074 manzoomeh-souri.mp3
10.13M
#شرحالمنظومة
(جلسه ۷۴: فریده ۱، غرر ۸: معقولات ثانی)
[اهمیت و جایگاه معقولات ثانی فلسفی + نقاط اشتراک و امتیاز سهروردی و هیوم، درباره مفاهیم فلسفی]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
باسلام
درپی درخواست چندباره برخی دوستان، یکجلسه در هفته به شرح "حدیث عنوان بصری" اختصاص خواهد یافت. به امید توفیق الهی.
@aqlemonavar
075 manzoomeh-souri.mp3
10.08M
#شرحالمنظومة
(جلسه ۷۵: فریده ۱، غرر ۸: معقولات ثانی)
(از: ان کان الاتصاف کالعروض)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
076 manzoomeh-souri.mp3
9.72M
#شرحالمنظومة
(جلسه ۷۶: فریده ۱، غرر ۸: معقولات ثانی)
(از: والاول المعقود به من القضایا قضیه ذهنیه)
[مفاهیم فلسفی و فصل حقیقی انسان]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
مقاله علمی در موضوع فلسفه دین:
نقد و بررسی مکتب تفکیک باتأکید بر دیدگاه ایشان مبنی بر مخالفت دین با فلسفه
چکیده:
اخباریگری رویکردی ظاهرگرایانه است که به ترک بحثهای مستقل عقلی در استنباط احکام فقهی توصیه میکند. به کارگیری این شیوه در مباحث اعتقادی «مکتب تفکیک» نامیده میشود. نحلهی سنتی مکتب تفکیک به گونه کامل با عقل و استدلال مخالف بوده، همنوایی آن دو را با نقل برنمیتابد. اما نحلهی جدید ضمن پاسداشت عقل، دستاورد آن را بشری و بیگانه از دین معرفی میکند. پیروان تفکیک، دلیلهای گوناگونی بر مخالفت دین با فلسفه به دست میدهند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از: ۱. اهداف سوء خلفا از ترجمه فلسفه؛ ۲. وجود برخی روایتهای ضد فلسفی؛ ۳. مخالفت فقیهان با فلسفه. مقالهی پیش رو پس از معرفی اجمالی مکتب تفکیک، به نقدهای یادشده پاسخ میدهد. بر پایه این پاسخها: ۱. خاستگاه و انگیزهی طرح یک اندیشه، دلیل درستی یا نادرستی آن نیست؛ ۲. در مجموعه روایی شیعه، تنها دو روایت ضد فلسفی یافته میشود که یکی دربارهی فیلسوفنمایان و دیگری پیرامون فلاسفهی دنیاطلب است. اما روایتهای بسیاری در ستایش روش فلسفی (تعقل مستقل) دیده میشود؛ ۳. ضرورت رجوع به متخصّص در مسائل تخصصی، روشن میکند که مخالفت برخی فقیهان بزرگوار که آشنایی کاملی با فلسفه ندارند، ادعای اهل تفکیک را تأیید نمیکند.
کلیدواژگان: مکتب تفکیک، رابطه عقل و دین، خاستگاه فلسفه، فلسفه و روایات، فلسفه و فقیهان.
لینک دانلود:
https://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153855.html
#استاد_روحالله_سوری
#مقاله_علمی
#مکتب_تفکیک
#عقل_و_دین
@aqlemonavar
077 manzoomeh-souri.mp3
10.24M
#شرحالمنظومة
(جلسه ۷۷ فریده ۱، غرر ۸: معقولات ثانی)
(از: فمثل شیئیه او امکان)
[رهایی از حجاب ماهیت]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
078 manzoomeh-souri.mp3
11.52M
#شرحالمنظومة
(جلسه ۷۸: فریده ۱، غرر ۹: اطلاق و تقییدِ وجود)
(از: ان الوجود مع مفهوم العدم)
[حقیقت وجود از نگاه فلسفه و عرفان]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
079 manzoomeh-souri.mp3
10.53M
#شرحالمنظومة
(جلسه ۷۹: فریده ۱، غرر ۱۰: احکام سلبی وجود)
(از: و منها انه لا شی ضده)
[بساطت، صرافت و یگانگیِ وجود]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
003 hadis onvan basri.mp3
10.83M
#حدیث_عنوان_بصری
جلسه ۳:
- استقامت در راه طلب
- نمایش درون، در آینه انسان کامل
#استاد_سوری
@aqlemonavar
انجمن علمی فلسفه دانشگاه خوارزمی تهران، تقدیم میکند:
«مدرسه پاییزه نوافلاطونیها و فلسفه اسلامی»
برای نخستین بار در کشور بهترین اساتید حوزه و دانشگاه جمع شدهاند تا چنین دورهای برگزار شود.
مهلت ثبتنام: تا ۲۲ آبان ماه.
هزینه: رایگان بوده و تمام دانشجویان و طلاب کشور میتوانند در این دوره شرکت کنند.
⏰ شروع دوره: از ۲۳ آبان ماه.
نحوه برگزاری: تمام کلاسها به صورت مجازی بوده و در شش هفته، هفتهای ۳ جلسه (سهشنبه، چهارشنبه، پنجشنبه) برگزار خواهد شد.
برای ثبتنام پیام دهید:
@Mahjuoor
🔺 انجمن علمی فلسفه دانشگاه خوارزمی تهران
https://t.me/philosophy_khu
080 manzoomeh-souri.mp3
10.13M
#شرحالمنظومة
(جلسه ۸۰: فریده ۱، غرر ۱۰: احکام سلبی وجود)
(از: و کذا لا جزء له)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
081 manzoomeh-souri.mp3
11.03M
#شرحالمنظومة
(جلسه ۸۱: فریده ۱، غرر ۱۱: تکثر وجود بهواسطه ماهیات)
(از: بکثره الموضوع قد تکثرا)
[کثرت عرضی وجود]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
مقاله علمی پژوهشی در موضوع حکمت متعالیه:
برونرفت نهایی حکمت متعالیه از چالش ارتباط متغیر با ثابت، برپایه اندیشه استاد جوادی آملی
نویسندگان: روحالله سوری، حمید پارسانیا، محمدصادق کاویانی.
چکیده:
مسئله ارتباط امر متغیر با ثابت، یکی از پیچیدهترین مسائل فلسفی است؛ چراکه متغیر از جهتی که متغیر است، نمیتواند با ذات ثابت خداوند متعال در ارتباط باشد. ازاینرو بسیاری از فیلسوفان مسلمان کوشیدهاند تا وَجه ثباتی برای متغیر در نظر گیرند. بهرغم نکات ارزندهای که پیشنهادهای ایشان برای گره گشایی از معضل یادشده دارند، اما هیچیک بهتنهایی نمیتوانند این چالش را حل نمایند؛ چراکه در ثبات و تغیر، نسبت به غیر لحاظ نشده است؛ پس نمیتوان برای امر متغیر دو چهره وجودی در نظر گرفت که از منظر امور ثابت، ثابت و از منظر امور متغیر، متغیر باشد. آیتالله جوادی آملی خوانش جدیدی در گره-گشایی از این مسئله دارند که بر تشکیک وجود استوار است. برابر این دیدگاه، همه مراتب وجود به ثباتی نفسالامری و غیر نسبی متصف هستند که برپایه مرتبه وجودی آنها شدت و ضعف مییابد. ضعف ثبات در مراتب پایین وجود، مایه شکلگیری مفهوم منافق «تغیر» از این مراتب میگردد. نوشتار پیش رو با هدف حل نهائی مسئله ربط متغیر به ثابت بر اساس اصول حکمت متعالیه، نخست به تحلیل و بررسی اجمالی آرای مهم حکیمان مسلمان پرداخته و سپس با واکاوی دیدگاه استاد جوادی آملی، به برتریهای دیدگاه ایشان نسبت به اقوال دیگر اشاره میکند.
کلیدواژهها: ربط سیال به ثابت، جوادی آملی، متغیر، ثابت، تشکیک، حکمت متعالیه.
لینک دانلود:
https://jrt.shirazu.ac.ir/article_6515.html
#استاد_روحالله_سوری
#مقاله_علمی
#ثابت
#سیال
#تشکیک
#حکمت_متعالیه
@aqlemonovar
082 manzoomeh-souri.mp3
10.87M
#شرحالمنظومة
(جلسه ۸۲: فریده ۱، غرر ۱۲: هیچیِ معدوم)
(از: غرر فی ان المعدوم لیس بشیء)
[نکوهش تهور و جبن، در وادی علم]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
083 manzoomeh-souri.mp3
11.8M
#شرحالمنظومة
(جلسه ۸۳: فریده ۱، غرر ۱۲)
(از: قد ساوق الشیء ای الماهیه)
[خمیره ازلی حکمت]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
مقاله علمی پژوهشی در موضوع عرفان و حکمت متعالیه:
مسئله ادراک ذات حق تعالی از دیدگاه آیتالله جوادی آملی
چکیده:
ادراک ذات الهی مسئلهای پرچالش در عرفان و حکمت اسلامی است. استاد جوادی آملی دیدگاه ویژهای دراینباره دارد که تاکنون موضوع پژوهش مستقلی نبوده و مقاله پیشرو با روش توصیفی- تحلیلی به تبیین آن میپردازد. استاد جودی آملی ذات الهی را «وجود لابشرط مقسمی» میداند و معتقد است: کنه ذات الهی بهسبب تعینناپذیری و عدم تناهی، ادراک نمیشود. وی دلیلهایی بر ادراکناپذیری ذات بهدست میدهد و بر این باور است که علوم حصولی و شهودی هریک تنگاناهایی برای ادراک ذات غیبی حق دارند. او ادراک شهودی ذات پس از فنای عارفانه را نیز روا نمیداند. همچنین ادراک بخشی از ذات که در توان عارف شهودگر باشد، را نیز نمیپذیرد؛ زیرا ذات الهی بسیط محض و بخشناپذیر است. از نگاه ایشان آنچه ادراک میپذیرد ذات ظهوریافته است، نه ذات بما هی ذات. هویت مطلق الهی، غیب مطلق است و هیچکس ارتباط مستقیم (بیواسطه)ای با او ندارد. این دیدگاه با نقدهایی روبروست که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.
کلیدواژهها: ذات الهی، ادراکناپذیری، حکمناپذیری، بخشناپذیری، آیتالله جوادی آملی.
لینک دانلود:
https://hikmat.isramags.ir/article_208669.html
#استاد_روحالله_سوری
#مقاله_علمی
#اختفای_الهی
#ادراک_ناپذیری
#حکم_ناپذیری
#استاد_جوادی_آملی
@aqlemonovar
هدایت شده از عقل منور
نوشتههای استاد سوری (مطالب و مقالات علمی):
۱. داستان انسان (عرفان ادبی۱)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153761.html
۲. توحید به روایت هشتم (عرفان ادبی۲)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153806.html
۳. رائحه رستاخیز (عرفان ادبی۳)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153844.html
۴. نور و نار (عرفان ادبی۴)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153873.html
۵. خلسه الهی (عرفان ادبی ۵)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_165532.html
۶.اصالت وجود در فرایند فهم (حکمت متعالیه)
http://fhi.hekmateislami.com/article_41120.html
۷. علم تفصیلی پیشین و قاعده بسیط الحقیقة (حکمت متعالیه)
http://kherad.mullasadra.org/fa/Article/23675
۸. بازگشت علیت به تشان؛ چالشها و پاسخها (حکمت متعالیه)
http://pms.journals.pnu.ac.ir/article_3908.html
۹. مقایسه نامحدود وجودی با نامحدود کمی (حکمت متعالیه ؛ عرفان نظری)
http://www.javidankherad.ir/article_38465.html
۱۰. وجود نامحدود خدا بر مبنای قاعده بسیط الحقیقة؛ چالشها و پاسخها (حکمت متعالیه ؛ عرفان نظری)
http://qabasat.iict.ac.ir/article_28944.html
۱۱. نقد و بررسی دیدگاه مشاء مبنی بر بساطت جسم از اجزای بالفعل، با تاکید بر دیدگاه علامه حسنزاده (حکمت متعالیه، نقد حکمت مشاء)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153829.html
۱۲. نقد و بررسی مکتب تفکیک با تاکید بر دیدگاه ایشان مبنی بر مخالفت دین با فلسفه (فلسفه دین)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153855.html
۱۳. نقش امامخمینی در گسترش عرفان اسلامی (عرفان نظری)
https://ecc.isc.ac/showJournal/39600/261544/3315075
۱۴. تنگنای ادراک ذات الهی در عرفان اسلامی و راه برونرفت از آن (عرفان نظری)
https://jop.ut.ac.ir/article_80204.html
۱۵. جایگاه هستیشناختی ذات الهی از دیدگاه حکمت متعالیه، عرفان و صوفینمایان و نقد و بررسی آن (عرفان نظری، حکمت متعالیه)
http://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2929
۱۶. تحلیل و نقد تبیین ابنسینا در حصر اقسام حکمت نظری به سه گرایش (روششناسی، فلسفه مشاء)
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_13786.html
۱۷. برونرفت نهایی حکمت متعالیه از چالش ارتباط متغیر با ثابت، برپایه اندیشه استاد جوادی آملی (حکمت متعالیه)
https://jrt.shirazu.ac.ir/article_6515.html
۱۸. جستاری در ديدگاههای آيتالله جوادی آملی درباره علم اسلامی (فلسفه دین)
http://marifat.nashriyat.ir/node/4195
۱۹. حركت جوهری نفس و پيامدهای آن در نفسشناسی صدرايی (حکمت متعالیه)
http://kherad.mullasadra.org/fa/Article/33336
۲۰. تبیین تفسیرهای گوناگون از قاعده «المتفرقات فی وعاء الزمان، مجتمعات فی وعاء الدهر» (حکمت متعالیه)
http://phm.znu.ac.ir/article_249502.html
۲۱. خلسه الهی (عرفان ادبی ۶)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_165532.html
۲۲. نقش ادراک امکان فقری در سبک زندگی توحیدی؛ آثار فردی و عملی (حکمت متعالیه)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_167178.html?lang=fa
۲۳. بازخوانی و نقد حقیقت جسم از نگاه کلامی و فلسفی و ارائه دیدگاه برگزیده (حکمت متعالیه)
http://mi.khu.ac.ir/article-1-198-fa.html
۲۴. تشکیک در وجود از دیدگاه علامه طباطبایی و استاد مصباح (حکمت متعالیه)
https://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_174305.html
۲۵. وجود نامحدود خدا از نگاه استاد مصباح و ارزیابی آن برپایه دیدگاه نهایی صدرالمتألهین (حکمت متعالیه)
https://jitp.ut.ac.ir/article_96348.html
۲۶. پیوند تشکیکی عرفان و برهان، و پیامدهای تعامل دوسویۀ آنها (فلسفه عرفان)
https://orj.sru.ac.ir/article_2068.html
۲۷. مسئله ادراک ذات حق تعالی از دیدگاه آیتالله جوادی آملی (حکمت متعالیه و عرفان):
https://hikmat.isramags.ir/article_208669.html
یادآوری: تنها نوشتههایی دیدگاه استاد را بیان میکنند که ایشان تنها نویسنده، یا نویسنده اول (مسئول) آنها باشند.
#استاد_سوری
#مقاله_علمی
#لیست_مقالهها
@aqlemonavar
هدایت شده از عقل منور
درسگفتارهای فلسفی عرفانی استاد سوری:
۱. درسگفتار «نهایةالحکمة» در ۳۸۳ جلسه (تکمیل شده):
https://drive.google.com/drive/folders/1HaFH5gVbSOI-NphyItiSg0j8L0Y3E06w?usp=sharing
۲. درسگفتار «شرح الاشارات و التنبیهات» در ۲۷۲ جلسه (تکمیل شده):
https://drive.google.com/drive/folders/1TjGJJ4Y0M-Q6Zg3xXAbMZ1ck1A8WYr8I?usp=drive_link
۳. درسگفتار «عرفان نظری» ۱۰۰ جلسه (تکمیل شده):
https://drive.google.com/drive/folders/1R-GrfFXhR1yR1niIgP5rI5S_CpwDQ0xY?usp=drive_link
۴. درسگفتار «خلاصه نفسشناسی» ۸ جلسه (تکمیل شده):
https://drive.google.com/drive/folders/1HZUHcnYvg_pDTusO0yZSvvdQu1Q5kTq7?usp=drive_link
۵. درسگفتار «شرح المنظومه» ۸۴ جلسه (در حال ارائه):
https://drive.google.com/drive/folders/19DaCXL9A9TaVdqp6XnIkbOFwaSDci4Ue?usp=sharing
۶. درسگفتار «تمهید القداعد» ۱۴۵ جلسه (در حال ارائه):
https://drive.google.com/drive/folders/1N-wjJvW4XYz9aHVGpzn2dMq2OqHRoX8z?usp=sharing
7. درسگفتار «مباحث اخلاقی» (در حال ارائه):
https://drive.google.com/drive/folders/1BfWOWfqRx_Rr-b_e3AWldDyxXkpfehkW?usp=drive_link
#استاد_سوری
#درسگفتارها
@aqlemonavar
085 manzoomeh-souri.mp3
11.69M
#شرحالمنظومة
(جلسه ۸۵: فریده ۱، غرر ۱۲: هیچی عدم)
(از: واعتراض الکاتبی علی هذا الحد)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
005 hadis onvan basri.mp3
9.62M
#حدیث_عنوان_بصری
جلسه ۵:
- حجابهای نورانی و ظلمانی
- حقیقت نوری علم
- تبدیل علم به حجاب اکبر
#استاد_سوری
@aqlemonavar
086 manzoomeh-souri.mp3
11.48M
#شرحالمنظومة
(جلسه ۸۶: فریده ۱، غرر ۱۲: هیچی عدم)
(از: ثم اشرنا الی بطلان هذا القول)
#استاد_سوری
@aqlemonavar