eitaa logo
«عقل و دین ۲»
245 دنبال‌کننده
203 عکس
62 ویدیو
11 فایل
👤👤ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/NA_KHOD_A 🧑‍💻🧑‍💻لینک جلسات آنلاین: 🔰🔰قرار: https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰🔰گوگل میت: https://meet.google.com/txo-dovz-cyk 🌐🌐لینک دعوت به کانال:‎ @aqldin2
مشاهده در ایتا
دانلود
👤 🔻پـاسـخ:🔻(۶۷) تاریخ نویسان برای شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها دو تاریخ ۷۵( خمسة و سبعون) روز یا ۹۵(خمسة و تسعون) روز بعد از رسول خدا را مطرح کرده‌اند. دلیل این اختلاف را می توان در نوع نگارش و رسم الخط آن زمان جستجو کرد. زیرا در آن دوران با خط کوفی می نوشتند و می دانیم که در خط کوفی نقطه گذاری رسم نبوده است.مورخان و راویان با خط کوفی تاریخ شهادت حضرت را اینگونه نوشته اند: «حمسه وسىعون.» این نوع نگارش می تواند هم خمسة و سبعون ( یعنی ۷۵ ) و هم خمسة و تسعون ( یعنی ۹۵ ) خوانده شود. این مطلب مهمترین دلیل اختلاف در تاریخ شهادت آن بانوی بزرگوار می باشد.
💠 مشاهده تجرد نفس از مرحوم حاج ميرزا جواد آقاى ملكى تبريزى- رضوان الله عليه- نقل است كه ايشان مدّت چهارده سال شاگرد و ملازم استاد عرفان و توحيد مرحوم آخوند مولى حسين قلى همدانى- رضوان الله عليه- بوده‏اند، مى‏فرموده‏اند: «روزى استاد به من فرمود كه: مقام تربيت فلان شاگرد به عهده شماست. آن شاگرد همّتى فراوان داشت و عزمى راسخ. مدّت شش سال در مراقبت و مجاهدت كوشش نمود تا به مقامى رسيد كه قابليّتِ مَحضه بود براى ادراك و تجرّد نفس، خواستم اين سالِك راه سعادت به دست استاد بدين فيض نائل و به اين خلعتِ الهيّه مخلَّع گردد. او را با خود به خانه استاد بردم و پس از عرض مطلوب، استاد فرمودند: اينكه چيزى نيست و فوراً با دست خود اشاره كردند و فرمودند: تجرّد مثل اينست. آن شاگرد مى‏گفت: فوراً ديدم كه من از بدنم جدا شده‏ام و در كنار خود موجودى را مانند خود مشاهده مى‏كنم». 📚رساله لب اللباب در سير و سلوك أولى الألباب، ص۳۳.
👥 🔻پـرسـش🔻(۶۸) گفتید ما نسبت به چیزایی محبت داریم که باهامون سازگار اند. پس چطوره که ما می بینیم گاهی چیزایی یا کسانی رو دوست داریم که بعد از مدتی میفهمیم که دیگه دوستشون نداریم؟ مثلا شاید ازشون خسته بشیم یا... این سازگاری مگه نباید مثل دو قطعه پازل که هم رو کامل میکنن باهم سازگار باشن؟ وضعیت قطعات پازل که هیج وقت تغییر نمی کنه
👤 🔻پـاسـخ:🔻(۶۸) نفس انسان هر لحظه در حال حرکت است و در دو لحظه یک مرتبه ندارد. حرکت همواره رو به کمال و شدت نیست. گاهی حرکت رو به ضعف است. ملاک، حرکت نفس است، خواه اشتدادی خواه تضعفی. بنابراین نفس انسان در هر مرتبه ای میزان خاصی از شدت وجودی دارد و هر شدت وجودی سازگار با امور مخصوصی است. از جمله این امور، حب و بغض ها هستند. نفس پلید نمی‌تواند عاشق نیکان و پاکان باشد و نفس زکیه نمی‌تواند عاشق ددمنشان و پلیدان باشد. ناریان مر ناریان را جاذبند نوریان مر نوریان را جاذبند
امکان اجتماعی الزام حجاب.mp3
46.29M
🔻مناظره با موضوع: امکان اجتماعیِ الزام به حجاب 🖇 با حضور: بیژن عبدالکریمی مهدی جمشیدی ۹ آذرماه ۱۴۰۲ (نسخه‌ی کامل صوتی) https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
به همه دوستان توصیه میکنم این مناظره را به دقت گوش کنند تا هم ضرورت و اهمیت و ریشه های فلسفی و نظری مشکلات فرهنگی کشور آشکار شود و هم ضرورت تعمق در مباحث مهم طرح ولایت مانند هرمنوتیک و نوع نگاه به شریعت
💎 💠قاعده فلسفی۱۲:(جز خداوند هیچکس قادر به ایجاد موجودات بدون نیاز به چیزی نیست) 🟢حدیث دوم: 🔸امام صادق علیه السلام از امام علی علیه السلام نقل میفرمایند: كُلُّ صَانِعِ شَيْ‏ءٍ فَمِنْ شَيْ‏ءٍ صَنَعَ وَ اللَّهُ لَا مِنْ شَيْ‏ءٍ صَنَعَ مَا خَلَق‏‏. 🔹 هر سازنده‌ای به کمک چیزهای دیگر ساخته‌های خود را ایجاد می‌کند ولی تنها خداوند است که هر آنچه را می‌آفریند بدون نیاز به چیزی می‌آفریند. 📗التوحید، ص۴۳.
💠 مرحوم علامه جعفری رضوان الله تعالی علیه: روزی طلبه فلسفه خوانی نزدم آمد تا سوالاتی بپرسد. دیدم جوان مستعدیست که استاد خوبی نداشته! ذهن نقاد و سوالات بدیعی داشت که بی‌پاسخ مانده بود. پاسخ‌ها را که می‌شنید، مثل تشنه‌ای بود که آب خنکی یافته باشد. خواهش کرد برایش درسی بگویم و من که ارزش این آدم را فهمیده بودم، پذیرفتم. قرار شد فلان کتاب را نزد من بخواند. چندی که گذشت، دیدم فریفته و واله من شده است. در ذهنش ابهت و عظمتی یافته بودم که برایش خطر داشت. هرچه کردم این حالت در او کاسته نشد. می‌دانستم این شیفتگی به استقلال فکرش صدمه می‌زند. تصمیم گرفتم فرصت تعلیم را قربانی استقلال ضمیرش کنم. یک‌ روز که قرار بود برای درس بیاید، درب خانه را نیم باز گذاشتم. دوچرخه فرزندم را برداشتم و در باغچه، شروع به بازی و حرکات کودکانه کردم. دیدمش که سر ساعت آمد. از کنار در، دقایقی با شگفتی مرا نگریست. با هیجان، بازی را ادامه دادم. خودم را در نظرش شکستم و او راهش را کشید و بی‌یک کلمه رفت! رفت که رفت. اینجا که رسید، علامه با آن‌ همه خدمات فکری و فرهنگی به اسلام، گفت: برای آخرتم به معدودی از اعمالم امید دارم. یکی همین دوچرخه بازی آن‌روز است!
🏴🏴🏴به مناسبت ایام شهادت بضعة حقیقت نبوی فاطمة الزهراء سلام الله علیها کتاب صوتی «فریاد روشن فاطمی» تقدیم دوستان میشود. این کتاب حاوی متن و ترجمه خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها است. قسمت اول: مقدمه قسمت ۲تا۵: متن عربی قسمت ۶تا ۱۰: ترجمه فارسی
هدایت شده از 
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شیخ مناجاتیان، پیر خراباتیان 🟢نسبت ارادت و ادب مانند نسبتِ واجب است به حرام در احكام، چه سالك در اتيان واجب توجّه به سوى محبوب دارد، و در اجتناب از حرام توجّه به حريم خود دارد تا مبادا از حدود امكانى و مقتضاى عبوديّت خود خارج شود. 🟢و در حقيقت بازگشت ادب به سوى اتّخاذ طريق معتدل بين خوف و رجاء است، و لازمه عدم رعايت ادب كثرت انبساط است كه چون از حدّ گذرد مطلوب نخواهد بود. 🔵مرحوم حاج ميرزا على آقاى قاضى- رضوان الله عليه- مقام انبساط و ارادتش غلبه داشت بر خوف ايشان، و همچنين مرحوم حاج شيخ محمّد بهارى- رحمة الله عليه- اين‏طور بود، در مقابل، حاج ميرزا جواد آقاى ملكى تبريزى- رضوان الله عليه- مقام خوف ايشان غلبه داشت بر رجاء و انبساط، و اين معنى از گوشه و كنار سخنانشان مشهود است. 🟡آن كه انبساط او بيشتر باشد او را «خراباتى» گويند، و آن كه خوف او افزون باشد او را «مناجاتى» نامند. ولى كمال در رعايت اعتدال است و آن عبارت است از حائز بودن كمال انبساط در عين كمال خوف، و اين معنى فقط در «ائمّه طاهرين صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين» موجود است. 📚رساله لب اللباب در سير و سلوك أولى الألباب، ص117
👥 🔻پـرسـش🔻(۶۹) «دلیل و استدلال زمانی کاربرد دارد که نهضت پیش رفته است؛ در وهله‌ی اول، حرکت، احساسی و عاطفی است» این جمله را لطف می‌فرمایید توضیحی بدهید؟ یعنی اینکه چرا شروع نهضت‌ها، احساسی و عاطفی است؟ و چرا وقتی که نهضت پیش می‌رود، نیاز به استدلال خواهیم داشت؟ چرا «نبی وقتی می‌خواهد دعوت خود را شروع کند، استدلال فلسفی مطرح نمی‌سازد؛ بلکه احساس و عاطفه‌ی صادق را مطرح می‌کند»؟