب