💠 شیخ مناجاتیان، پیر خراباتیان
🟢نسبت ارادت و ادب مانند نسبتِ واجب است به حرام در احكام، چه سالك در اتيان واجب توجّه به سوى محبوب دارد، و در اجتناب از حرام توجّه به حريم خود دارد تا مبادا از حدود امكانى و مقتضاى عبوديّت خود خارج شود.
🟢و در حقيقت بازگشت ادب به سوى اتّخاذ طريق معتدل بين خوف و رجاء است، و لازمه عدم رعايت ادب كثرت انبساط است كه چون از حدّ گذرد مطلوب نخواهد بود.
🔵مرحوم حاج ميرزا على آقاى قاضى- رضوان الله عليه- مقام انبساط و ارادتش غلبه داشت بر خوف ايشان، و همچنين مرحوم حاج شيخ محمّد بهارى- رحمة الله عليه- اينطور بود، در مقابل، حاج ميرزا جواد آقاى ملكى تبريزى- رضوان الله عليه- مقام خوف ايشان غلبه داشت بر رجاء و انبساط، و اين معنى از گوشه و كنار سخنانشان مشهود است.
🟡آن كه انبساط او بيشتر باشد او را «خراباتى» گويند، و آن كه خوف او افزون باشد او را «مناجاتى» نامند. ولى كمال در رعايت اعتدال است و آن عبارت است از حائز بودن كمال انبساط در عين كمال خوف، و اين معنى فقط در «ائمّه طاهرين صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين» موجود است.
📚رساله لب اللباب در سير و سلوك أولى الألباب، ص117
#نکته_ناب
#میرزا_جواد_آقا_ملکی_تبریزی
✅#پرسش_کاربران 👥
🔻پـرسـش🔻(۶۹)
«دلیل و استدلال زمانی کاربرد دارد که نهضت پیش رفته است؛ در وهلهی اول، حرکت، احساسی و عاطفی است»
این جمله را لطف میفرمایید توضیحی بدهید؟
یعنی اینکه چرا شروع نهضتها، احساسی و عاطفی است؟
و چرا وقتی که نهضت پیش میرود، نیاز به استدلال خواهیم داشت؟
چرا «نبی وقتی میخواهد دعوت خود را شروع کند، استدلال فلسفی مطرح نمیسازد؛ بلکه احساس و عاطفهی صادق را مطرح میکند»؟
#اعتقادات
✅#پاسخ_کارشناس 👤
🔻پـاسـخ:🔻(۶۹)
احساس و عاطفه بستر تربیت دینی را فراهم میکند. برهان به آن استحکام و قوام میبخشد. و عرفان و تغییر نفس، هدف آن است.
پس در یک تشبیه، احساسات به منزله علت قابلی، برهان به منزله علت فاعلی و عرفان به منزله علت غایی دین است.
جامعه دینی به سان یک انسان است. تعالیم دینی در دبستان چگونه عرضه میشود؟ با برهان؟! خیر چون قابلیت نیست. اما همین طفل که عادت به نماز کرد نباید در طفولیت فرهنگی و فکری بماند. باید وقتی به بلوغ رسید به سوالاتی عمیق فکر کند که پاسخ آن را تنها برهان میدهد. در نتیجه ارائه برهان و پیگیری لوازم آن، شهودعرفانی برای انسان حاصل میشود و به مقام معرفت میرسد که هدف از خلقت اوست.
البته هستند برخی جویندگان حقیقت که مرحله اول را طی نمیکنند. و کم نیستند خسران زدگانی که هرگز بویی از مرحله سوم نمیبرند.
در همه این مراحل یعنی احساس و عقل و شهود، انسان بی نیاز از وحی و مربیان الهی نیست و الا امکان بیراهه رفتن همواره برای او ثابت است.
پس امر وحیانی هم متکفل ارائه محتوا و روش صحیح احساسی و عقلی و شهودی است و هم میزان و ترازوی سنجش درست از غلط.
موفق باشید
#اعتقادات
💠آیا حرکت امری نسبی است؟!
زمان، اندازه حرکت موجود سیال است و این یعنی تا حرکت نباشد زمان، معنا ندارد.
حال اگر به وحدت موجود سیال توجه کنیم و آگاه باشیم که موجود سیال تنها یک وجود است که مراتب مختلف آن در مقاطع مختلف زمانی بر ما آشکار میشود میتوان گفت که موجود متحرک نسبت به دستگاه ادراکی ما متحرک است اما در واقع هیچ حرکتی در کار نیست!
#فلسفه
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی۱۳: کُلُّ ما لم یکن ثم کان فوجودهُ لیس مِن نفسهِ و لا مِن مثلهِ (هر آنچه موجود نبوده و سپس موجود شده وجودش نه از خودش است و نه از مانند خودش)
🟢حدیث اول:
🔸امام رضا علیه السلام میفرمایند: أَنْتَ لَمْ تَكُنْ ثُمَّ كُنْتَ وَ قَدْ عَلِمْتَ أَنَّكَ لَمْ تُكَوِّنْ نَفْسَكَ وَ لَا كَوَّنَكَ مَنْ هُوَ مِثْلُكَ.
🔹 تو نبودی و سپس موجود شدهای و میدانی که تو خود، خویش را نیافریدهای و نیز کسی که مانند تو باشد تو را ایجاد نکرده است.
📗التوحید،ص۲۹۳.
#حدیث
💠 در قبرستان شیخان قم، يك مرد خوابيده است
شهید مطهّری : من خودم از رهبر عظيم انقلاب آية الله خمينى أعلى اللهُ تعالى مقامَه شنيدم كه ميفرمود: در قبرستان قم يك مرد خوابيده است و او حاج ميرزا جواد آقاى تبريزى است.
📚روح مجرد، ص 285
#نکته_ناب
#میرزا_جواد_آقا_ملکی_تبریزی
💠 استدلال بر قدیم بودن عالم ماده از طریق حرکت و زمان
زمان هویت منحاز از ماده ندارد.
اساسا زمان یک مفهوم انتزاعی ناشی از حرکت ماده است لذا حرکت، وصف جدا نشدنی ماده است.
زمان عبارت از اجزاء حرکت است.
بنابراین زمان و ماده و ماده و حرکت همواره همراه یکدیگر هستند.
لذا ماده قدیم زمانی است.
#فلسفه
🆔@aqldin2
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی۱۳: کُلُّ ما لم یکن ثم کان فوجودهُ لیس مِن نفسهِ و لا مِن مثلهِ (هر آنچه موجود نبوده و سپس موجود شده وجودش نه از خودش است و نه از مانند خودش)
🟢حدیث دوم:
🔸امام صادق علیه السلام میفرمایند: فَلَمْ يَكُنْ بُدٌّ مِنْ إِثْبَاتِ الصَّانِعِ لِوُجُودِ الْمَصْنُوعِينَ وَ الِاضْطِرَارُ مِنْهُمْ إِلَيْهِ أَثْبَتَ أَنَّهُمْ مَصْنُوعُونَ وَ أَنَّ صَانِعَهُمْ غَيْرُهُمْ وَ لَيْسَ مِثْلَهُمْ إِذْ كَانَ مِثْلُهُمْ شَبِيهاً بِهِمْ فِي ظَاهِرِ التَّرْكِيبِ وَ التَّأْلِيفِ وَ فِيمَا يَجْرِي عَلَيْهِمْ مِنْ حُدُوثِهِمْ بَعْدَ أَنْ لَمْ يَكُونُوا وَ تَنَقُّلِهِمْ مِنْ صِغَرٍ إِلَى كِبَرٍ وَ سَوَادٍ إِلَى بَيَاضٍ وَ قُوَّةٍ إِلَى ضَعْفٍ وَ أَحْوَالٍ مَوْجُودَةٍ لَا حَاجَةَ لَنَا إِلَى تَفْسِيرِهَا لِثَبَاتِهَا وَ وُجُودِهَا.
🔹 پس گریزی از اثبات وجود خداوند آفریننده نیست به دلیل وجود آفریدهها و نیز به دلیل اضطرار و نیاز آفریدهها به خداوند آفریننده به راستی ثابت شده که این آفریدهها ساختههای خداوند هستند و آفریننده آنها غیر از خود اینها و نیز کسی غیر از موجودات مانند و همسان اینها است زیرا اگر آفریننده این موجودات کسی مثل آنها باشد پس شبیه آنها در ترکیب و تالیف (که از خصوصیات مواد جسمانی است )میباشد و نیز مشابه آنها در همه اموری است که بر آنها حادث میشود مانند حرکت آنها از کوچکی به بزرگی از سیاهی به سفیدی از توانایی به ناتوانی و دیگر احوالی که نیاز به تفسیر آنها پس از تحقق آنها در خارج (و علم ما به آنها) نیست.
📗التوحید،ص۲۴۶.
#حدیث
🆔@aqldin2
💠راه سلوک، معرفت نفس است
«طريق مطلوب را براى اين راه، معرفت نفس گفتند چون نفس انسانى تا از عالم مثال خود نگذشته، به عالم عقلى نخواهد رسيد. و تا به عالم عقلى نرسيده، حقيقت معرفت حاصل نبوده؛ و به مطلوب نخواهد رسيد»
📚توحيد علمى و عينى، ص 32
#نکته_ناب
#میرزا_جواد_آقا_ملکی_تبریزی
🆔@aqldin2
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی۱۳: کُلُّ ما لم یکن ثم کان فوجودهُ لیس مِن نفسهِ و لا مِن مثلهِ (هر آنچه موجود نبوده و سپس موجود شده وجودش نه از خودش است و نه از مانند خودش)
🟢حدیث سوم:
🔸امام رضا علیه السلام میفرمایند: وَ ابْتِدَاؤُهُ إِيَّاهُمْ دَلِيلُهُمْ عَلَى أَنْ لَا ابْتِدَاءَ لَهُ لِعَجْزِ كُلِّ مُبْتَدَأٍ عَنِ ابْتِدَاءِ غَيْرِه.
🔹 و اینکه خدا ایجاد کننده موجودات است دلیل بر آن است که او ایجاد کنندهای ندارد زیرا هر آنچه خود آغازگری و ایجاد کنندهای داشته باشد ناتوان از ایجاد دیگری است .
📗التوحید،ص۳۶.
#حدیث
🆔@aqldin2
💠آثار اخلاقی و عرفانی «میرزا جواد آقا ملکی تبریزی»
✅اسرار الصلاة:
کتابی که حاوی هزار نکته از اسرار نماز است و برخی از اسرار طهارت و تفکر را گوشزد میکند و به معانی وسوسه و الهام میپردازد. با بحث از گناهان کبیره اشارهای به توبه نموده و حضور قلب و حالات ملکوتی آدمی را توضیح میدهد.
✅المراقبات یا اعمال السَّنَه:
در این اثر مقدّمهای کوتاه دربارهٔ دعا و راز و نیاز آمدهاست و اعمال ماههای مختلف، آثار و برکات روحی و معنوی آنها توضیح داده شدهاست. علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان، تقریظی بر این کتاب نوشتهاست.
✅رساله لقاءالله:
کتابی است که در راستای راه تهذیب نوشته شده و معنای «لقاء الله» و آیات مربوط به آن را توضیح داده و راه موفقیت الهی را برای سالکین بیان مینماید.علامه طهرانی این کتاب را از نفیسترین کتب تدوین شده در عرفان و سلوک برشمرده است.
#نکته_ناب
#میرزا_جواد_آقا_ملکی_تبریزی
🆔@aqldin2
آفرینش خدا و هستی؟.mp3
7.89M
💠آفرینش خدا و هستی
🔺پاسخ فلسفی حضرت زهرا سلام الله علیها:
اِبْتَدَعَ الْاَشْیاءَ لا مِنْ شَىْءٍ کانَ قَبْلَها، وَ اَنْشَاَها بِلاَاحْتِذاءِ اَمْثِلَةٍ اِمْتَثَلَها، کَوَّنَها بِقُدْرَتِهِ وَ ذَرَأَها بِمَشِیَّتِهِ، مِنْ غَیْرِ حاجَةٍ مِنْهُ اِلى تَکْوینِها، وَ لا فائِدَةٍ لَهُ فی تَصْویرِها، اِلاَّ تَثْبیتاً لِحِکْمَتِهِ وَ تَنْبیهاً عَلی طاعَتِهِ...(خطبه فدکیه)
🔺کلام امیرالمومنین علیه السلام:
الحمد لله الواحد الاحد الصمد المتفرّد الذی لا من شئ كان، ولا من شئ خلق ما كان، قدرة بان بها من الأشياء وبانت الأشياء منه، فليست له صفة تنال ولا حد تضرب له فيه الأمثال... (کافی، ج۱، ۱۳۴)
🎙 آیتالله جوادی آملی
#فلسفه
🆔@aqldin2
هدایت شده از «عقل و دین ۲»
🔹تنبهْ فَقدْ وافَتكمُ الْأشهُرُ الْحرُمْ💢 تيقظْ لكي تَزدادَ في الزَّادِ وَ اغْتنمْ
🔸آگاه و متوجه باش! كه ماههاي حرام (رجب و شعبان و رمضان كه در نزد أهل عرفان ماههاي حرامند) از راه رسيد؛ بيدار باش! تا اينكه براي مسافرت خويش توشه برداري و اين فرصت را از دست مده و غنيمت بشمار!
#أین_الرجبیون
دستورات ماه رجب مرحوم قاضی.pdf
179.9K
🔆💎دستور سلوکی عارف بی بدیل، مرحوم «سید علی قاضی طباطبایی» در ماههای رجب، شعبان و رمضان.
وفقنا الله و ایاکم فی اداءه
#أین_الرجبیون
🆔@aqldin2
هدایت شده از «عقل و دین ۲»
💠روايت ملک داعي
از پيغمبر اكرم صل الله عليه و آله وسلّم روايت شده است كه فرموده اند :
🔺انَ الله تَعَالى نَصَبَ فىِ السَّمَاءِ السابِعَة مَلِكَاً يُقالُ لَهُ الدّاعى «خداوند متعال در آسمان هفتم، مَلكى قرار داده است كه به او داعى مىگويند (يعنى كسى كه افراد را صدا مى زند)
🔺فإذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنادى ذلِكَ الْمَلِكُ كُلَّ لَيْلَة مِنْهُ إلِىَ الصَّباحِ «چون ماه رجب داخل مى شود اين مَلَك هر شب تا صبح صدايش بلند است»
🔺طوبى لِذّاكِرين، طوبى لِطّائعين «خوشا به حال آن كسانى كه در حال ذكر هستند، خوشا به حال آن كسانى كه در حال اطاعتند»
🔺و يَقُولُ اللَهُ تَعالى أنَا جَليسُ مَن جَالَسنى «خداوند متعال مي فرمايد من همنشين كسى هستم كه خود را با من همنشين كند»
🔺و مُطيعُ مَنْ أطاعَنى «من اطاعت كسى را مى كنم كه او اطاعت مرا بكند!»
🔺و غافِرَ مَنِ اسْتَغْفَرنَى «و مى بخشم كسى كه از من طلب بخشش كند»
🔺 الشَّهرُ شَهْرى «اين ماه، ماه من است»
🔺و الْعَبْدُ عَبْدى «اين بندگان همه بندگان من هستند»
🔺و الرَّحْمَة رَحْمَتى «رحمت هم اختصاص به من دارد»
🔺فمَنْ دَعَانى فى هذا الشَّهْرُ أجَبْتُهُ «كسى كه مرا در اين ماه بخواند او را اجابت مى كنم»
🔺و مَنْ سَئَلَنى اعْطَيْتُهُ «كسى كه از من بخواهد به او مى دهم»
🔺و مَن اسْتَهْدانى هَدَيْتُهُ «كسى كه در اين ماه از من طلب هدايت كند من او را هدايتش مى كنم»
🔺وجَعَلْتُ هذَا الشَّهِرُحَبْلًا بَينْى وَ بَيْنَ عِبَادى «من اين ماه را ريسمان بين خودم و بين بندگانم قرار دادم»
🔺فمَنِ اعْتَصَمَ بى وَصَلَ إلىَّ «هر كسى كه به اين ريسمان چنگ بزند به من مى رسد»
📗اقبال الاعمال،ج2،ص628
#حدیث
#أین_الرجبیون
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی14: کُلُّ ما سوی الواحدِ متجزّئٌ و الله واحدٌ لا متجزّئٌ (هر آنچه غیر خدای یگانه است جزء پذیر است و خداوند یگانهای است که جزء پذیر نیست )
💠قاعده فلسفی15: کُلُّ متجزّئٍ یَختَلِف وَ یَأتَلِف (هر آنچه جزء پذیر است گوناگونی و نیز پیوستگی مییابد )
💠قاعده فلسفی16: کُلُّ متتجزّئٍ أو متوهّمٍ بالقِلّةِ و الکَثرَةِ فَهُوَ مخلوقٌ (هر آنچه جزء پذیر است یا توهم زیاد و کم در آن میشود مخلوق است )
♦️مستندات قاعده 14 و 15 ذیل قاعده 16 خواهد آمد.
🟢حدیث اول:
🔸امام جواد علیه السلام میفرمایند: وَ الْأَسْمَاءُ وَ الصِّفَاتُ مَخْلُوقَاتُ الْمَعَانِي وَ الْمَعْنِيُّ بِهَا هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا يَلِيقُ بِهِ الِاخْتِلَافُ وَ الِائْتِلَافُ وَ إِنَّمَا يَخْتَلِفُ وَ يَأْتَلِفُ الْمُتَجَزِّئُ فَلَا يُقَالُ اللَّهُ مُؤْتَلِفٌ وَ لَا اللَّهُ كَثِيرٌ وَ لَا قَلِيلٌ وَ لَكِنَّهُ الْقَدِيمُ فِي ذَاتِهِ لِأَنَّ مَا سِوَى الْوَاحِدِ مُتَجَزِّئٌ وَ اللَّهُ وَاحِدٌ لَا مُتَجَزِّئٌ وَ لَا مُتَوَهَّمٌ بِالْقِلَّةِ وَ الْكَثْرَةِ وَ كُلُّ مُتَجَزِّئٍ وَ مُتَوَهَّمٍ بِالْقِلَّةِ وَ الْكَثْرَةِ فَهُوَ مَخْلُوقٌ دَالُّ عَلَى خَالِقٍ لَه.
🔹 و اسماء و صفات خداوند، آفریدههای خداوند متعال هستند و معانی و آنچه بدانها قصد میشود همان خداوند است. خدایی که اختلاف و ائتلاف (چندگانگی و پیوستگی) سزاوار او نیست؛ زیرا چند گانگی و ائتلاف مخصوص چیزی است که جزء پذیر باشد پس گفته نمیشود خداوند پیوند پذیر است و نیز گفته نمیشود خداوند زیاد و کم است. او خداوندی قدیم به لحاظ ذات خود است زیرا هر آنچه جز واحد (یگانه) باشد جزء پذیر است و خداوند یگانه است و جزء پذیر نیست و هر آنچه جزء پذیر باشد یا درباره او زیاد و کم (اندازه) توهم می شود پس آن مخلوق و آفریدهای است که دلالت بر آفریننده خود میکند .
📗التوحید،ص193.
#حدیث
🆔@aqldin2
✅#پرسش_کاربران 👥
🔻پـرسـش🔻(70)
اگر هستی از ازل بوده باشه چی؟
یعنی خدایی پشت پرده ی این خلقت نباشه،یعنی توجیه وجود هستی رو در گزینه های زیر،گزینه سوم رو براش انتخاب کنیم
منظورم اینه هستی
1_ مِن شیء نباشه.
2_مِن لا شیء رو هم که محاله چون، چیزی از عدم به وجود بیاد
3_هستی از اول بوده باشه. نه از چیزی به وجود اومده باشه نه از عدم(ازلی باشه)
گزینه سوم رو طبق چ برهانی رد می کنید جسارتا؟
#فلسفه
#اعتقادات
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir